Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
23-08-2015
Dag 105 - Zondag 23-08-2015 â Choisy-au-Bac
Deze middag in Compiegne iets gaan eten. Natuurlijk
moest het beginnen regenen toen we een eindje op pad waren.Onderweg nog een tijd onder een brug
geschuild maar op den duur moesten we toch verder. Toen we eindelijk een
restaurant gevonden hadden en ons op het overdekte terras installeerden stopte
het met regenen.Na het eten hebben we
nog een rondje door de stad gemaakt en dan verder gereden naar de Clarière de
lArmistice. Op deze plaats is in 1918 de wapenstilstand getekend.
Compiegne.De Oise te Compiegne.Waterstanden.
Het ligt in de bossen een vijftal kilometer van de
plaats waar Oise en Aisne samenvloeien.De ondertekening vondt plaats in een restauratiewagon van de vroegere
maatschappij Wagon Lits.In het museum
staat een gelijkaardige wagon die ingericht is zoals deze die origineel
gebruikt werd. Deze trein stopte op een spoorrotonde naast de oude spoorlijn
Soisson Compiegne ter hoogte van Le Francport. De Duitse delegatie kwam van
uit Ternier naar deze plaats om het staakt het vuren te ondertekenen.Het museum werd in 1929 opgericht maar het
werd door de Duitsters in 1940 bij de bezetting van Frankrijk vernield.
Aan het museum Clarière de lArmistice.Duits of Brits 75 mm kanon.
De originele wagon werd naar Duitsland gesleept en
werd in1945 bij een bombardement
vernield. In het museum zijn een groot aantal steroscopische oude fotos, uit
de loopgraven verzameld handwerk, wapens, uniformen en originele documenten te
zien.Buitenis ook een herdenkingstuin genoemd naar Augustin Trébuchon, het
officieel laatste slachtoffer dat 15 minuten voor de ondertekening van de
wapenstilstand sneuvelde. Aan de ingang staan buiten tevens een kleine tank en
enkele kanonnen.
Dag 104 - Zaterdag 22-08-2015 â Noyon â Choisy-au-Bac
Vandaag lang geslapen ! Het wasbijna 09:00 uur. Toen er te 10:05 uur een
vrachtboot in onze richting kwam gevaren alles vlug klaar gemaakt om mee sluis
18 - Noyon in te slippen.Gezien die
boot 61 m lang was zei de schipper ervan dat wij maar eerst in de sluis moesten
dan hadden we van hem geen last.Na de
sluis ingelicht te hebbengingen we dus
vooraan in de kuip.Gezien we hier
verder moeten zakken gaat dit vlotjes op een touw. Eenmaal beneden ging het
verder naar de 1 km verder gelegen sluis 19 Pont-lEveque waar net een
vrachtboot uit kwam en waar wij dus weer onmiddellijk ingingen met achterons
onze maat van de vorige sluis.Eenmaal
uit deze sluis arriveren we op het Canal latéral à la lOise. Van hieruit ging
het verder naar sluis 3 Bellerive.Hier moesten we alleen omlaag langs de kleine sluis.Dan verder naar sluis 4 Janville waar we
weer alleen door de vernieuwde kleine sluis mochten.Na deze sluis kwamen we op de rivier de Oise die we van hieruit
een vijftal km volgen tot aan de samenvloeiing van Oise en Aisne waar we
linksaf de Aisne stroomopwaarts gaan volgen. Te Choisy-au-Bac ligt een mooie
kade waar we ons tegenaan gelegd hebben.De tocht was vandaag 24 km lang.
(Geen fotos, kaartje vergeten in fototoestel te steken).
Dag 103 - Vrijdag 21-08-2015 â Languevoisin â Noyon
Te 09:30 uur in sluis Languevoisin. Dan verder naar
de tunnel van Libermont.Toen we daar
nog een paar kilometer vanaf waren zagen we voor ons een vrachtschip in die
richting varen, dus wat gas bijgegeven zodat we netjes op 100 meter achter hem
waren om de tunnel in te gaan om niet het risico te lopen dat er een paar uit
de andere richting kwamen en we dan zouden moeten wachten.
Door de tunnel van Libermont.Druk vandaag.Noyon, Hotel de ville.
Het door de tunnel varen verliep achter het
vrachtschip stapvoets, op stationair toerental was nog te snel.Na 20 minuten waren we door de tunnel van 1
km lang en toen ging het weer wat sneller. Vervolgens moesten we nog door
sluizen 16 Campagne en 17 Sermaise. Toen we ter hoogte van Noyon kwamen
hebben we dan maar voor sluis 18 Noyon vlak bij de stad aangelegd.Te 14:45 uur lagen we vast.
De kathedraal van Noyon, het schrijn St Elooi,
biechstoel en orgel en mijlpalen in de historie.
Gezien het vandaag weer heel heet was gaan we de auto
maar deze avond na het avondeten halen.We hebben dan ook vroeger gegeten als gewoonlijk en zijn daarna voor de
rit van 24 km terug naar Languevoisin vertrokken.We zijn ditmaal zo veel moghelijk langs het kanaal gefietst
(lekker vlak behalve de talud aan de sluizen) en we waren toch wel blij dat het
niet verder was. SAvonds nog tot 23:00 uur buiten op het terras gezeten, het
was weer een heerlijk weertje vanavond.
Dag 102 - Donderdag 20-08-2015 â Peronne - Langevoisin
Te 10:15 uur vertrokken naar sluis 13 Peronne.Wanneer we net vertrokken waren zagen we een
vrachtschip achter ons aan komen dus het zal ofwel wachten ofwel schutten met
deze worden.Gelukkig was hij alleen en
konden we met hem in de sluis (sluizen zijn hier 90 meter lang).Het schutten duurde een kwartiertje.Wanneer we buiten gingen hebben we gevraagd
of we voorbij mochten gezien hij met een slakkengangetje verder ging, maar
uiteindelijk maakte het niets uit want aan de volgende sluis moesten we toch
wachten en hem eerst binnen laten.
Splitsing Canal de Nord en Somme.Oude steenbakkersoven.Canal du Nord thv Langevoisin.
Dus na deze sluis zijn we maar achter hem gebleven
tot sluis 14 Epénancourt.Hier hebben
we te 14:00 uur voor de sluis aan de laatste bolder vastgemaakt voor
vandaag.Namiddag zijn we dan met de
fiets de auto gaan ophalen in Peronne.Dit was ook een ritje van 22 km langs kleine dorpjes die langs het
kanaal liggen.
Deze avond nog een ritje naar Langevoisin gemaakt om
een bakker te zoeken.Ik heb geen
bakker gevonden, volgens een local moet je daarvoor naar nesle, het dorp
verderop.Wel een werf gevonden waar ze
7 windmolens aan het zetten zijn.
Aertssen.Machinehuis 6 meter hoog, wieken 40 m lang, 2.2 m
diameter !
Twee staan er al recht en voor de 3e en de
4e werden vandaag de wieken en het machinehuis geleverd.De molens komen uit Denemarken en worden
hier door de firma Aertssen uit Stabroek gelost !Ze worden wel door een andere firma gezet. De masten van de
molens zijn 106 meter hoog, de wieken zijn 40 m lang dus een cirkel van 80 m
doormeter ! De voet van de wieken hebben een doormeter van 2.2 meter en
zitten met 60 bouten van 20 mm vast aan de kop. Als de onderdelen op de grond
liggen zijn ze wel indrukwekkend.
Te 09:00 uur vertrokken we voor het laatste deel van
het Canal de la Somme, van Cappy naar Peronne.We gingen bijna in sneltreinvaart door de sluis 9 Frise Inferieure,
sluis 8 Frise Superieure, sluis 7 Sormont en door de bruggen 2
Eclusier-Vaux en 1 Feuillières. Aan sluis Sormont namen we afscheid van de
vriendelijke sassenier die ons de voorbije maand verschillende malen van dienst
was aan de sluizen en bruggen. Te 11:45 uur kwamen we terug op het Canal du
Nord en te 12:10 lagen we vast aan de kade in Peronne.
In sluis Frise.Het meer ter hoogte Clery/Somme.Vaux.
Er ligt een vrachtschip waarvan de schipper zijn boot
aan het schilderen is en een Franse pleziervaarder. Terwijl wij zaten te eten
kwam de vrouw van deze boot van de winkel en is die boot ook vertrokken.Gezien Annie wat stijf was van de rit van
gisteravond zal ik alleen de auto gaan ophalen.Ik stippelde een route uit van Peronne, over de andere oever van
de Somme langs de dorpjes Clery-sur-Somme, Hem-Monacu, Curlu, langs Le hameau
de Fargny, Vaux, Eclusier-Vaux, Suzanne en zo terug naar Cappy.In deze dorpjes, met uitzondering in Suzanne,waren we nog niet geweest en vond ik weer
een paar mooie plaatsjes. In Clery-sur-Somme een mooi groot meer, Le Hameau de
Fragny is een mooie grote hoeve langs het meer iets verderop. In Hem-Monacu
weer een groot kerkhof en net voor Suzanne weer een mooi panorama op de
watermassas. Toen ik na 24 km in Cappy verrtrok met de auto passeerde ik op de
plaats waar in WO I op het grote veld voor het kasteeltje van Cappy het
vliegveld van de Duitsers was.Hier zou
Manfred van Richthofen, alias De Rode Baron voor veel van zijn vluchten in de
buurt zijn opgestegen.Bij zijn
allerlaatste vlucht zou hij hier ook vertrokken zijn.
Vaux.Aan het oude vliegveld
in WO I in Cappy.
Op de hoek van wat nu een groot graanveld op de top
van de heuvel is staat een paneel die de bezoekers hierop attent maakt.Onderweg naar de boot passeerde ik in
Biaches ook het grote Franse oorlogskerkhof uit de buurt.Het is namiddag nog warm geworden en deze
avond is het nog lekker op ons terras.
Weer met regen wakker geworden. We varen verder
(terug eigenlijk) naar Cappy.We
vertrokken te 09:30 uur. Het blijft de hele voormiddag miezerig. We moesten
terug door de sluizen 13 Silly-Laurette, sluis 12 Méricourt, sluis 11 Froissy
en daar moesten we wachten tot na de middagrust.Te 13:50 uur gingen we door sluis Froissy en later door sluis 10
Cappy en door de ophaalbrug Cappy waarna we te Cappy zijn gaan liggen.
Onderweg naar Corbie.Het Australisch gedenkteken.
Deze avond hebben we de auto opgehaald in
Corbie.We reden ditmaal langs een
andere weg als een maand geleden.We
reden aanvankelijk langs het kanaal tot Froissy, van daaruit via de D329
(natuurlijk moest dat weer bergop) richting Proyard tot ter hoogte van
Chuignolles.Van daaruit ging het over
de D71 bergaf naar Méricourt dan naar Sally-Laurette waar we over de Somme
reden, verder langs Sally-le-Sèc, Vaux-sur-Somme en zo naar Corbie.Later reden we met de autoterug naar Cappy.
Gezien we al terug een eind voorbij Amiens zitten en
we nog graag de Sité Soutterain de Naours gingen bezoeken zijn we vandaag met
de auto naar Naours gereden.Het is 24
km en het gaat nogal bergop en bergaf zodat we in totaal 48 km zouden moeten doen
daarom namen we de auto. Het is een ondergronds dorp dat uitgegraven is in een
voormalige steengroeve vanaf de 12e eeuw. Toen de streek geteisterd
werd door invallen van de Noormannen werd door de dorpelingen beslist
ondergronds te gaan en werd in de groeve in totaal 900 m galerijen en 300
kamers uitgegraven.
De kerk van Naours.De Feestzaal.Het schoorsteensysteem.
Tevens werden er een aantal publieke ruimten
waaronder een heuse kapel met drie beuken en een feestzaal uitgegraven.De kamers zijn ongeveer drie op 7 meter
groot en er was hierin plaats voor een gezien met hun inboedel.Het vee ging ook ondergronds en werd in
stallingen ondergebracht. De site is voorzien van zes schoorstenen die allemaal,
om ontdekking door vijanden, uitmonden in de schoorsteen van het molenaarshuis
dat tegen de berg stond.De site ligt
ongeveer 33 meter onder de grond. Later kwam het in onbruik maar eind de jaren
1880 werd het ondergronds dorp op initiatief van de Abt van Amiens met behulp
van de dorpelingen opgeruimd en werd het zelfs in die tijd een toeristische
plaats.
De ingang van de site, de kapel, nog een grote
ruimte.et binnenwerk van de
molen.
In WO I werd de site door het Britse leger gebruikt
als ziekenhuis en in WO II door de duitsers als commandopost en
munitieopslagplaats. Rond de sitde ligt een park met een kleine speeltuin en
boven in het park is een touwenparkours in de bomen aangelegd.Boven op de berg staan de twee oude
windmolens.Het is een leuke site om
eens te bekijken als je in de buurt komt (tussen Amiens en Doulens , Picardië).
We hadden de fietsen mee genomen en na het bezoek hebben we nog een fietstocht
van 24 km gemaakt in de buurt van Naours. We reden van Naours via Havernes,
Cabnalpes, Hallois/ Pernois, Aoignas, Fiefles, Montrelet, Bonneville en Le
Rosel terug naar Naours.Het zijn
allemaal leuke kleine dorpjes die ofwel langs een kleine beek ofwel boven op de
top van een heuvel liggen.Het stuk
tussen Fiefles en Bonndeville was het steilste en daar moesten we effe van de
fiets.We arriveerden te 18:30 uur
terug aan het startpunt en een half uur later terug in Corbie.