Inhoud blog
  • Dag 139 – Maandag 26-09-2016 – Mol Donk - Bryac
  • Dag 138 – Zondag 25-09-2016 – Lier – Mol Donk
  • Dag 137 – Zaterdag 24-09-2016 – Lier
  • Dag 136 – Vrijdag 23-09-2016 – Dendermonde - Lier
  • Dag 135 – Donderdag 22-09-2016 – Merelbeke - Dendermonde
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Aniway op reis
    Frankrijk 2016
    18-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 131 – Zondag 18-09-2016 – Gavere – Merelbeke

    We hoeven deze morgen niet te vroeg te vertrekken gezien er in Merelbeke een aantal boten nog moeten vertrekken.  Er was daar gisteren de “Lampionnekestocht” waardoor een aantal boten op bezoek waren en die zouden pas tegen de middag vertrekken en dan zou er plaats zijn voor ons.

    Deze morgen kregen we bezoek van de brandweer.  Zij oefenen elke maand op een zondag met duikers hier aan de aanlegsteiger en ze vroegen of ze als oefening ook onder de boot mochten duiken.  Dat vonden wij geen probleem maar stelden wel één voorwaarde, ze moesten dan ook maar eens controleren of er niets in de schroef of rond de schoefas of in de boegschroef zat. 

     

            

    Oefening duikers brandweer Gavere.       Kruising Schelde – Ringvaart Gent, Ghelamco en Bleue Towers.

     

         

    Schelderomolen en zijn laatste molenaar. Karmelietenklooster en Kapel St Elooi

     

    Na een uurtje of twee “duikpret” voor de mannen  was de oefening voorbij en alles in orde bevonden.  Er gingen achtereenvolgens vier duikers te water om enkele oefeningen uit te voeren waaronder een fietsje dat in het kanaal gegooid werd opsporen en bergen en eens rond en onder de boot een controle uitvoeren.

    Rond 11:00 uur vertrokken we naar Merelbeke. Er is vandaag zondag veel vrachtverkeer, allemaal grote boten van meer dan 80 m waaronder twee tankers, en twee jachtjes kwamen terug van Gent. Enkele km voor de aansluiting met de ringvaart werden we nog opgelopen dooreen nieuw Frans vrachtschip dat nadien de sluis van Merelbeke in ging.  Wij gingen daar rechtdoor door de keersluis naar de jachthaven van Merelbeke.  Ons plaatsje dat we gisteren besteld hadden was al klaar en te 13:10 uur lagen we er vast.

    Na het middageten hebben we een fietstocht gemaakt van 30 km op het fietsroutenetwerk ten zuiden van Gent.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    0                232           13           1304      1:50       206:40          30                 1730              2279.1

     


    18-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 130 – Zaterdag 17-09-2016 – Oudenaarde - Gavere

    Vanmorgen te 09:35 uur vertrokken. Uit sluis Oudenaarde vewrtrok net een opgaand vrachtschip dus daar konden we samen met nog een ander jacht dat in Oudenaarde vertrok de sluis in. Opderweg naar sluis Asper kwamen we weer enkele grote vrachtschepen tegen.

     

               

    Meuleken ’t Dal Zingem. Scheldeoever.   Sluis Oudenaarde.    Ingang jachthaven.  Gedenkteken.

    Na het passeren van sluis Asper hebben we aangelegd aan de passantensteiger te Gavere.  Er is hier blijkbaar ooit geinvesteerd maar nu werkt er niets meer denk ik.

    De aansluitpunten voor de elektriciteit (met muntstukken) zijn half afgebroken, kastjes staan open en het toiletgebouw is afgesloten en nergens een vermelding van een telefoonnummer waar je eventueel een sleutel zou kunnen afhalen.  Het gaat overal van kwaad naar erger, als er ergens een voorziening is waar geen permanent toezicht is wordt het vernield. Volgens een visser die hier is komen zitten liggen er af en toe nog wel eens boten maar het toiletgebouw zou enkele jaren geleden afgesloten zijn omdat ze hier last gehad hadden met Bulgaren die hier zouden neergestreken zijn.

     

                 

    Semmerzake. Veel steenbakkerrijen geweest hier in de streek.  Waarvoor heeft dit gediend ?

     

    Namiddag zijn we de auto gaan ophalen en hebben hem nadien derict door gedaan naar Merelbeke.  De fietstocht ging door de Scheldevallei over mooie wegeltjes van Gavere langs Asper, Zingem, Heurne, Nederename en Ename terug naar Oudenaarde.  Na het wegbrengen van de auto naar de haven van Merelbeke fietsten via Zwijnaarde, Zevergem, Eke en Semmerzake terug naar Gavere.  Dit is de streek waar vroeger een groot aantal steenbakkerijen lagen.  De Scheldebeemden werden gemiddeld 80 cm afgegraven voor de klei waardoor nadien op de veenlaag tot waar werd afgegraven drassige weilanden ontstonden.  Er liggen een aantal afgesneden Scheldemeanders die nu visvijver geworden zijn.  Met het kanaliseren van de Schelde werd reeds begonnen in de 17e eeuw, het moet vroeger echt een kronkelend riviertje geweest zijn.  Rond 17:30 uur waren we na in totaal 36 km terug aan de boot.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    2                232           14           1291      02:05     204:50         36                 1700               2277.4

     


    17-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 129 – Vrijdag 16-09-2016 – Oudenaarde

    Deze morgen gaan winkelen en nadien bezoek gekregen van Luc en Odette, mensen die we tijdens onze reis in 2014 in Santenay ontmoet hadden. Zij waren daar ergens op hotel en tijdens een van hun fietstochten waren ze voorbij de plaats gekomen waar wij toen lagen en hebben we kennis gemaakt. Luc had enkele dagen geleden de blog nog eens gelezen en gezien dat we toen in Doornik lagen.  Gisteren was hij hier in Oudenaarde aan de haven gepasseerd en had hij de boot gevonden en spraken we af dat zij vandaag langs zouden komen.  Tijdens het “koud maken” van een lekkere fles witte wijn die zij mee gebracht hadden (Luc is wijnhandelaar geweest en nu op pensioen en nu is hun zaak overgenomen door een van hun kinderen) hebben we  een gezellige babbel gehad over onze en hun reizen door Frankrijk. Luc maakt van al hun reizen mooie fotoboeken. In deze van hun reis van 2014 staan er enkele mooie foto’s van ons en de boot.

     

            

    De mooie kapel in Moregem met twee wapenschilden. Een echte Vlaamse kasseistrook. Jachthaven.

     

    Namiddag hebben we een fietstocht van 21 km gemaakt door het mooie Scheldelandschap rond Oudenaarde.  We reden van Oudenaarde over het fietsknooppuntennetwerk langs de Donkvijver naar Petergem, via het Kasteel van Moregem verder naar Moregem (Onderweg staat boven op een heuvel een zeer mooie kapel maar ik vond nergens een naam ervan)  Van hieruit ging het dan over glooiende landbouwwegen richting Ooike en nog enkele andere gehuchtjes waarvan ik de naam vergeten ben richting Bevere en dan richting Eine om zo terug op de Scheldedijk stroomafwaarts van Oudenaarde te komen.  Via de Scheldedijk ging het dan terug naar Oudenaarde  waar we op een terras een lekker Oudenaards Bruintje gedronken hebben.

    Na het avondeten en de afwas neg enkele spelletjes gespeeld en de administratie bijgewerkt.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    0                230           0             1277      0             202:45      21                 1664                     2275.2

     


    16-09-2016 om 22:31 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    15-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 128 – Donderdag 15-09-2016 – Kerkhove - Oudenaarde

    Vanmorgen was er een vrachtschip komen aanleggen aan de silo’s net aan de jachthaven.  Deze werd geladen met graan.  Met het schip ddat er nu lag was het smaller geworden en was het wat moeilijker om weg te komen maar enkele keren achteruit en werken met de boegschroef en we geraakten er toch voorbij. Het is maar 12 km naar de jachthaven van Oudenaarde dus daar gaan we ongeveer een uurtje of anderhalf aan spenderen.  Pas net voor Oudenaarde kruisten we een vrachtschip.  Onderweg waren we een snelle Rib van de brandweer tegengekomen die een kwartier later terug gingen maar dat was al.  Net toen we aan de doorvaart van Oudenaarde aankwamen kwam er een vrachtschip achter ons aan. 

     

        

    Oudenaarde: ophaalbrug – mooie fontein – Stadhuis – stationsgebouw – oude brouwerij (?)

     

    Hierdoor werd de ophaalbrug van Oudenaarde dadelijk opengezet en konden wij er ook snel doorheen.  Ter hoogte van het gerechtshof, iets voor de sluis gingen wij naar rechts de kom van de haven in waar we aanlegden netjes aangeschoven tot aan de laatste boot zoals het hoort.  Het is een lange steiger die nu halfvol ligt.  Vroeger was het een haven beheerd door de stad Oudenaarde maar sedert begin dit jaar wordt hij beheerd via de VPF (Vlaamse Pleziervaart Federatie) en is het een passantenhaven geworden.  De vaste liggers die er lagen mogen blijven maar er worden geen nieuwe meer toegelaten.  Namiddag de auto weer opgehaald en namiddag een toertje door de stad gemaakt.  Het is een stad met een rijke en oude geschiedenis met mooie gebouwen en mooie aanplantingen, het lijkt mij een gezellige stadskern.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    0                230           120        1277      01:45     2032:45        18                 1643                 2275.2

     


    15-09-2016 om 20:49 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 127 – Woensdag 14-09-2016 – Kerkhove

    Voormiddag gaan winkelen bij Molecule in Vichte (hier 9 km vandaan)  We zijn maar met de auto gereden gezien het vandaag weer heet gaat worden. Onze ventilator had de geest gegeven en we hebben er van daar dan maar een nieuwe mee gebracht. 

     

         

    De jachthaven van Kerkhove. De kerk van Berchem.

     

    Na het middageten ons koest gehouden, genikst en veel gedronken (water hè !). S’Avonds hebben we nog een kleine wandeling gemaakt naar Berchem aan de overkant van de Schelde.  Nu dat het donker werd was de hitte weg en was het aangenaam.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    0                230           0             1265      0:00       201:00      0                   1625                    2273.5

     


    14-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 126 – Dinsdag 13-09-2016 – Bossuit - Kerkhove

    Vandaag eerst terug 10 m naar omlaag door sluis Bossuit naar de Schelde.  Toen we gezakt waren lag de Hermine II (D), het bootje  dat gisteren bij ons in Doornik lag voor de sluis te wachten op naar het kanaal Kortrijk – Bossuit te varen.  Wij gaan linksaf de Schelde af richting Kerkhove (niet ons Kerkhoven maar Kerkhove langs de Schelde in Oost Vlaanderen).  Iets na ons vertrek werden we opgelopen door een vrachtschip Aquaticus (Nl). Wanneer we sluis Berchem-Kerkhove naderden hoorden we een conversatie tussen dit schip een een van zijn landgenoten.  Het bleek dat de sluis in panne lag dus zullen we weer moeten wachten op 1 km van ons einddoel.  Het haventje van Kerkhove ligt namelijk net voorbij de sluis.  Tijdens het wachten arriveerde ook de Eva (B) uit Brugge waar we in Pont L’Eveque bij gelegen hebben.  Zij gaan door naar Oudenaarde.  We gingen samen de sluis in en toen bleek er nog een groot vrachtschip van 95 * 10 meter bij te moeten zodat we helemaal voorin de sluis moesten. 

     

     

                   

    Een drijvende bolder. Niet de diepste die we gehad hebben.  Distributiemagazijn in opbouw. Beelmolen.

     

    Eenmaal door de sluis meerden we aan in de jachthaven van Kerkhove.  De passantensteiger was volledig leeg dus hadden we plaats genoeg.  Gezbeld met de havenmeester en afgesproken dat hij morgen avond langs komt gezien wij deze avond op bezoek gaan bij Lieve & Roger in Bavikhove. Daar hebben we later lekker gegeten en zijn we weer bijgebabbeld.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    3                230           11           1265      3:10       201:00      9                   1625                   2273.5

     


    13-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 125 – Maandag 12-09-2016 – Doornik – Bossuit

    Net toen we wilden vertrekken kwam er een groot vrachtschip aangevaren dat ook onze richting uitging.  We gaan dan ook maar dadelijk volgen gezien we anders moeten wachten voor de doorvaart van Doornik. Hierna zijn we maar achter het vrachtschip blijven varen gezien wij normaal maar ietsjes harder varen dan die nu vaart.  Ter hoogte van de kruising met het kanaal Kortrijk-Bossuit hebben we dan aangelegd voor de sluis waar het bord staat van jachthaven Bosssuit. Er is hier echter niets meer, geen elektriciteit, geen water, geen douches.  Ik vraag me trouwens af waar die hier ooit geweest zouden zijn. 

     

          

    De doorvaart van Doornik, (?)kerk, Die kon er maar net doorheen. De Scheepsjager van Spiere.

     

    Na onze fietstocht (19 km) bleek dat al onze schuiven open stonden, het is hier blijkbaar toch niet rustig liggen.  We hadden bij onze terugkomst gezien dat boven de sluis een lange drijvende steiger lag dus gaan we daar maar naartoe.  Hier was het rustig liggen, er lagen drie bootjes, eentje waarvan volgens een man die hier met zijn boot ligt, de eigenaar geruime tijd geleden overleden is.  Het bootje ziet er echt niet meer uit ! s’Avonds wel wat last gehad van de stank van de motor van de boot achter ons maar gelukkig liet die hem niet langs draaien.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    3                227           16           1254      03:10     197:50      19                 1616                  2270.2

     


    12-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 124 – Zondag 11-09-2016 – Mortagne du Nord – Doornik

    Geen bakker meer hier maar wel een kleine Carrefour op 200 meter van de ligplaats.  Deze morgen zijn er al vroeg enkele vrachtschepen vertrokken richting Valenciennes. Het heeft vannacht een beetje geregend en deze morgen miezerde het wat maar voor de rest is het voormiddag droog gebleven.  Vandaag hebben we geen sluizen als we tot Doornik varen.  Het is maar 15 km ver maar onze vorige reis langs de Schelde hebben we hier niet gestopt, dus dat gaan we nu doen. 

     

         

    Antoing – begin van de industrie.  Kalkovens en nog eens kalkovens.

     

    Tot aan het kruispunt met het kanaal naar Blaton in Peronne is er weinig te zien maar vanaf hier begint de industrie.  Van Antoing tot Doornik is het (op de rechteroever) het een bedrijf na het andere. Op de linkeroever staan een reeks oude kalkovens van de vroeger cementindustrie. De passantensteiger in Doornik ligt er verlaten bij. 

     

        

    De “Stookplaats” binnenin de oven.   Steiger Doornik.

     

    Zo te zien (vuile toestand van de steiger) meren hier niet dikwijls boten aan.  Toen we er aangemeerd hadden roken we een verdachte geur en inderdaad, tussen steiger en kade lag een dode, halfvergane ree tussen de plastieken flessen, stokken en andere rommel.  We zijn dan maar wat achteruit gaan liggen en ik heb met de enterhaal het karkas er tussenuit geduwd zodat het stroomafwaarts kon drijven en wij van de stank verlost zijn.

    Na het eten de fietsen “van stal” gehaald en terug naar Mortagne gefietst (15 km) om de auto op te halen.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    3                224           25           1223      04:05     193:20      21                 1582                 2264.7

     


    11-09-2016 om 18:03 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 123 – Zaterdag 10-09-2016 – Valenciennes – Mortagne du Nord

    Na het ontbijt de watertank terug bijgevuld en toen vertrokken.  We konden net niet bij drie vrachtschepen in de sluis Valenciennes dus moesten we wachten op opvaart en nadien hadden we de sluis voor ons alleen.  Nadien was het een beetje eentonig varen, tussen industrie en braakliggend terrein tot na sluis Bruay-sur-L’Escaut en sluis Fresnes. Daar aan het buiten gebruik zijnde Canal de Condé à Pommereuil gingen we naar links.  Hier was nog minder te zien, beide hoge oevers bewassen met struiken en bomen en nergens plaats om aan te leggen.  Uiteindelijk arriveerden we in Mortagne-du-Nord waar L’Escaut en La Scarpe samen komen. 

     

                       

    Veel plaats heeft die niet over.    Langs de Scarpe.    Ligplaats Mortagne du Nord, klein, groot, groter.

     

    Daar links ligt een steiger maar de betonning is verwarrend.  Toen we tussen de groene boeien probeerden daar te geraken liepen we vast !  Dan maar achteruit en aan de andere kant tegen de hoge kade aan op een plaats met een bord “Priorité pour Plaisance” gemarkeerd.  De kade is hier niet echt voorzien voor jachten gezien de bovenkant van de kade boven onze railing uitsteekt en de kade gemaakt is van grote damwandplaten waar de fenders tussenin gaan.  Wij hebben dat opgelost door onze twee grote bolfenders aan die kant te hangen zodat  we veilig lagen.  We moesten wel van op ons dak vooraan op de kade stappen !  Een oplossing voor hier zou zijn enkele planken mee te brengen en die aan de buitenkant van de fenders te hangen.

    Vaandag ben ik maar alleen terug naat Valenciennes gereden (Annie was te moe).  Ik volgde een mooi fietspad langs de Scarpe tot in St Amand-les-Eaux.  Onderweg kwam ik twee geautomatiseerde sluizen tegen.  Het lijkt mij een mooi riviertje.  In St Amands kwam ik uit op een mooi haventje en gezien het kantoor nog open was ben ik er effe info gaan halen.  Normaal zou je kunnen varen tot in Douai maar gezien er verderop een sluis al geruime tijd buiten gebruik is (en geen zicht op herstelling naar ik vernam) mogen we dat hier vergeten.  Verder met de fiets langs de D169 via Raimes naar Valenciennes.

     

          

    L’Escaut.                        La Scarpe.                      Mortagne du Nord - Het eerste frietkot !

     

    Onderweg plat gereden op een stukje mooi geel glas. Het lijkt of ze hier het glas zomaar rondstrooien, het is niet te doen, overal ligt er. Maar wat wil je als ze hier zo laks zijn dat ze al hun afval zomaar op de grond gooien terwijl er toch vuilbakken genoeg staan.  Op 1:35 uur was ik in Valencienne.  Onderweg terug met de auto nog een paar commissies gedaan en dan terug naar Mortagne-du-Nord.  S’Avonds nog een wandelingetje gemaakt in het dorp op zoek  naar een bakker. Geen bakker meer hier maar een Carrefour vlak bij.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    3                224           25           1223      04:05     193:20      21                 1582                    2264.7

     


    10-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 122 – Vrijdag 09-09-2016 – Bassin Ronde - Valenciennes

    Deze morgen voor niets naar de bakker geweest, toen ik terug was en we zaten te ontbijten arriveerde er een camionette van de bakker.  We vertrokken te 09:15 uur en arriveerde al snel aan sluis Pont Malin.  Uit de richting van Azrleux kwam een vrachtschip aangevaren en toen we achter deze naar binnen waren arriveerden er nog twee vrachtschepen en een peilbootje van het VNF.  Gezien de vlottende bolder aan onze kant ontbrak mochten we van de schipper van de Cari II bij hem vastmaken. 

     

          

    Het peilbootje van het VNF.          Het fort van Bouchain.            Veel bedrijvigheid hier.

     

    De schipper was een Fransman maar de schipperse een Vlaamse.  Ze brachten een lading gerst van Reims naar Antwerpen.  Een stukje uit de sluis zijn de twee eerste vrachtschepen ons voorbij gegaan en de derde ging aanmeren voor het weekend voor sluis Denain.  Door de sluizen Denain en Trith konden we alleen versassen en te 13:15 uur toen wij aan sluis Valenciennes kwamen lagen de twee vrachtschepen voor de sluis te wachten.  Wij hebben eerst aan de kade vastgemaakt maar toen later bleek dat er een jachthaven was zijn we daar gaan liggen.  Namiddag de auto weer gaan ophalen en een ritje van 29 km gedaan.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    3                221           26           1198      04:00     189:15      29                 1561                    2260.7

     


    09-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 121 – Donderdag 08-09-2016 – Marqouin – Bassin Ronde

    Deze morgen eerst naar de Super U en dan vertrokken richting sluis 1 Palluel.  Hier kwamen twee vrachtschepen uit en konden we weer alleen naar onder. Na deze sluis liggen een groot aantal vrachtschepen die liggen te wachten op lading of waar onderhoud aan gedaan wordt. Op sommige plaatsen liggen ze 3 dik. In Arleux komen we op het Canal de la Sensée, de verbinding tussen Duinkerken en de Schelde. 

     

             

    Net voor sluis 1 Palleuil.  Ergens onderweg. Het oude Canal de la Sensée aan het Bassin Ronde.

     

    Het is voorzien voor grote schepen maar we zijn alleen spitsen en gekoppelde spitsen tegen gekomen. Aan het Bassin Ronde aangekomen hebben we aangemeerd aan de Halte Fluvial van Bouchain (of wat er van overblijft).

     

    Namiddag hebben we weer ons dagelijks ritje gemaakt.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    1                218           23           1172      03:40     185:15      23                 1532                  2255.7

     


    08-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 120 – Woensdag 07-09-2016 – Peronne - Marqouin

    Vandaag hebben we de 11 sluizen tussen Peronne en Marqouin gedaan en onderweg de tunnel van Ruyaulcourt.  Voor de tunnel zat alle wonderwel mee, nergens moeten wachten en de tunnel zelf namen we in “sneltreinvaart” ttz aan een snelheid van ongeveer 7 km/uur, het dubbele van de verplichte minimum snelheid van 3 Km/uur. 

     

            

    Sluis Cléry-sur-Somme.  Tunnel Ruyaulcourt ingang en uitgang.

     

    Toen we aan de tunnel aankwamen kregen we dadelijk groen, we zagen in de verte (de tunnel is goed verlicht en zagen de uitgang op 4354 meter) het sillouet van een vrachtschip dat afstak tegen het licht van de uitgang.  Middenin de tunnel in het “Gare Central” de plaats waar schepen mekaar kunnen kruisen kregen we ook dadelijk groen zodat we op 35 minuten door de tunnel waren.  Het was er lekker fris, eigenlijk een beetje koud.  Toen we terug buiten waren deeed het zonnetje goed op ons vel.  Met de sluizen na de tunnel hadden we minder geluk, we moesten telkes even wachten voor tegenliggers. Te 16:45 uur lagen we dan vast aan de steiger van Marquion. S’Avonds tijdens het ophalen van de auto nog een reddingsactie opgezet voor een ree die in het kanaal gesukkeld was.  De mensen van het VNF van de controletoren van de tunnel gingen de brandweer bellen om ze er uit te halen maar daar heb ik niet op kunnen wachten gezien het al zo laat was.  Hopelijk hebben ze haar er uit kunnen halen voor ze te fel verzwakt zou zijn.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    11              217           40           1149      08:15     181:35      19                 1509                   2253.0

     


    07-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 119 – Dinsdag 06-09-2016 – Langevoisin - Peronne

    Deze morgen stond de sluis achter ons op groen voor opvaart maar we zagen niets komen.  Toen we losgooiden kwam er natuurlijk eentje de bocht uit gevaren.  In plaats van door te komen begon die te draaien en we dachten dat die aan de silo iets verderop zou gaan laden maar hij kwam achteruit naar de sluis en ging daar achteruit invaren.  Vermoedelijk gaat die laden aan de silo net boven de sluis en draait die hier al om geen 10 km verderop te moeten gaan draaien en terug te keren.  Toen die ons voorbij was zijn we vertrokken.

     

                

    Hieronder, zo’n 25 dieper ligt de tunnel (noord – zuid) Een verluchtingsventilator. Tunnelingang zuid.

     

    Een goed uur later kwamen wij aan sluis S14 Epénancourt en die stond open en op groen dus daar konden wij zo in.  Vijf minuten later waren we beneden en konden we verder naar sluis S13 – Peronne.  Hier lag een vrachtschip te wachten en er kwam een zeiljacht naar boven.  Net toen we de sluis ingingen achter het vrachtschip kwam er nog een jacht achterop maar gezien de bolders hier zo ver van mekaar stonden kon hij niet meer achter ons. Na deze sluis hebben we aangelegd aan de steenkade tegenover de kade waar we vorig jaar gelegen hebben gezien daar de poort gesloten was en we dan niet van de boot konden.  We hadden de voorbije dagen gehoord dat de jachthaven van Peronne ook gesloten was dus daar kan ook niemand meer terecht.  Na het aanleggen en het eten zijn we dan de auto gaan zetten in Ruyaulcourt in de buurt van de tunnel, halverweg in het Canal du Nord en zijn met de fiets terug gekomen.  We reden eerst naar Ytres. 

     

                             

    Postkantoor en  mairie van Etricourt-Manancourt, gedenkteken Ytres. Kruising Somme – Canal du Nord.

     

    Daar eens gaan kijken naar de luchtverversingsinstallatie van de tunnel iets buiten het dorp. Van daaruit naar Mannecourt, etrycourt en zo naar Moislains.  Van hieruit fietsten we over de Chemin de Service (Dit kanaal is in 1965 geopend en toen werden er geen schepen meer getrokken dus noemt het pad over de oever hier niet meer Chemin de Halage maar Chemin de Service.)  We passeerden langs alle sluizen die we morgen gaan doen voor de tunnel en kwamen na de laatste op het Canal de la Somme terecht en zo in Peronne.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    2                206           21           1109      03:05     173:20         30                 1490                 2244.7

     


    06-09-2016 om 20:01 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 118 – Maandag 05-09-2016 – Pont l’Eveque - Langevoisin

    We gingen deze morgen eerst de auto ophalen in Pont L’Eveque (28 km).  We zijn maar gewoon over het jaagpad gereden zover het ging.  Aan de tunnel van Panneterie (iets meer dan 1 km lang) konden we niet verder over het jaagpad (er loopt wel een 1.5 m brede strook door de tunnel maar daar mag je niet door rijden) zodat we effe het jaagpad moesten verlaten om na de tunnel terug over het fietspad (Trans L’Oise Voie Verte) langs het kanaal te rijden, we gaan vandaag maar geen hellingen opzoeken. 

    Er is vandaag goed wat verkeer, in bijna elke sluis een boot en er tussen ook nog. Nadat we terug aan de boot arriveerden en  hadden gegeten besloten we de auto in Péronne te gaan zetten en hier vannacht te blijven liggen, we hebben hier lekker geslapen, geen lawaai en pikkedonker.  Alleen een uil gehoord gisteranavond.  Toen we in Péronne aan kwamen bleek de jachthaven gesloten te zijn en de kade waar we vorig jaar gelegen hadden was nu ook afgesloten.  Waar moeten we morgen dan ergens gaan liggen ? Onderweg terug naar de boot (21 km) begon het te miezeren, het regent niet hard maar je wordt wel langzaam heel nat. Onze regenjasjes zijn al een aantal jaren oud en zijn aan vervanging toe blijk nu wel.  We gaan vanavond niet veel meer doen, de kaars is bijna uit voor vandaag.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    0                204           0             1088      0             170:15      49                 1460                   2241.5

     


    05-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 117 – Zondag 04-09-2016 – Pont l’Eveque

    Toen we vanmorgen vertrokken kwam er juist een vrachtschip uit sluis Sampigny op het Canal lateral à l’Oise.  Gelukkig ging die zuidwaarts richting Compiegne.  In de verte zagen we ook iets maar konden niet zien of deze van ons weg voer of naar ons toe kwam. Aan de eerste sluis van vandaag, S19 – Pont L’Eveque was het al van dat, het gekoppeld stel de Lidia lag voor de sluis te wachten en eer  die boven was was die, die we in de verte gezien hadden, de Star (B) al gearriveerd. Er kwam er nog eentje naar onder dus dat wordt dus wachten. 

     

          

    Ezelsfamilie in Campagne.          Torentje voor….?      Beneden sluis Langevoisin.

     

    Een uurtje later konden we dan deze sluis in achter de Star.  Toen we hier buiten voeren riep de schipper op dat we maar voor hem uit moesten gaan varen.  Aan sluis S18 – Noyon kwam er nog beroepsvaart naar onder. Eenmaal door deze sluis liepen we langzaam uit op de Star. Aan sluis Sermaise gekomen lag de Lidia (B) nog vast te wachten.  Voor de Lidia lag nog een spits dus daar zouden we normaal mee door de sluis kunnen maar er was weer een mankement toen een vrachtschip uitgevaren was bleek het sluismechanisme te haperen.  Het wachten op de herstelling duurde een dik halfuur met het gevolg dat de Star gearriveerd was en wij nu moesten wachten.  Uiteindelijk waren we te 13:55 uur door de sluis met nog een ander gearriveerd vrachtschip de Herenschip (Nl).  Die schipper riep ons bij het verlaten van de volgende sluis S16 – Campagne op om maar voorbij te komen gezien hun lage snelheid en de tunnel die er aan kwam waar hij heel traag door zou gaan.  Uiteindelijk arriveerden wij aan sluis S15 – Langevoisin waar wij onder de sluis aan het uiteinde van de lage kade gaan vastmaken.  Gezien het al zo laat was gaan we vandaag maar niet fietsen.  S’Avonds zijn er nog twee vrachtboten aangekomen die zich voor de sluis aan de kant legden.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    5                204           25           1088      07:15     170:15         0                   1411                  2241.5

     


    04-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 116– Zaterdag 03-09-2016 – Pont l’Eveque

    Vanmiddag naar Noyon geweest voor een rondritje en een etentje. Namiddag wat geluierd en gebuurt met de mensen van de Eva uit Brugge. Verder de boot nog eens verlegd omdat we weer eens zogezegd op iemand anders zijn plaats lagen (?)

     

                   

    Enkele markante gebouwen van Noyon, stadhuis, hotel, stationsgebouw en een vergeetput i

     

    Ze moeten hier toch maar eens een manier uitdokteren om dat voor eens en altijd te regelen vind ik. Uiteindelijk hebben wij een twintig tal meters opgeschoven en is er een andere boot (niet die het zijn plaats was bleek achteraf) daar komen liggen.


    Wij vernamen vandaag dat onze boot  via Google Earth - Streetview te zien is in de haven van Mouzon (google auto reed daar toen aan de overkant over het jaagpad)



    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    0                199           0             1063      0             163:00      0                   1411                  2234.3

     


    03-09-2016 om 21:46 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 115 – Vrijdag 02-09-2016 – Compeigne – Pont l’Eveque

    Na het ontbijt eerst de auto in Longuel-annel gaan zetten (8km). Daarna nog een machientje was gaan doen en tegen de middag zijn we dan vertrokken. Na een klein uurtje arriveerden we aan sluis Janville waar we dadelijk in de kleine sluis konden gezien die open en op groen stond. Annie had gisteren van iemand vernomen dat er een sluis voor lange tijd buiten gebruik zou gaan en dacht dat dit hier op dit kanaal zou zijn maar het bleek volgens info van de sluismeesteres om een sluis op de Aine te gaan waar een deel van de barrage verzakt zou zijn, dus daar gaan wij geen last van hebben. 

     

           

    Confluance van Oise en Aisne.    Haventje van Pont L’Eveque.

     

          

    Enkele beelden van de Abbaye van Ourscamp.

      

    Hier zijn de sluizen ook dubbel uitgevoerd en hier is veel vrachtvervoer dus mocht dat hier gebeuren zou de sluis zo snel mogelijk gemaakt worden.  Vanaf Janville zitten we niet meer op de rivier de Oise maar op het Canal latéral à l’Oise.  Dat houdt in dat het weer rechte stukken gaan worden in plaats van een bochtige rivier.   Weer een uurtje later arriveerden we aan sluis Bellerive.  Hier lag een vrachtschip te wachten voor de sluis terwijl er eentje naar onder kwam.  Gelukkig zijn de sluizen hier groot zodat we met hem naar boven konden.  De boot die lag te wachten bleek de Nirwana uit Brugge te zijn.  Eenmaal boven bleven we maar achter hem varen gezien hij maar iets trager voer dan wij normaal gaan en we in Pont l’Eveque wilden stoppen.  We lagen dan ook pas te 14:50 uur vast in het haventje van Pont l’Eveque.  De elektriciteitspalen blijken hier op één na allemaal defect te zijn.  Water komt nog uit enkele kranen, het begint hier ook al sterk te verloederen.

    Na het aanleggen vertrokken we voor onze fietstocht langs Sampigny, Abbay-Ourcamps (hier staat een grote abdij, deels gerenoveerd, deels ruine) ,Ourcamps, Primpez, St Légèr-au-Bois, Thourotte naar longuel-annel. Mooi ritje van 21 km.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    2                199           21           1063      03:35     163:00      30                 1411                   2234.3

     


    02-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 114 – Donderdag 01-09-2016 – Verberie - Compeigne

    Vandaag de generator nog eens opgezet om de afbakbroodjes te bakken en dan na het ontbijt op weg.  Na 1.5 uur aangekomen aan sluis Venette (de laatste op de Oise) en daar konden we nadat een vrachtschip uit de kleine sluis gevaren was hierdoor naar boven.  We wilden eerste net na de sluis tegen de kade gaan liggen ter hoogte van het kleine park maar daar konden we de fietsen niet afzetten door de hoge kade.  Dan zijn we maar net aan de parking tussen de twee bruggen, vlak bij het centrum gaan liggen.  Hier was het ook moeilijk maar het ging.

     

           

    Trans Oise Voie Verte.                                             Compiegne , plein voor stadhuis en stadhuis.

     

    Gezien Annie wat moe was, en het was ook wat warm, ben ik maar alleen de auto gaan ophalen.  Achteraf gezien bleek de rit (19 km) best mee te vallen over de Trans Oise Voie Verte. 

     

        

     

    Deze ging over een paar mooie brede fietspaden door het park op de linkeroever, verder door een paar stukken van het Fôret de Compiegne, langs en rond enkele grote zand of grindputten iets voor Verberie en zo over de Oise terug naar de sluis Verberie waar we de auto hadden achter gelaten. Eenmaal terug hebben we maar een machien was gaan doen zo kunnen we nog eens fris slapen.  S’avonds nog een wandeling door de stad gemaakt.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    1                197           16           1042      02:25     159:25      19                 1381                   2230.8

     


    01-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 113 – Woensdag 31-08-2016 – Nogent/Oise - Verberie

    Deze morgen zijn we na het ontbijt naar de markt geweest.  Ook op zoek gegaan naar een wassalon maar in deze dat we vonden waren de helft van de machines stuk.  Gezien het niet dringend was zijn we nadien dan maar te 11:00 uur vertrokken.  We passeerden sluis S3 – Sarron die onmiddellijk voor ons klaar gezet was en gingen verder richting Verberie.  Daar zou je kunnen aanleggen aan de zeilclub. 

     

           

    De vakantie is afgelopen.            Doorvaart Saint Maxence.           Verhuizen met een woonboot.

     

    Toen we daar arriveerden konden we er inderdaad aan de kant maar het terrein is afgesloten en er was niemand aanwezig. Daar zijn we dan ook niets mee en dan zijn we maar verder naar sluis S2 – Verberie gevaren.  Toen we daar arriveerden zagen we nog een vrachtboot arriveren.  Het bleek de Zambezi uit Gent te zijn.  Wij zijn samen met hen geschut en hebben vast gemaakt aan het uiterste punt van de kade boven de sluis.  Het is niet ideaal maar we moeten het er maar mee doen gezien we anders door moeten varen naar Compeigne en dat is nog 18 km verder en dat wordt te ver fietsen om de auto op te halen.

    Na het aanleggen hebben we de fietstocht van 30 km van Verberie, via

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    2                196           23           1026      02:10     157:00      30                 1362                   2228.3

     


    31-08-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 112 – Dinsdag 30-08-2016 – Champagne/Oise – Nogent/Oise

    Heel goed geslapen vannacht, ik heb niets gehoord buiten een waterhoentje dat af en toe in het begin van de nacht zat te roepen en een enkele vlieger die nog ging landen in Charles de Gaulle.  Deze morgen passeerde er al te 06:00 uur een eerste paar vrachtboten. 

     

                  

    Mooie ochtend.      Baggerkraan om schepen te lossen.   Het zwembad heeft ooit betere tijden gekend.

     

    We vertrokken weer voor een  kleine 30 km naar Nogent-sur-Oise.  We moesten vandaag door twee sluizen, S5 – Boran en S4 – Creil waar we telkens ongeveer 1.5 meter omhoog gingen.  Hier is het verval van de sluizen bijna allemaal rond die hoogte, het landschap is hier dan ook vlakker dan enkele weken geleden het geval was.  De steiger in Beaumont-sur-Oise lag ook zo goed als vol met twee grote boten.  Aan de halte Fluvial in  St-Leu-s’Esserent was nog wel een plaats maar we zijn toch maar door gevaren naar Nogent-sur-Oise.  In mijn (overjaarse vaarboek van Picardie) staat dat hier nog aanlegplaatsen zijn met een watertappunt maar dat is voltooid verleden tijd, ik heb ze toch niet gevonden.  Dan maar aangelegd aan het eilandje iets voor de Roeiclub van Creil.  Ook hier weer geen kat te zien.

    Na het middageten de fietstocht van hier via Thiverny, naar St-Leu-d’Esserent, Villers-sous-St-Leu, Précy-sur-Oise naar Boran-sur-Oise. Bijna heel de tijd langs een smal paadje langs de Oise. 

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    2                194           27           1003      04:05     154:50      18                 1332                    2226.1

     


    30-08-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs