Dag 71 â Donderdag 21-07-2016 â Pargny sur Saulx
We gaan
hier b lijven liggen.Voormiddag de
boot aan de binnenkant nog eens onder handen genomen dus die is nu weer fris en
kan er weer even tegen. We hebben vandaag een fietstochtje van 21 km in de
buurt gemaakt. Van Pargny/Saulx ging het langs de oever van de lOrnain tot in
Etrepy.Van hieruit via de D214 naar
Heiltz-le-Maurupt. Onderweg passeerden we enkele grote vijvers.
Kerk,
château deau Heiltz-le-Maurupt. Straatje in Alliancelles. 1647.Allemaal dakpannen !
Hier in
deze streek staan nog veel huizen die geheel of gedeeltelijk gemaakt zijn met
houten vakwerk met leem tussen !Het
zijn geen met leem bepleisterde muren maar echt zoals vroeger met latwerk en
daar de leem tussen en tegenaan gesmeerd.Er worden hier nog zulke nieuwe huizen gezet. Van daaruit ging het aan
Alliancelles waar we nog enkele straatjes vonden waar alleen zulke huizen
vonden.Hier staken we het riviertje La
Chée en terug de LOrnain over en reden zo naar Sermainze-les-Bains tot aan het
kanaal en volgden dan het jaagpad tot la Bergerie en staken het kanaal daar
terug over om dan over de weg langs de spoorlijk tot in Pargny terug te komen.
Dag 70 â Woensdag 20-07-2016 â Revigny â Pargny
Deze morgen gevraagd aan de
mannen van het VNF of we niet een half uurtje eerder voor 09:00 uur mochten
vertrekken gezien het zo heet ging worden en eigenlijk ook meer om die grote
die gisteren avond nog voor ons was komen liggen voor te blijven aan de
sluizen, anders zou het een lange langzame dag worden met de 12 sluizen die we vandaag
gaan hebben.Het was geen enkel
probleem dus vertrokken we nu eens om 08:30 uur en waren 5 minuten later in de
eerste sluis van de dag.
Arcelor Mittal in Revigny.Nog ééntje is gebleven.Mairie
Sermaise.Kerkportaal Ponthion.
We gaan vandaag door sluis S52 Revigny, S53 - N.D. Grace, S54 Damzelle , S55 - La Haine Herlin, S56 Braux,
S57 Cortrisson, S58 Chevol , S59 Remennecourt, S60 Sermaize , S61 - La
Chaine, S62 - l'Adjt en S63 Pargny.Het ging overal heel vlot met uitzondering van sluis S57 Cortrisson
waar zee aan het werken waren aan een van de bovendeuren die weigerde open te
gaan.Na een half uur knutselen werd
de deur dan maar open getrokken met een spanriem met mankracht. (Als het niet
meer automatisch werkt dan maar met brute mankracht !)In elk geval konden we de sluis in, naar
beneden en ook nog naar buiten dan.Wij
waren er door maar die grote jongen die ondertussen achter ons aan gekomen was
had pech, er kwamen nog twee jachten uit de volgende sluis en daar moest hij
dan ook nog voor wachten.Savonds
hoorde ik van Gerrit dat die man effe nijdig naar het bureeltje van de VNF
gelopen was toen wij vertrokken om te vragen of hij ook niet weg mocht.Wij waren dus op 13:00 uur toch in Pargny
geraakt en daar was nog 1.5 maal onze lengte aan de kade vrij zodat wij konden
aanleggen.Een half uurtje later kwam
er nog een 25 m New Zeelander de Zambia aan uit de andere richting maar die
moest tegen de graskant gaan liggen.Nog een half uur later kwam die 39 m Andante ( die grote die wij wilden
voor zijn deze morgen) uit sluis Pargny, wou eerst schuin achter ons met zijn
kont in de vaargeul gaan liggen maar is dan toch maar verder gevaren.
Dag 69 â Dinsdag 19-07-2016 â Fains-les-Sources â Revigny
We vertrokken net voor 09:00 uurgezien we vandaag 9 sluizen en 11 km moeten
doen.Het waren achtereenvolgens S43 Rembercourt, S44 Varney, S45 Chacolée, S46 Mussey, S47 - La
Doeuil, S48 Neuville, S49 - Grand Fraicul, S50 - Petit Fraicul, S51 - Bois
l'Ecuyer voor we te 11:50 aan de kade in Revigny arriveerden.
Op bezoek
bij San en Gerrit.En bij
Bram.Onder de loden zon.
Gezien het
zo heet was hebben we vandaag niet meer meer gedaan dan gebuurt met San &
Gerrit, gegeten en gedronken en in de schaduw gezeten.Ondertussen enkele malen een verfrissend
doucheke genomen om af te koelen.SAvonds was het echter, ondanks dat we de zonwering gehangen hadden nog
altijd heet aan boord.
Dag 68 â Maandag 18-07-2016 â Bar-le-Duc â Fains-les-Sources
We vertrokken deze morgen te 08:50
uur naar de eerste sluis van de dag, S39 Bar-le-Duc die klokslag 09:00 uur
voor ons open ging.Achtereenvolgens
gingen we nog door sluis S40 Chantereines, S41 Grand pré en S42 Fains waarna we
aan de kade in Fains nog een half plaatsje vonden om vast te maken.Er liggen hier drie boten die hier te zien
aan de toestand vast blijven liggen.Hier hebben we weer water en elektriciteit aan 7.9 /Nacht.
Gezien het weer heel heet is gaan we
vandaag niet te veel doen.We hebben
eerst de 4 km terug naar Bar-le-Duc gedaan om de auto op te halen en zijn dan
gaan winkelen.Wanneer we aan de boot
kwamen hebben we eerst de was gedaan en na het eten geluierd tot het draaglijk
werd om de auto in Revigny te gaan zetten.
Het canal de la Marne au Rhin.Zo ging dat vroeger.Vandaag.
We hadden San & Gerrit een sms
gestuurd dat wij daar morgen zouden aankomen maar we kregen geen antwoord.Wanneer we dan aan de sluis van Revigny
arriveerden bleken zij daar al te liggen.Na een uurtje zijn we dan met de fiets terug naar Fains gereden, hebben
we gegeten en afgewassen en toen was het weer bijna tijd om de kooi op te
zoeken.
Voormiddag een bezoek gebracht aan
het oude kerkhof van Bar-le-Duc. Het kerkhof werd in gebruik genomen in 1850 er
staan dan ook zeer oude graven.Van
heel veel kan je niets meer ontcijferen van de opschriften. Dan gingen we naar
door de stad op zoek naar een restaurant dat open was maar we kwamen van een
kale reis thuis.Niets open
gevonden.
Het Deense pleintje.Enkele beelden in de stad.
Dan zullen we het deze avond nog maar
eens proberen. Siesta gehouden en in de namiddag de TV buiten gezet en een film
(7 jears in Tibet) gekeken. Rond 19:00 terug naar de stad gegaan om te
eten.De enige plaats die open was was
een Turk (salon de thé) waar we dan een asiette Boudour gegeten hebben.Het was lekker en het buikje was rond, we
konden er weer tegen.Savonds nog wat
gekaart tot het tijd was om te gaan maffen. Het was lekker
Dag 66 â Zaterdag 16-07-2016 â Tronville-en-Barrois â Bar-le-Duc
Na het ontbijt vertrokken we stipt te
09:00 uur. Alle sluizen stonden quasi klaar toen we arriveerden. En nergens een
panne vandaag terwijl we toch 11 sluizen en een ophaalbrug moesten
passeren.We gingen door de sluizenS28 Tronville, S29 Bohanne, S30 Guerpont,
S31 Silmont, S32 Tannois, S33 Maheux, S34 Chalade, S35 Longeville, S36
Savonnière, S37 Popey, S38 Marbot en de ophaalbrug in Bar-le-Duc.Die laatste passeerden we te 11:55 uur (net
voor de middagsluiting).Tussen de
laatste drie sluizen passeerden we telkens een tegenligger zodat de volgende
sluis boven en open stond toen we er aan kwamen.In de haven van Bar-le-Duc lag één boot namelijk de Adante (Fr)
die eergisteren in Ligny-en-Barroi vertrokken was.Deze boot van 39 m lag natuurlijk (hoe kan het ook anders) midden
in de kade voor de pleziervaart zodat we noch vooraan noch achteraan er bij
konden.Een vraagje om een paar meter
te schuiven haalde niets uit .We
hebben dan maar geprobeerd in de (schuine) boxen te gaan liggen maar deze zijn
maar zes meter en gezien ze schuin op de kanaal liggen staken we dan veel te
ver in de vaargeul.We zijn dan maar
terug gedraaid en in de kom gaan liggen waar normaal die grote boten moeten
liggen.
Na het eten zijn we een kleine
rondrit in de stad gaan maken .Het is
heel warm, dus werd het maar een korte rit.Bar-le-Duc is een oude maar mooie stad. De eerste vermeldingen van
bewoning hier zou dateren van in de eerste eeuw ten tijde van de Romeinen.Er staat een grote stevige kathedraal, de
rivier lOrnain loopt dwars door de stad met op beide oevers een
boulevard.Op de heuvelnaast de stad staat de citadel.
Dag 65 â Vrijdag 15-07-2016 â Ligny-en-Barrois â Tronville-en-Barrois
Toen we vanmorgen wilden vertrekken
begon de buurman van de Marianne (Gb) die gistenavond toe gekomen was zijn boot
ook los te maken.Gezien deze de andere
richting uitging hebben we hem maar eerst laten vertrekken.Toen hij achteruit de kom uitging kwamer een vrachtschip uit die sluis
gevaren.Het is vermoedelijk die ene
die elke maand eens door het kanaal vaart met soda van Nancy naar Arques voor
het kristalfabriek daar.We treffen het
dus, we kunnen achter hem aan door al die sluizen gaan varen !We gingen door sluis S23 , S 24, S25, S26
zonder problemen naar steeds tussenin traag varend om niet steeds voor de
sluizen stil te liggen.
227 jaar oud.Bananen in Ligny.Dat is pech ! Die is eerst !Er is leven na de dood !
Al bij al viel het nog mee, als we
aan de sluis arriveerden was de andere al gezakt en stond de benedendeur altijd
open zodat hij net buiten kon varen. Alleen in sluis S27 liep het mis.Alles verliep normaal maar de bovendeuren
gingen niet open en na 5 minuten sprong het sein op dubbel rood zodat we nog
eens konden bellen.Uiteindelijk konden
we na een kwartier vertraging binnen en buiten.Te 13:00 uur arriveerden we (met maar 5 km op de teller) aan de
mooie picnickplaats van Tronville-en-Barrois en besloten we hier maar te gaan
liggen.
Toen we later de auto hadden
opgehaald en verdergezet hadden in Bar-le-Duc kwam die vrachtboot daar juist
voorbij de aanlegkade gevaren.Die
heeft dan aan de overige sluizen toch nergens problemen gehad dan.We reden met de fiets terug en passeerden
weer enkel knusse dorpjes waaronder Savonnières-devant-Bar,
Longeville-en-Barrois, Tannois (kerkje 14e eeuw), Guerpont en
natuurlijk Tronville-en-Barrois.
Ons dagelijks vosje.Kerkje Tronville-en-Barrois XIIe
eeuw.Kade met picnick te Tronville.
Na het eten heb ik daar nog vlug een
avondritje doorgemaakt om naar de bezienswaardigheden en het 12e
eeuwse kerkje te gaan kijken.Het
kerkje heeft een versterkte toren waar boven de toegangspoort een gat is om
eventuele belegeraars van alles op het hoofd te laten vallen. Net buiten het
dorp ligt nog een fabriek maar ik ben niet te weten gekomen wat hier
geproduceerd wordt.Aan de overzijde
van de de rivier LOrnain staan enkele woonkazernes met daarachter de
spoorlijn Parijs-Nancy.Een station heb
ik niet gevonden maar wel een stopplaats bij een rangeerstation. Tijdens de
laatste vier dagen elke dag tijdens onze fietsrit of avondrit een vos gezien.
Vandaag weer 18 km erbij gefietst.
Dag 64 â Donderdag 14-07-2016 â Ligny-en-Barrois
Gisterenavond zijn we naar het Parc
de Luxembourg geweest voor het concert van de Harmonie Municipal en daarna naar
het vuurwerk.Het concert duurde een
klein uurtje en te 22:45 uur begon het in het voetbalstadion te knallen.Nog even iets gedronken in de tent van het
Bal Populière en dan was het tijd om te gaan slapen.
La tour Valéran.Super
lelies.Notre Dame des
Fossés.Aardige gevelversiering.
Deze morgen na het ontbijt eerst een
stadswandeling gemaakt om daarna te 10:45 uur naar de Place de Republique te
gaan voor de verzameling voor het defilé.De leden van de harmonie, de brandweer, de oud strijders, politie en
gendarmerie kwamen druppelsgewijs naar het plein en te 11:00 vertrok de stoet
onder het muziek van een mars naar het gedenkteken in het park voor de
plechtigheid.De voertuigen van de
brandweer kwamen het plein voor het park opgereden en stelden zich tegenover de
gelederen van de personeelsleden op voor de schouwing van de troepen door de
burgemeester, de afgevaardigde van het departement, de politiecommisssaris en
de brigadecommandant van de gendarmerie.
Hierna vertrok de stoet naar het
gedenkteken in het park zelf voor de kransneerlegging en een toespraak van de
burgemeester die een relaas gaf over het tot stand koming van de nationale
feestdag op 14 juli.
De schouwing der troepen.De kransneerlegging.De plechtigeheid in de zaal.
Hierna ging het dan in stoet naar de
Salle des Fëtes boven de sporthal waar de decoraties voor de verschillende
dienstjaren bij brandweer werden uitgedeeld met opnieuw een korte toespraak
door de burgemeester waarbij hij alle aanwezigen uitnodigde voor een toast.
Later kwam hij met iedereen persoonlijk een praatje maken.. Onder de aanwezigen
waren niet alleen de mensen van Ligny maar ook een koppel Australiers met hun
kinderen en hun toekomstige Amerikaanse schoonzoon.Zij hadden ons met de boot zien aankomen en gezien ze graag eens
waren komen kijken hebben we hen uitgenodigd.Zij kwamen dus later op de middag op bezoek. Hij is een gepensioneerde
boordwerktuigkundige van de zeevaart en was zeer geintresseerd naar onze
bevindingen met de bouw van de boot.
Deze nacht heeft het weer hard
geregend maar gelukkig stopte het rond 08:00 uur. Bij het terugkomen van de
bakker een tijdje staan babbelen met de man van het VNF die gisteren
tunneldienst had en die hier in de sluiswachterswoning aan sluis Tréveray
woont. Het blijkt dat de toueur van de tunnel sedert 3 jaar buiten dienst
gesteld is en iedereen daar tegenwoordig op eigen kracht door mag varen. Het
fabriekje voorbij de sluis blijkt de Fonderie de Tréveray te zijn.
Sluis na sluis dalen we.Kerkje onderweg.Gebouwtje onderweg.Gedenkteken onderweg
Hierworden op bestelling onderdelen voor machines gegoten.We zijn dan stipt 09:00 uur vertrokken
gezien we een grote boot die we gisteren in onze richting hadden zien komen
voor wilden zijn.Het ging vandaag
verbazend vlot, bijna alle sluizen stonden voor ons open met het sein op groen.
Bij drie sluizen moesten weeffe wachten gezien er een tegenligger in lag of net
in kwam.We passeerden vandaag de
sluizen S11 Tréveray tot en met S22 Ligny-en-Barrois. Vanaf sluis S18 ging het
weer met de afstandsbediening.Te 13:00
uur lagen we vast aan de kade van Ligny.Hier lag ook het vlot van het Duitse koppel van gisteren. En nog 3
andere boten waaronder de Le Ferro.Na
het eten waren we op een uurtje terug met de fiets in Tréveray en weer een
halfuur later met de auto on Ligny.We
gaan hier morgen ook blijven liggen.Wegens de nationale feestdag is er hier morgen het een en het ander te
doen.
Deze morgen hadden we aan de eerste
sluis S2 Demagne al prijs.Gezien ik
hier nergens aan de kant kon zijn we maar achteruit terug gevaren tot aan de
steiger waar we gelegen hadden en ben daar op de hulpknop gaan duwen.Dan maar weer terug en toen stond de sluis
open.Twee sluizen verder hadden we
weer prijs. Het vlot-bootje met het Duits koppel was net beneden toen wij
arriveerden maar de deur ging voor hen aanvankelijk niet open.
Eigen bouw van Saarbrucken, rondje
Parijs en terug !Vis genoeg onderweg.
En af en toe een vos.
Na een tijdje gebeurde dat toch maar
toen kregen wij dubbel rood op het sein. Na een telefoontje duurde het toch nog
een half uur eer er iemand kwam.Uit de
tegenovergestelde richting was ondertussen ook een boot gearriveerd.Aan de volgende sluis S5 ging het weer niet
vlotjes maar uiteindelijk geraakten we er door.Uiteindelijk waren we te 14:15 uur door sluis 10 en legden we in
Tréveray aan.
Deze avond nog een rondje in het dorp
gedaan.Het is een redelijk groot dorp
maar er is niets, maar dan ook niets meer van handelszaken.
Op het infobord staat dat er hier een
bakker, een slager, een cafe en een restaurant is maar alles is gesloten ! Het
enige wat ze hier wel hebben is, geloof het of geloof het niet , een oplaadpaal
voor elektrische autos ! Ik denk niet dat hier te zien aan de oude modellen
ook maar één elektrische auto in een straal van 50 km rond rijdt. (misschien
een elektrische traktor)Waarschijnlijk
is die installatie ook weer gezet met Europese subsidies, zo van, het geld is
er, we hebben dat hier niet echt nodig maar we zullen er hier ook maar eentje
zetten, we krijgen het geld anders toch niet op.
Vandaag vroeg opgestaan, op tijd naar
de bakker gegaan en ontbeten en te 08:50 uur waren we weg om juist te 09:00 uur
aan sluis S12 Void te arriveren. Deze sluis is de eerste vn een
sluizenketting van 12 en is daarom bemand.Hier moeten we ook de afstandsbediening die we in Givet kregen afgeven.
Van hier ging het verder naar sluis 11 tot en met 1 die allemaal ongeveer 1 km
van mekaar liggen en waar we gemiddeld+- 2.5 meter stijgen tot op het niveau van de tunnel van Mauvages. We
waren net te 12:00 uur uit de laatste sluis en moesten dan verder tot de ingang
van de tunnel.
Gebouw tussen 1841 1846.Vooraan in de tunnel.Ergens halfweg, nog 2 km te
gaan!
Tegenwoordig mag je hier op eigen
kracht door varen en niet meer zoals in de boek vermeld met de sleepboot zoals
vroeger.Vermoedelijk komt dat omdat er
niet zo veel vrachtvervoer (of misschien helemaal geen meer) door de tunnel
komt.We waren om 12:30 uur aan de
tunnel maar we moesten wachten op nog een boot die achter ons aan kwam.Te13:35 uur vertrokken we dan onder begeleiding van een man van de VNF per
fiets door de tunnel.Wij gingen tegen
ongeveer 4 km/uur door de tunnel maar die achter ons was toen wij aan het einde
waren nog maar halfweg !Na de tunnel
de VNF man met de fiets bedank voor de begeleiding en dan gingen wij alvast
verder.Na sluis S1 Demange 1 legden
we aan aan het steigertje.
Gezien we tijdens het wachten voor de
tunnel maar een boterham gegeten hadden konden we dadelijk met de fiets
vertrekken.Ik dacht (op de kaart van
het vaarboek) een mooie weg gevonden te hebben en hij was wel mooi maar met
momenten heel steil bergop tussen de korenvelden over de berg waar de tunnel
doorheen ging.We reden door Delouze en
Rosières-en-Blois richting Mauvages. Onderweg in beide dorpjes een mooi lavoir
gezien.Mauvages heeft een kerkje uit
de 13e eeuw.Heel oud,
antiek maar mooi.Ook een mooie fontein
naast de kerk.Van hieruit ging het dan
langs het kanaal over de D10 terug naar Void waar we nog snel iets te eten
haalden in de Proxi en dan terug naar de boot.Daar aangekomen lagen voor de sluis drie boten en bij ons aan de steiger
nog eens twee.De kalmte van het
weekend is voorbij denk ik.
Ondanks de hitte goed geslapen
vannacht en pas wakker geworden van het klokkengelui (wel om 7 uur !)Het is al aardig warm en ik heb na het
ontbijt onmiddellijk de zonwering buiten gehangen.Het gaat weer heet worden denk ik.Goed weer voor de boeren die nu volop het graan naar de silos
naast de ligplaats aan het brengen zijn.
Het tractielocomotiefje van
vroeger.Nog een zichtje op het
riviertje. De overdekte markt.
Gisteren hebben we een veld gezien
waar een pikdorser met een maaibreedte van zeker acht meter aan het werk
was.De velden zijn hier dan ook iets
(heel veel zelfs) groter dan bij ons.Sommige zijn kilometers lang en lopen van aan de weg door het dal tegen
en soms over de glooiing van de heuvels op.
Gezien het weer zo heet is houden we
alles donker en hangen de zonwering aan de buitenkant.We blijven dan ook zo veel mogelijk in de
schaduw. Pas tegen de avond aan maken we nog een wandeling door het dorp.Het is er stil maar op het pleintje worden
aan het restaurant de voorbereidingen getroffen voor de voetbalmath deze
avond.
De stevige toegangsoren van binnen en
van buiten, de binnenkoer. De ligplaats in Void.
Je kan er de match volgen op een
groot scherm maar vermoedelijk staat dat binnen, we zien er in elk geen buiten
staan.We lopen langs het riviertje en
later via het kanaal tot aan sluis 12 (de eerste van de laatste 12 voor de
tunnel), steken hier het kanaal over en lopen langs de weg terug.We wilden eerst naar het pleintje in het
dorp gaan maar we zijn toch maar op de boot gebleven en hebben hier iets
gedronken.
Dag 59 â Zaterdag 09-07-2016 â Pagny/Meuse - Void
Deze morgen vertrokken er vier boten
terwijl wij zaten te ontbijten richting Toul.Wij vertrokken alleen te 09:00 uur in tegengestelde richting, dus
richting Marne.De Kobolt (S) bleef
vandaag blijkbaar liggen, en de Lorienda (NL) ging dadelijk na ons ook richting
Toul varen.De steiger gaat dus bijna
leeg zijn voor nieuwe passanten.
Wij moesten vijf km terug varen tot
aan het kruispunt van Canal de la Marne au Rhin en Canal de lEst (Meuse) en
dan gewoon rechtdoor. Er lag nog geen boot in de sluis. Nu komen we op een stuk
waar we nog nooit geweest zijn.Benieuwd wat dat ons brengt.We
moesten na een km dan ook al onmiddellijk over het Pont Canal over de Maas
(daar waar we gisteren onderdoor gereden waren tijdens onze fietstocht)Het kunstwerk is 60 m lang en hierdoor varen
we van de ene maasoever naar de andere en zo verder tegen de heuvelflank
richting Void.
Pont de canal Troussey.Kade
VNF Void.
Rechts van ons liggen de pas gehooide
weilanden in het dal.Links horen we
aanvankelijk het verkeer over de N4.Enkele km verder varen wij onder de brug van de N4 door.Weer enkele km verder arriveerden we aan de
VNF kade van Void.Hier kunnen maar
drie boten van onze lengte liggen gezien er ook een werkponton van het VNF
ligt. Na het aanleggen de ramen afgedekt tegen de zon en eens gaan kijken op de
parking waar onze auto staat.De auto
maar mee gebracht naar de kade, hij kan hier gerust blijven staan aan het
gebouw van de VNF.Rond 11:00 uur kwam
er iemand van het VNF kijken of we verder zouden varen (voor de planning voor
de sluizentrap iets verderop en daarna de tunnel)Wij hebben hem gezegd dat we maandag morgen zouden verder
varen.We kregen nog wat informatie wat
hier te beleven valt.Het blijkt dat we
hier ook internet hebben dus daar gaan we nog eens van profiteren.
Het is heel warm vandaag dus
willen we niet te laat fietsen en zijn we te 10:30 uur vertrokken en na een
fietstocht van 22 km in de buurt waren we rond 15:00 uur terug.We vertrokken van Pagny/Meuse via kleine
wegjes naar Troussey.Dit is weer een
zeer oud plaatsje langs de Maas met echter voor zon dorpje een grote brede
straat waar vroeger de boerderijen langs weerszijde van de straat stonden.De gebouwen in deze straat zijn allen zeer
oud, een parallelstraatechter heeft
aan beide zijde allemaal recente woningen.We vonden een gebouwtje waar vroeger vermoedelijk de smidse geweest is
want er stonden enkele oude machines die volgens mij gebruikt werden om de
ijzeren banden die rondkarrewielen
gelegd werden te maken.Vervolgens
reden we verder en kwamen op een gegeven moment op de plaats waar het
Marne-Rhin kanaal middels een pont canal (aquaduct) over de Maas gaat.De weg waarop wij reden liep er ook
onderdoor . Vervolgens reden we via het cementfabriek / Gravière over de D 10
verder richting Sorcy St Martin. Wanneer we sluisS3 Sorcy passeerden lag de Brit (Nl) die deze morgen rond 09:00
uur vertrokken was nu (12:15 uur) nog steeds in deze sluis.Ze hadden in de vorige (S1 Troussey) weer
2 uur moeten wachten gezien de sluis niet werkte.Via Sorcy St Martinen
St Martin reden we terug richting Troussy, maar nu over een weg die ons over de
heuvel bracht waar de waterscheidingslijn tussen Maasbekken en
Marne-Seinebekken ligt.
Walsen.Knippen.?? iemand een idee.Het kerkje van Troussey.
Wanneer we sluisS3 - Sorcy nog eens passeerden lagen er twee
Belgische boten (eentje van Brecht en die van Dendermonde die we in Commercy
spraken) in de sluis.Die hadden vandaag
ook al hommeles gehad in enkele sluizen !Toen we terug in Pagny/Meuse kwamen lag de steiger weer helemaal
vol.Later kwam ook de Roes IV (gezien
in Sedan) aan en legde zich aan de overkant.Wij zijn deze middag gaan eten in restaurant Le Favorit (aan het
truckers en tankstation)Het is een
aanrader als je hier komt.Deze
namiddag een siesta onder de bomen gehouden en een keer gaan zwemmen tussen de
scholen vissen in het heldere koele water.
Dag 57 â Donderdag 07-07-2016 â Commercy â Pagny/Meuse
We
vertrokken deze morgen als vijfde boot richting Pagny/Meuse.De eerste drie hebben we niet zien
vertrekken maar dat zagen we toen we zelf vertrokken.Rond 08:30 uur passeerde ons een oude blauwe huurboot en de
Kobolt (S) die hier aan de steiger lag.Toen wij te 10:00 uur aan sluis S5 Euville arriveerden lagen die twee
nog voor de sluis te wachten. Gezien ik wilde weten wat er aan de hand was, die
boten moesten normaal al lang geschut zijn, vaarde ik naast de Kobolt en om de
schipper te vragen of hij wist wat er aan de hand was.Hij reageerde heel koel (op het bitse af !)
en zei dat we gewoon onze toer moesten afwachten, dedrie boten die deze morgen vroeg vertrokken waren waren nog niet
uit de sluis, en de huurboot en hij lagen hier te wachten.Wanneer wij terug achteruit wilden varen om
te wachten gaf hij plots volgas achteruit en ging 100 meter naar achter
liggen.Wat daar de bedoeling van was
weet ik niet maar wij bleven op die plaats wachten.Toen uiteindelijk de sluis open ging heb ik hem drie maal
gezwaaid om dichterbij te komen en ons voorbij te varen doch hij bleef op die
100 meter afstand liggen.Gezien hij
blijkbaar niet wilde komen zijn wij dan maar de sluis ingevaren.
Viswedstrijd
te Euville.Milenniumplein
Pagny/Meuse.Steiger Pagny/Meuse.
Wanneer wij
dan in de sluis lagen wilde hij toch naar binnen maar daar was geen plaats
genoeg voor en is hij dan toch maar terug achteruit gevaren.Wij gingen samen met de andere boot door
sluis S4 Sorcy 4 en dan naar en later naar S3 Sorcy 3.Daar was het ook weer wachten (01:05 uur !)
gezien die sluis niet werkte.De
bovendeuren stonden open en bleven open. Effe wuiven voor de dedector hielp ook
niet dus moesten we bellen (twee maal gebeld, 01:05 uur gewacht !)Ondertussen was de Kobolt terug bij ons gearriveerd
en liet ik hem met de huurboot terug voorgaan.Toen we later aan sluis 2 kwamen bleef deze boot helemaal achteraan in
de sluis liggen en wilde daar vastmaken.Dat is er weer eentje die willes nillens altijd alleen in de sluis wil,
maar mik heb me er niets van aan getrokken en heb de boeg tussen de deur gelegd
zodat hij wel vooruit moest.Eenmaal
boven legde hij zich tien meter buiten de sluis en deed teken dat we maar door
moesten varen.Die weet blijkbaar echt
niet wat hij wil ! In sluis S1 Troussey lag de blauwe boot dan op ons te
wachten.Toen wij binnen lagen bleek
dat de benedendeuren weer niet dicht gingen zodat we weer eens moesten
bellen.Ondertussen wasde Kobolt terug gearriveerd en moest hij nog
eens wachten (eigen schuld dikke bult).Eenmaal boven moest er dan nog de Brit (Nl) naar onder. Te 13:55 uur
lagen we vast aan de steiger in Pagny/Meuse.Later arriveerde dan nog de blauwe huurboot, de Kobolt, de Brit (die
terug gekeerd was gezien ze 2 uur in sluis 2 hadden liggen wachten op depanage
van de sluis en maar terug gekeerd waren) en nog een Britse boot. Allel ligt
hier weer vol.
Lang (maar
niet zo goed) geslapen vanmorgen. Na de bakker en het ontbijt naar het VV
kantoor en het station gegaan om te kijken hoe het vervoer hier geregeld
is.Hier zitten we langs de spoorlijn
Parijs Nancy. Het aanbod van treinen is hier ondanks dat het zo een grote
lijn is niet denderend.Om het uur een
trein in een van de richtingen en die stopt dan nog overal niet in de stations
die langs de lijn liggen ! Er zijn maar enkele treinen per dag die de kleine
stations aandoen.
Wielerbaan
van Commercy.Kampeerauto of oud
ijzer ?Die staan hier al effe denk ik.
Namiddag de
auto gaan zetten in Void.We gaan daar
overmorgen passeren. Op de terugweg per fiets reden we van Void naar Sorcy-St
Martin, St Martin Issey en Ville Issey tot in Euville.De vorige dorpjes zijn er van het type met
een kerktoren, een oorlogsgedenkteken, een tiental woningen en boerderijen en
dat is het.Euville daarentegenis iets grote en heeft een mooie groote kerk
en een mooi stadhuis.Die mooie
gebouwen zijn, volgens de info die we kregen, het gevolg van de inkomsten van
groeve die op het grondgebied van degemeente ligt.
Het
licht.Enkele jaren
oud.Kerkje van Euville.Het model ervan.
Van hieruit
reden we naarVignot om dan terug de
Maasvallei over te steken tot in Commercy. Deze avond zijn er nog verschillende
boten aangekomen uit beide richtingen.De steiger ligt vol, er ligt een grote zeilboot die van het zuiden kwam
dubbel tegen onze buurman, en de kade aan de Aldi ligt ook helemaal vol.Het zal morgen wat geven als die allemaal
vertrekken.
Dag 55 â Dinsdag 05-07-2016 â St Mihiel - Commercy
Vertrokken
te 09:20 uur en onmiddellijk daarna sluis 10 St Mihiel in. Van hieruit zijn
het weer automatische sluizen dus zijn we van niemand afhankelijk.We gingen verder naar S9 Koeur en S8
Han.Toen we hier boven kwamen lager er
twee boten te wachten. Een oude bunkerboot van Esso en een gewezen
huurboot.Die moeten beiden net na ons
op de afstandsbediening geduwd hebben gezien ze voor de sluis lagen te
wachten.Vervolgens ging het verder
naar sluis S7 Vadonville.
Mécrin.Graanveld met
korenbloemen.Op een rotonde in Commercy.
Ondertussen
kruisten we de zeilboot Yawadoo uit Gent.Deze ging helemaal stil liggen om ons te laten passeren, hij kon niet
ver uitwijken gezien zijn diepgang denk ik.Dan ging het naar sluis S6 Commercy en rond 13:05 uur lagen we vast
aan de steiger.Er lag hier maar een
boot, verderop voorbij de kade aan Aldi lagen nog twee boten.
Oude
kazerne wordt woonblok.Oude Maasarm
in Commercy.
Na het eten
vertrokken we met de fiets over de D964 richting Lerouville tot aan de
brugaan de sluis waar werichting Boncourt/Meuse reden. Dan ging het
over de D130 naar Pont/Meuse en over de D12 naar Mécrin.Hier staken we de Maas terug over naar
Sampigny en zo terug over de D964 richting St Mihiel. Net voor St Mihiel
moesten we natuurlijk weer via twee bijna-haarspeldbochten de berg op.
Boven wtond
natuurlijk weer een oorlogsmonument en in het naar beneden rijden reden we
voorbij de gevangenis van St Mihiel naar de stad.Hier ging het natuurlijk weer heel snel tot beneden.De steiger van St Mihiel, die wij deze
morgen als laatste verlaten hadden lag weer helemaal vol. Twee boten lagen hier
nu ook dubbel.Later vernamen we dat
het steigertje achter de sluis ook bezet was met twee dubbel liggende
boten.Na terugkomst in Commercy hebben
we s avonds nog een kleine rondrit gemaakt in de stad.
Vandaag nog
eens een rustdag gehouden.Voormiddag
de auto getankt aan de Carrefour.Gisteren ging dat niet gezien je er alleen met een Carrefourkaart kunt
tanken als het bureeltje gesloten is.Nog wat inkopen, gedaan (ja een mens moet zelfs op een rustdag ook eten
en drinken hé)Namiddag hebben we een
gedeelte van de wandeling Ballade de Capucinen gedaan.We vonden hiervan een bordje in een
straat.Het wees ons onder een
Replica
Zalmschouw.Boompje.Oud
stadhuis St Mihiel en de overdekte markt.
Hierna ging
het steil via een pad/trap tot op de berg op de rechteroever van de Maas.Boven gekomen lag het stadje aan onze voeten
terwijl op de berg de ruïne van het voormalige Capucinenklooster lag.Veel blijft er niet van over na al die
eeuwen.Via de kam van de berg ging het in de richting van route de Metz.Gezien het warm was en we zonder iets te
drinken vertrokken waren zijn we langs deze weg terug naar beneden gegaan.Onderweg passeerden we nog enkele mooie
recente huizen net buiten de stad.Na
de wandeling een terrasje en dan terug naar de boot.