Deze nacht heeft het weer hard
geregend maar gelukkig stopte het rond 08:00 uur. Bij het terugkomen van de
bakker een tijdje staan babbelen met de man van het VNF die gisteren
tunneldienst had en die hier in de sluiswachterswoning aan sluis Tréveray
woont. Het blijkt dat de toueur van de tunnel sedert 3 jaar buiten dienst
gesteld is en iedereen daar tegenwoordig op eigen kracht door mag varen. Het
fabriekje voorbij de sluis blijkt de Fonderie de Tréveray te zijn.
Sluis na sluis dalen we.Kerkje onderweg.Gebouwtje onderweg.Gedenkteken onderweg
Hierworden op bestelling onderdelen voor machines gegoten.We zijn dan stipt 09:00 uur vertrokken
gezien we een grote boot die we gisteren in onze richting hadden zien komen
voor wilden zijn.Het ging vandaag
verbazend vlot, bijna alle sluizen stonden voor ons open met het sein op groen.
Bij drie sluizen moesten weeffe wachten gezien er een tegenligger in lag of net
in kwam.We passeerden vandaag de
sluizen S11 Tréveray tot en met S22 Ligny-en-Barrois. Vanaf sluis S18 ging het
weer met de afstandsbediening.Te 13:00
uur lagen we vast aan de kade van Ligny.Hier lag ook het vlot van het Duitse koppel van gisteren. En nog 3
andere boten waaronder de Le Ferro.Na
het eten waren we op een uurtje terug met de fiets in Tréveray en weer een
halfuur later met de auto on Ligny.We
gaan hier morgen ook blijven liggen.Wegens de nationale feestdag is er hier morgen het een en het ander te
doen.
Deze morgen hadden we aan de eerste
sluis S2 Demagne al prijs.Gezien ik
hier nergens aan de kant kon zijn we maar achteruit terug gevaren tot aan de
steiger waar we gelegen hadden en ben daar op de hulpknop gaan duwen.Dan maar weer terug en toen stond de sluis
open.Twee sluizen verder hadden we
weer prijs. Het vlot-bootje met het Duits koppel was net beneden toen wij
arriveerden maar de deur ging voor hen aanvankelijk niet open.
Eigen bouw van Saarbrucken, rondje
Parijs en terug !Vis genoeg onderweg.
En af en toe een vos.
Na een tijdje gebeurde dat toch maar
toen kregen wij dubbel rood op het sein. Na een telefoontje duurde het toch nog
een half uur eer er iemand kwam.Uit de
tegenovergestelde richting was ondertussen ook een boot gearriveerd.Aan de volgende sluis S5 ging het weer niet
vlotjes maar uiteindelijk geraakten we er door.Uiteindelijk waren we te 14:15 uur door sluis 10 en legden we in
Tréveray aan.
Deze avond nog een rondje in het dorp
gedaan.Het is een redelijk groot dorp
maar er is niets, maar dan ook niets meer van handelszaken.
Op het infobord staat dat er hier een
bakker, een slager, een cafe en een restaurant is maar alles is gesloten ! Het
enige wat ze hier wel hebben is, geloof het of geloof het niet , een oplaadpaal
voor elektrische autos ! Ik denk niet dat hier te zien aan de oude modellen
ook maar één elektrische auto in een straal van 50 km rond rijdt. (misschien
een elektrische traktor)Waarschijnlijk
is die installatie ook weer gezet met Europese subsidies, zo van, het geld is
er, we hebben dat hier niet echt nodig maar we zullen er hier ook maar eentje
zetten, we krijgen het geld anders toch niet op.
Vandaag vroeg opgestaan, op tijd naar
de bakker gegaan en ontbeten en te 08:50 uur waren we weg om juist te 09:00 uur
aan sluis S12 Void te arriveren. Deze sluis is de eerste vn een
sluizenketting van 12 en is daarom bemand.Hier moeten we ook de afstandsbediening die we in Givet kregen afgeven.
Van hier ging het verder naar sluis 11 tot en met 1 die allemaal ongeveer 1 km
van mekaar liggen en waar we gemiddeld+- 2.5 meter stijgen tot op het niveau van de tunnel van Mauvages. We
waren net te 12:00 uur uit de laatste sluis en moesten dan verder tot de ingang
van de tunnel.
Gebouw tussen 1841 1846.Vooraan in de tunnel.Ergens halfweg, nog 2 km te
gaan!
Tegenwoordig mag je hier op eigen
kracht door varen en niet meer zoals in de boek vermeld met de sleepboot zoals
vroeger.Vermoedelijk komt dat omdat er
niet zo veel vrachtvervoer (of misschien helemaal geen meer) door de tunnel
komt.We waren om 12:30 uur aan de
tunnel maar we moesten wachten op nog een boot die achter ons aan kwam.Te13:35 uur vertrokken we dan onder begeleiding van een man van de VNF per
fiets door de tunnel.Wij gingen tegen
ongeveer 4 km/uur door de tunnel maar die achter ons was toen wij aan het einde
waren nog maar halfweg !Na de tunnel
de VNF man met de fiets bedank voor de begeleiding en dan gingen wij alvast
verder.Na sluis S1 Demange 1 legden
we aan aan het steigertje.
Gezien we tijdens het wachten voor de
tunnel maar een boterham gegeten hadden konden we dadelijk met de fiets
vertrekken.Ik dacht (op de kaart van
het vaarboek) een mooie weg gevonden te hebben en hij was wel mooi maar met
momenten heel steil bergop tussen de korenvelden over de berg waar de tunnel
doorheen ging.We reden door Delouze en
Rosières-en-Blois richting Mauvages. Onderweg in beide dorpjes een mooi lavoir
gezien.Mauvages heeft een kerkje uit
de 13e eeuw.Heel oud,
antiek maar mooi.Ook een mooie fontein
naast de kerk.Van hieruit ging het dan
langs het kanaal over de D10 terug naar Void waar we nog snel iets te eten
haalden in de Proxi en dan terug naar de boot.Daar aangekomen lagen voor de sluis drie boten en bij ons aan de steiger
nog eens twee.De kalmte van het
weekend is voorbij denk ik.
Ondanks de hitte goed geslapen
vannacht en pas wakker geworden van het klokkengelui (wel om 7 uur !)Het is al aardig warm en ik heb na het
ontbijt onmiddellijk de zonwering buiten gehangen.Het gaat weer heet worden denk ik.Goed weer voor de boeren die nu volop het graan naar de silos
naast de ligplaats aan het brengen zijn.
Het tractielocomotiefje van
vroeger.Nog een zichtje op het
riviertje. De overdekte markt.
Gisteren hebben we een veld gezien
waar een pikdorser met een maaibreedte van zeker acht meter aan het werk
was.De velden zijn hier dan ook iets
(heel veel zelfs) groter dan bij ons.Sommige zijn kilometers lang en lopen van aan de weg door het dal tegen
en soms over de glooiing van de heuvels op.
Gezien het weer zo heet is houden we
alles donker en hangen de zonwering aan de buitenkant.We blijven dan ook zo veel mogelijk in de
schaduw. Pas tegen de avond aan maken we nog een wandeling door het dorp.Het is er stil maar op het pleintje worden
aan het restaurant de voorbereidingen getroffen voor de voetbalmath deze
avond.
De stevige toegangsoren van binnen en
van buiten, de binnenkoer. De ligplaats in Void.
Je kan er de match volgen op een
groot scherm maar vermoedelijk staat dat binnen, we zien er in elk geen buiten
staan.We lopen langs het riviertje en
later via het kanaal tot aan sluis 12 (de eerste van de laatste 12 voor de
tunnel), steken hier het kanaal over en lopen langs de weg terug.We wilden eerst naar het pleintje in het
dorp gaan maar we zijn toch maar op de boot gebleven en hebben hier iets
gedronken.
Dag 59 â Zaterdag 09-07-2016 â Pagny/Meuse - Void
Deze morgen vertrokken er vier boten
terwijl wij zaten te ontbijten richting Toul.Wij vertrokken alleen te 09:00 uur in tegengestelde richting, dus
richting Marne.De Kobolt (S) bleef
vandaag blijkbaar liggen, en de Lorienda (NL) ging dadelijk na ons ook richting
Toul varen.De steiger gaat dus bijna
leeg zijn voor nieuwe passanten.
Wij moesten vijf km terug varen tot
aan het kruispunt van Canal de la Marne au Rhin en Canal de lEst (Meuse) en
dan gewoon rechtdoor. Er lag nog geen boot in de sluis. Nu komen we op een stuk
waar we nog nooit geweest zijn.Benieuwd wat dat ons brengt.We
moesten na een km dan ook al onmiddellijk over het Pont Canal over de Maas
(daar waar we gisteren onderdoor gereden waren tijdens onze fietstocht)Het kunstwerk is 60 m lang en hierdoor varen
we van de ene maasoever naar de andere en zo verder tegen de heuvelflank
richting Void.
Pont de canal Troussey.Kade
VNF Void.
Rechts van ons liggen de pas gehooide
weilanden in het dal.Links horen we
aanvankelijk het verkeer over de N4.Enkele km verder varen wij onder de brug van de N4 door.Weer enkele km verder arriveerden we aan de
VNF kade van Void.Hier kunnen maar
drie boten van onze lengte liggen gezien er ook een werkponton van het VNF
ligt. Na het aanleggen de ramen afgedekt tegen de zon en eens gaan kijken op de
parking waar onze auto staat.De auto
maar mee gebracht naar de kade, hij kan hier gerust blijven staan aan het
gebouw van de VNF.Rond 11:00 uur kwam
er iemand van het VNF kijken of we verder zouden varen (voor de planning voor
de sluizentrap iets verderop en daarna de tunnel)Wij hebben hem gezegd dat we maandag morgen zouden verder
varen.We kregen nog wat informatie wat
hier te beleven valt.Het blijkt dat we
hier ook internet hebben dus daar gaan we nog eens van profiteren.
Het is heel warm vandaag dus
willen we niet te laat fietsen en zijn we te 10:30 uur vertrokken en na een
fietstocht van 22 km in de buurt waren we rond 15:00 uur terug.We vertrokken van Pagny/Meuse via kleine
wegjes naar Troussey.Dit is weer een
zeer oud plaatsje langs de Maas met echter voor zon dorpje een grote brede
straat waar vroeger de boerderijen langs weerszijde van de straat stonden.De gebouwen in deze straat zijn allen zeer
oud, een parallelstraatechter heeft
aan beide zijde allemaal recente woningen.We vonden een gebouwtje waar vroeger vermoedelijk de smidse geweest is
want er stonden enkele oude machines die volgens mij gebruikt werden om de
ijzeren banden die rondkarrewielen
gelegd werden te maken.Vervolgens
reden we verder en kwamen op een gegeven moment op de plaats waar het
Marne-Rhin kanaal middels een pont canal (aquaduct) over de Maas gaat.De weg waarop wij reden liep er ook
onderdoor . Vervolgens reden we via het cementfabriek / Gravière over de D 10
verder richting Sorcy St Martin. Wanneer we sluisS3 Sorcy passeerden lag de Brit (Nl) die deze morgen rond 09:00
uur vertrokken was nu (12:15 uur) nog steeds in deze sluis.Ze hadden in de vorige (S1 Troussey) weer
2 uur moeten wachten gezien de sluis niet werkte.Via Sorcy St Martinen
St Martin reden we terug richting Troussy, maar nu over een weg die ons over de
heuvel bracht waar de waterscheidingslijn tussen Maasbekken en
Marne-Seinebekken ligt.
Walsen.Knippen.?? iemand een idee.Het kerkje van Troussey.
Wanneer we sluisS3 - Sorcy nog eens passeerden lagen er twee
Belgische boten (eentje van Brecht en die van Dendermonde die we in Commercy
spraken) in de sluis.Die hadden vandaag
ook al hommeles gehad in enkele sluizen !Toen we terug in Pagny/Meuse kwamen lag de steiger weer helemaal
vol.Later kwam ook de Roes IV (gezien
in Sedan) aan en legde zich aan de overkant.Wij zijn deze middag gaan eten in restaurant Le Favorit (aan het
truckers en tankstation)Het is een
aanrader als je hier komt.Deze
namiddag een siesta onder de bomen gehouden en een keer gaan zwemmen tussen de
scholen vissen in het heldere koele water.
Dag 57 â Donderdag 07-07-2016 â Commercy â Pagny/Meuse
We
vertrokken deze morgen als vijfde boot richting Pagny/Meuse.De eerste drie hebben we niet zien
vertrekken maar dat zagen we toen we zelf vertrokken.Rond 08:30 uur passeerde ons een oude blauwe huurboot en de
Kobolt (S) die hier aan de steiger lag.Toen wij te 10:00 uur aan sluis S5 Euville arriveerden lagen die twee
nog voor de sluis te wachten. Gezien ik wilde weten wat er aan de hand was, die
boten moesten normaal al lang geschut zijn, vaarde ik naast de Kobolt en om de
schipper te vragen of hij wist wat er aan de hand was.Hij reageerde heel koel (op het bitse af !)
en zei dat we gewoon onze toer moesten afwachten, dedrie boten die deze morgen vroeg vertrokken waren waren nog niet
uit de sluis, en de huurboot en hij lagen hier te wachten.Wanneer wij terug achteruit wilden varen om
te wachten gaf hij plots volgas achteruit en ging 100 meter naar achter
liggen.Wat daar de bedoeling van was
weet ik niet maar wij bleven op die plaats wachten.Toen uiteindelijk de sluis open ging heb ik hem drie maal
gezwaaid om dichterbij te komen en ons voorbij te varen doch hij bleef op die
100 meter afstand liggen.Gezien hij
blijkbaar niet wilde komen zijn wij dan maar de sluis ingevaren.
Viswedstrijd
te Euville.Milenniumplein
Pagny/Meuse.Steiger Pagny/Meuse.
Wanneer wij
dan in de sluis lagen wilde hij toch naar binnen maar daar was geen plaats
genoeg voor en is hij dan toch maar terug achteruit gevaren.Wij gingen samen met de andere boot door
sluis S4 Sorcy 4 en dan naar en later naar S3 Sorcy 3.Daar was het ook weer wachten (01:05 uur !)
gezien die sluis niet werkte.De
bovendeuren stonden open en bleven open. Effe wuiven voor de dedector hielp ook
niet dus moesten we bellen (twee maal gebeld, 01:05 uur gewacht !)Ondertussen was de Kobolt terug bij ons gearriveerd
en liet ik hem met de huurboot terug voorgaan.Toen we later aan sluis 2 kwamen bleef deze boot helemaal achteraan in
de sluis liggen en wilde daar vastmaken.Dat is er weer eentje die willes nillens altijd alleen in de sluis wil,
maar mik heb me er niets van aan getrokken en heb de boeg tussen de deur gelegd
zodat hij wel vooruit moest.Eenmaal
boven legde hij zich tien meter buiten de sluis en deed teken dat we maar door
moesten varen.Die weet blijkbaar echt
niet wat hij wil ! In sluis S1 Troussey lag de blauwe boot dan op ons te
wachten.Toen wij binnen lagen bleek
dat de benedendeuren weer niet dicht gingen zodat we weer eens moesten
bellen.Ondertussen wasde Kobolt terug gearriveerd en moest hij nog
eens wachten (eigen schuld dikke bult).Eenmaal boven moest er dan nog de Brit (Nl) naar onder. Te 13:55 uur
lagen we vast aan de steiger in Pagny/Meuse.Later arriveerde dan nog de blauwe huurboot, de Kobolt, de Brit (die
terug gekeerd was gezien ze 2 uur in sluis 2 hadden liggen wachten op depanage
van de sluis en maar terug gekeerd waren) en nog een Britse boot. Allel ligt
hier weer vol.
Lang (maar
niet zo goed) geslapen vanmorgen. Na de bakker en het ontbijt naar het VV
kantoor en het station gegaan om te kijken hoe het vervoer hier geregeld
is.Hier zitten we langs de spoorlijn
Parijs Nancy. Het aanbod van treinen is hier ondanks dat het zo een grote
lijn is niet denderend.Om het uur een
trein in een van de richtingen en die stopt dan nog overal niet in de stations
die langs de lijn liggen ! Er zijn maar enkele treinen per dag die de kleine
stations aandoen.
Wielerbaan
van Commercy.Kampeerauto of oud
ijzer ?Die staan hier al effe denk ik.
Namiddag de
auto gaan zetten in Void.We gaan daar
overmorgen passeren. Op de terugweg per fiets reden we van Void naar Sorcy-St
Martin, St Martin Issey en Ville Issey tot in Euville.De vorige dorpjes zijn er van het type met
een kerktoren, een oorlogsgedenkteken, een tiental woningen en boerderijen en
dat is het.Euville daarentegenis iets grote en heeft een mooie groote kerk
en een mooi stadhuis.Die mooie
gebouwen zijn, volgens de info die we kregen, het gevolg van de inkomsten van
groeve die op het grondgebied van degemeente ligt.
Het
licht.Enkele jaren
oud.Kerkje van Euville.Het model ervan.
Van hieruit
reden we naarVignot om dan terug de
Maasvallei over te steken tot in Commercy. Deze avond zijn er nog verschillende
boten aangekomen uit beide richtingen.De steiger ligt vol, er ligt een grote zeilboot die van het zuiden kwam
dubbel tegen onze buurman, en de kade aan de Aldi ligt ook helemaal vol.Het zal morgen wat geven als die allemaal
vertrekken.
Dag 55 â Dinsdag 05-07-2016 â St Mihiel - Commercy
Vertrokken
te 09:20 uur en onmiddellijk daarna sluis 10 St Mihiel in. Van hieruit zijn
het weer automatische sluizen dus zijn we van niemand afhankelijk.We gingen verder naar S9 Koeur en S8
Han.Toen we hier boven kwamen lager er
twee boten te wachten. Een oude bunkerboot van Esso en een gewezen
huurboot.Die moeten beiden net na ons
op de afstandsbediening geduwd hebben gezien ze voor de sluis lagen te
wachten.Vervolgens ging het verder
naar sluis S7 Vadonville.
Mécrin.Graanveld met
korenbloemen.Op een rotonde in Commercy.
Ondertussen
kruisten we de zeilboot Yawadoo uit Gent.Deze ging helemaal stil liggen om ons te laten passeren, hij kon niet
ver uitwijken gezien zijn diepgang denk ik.Dan ging het naar sluis S6 Commercy en rond 13:05 uur lagen we vast
aan de steiger.Er lag hier maar een
boot, verderop voorbij de kade aan Aldi lagen nog twee boten.
Oude
kazerne wordt woonblok.Oude Maasarm
in Commercy.
Na het eten
vertrokken we met de fiets over de D964 richting Lerouville tot aan de
brugaan de sluis waar werichting Boncourt/Meuse reden. Dan ging het
over de D130 naar Pont/Meuse en over de D12 naar Mécrin.Hier staken we de Maas terug over naar
Sampigny en zo terug over de D964 richting St Mihiel. Net voor St Mihiel
moesten we natuurlijk weer via twee bijna-haarspeldbochten de berg op.
Boven wtond
natuurlijk weer een oorlogsmonument en in het naar beneden rijden reden we
voorbij de gevangenis van St Mihiel naar de stad.Hier ging het natuurlijk weer heel snel tot beneden.De steiger van St Mihiel, die wij deze
morgen als laatste verlaten hadden lag weer helemaal vol. Twee boten lagen hier
nu ook dubbel.Later vernamen we dat
het steigertje achter de sluis ook bezet was met twee dubbel liggende
boten.Na terugkomst in Commercy hebben
we s avonds nog een kleine rondrit gemaakt in de stad.
Vandaag nog
eens een rustdag gehouden.Voormiddag
de auto getankt aan de Carrefour.Gisteren ging dat niet gezien je er alleen met een Carrefourkaart kunt
tanken als het bureeltje gesloten is.Nog wat inkopen, gedaan (ja een mens moet zelfs op een rustdag ook eten
en drinken hé)Namiddag hebben we een
gedeelte van de wandeling Ballade de Capucinen gedaan.We vonden hiervan een bordje in een
straat.Het wees ons onder een
Replica
Zalmschouw.Boompje.Oud
stadhuis St Mihiel en de overdekte markt.
Hierna ging
het steil via een pad/trap tot op de berg op de rechteroever van de Maas.Boven gekomen lag het stadje aan onze voeten
terwijl op de berg de ruïne van het voormalige Capucinenklooster lag.Veel blijft er niet van over na al die
eeuwen.Via de kam van de berg ging het in de richting van route de Metz.Gezien het warm was en we zonder iets te
drinken vertrokken waren zijn we langs deze weg terug naar beneden gegaan.Onderweg passeerden we nog enkele mooie
recente huizen net buiten de stad.Na
de wandeling een terrasje en dan terug naar de boot.
Dag 53 â Zondag 03-07-2016 â Lacroix/Meuse â St Mihiel - 2
De
loopgraven in het Bois Brûlé met wat uitleg. Links Duitse rechts Franse loopgraven
Ik denk dat
je vanop deze heuvel bij heel helder weer (hadden we vandaag jammer genoeg
niet) wel 50 km ver ziet !In elk geval
zagen we de rookpluimen van de staalindustrie van Pont à Mousson (richtingen
staan aangegeven op de vloer van het Memorial.) Het is een indrukwekkend
gebouw. Als je in de buurt bent is het panorama alleen al de moeite om even een
ommetje te maken Er zouden in heel Europa 11 Amerikaanse Memorials zoals deze
staan.Later reden we via Loupmont en
Apremont terug richting St Mihiel. Onderweg passeerden we nog enkele plaatsen
met loopgraven waaronder de site van Le Bois Brûlé in het Bois dAilly.Ook weer een plek met strategische ligging
boven op een berg.Hier zijn een Duits
en een Frans loopgravennetwerk gerestaureerd.Boven op de berg zie je in het bos nog duidelijk de loopgraven in
verschillende rijen achter mekaar.Nog
later langs de weg richting St Mihiel stond een plaatje met Hospital Allemange.
De
binnenkant en de buitenkant van het Duits fronthospitaal.
Benieuwd
naar dat bouwwerk reden we het wegje maar in dat enkele honderden meters het
bos in ging.Van hieruit moesten we
over een boswegeltje verder.Het is een
soort bunker die met de zijde met de kleine ramen en deuren van de bunker van
het front weg gericht is en aan de andere kant aansluit op loopgraven. Nog
later hebben we nog verschillende plaatjes van sites zien staan maar dat is
hier niet moeilijk. Als je hier twee kilometer verder gaat kom ze zeker weer
iets uit WOI tegen.Het heeft er hier gespannen
in die tijd vermoed ik.Rond 18:00 uur
waren we terug in St Mihiel, zijn dan iets gaan eten en toen was het weer tijd
om te schrijven.
Dag 53 â Zondag 03-07-2016 â Lacroix/Meuse â St Mihiel - 1
Deze morgen
vertrokken we via sluis S12 Lacroix en sluis S11 Rouvrois richting St
Mihiel. Toen we de sluis gingen verlaten werd medegedeeld dat er een aantal
sportboten (roeiboten) op komst waren.We waren de sluis uit en toen kwamen ze er al aan.In totaal waren hetzes boten van vier met stuurman en een
begeleidend motorbootje. Het waren boten van de Aviron St Mihiel.Toen we de volgende sluis, S11 Rouvrois,
naderden werden we achtervolgd door de eerste van de boten die terug
keerden.Deze boot is samen met ons door
sluis Rouvrois terug opgeschut.Gezien
wij maar rustig aan voeren lieten we die mannen maar voorbij dan konden zij
zich nog eens uitleven.
Roeiers op
het kanaal.Olijfbomen in
Heudicourt.Onderweg naar
Heudicourt.
Enkele
kilometers voor St Mihiel kwamen we terug op de rivier en werd het water
onmiddellijk properder, er dreef op het kanaal nogal wat planten. Toen we
arriveerden in St Mihiel waren er nog enkele plaatsen aan de steiger, blijkbaar
zijn de boten die we hier gisteren zagen liggen verder getrokken. Een half
uurtje nadat wij arriveerden kwam nog een klein open zeilbootje (NL) aan dat
zich vooraan aan de steiger vast legde.
In de verte
de Butte de Montsec.De haven op het
Lac de Mandine.The Memorial.
Namiddag
zijn we met de auto naar het 17 km verder gelegen Lac de Madine gereden.De trip werd ons aangeraden door de
sluismeester van Dieue/Meuse.Hij had
er wel bij gezegd dat het met de fiets nogal zwaar zou gaan zijn dus hebben we
maar de auto genomen.We reden via de
D901 richtingChaillon waar we rechtsaf
over de D133 naar Heudicourt aan de rand van het La de Madine reden.Het ging inderdaad van St Mihiel steil
bergop door het Bois de Versel en dan naar beneden.Onderweg fantastische uitzichten gehad op het meer en de
omgeving. Op de helling van de bergrug en in een gedeelte onderin de vallei
staan grote olijfgaarden !
In
Heudicourt kwamen we aan het meer, maar daar konden we nergens met de auto
dichtbij komen. Eigenlijk hadden we de fietsen toch op de auto moeten zetten om
rond het meer te rijden.Van hieruit
zagen we aan de overkant van het meer, ik schat een 5 km hiervandaan een groot
gebouw op een hoge vrijstaande heuvel. We reden vervolgens over de D133 naar
Nonsard waar aan het meer een groot vrijetijdsgebied ligt.
Panorama van aan het Memorial.
Je kan in
het meer zwemmen, er staan veel tafels met banken en barbequestellen.Alle tafels, barbecues zijn bezet met hele
families en groepen die hier vandaag hun zondag komen doorbrengen en het ruikt
hier al lekker.Op het meer is zowaar
een haven voor de vele zeilboten (zelfs redelijk grote die vermoedelijk met een
dieplader hier geraakt zijn !) die hier liggen.Het meer is verschillende kilometers lang en breed.We hebben een uurtje aan het meer gewandeld
en zijn dan vertrokken richting Richecourt.Om dat dorp te bereiken moesten we 17 km rijden. (En die plaats ligt aan
dezelfde kant van het meer als Nonsard !)
Van
Richecourt ging het dan nog eens 12 km verder naar de Butte de Montsec, plaats
die volgens een infobord de heuvel met het gebouw erop was die wij van aan de
overkant in de verte gezien hadden. Het dorp Montsec ligt beneden tegen de
heuvel aan en van in het dorp ging het over een steil klimmende weg die zowat
helemaal rond de heuvel loopt omhoog tot aan het American Memorial boven op de
top.Van hieruit heb je een panorama
360 ° rondom die alle voorgaande die we hebben gehad in de schaduw zet.
Vandaag
blijven we hier liggen, het is hier goed en rustig liggen.We brengen de auto tot in St Mihiel en keren
met de fiets terug.Van St Mihiel ging
het over de D34 door Chauvroncourt op de andere oever richting Les
Paroches.Daar toerden we door het dorpin de richting van de oude spoorlijn, staken
deze over en reden de prairie in via de Rue de la Prairie. Wat ze hier noemen
de Prairie is het weidegebied tussen de Maas en enkele van haar zijriviertjes
die de vlakte doorsnijden.We reden
over een ruwe maar berijdbare grindweg.Deze wegen door de vlakte worden blijkbaar door middel van een bareel
tussen 01-12 en 01-03 afgesloten wegens het jachtseizoen.
Overdekte
markt St Mihiel.En de
aanlegsteiger.De prairie
te Les Paroches.
We reden
door Maizey en dan over de D101 naar Dompcrevin.Hier kwamen we weer terug op de D34 met de route La Meuse à Vélo
en we reden verder richting Bannoncourt.Van daar ging het over de bruggen die winterbedding in de maasvlakte
overbruggen, onder het viaduct van de TGV door terug naar Lacroix/Meuse.Het was een korte (14 km) mooie rit.
Aan de
steiger was tegen VITA NOVA een Zwitsers bootje komen liggen.SAvonds hebben we dan maar naar de
wedstrijd Duitsland-Italië die ondertussen al een tijdje bezig was gekeken.
Na de
verlengingen werden er bij de strafschoppen een hele reeks gemist door beide
ploegen, waardoor het spannend bleef.
Te 09:30
uur passeerde al de eerste boot de BELLO met twee jonge vrouwen.Dit bootje lag gisterenavond voor sluis
Dieue Aval aan de kant, waarschijnlijk te laat om nog geschut te worden.Wij vertrokken te 10:00 uur na de
sluismeester te hebben ingelicht die onze komst zou doorbellen.Het is een vriendelijk man waar ik
gisterenavond en deze morgen toen ik van de bakker kwam een lang gesprek had.Zijn hond, een Zwitserse Bouvier genaamd
Orion was ook weer van de partij.
Kade
Dieue/Meuse.Lacroix/Meuse.Het oude Lavoir
Toen we aan
sluis S14 Ambly arriveerde stond de sluis open en lag de BELLo op ons te
wachten.Vervolgens ging het naar sluis
S13 Troyon.Hier lag weer een grote
partij smurrie in de sluis en toen we net de sluis uit waren was het gedaan met
onze koeling.Blijkbaar is er bij het
uitvaren uit de sluis iets in de inlaatbuis terecht gekomen.
Enkele
monumenten in Lacroix.Het viaduct van de TGV
Normaal kan
ik het doorblazen maar het zat weer potvast.De twee slangen (in- en uitlaat van de filter omgewisseld en een emmer
er in omgekeerde richting doorgepompt zodat het weer goed zat en we, na de
slangen weer omgewisseld te hebben, weer verder konden.Het is de eerste maal deze reis dat we dit
voor hebben.We hadden aan de dames van
de BELLO gezegd dat ze op ons niet moesten wachten voor sluis Lacroix gezien we
daar zouden aanleggen.Te12:20 uur lagen we in Lacroix vast aan de
steiger waar nog groot (ex-Belgisch schip VITA NOVA uit Maldegem), twee gewezen
huurboten en een kleine zeilboot lagen.Er was voor ons nog een plek achteraan.
Het lavoir
van Ancemont en het Château.De Maas
tussen Ancemont en Dieue/Meuse
Na het eten
weer een fietstocht gemaakt van Lacroix/Meuse naar Bannoncourt, en dan via
Woimbey, Bouquemont, Tilly/Meuse, Villers/Meuse, Les Monthairons en Encemont
naar Dieue/Meuse voor onze auto.
Bij het
ophalen van onze auto nog een praatje met de vriendelijke sluismeester en zijn
hond en dan terug naar Lacroix/Meuse.Onderweg wilden we het fort van Troyon nog bezoeken maar dat was alleen
open op zaterdag, zondag en feestdagen.
We
vertrokken na het ontbijt te 09:25 uur richting S20 - Bras/Meuse. Vervolgens
naar S19 Verdun.Toen we in Verdun
arriveerden vertrok net een grote Nederlandse boot aan het steigertje van
Belleville/Meuse. We dachten hiermee pech te hebben want indien die voor ons
uit zou varen zou het langzaamaan worden aan alle sluizen. Gelukkig voor ons
ging deze in Verdun aan de kade liggen en konden wij hem passeren.
Doorvaart
Verdun, de stdeiger ligt goed vol.
Hierdoor
zagen we te laat de LIBERTON van Ber & Ton liggen. Aan S19 Verdun was er
juist een boot aan t stijgen dus moesten we wachten aan de steiger voor het
hospitaal van Verdun.Eenmaal in de
sluis zij de sluismeester dat de boot voor ons moest wachten aan de volgende
sluis en we vanaf dan met zn tweeën verder moesten. Daarna, aan S18 Belleray
zagen wij dat het een Franse boot was.Volgens de schipper wilden zij naar St Mihiel en zo verder naar
Straatsburg.Met zn tweeën dus verder
naar S17 Haudainville, S16 - Dieue Aval en S15 Dieue.
In de sluis
van Dieue effe gepraat met de sluismeester om te weten waar we zoal konden
liggen. Voorbij de sluis is een kade van ongeveer 50 m (weliswaar volledig
begroeid met ongemaaid gras) waar ook elke avond kampeerautos komen staan en
waar ook water is.
Later
vernam ik van hem dat het vroeger onderhouden en gemaaid werd door het VNF maar
dat het sedert twee jaar overgenomen werd door de gemeente en die zouden het
nalaten het gras te maaien.
Na het
middageten zijn we weer vertrokken met de fiets.Het ging over het volgende deel van de route La Meuse à Vélo
tussen Dieue en Vacherauville.Van
Dieue ging het naar Ancemont, dan via de D34 noordwaart naar Dugny/Meuse,
Belleray, Haudainville naar Verdun
Door de
stad naar de aanlegsteiger waar we toch maar langs Ber & Ton gegaan zijn en
daar een lekkere tas koffie gedronken.Na een uurtje zijn we dan verder geredenn om via Thierville/Meuse en
vervolgens langs het industrieterrein van Belleville/Meuse en de D964 naar
Bras/Meuse en vervolgens naar Vacherauville te rijden.
Sluis en
barrage Verdun.In de sluis met
de tunnel.Hoe is die daar geraakt
?
Na het
ophalen van de auto terug naar de E.Leclerck gereden waar we enkele mooie
hardhouten plooistoelen (die passen bij onze tuintafel aan boord) hebben
gekocht en die we gisteren hadden zien staan toen we er met de fiets
passeerden.
Dag 50 â Woensdag 29-06-2016 â Vacherauville - 2
Ingang
Citadel Bezoekerscentrum.De
overdekte markt.De boulevard aan
de haven.
Tussen de
verschillende wallen staan de stadbeelden opgesteld van een alle generaals die
in WOI hier in de slag van Verdun hebben gevochten (of hun manschappen toch
hebben doen/laten vechten).In de
Citadel is een bezoekerscentrum ingericht.Het gebouw werd vanaf 1662 opgericht en werd tot na WOI in 1918
gebruikt.Er zou een gangenstelsel van
7 km in ondergebracht zijn ! Het heeft een grondplan dat van uit de lucht lijkt
op een onregelmatige veelhoek met als langste zijde+- 500 meter !.
Kazerne 1e
Reg Chasseurs.Gemeentehuis
Charny/Meuse.Het dorp net na WOI.
Gezien het
middag was en hier aan de supermarkt E.Leclerck een restaurant is zijn we daar
een lekkere schotel Kebab-Frites met groenten en een lekker nagerechtje gaan
eten.Daarna konden we er weer tegen om
via de D38 via Thierville/Meuse, Charny/Meuse en Bras/Meuse terug naar
Vacherauville te rijden.We hadden in
totaal weer 38 km op de trappers gezet.
Na aankomst
aan de boot nog wat kleine reparaties uitgevoerd en het reisverslag bijgewerkt.
We liggen
nog steeds alleen, er zijn wel vijf boten (zonder die gepasseerd zijn terwijl
we weg waren) hier gepasseerd die blijkbaar allen haast hadden om toch maar in
Verdun te geraken.Het lag er
daarstraks al vol, nu gaat het er overvol liggen.En wij hier alleen aan dat mooie steigertje !
Dag 50 â Woensdag 29-06-2016 â Vacherauville - 1
Na het
ontbijt rond 10:00 uur vertrokken via het fietspad tot aan sluis 20 -
Bras/Meuse. Daar was het al gedaan met het fietspad en moesten we over de D964
richting Belleville/Meuse en dan door naar Verdun. In Verdun verder gereden
door het tunneltje aan sluis 19 Verdun en dan via het jaagpad dat uiteindelijk
een smal paadje werd tot aan de sluis 18 Belleray.
La Meuse
door Verdun.Sluis19 Verdun.Enkele van de generaals.
Hier staken
we kanaal en Maas over en reden door Belleray richting Billemont.Tussen deze twee dorpen stonden vroeger
enkele kalkovens (tussen 1912 en 1980) maar daar zijn alleen nog maar enkele
steenhopen en de spoorlijn er naar toe van te zien.Vervolgens verder naar Verdun.Hier kwamen we de stad binnen boven aan het indrukwekkende Citadel
(enorm groot !)
Ingang
Citadel Bezoekerscentrum.De
overdekte markt.De boulevard aan
de haven.
Tussen de
verschillende wallen staan de stadbeelden opgesteld van een alle generaals die
in WOI hier in de slag van Verdun hebben gevochten (of hun manschappen toch
hebben doen/laten vechten).In de
Citadel is een bezoekerscentrum ingericht.Het gebouw werd vanaf 1662 opgericht en werd tot na WOI in 1918
gebruikt.Er zou een gangenstelsel van
7 km in ondergebracht zijn ! Het heeft een grondplan dat van uit de lucht lijkt
op een onregelmatige veelhoek met als langste zijde+- 500 meter !.
Dag 50 â Dinsdag 28-06-2016 â Sivry-sur-Meuse - Vacherauville
Eerst naar
de bakker en de auto aan de kerk gezet en dan te voet terug naar de boot.Na het ontbijt vertrokken we te 09:20 uur om
achtereenvolgens sluis 24 Consenvoye (de sluis met de schuine sluismuren waar
een vlottende steiger tegenaan ligt), sluis 23 Brabant-sur-Meuse, sluis 22
Samoyeux en sluis 21 Champ. Hier moesten we een kwartiertje wachten omdat die
man van het VNF ons blijkbaar niet gezien of gehoord had - beetje doof denk ik
gezien hij de scheepshoorn niet gehoord had, om daarna te 13:30 aan het mooie
steigertje van Vacherauville aan te leggen.
Hele bomen
in het water.Frans kerkhof in Bras-sur-Meuse. Mairie Charny-sur-Meuse.
Gezien we
tijdens het wachten voor de laatste sluis maar gegeten hadden, konden we na het
afzetten van de fietsen dadelijk vertrekken voor onze rit van vandaag.Het ging over het mooie fietspad dat hier
langs de Maas ligt naar Bras-S-sur-Meuse, daar staken we het kanaal en de
maasvallei over naar Charny-sur-Meuse en zo over de D38 richting Marre,
vervolgens naar de plaats van een van de in WOI verwoeste dorpen,Cumiéres-sur-de-Mort-Homme (volledig
vernield door artilleriebeschietingen geen enkele steen meer op elkaar
volgens de fotos op het gedenkbord) en vervolgens via de D123 naar
Forges-sur-Meuse, het gehucht Le Moulin de Belhaine tot aan de brug over Maas
en kanaal naar Sivry-sur-Meuse.
Gebinte
lavoir van Marre.Watertoren aan
station van Consenvoye.
Aan de boot
terug gekomen las deze nog steeds alleen ondanks we tijdens onze fietstocht (en
terugrit met de auto) verschillende boten in die richting hadden zien uitgaan.
Vermoedelijk liggen die ergens onderweg aan de kant.
Mozaik wapen van USA in vloer. Detail toegangsdeur.Vijver in toegangslaan.
Volgens de
notities in het bezoekersboek wordt het kerkhof zeer frequent, en door mensen
van over de hele aardbol bezocht.
Steigertje
Sivry-sur-Meuse.Onze kleine buurman.
Het huidige
boek lag er nog maar sedert begin juni 2016 en er waren (+-30 lijnen/blad) al
een tiental bladzijden vol !. Na het bezoek ging het terug richting
Sivry-sur-Meuse.