Deze morgen vertrok de Principessa al
klokslag 08:00 uur naar de eerste sluis van het Canal de lAine à la
Marne.Wij lagen nog in onze kooi.
Voormiddag weer even wat gepoetst. Vandaag komen Annies nicht Julienne en Rudy
op bezoek terwijl ze op doorreis zijn naar hun vakantiebestemming Troyes hier
een honderd kilometers verder. Ze waren om 05:30 uur thuis vertrokken en
arriveerden iets voor de middag.
Aperitieven.Op
wandel.Frisse duik.
We hebben wat bijgepraat en na het
eten zijn we een wandeling gaan doen in en rond het dorp.Rond 15:00 uur zijn zij dan door gereden
gezien ze op tijd wilden zijn op de camping om een goede plaats te hebben.
Namiddag zijn Wietse en ik gaan zwemmen.We krijgen Annie nog steeds niet zo ver dat ze mee gaat.Later op de namiddag ben ik nog eens met de
fiets de Intermarche in Tours-sur-Marne gereden zodat ik nu 1009 km op de
teller heb staan van deze reis.
Na het ontbijt vertrok de Principessa
van Guy, Ann en Ron met de eerste schutting. Nog voor ik de sluis S9 Chalons,
kon gaan bestellen arriveerde al een vrachtschip (Baychimo) voor de sluis, dus
daar gaan we vandaag weer gaan achter hangen !Toen ik aan de sassenier vroeg of we onmiddellijk na het vrachtschip
konden versassen zei hij dat dat geen enkel probleem was maar dat het vrachtschip
wat langer in de sluis zou liggen dan gewoonlijk gezien hij water moest
bunkeren.Toen ik terug op de boot kwam
was een kleine zeilboot, de Red Marlin (BG) al voor de sluis gaan liggen dus
hebben we alles maar rap klaar gemaakt dat we samen met die de sluis in
konden.Te 09:50 uur was het dus onze
beurt.Het bleek dat het vrachtschip
enkele kilometers verder ging aanliggen aan de commerciele haven, dus daar gaan
we dan toch geen rekening mee moeten houden.
Zonnescherm met bomen. Het begin van
het aquaduct.Marché couvert.Kerkje Condé (XI e eeuw).
Toen we daar passeerden bleek hij
inderdaad vast te liggen maar toen we een kilometer verder waren zag ik hem
terug vertrekken en achter ons aan komen.We hebben dan maar wat vlugger gevaren om terug samen met de Red Marlin
de volgende sluis te halen.Daar kwam
net een geladen vrachtschip uit gevaren dus die sluis was klaar voor ons maar
we moesten wat schipperen om de volle bak te kunnen kruisen gezien aan onze
kant de bomen nogal ver over het kanaal groeiden.Eenmaal dat schip voorbij gingen we weer vlot door sluis S10
Juvigny.Na die sluis konden we terug
wat langzamer gaan varen gezien de twee vrachtschepen elkaar moesten kruisen en
dat vermoedelijk op een van de brede stukken gaan doen zodat we weer wat
uitliepen.Na sluis S11 Vraux is de
Red Marlin rechtdoor richting Marne gevaren en zijn wij aan de kade in
Condé-sur-Marne gaan liggen.We hadden
in het naderen van de aansluiting met het Canal de LAisne à la Marne hier in
Condé al twee jachten zien indraaien maar die waren blijkbaar dat kanaal al
opgevaren.We legden ons achter een
Engels kanaalbootje (van die smalle lange) en voor de Pilgrim (Gb) ter hoogte
van de picnicbank aan de bomen.Onderweg had het een hele tijd geregend en gemiezerd maar nu klaarde het
wat op.Terwijl ik later de auto weer
ging ophalen heb ik geen regenjas nodig gehad dus dat viel mee.
Terwijl ik weg was zijn Annie en
Wietse een wandeling gaan maken en later, toen bleek dat de bakker hier met
verlof was zijn Wietse met zijn monowiel en ik met de fiets naar
Tours-sur-Marne gereden.Daar was de
bakker ook met verlof , maar daar is een intermarche.
Later op de avond nog een rondje rond
en door het dorp gemaakt om te kijken wat er te zien was.
Naast het kanaal staat een pomphuis
dat water van de nabijgelegen Marne 22 meter oppompt naar een soort aquaduct
dat op het niveau van het scheidingspand van het kanaal Aisne-Marne ligt en zo
het kanaal voorziet van het nodige water om de schepen te schutten.In het dorp zijn verschillende
champagnehuizen gevestigd, je ziet aan de huizen hier ook dat er hier meer
welvaart is dan langs het kanaal van de Maas waar we enkele weken geleden door
gingen. Ten noorden van het dorp is een hele nieuwe wijk gebouwd in
vergelijking met 5 jaar geleden (tijdens onze eerste grote Frankrijkreis)
Dag 85 â Woensdag 3-08-2016 â Chalons-en-Champagne
Vandaag blijven we hier maar liggen.
We konden gisteren niet naar de stad gezien het regende, dus dat hebben we
voormiddag gedaan.Namiddag hebben we
een fietstocht gemaakt van Chalons via St Martin-sur-le-Pré, Recy en Juvigny en
via het jaagpad terug.
De overdekte markt.Veel vakwerkgevels.De crypte in de kathedraal.
De doopvont met gouden deksel.Een oude sluis.
We hadden een ritje van 24 km en dat
was voor Wietse genoeg.Die is de hele
avond aan het vissen geweest terwijl wij kennis maakten met de mensen van de
boot achter ons.
Dag 84 â Dinsdag 2-08-2016 â Chepy â Chalons-en-Champagne
Na het ontbijt vertrokken naar
Chalons-en-Champagne.We moeten vandaag
maar één sluis, S8 Sarry en 9 km dus daar gaan wed vlug zijn.Toen we te 10:00 uur vertrokken kwamen we al
dadelijk één boot tegen.Te 11:30 uur
lagen we vast aan de kade van het VNF net voor de sluis. Na het eten ben ik
alleen de auto gaan ophalen terwijl Annie en Wietse op Hendrik pasten.
Namiddag zijn we naar het
winkelcentrum Croix Dampierre gaan winkelen.We wilden nog door de stad gaan wandelen maar het begon te regenen dus
dat viel in het water.
Savonds nog een rondje op de fiets
door de stad en rond 21:30 uur arriveerden Kim, Dirk, Kara en Eloise om Hendrik
op te halen.Die sliep toen net en
hebben ze al slapende in de auto kunnen zetten zonder dat hij wakker werd.
Dag 83 â Maandag 1-08-2016 â Soulange â Chepy
Deze morgen nog voor 09:30 uur
passeerden er zowaar vier vrachtschepen aan onze ligplaats.Drie gingen onze richting uit en eentje
richting Vitry.Zo druk hebben we het
tijdens deze reis nog niet gehad !
De dag begint druk.Onderweg enkele cementfabrieken.En verder graan, graan en nog eens graan.
We zijn dan ook onmiddellijk wanneer
de laatste vrachtboot uit de sluis was aan de draaibuis (hier zijn weer kabels
over het kanaal gespannen waar een draaischakelaar aanhangt met een stuk buis
als bediening waarmee je moet draaien om de sluis in gang te zetten) gaan
draaien.Er kwam ook nog een
plezierboot aangevaren en we zijn dus met zn tweeen naar onder gegaan.
Het was een Belgisch koppel die hun
boot van de Middellandse zee overbrachten naar Turnhout.Aangezien zij niet traag konden varen hebben we hen maar onmiddellijk na de sluis laten voorbij gaan zo zijn zij aan
de volgende sluis al weg als wij er aankomen en kunnen we lekker alleen
schutten.
We gingen vandaag door de sluizen S4
Soulange, S5 Ablancourt, S6 La Chaussee en S7 StGermain. Aan sluis Ablancourt hadden we nog
een pleziervaartuig als tegenligger dus de sluis stond klaar voor ons. Tussen
de volgende sluizen hadden we nog vier tegenliggers.Het is hier merkelijk drukker dan op het Marne Rijn
kanaal.Te 12:30 uur legden we aan de
picnicplaats aan Chepy aan.Na het eten
en een verfrissende douche ben ik vandaag maar eens alleen vertrokken om de
auto op te halen.
Dag 82 â Zondag 31-07-2016 â Vitry-le-francois - Soulange
We vertrokken vandaag met onze twee
zoetwatermatrozen Wietse en Hendrik te 10:00 uur richting Canal latéral à la
Marne.Na tien minuten gingen we over
bakboord dit kanaal op richting Châlons-en-Champagne. Als eerste sluis
passeerden we sluis S1 Vitry, dan S2 Larmite en als laatste S3 Couvrot
voor we te 12:00 uur aanlegden aan de picnicplaats van Soulange.Na het eten vertrok ik met Wietse met de
fiets terug naar Vitry-le-Francois voor de auto.We reden over het jaagpad en passeerden in Couvrot aan de oude
sluis tussen kanaal en Marne.Ik
vermoed dat het kanaal vroeger maar tot hier liep en de schepen hier terug de
Marne op gingen om tot in Vitry te varen.De sluis is nog compleet maar wordt vermoedelijk niet meer
gebruikt.Verder kwamen we aan de Pont
de canal over de Saulx net voor die in de Marne uitmondt.
Ons ketelbinkie wil altijd
poetsen.Ligplaats Soulange.Op wandel voor het slapen gaan.
Vervolgens reden we langs een oude
kanaalarm die verderop gedempt werd en waar nu een weg over loopt tot aan de
haven waar onze auto stond.
Dag 80 â Vrijdag 29-07-2016 â Pargny sur Saulx â Vitry-le-francois
Een zieke gehad vannacht.Was het de late pizza ? Rond 04:00 uur
maakte Annie me wakker dat ze hevige pijn aan haar maag had. Na enkele malen
overgeven en een uurtje in de frisse lucht begon het een beetje te gaan en zijn
we terug gaan slapen.
Rond 09:30 uur kwam tijdens het
ontbijt iemand van het VNF langs om te vragen of we vandaag hier bleven liggen
of dachten verder te gaan. Er was juist nog een vrachtschip (wat is dat hier
vandaag allemaal zeg !) gepasseerd en dus daar konden we achter gaan blijven en
er was een groot leeg vrachtschip op komst dus we maakten alles klaar om te
vertrekken.We vertrokken dan maar te
09:45 uur om het tweede voor te blijven .Het ging vandaag dus met een slakkengangetje langs de sluizen
S64-Pargny, S65-Etrepy, S66-Bignicourt, S67-Ponthion, S88-Brusson, S69-
Adecourt en S70- St Etienne om te 14:30 uur in Vitry te arriveren.Er lag aan de lange kade de Merganser II
(Gb) en daar hebben we ons dan voor gelegd.Later is nog een Engelse zeilboot gearriveerd.
De ogen voor de sluisbediening
en het bedieningskokje.We zitten in de
Champagnestreek.
Terwijl Annie en onze 1e
matroos Wietse naar de winkel gingen ben ik maar alleen de auto gaan halen.
Ik fietste van Vitry-le-Francois
naar Vitry-en-Pertois, Merlaut, Outrepont, Ponthion, Le Buisson, Bignicourt, en
dan over het jaagpad via Etrépy naar Pargny-sur-Saulx.De 22 km waren in 01:20 uur afgemaald.
Dag 71 â Donderdag 21-07-2016 â Pargny sur Saulx
We gaan
hier b lijven liggen.Voormiddag de
boot aan de binnenkant nog eens onder handen genomen dus die is nu weer fris en
kan er weer even tegen. We hebben vandaag een fietstochtje van 21 km in de
buurt gemaakt. Van Pargny/Saulx ging het langs de oever van de lOrnain tot in
Etrepy.Van hieruit via de D214 naar
Heiltz-le-Maurupt. Onderweg passeerden we enkele grote vijvers.
Kerk,
château deau Heiltz-le-Maurupt. Straatje in Alliancelles. 1647.Allemaal dakpannen !
Hier in
deze streek staan nog veel huizen die geheel of gedeeltelijk gemaakt zijn met
houten vakwerk met leem tussen !Het
zijn geen met leem bepleisterde muren maar echt zoals vroeger met latwerk en
daar de leem tussen en tegenaan gesmeerd.Er worden hier nog zulke nieuwe huizen gezet. Van daaruit ging het aan
Alliancelles waar we nog enkele straatjes vonden waar alleen zulke huizen
vonden.Hier staken we het riviertje La
Chée en terug de LOrnain over en reden zo naar Sermainze-les-Bains tot aan het
kanaal en volgden dan het jaagpad tot la Bergerie en staken het kanaal daar
terug over om dan over de weg langs de spoorlijk tot in Pargny terug te komen.
Dag 70 â Woensdag 20-07-2016 â Revigny â Pargny
Deze morgen gevraagd aan de
mannen van het VNF of we niet een half uurtje eerder voor 09:00 uur mochten
vertrekken gezien het zo heet ging worden en eigenlijk ook meer om die grote
die gisteren avond nog voor ons was komen liggen voor te blijven aan de
sluizen, anders zou het een lange langzame dag worden met de 12 sluizen die we vandaag
gaan hebben.Het was geen enkel
probleem dus vertrokken we nu eens om 08:30 uur en waren 5 minuten later in de
eerste sluis van de dag.
Arcelor Mittal in Revigny.Nog ééntje is gebleven.Mairie
Sermaise.Kerkportaal Ponthion.
We gaan vandaag door sluis S52 Revigny, S53 - N.D. Grace, S54 Damzelle , S55 - La Haine Herlin, S56 Braux,
S57 Cortrisson, S58 Chevol , S59 Remennecourt, S60 Sermaize , S61 - La
Chaine, S62 - l'Adjt en S63 Pargny.Het ging overal heel vlot met uitzondering van sluis S57 Cortrisson
waar zee aan het werken waren aan een van de bovendeuren die weigerde open te
gaan.Na een half uur knutselen werd
de deur dan maar open getrokken met een spanriem met mankracht. (Als het niet
meer automatisch werkt dan maar met brute mankracht !)In elk geval konden we de sluis in, naar
beneden en ook nog naar buiten dan.Wij
waren er door maar die grote jongen die ondertussen achter ons aan gekomen was
had pech, er kwamen nog twee jachten uit de volgende sluis en daar moest hij
dan ook nog voor wachten.Savonds
hoorde ik van Gerrit dat die man effe nijdig naar het bureeltje van de VNF
gelopen was toen wij vertrokken om te vragen of hij ook niet weg mocht.Wij waren dus op 13:00 uur toch in Pargny
geraakt en daar was nog 1.5 maal onze lengte aan de kade vrij zodat wij konden
aanleggen.Een half uurtje later kwam
er nog een 25 m New Zeelander de Zambia aan uit de andere richting maar die
moest tegen de graskant gaan liggen.Nog een half uur later kwam die 39 m Andante ( die grote die wij wilden
voor zijn deze morgen) uit sluis Pargny, wou eerst schuin achter ons met zijn
kont in de vaargeul gaan liggen maar is dan toch maar verder gevaren.
Dag 69 â Dinsdag 19-07-2016 â Fains-les-Sources â Revigny
We vertrokken net voor 09:00 uurgezien we vandaag 9 sluizen en 11 km moeten
doen.Het waren achtereenvolgens S43 Rembercourt, S44 Varney, S45 Chacolée, S46 Mussey, S47 - La
Doeuil, S48 Neuville, S49 - Grand Fraicul, S50 - Petit Fraicul, S51 - Bois
l'Ecuyer voor we te 11:50 aan de kade in Revigny arriveerden.
Op bezoek
bij San en Gerrit.En bij
Bram.Onder de loden zon.
Gezien het
zo heet was hebben we vandaag niet meer meer gedaan dan gebuurt met San &
Gerrit, gegeten en gedronken en in de schaduw gezeten.Ondertussen enkele malen een verfrissend
doucheke genomen om af te koelen.SAvonds was het echter, ondanks dat we de zonwering gehangen hadden nog
altijd heet aan boord.
Dag 68 â Maandag 18-07-2016 â Bar-le-Duc â Fains-les-Sources
We vertrokken deze morgen te 08:50
uur naar de eerste sluis van de dag, S39 Bar-le-Duc die klokslag 09:00 uur
voor ons open ging.Achtereenvolgens
gingen we nog door sluis S40 Chantereines, S41 Grand pré en S42 Fains waarna we
aan de kade in Fains nog een half plaatsje vonden om vast te maken.Er liggen hier drie boten die hier te zien
aan de toestand vast blijven liggen.Hier hebben we weer water en elektriciteit aan 7.9 /Nacht.
Gezien het weer heel heet is gaan we
vandaag niet te veel doen.We hebben
eerst de 4 km terug naar Bar-le-Duc gedaan om de auto op te halen en zijn dan
gaan winkelen.Wanneer we aan de boot
kwamen hebben we eerst de was gedaan en na het eten geluierd tot het draaglijk
werd om de auto in Revigny te gaan zetten.
Het canal de la Marne au Rhin.Zo ging dat vroeger.Vandaag.
We hadden San & Gerrit een sms
gestuurd dat wij daar morgen zouden aankomen maar we kregen geen antwoord.Wanneer we dan aan de sluis van Revigny
arriveerden bleken zij daar al te liggen.Na een uurtje zijn we dan met de fiets terug naar Fains gereden, hebben
we gegeten en afgewassen en toen was het weer bijna tijd om de kooi op te
zoeken.
Voormiddag een bezoek gebracht aan
het oude kerkhof van Bar-le-Duc. Het kerkhof werd in gebruik genomen in 1850 er
staan dan ook zeer oude graven.Van
heel veel kan je niets meer ontcijferen van de opschriften. Dan gingen we naar
door de stad op zoek naar een restaurant dat open was maar we kwamen van een
kale reis thuis.Niets open
gevonden.
Het Deense pleintje.Enkele beelden in de stad.
Dan zullen we het deze avond nog maar
eens proberen. Siesta gehouden en in de namiddag de TV buiten gezet en een film
(7 jears in Tibet) gekeken. Rond 19:00 terug naar de stad gegaan om te
eten.De enige plaats die open was was
een Turk (salon de thé) waar we dan een asiette Boudour gegeten hebben.Het was lekker en het buikje was rond, we
konden er weer tegen.Savonds nog wat
gekaart tot het tijd was om te gaan maffen. Het was lekker
Dag 66 â Zaterdag 16-07-2016 â Tronville-en-Barrois â Bar-le-Duc
Na het ontbijt vertrokken we stipt te
09:00 uur. Alle sluizen stonden quasi klaar toen we arriveerden. En nergens een
panne vandaag terwijl we toch 11 sluizen en een ophaalbrug moesten
passeren.We gingen door de sluizenS28 Tronville, S29 Bohanne, S30 Guerpont,
S31 Silmont, S32 Tannois, S33 Maheux, S34 Chalade, S35 Longeville, S36
Savonnière, S37 Popey, S38 Marbot en de ophaalbrug in Bar-le-Duc.Die laatste passeerden we te 11:55 uur (net
voor de middagsluiting).Tussen de
laatste drie sluizen passeerden we telkens een tegenligger zodat de volgende
sluis boven en open stond toen we er aan kwamen.In de haven van Bar-le-Duc lag één boot namelijk de Adante (Fr)
die eergisteren in Ligny-en-Barroi vertrokken was.Deze boot van 39 m lag natuurlijk (hoe kan het ook anders) midden
in de kade voor de pleziervaart zodat we noch vooraan noch achteraan er bij
konden.Een vraagje om een paar meter
te schuiven haalde niets uit .We
hebben dan maar geprobeerd in de (schuine) boxen te gaan liggen maar deze zijn
maar zes meter en gezien ze schuin op de kanaal liggen staken we dan veel te
ver in de vaargeul.We zijn dan maar
terug gedraaid en in de kom gaan liggen waar normaal die grote boten moeten
liggen.
Na het eten zijn we een kleine
rondrit in de stad gaan maken .Het is
heel warm, dus werd het maar een korte rit.Bar-le-Duc is een oude maar mooie stad. De eerste vermeldingen van
bewoning hier zou dateren van in de eerste eeuw ten tijde van de Romeinen.Er staat een grote stevige kathedraal, de
rivier lOrnain loopt dwars door de stad met op beide oevers een
boulevard.Op de heuvelnaast de stad staat de citadel.
Dag 65 â Vrijdag 15-07-2016 â Ligny-en-Barrois â Tronville-en-Barrois
Toen we vanmorgen wilden vertrekken
begon de buurman van de Marianne (Gb) die gistenavond toe gekomen was zijn boot
ook los te maken.Gezien deze de andere
richting uitging hebben we hem maar eerst laten vertrekken.Toen hij achteruit de kom uitging kwamer een vrachtschip uit die sluis
gevaren.Het is vermoedelijk die ene
die elke maand eens door het kanaal vaart met soda van Nancy naar Arques voor
het kristalfabriek daar.We treffen het
dus, we kunnen achter hem aan door al die sluizen gaan varen !We gingen door sluis S23 , S 24, S25, S26
zonder problemen naar steeds tussenin traag varend om niet steeds voor de
sluizen stil te liggen.
227 jaar oud.Bananen in Ligny.Dat is pech ! Die is eerst !Er is leven na de dood !
Al bij al viel het nog mee, als we
aan de sluis arriveerden was de andere al gezakt en stond de benedendeur altijd
open zodat hij net buiten kon varen. Alleen in sluis S27 liep het mis.Alles verliep normaal maar de bovendeuren
gingen niet open en na 5 minuten sprong het sein op dubbel rood zodat we nog
eens konden bellen.Uiteindelijk konden
we na een kwartier vertraging binnen en buiten.Te 13:00 uur arriveerden we (met maar 5 km op de teller) aan de
mooie picnickplaats van Tronville-en-Barrois en besloten we hier maar te gaan
liggen.
Toen we later de auto hadden
opgehaald en verdergezet hadden in Bar-le-Duc kwam die vrachtboot daar juist
voorbij de aanlegkade gevaren.Die
heeft dan aan de overige sluizen toch nergens problemen gehad dan.We reden met de fiets terug en passeerden
weer enkel knusse dorpjes waaronder Savonnières-devant-Bar,
Longeville-en-Barrois, Tannois (kerkje 14e eeuw), Guerpont en
natuurlijk Tronville-en-Barrois.
Ons dagelijks vosje.Kerkje Tronville-en-Barrois XIIe
eeuw.Kade met picnick te Tronville.
Na het eten heb ik daar nog vlug een
avondritje doorgemaakt om naar de bezienswaardigheden en het 12e
eeuwse kerkje te gaan kijken.Het
kerkje heeft een versterkte toren waar boven de toegangspoort een gat is om
eventuele belegeraars van alles op het hoofd te laten vallen. Net buiten het
dorp ligt nog een fabriek maar ik ben niet te weten gekomen wat hier
geproduceerd wordt.Aan de overzijde
van de de rivier LOrnain staan enkele woonkazernes met daarachter de
spoorlijn Parijs-Nancy.Een station heb
ik niet gevonden maar wel een stopplaats bij een rangeerstation. Tijdens de
laatste vier dagen elke dag tijdens onze fietsrit of avondrit een vos gezien.
Vandaag weer 18 km erbij gefietst.
Dag 64 â Donderdag 14-07-2016 â Ligny-en-Barrois
Gisterenavond zijn we naar het Parc
de Luxembourg geweest voor het concert van de Harmonie Municipal en daarna naar
het vuurwerk.Het concert duurde een
klein uurtje en te 22:45 uur begon het in het voetbalstadion te knallen.Nog even iets gedronken in de tent van het
Bal Populière en dan was het tijd om te gaan slapen.
La tour Valéran.Super
lelies.Notre Dame des
Fossés.Aardige gevelversiering.
Deze morgen na het ontbijt eerst een
stadswandeling gemaakt om daarna te 10:45 uur naar de Place de Republique te
gaan voor de verzameling voor het defilé.De leden van de harmonie, de brandweer, de oud strijders, politie en
gendarmerie kwamen druppelsgewijs naar het plein en te 11:00 vertrok de stoet
onder het muziek van een mars naar het gedenkteken in het park voor de
plechtigheid.De voertuigen van de
brandweer kwamen het plein voor het park opgereden en stelden zich tegenover de
gelederen van de personeelsleden op voor de schouwing van de troepen door de
burgemeester, de afgevaardigde van het departement, de politiecommisssaris en
de brigadecommandant van de gendarmerie.
Hierna vertrok de stoet naar het
gedenkteken in het park zelf voor de kransneerlegging en een toespraak van de
burgemeester die een relaas gaf over het tot stand koming van de nationale
feestdag op 14 juli.
De schouwing der troepen.De kransneerlegging.De plechtigeheid in de zaal.
Hierna ging het dan in stoet naar de
Salle des Fëtes boven de sporthal waar de decoraties voor de verschillende
dienstjaren bij brandweer werden uitgedeeld met opnieuw een korte toespraak
door de burgemeester waarbij hij alle aanwezigen uitnodigde voor een toast.
Later kwam hij met iedereen persoonlijk een praatje maken.. Onder de aanwezigen
waren niet alleen de mensen van Ligny maar ook een koppel Australiers met hun
kinderen en hun toekomstige Amerikaanse schoonzoon.Zij hadden ons met de boot zien aankomen en gezien ze graag eens
waren komen kijken hebben we hen uitgenodigd.Zij kwamen dus later op de middag op bezoek. Hij is een gepensioneerde
boordwerktuigkundige van de zeevaart en was zeer geintresseerd naar onze
bevindingen met de bouw van de boot.
Deze nacht heeft het weer hard
geregend maar gelukkig stopte het rond 08:00 uur. Bij het terugkomen van de
bakker een tijdje staan babbelen met de man van het VNF die gisteren
tunneldienst had en die hier in de sluiswachterswoning aan sluis Tréveray
woont. Het blijkt dat de toueur van de tunnel sedert 3 jaar buiten dienst
gesteld is en iedereen daar tegenwoordig op eigen kracht door mag varen. Het
fabriekje voorbij de sluis blijkt de Fonderie de Tréveray te zijn.
Sluis na sluis dalen we.Kerkje onderweg.Gebouwtje onderweg.Gedenkteken onderweg
Hierworden op bestelling onderdelen voor machines gegoten.We zijn dan stipt 09:00 uur vertrokken
gezien we een grote boot die we gisteren in onze richting hadden zien komen
voor wilden zijn.Het ging vandaag
verbazend vlot, bijna alle sluizen stonden voor ons open met het sein op groen.
Bij drie sluizen moesten weeffe wachten gezien er een tegenligger in lag of net
in kwam.We passeerden vandaag de
sluizen S11 Tréveray tot en met S22 Ligny-en-Barrois. Vanaf sluis S18 ging het
weer met de afstandsbediening.Te 13:00
uur lagen we vast aan de kade van Ligny.Hier lag ook het vlot van het Duitse koppel van gisteren. En nog 3
andere boten waaronder de Le Ferro.Na
het eten waren we op een uurtje terug met de fiets in Tréveray en weer een
halfuur later met de auto on Ligny.We
gaan hier morgen ook blijven liggen.Wegens de nationale feestdag is er hier morgen het een en het ander te
doen.
Deze morgen hadden we aan de eerste
sluis S2 Demagne al prijs.Gezien ik
hier nergens aan de kant kon zijn we maar achteruit terug gevaren tot aan de
steiger waar we gelegen hadden en ben daar op de hulpknop gaan duwen.Dan maar weer terug en toen stond de sluis
open.Twee sluizen verder hadden we
weer prijs. Het vlot-bootje met het Duits koppel was net beneden toen wij
arriveerden maar de deur ging voor hen aanvankelijk niet open.
Eigen bouw van Saarbrucken, rondje
Parijs en terug !Vis genoeg onderweg.
En af en toe een vos.
Na een tijdje gebeurde dat toch maar
toen kregen wij dubbel rood op het sein. Na een telefoontje duurde het toch nog
een half uur eer er iemand kwam.Uit de
tegenovergestelde richting was ondertussen ook een boot gearriveerd.Aan de volgende sluis S5 ging het weer niet
vlotjes maar uiteindelijk geraakten we er door.Uiteindelijk waren we te 14:15 uur door sluis 10 en legden we in
Tréveray aan.
Deze avond nog een rondje in het dorp
gedaan.Het is een redelijk groot dorp
maar er is niets, maar dan ook niets meer van handelszaken.
Op het infobord staat dat er hier een
bakker, een slager, een cafe en een restaurant is maar alles is gesloten ! Het
enige wat ze hier wel hebben is, geloof het of geloof het niet , een oplaadpaal
voor elektrische autos ! Ik denk niet dat hier te zien aan de oude modellen
ook maar één elektrische auto in een straal van 50 km rond rijdt. (misschien
een elektrische traktor)Waarschijnlijk
is die installatie ook weer gezet met Europese subsidies, zo van, het geld is
er, we hebben dat hier niet echt nodig maar we zullen er hier ook maar eentje
zetten, we krijgen het geld anders toch niet op.