Inhoud blog
  • Dag 139 – Maandag 26-09-2016 – Mol Donk - Bryac
  • Dag 138 – Zondag 25-09-2016 – Lier – Mol Donk
  • Dag 137 – Zaterdag 24-09-2016 – Lier
  • Dag 136 – Vrijdag 23-09-2016 – Dendermonde - Lier
  • Dag 135 – Donderdag 22-09-2016 – Merelbeke - Dendermonde
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Aniway op reis
    Frankrijk 2016
    13-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 63 – Woensdag 13-07-2016 – Tréveray –Ligny-en-Barrois

    Deze nacht heeft het weer hard geregend maar gelukkig stopte het rond 08:00 uur. Bij het terugkomen van de bakker een tijdje staan babbelen met de man van het VNF die gisteren tunneldienst had en die hier in de sluiswachterswoning aan sluis Tréveray woont. Het blijkt dat de toueur van de tunnel sedert 3 jaar buiten dienst gesteld is en iedereen daar tegenwoordig op eigen kracht door mag varen. Het fabriekje voorbij de sluis blijkt de Fonderie de Tréveray te zijn.

     

                         

    Sluis na sluis dalen we.  Kerkje onderweg.   Gebouwtje onderweg.    Gedenkteken onderweg

    Hier  worden op bestelling onderdelen voor machines gegoten.  We zijn dan stipt 09:00 uur vertrokken gezien we een grote boot die we gisteren in onze richting hadden zien komen voor wilden zijn.  Het ging vandaag verbazend vlot, bijna alle sluizen stonden voor ons open met het sein op groen. Bij drie sluizen moesten weeffe wachten gezien er een tegenligger in lag of net in kwam.  We passeerden vandaag de sluizen S11 Tréveray tot en met S22 Ligny-en-Barrois. Vanaf sluis S18 ging het weer met de afstandsbediening.  Te 13:00 uur lagen we vast aan de kade van Ligny.  Hier lag ook het vlot van het Duitse koppel van gisteren. En nog 3 andere boten waaronder de Le Ferro.  Na het eten waren we op een uurtje terug met de fiets in Tréveray en weer een halfuur later met de auto on Ligny.   We gaan hier morgen ook blijven liggen.  Wegens de nationale feestdag is er hier morgen het een en het ander te doen.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    12              107           13           551           03:00     89:00        14              742                    2147.8



    13-07-2016 om 21:23 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 62 – Dinsdag 12-07-2016 – Demange-aux-Eau - Tréveray

    Deze morgen hadden we aan de eerste sluis S2 Demagne al prijs.  Gezien ik hier nergens aan de kant kon zijn we maar achteruit terug gevaren tot aan de steiger waar we gelegen hadden en ben daar op de hulpknop gaan duwen.  Dan maar weer terug en toen stond de sluis open.  Twee sluizen verder hadden we weer prijs. Het vlot-bootje met het Duits koppel was net beneden toen wij arriveerden maar de deur ging voor hen aanvankelijk niet open. 

     

             

    Eigen bouw van Saarbrucken, rondje Parijs en terug !  Vis genoeg onderweg. En af en toe een vos.

     

    Na een tijdje gebeurde dat toch maar toen kregen wij dubbel rood op het sein. Na een telefoontje duurde het toch nog een half uur eer er iemand kwam.  Uit de tegenovergestelde richting was ondertussen ook een boot gearriveerd.  Aan de volgende sluis S5 ging het weer niet vlotjes maar uiteindelijk geraakten we er door.  Uiteindelijk waren we te 14:15 uur door sluis 10 en legden we in Tréveray aan.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    9                95              14           538           02:05     86:00        16              728                    2143.4



    12-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61 – Maandag 11-07-2016 – Void – Demange-aux-Eau - 2

             

     

    Deze avond nog een rondje in het dorp gedaan.  Het is een redelijk groot dorp maar er is niets, maar dan ook niets meer van handelszaken. 


     

    Op het infobord staat dat er hier een bakker, een slager, een cafe en een restaurant is maar alles is gesloten ! Het enige wat ze hier wel hebben is, geloof het of geloof het niet , een oplaadpaal voor elektrische auto’s ! Ik denk niet dat hier te zien aan de oude modellen ook maar één elektrische auto in een straal van 50 km rond rijdt. (misschien een elektrische traktor)  Waarschijnlijk is die installatie ook weer gezet met Europese subsidies, zo van, het geld is er, we hebben dat hier niet echt nodig maar we zullen er hier ook maar eentje zetten, we krijgen het geld anders toch niet op.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    13              86              19           524           03:35     83:55        22              712                    2139.6


    11-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61 – Maandag 11-07-2016 – Void – Demange-aux-Eau - 1

    Vandaag vroeg opgestaan, op tijd naar de bakker gegaan en ontbeten en te 08:50 uur waren we weg om juist te 09:00 uur aan sluis S12 – Void te arriveren. Deze sluis is de eerste vn een sluizenketting van 12 en is daarom bemand.  Hier moeten we ook de afstandsbediening die we in Givet kregen afgeven. Van hier ging het verder naar sluis 11 tot en met 1 die allemaal ongeveer 1 km van mekaar liggen en waar we gemiddeld  +- 2.5 meter stijgen tot op het niveau van de tunnel van Mauvages. We waren net te 12:00 uur uit de laatste sluis en moesten dan verder tot de ingang van de tunnel. 

     

          

    Gebouw tussen 1841 – 1846.      Vooraan in de tunnel.                Ergens halfweg, nog 2 km te gaan!

     

    Tegenwoordig mag je hier op eigen kracht door varen en niet meer zoals in de boek vermeld met de sleepboot zoals vroeger.  Vermoedelijk komt dat omdat er niet zo veel vrachtvervoer (of misschien helemaal geen meer) door de tunnel komt.  We waren om 12:30 uur aan de tunnel maar we moesten wachten op nog een boot die achter ons aan kwam.  Te  13:35 uur vertrokken we dan onder begeleiding van een man van de VNF per fiets door de tunnel.  Wij gingen tegen ongeveer 4 km/uur door de tunnel maar die achter ons was toen wij aan het einde waren nog maar halfweg !  Na de tunnel de VNF man met de fiets bedank voor de begeleiding en dan gingen wij alvast verder.  Na sluis S1 – Demange 1 legden we aan aan het steigertje.

     

         

    Ondergronds fietspad.                Het “tolhuisje”         De vroeger gebruikte sleper.

     

    Gezien we tijdens het wachten voor de tunnel maar een boterham gegeten hadden konden we dadelijk met de fiets vertrekken.  Ik dacht (op de kaart van het vaarboek) een mooie weg gevonden te hebben en hij was wel mooi maar met momenten heel steil bergop tussen de korenvelden over de berg waar de tunnel doorheen ging.  We reden door Delouze en Rosières-en-Blois richting Mauvages. Onderweg in beide dorpjes een mooi lavoir gezien.  Mauvages heeft een kerkje uit de 13e eeuw.  Heel oud, antiek maar mooi.  Ook een mooie fontein naast de kerk.  Van hieruit ging het dan langs het kanaal over de D10 terug naar Void waar we nog snel iets te eten haalden in de Proxi en dan terug naar de boot.  Daar aangekomen lagen voor de sluis drie boten en bij ons aan de steiger nog eens twee.  De kalmte van het weekend is voorbij denk ik.     

    11-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 60 – Zondag 10-07-2016 – Void

    Ondanks de hitte goed geslapen vannacht en pas wakker geworden van het klokkengelui (wel om 7 uur !)  Het is al aardig warm en ik heb na het ontbijt onmiddellijk de zonwering buiten gehangen.  Het gaat weer heet worden denk ik.  Goed weer voor de boeren die nu volop het graan naar de silos naast de ligplaats aan het brengen zijn. 

     

                   

    Het tractielocomotiefje van vroeger.  Nog een zichtje op het riviertje. De overdekte markt.

     

    Gisteren hebben we een veld gezien waar een pikdorser met een maaibreedte van zeker acht meter aan het werk was.  De velden zijn hier dan ook iets (heel veel zelfs) groter dan bij ons.  Sommige zijn kilometers lang en lopen van aan de weg door het dal tegen en soms over de glooiing van de heuvels op.

    Gezien het weer zo heet is houden we alles donker en hangen de zonwering aan de buitenkant.  We blijven dan ook zo veel mogelijk in de schaduw. Pas tegen de avond aan maken we nog een wandeling door het dorp.  Het is er stil maar op het pleintje worden aan het restaurant de voorbereidingen getroffen voor de voetbalmath deze avond. 

     

                     

    De stevige toegangsoren van binnen en van buiten, de binnenkoer. De ligplaats in Void.

     

    Je kan er de match volgen op een groot scherm maar vermoedelijk staat dat binnen, we zien er in elk geen buiten staan.  We lopen langs het riviertje en later via het kanaal tot aan sluis 12 (de eerste van de laatste 12 voor de tunnel), steken hier het kanaal over en lopen langs de weg terug.  We wilden eerst naar het pleintje in het dorp gaan maar we zijn toch maar op de boot gebleven en hebben hier iets gedronken.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                73              0             505           0             80:20        0                690                    2133.2

    10-07-2016 om 22:03 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 59 – Zaterdag 09-07-2016 – Pagny/Meuse - Void

    Deze morgen vertrokken er vier boten terwijl wij zaten te ontbijten richting Toul.  Wij vertrokken alleen te 09:00 uur in tegengestelde richting, dus richting Marne.  De Kobolt (S) bleef vandaag blijkbaar liggen, en de Lorienda (NL) ging dadelijk na ons ook richting Toul varen.  De steiger gaat dus bijna leeg zijn voor nieuwe passanten.

    Wij moesten vijf km terug varen tot aan het kruispunt van Canal de la Marne au Rhin en Canal de l’Est (Meuse) en dan gewoon rechtdoor. Er lag nog geen boot in de sluis. Nu komen we op een stuk waar we nog nooit geweest zijn.  Benieuwd wat dat ons brengt.  We moesten na een km dan ook al onmiddellijk over het Pont Canal over de Maas (daar waar we gisteren onderdoor gereden waren tijdens onze fietstocht)  Het kunstwerk is 60 m lang en hierdoor varen we van de ene maasoever naar de andere en zo verder tegen de heuvelflank richting Void. 

     

            

    Pont de canal Troussey.                                                                Kade VNF Void.

     

    Rechts van ons liggen de pas gehooide weilanden in het dal.  Links horen we aanvankelijk het verkeer over de N4.  Enkele km verder varen wij onder de brug van de N4 door.  Weer enkele km verder arriveerden we aan de VNF kade van Void.  Hier kunnen maar drie boten van onze lengte liggen gezien er ook een werkponton van het VNF ligt. Na het aanleggen de ramen afgedekt tegen de zon en eens gaan kijken op de parking waar onze auto staat.  De auto maar mee gebracht naar de kade, hij kan hier gerust blijven staan aan het gebouw van de VNF.  Rond 11:00 uur kwam er iemand van het VNF kijken of we verder zouden varen (voor de planning voor de sluizentrap iets verderop en daarna de tunnel)  Wij hebben hem gezegd dat we maandag morgen zouden verder varen.  We kregen nog wat informatie wat hier te beleven valt.  Het blijkt dat we hier ook internet hebben dus daar gaan we nog eens van profiteren.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                73              12           505           01:45     80:20        0                690                    2133.2



    09-07-2016 om 14:01 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 – Vrijdag 08-07-2016 – Pagny/Meuse

    Het is heel warm vandaag dus willen we niet te laat fietsen en zijn we te 10:30 uur vertrokken en na een fietstocht van 22 km in de buurt waren we rond 15:00 uur terug.  We vertrokken van Pagny/Meuse via kleine wegjes naar Troussey.  Dit is weer een zeer oud plaatsje langs de Maas met echter voor zo’n dorpje een grote brede straat waar vroeger de boerderijen langs weerszijde van de straat stonden.  De gebouwen in deze straat zijn allen zeer oud, een parallelstraat  echter heeft aan beide zijde allemaal recente woningen.  We vonden een gebouwtje waar vroeger vermoedelijk de smidse geweest is want er stonden enkele oude machines die volgens mij gebruikt werden om de ijzeren banden die rond  karrewielen gelegd werden te maken.  Vervolgens reden we verder en kwamen op een gegeven moment op de plaats waar het Marne-Rhin kanaal middels een pont canal (aquaduct) over de Maas gaat.  De weg waarop wij reden liep er ook onderdoor . Vervolgens reden we via het cementfabriek / Gravière over de D 10 verder richting Sorcy St Martin. Wanneer we sluis  S3 – Sorcy passeerden lag de Brit (Nl) die deze morgen rond 09:00 uur vertrokken was nu (12:15 uur) nog steeds in deze sluis.  Ze hadden in de vorige (S1 – Troussey) weer 2 uur moeten wachten gezien de sluis niet werkte.  Via Sorcy St Martin   en St Martin reden we terug richting Troussy, maar nu over een weg die ons over de heuvel bracht waar de waterscheidingslijn tussen Maasbekken en Marne-Seinebekken ligt. 

     

                   

    Walsen.                    Knippen.                  ?? iemand een idee.     Het kerkje van Troussey.

      

    Wanneer we sluis  S3 - Sorcy nog eens passeerden lagen er twee Belgische boten (eentje van Brecht en die van Dendermonde die we in Commercy spraken) in de sluis.  Die hadden vandaag ook al hommeles gehad in enkele sluizen !  Toen we terug in Pagny/Meuse kwamen lag de steiger weer helemaal vol.  Later kwam ook de Roes IV (gezien in Sedan) aan en legde zich aan de overkant.  Wij zijn deze middag gaan eten in restaurant Le Favorit (aan het truckers en tankstation)  Het is een aanrader als je hier komt.  Deze namiddag een siesta onder de bomen gehouden en een keer gaan zwemmen tussen de scholen vissen in het heldere koele water.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                73              0             493           0000      78:35        22              690                    2131.1


    08-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57 – Donderdag 07-07-2016 – Commercy – Pagny/Meuse

    We vertrokken deze morgen als vijfde boot richting Pagny/Meuse.  De eerste drie hebben we niet zien vertrekken maar dat zagen we toen we zelf vertrokken.  Rond 08:30 uur passeerde ons een oude blauwe huurboot en de Kobolt (S) die hier aan de steiger lag.  Toen wij te 10:00 uur aan sluis S5 – Euville arriveerden lagen die twee nog voor de sluis te wachten. Gezien ik wilde weten wat er aan de hand was, die boten moesten normaal al lang geschut zijn, vaarde ik naast de Kobolt en om de schipper te vragen of hij wist wat er aan de hand was.  Hij reageerde heel koel (op het bitse af !) en zei dat we gewoon onze toer moesten afwachten, de  drie boten die deze morgen vroeg vertrokken waren waren nog niet uit de sluis, en de huurboot en hij lagen hier te wachten.  Wanneer wij terug achteruit wilden varen om te wachten gaf hij plots volgas achteruit en ging 100 meter naar achter liggen.  Wat daar de bedoeling van was weet ik niet maar wij bleven op die plaats wachten.  Toen uiteindelijk de sluis open ging heb ik hem drie maal gezwaaid om dichterbij te komen en ons voorbij te varen doch hij bleef op die 100 meter afstand liggen.  Gezien hij blijkbaar niet wilde komen zijn wij dan maar de sluis ingevaren. 

     

              

    Viswedstrijd te Euville.            Milenniumplein Pagny/Meuse.   Steiger Pagny/Meuse.

     

    Wanneer wij dan in de sluis lagen wilde hij toch naar binnen maar daar was geen plaats genoeg voor en is hij dan toch maar terug achteruit gevaren.  Wij gingen samen met de andere boot door sluis S4 – Sorcy 4 en dan naar en later naar S3 – Sorcy 3.  Daar was het ook weer wachten (01:05 uur !) gezien die sluis niet werkte.  De bovendeuren stonden open en bleven open. Effe wuiven voor de dedector hielp ook niet dus moesten we bellen (twee maal gebeld, 01:05 uur gewacht !)  Ondertussen was de Kobolt terug bij ons gearriveerd en liet ik hem met de huurboot terug voorgaan.  Toen we later aan sluis 2 kwamen bleef deze boot helemaal achteraan in de sluis liggen en wilde daar vastmaken.  Dat is er weer eentje die willes nillens altijd alleen in de sluis wil, maar mik heb me er niets van aan getrokken en heb de boeg tussen de deur gelegd zodat hij wel vooruit moest.  Eenmaal boven legde hij zich tien meter buiten de sluis en deed teken dat we maar door moesten varen.  Die weet blijkbaar echt niet wat hij wil ! In sluis S1 – Troussey lag de blauwe boot dan op ons te wachten.  Toen wij binnen lagen bleek dat de benedendeuren weer niet dicht gingen zodat we weer eens moesten bellen.  Ondertussen was  de Kobolt terug gearriveerd en moest hij nog eens wachten (eigen schuld dikke bult).  Eenmaal boven moest er dan nog de Brit (Nl) naar onder. Te 13:55 uur lagen we vast aan de steiger in Pagny/Meuse.  Later arriveerde dan nog de blauwe huurboot, de Kobolt, de Brit (die terug gekeerd was gezien ze 2 uur in sluis 2 hadden liggen wachten op depanage van de sluis en maar terug gekeerd waren) en nog een Britse boot. Allel ligt hier weer vol.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    5                73              15           493           02:10     78:35        0                668                    2131.1




     


    07-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 56 – Woensdag 06-07-2016 – Commercy

    Lang (maar niet zo goed) geslapen vanmorgen. Na de bakker en het ontbijt naar het VV kantoor en het station gegaan om te kijken hoe het vervoer hier geregeld is.  Hier zitten we langs de spoorlijn Parijs – Nancy. Het aanbod van treinen is hier ondanks dat het zo een grote lijn is niet denderend.  Om het uur een trein in een van de richtingen en die stopt dan nog overal niet in de stations die langs de lijn liggen ! Er zijn maar enkele treinen per dag die de kleine stations aandoen.

     

             

    Wielerbaan van Commercy.     Kampeerauto of oud ijzer ?      Die staan hier al effe denk ik.

     

    Namiddag de auto gaan zetten in Void.  We gaan daar overmorgen passeren. Op de terugweg per fiets reden we van Void naar Sorcy-St Martin, St Martin Issey en Ville Issey tot in Euville.  De vorige dorpjes zijn er van het type met een kerktoren, een oorlogsgedenkteken, een tiental woningen en boerderijen en dat is het.  Euville daarentegen  is iets grote en heeft een mooie groote kerk en een mooi stadhuis.  Die mooie gebouwen zijn, volgens de info die we kregen, het gevolg van de inkomsten van groeve die op het grondgebied van de  gemeente ligt.

     

                          

    Het licht.                  Enkele jaren oud.      Kerkje van Euville.    Het model ervan.

     

    Van hieruit reden we naar  Vignot om dan terug de Maasvallei over te steken tot in Commercy. Deze avond zijn er nog verschillende boten aangekomen uit beide richtingen.  De steiger ligt vol, er ligt een grote zeilboot die van het zuiden kwam dubbel tegen onze buurman, en de kade aan de Aldi ligt ook helemaal vol.  Het zal morgen wat geven als die allemaal vertrekken.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                68              0             478           0000      76:25        15              668                    2126.3

     


    06-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 55 – Dinsdag 05-07-2016 – St Mihiel - Commercy

    Vertrokken te 09:20 uur en onmiddellijk daarna sluis 10 – St Mihiel in. Van hieruit zijn het weer automatische sluizen dus zijn we van niemand afhankelijk.  We gingen verder naar S9 – Koeur en S8 – Han.  Toen we hier boven kwamen lager er twee boten te wachten. Een oude bunkerboot van Esso en een gewezen huurboot.  Die moeten beiden net na ons op de afstandsbediening geduwd hebben gezien ze voor de sluis lagen te wachten.  Vervolgens ging het verder naar sluis S7 – Vadonville. 

     

               

    Mécrin.                Graanveld met korenbloemen.   Op een rotonde in Commercy.

     

    Ondertussen kruisten we de zeilboot Yawadoo uit Gent.  Deze ging helemaal stil liggen om ons te laten passeren, hij kon niet ver uitwijken gezien zijn diepgang denk ik.  Dan ging het naar sluis S6 – Commercy en rond 13:05 uur lagen we vast aan de steiger.  Er lag hier maar een boot, verderop voorbij de kade aan Aldi lagen nog twee boten.

     

              

    Oude kazerne wordt woonblok.   Oude Maasarm in Commercy.

     

    Na het eten vertrokken we met de fiets over de D964 richting Lerouville tot aan de brug  aan de sluis waar we  richting Boncourt/Meuse reden. Dan ging het over de D130 naar Pont/Meuse en over de D12 naar Mécrin.  Hier staken we de Maas terug over naar Sampigny en zo terug over de D964 richting St Mihiel. Net voor St Mihiel moesten we natuurlijk weer via twee bijna-haarspeldbochten de berg op. 

     

     

     

    Boven wtond natuurlijk weer een oorlogsmonument en in het naar beneden rijden reden we voorbij de gevangenis van St Mihiel naar de stad.  Hier ging het natuurlijk weer heel snel tot beneden.  De steiger van St Mihiel, die wij deze morgen als laatste verlaten hadden lag weer helemaal vol. Twee boten lagen hier nu ook dubbel.  Later vernamen we dat het steigertje achter de sluis ook bezet was met twee dubbel liggende boten.  Na terugkomst in Commercy hebben we ’s avonds nog een kleine rondrit gemaakt in de stad.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    5                68              21           478           03:05     76:25        23              653                    2126.3

     


    05-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 54 – Maandag 04-07-2016 – St Mihiel

    Vandaag nog eens een rustdag gehouden.  Voormiddag de auto getankt aan de Carrefour.  Gisteren ging dat niet gezien je er alleen met een Carrefourkaart kunt tanken als het bureeltje gesloten is.  Nog wat inkopen, gedaan (ja een mens moet zelfs op een rustdag ook eten en drinken hé)  Namiddag hebben we een gedeelte van de wandeling “Ballade de Capucinen” gedaan.  We vonden hiervan een bordje in een straat.  Het wees ons onder een  

     

          

    Replica Zalmschouw.            Boompje.             Oud stadhuis St Mihiel en de overdekte markt.                                                

     

    Hierna ging het steil via een pad/trap tot op de berg op de rechteroever van de Maas.  Boven gekomen lag het stadje aan onze voeten terwijl op de berg de ruïne van het voormalige Capucinenklooster lag.  Veel blijft er niet van over na al die eeuwen.  Via de kam van de berg ging het in de richting van route de Metz.  Gezien het warm was en we zonder iets te drinken vertrokken waren zijn we langs deze weg terug naar beneden gegaan.  Onderweg passeerden we nog enkele mooie recente huizen net buiten de stad.  Na de wandeling een terrasje en dan terug naar de boot.

     


    04-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 53 – Zondag 03-07-2016 – Lacroix/Meuse – St Mihiel - 2

           

    De loopgraven in het Bois Brûlé met wat uitleg. Links Duitse rechts Franse loopgraven

     

    Ik denk dat je vanop deze heuvel bij heel helder weer (hadden we vandaag jammer genoeg niet) wel 50 km ver ziet !  In elk geval zagen we de rookpluimen van de staalindustrie van Pont à Mousson (richtingen staan aangegeven op de vloer van het Memorial.) Het is een indrukwekkend gebouw. Als je in de buurt bent is het panorama alleen al de moeite om even een ommetje te maken Er zouden in heel Europa 11 Amerikaanse Memorials zoals deze staan.  Later reden we via Loupmont en Apremont terug richting St Mihiel. Onderweg passeerden we nog enkele plaatsen met loopgraven waaronder de site van Le Bois Brûlé in het Bois d’Ailly.  Ook weer een plek met strategische ligging boven op een berg.  Hier zijn een Duits en een Frans loopgravennetwerk gerestaureerd.  Boven op de berg zie je in het bos nog duidelijk de loopgraven in verschillende rijen achter mekaar.  Nog later langs de weg richting St Mihiel stond een plaatje met Hospital Allemange. 

     

     

       

    De binnenkant en de buitenkant van het Duits fronthospitaal.

     

    Benieuwd naar dat bouwwerk reden we het wegje maar in dat enkele honderden meters het bos in ging.  Van hieruit moesten we over een boswegeltje verder.  Het is een soort bunker die met de zijde met de kleine ramen en deuren van de bunker van het front weg gericht is en aan de andere kant aansluit op loopgraven. Nog later hebben we nog verschillende plaatjes van sites zien staan maar dat is hier niet moeilijk. Als je hier twee kilometer verder gaat kom ze zeker weer iets uit WOI tegen.  Het heeft er hier gespannen in die tijd vermoed ik.  Rond 18:00 uur waren we terug in St Mihiel, zijn dan iets gaan eten en toen was het weer tijd om te schrijven.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    2                63              10           457           01:30     73:20        0                630                    2122.6

     


    03-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 53 – Zondag 03-07-2016 – Lacroix/Meuse – St Mihiel - 1

    Deze morgen vertrokken we via sluis S12 – Lacroix en sluis S11 – Rouvrois richting St Mihiel. Toen we de sluis gingen verlaten werd medegedeeld dat er een aantal sportboten (roeiboten) op komst waren.  We waren de sluis uit en toen kwamen ze er al aan.  In totaal waren het  zes boten van vier met stuurman en een begeleidend motorbootje. Het waren boten van de Aviron St Mihiel.  Toen we de volgende sluis, S11 Rouvrois, naderden werden we “achtervolgd” door de eerste van de boten die terug keerden.  Deze boot is samen met ons door sluis Rouvrois terug opgeschut.  Gezien wij maar rustig aan voeren lieten we die mannen maar voorbij dan konden zij zich nog eens uitleven. 

     

                    

    Roeiers op het kanaal.         Olijfbomen in Heudicourt.     Onderweg naar Heudicourt.

     

    Enkele kilometers voor St Mihiel kwamen we terug op de rivier en werd het water onmiddellijk properder, er dreef op het kanaal nogal wat planten. Toen we arriveerden in St Mihiel waren er nog enkele plaatsen aan de steiger, blijkbaar zijn de boten die we hier gisteren zagen liggen verder getrokken. Een half uurtje nadat wij arriveerden kwam nog een klein open zeilbootje (NL) aan dat zich vooraan aan de steiger vast legde.

     

                                    

    In de verte de Butte de Montsec.   De haven op het Lac de Mandine.  The Memorial.

     

    Namiddag zijn we met de auto naar het 17 km verder gelegen Lac de Madine gereden.  De trip werd ons aangeraden door de sluismeester van Dieue/Meuse.  Hij had er wel bij gezegd dat het met de fiets nogal zwaar zou gaan zijn dus hebben we maar de auto genomen.  We reden via de D901 richting  Chaillon waar we rechtsaf over de D133 naar Heudicourt aan de rand van het La de Madine reden.  Het ging inderdaad van St Mihiel steil bergop door het Bois de Versel en dan naar beneden.  Onderweg fantastische uitzichten gehad op het meer en de omgeving. Op de helling van de bergrug en in een gedeelte onderin de vallei staan grote olijfgaarden !

    In Heudicourt kwamen we aan het meer, maar daar konden we nergens met de auto dichtbij komen. Eigenlijk hadden we de fietsen toch op de auto moeten zetten om rond het meer te rijden.  Van hieruit zagen we aan de overkant van het meer, ik schat een 5 km hiervandaan een groot gebouw op een hoge vrijstaande heuvel. We reden vervolgens over de D133 naar Nonsard waar aan het meer een groot vrijetijdsgebied ligt.

     

              

    Panorama van aan het Memorial.

     

    Je kan in het meer zwemmen, er staan veel tafels met banken en barbequestellen.  Alle tafels, barbecue’s zijn bezet met hele families en groepen die hier vandaag hun zondag komen doorbrengen en het ruikt hier al lekker.  Op het meer is zowaar een haven voor de vele zeilboten (zelfs redelijk grote die vermoedelijk met een dieplader hier geraakt zijn !) die hier liggen.  Het meer is verschillende kilometers lang en breed.  We hebben een uurtje aan het meer gewandeld en zijn dan vertrokken richting Richecourt.  Om dat dorp te bereiken moesten we 17 km rijden. (En die plaats ligt aan dezelfde kant van het meer als Nonsard !) 

    Van Richecourt ging het dan nog eens 12 km verder naar de Butte de Montsec, plaats die volgens een infobord de heuvel met het gebouw erop was die wij van aan de overkant in de verte gezien hadden. Het dorp Montsec ligt beneden tegen de heuvel aan en van in het dorp ging het over een steil klimmende weg die zowat helemaal rond de heuvel loopt omhoog tot aan het American Memorial boven op de top.  Van hieruit heb je een panorama 360 ° rondom die alle voorgaande die we hebben gehad in de schaduw zet. 

     

    03-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 52 – Zaterdag 02-07-2016 – Lacroix/Meuse

    Vandaag blijven we hier liggen, het is hier goed en rustig liggen.  We brengen de auto tot in St Mihiel en keren met de fiets terug.  Van St Mihiel ging het over de D34 door Chauvroncourt op de andere oever richting Les Paroches.  Daar toerden we door het dorp  in de richting van de oude spoorlijn, staken deze over en reden de “prairie” in via de Rue de la Prairie. Wat ze hier noemen de “Prairie” is het weidegebied tussen de Maas en enkele van haar zijriviertjes die de vlakte doorsnijden.  We reden over een ruwe maar berijdbare grindweg.  Deze wegen door de vlakte worden blijkbaar door middel van een bareel tussen 01-12 en 01-03 afgesloten wegens het jachtseizoen. 

     

            

    Overdekte markt St Mihiel.      En de aanlegsteiger.              De “prairie” te Les Paroches.

     

    We reden door Maizey en dan over de D101 naar Dompcrevin.  Hier kwamen we weer terug op de D34 met de route La Meuse à Vélo en we reden verder richting Bannoncourt.  Van daar ging het over de bruggen die winterbedding in de maasvlakte overbruggen, onder het viaduct van de TGV door terug naar Lacroix/Meuse.  Het was een korte (14 km) mooie rit.

    Aan de steiger was tegen VITA NOVA een Zwitsers bootje komen liggen.  S’Avonds hebben we dan maar naar de wedstrijd Duitsland-Italië die ondertussen al een tijdje bezig was gekeken.

    Na de verlengingen werden er bij de strafschoppen een hele reeks gemist door beide ploegen, waardoor het spannend bleef.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                61              0             447           00:00     71:50        0                630                    2120.7

     


    02-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 52 – Vrijdag 01-07-2016 – Dieue/Meuse – Lacroix/Meuse - 1

    Te 09:30 uur passeerde al de eerste boot de BELLO met twee jonge vrouwen.  Dit bootje lag gisterenavond voor sluis Dieue Aval aan de kant, waarschijnlijk te laat om nog geschut te worden.  Wij vertrokken te 10:00 uur na de sluismeester te hebben ingelicht die onze komst zou doorbellen.  Het is een vriendelijk man waar ik gisterenavond en deze morgen toen ik van de bakker kwam een lang gesprek had.  Zijn hond, een Zwitserse Bouvier genaamd Orion was ook weer van de partij.

     

                        

    Kade Dieue/Meuse.                 Lacroix/Meuse.                         Het oude Lavoir

     

    Toen we aan sluis S14 – Ambly arriveerde stond de sluis open en lag de BELLo op ons te wachten.  Vervolgens ging het naar sluis S13 – Troyon.  Hier lag weer een grote partij smurrie in de sluis en toen we net de sluis uit waren was het gedaan met onze koeling.  Blijkbaar is er bij het uitvaren uit de sluis iets in de inlaatbuis terecht gekomen. 

     

                    

    Enkele monumenten in Lacroix.                       Het viaduct van de TGV

     

    Normaal kan ik het doorblazen maar het zat weer potvast.  De twee slangen (in- en uitlaat van de filter omgewisseld en een emmer er in omgekeerde richting doorgepompt zodat het weer goed zat en we, na de slangen weer omgewisseld te hebben, weer verder konden.  Het is de eerste maal deze reis dat we dit voor hebben.  We hadden aan de dames van de BELLO gezegd dat ze op ons niet moesten wachten voor sluis Lacroix gezien we daar zouden aanleggen.  Te  12:20 uur lagen we in Lacroix vast aan de steiger waar nog groot (ex-Belgisch schip VITA NOVA uit Maldegem), twee gewezen huurboten en een kleine zeilboot lagen.  Er was voor ons nog een plek achteraan.


              

    Het lavoir van Ancemont en het Château.               De Maas tussen Ancemont en Dieue/Meuse

     

    Na het eten weer een fietstocht gemaakt van Lacroix/Meuse naar Bannoncourt, en dan via Woimbey, Bouquemont, Tilly/Meuse, Villers/Meuse, Les Monthairons en Encemont naar Dieue/Meuse voor onze auto.

    Bij het ophalen van onze auto nog een praatje met de vriendelijke sluismeester en zijn hond en dan terug naar Lacroix/Meuse.  Onderweg wilden we het fort van Troyon nog bezoeken maar dat was alleen open op zaterdag, zondag en feestdagen.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    2                61              14           447           02:05     71:50        21              630                    2120.7

     


    01-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 51 – Donderdag 30-06-2016 – Vacherauville – Dieue/Meuse - 1

    We vertrokken na het ontbijt te 09:25 uur richting S20 - Bras/Meuse. Vervolgens naar S19 – Verdun.  Toen we in Verdun arriveerden vertrok net een grote Nederlandse boot aan het steigertje van Belleville/Meuse. We dachten hiermee pech te hebben want indien die voor ons uit zou varen zou het langzaamaan worden aan alle sluizen. Gelukkig voor ons ging deze in Verdun aan de kade liggen en konden wij hem passeren.  

     

           

    Doorvaart Verdun, de stdeiger ligt goed vol.

     

    Hierdoor zagen we te laat de LIBERTON van Ber & Ton liggen. Aan S19 – Verdun was er juist een boot aan ’t stijgen dus moesten we wachten aan de steiger voor het hospitaal van Verdun.  Eenmaal in de sluis zij de sluismeester dat de boot voor ons moest wachten aan de volgende sluis en we vanaf dan met z’n tweeën verder moesten. Daarna, aan S18 – Belleray zagen wij dat het een Franse boot was.  Volgens de schipper wilden zij naar St Mihiel en zo verder naar Straatsburg.  Met z’n tweeën dus verder naar S17 – Haudainville, S16 - Dieue Aval en S15 – Dieue.

    In de sluis van Dieue effe gepraat met de sluismeester om te weten waar we zoal konden liggen. Voorbij de sluis is een kade van ongeveer 50 m (weliswaar volledig begroeid met ongemaaid gras) waar ook elke avond kampeerauto’s komen staan en waar ook water is.

    Later vernam ik van hem dat het vroeger onderhouden en gemaaid werd door het VNF maar dat het sedert twee jaar overgenomen werd door de gemeente en die zouden het nalaten het gras te maaien.

    Na het middageten zijn we weer vertrokken met de fiets.  Het ging over het volgende deel van de route La Meuse à Vélo tussen Dieue en Vacherauville.  Van Dieue ging het naar Ancemont, dan via de D34 noordwaart naar Dugny/Meuse, Belleray, Haudainville naar Verdun

    Door de stad naar de aanlegsteiger waar we toch maar langs Ber & Ton gegaan zijn en daar een lekkere tas koffie gedronken.  Na een uurtje zijn we dan verder geredenn om via Thierville/Meuse en vervolgens langs het industrieterrein van Belleville/Meuse en de D964 naar Bras/Meuse en vervolgens naar Vacherauville te rijden.

                           

    Sluis en barrage Verdun.          In de sluis met de tunnel.       Hoe is die daar geraakt ?

     

    Na het ophalen van de auto terug naar de E.Leclerck gereden waar we enkele mooie hardhouten plooistoelen (die passen bij onze tuintafel aan boord) hebben gekocht en die we gisteren hadden zien staan toen we er met de fiets passeerden.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    6                59              23           433           3:25       69:45        39              609                    2118.2

     


    30-06-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 – Woensdag 29-06-2016 – Vacherauville - 2


              

    Ingang Citadel – Bezoekerscentrum.  De overdekte markt.      De boulevard aan de haven.

     

    Tussen de verschillende wallen staan de stadbeelden opgesteld van een alle generaals die in WOI hier in de slag van Verdun hebben gevochten (of hun manschappen toch hebben doen/laten vechten).  In de Citadel is een bezoekerscentrum ingericht.  Het gebouw werd vanaf 1662 opgericht en werd tot na WOI in 1918 gebruikt.  Er zou een gangenstelsel van 7 km in ondergebracht zijn ! Het heeft een grondplan dat van uit de lucht lijkt op een onregelmatige veelhoek met als langste zijde  +- 500 meter !. 

     

              

    Kazerne 1e Reg Chasseurs.       Gemeentehuis Charny/Meuse.  Het dorp net na WOI.

     

    Gezien het middag was en hier aan de supermarkt E.Leclerck een restaurant is zijn we daar een lekkere schotel Kebab-Frites met groenten en een lekker nagerechtje gaan eten.  Daarna konden we er weer tegen om via de D38 via Thierville/Meuse, Charny/Meuse en Bras/Meuse terug naar Vacherauville te rijden.  We hadden in totaal weer 38 km op de trappers gezet.

    Na aankomst aan de boot nog wat kleine reparaties uitgevoerd en het reisverslag bijgewerkt.

    We liggen nog steeds alleen, er zijn wel vijf boten (zonder die gepasseerd zijn terwijl we weg waren) hier gepasseerd die blijkbaar allen haast hadden om toch maar in Verdun te geraken.  Het lag er daarstraks al vol, nu gaat het er overvol liggen.  En wij hier alleen aan dat mooie steigertje !

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                53              0             410           0             66:15        38              608                    2114.1

     


    29-06-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 – Woensdag 29-06-2016 – Vacherauville - 1

    Na het ontbijt rond 10:00 uur vertrokken via het fietspad tot aan sluis 20 - Bras/Meuse. Daar was het al gedaan met het fietspad en moesten we over de D964 richting Belleville/Meuse en dan door naar Verdun. In Verdun verder gereden door het tunneltje aan sluis 19 – Verdun en dan via het jaagpad dat uiteindelijk een smal paadje werd tot aan de sluis 18 – Belleray. 

     

             

    La Meuse door Verdun.           Sluis  19 – Verdun.                  Enkele van de generaals.

     

    Hier staken we kanaal en Maas over en reden door Belleray richting Billemont.  Tussen deze twee dorpen stonden vroeger enkele kalkovens (tussen 1912 en 1980) maar daar zijn alleen nog maar enkele steenhopen en de spoorlijn er naar toe van te zien.  Vervolgens verder naar Verdun.  Hier kwamen we de stad binnen boven aan het indrukwekkende Citadel (enorm groot !) 

     

              

    Ingang Citadel – Bezoekerscentrum.  De overdekte markt.      De boulevard aan de haven.

     

    Tussen de verschillende wallen staan de stadbeelden opgesteld van een alle generaals die in WOI hier in de slag van Verdun hebben gevochten (of hun manschappen toch hebben doen/laten vechten).  In de Citadel is een bezoekerscentrum ingericht.  Het gebouw werd vanaf 1662 opgericht en werd tot na WOI in 1918 gebruikt.  Er zou een gangenstelsel van 7 km in ondergebracht zijn ! Het heeft een grondplan dat van uit de lucht lijkt op een onregelmatige veelhoek met als langste zijde  +- 500 meter !. 

     

         29-06-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 – Dinsdag 28-06-2016 – Sivry-sur-Meuse - Vacherauville

    Eerst naar de bakker en de auto aan de kerk gezet en dan te voet terug naar de boot.  Na het ontbijt vertrokken we te 09:20 uur om achtereenvolgens sluis 24 – Consenvoye (de sluis met de schuine sluismuren waar een vlottende steiger tegenaan ligt), sluis 23 – Brabant-sur-Meuse, sluis 22 Samoyeux en sluis 21 – Champ. Hier moesten we een kwartiertje wachten omdat die man van het VNF ons blijkbaar niet gezien of gehoord had - beetje doof denk ik gezien hij de scheepshoorn niet gehoord had, om daarna te 13:30 aan het mooie steigertje van Vacherauville aan te leggen. 

     

                         

    Hele bomen in het water.     Frans kerkhof in Bras-sur-Meuse. Mairie Charny-sur-Meuse.

     

    Gezien we tijdens het wachten voor de laatste sluis maar gegeten hadden, konden we na het afzetten van de fietsen dadelijk vertrekken voor onze rit van vandaag.  Het ging over het mooie fietspad dat hier langs de Maas ligt naar Bras-S-sur-Meuse, daar staken we het kanaal en de maasvallei over naar Charny-sur-Meuse en zo over de D38 richting Marre, vervolgens naar de plaats van een van de in WOI verwoeste dorpen,  Cumiéres-sur-de-Mort-Homme (volledig vernield door artilleriebeschietingen – geen enkele steen meer op elkaar volgens de foto’s op het gedenkbord) en vervolgens via de D123 naar Forges-sur-Meuse, het gehucht Le Moulin de Belhaine tot aan de brug over Maas en kanaal naar Sivry-sur-Meuse.

     

               

    Gebinte lavoir van Marre.   Watertoren aan station van Consenvoye.

     

    Aan de boot terug gekomen las deze nog steeds alleen ondanks we tijdens onze fietstocht (en terugrit met de auto) verschillende boten in die richting hadden zien uitgaan. Vermoedelijk liggen die ergens “onderweg” aan de kant.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    4                53              21           410           3:00       66:15        21              570                    2114.1

     


    28-06-2016 om 22:08 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49 – Maandag 27-06-2016 – Dun-sur-Meuse – Sivry-sur-Meuse - 2

                      

    Mozaik wapen van USA in vloer. Detail toegangsdeur.  Vijver in toegangslaan.

     

    Volgens de notities in het bezoekersboek wordt het kerkhof zeer frequent, en door mensen van over de hele aardbol bezocht.

     

       

    Steigertje Sivry-sur-Meuse.  Onze kleine buurman.

     

    Het huidige boek lag er nog maar sedert begin juni 2016 en er waren (+-30 lijnen/blad) al een tiental bladzijden vol !. Na het bezoek ging het terug richting Sivry-sur-Meuse.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    4                49              12           389           1:55       63:15        17              549                    2109.8


    27-06-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs