Deze morgen de boot verlegd naar de kade aan de
overkant waar een grote boot vertrokken was en waar hij enkele dagen kan
blijven liggen zonder dat hij een plaats met water en elektriciteit bezet houd.
Een kleine poetsbeurt gehouden terwijl ik Annie nog eens alleen op pad naar het
stadje stuurde.
T.h.v. Veuquemont.De
Féculerie de pommes de terre.Aan
sluis Lamotte-Brébière.
Namiddag een fietstocht gemaakt langs het (nieuwe) stuk
van de Véloroute de la Somme richting Amiens. Onderweg enkele mooie
aanlegplaatsen voor het volgende deel van de reis ontdekt. Ter hoogte van
Blancy en voor sluis Lamotte zijn mooie picnicplaatsen gemaakt en er kunnen in
Blancy twee en aan sluis Lamotte op vijf verschillende plaatsjes boten
liggen.Er is wel geen elektriciteit en
of water en de bakker is vermoedelijk ook niet bij de deur. Ter hoogte van
Camot, net voor Amiens draaiden we terug, reden over het kanaal terug richting
Corbie.
Marais des Boeufs à Camon.Brug over
de vallei vd Somme.Drinkbakken voor de
paarden
die vroeger de boten trokken.
Ter hoogte van de sluis van Lamotte eindigde de weg en
staken we via de vernieuwe en breede sluisdeuren terug over naar de andere
kant.Van bij Blancy volgden we dan de
gewone weg tot op de D1 en zo terug naar Corbie.We hadden weer 28 km op de teller over toch wel een mooie route.
Bij terugkomst Daniel ingelicht over de opgemerkte ligplaatsje gezien zij
morgen die richting gaan uitvaren.
Vandaag de auto opgehaald in Cappy.We volgden de Véloroute de la Somme die pas
geopend is.De route is nog niet helemaal
klaar.We hadden 18 km uitstekende
fietspad langs de Somme en het Canal de la Somme en een erbarmelijk stuk langs
het Canal de la Somme tussen de sluizen Méricourt en Froissy.Het was de naam fietspad niet waard.Het was een echt karspoor met stukken waar
het gras 20 cm hoog stond.Het was
eigenlijk bij momenten nog te slecht om met een MTB te doen !De stukken die klaar zijn zijn echter wel
OK.Aan sluis Froissy wordt momenteel
een vroeger sluiswachtershuis omgebouwd en volgens de folder die we ontvingen
toen we het Canal de la Somme opgingen wordt het een soort
cafétje-ontmoetingsplaats-rustplaats voor wandelaars en fietsers.
Waterlelies bij de vleet.En bezige bijtjes.Véloroute de la Somme.
(het slechte stuk !)
Toen we in Cappy aankwamen was het kantoortje van de haven
toeristbureau ook open en konden de passanten de douche en het toilet
gebruiken.Blijkbaar is de gemeente nu
toch in gang geschoten om het haventje terug op te starten.Vervolgens reden we dan met de auto terug
naar Corbie.Toen we s middags aan het
eten waren arriveerde de Louise, de boot van Daniël en Rita met thuishaven
Nieuwpoort, die we gisteren achter ons gelaten hadden in Cappy.Gezien de steiger helemaal bezet was en de
kade ter hoogte van de silos aan de overkant ook vol lag vroegen ze om ze
mochten langsliggen.Nog later
arriveerden er nog drie andere boten, twee ervan konden aan de overkant nog net
tussen andere boten in, de derde legde zich naast de boot die voor ons lag.
Vandaag verder gevaren naar Corbie.Het is een mooi stukje kanaal met links en
rechts grote waterpartijen waardoor de Somme doorheen stroomt. We passeerden de
sluizenCappy, Froissy, Méricourt en
Sailly-Laurette. Onderweg zagen we nog enkele mooie aanlegplaatsjes maar we
wilden gaan kijken of we in Corbie plaats hadden om een week te blijven liggen.
Na de sluis van Froissy moesten we weer door een pand waar de plantengroei
welig tierde.Er werd de laatste dagen
ook weer gemaaid zodat er veel planten boven dreven.Onze ervaringen van enkele weken geleden in
gedachten vreesden we dan dat we weer problemen zouden gaan krijgen met de
koeling maar het stuk was niet te lang en eenmaal hoorde ik de motor meer
moeite doen omdat er weer een paar slierten rond de schroef hingen.Een paar maal achteruit en vooruit gedraaid
en toen gingen we weer voluit.Op de
plaats waar de rivier en kanaal terug samen kwamen was de begroeiing opeens
bijna helemaal verdwenen.
Nadien tot Corbie alleen hier en daar een mop drijvend
groen gezien.
Onderweg naar Corbie met hier en daar een jachthut.De Mairie van Corbie.
Aan de waterplassen naast het kanaal zagen we meerdere
jacht- en vishutten en kwamen we voorbij een langgerekte camping waar de
stacaravans allemaal een eigen visplekje hadden.
Kerk en .Eenzaam torentje.De
aanleigsteiger Corbie , max 6 boten.
Voor vissers is het hier blijkbaar het paradijs op
aarde.Ondanks het miezerige weer waren
toch verschillende plekjes bemand.
Te 14:15 uur arriveerden we in Corbie.Na de middag per fiets een klein rondje
Corbie gedaan. Het is niet groot, niet zo mooi aangelegd buiten het grote plein
voor de Mairie.
De stellingen van de Duitsers lagen hier bovenop de heuvel met het gevolg dat zij de hele buurt beheersten.De loopgraven van Britten en Duitsers lagen hier een 300 meter uit mekaar en de Britten moesten de heuvel op om hem te veroveren. De Britten groeven een tunnel van 300 meter lang, van achter hun linies tot onder de heuveltop.
De basiliek van Albert met vloer uitgevoerd in mosaiek en een heel mooi interieur.
Daar dolven ze twee kamers uit die ze vulden met 30 ton explosieven die voor het startsein van de later zo genoemde Slag aan de Somme tot ontploffing gebracht werden.Het gevolg was dat de complete heuveltop weg geblazen werd. De krater werd nog maar enkele decennia geleden van vernieling gespaard doordat een Brit de grond opkocht en het nu een gedenkplaats geworden is. Er loopt een met houten balken gemaakt looppad rond. Er staan verschillende gedenkstenen en op de uiteindersvan de houten vloerplanken staan messing plaatjes met de namen van de hier gesneuvelde soldaten.
Plein voor stadhuis.Station Albert.
Een kruis werd opgericht op de plaats waar tijdens de behoudewerkzaamheden in 1998 nog de resten van een hier gesneuvelde Britse soldaat werden terug gevonden.Van hieruit reden we dan naar Albert. Het is een mooie stad met een mooie basiliek.De vloer ervan bestaat helemaal uit mozaiek. Het heeft een zeer mooi interieur met ook de wanden in mozaiek.Zeker een bezoek waard als je in de buurt komt. Voorts ligt er groot plein voor het stadhuis en heeft de stad een mooi stationsgebouw. Gelieve er nota van te nemen dat, als je de stad op een zondag bezoekt, alle cafés hier sluiten te 16 à 17 uur ! We vonden er nog eentje open na 16 uur maar dat sloot onmiddellijk na de aankomst van de rit in de Tour de France de deuren ! Van Albert reden we via Méaulte en Morlancourt over de heuvelkam terug naar bray-sur-Somme en Cappy.
Namiddag een rit van 35 km gemaakt naar Albert en de
buurt.We vertrokken van Cappy over de
D1 tot aan Bray-sur-Somme.Hier reden
we rechtsaf een kleine weg die ons rond de hoger gelegen dorpskern voerde en
tot we terug op de D1 arriveerden.Vervolgens ging het een veertig meters omhoog tot op het plateau waar
het vliegveld van Bray-sur-Somme op gelegen is. Aanvankelijk wilden we hier
voor het vliegveld door rijden maar wezouden graag een bezoek brengen aan de Lochganar -krater die in de buurt
van Fricourt ligt.
De Lochnagar krater met een aantal van de gedenkmonumenten
er rond.
Het is een krater van ongeveer 100 m doorsnede en een
diepte van 35 meter bovenop een heuvel die ontstaan is door het tot ontploffing
brengen van een mijn door de Britten in WO I. Toen lag het front hier ter
hoogte van het dorpje La Boiselle.
De stellingen van de Duitsers lagen hier bovenop de heuvel
met het gevolg dat zij de hele buurt beheersten.De loopgraven van Britten en Duitsers lagen hier een 300 meter
uit mekaar en de Britten moesten de heuvel op om hem te veroveren. De Britten
groeven een tunnel van 300 meter lang, van achter hun linies tot onder de
heuveltop.
De basiliek van Albert met vloer uitgevoerd in mosaiek en
een heel mooi interieur.
Daar dolven ze twee kamers uit die ze vulden met 30 ton
explosieven die voor het startsein van de later zo genoemde Slag aan de Somme
tot ontploffing gebracht werden.Het
gevolg was dat de complete heuveltop weg geblazen werd. De krater werd nog maar
enkele decennia geleden van vernieling gespaard doordat een Brit de grond
opkocht en het nu een gedenkplaats geworden is. Er loopt een met houten balken
gemaakt looppad rond. Er staan verschillende gedenkstenen en op de
uiteindersvan de houten vloerplanken
staan messing plaatjes met de namen van de hier gesneuvelde soldaten.
We gaan hier nog een dag blijven liggen, het is hier goed
en rustig. Ik was deze morgen al wel vroeg wakker van de haan en daarop volgend
geloei van de koeien op de boerderij hier iets verderop. Na het bakkersbezoek
ontbijt op ons terras. Na het ontbijt besloten we vandaag voormiddag een van de
wandelingen waarvan ik gisteren in het VVV-kantoortje enkele folders gekregen
had te maken .
Les Coqueliquots.Haventje Cappy.
We kozen voor de wandeling Les Malaquettes van 9 km.Het parcours gaat van de brug in Cappy,
langs de kerk de heuvel op in de rivchting van de heuvelrug Las Malequettes,
hier volgt het pad de kam en daalt langs de andere zijde in de richting van
Eclusier-Vaux terug naar beneden naar het Canal de la Somme en de Somme.Van hieruit ging het over de oever van het
kanaal terug naar Cappy.We waren
vertrokken te 10.10 uur en terug te 12:45 uur terug aan de boot. Van boven op
de heuveltop heb je een mooi uitzicht op de graanvelden aan de ene kant en de
Sommevallei aan de andere kant.
Deze morgen bezoek gehad van de burgemeesteres van Cappy
die zich kwam informeren naar de noden van de pleziervaarders. De vroegere
uitbater, Locaboat, is hier in october 2014 vertrokken wegens niet rendabel
meer. Ze hadden het water niet afgesloten zodat er door de vrieskou een lek in
de waterleiding gekomen is zodat alleen de twee eerste tappunten van water
kunnen worden voorzien.
Somme ter hoogte van Cappy.Oude wasplaats.Dreigend onweer.
We moesten dan om te tanken dan tot daar varen. Er zou
tegen 12:00 uur iemand langs komen om de kraan open te zetten dus wij al tegen
11:30 uur naar daar gevaren en ons tegen twee boten aangelegd en zo met de
slang naar da wal.Uiteindelijk werd
het 13:00 uur eer we volgetankt waren en terug naar de box konden.Ondertussen waren er nog enkele boten
aangekomen waarvan er eentje in de box gaan liggen was waar wij moesten
liggen.Het was een beetje passen maar
we liggen er terug in.Voormiddag is
Annie naar Bray-sur-Somme gereden om naar de supermarkt te gaan.Wanneer ze terug gaat zijn was maar de
vraag.Namiddag hebben we wegens de
hitte niet veel gedaan.Na het
avondeten zijn we dan met zen twee terug naar Bray-sur-Somme gereden om het
dorp de de buurt te bezien.Het is niet
groot, en zijn zowaar wel twee terrasjes dus daar hebben we voor we terug reden
maar eens van geprofiteerd.
Vroeg wakker geworden vandaag. Tegenover onze ligplaats is
een betoncentrale en er lagen enkele schepen te laden-lossen en begonnen al
voor 06:00 uur eraan.Na het ontbijtg
is Annie nog vlug langs de Lidl gegaan gezien hier vlak bij geen bakker is.Te 09:30 uur vertrokken we terug richting sluis
Cléry-sur-Somme waar het Canal de la Somme van het Canal du Nord
vertrekt.Het is enkele kilometers tot
aan de eerste sluis hiervanDeze sluis
heeft het nummer 7 en is geautomatiseerd maar natuurlijk werkt ze niet meer
automatisch.We hadden ons telefonisch
aan de centrale in Amiens gemeld zodat er net voor we aan de sluis arriveerden
iemand aanwezig was en we na enkele minuten gelijk binnen konden. Van hieruit
gaat deze persoon met ons mee naar de volgende sluizen en bruggen.
Canal de la
Somme.De Somme.Die wil ook
afkoelen.
We moesten
voorbij twee ophaalbruggen en nog twee andere sluizen en toen arriveerden we in
Cappy.Hier lagen de drie Belgische
jachten uit Gent die we van de week in Marquion zien liggen hadden toen we de
auto gingen ophalen. Verder liggen er nog een achttal andere jachten die
vermoedelijk van mensen uit de streek zijn gezien er niemand aan boord is.Het is drukkend heet vandaag dus zullen we
niet veel meer doen dat ons nat houden.We hebben ons in een van de boxen gelegd met de hoop hier water te
tanken, er zijn aansluitingen maar er staat geen water op. Elektriciteit is er
wel maar dat hadden we niet acht nodig gezien de zon volle bak schijnt.Nu we toch elektriciteit hebben hebben we de
was nog maar eens gedaan.Die was niet
lang daarna ook droog dus dat is weer een werkje dat we kunnen afstrepen. Hier
was vroeger en verhuurpunt voor boten maar dat is blijkbaar ook opgedoekt.De steigers zouden nu beheerd worden door de
gemeente maar we hebben nu op 20:00 uur nog niemand gezien.Ik hoop dat er morgen iemand voor de
waterkraan komt want nu beginnen we wel krap te zitten. Het is hier wel mooi in
de buurt. We voeren de hele tijd langs de marais waar de Somme doorheen
loopt.Soms is dat enkele honderden
meters breed.Cappy is een klein dorp
waar niet zo veel te zien is.We zullen
morgen zien of we een ritje in de buurt gaan maken.De stad Albert op zon 10 km noordwaart schijnt de moeite waard
te zijn.
Namiddag met de auto naar Cappy gereden om hem daar achter
te laten en met de fiets terug.Het was
heet en het ging het eerste stuk weer hard bergop.Het ging van Cappy via Eclusier-Vaux naar Frise waar we terug een
bereidbaar jaagpad hadden. Van hieruit viaFeuillieres, Ferme Sormont en Biache terug naar Péronne.
Het Canal de la Somme.Naast de Somme.
Het ritje duurde 17 km maar dat was gezien de hitte wel
genoeg. Toen we aan de kade arriveerden was er een Nederlands en nog een
Belgisch jacht uit Klein Willebroek aangekomen.De kade lag weer vol.S
avonds arriveerde er nog een vrachtschip dat zich ook aan onze kant
nestelde.Niet veel meer gedaan deze
avond.
SAvonds zijn we nog eenritje door de stad gaan
maken.Weer een stad met een oude
geschiedenis. Veel oude gebouwen en behouden stadsomwallingen met stadspoorten,
veel groen, rondom de stad veel water. Gezien het hier vandaag de nationale
feestdag is zitten de pleintjes goed vol, er is veel geknal van bommetjes en
klein vuurwerk.Te 23:00 uur zagen we
van op de boot het vuurwerk dat van aan de Somme aan de Boulevard des Anglais
werd afgestoken.
Vandaag kunnen we niet varen gezien het hier de nationale
feestdag is.We willen wel naar de
haven van Péronne om water te tanken.We vertrokken te 09:00 uur voor de (ocharme) 4 kilomter.Daar aangekomen bleek de jachthaven vol te
liggen, ze liggen hier ook allemaal met twee tegen mekaar.We hebben dan maar aangelegd aan de kade
tegenover de vrachtschepen.Hier liggen
ook al vier jachten en we vonden nog een plaatsje tussen twee in.We liggen hier goed en gaan namiddag de auto
ophalen.
Kade Péronne.Brug over Canal du Nord.Klimplantjes.
Voormiddag nog rap naar de bakker. Hier stond de
winkel vol wachtenden en terwijl ik binnen was groeide de rij buiten aan.Het is hier vandaag ook brocante markt. Rond
13:30 uur met de fiets vertrokken om de auto in Marquion op te halen.Het wordt een ritje van 40 km dus het is
goed dat het niet zo warm is vandaag.Het is grijs, er staat een windje maar zolang het droog blijft is het
goed.We reden van Péronne, via
Allaines, Moislains, Manancourt, Etricourt-Manancourt, Ytres, Ruyaulcourt,
Hermies, Havrincourt, Graincourt-lès-Havrincourt, Moeuvres over de gewone
wegen, meestal de D43 en vanaf sluis 4 over het jaagpad tot in Marquion. Tussen
Hermies en Havrincourt reden we op de D5 over de hoge brug over het Canal du
Nord waar dit diep werd uitgegraven. De brug werd door een Nieuw-Zeelandse
eenheid gebouwd.In Havrincourt staat
het statige Chateau de Havrinqourt waar de Duitsers in de oorlog 14-18 hun
hoofdkwartier hadden.Hier zou Keizer Willem
enkele dagen verbleven hebben om het front te bezoeken.Havrincourt en Hermies liggen op de
strategische hoogte ten noorden van de Somme waardoor hier hevige gevechten
hebben plaatsgevonden.
Chateau Havrincourt.La Porte de Bretagne.Omwalling.
Getuige hiervan de vele kerkhoven die hier rond die
bulten gezaaid liggen. De grote bossen die hier toen ten zuiden tegen de
flanken lagen werden volledig gerooid om de Engelsen tijdig te zien
aankomen.Toch werden de Duitsers nog
verrast en verdreven. In 1917 hebben ze het kasteel volledig opgeblazen.Te 17:20 uur arriveerden we aan de auto en
reden we terug naar de boot.
Dag 64 - Maandag 13-07-2015 â Marquion - Biaches
De Sepia was deze morgen reeds te 07:30 uur vertrokken
gezien zij zo vlug mogelijk in Lyon wilden zijn.De schipper had maar 6 weken verlof (ja die was nog niet op
pensioen hé) en zou daar afgelost worden door een maatdie dan 6 weken verlof had. Eerst nog een
bakker gezocht maar niet gevonden, brood dient men hier te halen in de Super-U
aan de rotonde op de heuvel net buiten het dorp. De winkel was pas te 08:00 uur
open dus dan maar terug tot het zo laat was. De boot na het ontbijt
klaargemaakt en de sluis 2 Marquion opgeroepen.We konden te 09:00 uur binnen. Vervolgens ging het via sluis 3 en
4 Sainse les Marquion, sluis 5 Moeuvre, 6 en 7 Graincourt les Havrincourt naar
de tunnel van Ruyalcourt.Deze tunnel
is 4350 m lang met in het midden een gare deau waar tegenliggers gekruist
kunnen worden. De tunnel is goed verlicht, ongeveer 10 m breed met een vaargeul
van ongeveer 7 meter breed met aan weerszijde een service-voetpad.Het gare deau is ongeveer 300 m lang dus
er kunnen nogal wat schepen achter mekaar wachten.Toen wij aan de tunnel arriveerden hadden we groen licht dus
konden wer binnen.Halverwege kruisten
we één spits en we haden voor het tweede helft van de tunnel weer groen.
Brug Ruyalcourt.De
commandopost.Vlotte tunneldoorgang.
Sluis Cléry-sur-Somme.
Hier moet je minimum 3 km/uur varen maar gezien het voor
ons goed breed was zijn we er tegen 6 a 7 doorgevlogen. Nogal een verschil
met de tunnel op het kanaal van St Quintin vorig jaar waar we doorgetrokken
werden. Na een goed halfuur lag de tunnel achter ons en ging het verder naar de
sluizen 8 en 9 Moislains, 10 Allaines, 11 Feuillaucourt en 12 Cléry-sur-Somme.
Net voor sluis 11 kreeg ik de boot niet meer in achteruit. Om af te remmen dan
maar een bocht van 360 graden gemaakt en aangelegd voor de sluis.Het bleek dat de bedieningskabel van de
keerkoppeling losgetrild was. De schroeven en het klemstuk lagen onderin. Na
reparatie eerst een proefvaartje voor de sluis gemaakt en dan de sluis in op
weg naar de volgende.Na sluis 12
Cléry-sur-Somme arriveerden we aan het Canal de la Somme waar we voor het
dorpje Biaches een oude kade met bolders vonden waar we vannacht gaan blijven
liggen. Te 17:20 uur lagen we vast.
Dag 63 - Zondag 12-07-2015 â Corbehem - Marquion
Vandaag vertrokken we onder het zonnetje te 09:45 uur
richting Canal du Nord. Wanneer we de Scarpe Superieur verlieten en het Canal
de la Sensée in de richting sluis Goeulzin opgingen kwam er nog net een
vrachtschip uit sluis Couchelettes.We
dachten dat we vermoedelijk met dat schip ook door sluis Goeulzin zouden
moeten, maar beide sluizen, de grote en de kleine stonden openen wij mochten alleen het kleine sas
in.We hadden dus weer twee drijvende
bolders voor ons alleen en dus ging het weer heel vlot. Te 11:00 uur kwamen wij
aan de afslag naar het Canal du Nord en hadden dadelijk sluis Palleuil in
zicht.Toen we er arriveerden moesten
we wachten voor twee vrachtschepen stroomafwaarts en zodra die buiten waren
kregen wij groen licht.
Werken aan de dijk.Reuze gemakkelijk zo.Sluis
Goeuilzin.Graanmolen in
Arleux.
Het is een sluis zonder drijvende bolders dus moesten we
alle drie meter de touwen verleggen om de ongeveer 8 meter te overbruggen.We waren nog maar net de sluis uit en kwamen
weeral twee vrachtschepen tegen.Voor
een zondag is het hier wel druk. Toen we ter hoogte van km 8 voor sluis
Marqouin kwamen meerden we aan aan het steigertje aan stuurboord.Hier zou water moeten zijn.Er staat inderdaad een kraantje maar dat
staat zeker 30 meter van de steiger dus onze slangen zijn te kort.Terwijl ik alvast de drinkwatderbussen vulde
zag ik dat er aan de overkant maar net aan de versmalling van de brug een
elektriciteits- en waterkast staat waar we onlangs een sleutel voor kochten.
Dan zullen we morgen voor we vertrekken maar eerst tanken. Namiddag begon het
toch weer te regenen zeker, het is dan ook weer zondag !Rond 18:00 uur stopte het met regenen en
klaarde het enigszins op.We besloten
dan te 18:30 te vertrekken om de auto op te halen.Net toen we wilden vertrekken arriveerde de Sepia uit Gent. We
reden van Marquion via Sauchy-Cauchy, Palluel, Arleux, Goeuilzin en Férin terug
naar Corbehem, een tochtje van 18 km door het golvende landschap met de nu kletsnatte
korenvelden.Ze zullen morgen of
overmorgen nog niet moeten oogsten nu.Toen we te 19:45 uur te Corbehem arriveerde was het concours de jeux de
balles reeds afgelopen, alle kraampjes waren al weg en net nu wij er hier ene
wilden gaan drinken !Dan met de auto
naar Marquion.
Vandaag een fietstocht gemaakt van 32 km die ons van
Corbehem, via Courchelettes, Férin, Goeulzin, Estrées, Gouy-sous-Bellonne,
Bellone, Tortequesne, Sailly-en-Ostrevent, Hamblain-lès-Prés,
Biache-Saint-Vaast, Vitry-en-Artois, Brébières terug naar Corbehem voerde.
De kerk, de sluis van Biache-St Vaast en de aanlegkade waar we naar toe
wilden.
Net voor we wilden vertrekken arriveerde de No stress
(F) uit Duinkerke, de boot die we deze reis ook al verschillende malen mee
samen lagen.We vertrokken rond 11:00
uur en namen picnick mee. Als we na het eten zouden vertrekken zou het te warm
worden dachten we.Het is toch al goed
warm maar er staat een windje dat het heel draaglijk maakt.Alleen op de stukken waar de wind werd
tegengehouden door een haag of door de bebouwing voelde het echt heet aan. Het
is hier een streek van grote boerderijen met grote graanvelden die momenteel
oogstrijp zijn en waar op veel plaatsen de pikdorsers reeds aan het werk
zijn.We passeerden ook langs de sluis
Goeulzin waar we morgen door moeten. In veel dorpen hangen affiches waar de
feestelijkheden voor 14-07-2015 op vermeld zijn.Op verschillende plaatsen is het Couchon-grill.Het zal die dag overal goed ruiken
veronderstel ik.Op het tweede deel van
de trip, na de picnick op een parking langs de D42, reden we langs
Biache-Saint-Vaast, de plaats waar we met de bootd naartoe wilden en waar we
eergisteren niet doorgeraakt waren. Vanaf hier zou er op de Scarpe niet meer door te varen zijn door
de begroeiing.Rond 15:30 uur waren we
terug aan boord en werd er met water gespeeld ten einde wat af te koelen.
We halen vandaag de auto op in Courrières. Met deze rit
reden we van Corbehem door het fabrieksterrein naar Brébières, vervolgens
parallel met de spoorweg naar Vitry-en-Artois en van hieruit naar Query-Lamotte.
Hierbij reden we over het plateau tussen deze twee dorpen waar ook een klein
vliegveld en een militair oefenterrein gelegen is.Aan het kerkje van Query hielden we een pitstop onder de bomen
rond de kerk.
Graan en nog eens graan.Stadhuisen kerk
van Hénin-Beaumont.
Hier was het aangenaam vertoeven. Van hieruit ging het
naar Hénin-Beaumont, een iets grotere stad met een imosant stadhuis en een
merkwaardige kerk (of is het moskee ?)Het was er ook markt zodat we weereens een andere weg moesten zoeken
maar gezien de markt ten einde liep en veel marktkramers aan het opruimen waren
konden we er met de fiets toch door.
De polykliniek van Henin-Beaumont.De scheepswerf van Courchelettes.
Eenmaal door Hénin-Beaumontging het rechtdoor naar Courrières, staken we een paar grote
verbindingswegen over arriveerden op de plaats waar de auto achter gelaten was.
Alles hing er nog aan, niets kapot maar goed vuil van een voorbij bui en het
stof dat er nadien op gevallen was.Na
de auto opgehaald te hebben passeerden we nog eens langs de Cora en reden
nadien terug naar Corbehem. Ik heb de indruk dat onze GPS soms echt niet meer
weet waarheen, ik had de weg in grote lijnen opgeschreven maarhij stuurde ons kilometers om. We hadden
weer een langere weg afgelegd met de auto dan met de fiets.In Esquerchin kwamen we langs de
Renaultfabriek. Na aankomst aan de boot eerste de auto gewassen en dan gaan
parkeren op de parking aan de kerk.
Dag 60 - Donderdag 09-07-2015 â Vitry-en-Artois - Corbehem
Gisteren afgesproken met die van het VNF dat wij te 10:00
uur terug wilden vertrekken, we gaan niet verder doorvaren gezien het verderop
nog niet gemaaid was en er geen doorkomen aan zou zijn.Deze morgen na het bakkersbezoek de maaiers
van dienst aangesproken over de smurrie die ze voorbij haddenlaten drijven maar dat bleek niet anders te
gaan gezien de arm van de kraan maar tot in de helft van de rivier geraakte !
(ook goed georganiseerd hè) en de rest er gewoon voorbij kon drijven en zich
voor de sluis kon groeperen.Als de
hoop te groot werdn dreef de rest naar de overloop naast de sluis en zo verder
stroomafwaarts.De man met de kraan zag
het probleemen heeft ongeveer een uur
met zijn kraan gewerkt om de smurrie uit de sluis te halen.Het waren een twintig bakken (!) die dan
verderop moesten gedeponeerd worden in afwachting van transport naar .. Wij
waren te 08:15 uur er aan begonnen en te 10:00 uur stipt kwamen de heren van
het VNF aangereden met hun lange haakse rieken om alles uit de sluis te halen. Het werk was net gedaan.De sluis werd nog een maal gespoeld en de
mannen vertrokken.Wanneer wij dan 5
minuten later wilden vertrekken werkte die verrekte sluis weer niet. Nog maar
eens gebeld (3 keer op 45 minuten) en te 11:30 arriveerden ze terug met twee.
Uiteindelijk zijn we te 12:00 uur de sluis binnen gevaren en zijn er in blijven
liggen om te eten. Te 12:50 uur naar de volgende sluizen gevaren die nu
(godzijdank) allemaal dadelijk werkten en te 14:30 uur lagen we vast, terug in
Corbehem.We stoppen hier vandaag, het
is wel geweestna die twee dagen.Annie heeft namiddag nog eens een
wandelinkske gemaakt en is nog eens (waar heb ik dat nog eens geschreven)
verdwaald en kwam pas na dik anderhalf uur terug aan de boot
Dag 59 - Woensdag 08-07-2015 â Douai - Vitry-en-Artois
Vertrokken te 10:00 uur en na een tiental minuten terug op
de Dérivation de la Scarpe rond Douai naar de eerste sluis voor vandaag, die
van Douai. Net voor ons was een vrachtschip langs gekomen en achter ons
arriveerde nog een jacht.Deze sluis
heeft drijvende bolders wat weer gemakkelijk is en wat nog beter was, wij
hadden naast het vrachtschip twee drijvende bolders.Na deze sluis een halfuurtje varen tot de sluis
Courchelettes.Het jacht dat eerste
achter ons voer had ons net voordoen opgelopen zodat zij nu de twee drijvende
bolders in het midden van de sluis hadden en wij die ene achteraan.
Sluis Courchelettes.Sluis Vitry.En sluis Vitry.
Te 11:45 uur draaiden wij de Scarpe Supérieure op en
kwamen 5 minuten later aan de eerste sluis ervan, deze van Corbehem. In de
documentatie stond dat we hier de afstandbediening voor de sluizen kregen maar
dat bleek maar weer eens veranderd te zijn en nu moest deze gevraagd worden aan
sluis Courcheletten.De boot vastgelegd
en te voet terug naar de sluis die een kilometertje van de boot af lag.Ondertussen was het middagpauze en konden we
wachten tot 13:00 uur voor we verder konden. Zeer proper water op de Scarpe
maar met als gevolg een groot nadeel: veel plantengroei.Het eerste stuk is (volgens het boekje) 2,20
meter diep en je kon tussen de planten door de bodem zien !Er lagen wel veel losse eilanden planten die
met de wel snelle stroming tegemoet kwamen.Later bleek hoe dat kwam.Boven
sluis Vitry-en-Artois waren ze het gras (onderwater) aan het maaien en alles kwam
eerst voor de sluisdeuren, dan in de sluizen en vervolgens in de richting van
de volgende aangedreven.Er werd met
een kraan wel veel uit het water gehaald maar de kraan raakte maar tot in de
helft van de breedte van de rivier zodoende de rest ontsnapte en zorgde voor
problemen.We hebben op vijf kilometer
met vier sluizen vijf uur gevaren ( en stil gelegen om de filter zuiver te
maken )
De dader.De profiteurs, gratis reizen.Toch ook een mooie villa.
Uiteindelijk kwamen we aan sluis Vitry. Deze ging met de
afstandsbediening niet open en de telefoonnummer die ik in sluis Courchelettes
gekregen had voor gebruik ingeval een panne aan de sluizen bleek niet te
kloppen.We hebben bijna een uur voor de
sluis liggen dobberen, twee maal de filter moeten zuiver maken en zelfs een
keer voor anker gegaan gezien de sterke stroming en het gebrek aan voortstuwing
tijdens het werk. Na ongeveer 45 minuten verschenen er twee mannen , van ver te
zien mensen van het VNF, maar het bleken twee politieagenten te zijn die naar
een uitgebrande auto die wij iets verderop op het jaagpad hadden zien staan.
Gelukkig wilde er eentje terug naar het kotje op de sluis gaan en die heeft
dan iemand van het VNF gebeld. Die kreeg nadien de sluis ook niet open maar na
nog eens tien minuten (grrrr kalm blijven geprobeerd toch ) ging de deur
eindelijk open.
In de sluis lag een plak drijvende groenten met daarin ook
nog een houten balk zo breed als de sluis.Het pak zat potvast in de sluis, spoelen kreeg het zelfs niet weg.Dan maar de beuk erin en het pak de sluis
ingeduwd zodat de deur achter ons dicht kon. Natuurlijk de filter weer
verstopt. Met twe man een uur bezig geweest om alles achter de boot te krijgen
zodat we buiten konden. Het was ondertussen 17:50 uur geworden en gezien de
sluizen hier te 18:00 uur sluiten moesten we dan hier maar vast zien te
maken.We waren moe (eigenlijk
vellendig van de ellende met de planten) en hebben dan maar niets meer gedaan
buiten de boot wat gefatsoeneerd.SAvonds ben ik nog wel op zoek gegaan voor de bakker voor
morgenvroeg.Er zijn er hier twee en
een kleine Carrefour in de buurt van de kerk.
Deze morgen wakker geworden te 07:15 uur. Het lijkt wel
een rampjaar te worden hier. Mijne fiets gejat !De fietsen waren slotvast , aan elkaar en aan de railing
vastgemaakt maar het kabelslot werd doorgeknipt en mijn fiets is ribbedebie.
Dat wordt weer een serieuze streep door de rekening Het feit dat de fietsen net
ter hoogte van het raampje van de slaapkamer stond, het raampje stond trouwens
open, en het is hier verlicht zodat het hier klaarlichte dag is s nachts,
heeft de dief blijkbaar niet afgeschrikt. Als ik die te pakken krijg gaat hij
er niet goed van zijn ! Zwemmen zal hij ! Na het ontbijt met de fiets van Annie
een toer door de stad gemaakt om te kijken of ik hem nergens zie staan en op
zoek naar het politiekantoor om de zaak aan te geven.
Hier stond hij, naast het open venster.En zo vonden wij hem terug.
Na veel zoeken vond ik het. Niemand weet hier blijkbaar
het politiekantoor, zelfs mensen die op het stadhuis werken en aan wie ik het
vroeg wisten het niet ! Uiteindelijk in de buurt van het station iemand
gevonden die het Hotel de Police wist zijn. Daar aangekomen waren er nog vier
wachtenden voor mij zodat ik een tijdje in de wachtzaal moest blijven
zitten.Na een uurtje (en nog twee
wachtenden voor mij !) ging plots mijn GSM en het was Annie die meldde dat mijn
fiets terug gevonden was, vlak bij in een tuin van de appartementen met
uitzicht op de ligplaats.Het
achterwiel was wel volledig naar de klo..zodat ik op zoek moest naar een fietsenmaker.Iemand in de buurt had nog wel een oud wiel staan en dat mocht ik
hebben als ik geen nieuw vond.Die man
wist ook een fietsenmaker vlak bij dus daar naartoe.Ik werd er onmiddellijk geholpen en stapte met een nieuw
achterwiel en een beer van nieuw extra slot maar 99.98 lichter buiten en
terug naar de boot.Het wiel werd gemonteerd,
de derailleur die iets verwrongen was werd recht gezet en de slijklap is stuk
maar dat kon ik ook oplossen zodat ik terug kan fietsen. Gezien het ondertussen
al 12:30 uur geworden was zullen we hier maar blijven liggen vandaag.
Ondertussen is er nog een bootje met een Frans koppel met hun zoon aangekomen.Deze mensen arriveerden een tijd terug in de
haven van Arques net toen wij er vertrokken.Nu liggen we hier dus met drie.
Deze morgen wakker geworden te 07:15 uur. Het lijkt wel
een rampjaar te worden hier. Mijne fiets gejat !De fietsen waren slotvast , aan elkaar en aan de railing
vastgemaakt maar het kabelslot werd doorgeknipt en mijn fiets is ribbedebie.
Dat wordt weer een serieuze streep door de rekening. Het feit dat de fietsen net
ter hoogte van het raampje van de slaapkamer stond, het raampje stond trouwens
open, en het is hier zo goed verlicht is zodat het hier klaarlichte dag lijkt s nachts,
heeft de dief blijkbaar niet afgeschrikt. Als ik die te pakken krijg gaat hij
er niet goed van zijn ! Zwemmen zal hij ! Na het ontbijt met de fiets van Annie
een toer door de stad gemaakt om te kijken of ik hem nergens zie staan en op
zoek naar het politiekantoor om de zaak aan te geven.
Hier stond hij, naast het open venster.En zo vonden wij hem terug.
Na veel zoeken vond ik het. Niemand weet hier blijkbaar
het politiekantoor, zelfs mensen die op het stadhuis werken en aan wie ik het
vroeg wisten het niet ! Uiteindelijk in de buurt van het station iemand
gevonden die het 'Hotel de Police' wist zijn. Daar aangekomen waren er nog vier
wachtenden voor mij zodat ik een tijdje in de wachtzaal moest blijven
zitten.Na een uurtje (en nog twee
wachtenden voor mij !) ging plots mijn GSM en het was Annie die meldde dat mijn
fiets terug gevonden was, vlak bij in een tuin van de appartementen met
uitzicht op de ligplaats.Het
achterwiel was wel volledig naar de klo..zodat ik op zoek moest naar een fietsenmaker.Iemand in de buurt had nog wel een oud wiel staan en dat mocht ik
hebben als ik geen nieuw vond.Die man
wist ook een fietsenmaker vlak bij dus daar naartoe.Ik werd er onmiddellijk geholpen en stapte met een nieuw
achterwiel en een béér van nieuw extra slot maar 99.98 lichter buiten en
terug naar de boot.Het wiel werd
gemonteerd, de derailleur die iets verwrongen was werd recht gezet en de slijklap
is stuk maar dat kon ik ook oplossen zodat ik terug kan fietsen. Gezien het
ondertussen al 12:30 uur geworden was zullen we hier maar blijven liggen
vandaag. Ondertussen is er nog een bootje met een Frans koppel met hun zoon
aangekomen.Deze mensen arriveerden een
tijd terug in de haven van Arques net toen wij er vertrokken.Nu liggen we hier dus met drie.