Deze morgen gevraagd aan de
mannen van het VNF of we niet een half uurtje eerder voor 09:00 uur mochten
vertrekken gezien het zo heet ging worden en eigenlijk ook meer om die grote
die gisteren avond nog voor ons was komen liggen voor te blijven aan de
sluizen, anders zou het een lange langzame dag worden met de 12 sluizen die we vandaag
gaan hebben. Het was geen enkel
probleem dus vertrokken we nu eens om 08:30 uur en waren 5 minuten later in de
eerste sluis van de dag.

Arcelor Mittal in Revigny. Nog ééntje is gebleven. Mairie
Sermaise. Kerkportaal Ponthion.
We gaan vandaag door sluis S52 Revigny, S53 - N.D. Grace, S54 Damzelle , S55 - La Haine Herlin, S56 Braux,
S57 Cortrisson, S58 Chevol , S59 Remennecourt, S60 Sermaize , S61 - La
Chaine, S62 - l'Adjt en S63 Pargny.
Het ging overal heel vlot met uitzondering van sluis S57 Cortrisson
waar zee aan het werken waren aan een van de bovendeuren die weigerde open te
gaan. Na een half uur knutselen werd
de deur dan maar open getrokken met een spanriem met mankracht. (Als het niet
meer automatisch werkt dan maar met brute mankracht !) In elk geval konden we de sluis in, naar
beneden en ook nog naar buiten dan. Wij
waren er door maar die grote jongen die ondertussen achter ons aan gekomen was
had pech, er kwamen nog twee jachten uit de volgende sluis en daar moest hij
dan ook nog voor wachten. Savonds
hoorde ik van Gerrit dat die man effe nijdig naar het bureeltje van de VNF
gelopen was toen wij vertrokken om te vragen of hij ook niet weg mocht. Wij waren dus op 13:00 uur toch in Pargny
geraakt en daar was nog 1.5 maal onze lengte aan de kade vrij zodat wij konden
aanleggen. Een half uurtje later kwam
er nog een 25 m New Zeelander de Zambia aan uit de andere richting maar die
moest tegen de graskant gaan liggen.
Nog een half uur later kwam die 39 m Andante ( die grote die wij wilden
voor zijn deze morgen) uit sluis Pargny, wou eerst schuin achter ons met zijn
kont in de vaargeul gaan liggen maar is dan toch maar verder gevaren.
Sl/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T F-WKm/D F-WKm/T U-teller
12 148 15 597 2:25 97:40 15 811 2162.2
|