Aniway op reis 2015
Archief per week
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Gastenboek
  • kessel-lo
  • groeten

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    31-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 82 - Vrijdag 31-07-2015 – Lamotte Brebieres - Amiens

    Gisteren hadden we de sluis besteld tegen 09:30 uur en ja hoor, stipt op tijd was er iemand present.  We moeten vandaag maar een sluis doen namelijk deze waar we nu voor liggen  Vervolgens is het 9 km tot in Amiens langs de slingerende Somme met links en recht regelmatig grote waterpartijen met waterlelies. 

     

            

    Op en langs de Somme.                                            Kajak-club Amiens.

    Er zaten vandaag ook veel vissers dus was het soms slalommen.  Te 11:00 uur arriveerden we aan de kade in Amiens.  We vonden een plaatsje tussen een grote boot met Amerikanen en een andere Belg uit Doornik.  Hier staan ook palen met elektriciteit en water en we hadden geluk, een van de aansluitpunten was nog aktief en later zou blijken dat deze op zondagmorgen nog steeds aan stond zodat we heel de tijd elektriciteit en waten hadden zonder dat het ons een cent kostte.

                                        

    Langs de kade in Amiens.          Amiens Port Amont.        De kathedraal en het orgel.

    Namiddag een wandeling door de stad gemaakt met natuurlijk een bezoek aan de grootste kathedraal van Frankrijk, 145 m lang, 70 m breed, 112 m hoog.  De kathedraal van Notre Dame van Parijs zou hier twee maal in kunnen !  Buiten op de gevels zouden meer dan 3000 beelden staan !. Vanavond nog naar het lichtspel aan de kathedraal geweest maar dat viel een beetje tegen en de batterij van mijn fototoestel moest natuurlijk nu weer leeg zijn.









    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 81 - Donderdag 30-07-2015 – Corbie – Lamotte Brébières

    Te 10:20 uur vertrokken en dadelijk door sluis 14 – Corbie. Vervolgens over de slingerende rivier tot aan sluis 15 –Daours en dan verder naar sluis 16 Lamotte waar we net voor 12:00 uur aanlegden aan de sleiger net voor de sluis. Samen met Wietse met de fiets op zoek naar een bakker. Noch in Blangy, noch in Glisy op onze we een bakker gezien. 

     

                     

    Het ‘patattenfabriek’ in Daours.     Ligplaats aan sluis Lamotte-Brébières.


    Later in de namiddag nog een ritje gedaan naar Camot en daar hebben we twee bakkers gevonden maar ze waren allebei gesloten.  Annie besloot dan maar om morgen vroeg pannekoeken te bakken maar we zaten zonder bloem.  Dus weer maar de fiets op en naar Longeau waar een winkelcentrum was.  Uiteindelijk toch alles gevonden.  Wietse heeft namiddag nog gevist maar niets gevangen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 80 - Woensdag 29-07-2015 – Corbie

    Terug gekomen naar Corbie.  Rond 14:30 uur terug aan de boot.  Met Wietse een visverlof gaan halen en alles klaargemaakt om morgen te vertrekken.

     

                       

    Le belvedère de Frise.        Wietse maakt overal vrienden.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 73 - Woensdag 22-07-2015 – Corbie

    Deze morgen de boot verlegd naar de kade aan de overkant waar een grote boot vertrokken was en waar hij enkele dagen kan blijven liggen zonder dat hij een plaats met water en elektriciteit bezet houd. Een kleine poetsbeurt gehouden terwijl ik Annie nog eens alleen op pad naar het stadje stuurde.

                                   

    T.h.v. Veuquemont.   De Féculerie de pommes de terre.    Aan sluis Lamotte-Brébière.


    Namiddag een fietstocht gemaakt langs het (nieuwe) stuk van de Véloroute de la Somme richting Amiens. Onderweg enkele mooie aanlegplaatsen voor het volgende deel van de reis ontdekt. Ter hoogte van Blancy en voor sluis Lamotte zijn mooie picnicplaatsen gemaakt en er kunnen in Blancy twee en aan sluis Lamotte op vijf verschillende plaatsjes boten liggen.  Er is wel geen elektriciteit en of water en de bakker is vermoedelijk ook niet bij de deur. Ter hoogte van Camot, net voor Amiens draaiden we terug, reden over het kanaal terug richting Corbie. 


                         

    Marais des Boeufs à Camon.     Brug over de vallei vd Somme.  Drinkbakken voor de paarden

                                                                                                die vroeger de boten trokken.


    Ter hoogte van de sluis van Lamotte eindigde de weg en staken we via de vernieuwe en breede sluisdeuren terug over naar de andere kant.  Van bij Blancy volgden we dan de gewone weg tot op de D1 en zo terug naar Corbie.  We hadden weer 28 km op de teller over toch wel een mooie route. Bij terugkomst Daniel ingelicht over de opgemerkte ligplaatsje gezien zij morgen die richting gaan uitvaren.








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 72 - Dinsdag 21-07-2015 – Corbie

    Vandaag de auto opgehaald in Cappy.  We volgden de Véloroute de la Somme die pas geopend is.  De route is nog niet helemaal klaar.  We hadden 18 km uitstekende fietspad langs de Somme en het Canal de la Somme en een erbarmelijk stuk langs het Canal de la Somme tussen de sluizen Méricourt en Froissy.  Het was de naam fietspad niet waard.  Het was een echt karspoor met stukken waar het gras 20 cm hoog stond.  Het was eigenlijk bij momenten nog te slecht om met een MTB te doen !  De stukken die klaar zijn zijn echter wel OK.  Aan sluis Froissy wordt momenteel een vroeger sluiswachtershuis omgebouwd en volgens de folder die we ontvingen toen we het Canal de la Somme opgingen wordt het een soort cafétje-ontmoetingsplaats-rustplaats voor wandelaars en fietsers. 


                                 

    Waterlelies bij de vleet.                En bezige bijtjes.                       Véloroute de la Somme.

                                                                                                      (het slechte stuk !)


    Toen we in Cappy aankwamen was het kantoortje van de haven – toeristbureau ook open en konden de passanten de douche en het toilet gebruiken.  Blijkbaar is de gemeente nu toch in gang geschoten om het haventje terug op te starten.  Vervolgens reden we dan met de auto terug naar Corbie.  Toen we ’s middags aan het eten waren arriveerde de Louise, de boot van Daniël en Rita met thuishaven Nieuwpoort, die we gisteren achter ons gelaten hadden in Cappy.  Gezien de steiger helemaal bezet was en de kade ter hoogte van de silo’s aan de overkant ook vol lag vroegen ze om ze mochten langsliggen.  Nog later arriveerden er nog drie andere boten, twee ervan konden aan de overkant nog net tussen andere boten in, de derde legde zich naast de boot die voor ons lag.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 71 - Maandag 20-07-2015 – Cappy - Corbie

    Vandaag verder gevaren naar Corbie.  Het is een mooi stukje kanaal met links en rechts grote waterpartijen waardoor de Somme doorheen stroomt. We passeerden de sluizen  Cappy, Froissy, Méricourt en Sailly-Laurette. Onderweg zagen we nog enkele mooie aanlegplaatsjes maar we wilden gaan kijken of we in Corbie plaats hadden om een week te blijven liggen. Na de sluis van Froissy moesten we weer door een pand waar de plantengroei welig tierde.  Er werd de laatste dagen ook weer ‘gemaaid’ zodat er veel planten boven dreven.  Onze ervaringen van enkele weken geleden in gedachten vreesden we dan dat we weer problemen zouden gaan krijgen met de koeling maar het stuk was niet te lang en eenmaal hoorde ik de motor meer moeite doen omdat er weer een paar slierten rond de schroef hingen.  Een paar maal achteruit en vooruit gedraaid en toen gingen we weer voluit.  Op de plaats waar de rivier en kanaal terug samen kwamen was de begroeiing opeens bijna helemaal verdwenen.

    Nadien tot Corbie alleen hier en daar een mop drijvend groen gezien.


                             

    Onderweg naar Corbie met hier en daar een jachthut.    De Mairie van Corbie.


    Aan de waterplassen naast het kanaal zagen we meerdere jacht- en vishutten en kwamen we voorbij een langgerekte camping waar de stacaravans allemaal een eigen visplekje hadden. 


                          

    Kerk en….               Eenzaam torentje.     De aanleigsteiger Corbie , max 6 boten.


    Voor vissers is het hier blijkbaar het paradijs op aarde.  Ondanks het miezerige weer waren toch verschillende plekjes ‘bemand”.

    Te 14:15 uur arriveerden we in Corbie.  Na de middag per fiets een klein rondje Corbie gedaan. Het is niet groot, niet zo mooi aangelegd buiten het grote plein voor de Mairie.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 70 - Zondag 19-07-2015 – Cappy / 2

    De stellingen van de Duitsers lagen hier bovenop de heuvel met het gevolg dat zij de hele buurt beheersten.  De loopgraven van Britten en Duitsers lagen hier een 300 meter uit mekaar en de Britten moesten de heuvel op om hem te veroveren. De Britten groeven een tunnel van 300 meter lang, van achter hun linies tot onder de heuveltop.


                   

    De basiliek van Albert met vloer uitgevoerd in mosaiek en een heel mooi interieur.


    Daar dolven ze twee kamers uit die ze vulden met 30 ton explosieven die voor het startsein van de later zo genoemde “Slag aan de Somme” tot ontploffing gebracht werden.  Het gevolg was dat de complete heuveltop weg geblazen werd. De krater werd nog maar enkele decennia geleden van vernieling gespaard doordat een Brit de grond opkocht en het nu een gedenkplaats geworden is. Er loopt een met houten balken gemaakt looppad rond. Er staan verschillende gedenkstenen en op de uiteinders  van de houten vloerplanken staan messing plaatjes met de namen van de hier gesneuvelde soldaten. 


          

    Plein voor stadhuis.   Station Albert.


    Een kruis werd opgericht op de plaats waar tijdens de behoudewerkzaamheden in 1998 nog de resten van een hier gesneuvelde Britse soldaat werden terug gevonden.  Van hieruit reden we dan naar Albert. Het is een mooie stad met een mooie basiliek.  De vloer ervan bestaat helemaal uit mozaiek. Het heeft een zeer mooi interieur met ook de wanden in mozaiek.  Zeker een bezoek waard als je in de buurt komt. Voorts ligt er groot plein voor het stadhuis en heeft de stad een mooi stationsgebouw. Gelieve er nota van te nemen dat, als je de stad op een zondag bezoekt, alle café’s hier sluiten te 16 à 17 uur ! We vonden er nog eentje open na 16 uur maar dat sloot onmiddellijk na de aankomst van de rit in de Tour de France de deuren ! Van Albert reden we via Méaulte en Morlancourt over de heuvelkam terug naar bray-sur-Somme en Cappy.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 70 - Zondag 19-07-2015 – Cappy / 1

    Namiddag een rit van 35 km gemaakt naar Albert en de buurt.  We vertrokken van Cappy over de D1 tot aan Bray-sur-Somme.  Hier reden we rechtsaf een kleine weg die ons rond de hoger gelegen dorpskern voerde en tot we terug op de D1 arriveerden.  Vervolgens ging het een veertig meters omhoog tot op het plateau waar het vliegveld van Bray-sur-Somme op gelegen is. Aanvankelijk wilden we hier voor het vliegveld door rijden maar we  zouden graag een bezoek brengen aan de Lochganar -krater die in de buurt van Fricourt ligt. 


                      

    De Lochnagar krater met een aantal van de gedenkmonumenten er rond.


    Het is een krater van ongeveer 100 m doorsnede en een diepte van 35 meter bovenop een heuvel die ontstaan is door het tot ontploffing brengen van een mijn door de Britten in WO I. Toen lag het front hier ter hoogte van het dorpje La Boiselle.

    De stellingen van de Duitsers lagen hier bovenop de heuvel met het gevolg dat zij de hele buurt beheersten.  De loopgraven van Britten en Duitsers lagen hier een 300 meter uit mekaar en de Britten moesten de heuvel op om hem te veroveren. De Britten groeven een tunnel van 300 meter lang, van achter hun linies tot onder de heuveltop.


                   

    De basiliek van Albert met vloer uitgevoerd in mosaiek en een heel mooi interieur.


    Daar dolven ze twee kamers uit die ze vulden met 30 ton explosieven die voor het startsein van de later zo genoemde “Slag aan de Somme” tot ontploffing gebracht werden.  Het gevolg was dat de complete heuveltop weg geblazen werd. De krater werd nog maar enkele decennia geleden van vernieling gespaard doordat een Brit de grond opkocht en het nu een gedenkplaats geworden is. Er loopt een met houten balken gemaakt looppad rond. Er staan verschillende gedenkstenen en op de uiteinders  van de houten vloerplanken staan messing plaatjes met de namen van de hier gesneuvelde soldaten. 


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 69 - Zaterdag 18-07-2015 – Cappy

    We gaan hier nog een dag blijven liggen, het is hier goed en rustig. Ik was deze morgen al wel vroeg wakker van de haan en daarop volgend geloei van de koeien op de boerderij hier iets verderop. Na het bakkersbezoek ontbijt op ons terras. Na het ontbijt besloten we vandaag voormiddag een van de wandelingen waarvan ik gisteren in het VVV-kantoortje enkele folders gekregen had te maken . 

     

                    

    Les Coqueliquot’s.                               Haventje Cappy.


    We kozen voor de wandeling Les Malaquettes van 9 km.  Het parcours gaat van de brug in Cappy, langs de kerk de heuvel op in de rivchting van de heuvelrug Las Malequettes, hier volgt het pad de kam en daalt langs de andere zijde in de richting van Eclusier-Vaux terug naar beneden naar het Canal de la Somme en de Somme.  Van hieruit ging het over de oever van het kanaal terug naar Cappy.  We waren vertrokken te 10.10 uur en terug te 12:45 uur terug aan de boot. Van boven op de heuveltop heb je een mooi uitzicht op de graanvelden aan de ene kant en de Sommevallei aan de andere kant.




     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 68 - Vrijdag 17-07-2015 – Cappy

    Deze morgen bezoek gehad van de burgemeesteres van Cappy die zich kwam informeren naar de noden van de pleziervaarders. De vroegere uitbater, Locaboat, is hier in october 2014 vertrokken wegens niet rendabel meer. Ze hadden het water niet afgesloten zodat er door de vrieskou een lek in de waterleiding gekomen is zodat alleen de twee eerste tappunten van water kunnen worden voorzien. 

     

                                  

    Somme ter hoogte van Cappy.      Oude wasplaats.          Dreigend onweer.


    We moesten dan om te tanken dan tot daar varen. Er zou tegen 12:00 uur iemand langs komen om de kraan open te zetten dus wij al tegen 11:30 uur naar daar gevaren en ons tegen twee boten aangelegd en zo met de slang naar da wal.  Uiteindelijk werd het 13:00 uur eer we volgetankt waren en terug naar de box konden.  Ondertussen waren er nog enkele boten aangekomen waarvan er eentje in de box gaan liggen was waar wij moesten liggen.  Het was een beetje passen maar we liggen er terug in.  Voormiddag is Annie naar Bray-sur-Somme gereden om naar de supermarkt te gaan.  Wanneer ze terug gaat zijn was maar de vraag.  Namiddag hebben we wegens de hitte niet veel gedaan.  Na het avondeten zijn we dan met z’en twee terug naar Bray-sur-Somme gereden om het dorp de de buurt te bezien.  Het is niet groot, en zijn zowaar wel twee terrasjes dus daar hebben we voor we terug reden maar eens van geprofiteerd.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 67 - Donderdag 16-07-2015 – Péronne - Cappy

    Vroeg wakker geworden vandaag. Tegenover onze ligplaats is een betoncentrale en er lagen enkele schepen te laden-lossen en begonnen al voor 06:00 uur eraan.  Na het ontbijtg is Annie nog vlug langs de Lidl gegaan gezien hier vlak bij geen bakker is.   Te 09:30 uur vertrokken we terug richting sluis Cléry-sur-Somme waar het Canal de la Somme van het Canal du Nord vertrekt.  Het is enkele kilometers tot aan de eerste sluis hiervan  Deze sluis heeft het nummer 7 en is geautomatiseerd maar natuurlijk werkt ze niet meer automatisch.  We hadden ons telefonisch aan de centrale in Amiens gemeld zodat er net voor we aan de sluis arriveerden iemand aanwezig was en we na enkele minuten gelijk binnen konden. Van hieruit gaat deze persoon met ons mee naar de volgende sluizen en bruggen.

     

                             

    Canal de la Somme.                 De Somme.                             Die wil ook afkoelen.


    We moesten voorbij twee ophaalbruggen en nog twee andere sluizen en toen arriveerden we in Cappy.  Hier lagen de drie Belgische jachten uit Gent die we van de week in Marquion zien liggen hadden toen we de auto gingen ophalen. Verder liggen er nog een achttal andere jachten die vermoedelijk van mensen uit de streek zijn gezien er niemand aan boord is.  Het is drukkend heet vandaag dus zullen we niet veel meer doen dat ons nat houden.  We hebben ons in een van de boxen gelegd met de hoop hier water te tanken, er zijn aansluitingen maar er staat geen water op. Elektriciteit is er wel maar dat hadden we niet acht nodig gezien de zon volle bak schijnt.  Nu we toch elektriciteit hebben hebben we de was nog maar eens gedaan.  Die was niet lang daarna ook droog dus dat is weer een werkje dat we kunnen afstrepen. Hier was vroeger en verhuurpunt voor boten maar dat is blijkbaar ook opgedoekt.  De steigers zouden nu beheerd worden door de gemeente maar we hebben nu op 20:00 uur nog niemand gezien.  Ik hoop dat er morgen iemand voor de waterkraan komt want nu beginnen we wel krap te zitten. Het is hier wel mooi in de buurt. We voeren de hele tijd langs de marais waar de Somme doorheen loopt.  Soms is dat enkele honderden meters breed.  Cappy is een klein dorp waar niet zo veel te zien is.  We zullen morgen zien of we een ritje in de buurt gaan maken.  De stad Albert op zo’n 10 km noordwaart schijnt de moeite waard te zijn.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 66 - Woensdag 15-07-2015 – Péronne

    Namiddag met de auto naar Cappy gereden om hem daar achter te laten en met de fiets terug.  Het was heet en het ging het eerste stuk weer hard bergop.  Het ging van Cappy via Eclusier-Vaux naar Frise waar we terug een bereidbaar jaagpad hadden. Van hieruit via  Feuillieres, Ferme Sormont en Biache terug naar Péronne. 

     

              

    Het Canal de la Somme.           Naast de Somme.            

     

    Het ritje duurde 17 km maar dat was gezien de hitte wel genoeg. Toen we aan de kade arriveerden was er een Nederlands en nog een Belgisch jacht uit Klein Willebroek aangekomen.  De kade lag weer vol.  S ‘avonds arriveerde er nog een vrachtschip dat zich ook aan onze kant nestelde.  Niet veel meer gedaan deze avond.

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 - Dinsdag 14-07-2015 – Biaches - Péronne / 2

                            

    La Somme.                            Fort ……                                 Fort……

     

    S’Avonds zijn we nog eenritje door de stad gaan maken.  Weer een stad met een oude geschiedenis. Veel oude gebouwen en behouden stadsomwallingen met stadspoorten, veel groen, rondom de stad veel water. Gezien het hier vandaag de nationale feestdag is zitten de pleintjes goed vol, er is veel geknal van bommetjes en klein vuurwerk.  Te 23:00 uur zagen we van op de boot het vuurwerk dat van aan de Somme aan de Boulevard des Anglais werd afgestoken.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 - Dinsdag 14-07-2015 – Biaches - Péronne

    Vandaag kunnen we niet varen gezien het hier de nationale feestdag is.  We willen wel naar de haven van Péronne om water te tanken.  We vertrokken te 09:00 uur voor de (ocharme) 4 kilomter.  Daar aangekomen bleek de jachthaven vol te liggen, ze liggen hier ook allemaal met twee tegen mekaar.  We hebben dan maar aangelegd aan de kade tegenover de vrachtschepen.  Hier liggen ook al vier jachten en we vonden nog een plaatsje tussen twee in.  We liggen hier goed en gaan namiddag de auto ophalen.


                                        

    Kade Péronne.                        Brug over Canal du Nord.       Klimplantjes.


    Voormiddag nog rap naar de bakker. Hier stond de winkel vol wachtenden en terwijl ik binnen was groeide de rij buiten aan.  Het is hier vandaag ook brocante markt. Rond 13:30 uur met de fiets vertrokken om de auto in Marquion op te halen.  Het wordt een ritje van 40 km dus het is goed dat het niet zo warm is vandaag.  Het is grijs, er staat een windje maar zolang het droog blijft is het goed.  We reden van Péronne, via Allaines, Moislains, Manancourt, Etricourt-Manancourt, Ytres, Ruyaulcourt, Hermies, Havrincourt, Graincourt-lès-Havrincourt, Moeuvres over de gewone wegen, meestal de D43 en vanaf sluis 4 over het jaagpad tot in Marquion. Tussen Hermies en Havrincourt reden we op de D5 over de hoge brug over het Canal du Nord waar dit diep werd uitgegraven. De brug werd door een Nieuw-Zeelandse eenheid gebouwd.  In Havrincourt staat het statige Chateau de Havrinqourt waar de Duitsers in de oorlog 14-18 hun hoofdkwartier hadden.  Hier zou Keizer Willem enkele dagen verbleven hebben om het front te bezoeken.  Havrincourt en Hermies liggen op de strategische hoogte ten noorden van de Somme waardoor hier hevige gevechten hebben plaatsgevonden.


                  

    Chateau Havrincourt.                La Porte de Bretagne.                    Omwalling.


    Getuige hiervan de vele kerkhoven die hier rond die bulten gezaaid liggen. De grote bossen die hier toen ten zuiden tegen de flanken lagen werden volledig gerooid om de Engelsen tijdig te zien aankomen.  Toch werden de Duitsers nog verrast en verdreven. In 1917 hebben ze het kasteel volledig opgeblazen.  Te 17:20 uur arriveerden we aan de auto en reden we terug naar de boot.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 64 - Maandag 13-07-2015 – Marquion - Biaches

    De Sepia was deze morgen reeds te 07:30 uur vertrokken gezien zij zo vlug mogelijk in Lyon wilden zijn.  De schipper had maar 6 weken verlof (ja die was nog niet op pensioen hé) en zou daar afgelost worden door een maat  die dan 6 weken verlof had. Eerst nog een bakker gezocht maar niet gevonden, brood dient men hier te halen in de Super-U aan de rotonde op de heuvel net buiten het dorp. De winkel was pas te 08:00 uur open dus dan maar terug tot het zo laat was. De boot na het ontbijt klaargemaakt en de sluis 2 Marquion opgeroepen.  We konden te 09:00 uur binnen. Vervolgens ging het via sluis 3 en 4 Sainse les Marquion, sluis 5 Moeuvre, 6 en 7 Graincourt les Havrincourt naar de tunnel van Ruyalcourt.   Deze tunnel is 4350 m lang met in het midden een “gare d’eau” waar tegenliggers gekruist kunnen worden. De tunnel is goed verlicht, ongeveer 10 m breed met een vaargeul van ongeveer 7 meter breed met aan weerszijde een service-voetpad.  Het “gare d’eau” is ongeveer 300 m lang dus er kunnen nogal wat schepen achter mekaar wachten.  Toen wij aan de tunnel arriveerden hadden we groen licht dus konden wer binnen.  Halverwege kruisten we één spits en we haden voor het tweede helft van de tunnel weer groen. 

                       

    Brug Ruyalcourt.                De commandopost.          Vlotte tunneldoorgang.          Sluis Cléry-sur-Somme.


    Hier moet je minimum 3 km/uur varen maar gezien het voor ons goed breed was zijn we er tegen 6 a 7 “doorgevlogen”. Nogal een verschil met de tunnel op het kanaal van St Quintin vorig jaar waar we doorgetrokken werden. Na een goed halfuur lag de tunnel achter ons en ging het verder naar de sluizen 8 en 9 Moislains, 10 Allaines, 11 Feuillaucourt en 12 Cléry-sur-Somme. Net voor sluis 11 kreeg ik de boot niet meer in achteruit. Om af te remmen dan maar een bocht van 360 graden gemaakt en aangelegd voor de sluis.  Het bleek dat de bedieningskabel van de keerkoppeling losgetrild was. De schroeven en het klemstuk lagen onderin. Na reparatie eerst een proefvaartje voor de sluis gemaakt en dan de sluis in op weg naar de volgende.  Na sluis 12 Cléry-sur-Somme arriveerden we aan het Canal de la Somme waar we voor het dorpje Biaches een oude kade met bolders vonden waar we vannacht gaan blijven liggen. Te 17:20 uur lagen we vast.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 63 - Zondag 12-07-2015 – Corbehem - Marquion

    Vandaag vertrokken we onder het zonnetje te 09:45 uur richting Canal du Nord. Wanneer we de Scarpe Superieur verlieten en het Canal de la Sensée in de richting sluis Goeulzin opgingen kwam er nog net een vrachtschip uit sluis Couchelettes.  We dachten dat we vermoedelijk met dat schip ook door sluis Goeulzin zouden moeten, maar beide sluizen, de grote en de kleine stonden open  en wij mochten alleen het kleine sas in.  We hadden dus weer twee drijvende bolders voor ons alleen en dus ging het weer heel vlot. Te 11:00 uur kwamen wij aan de afslag naar het Canal du Nord en hadden dadelijk sluis Palleuil in zicht.  Toen we er arriveerden moesten we wachten voor twee vrachtschepen stroomafwaarts en zodra die buiten waren kregen wij groen licht. 

     

          

    Werken aan de dijk.     Reuze gemakkelijk zo.  Sluis Goeuilzin.            Graanmolen in Arleux.


    Het is een sluis zonder drijvende bolders dus moesten we alle drie meter de touwen verleggen om de ongeveer 8 meter te overbruggen.  We waren nog maar net de sluis uit en kwamen weeral twee vrachtschepen tegen.  Voor een zondag is het hier wel druk. Toen we ter hoogte van km 8 voor sluis Marqouin kwamen meerden we aan aan het steigertje aan stuurboord.  Hier zou water moeten zijn.  Er staat inderdaad een kraantje maar dat staat zeker 30 meter van de steiger dus onze slangen zijn te kort.  Terwijl ik alvast de drinkwatderbussen vulde zag ik dat er aan de overkant maar net aan de versmalling van de brug een elektriciteits- en waterkast staat waar we onlangs een sleutel voor kochten. Dan zullen we morgen voor we vertrekken maar eerst tanken. Namiddag begon het toch weer te regenen zeker, het is dan ook weer zondag !  Rond 18:00 uur stopte het met regenen en klaarde het enigszins op.  We besloten dan te 18:30 te vertrekken om de auto op te halen.  Net toen we wilden vertrekken arriveerde de Sepia uit Gent. We reden van Marquion via Sauchy-Cauchy, Palluel, Arleux, Goeuilzin en Férin terug naar Corbehem, een tochtje van 18 km door het golvende landschap met de nu kletsnatte korenvelden.  Ze zullen morgen of overmorgen nog niet moeten oogsten nu.  Toen we te 19:45 uur te Corbehem arriveerde was het concours de jeux de balles reeds afgelopen, alle kraampjes waren al weg en net nu wij er hier ene wilden gaan drinken !  Dan met de auto naar Marquion.







     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 62 - Zaterrdag 11-07-2015 – Corbehem

    Vandaag een fietstocht gemaakt van 32 km die ons van Corbehem, via Courchelettes, Férin, Goeulzin, Estrées, Gouy-sous-Bellonne, Bellone, Tortequesne, Sailly-en-Ostrevent, Hamblain-lès-Prés, Biache-Saint-Vaast, Vitry-en-Artois, Brébières terug naar Corbehem voerde. 

     

                                          

    De kerk,  de sluis  van Biache-St Vaast en de aanlegkade waar we naar toe wilden.


    Net voor we wilden vertrekken arriveerde de “No stress” (F) uit Duinkerke, de boot die we deze reis ook al verschillende malen mee samen lagen.  We vertrokken rond 11:00 uur en namen picnick mee. Als we na het eten zouden vertrekken zou het te warm worden dachten we.  Het is toch al goed warm maar er staat een windje dat het heel draaglijk maakt.  Alleen op de stukken waar de wind werd tegengehouden door een haag of door de bebouwing voelde het echt heet aan. Het is hier een streek van grote boerderijen met grote graanvelden die momenteel oogstrijp zijn en waar op veel plaatsen de pikdorsers reeds aan het werk zijn.  We passeerden ook langs de sluis Goeulzin waar we morgen door moeten. In veel dorpen hangen affiches waar de feestelijkheden voor 14-07-2015 op vermeld zijn.  Op verschillende plaatsen is het “Couchon-grill”.  Het zal die dag overal goed ruiken veronderstel ik.  Op het tweede deel van de trip, na de picnick op een parking langs de D42, reden we langs Biache-Saint-Vaast, de plaats waar we met de bootd naartoe wilden en waar we eergisteren niet doorgeraakt waren.  Vanaf hier zou er op de Scarpe niet meer door te varen zijn door de begroeiing.  Rond 15:30 uur waren we terug aan boord en werd er met water gespeeld ten einde wat af te koelen.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61 - Vrijdag 10-07-2015 – Corbehem

    We halen vandaag de auto op in Courrières. Met deze rit reden we van Corbehem door het fabrieksterrein naar Brébières, vervolgens parallel met de spoorweg naar Vitry-en-Artois en van hieruit naar Query-Lamotte. Hierbij reden we over het plateau tussen deze twee dorpen waar ook een klein vliegveld en een militair oefenterrein gelegen is.  Aan het kerkje van Query hielden we een pitstop onder de bomen rond de kerk.

     

                    

    Graan en nog eens graan.          Stadhuis  en kerk van Hénin-Beaumont.


    Hier was het aangenaam vertoeven. Van hieruit ging het naar Hénin-Beaumont, een iets grotere stad met een imosant stadhuis en een merkwaardige kerk (of is het moskee ?)  Het was er ook markt zodat we weereens een andere weg moesten zoeken maar gezien de markt ten einde liep en veel marktkramers aan het opruimen waren konden we er met de fiets toch door.


                                

    De polykliniek van Henin-Beaumont.     De scheepswerf van Courchelettes.


    Eenmaal door Hénin-Beaumont  ging het rechtdoor naar Courrières, staken we een paar grote verbindingswegen over arriveerden op de plaats waar de auto achter gelaten was. Alles hing er nog aan, niets kapot maar goed vuil van een voorbij bui en het stof dat er nadien op gevallen was.  Na de auto opgehaald te hebben passeerden we nog eens langs de Cora en reden nadien terug naar Corbehem. Ik heb de indruk dat onze GPS soms echt niet meer weet waarheen, ik had de weg in grote lijnen opgeschreven maar  hij stuurde ons kilometers om. We hadden weer een langere weg afgelegd met de auto dan met de fiets.  In Esquerchin kwamen we langs de Renaultfabriek. Na aankomst aan de boot eerste de auto gewassen en dan gaan parkeren op de parking aan de kerk.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 60 - Donderdag 09-07-2015 – Vitry-en-Artois - Corbehem

    Gisteren afgesproken met die van het VNF dat wij te 10:00 uur terug wilden vertrekken, we gaan niet verder doorvaren gezien het verderop nog niet gemaaid was en er geen doorkomen aan zou zijn.  Deze morgen na het bakkersbezoek de maaiers van dienst aangesproken over de smurrie die ze voorbij hadden  laten drijven maar dat bleek niet anders te gaan gezien de arm van de kraan maar tot in de helft van de rivier geraakte ! (ook goed georganiseerd hè) en de rest er gewoon voorbij kon drijven en zich voor de sluis kon groeperen.  Als de hoop te groot werdn dreef de rest naar de overloop naast de sluis en zo verder stroomafwaarts.  De man met de kraan zag het probleem  en heeft ongeveer een uur met zijn kraan gewerkt om de smurrie uit de sluis te halen.  Het waren een twintig bakken (!) die dan verderop moesten gedeponeerd worden in afwachting van transport naar ….. Wij waren te 08:15 uur er aan begonnen en te 10:00 uur stipt kwamen de heren van het VNF aangereden met hun lange haakse rieken om alles uit de sluis te halen.  Het werk was net gedaan.  De sluis werd nog een maal gespoeld en de mannen vertrokken.  Wanneer wij dan 5 minuten later wilden vertrekken werkte die verrekte sluis weer niet. Nog maar eens gebeld (3 keer op 45 minuten) en te 11:30 arriveerden ze terug met twee. Uiteindelijk zijn we te 12:00 uur de sluis binnen gevaren en zijn er in blijven liggen om te eten. Te 12:50 uur naar de volgende sluizen gevaren die nu (godzijdank) allemaal dadelijk werkten en te 14:30 uur lagen we vast, terug in Corbehem.  We stoppen hier vandaag, het is wel geweest  na die twee dagen.  Annie heeft namiddag nog eens een wandelinkske gemaakt en is nog eens (waar heb ik dat nog eens geschreven) verdwaald en kwam pas na dik anderhalf uur terug aan de boot


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 59 - Woensdag 08-07-2015 – Douai - Vitry-en-Artois

    Vertrokken te 10:00 uur en na een tiental minuten terug op de Dérivation de la Scarpe rond Douai naar de eerste sluis voor vandaag, die van Douai. Net voor ons was een vrachtschip langs gekomen en achter ons arriveerde nog een jacht.  Deze sluis heeft drijvende bolders wat weer gemakkelijk is en wat nog beter was, wij hadden naast het vrachtschip twee drijvende bolders.  Na deze sluis een halfuurtje varen tot de sluis Courchelettes.  Het jacht dat eerste achter ons voer had ons net voordoen opgelopen zodat zij nu de twee drijvende bolders in het midden van de sluis hadden en wij die ene achteraan. 

     

           

    Sluis Courchelettes.                Sluis Vitry.                            En sluis Vitry.

    Te 11:45 uur draaiden wij de Scarpe Supérieure op en kwamen 5 minuten later aan de eerste sluis ervan, deze van Corbehem. In de documentatie stond dat we hier de afstandbediening voor de sluizen kregen maar dat bleek maar weer eens veranderd te zijn en nu moest deze gevraagd worden aan sluis Courcheletten.  De boot vastgelegd en te voet terug naar de sluis die een kilometertje van de boot af lag.  Ondertussen was het middagpauze en konden we wachten tot 13:00 uur voor we verder konden. Zeer proper water op de Scarpe maar met als gevolg een groot nadeel: veel plantengroei.  Het eerste stuk is (volgens het boekje) 2,20 meter diep en je kon tussen de planten door de bodem zien !  Er lagen wel veel losse eilanden planten die met de wel snelle stroming tegemoet kwamen.  Later bleek hoe dat kwam.  Boven sluis Vitry-en-Artois waren ze het gras (onderwater) aan het maaien en alles kwam eerst voor de sluisdeuren, dan in de sluizen en vervolgens in de richting van de volgende aangedreven.  Er werd met een kraan wel veel uit het water gehaald maar de kraan raakte maar tot in de helft van de breedte van de rivier zodoende… de rest ontsnapte en zorgde voor problemen.  We hebben op vijf kilometer met vier sluizen vijf uur gevaren ( en stil gelegen om de filter zuiver te maken )

                                     

    De “dader”.                 De profiteurs, gratis reizen.          Toch ook een mooie villa.

    Uiteindelijk kwamen we aan sluis Vitry. Deze ging met de afstandsbediening niet open en de telefoonnummer die ik in sluis Courchelettes gekregen had voor gebruik ingeval een panne aan de sluizen bleek niet te kloppen.  We hebben bijna een uur voor de sluis liggen dobberen, twee maal de filter moeten zuiver maken en zelfs een keer voor anker gegaan gezien de sterke stroming en het gebrek aan voortstuwing tijdens het werk. Na ongeveer 45 minuten verschenen er twee mannen , van ver te zien mensen van het VNF, maar het bleken twee politieagenten te zijn die naar een uitgebrande auto die wij iets verderop op het jaagpad hadden zien staan. Gelukkig wilde er eentje terug naar het “kotje” op de sluis gaan en die heeft dan iemand van het VNF gebeld. Die kreeg nadien de sluis ook niet open maar na nog eens tien minuten (grrrr…kalm blijven…geprobeerd toch…) ging de deur eindelijk open.

    In de sluis lag een plak drijvende groenten met daarin ook nog een houten balk zo breed als de sluis.  Het pak zat potvast in de sluis, spoelen kreeg het zelfs niet weg.  Dan maar de beuk erin en het pak de sluis ingeduwd zodat de deur achter ons dicht kon. Natuurlijk de filter weer verstopt. Met twe man een uur bezig geweest om alles achter de boot te krijgen zodat we buiten konden. Het was ondertussen 17:50 uur geworden en gezien de sluizen hier te 18:00 uur sluiten moesten we dan hier maar vast zien te maken.  We waren moe (eigenlijk vellendig van de ellende met de planten) en hebben dan maar niets meer gedaan buiten de boot wat gefatsoeneerd.  S’Avonds ben ik nog wel op zoek gegaan voor de bakker voor morgenvroeg.  Er zijn er hier twee en een kleine Carrefour in de buurt van de kerk.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs