Aniway op reis 2015
Archief per week
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Gastenboek
  • kessel-lo
  • groeten

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    23-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 105 - Zondag 23-08-2015 – Choisy-au-Bac

    Deze middag in Compiegne iets gaan eten. Natuurlijk moest het beginnen regenen toen we een eindje op pad waren.  Onderweg nog een tijd onder een brug geschuild maar op den duur moesten we toch verder. Toen we eindelijk een restaurant gevonden hadden en ons op het overdekte terras installeerden stopte het met regenen.  Na het eten hebben we nog een rondje door de stad gemaakt en dan verder gereden naar de Clarière de l’Armistice. Op deze plaats is in 1918 de wapenstilstand getekend.


             

    Compiegne.                        De Oise te Compiegne.    Waterstanden.


    Het ligt in de bossen een vijftal kilometer van de plaats waar Oise en Aisne samenvloeien.  De ondertekening vondt plaats in een restauratiewagon van de vroegere maatschappij Wagon Lits.  In het museum staat een gelijkaardige wagon die ingericht is zoals deze die origineel gebruikt werd. Deze trein stopte op een spoorrotonde naast de oude spoorlijn Soisson – Compiegne ter hoogte van Le Francport. De Duitse delegatie kwam van uit Ternier naar deze plaats om het staakt het vuren te ondertekenen.   Het museum werd in 1929 opgericht maar het werd door de Duitsters in 1940 bij de bezetting van Frankrijk vernield. 


                     

    Aan het museum Clarière de l’Armistice.                 Duits of Brits 75 mm kanon.


    De originele wagon werd naar Duitsland gesleept en werd in  1945 bij een bombardement vernield. In het museum zijn een groot aantal steroscopische oude foto’s, uit de loopgraven verzameld handwerk, wapens, uniformen en originele documenten te zien.  Buiten  is ook een herdenkingstuin genoemd naar Augustin Trébuchon, het officieel laatste slachtoffer dat 15 minuten voor de ondertekening van de wapenstilstand sneuvelde. Aan de ingang staan buiten tevens een kleine tank en enkele kanonnen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 104 - Zaterdag 22-08-2015 – Noyon – Choisy-au-Bac

    Vandaag lang geslapen ! Het was  bijna 09:00 uur. Toen er te 10:05 uur een vrachtboot in onze richting kwam gevaren alles vlug klaar gemaakt om mee sluis 18 - Noyon in te slippen.  Gezien die boot 61 m lang was zei de schipper ervan dat wij maar eerst in de sluis moesten dan hadden we van hem geen last.  Na de sluis ingelicht te hebben  gingen we dus vooraan in de kuip.  Gezien we hier verder moeten zakken gaat dit vlotjes op een touw. Eenmaal beneden ging het verder naar de 1 km verder gelegen sluis 19 – Pont-l’Eveque waar net een vrachtboot uit kwam en waar wij dus weer onmiddellijk ingingen met achterons onze maat van de vorige sluis.  Eenmaal uit deze sluis arriveren we op het Canal latéral à la l’Oise. Van hieruit ging het verder naar sluis 3 – Bellerive.  Hier moesten we alleen omlaag langs de kleine sluis.  Dan verder naar sluis 4 Janville waar we weer alleen door de vernieuwde kleine sluis mochten.  Na deze sluis kwamen we op de rivier de Oise die we van hieruit een vijftal km volgen tot aan de samenvloeiing van Oise en Aisne waar we linksaf de Aisne stroomopwaarts gaan volgen. Te Choisy-au-Bac ligt een mooie kade waar we ons tegenaan gelegd hebben.  De tocht was vandaag 24 km lang.

    (Geen foto’s, kaartje vergeten in fototoestel te steken).

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 103 - Vrijdag 21-08-2015 – Languevoisin – Noyon

    Te 09:30 uur in sluis Languevoisin. Dan verder naar de tunnel van Libermont.  Toen we daar nog een paar kilometer vanaf waren zagen we voor ons een vrachtschip in die richting varen, dus wat gas bijgegeven zodat we netjes op 100 meter achter hem waren om de tunnel in te gaan om niet het risico te lopen dat er een paar uit de andere richting kwamen en we dan zouden moeten wachten.

              

    Door de tunnel van Libermont.   Druk vandaag.            Noyon, Hotel de ville. 


    Het door de tunnel varen verliep achter het vrachtschip stapvoets, op stationair toerental was nog te snel.  Na 20 minuten waren we door de tunnel van 1 km lang en toen ging het weer wat sneller. Vervolgens moesten we nog door sluizen 16 –Campagne en 17 – Sermaise. Toen we ter hoogte van Noyon kwamen hebben we dan maar voor sluis 18 – Noyon vlak bij de stad aangelegd.  Te 14:45 uur lagen we vast. 


                                 

    De kathedraal van Noyon, het schrijn St Elooi, biechstoel en orgel en mijlpalen in de historie.


    Gezien het vandaag weer heel heet was gaan we de auto maar deze avond na het avondeten halen.  We hebben dan ook vroeger gegeten als gewoonlijk en zijn daarna voor de rit van 24 km terug naar Languevoisin vertrokken.  We zijn ditmaal zo veel moghelijk langs het kanaal gefietst (lekker vlak behalve de talud aan de sluizen) en we waren toch wel blij dat het niet verder was. S’Avonds nog tot 23:00 uur buiten op het terras gezeten, het was weer een heerlijk weertje vanavond.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 102 - Donderdag 20-08-2015 – Peronne - Langevoisin

    Te 10:15 uur vertrokken naar sluis 13 Peronne.  Wanneer we net vertrokken waren zagen we een vrachtschip achter ons aan komen dus het zal ofwel wachten ofwel schutten met deze worden.  Gelukkig was hij alleen en konden we met hem in de sluis (sluizen zijn hier 90 meter lang).  Het schutten duurde een kwartiertje.  Wanneer we buiten gingen hebben we gevraagd of we voorbij mochten gezien hij met een slakkengangetje verder ging, maar uiteindelijk maakte het niets uit want aan de volgende sluis moesten we toch wachten en hem eerst binnen laten. 

                                            

    Splitsing Canal de Nord en Somme.  Oude steenbakkersoven.  Canal du Nord thv Langevoisin. 


    Dus na deze sluis zijn we maar achter hem gebleven tot sluis 14 –Epénancourt.  Hier hebben we te 14:00 uur voor de sluis aan de laatste bolder vastgemaakt voor vandaag.  Namiddag zijn we dan met de fiets de auto gaan ophalen in Peronne.  Dit was ook een ritje van 22 km langs kleine dorpjes die langs het kanaal liggen.

    Deze avond nog een ritje naar Langevoisin gemaakt om een bakker te zoeken.  Ik heb geen bakker gevonden, volgens een “local” moet je daarvoor naar nesle, het dorp verderop.  Wel een werf gevonden waar ze 7 windmolens aan het zetten zijn.


                                 

    Aertssen.                 Machinehuis 6 meter hoog, wieken 40 m lang, 2.2 m diameter !


    Twee staan er al recht en voor de 3e en de 4e werden vandaag de wieken en het machinehuis geleverd.  De molens komen uit Denemarken en worden hier door de firma Aertssen uit Stabroek gelost !  Ze worden wel door een andere firma gezet. De masten van de molens zijn 106 meter hoog, de wieken zijn 40 m lang dus een cirkel van 80 m doormeter ! De “voet” van de wieken hebben een doormeter van 2.2 meter en zitten met 60 bouten van 20 mm vast aan de kop. Als de onderdelen op de grond liggen zijn ze wel indrukwekkend.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    19-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 101 - Woensdag 19-08-2015 – Cappy - Peronne

    Te 09:00 uur vertrokken we voor het laatste deel van het Canal de la Somme, van Cappy naar Peronne.  We gingen bijna in sneltreinvaart door de sluis 9 – Frise Inferieure, sluis 8 Frise Superieure, sluis 7 – Sormont en door de bruggen 2 – Eclusier-Vaux en 1 – Feuillières. Aan sluis Sormont namen we afscheid van de vriendelijke sassenier die ons de voorbije maand verschillende malen van dienst was aan de sluizen en bruggen. Te 11:45 uur kwamen we terug op het Canal du Nord en te 12:10 lagen we vast aan de kade in Peronne. 

     

                              

    In sluis Frise.             Het meer ter hoogte Clery/Somme.    Vaux.


    Er ligt een vrachtschip waarvan de schipper zijn boot aan het schilderen is en een Franse pleziervaarder. Terwijl wij zaten te eten kwam de vrouw van deze boot van de winkel en is die boot ook vertrokken.  Gezien Annie wat stijf was van de rit van gisteravond zal ik alleen de auto gaan ophalen.  Ik stippelde een route uit van Peronne, over de andere oever van de Somme langs de dorpjes Clery-sur-Somme, Hem-Monacu, Curlu, langs Le hameau de Fargny, Vaux, Eclusier-Vaux, Suzanne en zo terug naar Cappy.  In deze dorpjes, met uitzondering in Suzanne,  waren we nog niet geweest en vond ik weer een paar mooie plaatsjes. In Clery-sur-Somme een mooi groot meer, Le Hameau de Fragny is een mooie grote hoeve langs het meer iets verderop. In Hem-Monacu weer een groot kerkhof en net voor Suzanne weer een mooi panorama op de watermassa’s. Toen ik na 24 km in Cappy verrtrok met de auto passeerde ik op de plaats waar in WO I op het grote veld voor het kasteeltje van Cappy het vliegveld van de Duitsers was.  Hier zou Manfred van Richthofen, alias De Rode Baron voor veel van zijn vluchten in de buurt zijn opgestegen.  Bij zijn allerlaatste vlucht zou hij hier ook vertrokken zijn. 


             

    Vaux.                  Aan het oude vliegveld in WO I in Cappy.


    Op de hoek van wat nu een groot graanveld op de top van de heuvel is staat een paneel die de bezoekers hierop attent maakt.  Onderweg naar de boot passeerde ik in Biaches ook het grote Franse oorlogskerkhof uit de buurt.  Het is namiddag nog warm geworden en deze avond is het nog lekker op ons terras.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 100 - Dinsdag 18-08-2015 – Corbie - Cappy

    Weer met regen wakker geworden. We varen verder (terug eigenlijk) naar Cappy.  We vertrokken te 09:30 uur. Het blijft de hele voormiddag miezerig. We moesten terug door de sluizen 13 – Silly-Laurette, sluis 12 – Méricourt, sluis 11 – Froissy en daar moesten we wachten tot na de middagrust.  Te 13:50 uur gingen we door sluis Froissy en later door sluis 10 – Cappy en door de ophaalbrug Cappy waarna we te Cappy zijn gaan liggen.

     

                           

                                   Onderweg naar Corbie.  Het Australisch gedenkteken.


    Deze avond hebben we de auto opgehaald in Corbie.  We reden ditmaal langs een andere weg als een maand geleden.  We reden aanvankelijk langs het kanaal tot Froissy, van daaruit via de D329 (natuurlijk moest dat weer bergop) richting Proyard tot ter hoogte van Chuignolles.  Van daaruit ging het over de D71 bergaf naar Méricourt dan naar Sally-Laurette waar we over de Somme reden, verder langs Sally-le-Sèc, Vaux-sur-Somme en zo naar Corbie.  Later reden we met de auto  terug naar Cappy.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 99 - Maandag 17-08-2015 – Corbie

    Gezien we al terug een eind voorbij Amiens zitten en we nog graag de Sité Soutterain de Naours gingen bezoeken zijn we vandaag met de auto naar Naours gereden.  Het is 24 km en het gaat nogal bergop en bergaf zodat we in totaal 48 km zouden moeten doen daarom namen we de auto. Het is een ondergronds dorp dat uitgegraven is in een voormalige steengroeve vanaf de 12e eeuw. Toen de streek geteisterd werd door invallen van de Noormannen werd door de dorpelingen beslist “ondergronds” te gaan en werd in de groeve in totaal 900 m galerijen en 300 “kamers” uitgegraven.


                        

    De kerk van Naours.                 De “Feestzaal”.                        Het schoorsteensysteem.


    Tevens werden er een aantal “publieke” ruimten waaronder een heuse kapel met drie beuken en een feestzaal uitgegraven.  De “kamers” zijn ongeveer drie op 7 meter groot en er was hierin plaats voor een gezien met hun inboedel.  Het vee ging ook ondergronds en werd in stallingen ondergebracht. De site is voorzien van zes schoorstenen die allemaal, om ontdekking door vijanden, uitmonden in de schoorsteen van het molenaarshuis dat tegen de berg stond.  De site ligt ongeveer 33 meter onder de grond. Later kwam het in onbruik maar eind de jaren 1880 werd het ondergronds dorp op initiatief van de Abt van Amiens met behulp van de dorpelingen opgeruimd en werd het zelfs in die tijd een toeristische plaats.


                             

    De ingang van de site, de kapel, nog een grote ruimte.     et binnenwerk van de molen.


    In WO I werd de site door het Britse leger gebruikt als ziekenhuis en in WO II door de duitsers als commandopost en munitieopslagplaats. Rond de sitde ligt een park met een kleine speeltuin en boven in het park is een touwenparkours in de bomen aangelegd.  Boven op de berg staan de twee oude windmolens.  Het is een leuke site om eens te bekijken als je in de buurt komt (tussen Amiens en Doulens , Picardië). We hadden de fietsen mee genomen en na het bezoek hebben we nog een fietstocht van 24 km gemaakt in de buurt van Naours. We reden van Naours via Havernes, Cabnalpes, Hallois/ Pernois, Aoignas, Fiefles, Montrelet, Bonneville en Le Rosel terug naar Naours.  Het zijn allemaal leuke kleine dorpjes die ofwel langs een kleine beek ofwel boven op de top van een heuvel liggen.  Het stuk tussen Fiefles en Bonndeville was het steilste en daar moesten we effe van de fiets.  We arriveerden te 18:30 uur terug aan het startpunt en een half uur later terug in Corbie.



     






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs