Vanmorgen te 09:35 uur vertrokken.
Uit sluis Oudenaarde vewrtrok net een opgaand vrachtschip dus daar konden we
samen met nog een ander jacht dat in Oudenaarde vertrok de sluis in. Opderweg
naar sluis Asper kwamen we weer enkele grote vrachtschepen tegen.

Meuleken t Dal Zingem.
Scheldeoever. Sluis Oudenaarde. Ingang jachthaven. Gedenkteken.
Na het passeren van sluis Asper
hebben we aangelegd aan de passantensteiger te Gavere. Er is hier blijkbaar ooit geinvesteerd maar
nu werkt er niets meer denk ik.
De aansluitpunten voor de
elektriciteit (met muntstukken) zijn half afgebroken, kastjes staan open en het
toiletgebouw is afgesloten en nergens een vermelding van een telefoonnummer
waar je eventueel een sleutel zou kunnen afhalen. Het gaat overal van kwaad naar erger, als er ergens een
voorziening is waar geen permanent toezicht is wordt het vernield. Volgens een
visser die hier is komen zitten liggen er af en toe nog wel eens boten maar het
toiletgebouw zou enkele jaren geleden afgesloten zijn omdat ze hier last gehad
hadden met Bulgaren die hier zouden neergestreken zijn.

Semmerzake. Veel steenbakkerrijen
geweest hier in de streek. Waarvoor
heeft dit gediend ?
Namiddag zijn we de auto gaan ophalen
en hebben hem nadien derict door gedaan naar Merelbeke. De fietstocht ging door de Scheldevallei
over mooie wegeltjes van Gavere langs Asper, Zingem, Heurne, Nederename en Ename
terug naar Oudenaarde. Na het wegbrengen
van de auto naar de haven van Merelbeke fietsten via Zwijnaarde, Zevergem, Eke
en Semmerzake terug naar Gavere. Dit is
de streek waar vroeger een groot aantal steenbakkerijen lagen. De Scheldebeemden werden gemiddeld 80 cm
afgegraven voor de klei waardoor nadien op de veenlaag tot waar werd afgegraven
drassige weilanden ontstonden. Er
liggen een aantal afgesneden Scheldemeanders die nu visvijver geworden
zijn. Met het kanaliseren van de
Schelde werd reeds begonnen in de 17e eeuw, het moet vroeger echt
een kronkelend riviertje geweest zijn.
Rond 17:30 uur waren we na in totaal 36 km terug aan de boot.
SL/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T
F-WKm/D F-WKm/T U-teller
2 232 14 1291 02:05 204:50 36 1700 2277.4
|