Inhoud blog
  • Dag 139 – Maandag 26-09-2016 – Mol Donk - Bryac
  • Dag 138 – Zondag 25-09-2016 – Lier – Mol Donk
  • Dag 137 – Zaterdag 24-09-2016 – Lier
  • Dag 136 – Vrijdag 23-09-2016 – Dendermonde - Lier
  • Dag 135 – Donderdag 22-09-2016 – Merelbeke - Dendermonde
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Aniway op reis
    Frankrijk 2016
    28-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 72 - Dag 79

    We zijn van dag 72 tot dag 79 een weekje naar huis geweest voor familiebezoek en een verjaardagsfeestje van onze kleindochter Rho.


    28-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 71 – Donderdag 21-07-2016 – Pargny sur Saulx

    We gaan hier b lijven liggen.  Voormiddag de boot aan de binnenkant nog eens onder handen genomen dus die is nu weer fris en kan er weer even tegen. We hebben vandaag een fietstochtje van 21 km in de buurt gemaakt. Van Pargny/Saulx ging het langs de oever van de l’Ornain tot in Etrepy.  Van hieruit via de D214 naar Heiltz-le-Maurupt. Onderweg passeerden we enkele grote vijvers. 

     

            

    Kerk, château d’eau Heiltz-le-Maurupt. Straatje in Alliancelles. 1647.  Allemaal dakpannen !

     

    Hier in deze streek staan nog veel huizen die geheel of gedeeltelijk gemaakt zijn met houten vakwerk met leem tussen !  Het zijn geen met leem bepleisterde muren maar echt zoals vroeger met latwerk en daar de leem tussen en tegenaan gesmeerd.  Er worden hier nog zulke nieuwe huizen gezet. Van daaruit ging het aan Alliancelles waar we nog enkele straatjes vonden waar alleen zulke huizen vonden.  Hier staken we het riviertje La Chée en terug de L’Ornain over en reden zo naar Sermainze-les-Bains tot aan het kanaal en volgden dan het jaagpad tot la Bergerie en staken het kanaal daar terug over om dan over de weg langs de spoorlijk tot in Pargny terug te komen.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                148           0             597           0             97:40        21              832                    2162.2

     


    21-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 70 – Woensdag 20-07-2016 – Revigny – Pargny

    Deze morgen gevraagd aan de mannen van het VNF of we niet een half uurtje eerder voor 09:00 uur mochten vertrekken gezien het zo heet ging worden en eigenlijk ook meer om die grote die gisteren avond nog voor ons was komen liggen voor te blijven aan de sluizen, anders zou het een lange langzame dag worden met de 12 sluizen die we vandaag gaan hebben.  Het was geen enkel probleem dus vertrokken we nu eens om 08:30 uur en waren 5 minuten later in de eerste sluis van de dag. 

     

           

    Arcelor Mittal in Revigny.           Nog ééntje is gebleven.            Mairie Sermaise.  Kerkportaal Ponthion.

     

    We gaan vandaag door sluis S52 – Revigny,  S53 - N.D. Grace, S54 – Damzelle , S55 - La Haine Herlin, S56 – Braux, S57 – Cortrisson, S58 – Chevol , S59 – Remennecourt, S60 – Sermaize , S61 - La Chaine, S62 - l'Adjt en S63 – Pargny.  Het ging overal heel vlot met uitzondering van sluis S57 – Cortrisson waar zee aan het werken waren aan een van de bovendeuren die weigerde open te gaan.  Na een half uur “knutselen” werd de deur dan maar open getrokken met een spanriem met mankracht. (Als het niet meer automatisch werkt dan maar met brute mankracht !)  In elk geval konden we de sluis in, naar beneden en ook nog naar buiten dan.  Wij waren er door maar die grote jongen die ondertussen achter ons aan gekomen was had pech, er kwamen nog twee jachten uit de volgende sluis en daar moest hij dan ook nog voor wachten.  S’avonds hoorde ik van Gerrit dat die man effe nijdig naar het bureeltje van de VNF gelopen was toen wij vertrokken om te vragen of hij ook niet weg mocht.  Wij waren dus op 13:00 uur toch in Pargny geraakt en daar was nog 1.5 maal onze lengte aan de kade vrij zodat wij konden aanleggen.  Een half uurtje later kwam er nog een 25 m New Zeelander de Zambia aan uit de andere richting maar die moest tegen de graskant gaan liggen.  Nog een half uur later kwam die 39 m Andante ( die grote die wij wilden voor zijn deze morgen) uit sluis Pargny, wou eerst schuin achter ons met zijn kont in de vaargeul gaan liggen maar is dan toch maar verder gevaren.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    12              148           15           597           2:25       97:40        15              811                    2162.2

     


    20-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 69 – Dinsdag 19-07-2016 – Fains-les-Sources – Revigny

    We vertrokken net voor 09:00 uur  gezien we vandaag 9 sluizen en 11 km moeten doen.  Het waren achtereenvolgens S43 – Rembercourt, S44 – Varney, S45 – Chacolée, S46 – Mussey, S47 - La Doeuil, S48 – Neuville, S49 - Grand Fraicul, S50 - Petit Fraicul, S51 - Bois l'Ecuyer voor we te 11:50 aan de kade in Revigny arriveerden. 

     

           

    Op bezoek bij San en Gerrit.       En bij Bram.                               Onder de loden zon.

     

    Gezien het zo heet was hebben we vandaag niet meer meer gedaan dan gebuurt met San & Gerrit, gegeten en gedronken en in de schaduw gezeten.  Ondertussen enkele malen een verfrissend doucheke genomen om af te koelen.  S’Avonds was het echter, ondanks dat we de zonwering gehangen hadden nog altijd heet aan boord.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    9                136           11           582           2:10       95:15        14              796                    2157.6

     


    19-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 68 – Maandag 18-07-2016 – Bar-le-Duc – Fains-les-Sources

    We vertrokken deze morgen te 08:50 uur naar de eerste sluis van de dag, S39 – Bar-le-Duc die klokslag 09:00 uur voor ons open ging.  Achtereenvolgens gingen we nog door sluis S40 Chantereines, S41 Grand pré en S42 Fains waarna we aan de kade in Fains nog een half plaatsje vonden om vast te maken.  Er liggen hier drie boten die hier te zien aan de toestand vast blijven liggen.  Hier hebben we weer water en elektriciteit aan 7.9 €/Nacht. 

    Gezien het weer heel heet is gaan we vandaag niet te veel doen.  We hebben eerst de 4 km terug naar Bar-le-Duc gedaan om de auto op te halen en zijn dan gaan winkelen.  Wanneer we aan de boot kwamen hebben we eerst de was gedaan en na het eten geluierd tot het draaglijk werd om de auto in Revigny te gaan zetten. 

     

          

    Het canal de la Marne au Rhin.              Zo ging dat vroeger.                  Vandaag.

     

    We hadden San & Gerrit een sms gestuurd dat wij daar morgen zouden aankomen maar we kregen geen antwoord.  Wanneer we dan aan de sluis van Revigny arriveerden bleken zij daar al te liggen.  Na een uurtje zijn we dan met de fiets terug naar Fains gereden, hebben we gegeten en afgewassen en toen was het weer bijna tijd om de kooi op te zoeken.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    4                127           4             571           0:45       93:05        17              782                    2154.6

     


    18-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 67 – Zondag 17-07-2016 – Bar-le-Duc

    Voormiddag een bezoek gebracht aan het oude kerkhof van Bar-le-Duc. Het kerkhof werd in gebruik genomen in 1850 er staan dan ook zeer oude graven.  Van heel veel kan je niets meer ontcijferen van de opschriften. Dan gingen we naar door de stad op zoek naar een restaurant dat open was maar we kwamen van een kale reis thuis.  Niets open gevonden. 

     

          

    Het Deense pleintje.                  Enkele beelden in de stad.

     

    Dan zullen we het deze avond nog maar eens proberen. Siesta gehouden en in de namiddag de TV buiten gezet en een film (7 jears in Tibet) gekeken. Rond 19:00 terug naar de stad gegaan om te eten.  De enige plaats die open was was een Turk (salon de thé) waar we dan een asiette Boudour gegeten hebben.  Het was lekker en het buikje was rond, we konden er weer tegen.  S’avonds nog wat gekaart tot het tijd was om te gaan maffen. Het was lekker

     

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                123           0             567           0             92:20        0                765                    2153.2

     


    17-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 66 – Zaterdag 16-07-2016 – Tronville-en-Barrois – Bar-le-Duc

    Na het ontbijt vertrokken we stipt te 09:00 uur. Alle sluizen stonden quasi klaar toen we arriveerden. En nergens een panne vandaag terwijl we toch 11 sluizen en een ophaalbrug moesten passeren.  We gingen door de sluizen  S28 Tronville, S29 Bohanne, S30 Guerpont, S31 Silmont, S32 Tannois, S33 Maheux, S34 Chalade, S35 Longeville, S36 Savonnière, S37 Popey, S38 Marbot en de ophaalbrug in Bar-le-Duc.  Die laatste passeerden we te 11:55 uur (net voor de middagsluiting).  Tussen de laatste drie sluizen passeerden we telkens een tegenligger zodat de volgende sluis boven en open stond toen we er aan kwamen.  In de haven van Bar-le-Duc lag één boot namelijk de Adante (Fr) die eergisteren in Ligny-en-Barroi vertrokken was.  Deze boot van 39 m lag natuurlijk (hoe kan het ook anders) midden in de kade voor de pleziervaart zodat we noch vooraan noch achteraan er bij konden.  Een vraagje om een paar meter te schuiven haalde niets uit .  We hebben dan maar geprobeerd in de (schuine) boxen te gaan liggen maar deze zijn maar zes meter en gezien ze schuin op de kanaal liggen staken we dan veel te ver in de vaargeul.  We zijn dan maar terug gedraaid en in de kom gaan liggen waar normaal die grote boten moeten liggen.

    Na het eten zijn we een kleine rondrit in de stad gaan maken .  Het is heel warm, dus werd het maar een korte rit.  Bar-le-Duc is een oude maar mooie stad. De eerste vermeldingen van bewoning hier zou dateren van in de eerste eeuw ten tijde van de Romeinen.  Er staat een grote stevige kathedraal, de rivier l’Ornain loopt dwars door de stad met op beide oevers een boulevard.  Op de heuvel  naast de stad staat de citadel.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    11              123           11           567           2:00       92:20        5                765                    2153.2



    16-07-2016 om 17:28 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 – Vrijdag 15-07-2016 – Ligny-en-Barrois – Tronville-en-Barrois

    Toen we vanmorgen wilden vertrekken begon de buurman van de Marianne (Gb) die gistenavond toe gekomen was zijn boot ook los te maken.  Gezien deze de andere richting uitging hebben we hem maar eerst laten vertrekken.  Toen hij achteruit de kom uitging kwam  er een vrachtschip uit die sluis gevaren.  Het is vermoedelijk die ene die elke maand eens door het kanaal vaart met soda van Nancy naar Arques voor het kristalfabriek daar.  We treffen het dus, we kunnen achter hem aan door al die sluizen gaan varen !  We gingen door sluis S23 , S 24, S25, S26 zonder problemen naar steeds tussenin traag varend om niet steeds voor de sluizen stil te liggen. 

     

                       

    227 jaar oud.           Bananen in Ligny.      Dat is pech ! Die is eerst !           Er is leven na de dood !

     

    Al bij al viel het nog mee, als we aan de sluis arriveerden was de andere al gezakt en stond de benedendeur altijd open zodat hij net buiten kon varen. Alleen in sluis S27 liep het mis.  Alles verliep normaal maar de bovendeuren gingen niet open en na 5 minuten sprong het sein op dubbel rood zodat we nog eens konden bellen.  Uiteindelijk konden we na een kwartier vertraging binnen en buiten.  Te 13:00 uur arriveerden we (met maar 5 km op de teller) aan de mooie picnickplaats van Tronville-en-Barrois en besloten we hier maar te gaan liggen.

    Toen we later de auto hadden opgehaald en verdergezet hadden in Bar-le-Duc kwam die vrachtboot daar juist voorbij de aanlegkade gevaren.  Die heeft dan aan de overige sluizen toch nergens problemen gehad dan.  We reden met de fiets terug en passeerden weer enkel knusse dorpjes waaronder Savonnières-devant-Bar, Longeville-en-Barrois, Tannois (kerkje 14e eeuw), Guerpont en natuurlijk Tronville-en-Barrois.

     

            

    Ons dagelijks vosje.             Kerkje Tronville-en-Barrois XIIe eeuw.  Kade met picnick te Tronville.

     

    Na het eten heb ik daar nog vlug een avondritje doorgemaakt om naar de bezienswaardigheden en het 12e eeuwse kerkje te gaan kijken.  Het kerkje heeft een versterkte toren waar boven de toegangspoort een gat is om eventuele belegeraars van alles op het hoofd te laten vallen. Net buiten het dorp ligt nog een fabriek maar ik ben niet te weten gekomen wat hier geproduceerd wordt.  Aan de overzijde van de de rivier L’Ornain staan enkele “woonkazernes” met daarachter de spoorlijn Parijs-Nancy.  Een station heb ik niet gevonden maar wel een stopplaats bij een rangeerstation. Tijdens de laatste vier dagen elke dag tijdens onze fietsrit of avondrit een vos gezien. Vandaag weer 18 km erbij gefietst.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    5                112           5             556           01:20     90:20        18              760                    2149.9



    15-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 64 – Donderdag 14-07-2016 – Ligny-en-Barrois

    Gisterenavond zijn we naar het Parc de Luxembourg geweest voor het concert van de Harmonie Municipal en daarna naar het vuurwerk.  Het concert duurde een klein uurtje en te 22:45 uur begon het in het voetbalstadion te knallen.  Nog even iets gedronken in de tent van het Bal Populière en dan was het tijd om te gaan slapen.

     

                          

    La tour Valéran.           Super lelies.             Notre Dame des Fossés.    Aardige gevelversiering.

     

    Deze morgen na het ontbijt eerst een stadswandeling gemaakt om daarna te 10:45 uur naar de Place de Republique te gaan voor de verzameling voor het defilé.  De leden van de harmonie, de brandweer, de oud strijders, politie en gendarmerie kwamen druppelsgewijs naar het plein en te 11:00 vertrok de stoet onder het muziek van een mars naar het gedenkteken in het park voor de plechtigheid.  De voertuigen van de brandweer kwamen het plein voor het park opgereden en stelden zich tegenover de gelederen van de personeelsleden op voor de schouwing van de troepen door de burgemeester, de afgevaardigde van het departement, de politiecommisssaris en de brigadecommandant van de gendarmerie.

    Hierna vertrok de stoet naar het gedenkteken in het park zelf voor de kransneerlegging en een toespraak van de burgemeester die een relaas gaf over het tot stand koming van de nationale feestdag op 14 juli.

     

                 

    De schouwing der troepen.             De kransneerlegging.                    De plechtigeheid in de zaal.

     

    Hierna ging het dan in stoet naar de Salle des Fëtes boven de sporthal waar de decoraties voor de verschillende dienstjaren bij brandweer werden uitgedeeld met opnieuw een korte toespraak door de burgemeester waarbij hij alle aanwezigen uitnodigde voor een toast. Later kwam hij met iedereen persoonlijk een praatje maken.. Onder de aanwezigen waren niet alleen de mensen van Ligny maar ook een koppel Australiers met hun kinderen en hun toekomstige Amerikaanse schoonzoon.  Zij hadden ons met de boot zien aankomen en gezien ze graag eens waren komen kijken hebben we hen uitgenodigd.  Zij kwamen dus later op de middag op bezoek. Hij is een gepensioneerde boordwerktuigkundige van de zeevaart en was zeer geintresseerd naar onze bevindingen met de bouw van de boot. 

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                107           0             551           00:00     89:00        0                742                    2147.8

    14-07-2016 om 16:05 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 63 – Woensdag 13-07-2016 – Tréveray –Ligny-en-Barrois

    Deze nacht heeft het weer hard geregend maar gelukkig stopte het rond 08:00 uur. Bij het terugkomen van de bakker een tijdje staan babbelen met de man van het VNF die gisteren tunneldienst had en die hier in de sluiswachterswoning aan sluis Tréveray woont. Het blijkt dat de toueur van de tunnel sedert 3 jaar buiten dienst gesteld is en iedereen daar tegenwoordig op eigen kracht door mag varen. Het fabriekje voorbij de sluis blijkt de Fonderie de Tréveray te zijn.

     

                         

    Sluis na sluis dalen we.  Kerkje onderweg.   Gebouwtje onderweg.    Gedenkteken onderweg

    Hier  worden op bestelling onderdelen voor machines gegoten.  We zijn dan stipt 09:00 uur vertrokken gezien we een grote boot die we gisteren in onze richting hadden zien komen voor wilden zijn.  Het ging vandaag verbazend vlot, bijna alle sluizen stonden voor ons open met het sein op groen. Bij drie sluizen moesten weeffe wachten gezien er een tegenligger in lag of net in kwam.  We passeerden vandaag de sluizen S11 Tréveray tot en met S22 Ligny-en-Barrois. Vanaf sluis S18 ging het weer met de afstandsbediening.  Te 13:00 uur lagen we vast aan de kade van Ligny.  Hier lag ook het vlot van het Duitse koppel van gisteren. En nog 3 andere boten waaronder de Le Ferro.  Na het eten waren we op een uurtje terug met de fiets in Tréveray en weer een halfuur later met de auto on Ligny.   We gaan hier morgen ook blijven liggen.  Wegens de nationale feestdag is er hier morgen het een en het ander te doen.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    12              107           13           551           03:00     89:00        14              742                    2147.8



    13-07-2016 om 21:23 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 62 – Dinsdag 12-07-2016 – Demange-aux-Eau - Tréveray

    Deze morgen hadden we aan de eerste sluis S2 Demagne al prijs.  Gezien ik hier nergens aan de kant kon zijn we maar achteruit terug gevaren tot aan de steiger waar we gelegen hadden en ben daar op de hulpknop gaan duwen.  Dan maar weer terug en toen stond de sluis open.  Twee sluizen verder hadden we weer prijs. Het vlot-bootje met het Duits koppel was net beneden toen wij arriveerden maar de deur ging voor hen aanvankelijk niet open. 

     

             

    Eigen bouw van Saarbrucken, rondje Parijs en terug !  Vis genoeg onderweg. En af en toe een vos.

     

    Na een tijdje gebeurde dat toch maar toen kregen wij dubbel rood op het sein. Na een telefoontje duurde het toch nog een half uur eer er iemand kwam.  Uit de tegenovergestelde richting was ondertussen ook een boot gearriveerd.  Aan de volgende sluis S5 ging het weer niet vlotjes maar uiteindelijk geraakten we er door.  Uiteindelijk waren we te 14:15 uur door sluis 10 en legden we in Tréveray aan.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    9                95              14           538           02:05     86:00        16              728                    2143.4



    12-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61 – Maandag 11-07-2016 – Void – Demange-aux-Eau - 2

             

     

    Deze avond nog een rondje in het dorp gedaan.  Het is een redelijk groot dorp maar er is niets, maar dan ook niets meer van handelszaken. 


     

    Op het infobord staat dat er hier een bakker, een slager, een cafe en een restaurant is maar alles is gesloten ! Het enige wat ze hier wel hebben is, geloof het of geloof het niet , een oplaadpaal voor elektrische auto’s ! Ik denk niet dat hier te zien aan de oude modellen ook maar één elektrische auto in een straal van 50 km rond rijdt. (misschien een elektrische traktor)  Waarschijnlijk is die installatie ook weer gezet met Europese subsidies, zo van, het geld is er, we hebben dat hier niet echt nodig maar we zullen er hier ook maar eentje zetten, we krijgen het geld anders toch niet op.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    13              86              19           524           03:35     83:55        22              712                    2139.6


    11-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61 – Maandag 11-07-2016 – Void – Demange-aux-Eau - 1

    Vandaag vroeg opgestaan, op tijd naar de bakker gegaan en ontbeten en te 08:50 uur waren we weg om juist te 09:00 uur aan sluis S12 – Void te arriveren. Deze sluis is de eerste vn een sluizenketting van 12 en is daarom bemand.  Hier moeten we ook de afstandsbediening die we in Givet kregen afgeven. Van hier ging het verder naar sluis 11 tot en met 1 die allemaal ongeveer 1 km van mekaar liggen en waar we gemiddeld  +- 2.5 meter stijgen tot op het niveau van de tunnel van Mauvages. We waren net te 12:00 uur uit de laatste sluis en moesten dan verder tot de ingang van de tunnel. 

     

          

    Gebouw tussen 1841 – 1846.      Vooraan in de tunnel.                Ergens halfweg, nog 2 km te gaan!

     

    Tegenwoordig mag je hier op eigen kracht door varen en niet meer zoals in de boek vermeld met de sleepboot zoals vroeger.  Vermoedelijk komt dat omdat er niet zo veel vrachtvervoer (of misschien helemaal geen meer) door de tunnel komt.  We waren om 12:30 uur aan de tunnel maar we moesten wachten op nog een boot die achter ons aan kwam.  Te  13:35 uur vertrokken we dan onder begeleiding van een man van de VNF per fiets door de tunnel.  Wij gingen tegen ongeveer 4 km/uur door de tunnel maar die achter ons was toen wij aan het einde waren nog maar halfweg !  Na de tunnel de VNF man met de fiets bedank voor de begeleiding en dan gingen wij alvast verder.  Na sluis S1 – Demange 1 legden we aan aan het steigertje.

     

         

    Ondergronds fietspad.                Het “tolhuisje”         De vroeger gebruikte sleper.

     

    Gezien we tijdens het wachten voor de tunnel maar een boterham gegeten hadden konden we dadelijk met de fiets vertrekken.  Ik dacht (op de kaart van het vaarboek) een mooie weg gevonden te hebben en hij was wel mooi maar met momenten heel steil bergop tussen de korenvelden over de berg waar de tunnel doorheen ging.  We reden door Delouze en Rosières-en-Blois richting Mauvages. Onderweg in beide dorpjes een mooi lavoir gezien.  Mauvages heeft een kerkje uit de 13e eeuw.  Heel oud, antiek maar mooi.  Ook een mooie fontein naast de kerk.  Van hieruit ging het dan langs het kanaal over de D10 terug naar Void waar we nog snel iets te eten haalden in de Proxi en dan terug naar de boot.  Daar aangekomen lagen voor de sluis drie boten en bij ons aan de steiger nog eens twee.  De kalmte van het weekend is voorbij denk ik.     

    11-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 60 – Zondag 10-07-2016 – Void

    Ondanks de hitte goed geslapen vannacht en pas wakker geworden van het klokkengelui (wel om 7 uur !)  Het is al aardig warm en ik heb na het ontbijt onmiddellijk de zonwering buiten gehangen.  Het gaat weer heet worden denk ik.  Goed weer voor de boeren die nu volop het graan naar de silos naast de ligplaats aan het brengen zijn. 

     

                   

    Het tractielocomotiefje van vroeger.  Nog een zichtje op het riviertje. De overdekte markt.

     

    Gisteren hebben we een veld gezien waar een pikdorser met een maaibreedte van zeker acht meter aan het werk was.  De velden zijn hier dan ook iets (heel veel zelfs) groter dan bij ons.  Sommige zijn kilometers lang en lopen van aan de weg door het dal tegen en soms over de glooiing van de heuvels op.

    Gezien het weer zo heet is houden we alles donker en hangen de zonwering aan de buitenkant.  We blijven dan ook zo veel mogelijk in de schaduw. Pas tegen de avond aan maken we nog een wandeling door het dorp.  Het is er stil maar op het pleintje worden aan het restaurant de voorbereidingen getroffen voor de voetbalmath deze avond. 

     

                     

    De stevige toegangsoren van binnen en van buiten, de binnenkoer. De ligplaats in Void.

     

    Je kan er de match volgen op een groot scherm maar vermoedelijk staat dat binnen, we zien er in elk geen buiten staan.  We lopen langs het riviertje en later via het kanaal tot aan sluis 12 (de eerste van de laatste 12 voor de tunnel), steken hier het kanaal over en lopen langs de weg terug.  We wilden eerst naar het pleintje in het dorp gaan maar we zijn toch maar op de boot gebleven en hebben hier iets gedronken.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                73              0             505           0             80:20        0                690                    2133.2

    10-07-2016 om 22:03 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 59 – Zaterdag 09-07-2016 – Pagny/Meuse - Void

    Deze morgen vertrokken er vier boten terwijl wij zaten te ontbijten richting Toul.  Wij vertrokken alleen te 09:00 uur in tegengestelde richting, dus richting Marne.  De Kobolt (S) bleef vandaag blijkbaar liggen, en de Lorienda (NL) ging dadelijk na ons ook richting Toul varen.  De steiger gaat dus bijna leeg zijn voor nieuwe passanten.

    Wij moesten vijf km terug varen tot aan het kruispunt van Canal de la Marne au Rhin en Canal de l’Est (Meuse) en dan gewoon rechtdoor. Er lag nog geen boot in de sluis. Nu komen we op een stuk waar we nog nooit geweest zijn.  Benieuwd wat dat ons brengt.  We moesten na een km dan ook al onmiddellijk over het Pont Canal over de Maas (daar waar we gisteren onderdoor gereden waren tijdens onze fietstocht)  Het kunstwerk is 60 m lang en hierdoor varen we van de ene maasoever naar de andere en zo verder tegen de heuvelflank richting Void. 

     

            

    Pont de canal Troussey.                                                                Kade VNF Void.

     

    Rechts van ons liggen de pas gehooide weilanden in het dal.  Links horen we aanvankelijk het verkeer over de N4.  Enkele km verder varen wij onder de brug van de N4 door.  Weer enkele km verder arriveerden we aan de VNF kade van Void.  Hier kunnen maar drie boten van onze lengte liggen gezien er ook een werkponton van het VNF ligt. Na het aanleggen de ramen afgedekt tegen de zon en eens gaan kijken op de parking waar onze auto staat.  De auto maar mee gebracht naar de kade, hij kan hier gerust blijven staan aan het gebouw van de VNF.  Rond 11:00 uur kwam er iemand van het VNF kijken of we verder zouden varen (voor de planning voor de sluizentrap iets verderop en daarna de tunnel)  Wij hebben hem gezegd dat we maandag morgen zouden verder varen.  We kregen nog wat informatie wat hier te beleven valt.  Het blijkt dat we hier ook internet hebben dus daar gaan we nog eens van profiteren.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                73              12           505           01:45     80:20        0                690                    2133.2



    09-07-2016 om 14:01 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 – Vrijdag 08-07-2016 – Pagny/Meuse

    Het is heel warm vandaag dus willen we niet te laat fietsen en zijn we te 10:30 uur vertrokken en na een fietstocht van 22 km in de buurt waren we rond 15:00 uur terug.  We vertrokken van Pagny/Meuse via kleine wegjes naar Troussey.  Dit is weer een zeer oud plaatsje langs de Maas met echter voor zo’n dorpje een grote brede straat waar vroeger de boerderijen langs weerszijde van de straat stonden.  De gebouwen in deze straat zijn allen zeer oud, een parallelstraat  echter heeft aan beide zijde allemaal recente woningen.  We vonden een gebouwtje waar vroeger vermoedelijk de smidse geweest is want er stonden enkele oude machines die volgens mij gebruikt werden om de ijzeren banden die rond  karrewielen gelegd werden te maken.  Vervolgens reden we verder en kwamen op een gegeven moment op de plaats waar het Marne-Rhin kanaal middels een pont canal (aquaduct) over de Maas gaat.  De weg waarop wij reden liep er ook onderdoor . Vervolgens reden we via het cementfabriek / Gravière over de D 10 verder richting Sorcy St Martin. Wanneer we sluis  S3 – Sorcy passeerden lag de Brit (Nl) die deze morgen rond 09:00 uur vertrokken was nu (12:15 uur) nog steeds in deze sluis.  Ze hadden in de vorige (S1 – Troussey) weer 2 uur moeten wachten gezien de sluis niet werkte.  Via Sorcy St Martin   en St Martin reden we terug richting Troussy, maar nu over een weg die ons over de heuvel bracht waar de waterscheidingslijn tussen Maasbekken en Marne-Seinebekken ligt. 

     

                   

    Walsen.                    Knippen.                  ?? iemand een idee.     Het kerkje van Troussey.

      

    Wanneer we sluis  S3 - Sorcy nog eens passeerden lagen er twee Belgische boten (eentje van Brecht en die van Dendermonde die we in Commercy spraken) in de sluis.  Die hadden vandaag ook al hommeles gehad in enkele sluizen !  Toen we terug in Pagny/Meuse kwamen lag de steiger weer helemaal vol.  Later kwam ook de Roes IV (gezien in Sedan) aan en legde zich aan de overkant.  Wij zijn deze middag gaan eten in restaurant Le Favorit (aan het truckers en tankstation)  Het is een aanrader als je hier komt.  Deze namiddag een siesta onder de bomen gehouden en een keer gaan zwemmen tussen de scholen vissen in het heldere koele water.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                73              0             493           0000      78:35        22              690                    2131.1


    08-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57 – Donderdag 07-07-2016 – Commercy – Pagny/Meuse

    We vertrokken deze morgen als vijfde boot richting Pagny/Meuse.  De eerste drie hebben we niet zien vertrekken maar dat zagen we toen we zelf vertrokken.  Rond 08:30 uur passeerde ons een oude blauwe huurboot en de Kobolt (S) die hier aan de steiger lag.  Toen wij te 10:00 uur aan sluis S5 – Euville arriveerden lagen die twee nog voor de sluis te wachten. Gezien ik wilde weten wat er aan de hand was, die boten moesten normaal al lang geschut zijn, vaarde ik naast de Kobolt en om de schipper te vragen of hij wist wat er aan de hand was.  Hij reageerde heel koel (op het bitse af !) en zei dat we gewoon onze toer moesten afwachten, de  drie boten die deze morgen vroeg vertrokken waren waren nog niet uit de sluis, en de huurboot en hij lagen hier te wachten.  Wanneer wij terug achteruit wilden varen om te wachten gaf hij plots volgas achteruit en ging 100 meter naar achter liggen.  Wat daar de bedoeling van was weet ik niet maar wij bleven op die plaats wachten.  Toen uiteindelijk de sluis open ging heb ik hem drie maal gezwaaid om dichterbij te komen en ons voorbij te varen doch hij bleef op die 100 meter afstand liggen.  Gezien hij blijkbaar niet wilde komen zijn wij dan maar de sluis ingevaren. 

     

              

    Viswedstrijd te Euville.            Milenniumplein Pagny/Meuse.   Steiger Pagny/Meuse.

     

    Wanneer wij dan in de sluis lagen wilde hij toch naar binnen maar daar was geen plaats genoeg voor en is hij dan toch maar terug achteruit gevaren.  Wij gingen samen met de andere boot door sluis S4 – Sorcy 4 en dan naar en later naar S3 – Sorcy 3.  Daar was het ook weer wachten (01:05 uur !) gezien die sluis niet werkte.  De bovendeuren stonden open en bleven open. Effe wuiven voor de dedector hielp ook niet dus moesten we bellen (twee maal gebeld, 01:05 uur gewacht !)  Ondertussen was de Kobolt terug bij ons gearriveerd en liet ik hem met de huurboot terug voorgaan.  Toen we later aan sluis 2 kwamen bleef deze boot helemaal achteraan in de sluis liggen en wilde daar vastmaken.  Dat is er weer eentje die willes nillens altijd alleen in de sluis wil, maar mik heb me er niets van aan getrokken en heb de boeg tussen de deur gelegd zodat hij wel vooruit moest.  Eenmaal boven legde hij zich tien meter buiten de sluis en deed teken dat we maar door moesten varen.  Die weet blijkbaar echt niet wat hij wil ! In sluis S1 – Troussey lag de blauwe boot dan op ons te wachten.  Toen wij binnen lagen bleek dat de benedendeuren weer niet dicht gingen zodat we weer eens moesten bellen.  Ondertussen was  de Kobolt terug gearriveerd en moest hij nog eens wachten (eigen schuld dikke bult).  Eenmaal boven moest er dan nog de Brit (Nl) naar onder. Te 13:55 uur lagen we vast aan de steiger in Pagny/Meuse.  Later arriveerde dan nog de blauwe huurboot, de Kobolt, de Brit (die terug gekeerd was gezien ze 2 uur in sluis 2 hadden liggen wachten op depanage van de sluis en maar terug gekeerd waren) en nog een Britse boot. Allel ligt hier weer vol.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    5                73              15           493           02:10     78:35        0                668                    2131.1




     


    07-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 56 – Woensdag 06-07-2016 – Commercy

    Lang (maar niet zo goed) geslapen vanmorgen. Na de bakker en het ontbijt naar het VV kantoor en het station gegaan om te kijken hoe het vervoer hier geregeld is.  Hier zitten we langs de spoorlijn Parijs – Nancy. Het aanbod van treinen is hier ondanks dat het zo een grote lijn is niet denderend.  Om het uur een trein in een van de richtingen en die stopt dan nog overal niet in de stations die langs de lijn liggen ! Er zijn maar enkele treinen per dag die de kleine stations aandoen.

     

             

    Wielerbaan van Commercy.     Kampeerauto of oud ijzer ?      Die staan hier al effe denk ik.

     

    Namiddag de auto gaan zetten in Void.  We gaan daar overmorgen passeren. Op de terugweg per fiets reden we van Void naar Sorcy-St Martin, St Martin Issey en Ville Issey tot in Euville.  De vorige dorpjes zijn er van het type met een kerktoren, een oorlogsgedenkteken, een tiental woningen en boerderijen en dat is het.  Euville daarentegen  is iets grote en heeft een mooie groote kerk en een mooi stadhuis.  Die mooie gebouwen zijn, volgens de info die we kregen, het gevolg van de inkomsten van groeve die op het grondgebied van de  gemeente ligt.

     

                          

    Het licht.                  Enkele jaren oud.      Kerkje van Euville.    Het model ervan.

     

    Van hieruit reden we naar  Vignot om dan terug de Maasvallei over te steken tot in Commercy. Deze avond zijn er nog verschillende boten aangekomen uit beide richtingen.  De steiger ligt vol, er ligt een grote zeilboot die van het zuiden kwam dubbel tegen onze buurman, en de kade aan de Aldi ligt ook helemaal vol.  Het zal morgen wat geven als die allemaal vertrekken.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                68              0             478           0000      76:25        15              668                    2126.3

     


    06-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 55 – Dinsdag 05-07-2016 – St Mihiel - Commercy

    Vertrokken te 09:20 uur en onmiddellijk daarna sluis 10 – St Mihiel in. Van hieruit zijn het weer automatische sluizen dus zijn we van niemand afhankelijk.  We gingen verder naar S9 – Koeur en S8 – Han.  Toen we hier boven kwamen lager er twee boten te wachten. Een oude bunkerboot van Esso en een gewezen huurboot.  Die moeten beiden net na ons op de afstandsbediening geduwd hebben gezien ze voor de sluis lagen te wachten.  Vervolgens ging het verder naar sluis S7 – Vadonville. 

     

               

    Mécrin.                Graanveld met korenbloemen.   Op een rotonde in Commercy.

     

    Ondertussen kruisten we de zeilboot Yawadoo uit Gent.  Deze ging helemaal stil liggen om ons te laten passeren, hij kon niet ver uitwijken gezien zijn diepgang denk ik.  Dan ging het naar sluis S6 – Commercy en rond 13:05 uur lagen we vast aan de steiger.  Er lag hier maar een boot, verderop voorbij de kade aan Aldi lagen nog twee boten.

     

              

    Oude kazerne wordt woonblok.   Oude Maasarm in Commercy.

     

    Na het eten vertrokken we met de fiets over de D964 richting Lerouville tot aan de brug  aan de sluis waar we  richting Boncourt/Meuse reden. Dan ging het over de D130 naar Pont/Meuse en over de D12 naar Mécrin.  Hier staken we de Maas terug over naar Sampigny en zo terug over de D964 richting St Mihiel. Net voor St Mihiel moesten we natuurlijk weer via twee bijna-haarspeldbochten de berg op. 

     

     

     

    Boven wtond natuurlijk weer een oorlogsmonument en in het naar beneden rijden reden we voorbij de gevangenis van St Mihiel naar de stad.  Hier ging het natuurlijk weer heel snel tot beneden.  De steiger van St Mihiel, die wij deze morgen als laatste verlaten hadden lag weer helemaal vol. Twee boten lagen hier nu ook dubbel.  Later vernamen we dat het steigertje achter de sluis ook bezet was met twee dubbel liggende boten.  Na terugkomst in Commercy hebben we ’s avonds nog een kleine rondrit gemaakt in de stad.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    5                68              21           478           03:05     76:25        23              653                    2126.3

     


    05-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 54 – Maandag 04-07-2016 – St Mihiel

    Vandaag nog eens een rustdag gehouden.  Voormiddag de auto getankt aan de Carrefour.  Gisteren ging dat niet gezien je er alleen met een Carrefourkaart kunt tanken als het bureeltje gesloten is.  Nog wat inkopen, gedaan (ja een mens moet zelfs op een rustdag ook eten en drinken hé)  Namiddag hebben we een gedeelte van de wandeling “Ballade de Capucinen” gedaan.  We vonden hiervan een bordje in een straat.  Het wees ons onder een  

     

          

    Replica Zalmschouw.            Boompje.             Oud stadhuis St Mihiel en de overdekte markt.                                                

     

    Hierna ging het steil via een pad/trap tot op de berg op de rechteroever van de Maas.  Boven gekomen lag het stadje aan onze voeten terwijl op de berg de ruïne van het voormalige Capucinenklooster lag.  Veel blijft er niet van over na al die eeuwen.  Via de kam van de berg ging het in de richting van route de Metz.  Gezien het warm was en we zonder iets te drinken vertrokken waren zijn we langs deze weg terug naar beneden gegaan.  Onderweg passeerden we nog enkele mooie recente huizen net buiten de stad.  Na de wandeling een terrasje en dan terug naar de boot.

     


    04-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs