Inhoud blog
  • Dag 139 – Maandag 26-09-2016 – Mol Donk - Bryac
  • Dag 138 – Zondag 25-09-2016 – Lier – Mol Donk
  • Dag 137 – Zaterdag 24-09-2016 – Lier
  • Dag 136 – Vrijdag 23-09-2016 – Dendermonde - Lier
  • Dag 135 – Donderdag 22-09-2016 – Merelbeke - Dendermonde
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Aniway op reis
    Frankrijk 2016
    12-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 125 – Maandag 12-09-2016 – Doornik – Bossuit

    Net toen we wilden vertrekken kwam er een groot vrachtschip aangevaren dat ook onze richting uitging.  We gaan dan ook maar dadelijk volgen gezien we anders moeten wachten voor de doorvaart van Doornik. Hierna zijn we maar achter het vrachtschip blijven varen gezien wij normaal maar ietsjes harder varen dan die nu vaart.  Ter hoogte van de kruising met het kanaal Kortrijk-Bossuit hebben we dan aangelegd voor de sluis waar het bord staat van jachthaven Bosssuit. Er is hier echter niets meer, geen elektriciteit, geen water, geen douches.  Ik vraag me trouwens af waar die hier ooit geweest zouden zijn. 

     

          

    De doorvaart van Doornik, (?)kerk, Die kon er maar net doorheen. De Scheepsjager van Spiere.

     

    Na onze fietstocht (19 km) bleek dat al onze schuiven open stonden, het is hier blijkbaar toch niet rustig liggen.  We hadden bij onze terugkomst gezien dat boven de sluis een lange drijvende steiger lag dus gaan we daar maar naartoe.  Hier was het rustig liggen, er lagen drie bootjes, eentje waarvan volgens een man die hier met zijn boot ligt, de eigenaar geruime tijd geleden overleden is.  Het bootje ziet er echt niet meer uit ! s’Avonds wel wat last gehad van de stank van de motor van de boot achter ons maar gelukkig liet die hem niet langs draaien.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    3                227           16           1254      03:10     197:50      19                 1616                  2270.2

     


    12-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 124 – Zondag 11-09-2016 – Mortagne du Nord – Doornik

    Geen bakker meer hier maar wel een kleine Carrefour op 200 meter van de ligplaats.  Deze morgen zijn er al vroeg enkele vrachtschepen vertrokken richting Valenciennes. Het heeft vannacht een beetje geregend en deze morgen miezerde het wat maar voor de rest is het voormiddag droog gebleven.  Vandaag hebben we geen sluizen als we tot Doornik varen.  Het is maar 15 km ver maar onze vorige reis langs de Schelde hebben we hier niet gestopt, dus dat gaan we nu doen. 

     

         

    Antoing – begin van de industrie.  Kalkovens en nog eens kalkovens.

     

    Tot aan het kruispunt met het kanaal naar Blaton in Peronne is er weinig te zien maar vanaf hier begint de industrie.  Van Antoing tot Doornik is het (op de rechteroever) het een bedrijf na het andere. Op de linkeroever staan een reeks oude kalkovens van de vroeger cementindustrie. De passantensteiger in Doornik ligt er verlaten bij. 

     

        

    De “Stookplaats” binnenin de oven.   Steiger Doornik.

     

    Zo te zien (vuile toestand van de steiger) meren hier niet dikwijls boten aan.  Toen we er aangemeerd hadden roken we een verdachte geur en inderdaad, tussen steiger en kade lag een dode, halfvergane ree tussen de plastieken flessen, stokken en andere rommel.  We zijn dan maar wat achteruit gaan liggen en ik heb met de enterhaal het karkas er tussenuit geduwd zodat het stroomafwaarts kon drijven en wij van de stank verlost zijn.

    Na het eten de fietsen “van stal” gehaald en terug naar Mortagne gefietst (15 km) om de auto op te halen.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    3                224           25           1223      04:05     193:20      21                 1582                 2264.7

     


    11-09-2016 om 18:03 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 123 – Zaterdag 10-09-2016 – Valenciennes – Mortagne du Nord

    Na het ontbijt de watertank terug bijgevuld en toen vertrokken.  We konden net niet bij drie vrachtschepen in de sluis Valenciennes dus moesten we wachten op opvaart en nadien hadden we de sluis voor ons alleen.  Nadien was het een beetje eentonig varen, tussen industrie en braakliggend terrein tot na sluis Bruay-sur-L’Escaut en sluis Fresnes. Daar aan het buiten gebruik zijnde Canal de Condé à Pommereuil gingen we naar links.  Hier was nog minder te zien, beide hoge oevers bewassen met struiken en bomen en nergens plaats om aan te leggen.  Uiteindelijk arriveerden we in Mortagne-du-Nord waar L’Escaut en La Scarpe samen komen. 

     

                       

    Veel plaats heeft die niet over.    Langs de Scarpe.    Ligplaats Mortagne du Nord, klein, groot, groter.

     

    Daar links ligt een steiger maar de betonning is verwarrend.  Toen we tussen de groene boeien probeerden daar te geraken liepen we vast !  Dan maar achteruit en aan de andere kant tegen de hoge kade aan op een plaats met een bord “Priorité pour Plaisance” gemarkeerd.  De kade is hier niet echt voorzien voor jachten gezien de bovenkant van de kade boven onze railing uitsteekt en de kade gemaakt is van grote damwandplaten waar de fenders tussenin gaan.  Wij hebben dat opgelost door onze twee grote bolfenders aan die kant te hangen zodat  we veilig lagen.  We moesten wel van op ons dak vooraan op de kade stappen !  Een oplossing voor hier zou zijn enkele planken mee te brengen en die aan de buitenkant van de fenders te hangen.

    Vaandag ben ik maar alleen terug naat Valenciennes gereden (Annie was te moe).  Ik volgde een mooi fietspad langs de Scarpe tot in St Amand-les-Eaux.  Onderweg kwam ik twee geautomatiseerde sluizen tegen.  Het lijkt mij een mooi riviertje.  In St Amands kwam ik uit op een mooi haventje en gezien het kantoor nog open was ben ik er effe info gaan halen.  Normaal zou je kunnen varen tot in Douai maar gezien er verderop een sluis al geruime tijd buiten gebruik is (en geen zicht op herstelling naar ik vernam) mogen we dat hier vergeten.  Verder met de fiets langs de D169 via Raimes naar Valenciennes.

     

          

    L’Escaut.                        La Scarpe.                      Mortagne du Nord - Het eerste frietkot !

     

    Onderweg plat gereden op een stukje mooi geel glas. Het lijkt of ze hier het glas zomaar rondstrooien, het is niet te doen, overal ligt er. Maar wat wil je als ze hier zo laks zijn dat ze al hun afval zomaar op de grond gooien terwijl er toch vuilbakken genoeg staan.  Op 1:35 uur was ik in Valencienne.  Onderweg terug met de auto nog een paar commissies gedaan en dan terug naar Mortagne-du-Nord.  S’Avonds nog een wandelingetje gemaakt in het dorp op zoek  naar een bakker. Geen bakker meer hier maar een Carrefour vlak bij.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    3                224           25           1223      04:05     193:20      21                 1582                    2264.7

     


    10-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 122 – Vrijdag 09-09-2016 – Bassin Ronde - Valenciennes

    Deze morgen voor niets naar de bakker geweest, toen ik terug was en we zaten te ontbijten arriveerde er een camionette van de bakker.  We vertrokken te 09:15 uur en arriveerde al snel aan sluis Pont Malin.  Uit de richting van Azrleux kwam een vrachtschip aangevaren en toen we achter deze naar binnen waren arriveerden er nog twee vrachtschepen en een peilbootje van het VNF.  Gezien de vlottende bolder aan onze kant ontbrak mochten we van de schipper van de Cari II bij hem vastmaken. 

     

          

    Het peilbootje van het VNF.          Het fort van Bouchain.            Veel bedrijvigheid hier.

     

    De schipper was een Fransman maar de schipperse een Vlaamse.  Ze brachten een lading gerst van Reims naar Antwerpen.  Een stukje uit de sluis zijn de twee eerste vrachtschepen ons voorbij gegaan en de derde ging aanmeren voor het weekend voor sluis Denain.  Door de sluizen Denain en Trith konden we alleen versassen en te 13:15 uur toen wij aan sluis Valenciennes kwamen lagen de twee vrachtschepen voor de sluis te wachten.  Wij hebben eerst aan de kade vastgemaakt maar toen later bleek dat er een jachthaven was zijn we daar gaan liggen.  Namiddag de auto weer gaan ophalen en een ritje van 29 km gedaan.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    3                221           26           1198      04:00     189:15      29                 1561                    2260.7

     


    09-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 121 – Donderdag 08-09-2016 – Marqouin – Bassin Ronde

    Deze morgen eerst naar de Super U en dan vertrokken richting sluis 1 Palluel.  Hier kwamen twee vrachtschepen uit en konden we weer alleen naar onder. Na deze sluis liggen een groot aantal vrachtschepen die liggen te wachten op lading of waar onderhoud aan gedaan wordt. Op sommige plaatsen liggen ze 3 dik. In Arleux komen we op het Canal de la Sensée, de verbinding tussen Duinkerken en de Schelde. 

     

             

    Net voor sluis 1 Palleuil.  Ergens onderweg. Het oude Canal de la Sensée aan het Bassin Ronde.

     

    Het is voorzien voor grote schepen maar we zijn alleen spitsen en gekoppelde spitsen tegen gekomen. Aan het Bassin Ronde aangekomen hebben we aangemeerd aan de Halte Fluvial van Bouchain (of wat er van overblijft).

     

    Namiddag hebben we weer ons dagelijks ritje gemaakt.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    1                218           23           1172      03:40     185:15      23                 1532                  2255.7

     


    08-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 120 – Woensdag 07-09-2016 – Peronne - Marqouin

    Vandaag hebben we de 11 sluizen tussen Peronne en Marqouin gedaan en onderweg de tunnel van Ruyaulcourt.  Voor de tunnel zat alle wonderwel mee, nergens moeten wachten en de tunnel zelf namen we in “sneltreinvaart” ttz aan een snelheid van ongeveer 7 km/uur, het dubbele van de verplichte minimum snelheid van 3 Km/uur. 

     

            

    Sluis Cléry-sur-Somme.  Tunnel Ruyaulcourt ingang en uitgang.

     

    Toen we aan de tunnel aankwamen kregen we dadelijk groen, we zagen in de verte (de tunnel is goed verlicht en zagen de uitgang op 4354 meter) het sillouet van een vrachtschip dat afstak tegen het licht van de uitgang.  Middenin de tunnel in het “Gare Central” de plaats waar schepen mekaar kunnen kruisen kregen we ook dadelijk groen zodat we op 35 minuten door de tunnel waren.  Het was er lekker fris, eigenlijk een beetje koud.  Toen we terug buiten waren deeed het zonnetje goed op ons vel.  Met de sluizen na de tunnel hadden we minder geluk, we moesten telkes even wachten voor tegenliggers. Te 16:45 uur lagen we dan vast aan de steiger van Marquion. S’Avonds tijdens het ophalen van de auto nog een reddingsactie opgezet voor een ree die in het kanaal gesukkeld was.  De mensen van het VNF van de controletoren van de tunnel gingen de brandweer bellen om ze er uit te halen maar daar heb ik niet op kunnen wachten gezien het al zo laat was.  Hopelijk hebben ze haar er uit kunnen halen voor ze te fel verzwakt zou zijn.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    11              217           40           1149      08:15     181:35      19                 1509                   2253.0

     


    07-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 119 – Dinsdag 06-09-2016 – Langevoisin - Peronne

    Deze morgen stond de sluis achter ons op groen voor opvaart maar we zagen niets komen.  Toen we losgooiden kwam er natuurlijk eentje de bocht uit gevaren.  In plaats van door te komen begon die te draaien en we dachten dat die aan de silo iets verderop zou gaan laden maar hij kwam achteruit naar de sluis en ging daar achteruit invaren.  Vermoedelijk gaat die laden aan de silo net boven de sluis en draait die hier al om geen 10 km verderop te moeten gaan draaien en terug te keren.  Toen die ons voorbij was zijn we vertrokken.

     

                

    Hieronder, zo’n 25 dieper ligt de tunnel (noord – zuid) Een verluchtingsventilator. Tunnelingang zuid.

     

    Een goed uur later kwamen wij aan sluis S14 Epénancourt en die stond open en op groen dus daar konden wij zo in.  Vijf minuten later waren we beneden en konden we verder naar sluis S13 – Peronne.  Hier lag een vrachtschip te wachten en er kwam een zeiljacht naar boven.  Net toen we de sluis ingingen achter het vrachtschip kwam er nog een jacht achterop maar gezien de bolders hier zo ver van mekaar stonden kon hij niet meer achter ons. Na deze sluis hebben we aangelegd aan de steenkade tegenover de kade waar we vorig jaar gelegen hebben gezien daar de poort gesloten was en we dan niet van de boot konden.  We hadden de voorbije dagen gehoord dat de jachthaven van Peronne ook gesloten was dus daar kan ook niemand meer terecht.  Na het aanleggen en het eten zijn we dan de auto gaan zetten in Ruyaulcourt in de buurt van de tunnel, halverweg in het Canal du Nord en zijn met de fiets terug gekomen.  We reden eerst naar Ytres. 

     

                             

    Postkantoor en  mairie van Etricourt-Manancourt, gedenkteken Ytres. Kruising Somme – Canal du Nord.

     

    Daar eens gaan kijken naar de luchtverversingsinstallatie van de tunnel iets buiten het dorp. Van daaruit naar Mannecourt, etrycourt en zo naar Moislains.  Van hieruit fietsten we over de Chemin de Service (Dit kanaal is in 1965 geopend en toen werden er geen schepen meer getrokken dus noemt het pad over de oever hier niet meer Chemin de Halage maar Chemin de Service.)  We passeerden langs alle sluizen die we morgen gaan doen voor de tunnel en kwamen na de laatste op het Canal de la Somme terecht en zo in Peronne.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    2                206           21           1109      03:05     173:20         30                 1490                 2244.7

     


    06-09-2016 om 20:01 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 118 – Maandag 05-09-2016 – Pont l’Eveque - Langevoisin

    We gingen deze morgen eerst de auto ophalen in Pont L’Eveque (28 km).  We zijn maar gewoon over het jaagpad gereden zover het ging.  Aan de tunnel van Panneterie (iets meer dan 1 km lang) konden we niet verder over het jaagpad (er loopt wel een 1.5 m brede strook door de tunnel maar daar mag je niet door rijden) zodat we effe het jaagpad moesten verlaten om na de tunnel terug over het fietspad (Trans L’Oise Voie Verte) langs het kanaal te rijden, we gaan vandaag maar geen hellingen opzoeken. 

    Er is vandaag goed wat verkeer, in bijna elke sluis een boot en er tussen ook nog. Nadat we terug aan de boot arriveerden en  hadden gegeten besloten we de auto in Péronne te gaan zetten en hier vannacht te blijven liggen, we hebben hier lekker geslapen, geen lawaai en pikkedonker.  Alleen een uil gehoord gisteranavond.  Toen we in Péronne aan kwamen bleek de jachthaven gesloten te zijn en de kade waar we vorig jaar gelegen hadden was nu ook afgesloten.  Waar moeten we morgen dan ergens gaan liggen ? Onderweg terug naar de boot (21 km) begon het te miezeren, het regent niet hard maar je wordt wel langzaam heel nat. Onze regenjasjes zijn al een aantal jaren oud en zijn aan vervanging toe blijk nu wel.  We gaan vanavond niet veel meer doen, de kaars is bijna uit voor vandaag.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    0                204           0             1088      0             170:15      49                 1460                   2241.5

     


    05-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 117 – Zondag 04-09-2016 – Pont l’Eveque

    Toen we vanmorgen vertrokken kwam er juist een vrachtschip uit sluis Sampigny op het Canal lateral à l’Oise.  Gelukkig ging die zuidwaarts richting Compiegne.  In de verte zagen we ook iets maar konden niet zien of deze van ons weg voer of naar ons toe kwam. Aan de eerste sluis van vandaag, S19 – Pont L’Eveque was het al van dat, het gekoppeld stel de Lidia lag voor de sluis te wachten en eer  die boven was was die, die we in de verte gezien hadden, de Star (B) al gearriveerd. Er kwam er nog eentje naar onder dus dat wordt dus wachten. 

     

          

    Ezelsfamilie in Campagne.          Torentje voor….?      Beneden sluis Langevoisin.

     

    Een uurtje later konden we dan deze sluis in achter de Star.  Toen we hier buiten voeren riep de schipper op dat we maar voor hem uit moesten gaan varen.  Aan sluis S18 – Noyon kwam er nog beroepsvaart naar onder. Eenmaal door deze sluis liepen we langzaam uit op de Star. Aan sluis Sermaise gekomen lag de Lidia (B) nog vast te wachten.  Voor de Lidia lag nog een spits dus daar zouden we normaal mee door de sluis kunnen maar er was weer een mankement toen een vrachtschip uitgevaren was bleek het sluismechanisme te haperen.  Het wachten op de herstelling duurde een dik halfuur met het gevolg dat de Star gearriveerd was en wij nu moesten wachten.  Uiteindelijk waren we te 13:55 uur door de sluis met nog een ander gearriveerd vrachtschip de Herenschip (Nl).  Die schipper riep ons bij het verlaten van de volgende sluis S16 – Campagne op om maar voorbij te komen gezien hun lage snelheid en de tunnel die er aan kwam waar hij heel traag door zou gaan.  Uiteindelijk arriveerden wij aan sluis S15 – Langevoisin waar wij onder de sluis aan het uiteinde van de lage kade gaan vastmaken.  Gezien het al zo laat was gaan we vandaag maar niet fietsen.  S’Avonds zijn er nog twee vrachtboten aangekomen die zich voor de sluis aan de kant legden.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    5                204           25           1088      07:15     170:15         0                   1411                  2241.5

     


    04-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 116– Zaterdag 03-09-2016 – Pont l’Eveque

    Vanmiddag naar Noyon geweest voor een rondritje en een etentje. Namiddag wat geluierd en gebuurt met de mensen van de Eva uit Brugge. Verder de boot nog eens verlegd omdat we weer eens zogezegd op iemand anders zijn plaats lagen (?)

     

                   

    Enkele markante gebouwen van Noyon, stadhuis, hotel, stationsgebouw en een vergeetput i

     

    Ze moeten hier toch maar eens een manier uitdokteren om dat voor eens en altijd te regelen vind ik. Uiteindelijk hebben wij een twintig tal meters opgeschoven en is er een andere boot (niet die het zijn plaats was bleek achteraf) daar komen liggen.


    Wij vernamen vandaag dat onze boot  via Google Earth - Streetview te zien is in de haven van Mouzon (google auto reed daar toen aan de overkant over het jaagpad)



    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    0                199           0             1063      0             163:00      0                   1411                  2234.3

     


    03-09-2016 om 21:46 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 115 – Vrijdag 02-09-2016 – Compeigne – Pont l’Eveque

    Na het ontbijt eerst de auto in Longuel-annel gaan zetten (8km). Daarna nog een machientje was gaan doen en tegen de middag zijn we dan vertrokken. Na een klein uurtje arriveerden we aan sluis Janville waar we dadelijk in de kleine sluis konden gezien die open en op groen stond. Annie had gisteren van iemand vernomen dat er een sluis voor lange tijd buiten gebruik zou gaan en dacht dat dit hier op dit kanaal zou zijn maar het bleek volgens info van de sluismeesteres om een sluis op de Aine te gaan waar een deel van de barrage verzakt zou zijn, dus daar gaan wij geen last van hebben. 

     

           

    Confluance van Oise en Aisne.    Haventje van Pont L’Eveque.

     

          

    Enkele beelden van de Abbaye van Ourscamp.

      

    Hier zijn de sluizen ook dubbel uitgevoerd en hier is veel vrachtvervoer dus mocht dat hier gebeuren zou de sluis zo snel mogelijk gemaakt worden.  Vanaf Janville zitten we niet meer op de rivier de Oise maar op het Canal latéral à l’Oise.  Dat houdt in dat het weer rechte stukken gaan worden in plaats van een bochtige rivier.   Weer een uurtje later arriveerden we aan sluis Bellerive.  Hier lag een vrachtschip te wachten voor de sluis terwijl er eentje naar onder kwam.  Gelukkig zijn de sluizen hier groot zodat we met hem naar boven konden.  De boot die lag te wachten bleek de Nirwana uit Brugge te zijn.  Eenmaal boven bleven we maar achter hem varen gezien hij maar iets trager voer dan wij normaal gaan en we in Pont l’Eveque wilden stoppen.  We lagen dan ook pas te 14:50 uur vast in het haventje van Pont l’Eveque.  De elektriciteitspalen blijken hier op één na allemaal defect te zijn.  Water komt nog uit enkele kranen, het begint hier ook al sterk te verloederen.

    Na het aanleggen vertrokken we voor onze fietstocht langs Sampigny, Abbay-Ourcamps (hier staat een grote abdij, deels gerenoveerd, deels ruine) ,Ourcamps, Primpez, St Légèr-au-Bois, Thourotte naar longuel-annel. Mooi ritje van 21 km.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    2                199           21           1063      03:35     163:00      30                 1411                   2234.3

     


    02-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 114 – Donderdag 01-09-2016 – Verberie - Compeigne

    Vandaag de generator nog eens opgezet om de afbakbroodjes te bakken en dan na het ontbijt op weg.  Na 1.5 uur aangekomen aan sluis Venette (de laatste op de Oise) en daar konden we nadat een vrachtschip uit de kleine sluis gevaren was hierdoor naar boven.  We wilden eerste net na de sluis tegen de kade gaan liggen ter hoogte van het kleine park maar daar konden we de fietsen niet afzetten door de hoge kade.  Dan zijn we maar net aan de parking tussen de twee bruggen, vlak bij het centrum gaan liggen.  Hier was het ook moeilijk maar het ging.

     

           

    Trans Oise Voie Verte.                                             Compiegne , plein voor stadhuis en stadhuis.

     

    Gezien Annie wat moe was, en het was ook wat warm, ben ik maar alleen de auto gaan ophalen.  Achteraf gezien bleek de rit (19 km) best mee te vallen over de Trans Oise Voie Verte. 

     

        

     

    Deze ging over een paar mooie brede fietspaden door het park op de linkeroever, verder door een paar stukken van het Fôret de Compiegne, langs en rond enkele grote zand of grindputten iets voor Verberie en zo over de Oise terug naar de sluis Verberie waar we de auto hadden achter gelaten. Eenmaal terug hebben we maar een machien was gaan doen zo kunnen we nog eens fris slapen.  S’avonds nog een wandeling door de stad gemaakt.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    1                197           16           1042      02:25     159:25      19                 1381                   2230.8

     


    01-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 113 – Woensdag 31-08-2016 – Nogent/Oise - Verberie

    Deze morgen zijn we na het ontbijt naar de markt geweest.  Ook op zoek gegaan naar een wassalon maar in deze dat we vonden waren de helft van de machines stuk.  Gezien het niet dringend was zijn we nadien dan maar te 11:00 uur vertrokken.  We passeerden sluis S3 – Sarron die onmiddellijk voor ons klaar gezet was en gingen verder richting Verberie.  Daar zou je kunnen aanleggen aan de zeilclub. 

     

           

    De vakantie is afgelopen.            Doorvaart Saint Maxence.           Verhuizen met een woonboot.

     

    Toen we daar arriveerden konden we er inderdaad aan de kant maar het terrein is afgesloten en er was niemand aanwezig. Daar zijn we dan ook niets mee en dan zijn we maar verder naar sluis S2 – Verberie gevaren.  Toen we daar arriveerden zagen we nog een vrachtboot arriveren.  Het bleek de Zambezi uit Gent te zijn.  Wij zijn samen met hen geschut en hebben vast gemaakt aan het uiterste punt van de kade boven de sluis.  Het is niet ideaal maar we moeten het er maar mee doen gezien we anders door moeten varen naar Compeigne en dat is nog 18 km verder en dat wordt te ver fietsen om de auto op te halen.

    Na het aanleggen hebben we de fietstocht van 30 km van Verberie, via

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    2                196           23           1026      02:10     157:00      30                 1362                   2228.3

     


    31-08-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 112 – Dinsdag 30-08-2016 – Champagne/Oise – Nogent/Oise

    Heel goed geslapen vannacht, ik heb niets gehoord buiten een waterhoentje dat af en toe in het begin van de nacht zat te roepen en een enkele vlieger die nog ging landen in Charles de Gaulle.  Deze morgen passeerde er al te 06:00 uur een eerste paar vrachtboten. 

     

                  

    Mooie ochtend.      Baggerkraan om schepen te lossen.   Het zwembad heeft ooit betere tijden gekend.

     

    We vertrokken weer voor een  kleine 30 km naar Nogent-sur-Oise.  We moesten vandaag door twee sluizen, S5 – Boran en S4 – Creil waar we telkens ongeveer 1.5 meter omhoog gingen.  Hier is het verval van de sluizen bijna allemaal rond die hoogte, het landschap is hier dan ook vlakker dan enkele weken geleden het geval was.  De steiger in Beaumont-sur-Oise lag ook zo goed als vol met twee grote boten.  Aan de halte Fluvial in  St-Leu-s’Esserent was nog wel een plaats maar we zijn toch maar door gevaren naar Nogent-sur-Oise.  In mijn (overjaarse vaarboek van Picardie) staat dat hier nog aanlegplaatsen zijn met een watertappunt maar dat is voltooid verleden tijd, ik heb ze toch niet gevonden.  Dan maar aangelegd aan het eilandje iets voor de Roeiclub van Creil.  Ook hier weer geen kat te zien.

    Na het middageten de fietstocht van hier via Thiverny, naar St-Leu-d’Esserent, Villers-sous-St-Leu, Précy-sur-Oise naar Boran-sur-Oise. Bijna heel de tijd langs een smal paadje langs de Oise. 

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    2                194           27           1003      04:05     154:50      18                 1332                    2226.1

     


    30-08-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 111 – Maandag 29-08-2016 – Pontoise – Champagne/Oise

    Deze nacht is het rustig gebleven.  Wel vroeg wakker geworden van een aantal treinen die rond 05:30 uur begonnen te rijden.  Dan maar vroeg naar de bakker gegaan en de boot klaar gemaakt om te vertrekken zodat we eens voor 09:00 uur weg zijn.  We willen tot de steiger van L’Isle Adam varen.  Na 2 uur varen arriveerden we daar doch de steiger lag nu vol, de grote Engelse boot en een Franse zoals wij.   De Engelsman bood aan om tegen hem aan te gaan liggen gezien hij morgen toch verder ging maar dat aanbod hebben we naast ons neer gelegd en we zijn doorgevaren. 

     

                  

    Hier en daar wordt er gerenoveerd. Botsbollen aan de brug. Chateau L’Isla Adam.  Champagne/Oise.

     

    We zullen wel zien waar we gaan liggen.  Eerst moesten we door sluis S6 – Adam die onmiddellijk na het aanroepen voor ons geopend werd zodat we er snel doorheen waren.  Tijdens het schutten onze watervoorraad wat bijgevuld nen we kunnen er weer wat langer tegen.  Rond 11:55 uur arriveerden we ter hoogte van Champagne-sur-Oise en daar lag niemand aan het steigertje, dus dat hebben we dan maar vlug ingepalmd.  Deze steiger ligt recht tegenover de zeilclub van Champagne/Oise maar daar zagen we ook geen bedrijvigheid.  Toch raar zo in de vakantieperiode met zulk goed weer.  Hebben die ook last van de goedkope vakantievluchten heden ten dage ?  Na het aanleggen en de middag zijn we aan onze fietstocht begonnen.  Van hier terug naar Isle-Adam, de auto opgehaald in in Boran-sur-Oise gaan zetten en dan een mooite tocht, deels langs een paadje langs de Oise, door de dorpjes Bruyères-sur-Oise, Persan en terug naar Champagne/Oise. We haddan weeral 19 km afgemaald.  S’avonds heeft Annie een nieuw breiwerkje opgezet en hebben we later nog eens TV gekeken. Dat was weeral een tijdje geleden met dat goede weer.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    1                192           16           976        2:30       150:45      19                 1315                   2222.2

     


    29-08-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 110 – Zondag 28-08-2016 – Andresy – Pontoise

    Vannacht hebben we slecht geslapen.  De Oise is hier  ongeveer 80 meter breed maar geluid draagt over water zeer ver gezien het geen obstakels tegen komt.  Aan de overkant zaten enkele mannen die daar de hele nacht hebben zitten babbelen (maar dan luid hoor), lachen en roepen. Telkens als je indommelde vertelde er blijkbaar ene iets grappig waardoor het gezelschap in lachen en gieren uitbarstte. Ten lange laatste maar oordoppen ingestopt maar het geluid kwam er af en toe nog door (en het zijn goede oordoppen !) waardoor ik weer wakker werd.  Het was ook geen doen om de ramen dicht te doen gezien het heet geweest was en het rond 23:00 uur toen we gingen slapen buiten nog 24 °C was.  Uiteindelijk hoorde ik rond 5 uur een diskussie die over geluidsoverlast ging en toen zijn die mannen blijkbaar vertrokken.  Ik hoop dat die vannacht niet terug komen.

     

               

    De oude vesting van Pontoise.                     Mooie steegjes met bolle muren. Het park

     

    Voormiddag hebben we wandeling door de stad gemaakt. Eerst naar het station om te informeren of we met de trein tot in Compeigne kunnen geraken maar dat moest via Parijs dus zullen we de auto maar blijven ophalen.  Dan naar de stad. Ter hoogte van de haven liggen de grondvesten van een kasteel (oorsprong ergens in donkere tijden) waar nog Louis IV zou in verbleven hebben.  Van op de muren heb je een mooi uitzicht over de Oise en het dal.  S’Avonds zijn de muren mooi verlicht.

     

             

    De kerk zit hier goed vol. De Choux Pontoise.    Hoeveel kacheltjes brandden hier indertijd ?

    Boven op de heuvel  met het oude stadsdeel staat een kathedraal ( we hadden pech want de mis was juist begonnen dus konden we niet binnen om foto’s te maken, die zijn we later gaan maken.  De kerk zat goed vol hier.).  Bij ons loopt de kerk onmiddellijk leeg maar hier bleven de mensen rond en in de kerk rondhangen.  De pastoor stond met zijn paters aan de kerkdeur en zei iedereen persoonlijk goedendag aan iedereen die de kerk verliet. Rond de kerk liggen een paar gezellige pleintjes met doorsteekjes en trappen naar andere straten.  Vervolgens zijn we naar boven naar het stadhuis en de tuin errond gegaan en dan naar het hoogste punt aan het oude kasteel. Later nog eens naar het VVV kantoor maar dat was pas op 14:00 uur open dus daar gaan we niet op wachten.

    Namiddag de auto weg gebracht naar L’Isle Adam en met de fiets (14 km ) langs de boorden van de Oise terug. S’Avonds was er muziek met dans aan de overkant.  Ik hoop dat dat wel niet te lang gaat duren, we willen vandaag eens slapen als het kan.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    0                191           0             960        0             148:15      14                 1296                   2219.7

     


    28-08-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 109 – Zaterdag 27-08-2016 – Andresy – Pontoise

    Voor we konden vertrekken moesten we eerst nog een camionlading vuil, takken, een halve boom,  plastiek flessen, potten en dergelijk verwijderen dat zich tijdens de nacht voor de boeg verzameld had.  Waar dat vandaan gekomen is weet ik niet zeker maar dat moet van de Oise gekomen zijn, gisteren op de Seine dreef er zo goed als niets rond !  De Oise mondt net in een bocht in de Seine uit dus dat bleef allemaal aan onze kant drijven en stroomde zo richting zee maar bleef aan het minste obstakel hangen en bijeendrijven.  Toen het enigszins proper was hebben we gestart en er is gelukkig niets in de filters terecht gekomen.  Na een kilometer draaiden we over bakboord de Oise op.  Hier liggen links en rechts ook over enkele kilometers allerlei boten en enkele drijvende droogdokken.  Op een ervan lag een binnenschip en een jacht boven water.  Er zijn hier blijkbaar ook enkele scheepswerven maar hellingen zie ik niet meer, het zal nu allemaal via die drijvende droogdokken gaan denk ik.  Eenmaal die rijen schepen voorbij werd het weer aangenaam en rustig varen.  Gezien het zondag is verwacht ik niet veel vrachtschepen tegen te komen. 

     

             

    De Oise net voor de monding in de Seine. Drijvend droogdok.      Cergy, waar gaat die trap naartoe ?

     

    Onderweg, ter hoogte van Cergy kwamen we er wel een diepgeladen tegen.  Te 11:30 uur arriveerden we aan de enige sluis voor vandaag, S6 – Pontoise.  Hier werd voor ons dadelijk de grote sluis klaargezet en we werden alleen versast. Na deze sluis konden we kiezen welk drijvend ponton we namen.  Links deze voor de capitainerie of rechts.  We legden ons achter de Talisman (NL) uit Dordrecht.  Deze boot hebben we vanaf Epernay op de Marne dikwijls zien langsvaren of wij langs hun.  Het is een ouder koppel die nu hun zoon en zijn gezin op bezoek hebben en die mee varen van in Esbly.  De boot is een verbouwd vrachtschip dat 5.35 m breed is en ze kunnen dus niet langs de Boven-Maas terug daarom moeten ze dezelfde weg terug richting Belgie nemen.

    Na de middag onze gebruikelijke fietstocht via de boorden van de Oise terug naar Andresy (16 km)

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    1                191           15           960        2:20       148:15      16                 1282                    2219.7


     

    27-08-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 108 – Vrijdag 26-08-2016 – Rueil-Malmaison - Andresy

    Na het vertrek waren we een tiental minuten later aan sluis Bourgival.  Hier lag een vrachtschip in dat nog omhoog moest, dus moesten we even wachten.  Net voor de sluis klaar was kwam er noch een vrachtschip achter ons aan dus die moesten wij voor laten maar de sluizen zijn hier groot (195 m x 12 m) dus daar konden wij makkelijk bij in.  Na een half uurtje konden we dus door naar Andresy.  Onderweg maar twee vrachtschepen gehad die ons opliepen.  We kwamen vandaag maar één jacht tegen, een oude zeilboot van een meter of vijftien met Zweedse vlag. Deze tufte op zijn moter met een slakkengangetje richting Parijs.  Aangekomen in Confance st Honorine (daar waar Oise in de Seine uitmondt)  was het jachthaventje voor ons verboden terrein gezien er maar boten tot 12 m x 3.5 m toegelaten werden.  We zijn dan maar verder gevaren tot Andresy, net na de monding waar we enkele jaren geleden aan een steiger voor de pleziervaart lagen.

     

          

    In sluis Bourgival.  Riviercruises Viking.            Autobanden zijn toch verboden ! Conflance St Honorine.

     

    Die steiger was nu niet meer voor de pleziervaart maar die steiger lag vol met een oude rondvaartboot (bleek dat die dit jaar nog niet gevaren had !) en een veerbootje naar het eilandje in de Seine.  We zijn dan maar aan de kade gaan liggen maar daar kregen we s’avonds bezoek een kerel die beweerde dat hier deze avond een rondvaartboot zou komen liggen.  Gezien er hier helemaal geen aanduiding is dat die kade zou voorbehouden zijn zijn we blijven liggen en heeft die gast later gezegd dat die rondvaartboot dan wel ergens anders een plaatse zou vinden (hieruit blijkt duidelijk dat die gast geen poot heeft om op te staan om ons daar proberen weg te jagen !)  Hij kon mij geen enkel document tonen waaruit bleek dat dit hun plaats was.  Ik ben later maar alleen de auto gaan ophalen gezien Annie het niet zag zitten vandaag nog eens door de hitte te rijden.

    Ondanks de hitte was het een mooi ritje van 21 km, langs de Seine op tot Poissy (hier ligt een grote autofabriek van PSA Peugeot) hier de Seine een eerste keer over, door Poissy en het woud van St Germaine tot boven op de berg aan het immense Château de St Germaine (fantastisch uitzicht op het dal), steil omlaag naar de brug en hier terug de Seine over richting Chatou.  Spijtig dat ik het fototoestel niet bij had.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    1                190           23           945        4:10       145:55      21                 1266                    2217.3

     


    26-08-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 107 – Donderdag 25-08-2016 – Rueil-Malmaison

    Vandaag halen we alleen de auto op.  Gezien de hitte zullen we dan wel genoeg gedaan hebben.  We reden langs de Seine op tot ter hoogte van Nanterre, door deze stad naar en door Putteau waar we de Seine overstaken via de Pont de Putteau en door het Bois de Boulogne tot aan de Arc de Triomphe.  Over de Chaps Elyssées tot aan het Louvre en dan langs dezelfde weg als enkele dagen geleden tot in Joinville-sur-Marne.  Na 28 km kwamen we weer aan de auto voor de terugrit.  We namen hiervoor maar de autoweg, dat is iets langer maar gaat vlugger dan dwars door Parijs.  Op de autoweg was er verbazend weinig verkeer (als je de verhalen hierover hoort zou je bang hebben hierover te rijden maar dat viel reuze mee.) maar er waren wel de motorrijders die hier als kamikazepiloten van links naar recht, door de rijen auto’s van de linkse naar de rechtse rijstrook en terug slalomden en dan nog tegen snelheden waar ik mij vragen bij stel.  In die autobaan zitten ook verschillende tunnels waardoor je deels onder de buitenwijken van Parijs door rijdt.  S’Avonds nog een kwartier moeten rondrijden eer ik een parkeerplaats vondt waar je gratis langere tijd kon parkeren.  Dat is hier wél een probleem (24 Hr parkeren = 10.60€)  Vanavond zat de steiger helemaal val met volk dat kwam picnicken, bier drinken, jointjes roken (mag hier blijkbaar open en bloot ! Allé ze generen zich er alleszins niet voor)  Het duurde weer tot 23:45 uur zoals gisteren toen de automatisch sproeiinstallatie van de beplanting ging werken  en toen werd het eindelijk rustig.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    0                189           0             922        0             141:45      28                 1245                   2213.1

     


    25-08-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 106 – Woensdag 24-08-2016 – Joinville – Rueil-Malmaison

    Er staat vandaag een lange tocht op het programma.  Gezien er op de Seine weinig of geen aanmeerplaatsen voorhanden zijn moeten we als in Asniéres of Bourgival geen plaats is tot Rueil-Malmaison varen.  Voor we vertrokken sluis St Maur opgeroepen gezien die toelating moeten geven voor passage van de tunnel van St Maur. 

     

          

    Seine van op de monding van de Marne. Drijvend zwembad.   Dwars door Parijs.

     

    De lichten bleken defect en op dubbel rood te staan maar we mochten er onmiddellijk door mar moesten na de tunnel wachten op opvaart die uit de sluis kwam.  Tijdens het wachten kwam er nog een vrachtschip door de tunnel en die moest dan eerst in de sluis.  Het versassen duurt hier een half uur dus het ging niet vooruit.  Na sluis St Maur ging het verder naar de laatste op de Marne, sluis St Maurice.  Hier lag pleziervaart in maar er waren problemen met de bovenste  deuren daardoor waren we pas te 11:30 uur er door en op de Seine. 

     

                    

    Parijs ?  New York ?      Concurrent Eifeltoren.   Annie op de Seine.

     

    Hier is het heel druk met de rondvaartboten die van meerdere kades vertrekken.  Die kijken  ook niet echt uit en vertrekken zomaar van de kade en gaan volgas door. Dit gaat zo een tiental kilometer door tot voorbij de Eifeltoren en dan werd het aangenaam kalm, af en toe een vrachtschip tegen en eentje mee.  Aan sluis Suresnes werd de sluis voor ons alleen onmiddellijk klaar gemaakt en 20 minuten later waren we al onder en verder door.  In Asnieres lag alles vol, daar kon niets meer bij.  Dan zijn we maar door gevaren tot Rueil-Malmaison.  Hier lag maar een bootje dus daar hadden we plaats.  Hezien we vandaag 8 uur (!) onderweg geweest zijn gaan we de auto niet ophalen

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    3                189           50           922        08:10     141:45      0                   1227                   2213.1

     


    24-08-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs