Aniway op reis 2015
Archief per week
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Gastenboek
  • kessel-lo
  • groeten

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    28-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49- Zondag 28-06-2015 – Cuinchy

    Namiddag een fietstocht van 23 km gemaakt die ons van Cuinchy, door Givenchy-lès-La-Bassee en via Les Fontaines, Festubert, L’Epinette, Le Touret, Le Hamel, Le Quesnoy, Le Préolan, Rue de Gorre en Cambrin terug naar Cuinchy.

     

                   

    Cemetery Le Touret.             Ingang.                                  Detail van een van de poorten.

     

    Het begin van de route ging door de Marais de l’Avoué, een gebied met veel visvijvers omzoomd met veel groen. Natuurlijk kwamen we weer veel militaire begraafplaatsen tegen.  Elk dorp heeft er hier wel enkele, zo dik liggen ze hier gezaaid.  Een heel mooie is deze van Le Touret waar een mooi gebouw op staat.  Er is een lange galerij met twee die er haaks op gebouwd zijn.  In de nissen van de gallerij staan de namen van meer dan 13.000 ‘vermiste’ gesneuvelden waarvan niets meer terug gevonden werd na de verschillende veldslagen die hier in 1915 plaats hadden. Vervolgens ging de tocht terug richting kanaal en staken dit over ter hoogte van Le Quesnoy. Ter hoogte van Le Préolan staken we het stukje kanaal van Beuvry over.  Het eerste deel tot de originele ophaalbrug, waar vermoedelijk vroeger de kolen van de mijnen uit de buurt geladen werden, is nu de jachthaven van Beuvry.

     

                              

    De kerk van              Kapel onderweg.  Brug over kanaal      New York ?

    Festubert.                                           in Beuvry.

     

    Hier liggen aan de ene kant een aantal pleziervaarders en aan de andere kant vermoedelijk “langliggers”. We hadden al een tijdje uitgekeken naar een terrasje of een cafe maar terrasjes zijn onvindbaar en de cafetjes die er waren waren allemaal dicht. Gelukkig hadden we nog wat drankvoorraad bij.  Hier mag je niet weg rijden zonder iets te drinken mee te nemen. Vervolgens reden we door de Marais d’Annequin via Cambrin terug naar Cuinchy. Terug aan boord te 18:00 uur.  Gezien het zo warm was hebben we maar gewacht met eten tot 20:00 uur en daarna, na het nieuws op Tv te hebben gezien, buiten op het terras gezeten.

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 48- Zaterdag 27-06-2015 – Cuinchy / 2





                         


    Het Bois-Carré Military Cemetery.  In het dorpje Haisnes, veel lavedel met nog meer bijen.


    Er zijn er ook enkele bij die gisteren hier gepasseerd zijn en nu al terug in de andere richting gaan.  Het is hier best wel een druk kanaal, het is dan ook de verbinding van Noord-Frankrijk en België (via de Schelde) met de haven van Duinkerke. Deze avond maar eens een barbecue gehouden en later nog wat gezelschapsspelletjes gedaan.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 48- Zaterdag 27-06-2015 – Cuinchy / 1

    Gezien we hier toch moeten blijven liggen en wachten op het wisselstuk hebben we de boot nog eens een beurt gegeven.  Ze ziet niet zo heel vuil maar de spinnekoppen doen dit jaar hun uiterste best om grote constructies te maken.

     

                              

    Welke plant is het ?   Steenbergen van steenkoolmijnen.     St Mary’s advanced Dressing

                                                                                          Station Cemetery 1915 - 1918

     

    Gezien we hier weer vast liggen hebben we namiddag een fietstocht gemaakt in de buurt. Het is hier een streek waar vroeger veel steenkoolmijnen waren.  Als je hier rondkijkt zie je overal “grote molshopen” liggen, de steenbergen van de mijnen. Tijdens de fietstocht kwamen we ook verschillende oude spoorwegbeddingen tegen van de spoorwegen die vermoedelijk de mijnen met het kanaal verbonden.  We reden van Cuinchy via Gambrin, Annequin, Noyelles-les-Vermilles, Vermilles, Hulluch, Haisnes en Auchy-les-Mines terug naar Cuinchy. 

     

             

    Idem vorige foto.              Grote graanvelden rondom.     Ninth Avenue Cemetery.

     

    Onderweg passeerden we weer enkele oorlogsbegraafplaatsen, een redelijk groot en twee kleine welke op geen 100 meter van mekaar lagen. De dorpjes hebben hier allemaal mooi aangeplante pleintjes, ronde punten en veel huizen staan er fleurig bij.  Een groot verschil met de dorpen in Belgie in de Borinage die ook vroegere mijnwerkersdorpen zijn.  Na 16 km waren we terug aan boord. Ondanks dat het zaterdag is zijn er nog veel vrachtschepen gepasseerd.

     

                

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47- Vrijdag 26-06-2015 – Cuinchy

    Nog verder gezocht op internet maar na een tip van Gerrit contact opgenomen met Houben in Maasbracht die onmiddellijk het nodige gedaan hebben om een nieuwe demperplaat te bekomen.  Dinsdag zou ze daar af te halen zijn. In de late namiddag nog een rondje gemaakt in de buurt gezien we nog wat inkopen dienden te doen.

     

                  

    Monument in Givenchy.    Ligplaats boven de sluis.

     

    We reden van Cuinchy binnendoor naar Auchy-les-Mines waar een grote Carrefour zou zijn. Nadien  via binnenwegen terug naar Givenchy-lès-La Bassée en via de Rue du Moulin terug naar de sluis.  In La Bassée vonden we op de oude kanaalarm ( hier werd een bocht in het oude kanaal afgesneden) nog een aanlegsteiger maar aan de eendenpoep erop denken we dat hier niet dikwijls boten komen liggen. De rit van vandaag was maar 12 km.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 46 - Donderdag 25-06-2015 – Béthune - Cuinchy

    Deze morgen te 10:00 uur vertrokken. Toen we de Bras Mort de Béthune uitvoeren hoorden we een metalig geluid van uit de machineruim. Na het wegnemen van het gas tot stationair toerental was het geluid verdwenen. Terug wat gas gegeven en het geluid was weg.  Niets aan de hand, niets abnormaals meer gehoord.  Te 11:30 uur arriveerden we aan sluis Cuinchy en daar wachtten we enkele minuten tot een vrachtschip dat net na ons gearriveerd was binnen was en we konden er ook achteraan.

     

                           

    De brug over het oude kanaal in Bethune.     De Jachthaven van Beuvry.


    Toen we de sluis wilden uitvaren en ik de schroef terug in werking zette was het gerammel er terug, nu erger dan daarstraks.  We besloten de boot net na de sluis aan de kade te leggen voor een inspectie. Na het controleluikje voor de demperplaat te hebben geopend bleek de kunststof tussenstuk dat in de demperplaat zit volledig vernield te zijn. Dat betekend dat we hier zullen moeten blijven liggen tot het hersteld is.  Namiddag de zaak gedemonteerd en op internet voor een vervanging gezocht.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45 - Woensdag 24-06-2015 – Béthune

    Rond 09:30 uur vertrokken om de auto op het halen in Lambres. Van de steiger over de oude kanaalarm ter hoogte van de oude stadsomwalling naar de overkant en dan via kleine wegen via Hingette en Hinges naar het nieuwe kanaal.  Vervolgens aan de overkant langs het jaagpad tot aan de brug van L’Epinette.  Daar terug overgestoken richting Busnes en via Guarbecque en Isbergues naar Lambres vaar we naar 29 km arriveerden.  Onderweg langs uitgestrekte velden met erwtjes gepasseerd. 

     

          

    De kerk van .                           En de watertoren.

     

    Tussen Isbergues en Lambres reden we over een heuveltop waar we weer uitstekende vergezichten hadden.  Met het mooie weer kon we weer kilometers ver zien.  We waen rond 13:00 uur terug aan de boot. Namiddag nog een langere rit door de stad gemaakt.  Het is ook blijkbaar wer een oude stad met een roemruchte geschiedenis.  Er staan weer veel mooi gerestaureerde oude gebouwen, vooral aan het centrale plein met het belfort, het eigenaardige stadhuis en rond het plein huizen met opmerkelijke gevels.  Een plein verder werd een nieuw Justitiepaleis naast de Gendarmerie National en La maison de Prison gebouwd.  Verder bezit de stad een groot Aquacomplex met zwembaden.  Nog een wandeling door het stadspark met de kiosk en terug naar de boot.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44 - Dinsdag 23-06-2015 – Air sur la Lys - Béthune

    Vandaag varen we verder naar Béthune. Goed geslapen vannacht en nog een fikse regenbui gehad.  Rond 10 uur met de fiets vertrokken richting Arques om de auto op het halen. 

     

         

    Steigertje te Air-sur-la-Lys.      Onderweg werd het druk.          Een pleintje in Béthune

     

    We vertrokken richting Garlinghem, van daaruit langs het jaagpad naar de brug van Blaringem, hier de kanaal over en naar Racquinghem en via Wardrecques en Campagne le Wardrecques naar Arques.  Hier staken we via de spoorbrug aan de scheepslift van Fontinettes het kanaal terug over en zo tderug naar de jachthaven Arques.

    Vervolgens met de auto terug naar Aire-sur-la-Lys waar we de auto parkeerden aan de Intermarche van Lambres op enkele kilometer van Air-sur-la-Lys en met de fiets terug naar de boot.

     

                 

    De kerk….                     Het stadhuis………          Het belfort in Béthune.

     

    Vervolgens vertrokken we rond 14:00 uur met de boot richting Béthune.  Onderweg kwamen we nog een paar mooie plaatsjes om aan te leggen tegen maar die waren te kort bij.  Vandaag werd het druk, het is te zien dat het kanaal hier een maand gestremd geweest is. Geen pleziervaart gezien maar wel een groot aantal vrachtschepen.  We hebben op dit stuk geen sluizen dus moeten we nergens wachten.  Af en toe werden we opgelopen door een vrachtschip maar dat is hier gezien de breedte van het kanaal geen enkel probleem.  Te 16.30 uur voeren we de dode kanaalarm naar Béthune op. 

     

       

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43 - Maandag 22-06-2015 – Arques

    Eindelijk kunnen we verder.  We vertrokken te 09:30 uur en konden dadelijk na een afgaande schutting met vier vrachtschepen samen met een vrachtschip en de Bontekoe (NL) door sluis Flandres.  Wanneer we hier uit gingen lagen er al drie vrachtschepen te wachten om afgeschut te worden. 

    Een kwartier later arriveerden we aan sluis Fontinette.  Hier stond het sein op rood en moesten we wachten voor een afgaande schutting met weer drie vrachtschepen.  Wanneer wij binnen waren moesten we nog even wachten op een derde pleziervaarder en konden beginnen aan de 13 meter naar boven. 

     

                              

    Ingang van Ecluse de Fontinettes.         Oude sluis op Lys in Aire sur la Lys.      

     

    Gelukkig zijn hier drijvende bolders geinstalleerd. Na 20 minuten waren we boven en achter deze sluis lagen nog zeker 20 vrachtschepen te wachten om afgeschut te worden.  Het wordt hier voor de mannen van de sluis een drukke dag maar ze hebben dan ook een maand geen schip gezien.  Van hieruit ging het over het vroeger genoemde Canal de Neufosseé van de Aa naar de Leie in Aire sur la Lys.  Onderweg kruisten we vier vrachtschepen en een pleziervaarder. 

     

                              

    In het bassis de Quatre Faces kwamen vroeger het Canal de Neufossée ( verbinding Aa met Lys (Leie), de Lys en het Canal d’Aire (verbinding Lys met Deule). Met het verbreden van de kanalen werd een ‘kortsluiting’ gemaakt waardoor de schepen dit knelpunt konden omzeilen.

     

    Te Aire sur la Lys gingen we na de kruising met de Leie over stuurboord naar de halte fluvial van Aire sur la Lys.  Het is niet veel soeps hier.  Er ligt hier aan het pontonnetje voor twee boten al een langligger, het is weer een bootje waar zo te zien al lang niemand heeft naar om gekeken. De VNF moest hier eigenlijk op reageren, wanneer zulke boten aan de steigers liggen kunnen die niet gebruikt worden door bezoekers waarvoor de haltes eigenlijk gemaakt zijn.  We kunnen  ons nog net met de achterste helft van de boot tegen de steiger leggen en maken dan hier vast.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs