Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
09-08-2015
Dag 91 - Zondag 09-08-2015 â St Valery/Somme
Voormiddag eens over de markt gegaan. Voor de rest de
gelanterfantert gezien het weer warm was vandaag.Af en toe nog eens een emmer over ons gegoten en dat was al.Na 16:00 uur zijn we terug naar de stad
gereden en zijn we naar la Ville Médiévale gegaan gezien we deze nog niet
gezien hadden. Het oude stadsdeel heeft smalle steile straatjes met allemaal
kleine huisjes. Boven staat de ruine van een oud kasteel en ernaast een oude
abdij met een bloementuin.
Van op het uitzichtpunt.Oud klooster nu school.La Baie de la Somme.
Van aan de vesstingmuren van het kasteel heb je een
mooi panorama op de Baie de la Somme.Hier vind je ook een steile trap die je omlaag naar Cap Hornu naar het
strand leidt. De straten rond het oude kasteel hebben allemaal dikke muren
links en rechts. Terug beneden zijn we in het nieuwere stadsdeel en hier staat
er het ene hotel naast het andere. Allemaal mooie oude gebouwen die ofwel reeds
gerestaureerd zijn of waar ze nog aan bezig zijn. Nadien met de fiets terug
naar de boot.
We maken met het stoomtreintje een uitstap naar de
overkant van de baai naar Le Crotoy.We
vertrokken met de trein van 11:00 uur aan de draaischijf voor de lokomotief
ter hoogte van het paviljoentje aan de haven.Hier moet de lokomotief van van achter naar vooraan geplaatstworden
gezien het van hier terug rijdt van waar het gekomen is.
Een typisch huisje.Enkele straatjes in la ville Médiévale.
Op het andere spoor vertrekt het treinje naarCayeux/Mer. De rit duurt een uur met een
korte tussenstop in Noyelles/Mer waar ook een station van de gewone trein
staat, en het spoor loopt helemaal rond de baai. Onderweg zien we enkele
ooievaars en de Hensonpaarden. Aangekomen in Le Crotoy gaan we eerst eten
gezien het nu middag is.Nadien gaan we
het strand op waar Wietse zijn krabben gaat vangen.Het was wel maar een magere vangst dit jaar. Met de trein van
16:00 uur gingen we terug naar St Valery.
Dag 89 - Vrijdag 07-08-2015 â Abbeville â St Valery/Somme
Te 09:20 uur vertrokken we gezien we te 09:30 uur de
afspraak met de sasseniers aan sluis 24 Abbeville hadden. Ze waren al op post
en de deur ging al ruim op tijd open.We gingen met zn tweeen door de sluis en kwamen al dadelijk terug op de
Somme.Vanaf hier hebben we geen
sluizen meer tot St Valery maar wel nog drie grote draaibruggen.
Het Canal Maritiem de Somme.Ons privé-ligplaatsje..héhé.De zeesluis.
Toen we aan de eerste kwamen was er nog niemand
aanwezig en op het eerste zicht hoefden ze voor ons niet open gedaan te
worden.We hadden toch maar 10 cm spel
hier ! Voor de volgende bruggengaan we
toch maar wachten om zeker te spelen.Drie van de bruggen moeten nog met de hand opgekrikt en met de hand
gedraaid wordendus dat ging niet al te
snel.We arriveerden te 11:45 uur in St
Valery maar zagen bij aankomst dat ze aan de steiger al dubbel en zelf
driedubbel lagen !Wij hebben dan
aangemeerd aan een steiger die nogmaal gereserveerd is voor een rondvaartboot
Somme II maar volgens de brugdraaiers wordt deze bijna nooit door die boot
gebruikt gezien die steeds rondvaarten door de baai doet.Het is blijkbaar weer een realisatie met
geld van Europa geweest (en het geld moest blijkbaar op).De steiger ligt bijna altijd vrij dus hebben
we er ons maar tegen gelegd.
De Haven van St Valery.Toeristisch treintje.De haven van Le Hourdel.
Namiddag een tochtje naar Cap Le Hourdel gemaakt
omdat Wietse in de zee wou zwemmen maar we hadden pech.Wachten op hoog water was geen optie gezien
dat pas tegen 20:00 uur zou zijn. Het was laag water en en dan staat de zee
hier kilometers ver, je kan het water zelfs niet zien ! Dan maar door de
kijkers van de natuurvereniging naar de zeehonden gaan kijken.Nadien lang het dijke langs de baai terug
naar St Valery.In de baai liggen een
groot aantal poelen waar ondergrondse observatie en-of jachthutten staan.Als je in zon hut (eigenlijk een vierkante
drijvende bak) zit kom je met je hoofdop de hoogte van het wateroppervlak.
Wij blijven hier nog een dagje liggen.De Louise vertrok deze morgen verder naar St
Valery-sur-Somme.Wij gaan hun morgen
achterna.
Saint Riquier langs achter .. langs voor .en in de
tuin.
Namiddag hebben we een fietstocht gemaakt van
Abbeville over de oude spoorlijn La traverse du Ponthieu welke naar
Auxi-le-Chateau gaat en een verbinding vormde tussen het dal van de Somme en
het dal van de Authie.Het hel traject
is 23 km lang maar dat vond Wietse wat lang, er heen dat zou nog gaan maar ook
nog terug zag hij niet zitten.Het
fietspad loopt aanvankelijk van Abbeville door de vallei van de de Scardon tot
ongeveer aan de bron en gaat dan de heuvel tussen de twee valleien.Wij zijn totOneux gereden en daar terug gedraaid.
Onderdelen van heiligen allerhande.Het belfort.
Vanaf hier volgden we de gewone weg die ons door de
dorpen Oneux, Saint-Riquier, Neufmoulin,Caours en LHeure en zo terug naar
Abbeville zou brengen. In Saint-Riquier staat een abdij met een grote tuin en een
monumentale kerk.In een van de gangen
van de abdij staat tegen de muur een tijdlijn waar je de geschiedenis van de
abdij, die terug gaat tot het jaar 645 kan volgen. In de tuin staan de
gerestaureerde stallingen en schuren. Alleen het klooster zelf kan je niet
bezoeken. Deze site is de moeite om eens te gaan bekijken.Na een terrasje ging het verder naar
Abbeville waar we na 28 km turg arriveerden.Vanavond een BBQ-tje gedaan. Lekker maar onze Wietse lust niet veel
hoor.
Deze morgen vertrokken te 09:30 uur. De sluiswachter
was al goed op tijd gezien het gebouw van waar hij moet vertrekken vlak langs
de sluis ligt.Gisteren waren er nog
twee mensen aan de sluis geweest die vroegen of ze met hun kano mee de sluis in
mochten als wij vertrokken gezien de opstapplaats voor kanos onder de sluis
onbereikbaar was wegens werken.We
hebben nog even gewacht maar ze waren niet op de afspraak dus zijn we maar
vertrokken.Het is 17 km varen tot
Abbeville en we moeten maar twee sluizen doen dus ik vermoed dat we rond 12:00
uur in Abbeville zullen zijn. Dit stuk van de Somme is weer zeer mooi om te
varen.De rivier slingert zich in een bochtig
parcours door het landschap.Hier
liggen ook meerdere kasteeltjes, of noem het grote landhuizen, langs de rivier
en we zien weer zeer veel vissersplaatsjes.
Het stationsgebouw Abbeville.De blauwe bron.Ligplaats Abbeville.
In de buurt van de bruggen die we passeren is ook
telkens of een aanlegplaats of een aanlegplaats met picnicbanken.Onderweg kruisen we twee Belgische jachten
met thuishaven Kanne.Verder is het
hier zeer rustig. Sluis Pont-Remy passeren we te 10:25 uur.Hier moet je bij het invaren rekening houden
met een zijwaartse stroming maar er is een staketsel voorzien voor het geval
dat je de stroming verkeerd inschat. Vervolgens ging het verder naar
Abbeville.We arriveerden er te 11:45
uur en zagen dat hier de grote Deense boot waar we in Corbie achter lagen lag
en de Louise uit Nieuwpoort met Daniel, Rita en hun hondje Kenzo.Na het eten zijn we met de fiets een tochtje door de stad gaan maken.
Place Bonaparte.Place Max Lejeune.Place Saint Jacques
Abbeville lijkt een gezellige stad te zijn, er is
centraal een lange winkelstraat met meerdere terassen, natuurlijk ontbreken de
nodige oude gebouwen niet, er is veel groen, verschillende fonteinen en aan de
rand van de stad een park.In dit park
vinden we La source Bleu, een bron waarin het water zeer helder is en de
kleur onderin helder blauw is.Dit zou
komen door de steenlagen waar het water doorstroomt eer het aan de oppervlakte
komt. Het station van Abbeville is ook mooi gerestaureerd en in de straat
tussen de rivier en het stationsplein zijn restaurantjes en cafés.Na een terasje rijden we terug naar de boot
en is het weer tijd om eten te maken.
Vanmorgen eerst naar de sluis van Picquigny gevaren
en daar aangelegd om naar de bakker en naar de carrefour te gaan.Dan de sluis besteld tegen 10:30 uur en
vertrokken.Eerst door sluis 20
Picquigny wat in twee helften moest. (het is een dubbeltrapssluis zoals al die
andere die we de laatste dagen gedaan hebben maar daar werden we steeds in een
maal geschut).
Mooie
rivier.Long.Tuin Chateau Louis XV te
Long.
Voorbij
deze sluis komt het water van de Somme dwars in het kanaal wat een sterke
dwarsstroming veroorzaakte en de boot een beetje slagzij duwde. De Somme
stroomt hier slingerend door het landschap met afwissellend links en rechts
grote waterpartijen. Een dik
uur later arriveerden we aan sluis 21 La Breillioire.
Chateau
Louis XV.600
duivennesten.
Toen we de
sluis naderden was er al iemand voor de bediening paraat maar eerst diende er
nog eentje opgeschut te worden voor wij binnen konden.Het was juist getimed.Hij eruit en twee minuten later wij
erin.Zo moest dat overal gaan. Eenmaal
voor bij deze sluis was het nog 1.5 uur tot voor de sluis 22 Long waar weer een
aanlegsteiger is.Onderweg passeerden
we nog wel enkele kleine aanlegplaatsjes maar ofwel was het op een afgelegen
plek ofwel lag er al iemand.
Vanmorgen op tijd naar de bakker geweest en te 09:35
uur vertrokken naar sluis 17 Amiens. We willen op tijd aan de steiger van
Samara zijn gezien daar maar voor twee boten zoals de onze plaats is. De
sluiswachter was reeds op post en de deur ging onmiddellijk open.
Langs de Somme ..in de
Somme .steigertje te Samara.
Er volgden nog de sluizen 18 Montieres en 19
Ailly-sur-Somme waarna het nog een dik uur varen was tot Samara.We arriveerden er te 12:30 uur en hadden
alle plaats voor ons alleen.De boot
met de boeg voorbij de steiger gelegd zodat er nog plaats was voor iemand
anders.Na het eten hebben we niet te
veel meer gedaan, het was warm , eigenlijk te warm om te gaan fietsen en we
(Wietse en ik) hebben dan maar de nodige emmers Somme-water gebruikt om af te
koelen.
Duiventoren.Oude abdij Picquigny.Picquigny.
Later zijn we nog gaan zwemmen, Wietse vond het water
maar wat koud maar is toch mee gegaan. Het vissen lukte ook nog niet goed,
ofwel had de vis geen goesting maar er is niet aan zijn lijn geweest.Later de avond hebben we nog een wasje
gedraaid terwijl Wietse een filmpje mee pakte.
Voormiddag
wat onderhoudswerken gedaan (poetsen) terwijl Wietse aan het vissen was.Namiddag een bezoek gebracht aan het Parc
Zooölogique van Amiens.Het park ligt
aan de rand van de stad op een tiental minuutjes te voet van de kade.Het is niet heel groot maar er komen toch
veel bezoekers. De Big Five hebben ze niet maar wel een koppel olifanten.Verder een groot aantal kleinere diersoorten
en Canadese robben. De demonstratie met deze dieren zorde dat de tribunes goed
vol zaten.Na het bezoek aan het park
nog een stadwandeling gemaakt die ons langs het Circus Jules Verne en
vervolgens langs het station en de Perret-toren terug naar de kade voerde.
Vannacht was het hier niet te doen, nog erger dan enkele jaren terug in
Dijon.De hele nacht was er hier een
geroep en een getier van uitgaande dronken jongeren en het lawaai van motoren
en autos met volgens mij gedemonteerde uitlaten die er een sport van maakten
zo veel mogelijk lawaai te maken.Deze
morgen was de parking naast de kaai een slagveld en een stort. Overal lagen
blikken, kapotte flessen drank, rommel van de Mac Donalds en noem maar op.We hebben beide een halve nacht wakker
gelegen en hebben geen enkele maal een politievoertuig gezien.We hebben het geweten. Tegen de morgen werd
het uiteindelijk rustig.
Veel kanaaltjes en bruggetjes.De kajak-poloclub in aktie.
Deze namiddag zijn we met de fiets langs de Somme tot in Samara
gefietst.Op dit stuk is de Véloroute
de la Somme in orde.We beslisten langs
de gewone weg terug te fietsen en zo door de dorpjes Saint Sauveur, Argoeuves,
Longpré-les-Amiens en Saint Maurice terug naar Amiens te fietsen.Onderweg waren ze volop bezig met de oogst
van de granen.In Saint Maurice
fietsten we langs het kerkhof van Saint Madeleine waar ook Jules Verne begraven
ligt.We kwamen te 18:00 uur terug aan
de boot na een tocht van 26 km.
Dag 82 - Vrijdag 31-07-2015 â Lamotte Brebieres - Amiens
Gisteren hadden we de sluis besteld tegen 09:30 uur en ja hoor, stipt op
tijd was er iemand present.We moeten
vandaag maar een sluis doen namelijk deze waar we nu voor liggenVervolgens is het 9 km tot in Amiens langs
de slingerende Somme met links en recht regelmatig grote waterpartijen met
waterlelies.
Op en langs de Somme.Kajak-club Amiens.
Er zaten vandaag ook veel vissers dus was het soms slalommen.Te 11:00 uur arriveerden we aan de kade in
Amiens.We vonden een plaatsje tussen
een grote boot met Amerikanen en een andere Belg uit Doornik.Hier staan ook palen met elektriciteit en
water en we hadden geluk, een van de aansluitpunten was nog aktief en later zou
blijken dat deze op zondagmorgen nog steeds aan stond zodat we heel de tijd
elektriciteit en waten hadden zonder dat het ons een cent kostte.
Langs de kade in Amiens.Amiens Port
Amont.De kathedraal en het orgel.
Namiddag een wandeling door de stad gemaakt met natuurlijk een bezoek aan de grootste kathedraal van Frankrijk, 145 m lang, 70 m breed, 112 m hoog.De kathedraal van Notre Dame van Parijs zou hier twee maal in kunnen !Buiten op de gevels zouden meer dan 3000 beelden staan !. Vanavond nog naar het lichtspel aan de kathedraal geweest maar dat viel een beetje tegen en de batterij van mijn fototoestel moest natuurlijk nu weer leeg zijn.
Te 10:20 uur vertrokken en dadelijk door sluis 14
Corbie. Vervolgens over de slingerende rivier tot aan sluis 15 Daours en dan
verder naar sluis 16 Lamotte waar we net voor 12:00 uur aanlegden aan de
sleiger net voor de sluis. Samen met Wietse met de fiets op zoek naar een
bakker. Noch in Blangy, noch in Glisy op onze we een bakker gezien.
Het patattenfabriek in Daours.Ligplaats aan sluis Lamotte-Brébières.
Later in de namiddag nog een ritje gedaan naar Camot
en daar hebben we twee bakkers gevonden maar ze waren allebei gesloten.Annie besloot dan maar om morgen vroeg
pannekoeken te bakken maar we zaten zonder bloem.Dus weer maar de fiets op en naar Longeau waar een winkelcentrum
was.Uiteindelijk toch alles
gevonden.Wietse heeft namiddag nog
gevist maar niets gevangen.
Deze morgen de boot verlegd naar de kade aan de
overkant waar een grote boot vertrokken was en waar hij enkele dagen kan
blijven liggen zonder dat hij een plaats met water en elektriciteit bezet houd.
Een kleine poetsbeurt gehouden terwijl ik Annie nog eens alleen op pad naar het
stadje stuurde.
T.h.v. Veuquemont.De
Féculerie de pommes de terre.Aan
sluis Lamotte-Brébière.
Namiddag een fietstocht gemaakt langs het (nieuwe) stuk
van de Véloroute de la Somme richting Amiens. Onderweg enkele mooie
aanlegplaatsen voor het volgende deel van de reis ontdekt. Ter hoogte van
Blancy en voor sluis Lamotte zijn mooie picnicplaatsen gemaakt en er kunnen in
Blancy twee en aan sluis Lamotte op vijf verschillende plaatsjes boten
liggen.Er is wel geen elektriciteit en
of water en de bakker is vermoedelijk ook niet bij de deur. Ter hoogte van
Camot, net voor Amiens draaiden we terug, reden over het kanaal terug richting
Corbie.
Marais des Boeufs à Camon.Brug over
de vallei vd Somme.Drinkbakken voor de
paarden
die vroeger de boten trokken.
Ter hoogte van de sluis van Lamotte eindigde de weg en
staken we via de vernieuwe en breede sluisdeuren terug over naar de andere
kant.Van bij Blancy volgden we dan de
gewone weg tot op de D1 en zo terug naar Corbie.We hadden weer 28 km op de teller over toch wel een mooie route.
Bij terugkomst Daniel ingelicht over de opgemerkte ligplaatsje gezien zij
morgen die richting gaan uitvaren.
Vandaag de auto opgehaald in Cappy.We volgden de Véloroute de la Somme die pas
geopend is.De route is nog niet helemaal
klaar.We hadden 18 km uitstekende
fietspad langs de Somme en het Canal de la Somme en een erbarmelijk stuk langs
het Canal de la Somme tussen de sluizen Méricourt en Froissy.Het was de naam fietspad niet waard.Het was een echt karspoor met stukken waar
het gras 20 cm hoog stond.Het was
eigenlijk bij momenten nog te slecht om met een MTB te doen !De stukken die klaar zijn zijn echter wel
OK.Aan sluis Froissy wordt momenteel
een vroeger sluiswachtershuis omgebouwd en volgens de folder die we ontvingen
toen we het Canal de la Somme opgingen wordt het een soort
cafétje-ontmoetingsplaats-rustplaats voor wandelaars en fietsers.
Waterlelies bij de vleet.En bezige bijtjes.Véloroute de la Somme.
(het slechte stuk !)
Toen we in Cappy aankwamen was het kantoortje van de haven
toeristbureau ook open en konden de passanten de douche en het toilet
gebruiken.Blijkbaar is de gemeente nu
toch in gang geschoten om het haventje terug op te starten.Vervolgens reden we dan met de auto terug
naar Corbie.Toen we s middags aan het
eten waren arriveerde de Louise, de boot van Daniël en Rita met thuishaven
Nieuwpoort, die we gisteren achter ons gelaten hadden in Cappy.Gezien de steiger helemaal bezet was en de
kade ter hoogte van de silos aan de overkant ook vol lag vroegen ze om ze
mochten langsliggen.Nog later
arriveerden er nog drie andere boten, twee ervan konden aan de overkant nog net
tussen andere boten in, de derde legde zich naast de boot die voor ons lag.
Vandaag verder gevaren naar Corbie.Het is een mooi stukje kanaal met links en
rechts grote waterpartijen waardoor de Somme doorheen stroomt. We passeerden de
sluizenCappy, Froissy, Méricourt en
Sailly-Laurette. Onderweg zagen we nog enkele mooie aanlegplaatsjes maar we
wilden gaan kijken of we in Corbie plaats hadden om een week te blijven liggen.
Na de sluis van Froissy moesten we weer door een pand waar de plantengroei
welig tierde.Er werd de laatste dagen
ook weer gemaaid zodat er veel planten boven dreven.Onze ervaringen van enkele weken geleden in
gedachten vreesden we dan dat we weer problemen zouden gaan krijgen met de
koeling maar het stuk was niet te lang en eenmaal hoorde ik de motor meer
moeite doen omdat er weer een paar slierten rond de schroef hingen.Een paar maal achteruit en vooruit gedraaid
en toen gingen we weer voluit.Op de
plaats waar de rivier en kanaal terug samen kwamen was de begroeiing opeens
bijna helemaal verdwenen.
Nadien tot Corbie alleen hier en daar een mop drijvend
groen gezien.
Onderweg naar Corbie met hier en daar een jachthut.De Mairie van Corbie.
Aan de waterplassen naast het kanaal zagen we meerdere
jacht- en vishutten en kwamen we voorbij een langgerekte camping waar de
stacaravans allemaal een eigen visplekje hadden.
Kerk en .Eenzaam torentje.De
aanleigsteiger Corbie , max 6 boten.
Voor vissers is het hier blijkbaar het paradijs op
aarde.Ondanks het miezerige weer waren
toch verschillende plekjes bemand.
Te 14:15 uur arriveerden we in Corbie.Na de middag per fiets een klein rondje
Corbie gedaan. Het is niet groot, niet zo mooi aangelegd buiten het grote plein
voor de Mairie.
De stellingen van de Duitsers lagen hier bovenop de heuvel met het gevolg dat zij de hele buurt beheersten.De loopgraven van Britten en Duitsers lagen hier een 300 meter uit mekaar en de Britten moesten de heuvel op om hem te veroveren. De Britten groeven een tunnel van 300 meter lang, van achter hun linies tot onder de heuveltop.
De basiliek van Albert met vloer uitgevoerd in mosaiek en een heel mooi interieur.
Daar dolven ze twee kamers uit die ze vulden met 30 ton explosieven die voor het startsein van de later zo genoemde Slag aan de Somme tot ontploffing gebracht werden.Het gevolg was dat de complete heuveltop weg geblazen werd. De krater werd nog maar enkele decennia geleden van vernieling gespaard doordat een Brit de grond opkocht en het nu een gedenkplaats geworden is. Er loopt een met houten balken gemaakt looppad rond. Er staan verschillende gedenkstenen en op de uiteindersvan de houten vloerplanken staan messing plaatjes met de namen van de hier gesneuvelde soldaten.
Plein voor stadhuis.Station Albert.
Een kruis werd opgericht op de plaats waar tijdens de behoudewerkzaamheden in 1998 nog de resten van een hier gesneuvelde Britse soldaat werden terug gevonden.Van hieruit reden we dan naar Albert. Het is een mooie stad met een mooie basiliek.De vloer ervan bestaat helemaal uit mozaiek. Het heeft een zeer mooi interieur met ook de wanden in mozaiek.Zeker een bezoek waard als je in de buurt komt. Voorts ligt er groot plein voor het stadhuis en heeft de stad een mooi stationsgebouw. Gelieve er nota van te nemen dat, als je de stad op een zondag bezoekt, alle cafés hier sluiten te 16 à 17 uur ! We vonden er nog eentje open na 16 uur maar dat sloot onmiddellijk na de aankomst van de rit in de Tour de France de deuren ! Van Albert reden we via Méaulte en Morlancourt over de heuvelkam terug naar bray-sur-Somme en Cappy.
Namiddag een rit van 35 km gemaakt naar Albert en de
buurt.We vertrokken van Cappy over de
D1 tot aan Bray-sur-Somme.Hier reden
we rechtsaf een kleine weg die ons rond de hoger gelegen dorpskern voerde en
tot we terug op de D1 arriveerden.Vervolgens ging het een veertig meters omhoog tot op het plateau waar
het vliegveld van Bray-sur-Somme op gelegen is. Aanvankelijk wilden we hier
voor het vliegveld door rijden maar wezouden graag een bezoek brengen aan de Lochganar -krater die in de buurt
van Fricourt ligt.
De Lochnagar krater met een aantal van de gedenkmonumenten
er rond.
Het is een krater van ongeveer 100 m doorsnede en een
diepte van 35 meter bovenop een heuvel die ontstaan is door het tot ontploffing
brengen van een mijn door de Britten in WO I. Toen lag het front hier ter
hoogte van het dorpje La Boiselle.
De stellingen van de Duitsers lagen hier bovenop de heuvel
met het gevolg dat zij de hele buurt beheersten.De loopgraven van Britten en Duitsers lagen hier een 300 meter
uit mekaar en de Britten moesten de heuvel op om hem te veroveren. De Britten
groeven een tunnel van 300 meter lang, van achter hun linies tot onder de
heuveltop.
De basiliek van Albert met vloer uitgevoerd in mosaiek en
een heel mooi interieur.
Daar dolven ze twee kamers uit die ze vulden met 30 ton
explosieven die voor het startsein van de later zo genoemde Slag aan de Somme
tot ontploffing gebracht werden.Het
gevolg was dat de complete heuveltop weg geblazen werd. De krater werd nog maar
enkele decennia geleden van vernieling gespaard doordat een Brit de grond
opkocht en het nu een gedenkplaats geworden is. Er loopt een met houten balken
gemaakt looppad rond. Er staan verschillende gedenkstenen en op de
uiteindersvan de houten vloerplanken
staan messing plaatjes met de namen van de hier gesneuvelde soldaten.
We gaan hier nog een dag blijven liggen, het is hier goed
en rustig. Ik was deze morgen al wel vroeg wakker van de haan en daarop volgend
geloei van de koeien op de boerderij hier iets verderop. Na het bakkersbezoek
ontbijt op ons terras. Na het ontbijt besloten we vandaag voormiddag een van de
wandelingen waarvan ik gisteren in het VVV-kantoortje enkele folders gekregen
had te maken .
Les Coqueliquots.Haventje Cappy.
We kozen voor de wandeling Les Malaquettes van 9 km.Het parcours gaat van de brug in Cappy,
langs de kerk de heuvel op in de rivchting van de heuvelrug Las Malequettes,
hier volgt het pad de kam en daalt langs de andere zijde in de richting van
Eclusier-Vaux terug naar beneden naar het Canal de la Somme en de Somme.Van hieruit ging het over de oever van het
kanaal terug naar Cappy.We waren
vertrokken te 10.10 uur en terug te 12:45 uur terug aan de boot. Van boven op
de heuveltop heb je een mooi uitzicht op de graanvelden aan de ene kant en de
Sommevallei aan de andere kant.
Deze morgen bezoek gehad van de burgemeesteres van Cappy
die zich kwam informeren naar de noden van de pleziervaarders. De vroegere
uitbater, Locaboat, is hier in october 2014 vertrokken wegens niet rendabel
meer. Ze hadden het water niet afgesloten zodat er door de vrieskou een lek in
de waterleiding gekomen is zodat alleen de twee eerste tappunten van water
kunnen worden voorzien.
Somme ter hoogte van Cappy.Oude wasplaats.Dreigend onweer.
We moesten dan om te tanken dan tot daar varen. Er zou
tegen 12:00 uur iemand langs komen om de kraan open te zetten dus wij al tegen
11:30 uur naar daar gevaren en ons tegen twee boten aangelegd en zo met de
slang naar da wal.Uiteindelijk werd
het 13:00 uur eer we volgetankt waren en terug naar de box konden.Ondertussen waren er nog enkele boten
aangekomen waarvan er eentje in de box gaan liggen was waar wij moesten
liggen.Het was een beetje passen maar
we liggen er terug in.Voormiddag is
Annie naar Bray-sur-Somme gereden om naar de supermarkt te gaan.Wanneer ze terug gaat zijn was maar de
vraag.Namiddag hebben we wegens de
hitte niet veel gedaan.Na het
avondeten zijn we dan met zen twee terug naar Bray-sur-Somme gereden om het
dorp de de buurt te bezien.Het is niet
groot, en zijn zowaar wel twee terrasjes dus daar hebben we voor we terug reden
maar eens van geprofiteerd.
Vroeg wakker geworden vandaag. Tegenover onze ligplaats is
een betoncentrale en er lagen enkele schepen te laden-lossen en begonnen al
voor 06:00 uur eraan.Na het ontbijtg
is Annie nog vlug langs de Lidl gegaan gezien hier vlak bij geen bakker is.Te 09:30 uur vertrokken we terug richting sluis
Cléry-sur-Somme waar het Canal de la Somme van het Canal du Nord
vertrekt.Het is enkele kilometers tot
aan de eerste sluis hiervanDeze sluis
heeft het nummer 7 en is geautomatiseerd maar natuurlijk werkt ze niet meer
automatisch.We hadden ons telefonisch
aan de centrale in Amiens gemeld zodat er net voor we aan de sluis arriveerden
iemand aanwezig was en we na enkele minuten gelijk binnen konden. Van hieruit
gaat deze persoon met ons mee naar de volgende sluizen en bruggen.
Canal de la
Somme.De Somme.Die wil ook
afkoelen.
We moesten
voorbij twee ophaalbruggen en nog twee andere sluizen en toen arriveerden we in
Cappy.Hier lagen de drie Belgische
jachten uit Gent die we van de week in Marquion zien liggen hadden toen we de
auto gingen ophalen. Verder liggen er nog een achttal andere jachten die
vermoedelijk van mensen uit de streek zijn gezien er niemand aan boord is.Het is drukkend heet vandaag dus zullen we
niet veel meer doen dat ons nat houden.We hebben ons in een van de boxen gelegd met de hoop hier water te
tanken, er zijn aansluitingen maar er staat geen water op. Elektriciteit is er
wel maar dat hadden we niet acht nodig gezien de zon volle bak schijnt.Nu we toch elektriciteit hebben hebben we de
was nog maar eens gedaan.Die was niet
lang daarna ook droog dus dat is weer een werkje dat we kunnen afstrepen. Hier
was vroeger en verhuurpunt voor boten maar dat is blijkbaar ook opgedoekt.De steigers zouden nu beheerd worden door de
gemeente maar we hebben nu op 20:00 uur nog niemand gezien.Ik hoop dat er morgen iemand voor de
waterkraan komt want nu beginnen we wel krap te zitten. Het is hier wel mooi in
de buurt. We voeren de hele tijd langs de marais waar de Somme doorheen
loopt.Soms is dat enkele honderden
meters breed.Cappy is een klein dorp
waar niet zo veel te zien is.We zullen
morgen zien of we een ritje in de buurt gaan maken.De stad Albert op zon 10 km noordwaart schijnt de moeite waard
te zijn.