Aniway op reis 2015
Archief per week
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Gastenboek
  • kessel-lo
  • groeten

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    19-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 70 - Zondag 19-07-2015 – Cappy / 2

    De stellingen van de Duitsers lagen hier bovenop de heuvel met het gevolg dat zij de hele buurt beheersten.  De loopgraven van Britten en Duitsers lagen hier een 300 meter uit mekaar en de Britten moesten de heuvel op om hem te veroveren. De Britten groeven een tunnel van 300 meter lang, van achter hun linies tot onder de heuveltop.


                   

    De basiliek van Albert met vloer uitgevoerd in mosaiek en een heel mooi interieur.


    Daar dolven ze twee kamers uit die ze vulden met 30 ton explosieven die voor het startsein van de later zo genoemde “Slag aan de Somme” tot ontploffing gebracht werden.  Het gevolg was dat de complete heuveltop weg geblazen werd. De krater werd nog maar enkele decennia geleden van vernieling gespaard doordat een Brit de grond opkocht en het nu een gedenkplaats geworden is. Er loopt een met houten balken gemaakt looppad rond. Er staan verschillende gedenkstenen en op de uiteinders  van de houten vloerplanken staan messing plaatjes met de namen van de hier gesneuvelde soldaten. 


          

    Plein voor stadhuis.   Station Albert.


    Een kruis werd opgericht op de plaats waar tijdens de behoudewerkzaamheden in 1998 nog de resten van een hier gesneuvelde Britse soldaat werden terug gevonden.  Van hieruit reden we dan naar Albert. Het is een mooie stad met een mooie basiliek.  De vloer ervan bestaat helemaal uit mozaiek. Het heeft een zeer mooi interieur met ook de wanden in mozaiek.  Zeker een bezoek waard als je in de buurt komt. Voorts ligt er groot plein voor het stadhuis en heeft de stad een mooi stationsgebouw. Gelieve er nota van te nemen dat, als je de stad op een zondag bezoekt, alle café’s hier sluiten te 16 à 17 uur ! We vonden er nog eentje open na 16 uur maar dat sloot onmiddellijk na de aankomst van de rit in de Tour de France de deuren ! Van Albert reden we via Méaulte en Morlancourt over de heuvelkam terug naar bray-sur-Somme en Cappy.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 70 - Zondag 19-07-2015 – Cappy / 1

    Namiddag een rit van 35 km gemaakt naar Albert en de buurt.  We vertrokken van Cappy over de D1 tot aan Bray-sur-Somme.  Hier reden we rechtsaf een kleine weg die ons rond de hoger gelegen dorpskern voerde en tot we terug op de D1 arriveerden.  Vervolgens ging het een veertig meters omhoog tot op het plateau waar het vliegveld van Bray-sur-Somme op gelegen is. Aanvankelijk wilden we hier voor het vliegveld door rijden maar we  zouden graag een bezoek brengen aan de Lochganar -krater die in de buurt van Fricourt ligt. 


                      

    De Lochnagar krater met een aantal van de gedenkmonumenten er rond.


    Het is een krater van ongeveer 100 m doorsnede en een diepte van 35 meter bovenop een heuvel die ontstaan is door het tot ontploffing brengen van een mijn door de Britten in WO I. Toen lag het front hier ter hoogte van het dorpje La Boiselle.

    De stellingen van de Duitsers lagen hier bovenop de heuvel met het gevolg dat zij de hele buurt beheersten.  De loopgraven van Britten en Duitsers lagen hier een 300 meter uit mekaar en de Britten moesten de heuvel op om hem te veroveren. De Britten groeven een tunnel van 300 meter lang, van achter hun linies tot onder de heuveltop.


                   

    De basiliek van Albert met vloer uitgevoerd in mosaiek en een heel mooi interieur.


    Daar dolven ze twee kamers uit die ze vulden met 30 ton explosieven die voor het startsein van de later zo genoemde “Slag aan de Somme” tot ontploffing gebracht werden.  Het gevolg was dat de complete heuveltop weg geblazen werd. De krater werd nog maar enkele decennia geleden van vernieling gespaard doordat een Brit de grond opkocht en het nu een gedenkplaats geworden is. Er loopt een met houten balken gemaakt looppad rond. Er staan verschillende gedenkstenen en op de uiteinders  van de houten vloerplanken staan messing plaatjes met de namen van de hier gesneuvelde soldaten. 


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 69 - Zaterdag 18-07-2015 – Cappy

    We gaan hier nog een dag blijven liggen, het is hier goed en rustig. Ik was deze morgen al wel vroeg wakker van de haan en daarop volgend geloei van de koeien op de boerderij hier iets verderop. Na het bakkersbezoek ontbijt op ons terras. Na het ontbijt besloten we vandaag voormiddag een van de wandelingen waarvan ik gisteren in het VVV-kantoortje enkele folders gekregen had te maken . 

     

                    

    Les Coqueliquot’s.                               Haventje Cappy.


    We kozen voor de wandeling Les Malaquettes van 9 km.  Het parcours gaat van de brug in Cappy, langs de kerk de heuvel op in de rivchting van de heuvelrug Las Malequettes, hier volgt het pad de kam en daalt langs de andere zijde in de richting van Eclusier-Vaux terug naar beneden naar het Canal de la Somme en de Somme.  Van hieruit ging het over de oever van het kanaal terug naar Cappy.  We waren vertrokken te 10.10 uur en terug te 12:45 uur terug aan de boot. Van boven op de heuveltop heb je een mooi uitzicht op de graanvelden aan de ene kant en de Sommevallei aan de andere kant.




     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 68 - Vrijdag 17-07-2015 – Cappy

    Deze morgen bezoek gehad van de burgemeesteres van Cappy die zich kwam informeren naar de noden van de pleziervaarders. De vroegere uitbater, Locaboat, is hier in october 2014 vertrokken wegens niet rendabel meer. Ze hadden het water niet afgesloten zodat er door de vrieskou een lek in de waterleiding gekomen is zodat alleen de twee eerste tappunten van water kunnen worden voorzien. 

     

                                  

    Somme ter hoogte van Cappy.      Oude wasplaats.          Dreigend onweer.


    We moesten dan om te tanken dan tot daar varen. Er zou tegen 12:00 uur iemand langs komen om de kraan open te zetten dus wij al tegen 11:30 uur naar daar gevaren en ons tegen twee boten aangelegd en zo met de slang naar da wal.  Uiteindelijk werd het 13:00 uur eer we volgetankt waren en terug naar de box konden.  Ondertussen waren er nog enkele boten aangekomen waarvan er eentje in de box gaan liggen was waar wij moesten liggen.  Het was een beetje passen maar we liggen er terug in.  Voormiddag is Annie naar Bray-sur-Somme gereden om naar de supermarkt te gaan.  Wanneer ze terug gaat zijn was maar de vraag.  Namiddag hebben we wegens de hitte niet veel gedaan.  Na het avondeten zijn we dan met z’en twee terug naar Bray-sur-Somme gereden om het dorp de de buurt te bezien.  Het is niet groot, en zijn zowaar wel twee terrasjes dus daar hebben we voor we terug reden maar eens van geprofiteerd.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 67 - Donderdag 16-07-2015 – Péronne - Cappy

    Vroeg wakker geworden vandaag. Tegenover onze ligplaats is een betoncentrale en er lagen enkele schepen te laden-lossen en begonnen al voor 06:00 uur eraan.  Na het ontbijtg is Annie nog vlug langs de Lidl gegaan gezien hier vlak bij geen bakker is.   Te 09:30 uur vertrokken we terug richting sluis Cléry-sur-Somme waar het Canal de la Somme van het Canal du Nord vertrekt.  Het is enkele kilometers tot aan de eerste sluis hiervan  Deze sluis heeft het nummer 7 en is geautomatiseerd maar natuurlijk werkt ze niet meer automatisch.  We hadden ons telefonisch aan de centrale in Amiens gemeld zodat er net voor we aan de sluis arriveerden iemand aanwezig was en we na enkele minuten gelijk binnen konden. Van hieruit gaat deze persoon met ons mee naar de volgende sluizen en bruggen.

     

                             

    Canal de la Somme.                 De Somme.                             Die wil ook afkoelen.


    We moesten voorbij twee ophaalbruggen en nog twee andere sluizen en toen arriveerden we in Cappy.  Hier lagen de drie Belgische jachten uit Gent die we van de week in Marquion zien liggen hadden toen we de auto gingen ophalen. Verder liggen er nog een achttal andere jachten die vermoedelijk van mensen uit de streek zijn gezien er niemand aan boord is.  Het is drukkend heet vandaag dus zullen we niet veel meer doen dat ons nat houden.  We hebben ons in een van de boxen gelegd met de hoop hier water te tanken, er zijn aansluitingen maar er staat geen water op. Elektriciteit is er wel maar dat hadden we niet acht nodig gezien de zon volle bak schijnt.  Nu we toch elektriciteit hebben hebben we de was nog maar eens gedaan.  Die was niet lang daarna ook droog dus dat is weer een werkje dat we kunnen afstrepen. Hier was vroeger en verhuurpunt voor boten maar dat is blijkbaar ook opgedoekt.  De steigers zouden nu beheerd worden door de gemeente maar we hebben nu op 20:00 uur nog niemand gezien.  Ik hoop dat er morgen iemand voor de waterkraan komt want nu beginnen we wel krap te zitten. Het is hier wel mooi in de buurt. We voeren de hele tijd langs de marais waar de Somme doorheen loopt.  Soms is dat enkele honderden meters breed.  Cappy is een klein dorp waar niet zo veel te zien is.  We zullen morgen zien of we een ritje in de buurt gaan maken.  De stad Albert op zo’n 10 km noordwaart schijnt de moeite waard te zijn.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 66 - Woensdag 15-07-2015 – Péronne

    Namiddag met de auto naar Cappy gereden om hem daar achter te laten en met de fiets terug.  Het was heet en het ging het eerste stuk weer hard bergop.  Het ging van Cappy via Eclusier-Vaux naar Frise waar we terug een bereidbaar jaagpad hadden. Van hieruit via  Feuillieres, Ferme Sormont en Biache terug naar Péronne. 

     

              

    Het Canal de la Somme.           Naast de Somme.            

     

    Het ritje duurde 17 km maar dat was gezien de hitte wel genoeg. Toen we aan de kade arriveerden was er een Nederlands en nog een Belgisch jacht uit Klein Willebroek aangekomen.  De kade lag weer vol.  S ‘avonds arriveerde er nog een vrachtschip dat zich ook aan onze kant nestelde.  Niet veel meer gedaan deze avond.

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 - Dinsdag 14-07-2015 – Biaches - Péronne / 2

                            

    La Somme.                            Fort ……                                 Fort……

     

    S’Avonds zijn we nog eenritje door de stad gaan maken.  Weer een stad met een oude geschiedenis. Veel oude gebouwen en behouden stadsomwallingen met stadspoorten, veel groen, rondom de stad veel water. Gezien het hier vandaag de nationale feestdag is zitten de pleintjes goed vol, er is veel geknal van bommetjes en klein vuurwerk.  Te 23:00 uur zagen we van op de boot het vuurwerk dat van aan de Somme aan de Boulevard des Anglais werd afgestoken.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 - Dinsdag 14-07-2015 – Biaches - Péronne

    Vandaag kunnen we niet varen gezien het hier de nationale feestdag is.  We willen wel naar de haven van Péronne om water te tanken.  We vertrokken te 09:00 uur voor de (ocharme) 4 kilomter.  Daar aangekomen bleek de jachthaven vol te liggen, ze liggen hier ook allemaal met twee tegen mekaar.  We hebben dan maar aangelegd aan de kade tegenover de vrachtschepen.  Hier liggen ook al vier jachten en we vonden nog een plaatsje tussen twee in.  We liggen hier goed en gaan namiddag de auto ophalen.


                                        

    Kade Péronne.                        Brug over Canal du Nord.       Klimplantjes.


    Voormiddag nog rap naar de bakker. Hier stond de winkel vol wachtenden en terwijl ik binnen was groeide de rij buiten aan.  Het is hier vandaag ook brocante markt. Rond 13:30 uur met de fiets vertrokken om de auto in Marquion op te halen.  Het wordt een ritje van 40 km dus het is goed dat het niet zo warm is vandaag.  Het is grijs, er staat een windje maar zolang het droog blijft is het goed.  We reden van Péronne, via Allaines, Moislains, Manancourt, Etricourt-Manancourt, Ytres, Ruyaulcourt, Hermies, Havrincourt, Graincourt-lès-Havrincourt, Moeuvres over de gewone wegen, meestal de D43 en vanaf sluis 4 over het jaagpad tot in Marquion. Tussen Hermies en Havrincourt reden we op de D5 over de hoge brug over het Canal du Nord waar dit diep werd uitgegraven. De brug werd door een Nieuw-Zeelandse eenheid gebouwd.  In Havrincourt staat het statige Chateau de Havrinqourt waar de Duitsers in de oorlog 14-18 hun hoofdkwartier hadden.  Hier zou Keizer Willem enkele dagen verbleven hebben om het front te bezoeken.  Havrincourt en Hermies liggen op de strategische hoogte ten noorden van de Somme waardoor hier hevige gevechten hebben plaatsgevonden.


                  

    Chateau Havrincourt.                La Porte de Bretagne.                    Omwalling.


    Getuige hiervan de vele kerkhoven die hier rond die bulten gezaaid liggen. De grote bossen die hier toen ten zuiden tegen de flanken lagen werden volledig gerooid om de Engelsen tijdig te zien aankomen.  Toch werden de Duitsers nog verrast en verdreven. In 1917 hebben ze het kasteel volledig opgeblazen.  Te 17:20 uur arriveerden we aan de auto en reden we terug naar de boot.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 64 - Maandag 13-07-2015 – Marquion - Biaches

    De Sepia was deze morgen reeds te 07:30 uur vertrokken gezien zij zo vlug mogelijk in Lyon wilden zijn.  De schipper had maar 6 weken verlof (ja die was nog niet op pensioen hé) en zou daar afgelost worden door een maat  die dan 6 weken verlof had. Eerst nog een bakker gezocht maar niet gevonden, brood dient men hier te halen in de Super-U aan de rotonde op de heuvel net buiten het dorp. De winkel was pas te 08:00 uur open dus dan maar terug tot het zo laat was. De boot na het ontbijt klaargemaakt en de sluis 2 Marquion opgeroepen.  We konden te 09:00 uur binnen. Vervolgens ging het via sluis 3 en 4 Sainse les Marquion, sluis 5 Moeuvre, 6 en 7 Graincourt les Havrincourt naar de tunnel van Ruyalcourt.   Deze tunnel is 4350 m lang met in het midden een “gare d’eau” waar tegenliggers gekruist kunnen worden. De tunnel is goed verlicht, ongeveer 10 m breed met een vaargeul van ongeveer 7 meter breed met aan weerszijde een service-voetpad.  Het “gare d’eau” is ongeveer 300 m lang dus er kunnen nogal wat schepen achter mekaar wachten.  Toen wij aan de tunnel arriveerden hadden we groen licht dus konden wer binnen.  Halverwege kruisten we één spits en we haden voor het tweede helft van de tunnel weer groen. 

                       

    Brug Ruyalcourt.                De commandopost.          Vlotte tunneldoorgang.          Sluis Cléry-sur-Somme.


    Hier moet je minimum 3 km/uur varen maar gezien het voor ons goed breed was zijn we er tegen 6 a 7 “doorgevlogen”. Nogal een verschil met de tunnel op het kanaal van St Quintin vorig jaar waar we doorgetrokken werden. Na een goed halfuur lag de tunnel achter ons en ging het verder naar de sluizen 8 en 9 Moislains, 10 Allaines, 11 Feuillaucourt en 12 Cléry-sur-Somme. Net voor sluis 11 kreeg ik de boot niet meer in achteruit. Om af te remmen dan maar een bocht van 360 graden gemaakt en aangelegd voor de sluis.  Het bleek dat de bedieningskabel van de keerkoppeling losgetrild was. De schroeven en het klemstuk lagen onderin. Na reparatie eerst een proefvaartje voor de sluis gemaakt en dan de sluis in op weg naar de volgende.  Na sluis 12 Cléry-sur-Somme arriveerden we aan het Canal de la Somme waar we voor het dorpje Biaches een oude kade met bolders vonden waar we vannacht gaan blijven liggen. Te 17:20 uur lagen we vast.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 63 - Zondag 12-07-2015 – Corbehem - Marquion

    Vandaag vertrokken we onder het zonnetje te 09:45 uur richting Canal du Nord. Wanneer we de Scarpe Superieur verlieten en het Canal de la Sensée in de richting sluis Goeulzin opgingen kwam er nog net een vrachtschip uit sluis Couchelettes.  We dachten dat we vermoedelijk met dat schip ook door sluis Goeulzin zouden moeten, maar beide sluizen, de grote en de kleine stonden open  en wij mochten alleen het kleine sas in.  We hadden dus weer twee drijvende bolders voor ons alleen en dus ging het weer heel vlot. Te 11:00 uur kwamen wij aan de afslag naar het Canal du Nord en hadden dadelijk sluis Palleuil in zicht.  Toen we er arriveerden moesten we wachten voor twee vrachtschepen stroomafwaarts en zodra die buiten waren kregen wij groen licht. 

     

          

    Werken aan de dijk.     Reuze gemakkelijk zo.  Sluis Goeuilzin.            Graanmolen in Arleux.


    Het is een sluis zonder drijvende bolders dus moesten we alle drie meter de touwen verleggen om de ongeveer 8 meter te overbruggen.  We waren nog maar net de sluis uit en kwamen weeral twee vrachtschepen tegen.  Voor een zondag is het hier wel druk. Toen we ter hoogte van km 8 voor sluis Marqouin kwamen meerden we aan aan het steigertje aan stuurboord.  Hier zou water moeten zijn.  Er staat inderdaad een kraantje maar dat staat zeker 30 meter van de steiger dus onze slangen zijn te kort.  Terwijl ik alvast de drinkwatderbussen vulde zag ik dat er aan de overkant maar net aan de versmalling van de brug een elektriciteits- en waterkast staat waar we onlangs een sleutel voor kochten. Dan zullen we morgen voor we vertrekken maar eerst tanken. Namiddag begon het toch weer te regenen zeker, het is dan ook weer zondag !  Rond 18:00 uur stopte het met regenen en klaarde het enigszins op.  We besloten dan te 18:30 te vertrekken om de auto op te halen.  Net toen we wilden vertrekken arriveerde de Sepia uit Gent. We reden van Marquion via Sauchy-Cauchy, Palluel, Arleux, Goeuilzin en Férin terug naar Corbehem, een tochtje van 18 km door het golvende landschap met de nu kletsnatte korenvelden.  Ze zullen morgen of overmorgen nog niet moeten oogsten nu.  Toen we te 19:45 uur te Corbehem arriveerde was het concours de jeux de balles reeds afgelopen, alle kraampjes waren al weg en net nu wij er hier ene wilden gaan drinken !  Dan met de auto naar Marquion.







     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 62 - Zaterrdag 11-07-2015 – Corbehem

    Vandaag een fietstocht gemaakt van 32 km die ons van Corbehem, via Courchelettes, Férin, Goeulzin, Estrées, Gouy-sous-Bellonne, Bellone, Tortequesne, Sailly-en-Ostrevent, Hamblain-lès-Prés, Biache-Saint-Vaast, Vitry-en-Artois, Brébières terug naar Corbehem voerde. 

     

                                          

    De kerk,  de sluis  van Biache-St Vaast en de aanlegkade waar we naar toe wilden.


    Net voor we wilden vertrekken arriveerde de “No stress” (F) uit Duinkerke, de boot die we deze reis ook al verschillende malen mee samen lagen.  We vertrokken rond 11:00 uur en namen picnick mee. Als we na het eten zouden vertrekken zou het te warm worden dachten we.  Het is toch al goed warm maar er staat een windje dat het heel draaglijk maakt.  Alleen op de stukken waar de wind werd tegengehouden door een haag of door de bebouwing voelde het echt heet aan. Het is hier een streek van grote boerderijen met grote graanvelden die momenteel oogstrijp zijn en waar op veel plaatsen de pikdorsers reeds aan het werk zijn.  We passeerden ook langs de sluis Goeulzin waar we morgen door moeten. In veel dorpen hangen affiches waar de feestelijkheden voor 14-07-2015 op vermeld zijn.  Op verschillende plaatsen is het “Couchon-grill”.  Het zal die dag overal goed ruiken veronderstel ik.  Op het tweede deel van de trip, na de picnick op een parking langs de D42, reden we langs Biache-Saint-Vaast, de plaats waar we met de bootd naartoe wilden en waar we eergisteren niet doorgeraakt waren.  Vanaf hier zou er op de Scarpe niet meer door te varen zijn door de begroeiing.  Rond 15:30 uur waren we terug aan boord en werd er met water gespeeld ten einde wat af te koelen.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61 - Vrijdag 10-07-2015 – Corbehem

    We halen vandaag de auto op in Courrières. Met deze rit reden we van Corbehem door het fabrieksterrein naar Brébières, vervolgens parallel met de spoorweg naar Vitry-en-Artois en van hieruit naar Query-Lamotte. Hierbij reden we over het plateau tussen deze twee dorpen waar ook een klein vliegveld en een militair oefenterrein gelegen is.  Aan het kerkje van Query hielden we een pitstop onder de bomen rond de kerk.

     

                    

    Graan en nog eens graan.          Stadhuis  en kerk van Hénin-Beaumont.


    Hier was het aangenaam vertoeven. Van hieruit ging het naar Hénin-Beaumont, een iets grotere stad met een imosant stadhuis en een merkwaardige kerk (of is het moskee ?)  Het was er ook markt zodat we weereens een andere weg moesten zoeken maar gezien de markt ten einde liep en veel marktkramers aan het opruimen waren konden we er met de fiets toch door.


                                

    De polykliniek van Henin-Beaumont.     De scheepswerf van Courchelettes.


    Eenmaal door Hénin-Beaumont  ging het rechtdoor naar Courrières, staken we een paar grote verbindingswegen over arriveerden op de plaats waar de auto achter gelaten was. Alles hing er nog aan, niets kapot maar goed vuil van een voorbij bui en het stof dat er nadien op gevallen was.  Na de auto opgehaald te hebben passeerden we nog eens langs de Cora en reden nadien terug naar Corbehem. Ik heb de indruk dat onze GPS soms echt niet meer weet waarheen, ik had de weg in grote lijnen opgeschreven maar  hij stuurde ons kilometers om. We hadden weer een langere weg afgelegd met de auto dan met de fiets.  In Esquerchin kwamen we langs de Renaultfabriek. Na aankomst aan de boot eerste de auto gewassen en dan gaan parkeren op de parking aan de kerk.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 60 - Donderdag 09-07-2015 – Vitry-en-Artois - Corbehem

    Gisteren afgesproken met die van het VNF dat wij te 10:00 uur terug wilden vertrekken, we gaan niet verder doorvaren gezien het verderop nog niet gemaaid was en er geen doorkomen aan zou zijn.  Deze morgen na het bakkersbezoek de maaiers van dienst aangesproken over de smurrie die ze voorbij hadden  laten drijven maar dat bleek niet anders te gaan gezien de arm van de kraan maar tot in de helft van de rivier geraakte ! (ook goed georganiseerd hè) en de rest er gewoon voorbij kon drijven en zich voor de sluis kon groeperen.  Als de hoop te groot werdn dreef de rest naar de overloop naast de sluis en zo verder stroomafwaarts.  De man met de kraan zag het probleem  en heeft ongeveer een uur met zijn kraan gewerkt om de smurrie uit de sluis te halen.  Het waren een twintig bakken (!) die dan verderop moesten gedeponeerd worden in afwachting van transport naar ….. Wij waren te 08:15 uur er aan begonnen en te 10:00 uur stipt kwamen de heren van het VNF aangereden met hun lange haakse rieken om alles uit de sluis te halen.  Het werk was net gedaan.  De sluis werd nog een maal gespoeld en de mannen vertrokken.  Wanneer wij dan 5 minuten later wilden vertrekken werkte die verrekte sluis weer niet. Nog maar eens gebeld (3 keer op 45 minuten) en te 11:30 arriveerden ze terug met twee. Uiteindelijk zijn we te 12:00 uur de sluis binnen gevaren en zijn er in blijven liggen om te eten. Te 12:50 uur naar de volgende sluizen gevaren die nu (godzijdank) allemaal dadelijk werkten en te 14:30 uur lagen we vast, terug in Corbehem.  We stoppen hier vandaag, het is wel geweest  na die twee dagen.  Annie heeft namiddag nog eens een wandelinkske gemaakt en is nog eens (waar heb ik dat nog eens geschreven) verdwaald en kwam pas na dik anderhalf uur terug aan de boot


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 59 - Woensdag 08-07-2015 – Douai - Vitry-en-Artois

    Vertrokken te 10:00 uur en na een tiental minuten terug op de Dérivation de la Scarpe rond Douai naar de eerste sluis voor vandaag, die van Douai. Net voor ons was een vrachtschip langs gekomen en achter ons arriveerde nog een jacht.  Deze sluis heeft drijvende bolders wat weer gemakkelijk is en wat nog beter was, wij hadden naast het vrachtschip twee drijvende bolders.  Na deze sluis een halfuurtje varen tot de sluis Courchelettes.  Het jacht dat eerste achter ons voer had ons net voordoen opgelopen zodat zij nu de twee drijvende bolders in het midden van de sluis hadden en wij die ene achteraan. 

     

           

    Sluis Courchelettes.                Sluis Vitry.                            En sluis Vitry.

    Te 11:45 uur draaiden wij de Scarpe Supérieure op en kwamen 5 minuten later aan de eerste sluis ervan, deze van Corbehem. In de documentatie stond dat we hier de afstandbediening voor de sluizen kregen maar dat bleek maar weer eens veranderd te zijn en nu moest deze gevraagd worden aan sluis Courcheletten.  De boot vastgelegd en te voet terug naar de sluis die een kilometertje van de boot af lag.  Ondertussen was het middagpauze en konden we wachten tot 13:00 uur voor we verder konden. Zeer proper water op de Scarpe maar met als gevolg een groot nadeel: veel plantengroei.  Het eerste stuk is (volgens het boekje) 2,20 meter diep en je kon tussen de planten door de bodem zien !  Er lagen wel veel losse eilanden planten die met de wel snelle stroming tegemoet kwamen.  Later bleek hoe dat kwam.  Boven sluis Vitry-en-Artois waren ze het gras (onderwater) aan het maaien en alles kwam eerst voor de sluisdeuren, dan in de sluizen en vervolgens in de richting van de volgende aangedreven.  Er werd met een kraan wel veel uit het water gehaald maar de kraan raakte maar tot in de helft van de breedte van de rivier zodoende… de rest ontsnapte en zorgde voor problemen.  We hebben op vijf kilometer met vier sluizen vijf uur gevaren ( en stil gelegen om de filter zuiver te maken )

                                     

    De “dader”.                 De profiteurs, gratis reizen.          Toch ook een mooie villa.

    Uiteindelijk kwamen we aan sluis Vitry. Deze ging met de afstandsbediening niet open en de telefoonnummer die ik in sluis Courchelettes gekregen had voor gebruik ingeval een panne aan de sluizen bleek niet te kloppen.  We hebben bijna een uur voor de sluis liggen dobberen, twee maal de filter moeten zuiver maken en zelfs een keer voor anker gegaan gezien de sterke stroming en het gebrek aan voortstuwing tijdens het werk. Na ongeveer 45 minuten verschenen er twee mannen , van ver te zien mensen van het VNF, maar het bleken twee politieagenten te zijn die naar een uitgebrande auto die wij iets verderop op het jaagpad hadden zien staan. Gelukkig wilde er eentje terug naar het “kotje” op de sluis gaan en die heeft dan iemand van het VNF gebeld. Die kreeg nadien de sluis ook niet open maar na nog eens tien minuten (grrrr…kalm blijven…geprobeerd toch…) ging de deur eindelijk open.

    In de sluis lag een plak drijvende groenten met daarin ook nog een houten balk zo breed als de sluis.  Het pak zat potvast in de sluis, spoelen kreeg het zelfs niet weg.  Dan maar de beuk erin en het pak de sluis ingeduwd zodat de deur achter ons dicht kon. Natuurlijk de filter weer verstopt. Met twe man een uur bezig geweest om alles achter de boot te krijgen zodat we buiten konden. Het was ondertussen 17:50 uur geworden en gezien de sluizen hier te 18:00 uur sluiten moesten we dan hier maar vast zien te maken.  We waren moe (eigenlijk vellendig van de ellende met de planten) en hebben dan maar niets meer gedaan buiten de boot wat gefatsoeneerd.  S’Avonds ben ik nog wel op zoek gegaan voor de bakker voor morgenvroeg.  Er zijn er hier twee en een kleine Carrefour in de buurt van de kerk.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 - Dinsdag 07-07-2015 – Douai

    Deze morgen wakker geworden te 07:15 uur. Het lijkt wel een rampjaar te worden hier. Mijne fiets gejat !  De fietsen waren slotvast , aan elkaar en aan de railing vastgemaakt maar het kabelslot werd doorgeknipt en mijn fiets is ribbedebie. Dat wordt weer een serieuze streep door de rekening Het feit dat de fietsen net ter hoogte van het raampje van de slaapkamer stond, het raampje stond trouwens open, en het is hier verlicht zodat het hier klaarlichte dag is ’s nachts, heeft de dief blijkbaar niet afgeschrikt. Als ik die te pakken krijg gaat hij er niet goed van zijn ! Zwemmen zal hij ! Na het ontbijt met de fiets van Annie een toer door de stad gemaakt om te kijken of ik hem nergens zie staan en op zoek naar het politiekantoor om de zaak aan te geven.

         

                      

    Hier stond hij, naast het open venster.    En zo vonden wij hem terug.

     

    Na veel zoeken vond ik het. Niemand weet hier blijkbaar het politiekantoor, zelfs mensen die op het stadhuis werken en aan wie ik het vroeg wisten het niet ! Uiteindelijk in de buurt van het station iemand gevonden die het Hotel de Police wist zijn. Daar aangekomen waren er nog vier wachtenden voor mij zodat ik een tijdje in de wachtzaal moest blijven zitten.  Na een uurtje (en nog twee wachtenden voor mij !) ging plots mijn GSM en het was Annie die meldde dat mijn fiets terug gevonden was, vlak bij in een tuin van de appartementen met uitzicht op de ligplaats.  Het achterwiel was wel volledig naar de klo..  zodat ik op zoek moest naar een fietsenmaker.  Iemand in de buurt had nog wel een oud wiel staan en dat mocht ik hebben als ik geen nieuw vond.  Die man wist ook een fietsenmaker vlak bij dus daar naartoe.  Ik werd er onmiddellijk geholpen en stapte met een nieuw achterwiel en een beer van nieuw extra slot maar 99.98 € lichter buiten en terug naar de boot.  Het wiel werd gemonteerd, de derailleur die iets verwrongen was werd recht gezet en de slijklap is stuk maar dat kon ik ook oplossen zodat ik terug kan fietsen. Gezien het ondertussen al 12:30 uur geworden was zullen we hier maar blijven liggen vandaag. Ondertussen is er nog een bootje met een Frans koppel met hun zoon aangekomen.  Deze mensen arriveerden een tijd terug in de haven van Arques net toen wij er vertrokken.  Nu liggen we hier dus met drie.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 - Dinsdag 07-07-2015 – Douai

    Deze morgen wakker geworden te 07:15 uur. Het lijkt wel een rampjaar te worden hier. Mijne fiets gejat !  De fietsen waren slotvast , aan elkaar en aan de railing vastgemaakt maar het kabelslot werd doorgeknipt en mijn fiets is ribbedebie. Dat wordt weer een serieuze streep door de rekening. Het feit dat de fietsen net ter hoogte van het raampje van de slaapkamer stond, het raampje stond trouwens open, en het is hier zo goed verlicht is zodat het hier klaarlichte dag lijkt ’s nachts, heeft de dief blijkbaar niet afgeschrikt. Als ik die te pakken krijg gaat hij er niet goed van zijn ! Zwemmen zal hij ! Na het ontbijt met de fiets van Annie een toer door de stad gemaakt om te kijken of ik hem nergens zie staan en op zoek naar het politiekantoor om de zaak aan te geven.

     

                 

    Hier stond hij, naast het open venster.    En zo vonden wij hem terug.


    Na veel zoeken vond ik het. Niemand weet hier blijkbaar het politiekantoor, zelfs mensen die op het stadhuis werken en aan wie ik het vroeg wisten het niet ! Uiteindelijk in de buurt van het station iemand gevonden die het 'Hotel de Police' wist zijn. Daar aangekomen waren er nog vier wachtenden voor mij zodat ik een tijdje in de wachtzaal moest blijven zitten.  Na een uurtje (en nog twee wachtenden voor mij !) ging plots mijn GSM en het was Annie die meldde dat mijn fiets terug gevonden was, vlak bij in een tuin van de appartementen met uitzicht op de ligplaats.  Het achterwiel was wel volledig naar de klo..  zodat ik op zoek moest naar een fietsenmaker.  Iemand in de buurt had nog wel een oud wiel staan en dat mocht ik hebben als ik geen nieuw vond.  Die man wist ook een fietsenmaker vlak bij dus daar naartoe.  Ik werd er onmiddellijk geholpen en stapte met een nieuw achterwiel en een béér van nieuw extra slot maar 99.98 € lichter buiten en terug naar de boot.  Het wiel werd gemonteerd, de derailleur die iets verwrongen was werd recht gezet en de slijklap is stuk maar dat kon ik ook oplossen zodat ik terug kan fietsen. Gezien het ondertussen al 12:30 uur geworden was zullen we hier maar blijven liggen vandaag. Ondertussen is er nog een bootje met een Frans koppel met hun zoon aangekomen.  Deze mensen arriveerden een tijd terug in de haven van Arques net toen wij er vertrokken.  Nu liggen we hier dus met drie.






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57- Maandag 06-07-2015 – Douai

    Deze voormiddag een toertje door en rond de stad gedaan en voor een herlading voor mijn intenetkaart en een water-en elektriciteitssleutel gaan halen.  Namiddag een fietstocht van 24 km gemaakt ten NO van Douai.  We vertrokken via het Centre Comlmercial tussen de Scarpe en de Dérivation de la Scarpe a Douai in de richting van het industrieterrein ten noorden van Douai.  We moeten hierdoor om ten noorden van Douai buiten de stad te geraken. Eenmaal over de A21 die ten noorden van Douai loopt zijn we terug op “landelijk” gebied. 

     

                       

    Aan de oude mijn te Le Marais.  Het interieur van de préromaanse kerk te Flines-lès-Raches.


    We rijden door l’Escarpelle tot aan het riviertje voor La Marais waar we links van de baan een van de weinige behouden schachttorens van een mijn zien staan.  Voor het terrein staat een locomotiefje met enkele berlengs als getuigen van de vroegere bedrijvigheid. Van hieruit volgens we westwaarts een mooie weg langs een klein riviertje welk door de marais loopt tot in Raches.  Hier vinden we een préromaanse kerk met een eienaardige toren.  Het gebouw heeft verschillende bouwperiodes gehad wat goed te zien is binnen en buiten de kerk.  De kerk heeft geen kruisvormig grondplan en in de kerk staan verschillende rijen dikke ronde pilaren die vier gewelven ondersteunen.  De basis van de toren staat “los” in de kerk en je kan er langs alle zijden doorheen gaan.  Het orgel staat vooraan aan de zijkant in de kerk. Van hieruit rijden we via Flines-lès-Raches, Montreuil, Anhiers en Lallaing terug onder de A21


                    

    Buiten en binnen de kerk.                     En de oude schachttoren van Anhiers.


    Vervolgens rijden we door Waziers terug naar Douai.  We hebben onderweg veel woonwijken, de vroeger mijncité’s, gezien. Er zijn een paar grote bij. Tussen Anhiers en Lallaing staat nog één vervallen oude mijntoren. De toren zelf is van beton in tegenstelling met deze die gerenoreerd zijn en die een staalconstructie zijn.  Het grote wiel van de ophaalinstallatie is hier verdwenen en het dak van de gebouw waar de toren deel van uitmaakt staat op instorten. Het was weer een mooi ritje door een streek die getuigt van een vergane steenkoolindustrie.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    05-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 56- Zondag 05-07-2015 – Courriéres – Douai / 2

                                              

    Bloempotjes.               Het theater.             De Place des Armes.        De Belforttoren.        

     

    De ligplaatsen zijn er gratis. Er is plaats voor een tiental boten en er staan kasten met elektriciteit en water.  Je moet er wel een sleutel voor kopen maar we hebben hier al veel van die palen zien staan dus morgen gaan we er dan maar een halen.  Na het eten zijn we een stadswandeling gaan maken.  Het is een mooie stad, helemaal opgekuist, veel groen.  Als je de verhalen hoort over de verpauperde steden in Noord-Frankrijk valt het hier wel reuze mee. Vlak in de buurt van de ligplaatsen is een Aldi een Mac donalds en een E. Leclerck. De eerste sporen van bewoning in wat nu Douai is gaan terug tot de 7e eeuw. Langs de boorden van de Scarpe ontwikkelde zich in de 12e eeuw een grote lakenindustrie, werd later een belangrijke militaire nederzetting met een heuse kanonnengieterij en in 1945 het centrum van de koolmijnindustrie van Noord-Frankrijk.  Sedert de sluiting van de koolmijnen werden nieuwe industrieen aangetrokken.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 56 - Zondag 05-07-2015 – Courriéres – Douai / 1

    Vandaag varen we verder want we moeten ergens water zien te tanken. Gezien het hier niet al te diep is en wij bij aankomst nogal veel zwarte moos omhoog werkten wil ik de boot met de hand draaien om hem daarna te starten en direct weg te varen om te verhinderen dat de filter gaat verstopt gaat geraken.

     

                           

    Ter hoogte van Douai.               De aanlegplaats Douai.          Het imposante stadhuis.

     

    We vertrokken dan te 08:50 uur en na 300 meter waren we dus terug op het Canal de la Deule en gingen we over stuurboord richting Douai. Na 9 km arriveerden we te Courcelles-lès-Lens waar we het grote bassin invoeren op zoek naar een aanlegplaats met water.


                                           

    De landbouwschool.                De voormalige kanonnengieterij met een hier gegoten kanon.

     

    De steigers die er lagen lagen vol, met nog één plaats maar daar geraakten wij niet in.  Verderop is een schuine kant op een plaats waar te zien aan de bevestigingspunten ooit een vlottend ponton heeft gelegen en daar stond een elektriciteits en water aansluitpunt. Stilletjes de boot tegen de schuine kant laten aandrijven, vastgemaakt en met de ladder de dikke halve meter naar de kant overbrugd.  Het restaurant, waar volgens de boek van 2013 de aanmeerfaciliteiten moesten afgehandeld worden, is reeds geruime tijd gesloten en staat te koop. Gelukkig werkte het waterkraantje nog zodat wij de tanks hebben kunnen bijvullen.  Het is wel geen plaats om te blijven liggen tegen die schuine kant (onder water) waar de boot telkens tegen bonkt als er op het kanaal een vrachtboot langsvaart.  Gezien we nergens anders konden aanmeren, de diepgang in het kleine bassin is maar 1 meter, zijn we dan maar verder gevaren. Rond 11:30 uur arriveerden we ter hoogte van Douai waar al die vrachtschepen liggen.

    Net voorbij dat grote bassin zagen we een invaart en daat zijn we maar eens gaan kijken hoe de situatie was.  In het begin lagen nog wat vrachtschepen maar verderop enkele slordige pontons waar geen plaats meer was.  Hier stond wel een wegwijzer naar de Halte Nautique in Doaui.  We hebben die richting dan maar gevolgd en kwamen dan op een prachtige ligplaats zo goed als in het centrum van de stad.






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 55- Zaterdag 04-07-2015 – Courriéres / 2

    We hebben onze regenjassen thuis (allé, op de boot hé) gelaten omdat we dachten dat het een hete dag zoals gisteren ging worden. En ja hoor, in het zicht van de finish op twee straten en 2 km van het station van Cuinchy moesten we hals over kop gaan schuilen in een bushokje !  Het duurde een tiental minuten, de bui was niet zo hevig als we dachten dat het ging worden, en toen was het voorbij en begon het zonnetje terug te bakken. Een vijftal minuten later waren we aan de auto en begon de terugweg. Op de terugweg naar Courrières begon de GPS kuren te vertonen. Soms verdween de weg plots van het scherm, twee maal was hij het noorden kwijt en eenmaal stuurde hij ons weer in de richting van de autoweg richting Lille dit maal. Dan maar mijn eigen GPS in gang gezet, eens naar het zonneke gekeken en de goede kant uit gereden.  Onderweg zagen we dan het reklamebord van de Cora die blijkbaar in Courrières vlakbij was en we zijn dan maar tot daar doorgereden en daar lekkere mosselen met frieten (1 kg mosselen en véél frieten en dat voor maar 6.90 € !) gaan eten. Nu moeten we vandaag niet meer koken en ook niet meer afwassen hè.  Na het een nog gaan shoppen en dan terug naar de boot.  We lieten de auto op de kleine parking aan de brug op 300 m van de boot achter tot we hem een van de dagen komen ophalen. Namiddag lekker geluierd en een waterspelletje gehouden.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs