Aniway op reis 2015
Archief per week
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Gastenboek
  • kessel-lo
  • groeten

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    12-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 63 - Zondag 12-07-2015 – Corbehem - Marquion

    Vandaag vertrokken we onder het zonnetje te 09:45 uur richting Canal du Nord. Wanneer we de Scarpe Superieur verlieten en het Canal de la Sensée in de richting sluis Goeulzin opgingen kwam er nog net een vrachtschip uit sluis Couchelettes.  We dachten dat we vermoedelijk met dat schip ook door sluis Goeulzin zouden moeten, maar beide sluizen, de grote en de kleine stonden open  en wij mochten alleen het kleine sas in.  We hadden dus weer twee drijvende bolders voor ons alleen en dus ging het weer heel vlot. Te 11:00 uur kwamen wij aan de afslag naar het Canal du Nord en hadden dadelijk sluis Palleuil in zicht.  Toen we er arriveerden moesten we wachten voor twee vrachtschepen stroomafwaarts en zodra die buiten waren kregen wij groen licht. 

     

          

    Werken aan de dijk.     Reuze gemakkelijk zo.  Sluis Goeuilzin.            Graanmolen in Arleux.


    Het is een sluis zonder drijvende bolders dus moesten we alle drie meter de touwen verleggen om de ongeveer 8 meter te overbruggen.  We waren nog maar net de sluis uit en kwamen weeral twee vrachtschepen tegen.  Voor een zondag is het hier wel druk. Toen we ter hoogte van km 8 voor sluis Marqouin kwamen meerden we aan aan het steigertje aan stuurboord.  Hier zou water moeten zijn.  Er staat inderdaad een kraantje maar dat staat zeker 30 meter van de steiger dus onze slangen zijn te kort.  Terwijl ik alvast de drinkwatderbussen vulde zag ik dat er aan de overkant maar net aan de versmalling van de brug een elektriciteits- en waterkast staat waar we onlangs een sleutel voor kochten. Dan zullen we morgen voor we vertrekken maar eerst tanken. Namiddag begon het toch weer te regenen zeker, het is dan ook weer zondag !  Rond 18:00 uur stopte het met regenen en klaarde het enigszins op.  We besloten dan te 18:30 te vertrekken om de auto op te halen.  Net toen we wilden vertrekken arriveerde de Sepia uit Gent. We reden van Marquion via Sauchy-Cauchy, Palluel, Arleux, Goeuilzin en Férin terug naar Corbehem, een tochtje van 18 km door het golvende landschap met de nu kletsnatte korenvelden.  Ze zullen morgen of overmorgen nog niet moeten oogsten nu.  Toen we te 19:45 uur te Corbehem arriveerde was het concours de jeux de balles reeds afgelopen, alle kraampjes waren al weg en net nu wij er hier ene wilden gaan drinken !  Dan met de auto naar Marquion.







     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 62 - Zaterrdag 11-07-2015 – Corbehem

    Vandaag een fietstocht gemaakt van 32 km die ons van Corbehem, via Courchelettes, Férin, Goeulzin, Estrées, Gouy-sous-Bellonne, Bellone, Tortequesne, Sailly-en-Ostrevent, Hamblain-lès-Prés, Biache-Saint-Vaast, Vitry-en-Artois, Brébières terug naar Corbehem voerde. 

     

                                          

    De kerk,  de sluis  van Biache-St Vaast en de aanlegkade waar we naar toe wilden.


    Net voor we wilden vertrekken arriveerde de “No stress” (F) uit Duinkerke, de boot die we deze reis ook al verschillende malen mee samen lagen.  We vertrokken rond 11:00 uur en namen picnick mee. Als we na het eten zouden vertrekken zou het te warm worden dachten we.  Het is toch al goed warm maar er staat een windje dat het heel draaglijk maakt.  Alleen op de stukken waar de wind werd tegengehouden door een haag of door de bebouwing voelde het echt heet aan. Het is hier een streek van grote boerderijen met grote graanvelden die momenteel oogstrijp zijn en waar op veel plaatsen de pikdorsers reeds aan het werk zijn.  We passeerden ook langs de sluis Goeulzin waar we morgen door moeten. In veel dorpen hangen affiches waar de feestelijkheden voor 14-07-2015 op vermeld zijn.  Op verschillende plaatsen is het “Couchon-grill”.  Het zal die dag overal goed ruiken veronderstel ik.  Op het tweede deel van de trip, na de picnick op een parking langs de D42, reden we langs Biache-Saint-Vaast, de plaats waar we met de bootd naartoe wilden en waar we eergisteren niet doorgeraakt waren.  Vanaf hier zou er op de Scarpe niet meer door te varen zijn door de begroeiing.  Rond 15:30 uur waren we terug aan boord en werd er met water gespeeld ten einde wat af te koelen.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61 - Vrijdag 10-07-2015 – Corbehem

    We halen vandaag de auto op in Courrières. Met deze rit reden we van Corbehem door het fabrieksterrein naar Brébières, vervolgens parallel met de spoorweg naar Vitry-en-Artois en van hieruit naar Query-Lamotte. Hierbij reden we over het plateau tussen deze twee dorpen waar ook een klein vliegveld en een militair oefenterrein gelegen is.  Aan het kerkje van Query hielden we een pitstop onder de bomen rond de kerk.

     

                    

    Graan en nog eens graan.          Stadhuis  en kerk van Hénin-Beaumont.


    Hier was het aangenaam vertoeven. Van hieruit ging het naar Hénin-Beaumont, een iets grotere stad met een imosant stadhuis en een merkwaardige kerk (of is het moskee ?)  Het was er ook markt zodat we weereens een andere weg moesten zoeken maar gezien de markt ten einde liep en veel marktkramers aan het opruimen waren konden we er met de fiets toch door.


                                

    De polykliniek van Henin-Beaumont.     De scheepswerf van Courchelettes.


    Eenmaal door Hénin-Beaumont  ging het rechtdoor naar Courrières, staken we een paar grote verbindingswegen over arriveerden op de plaats waar de auto achter gelaten was. Alles hing er nog aan, niets kapot maar goed vuil van een voorbij bui en het stof dat er nadien op gevallen was.  Na de auto opgehaald te hebben passeerden we nog eens langs de Cora en reden nadien terug naar Corbehem. Ik heb de indruk dat onze GPS soms echt niet meer weet waarheen, ik had de weg in grote lijnen opgeschreven maar  hij stuurde ons kilometers om. We hadden weer een langere weg afgelegd met de auto dan met de fiets.  In Esquerchin kwamen we langs de Renaultfabriek. Na aankomst aan de boot eerste de auto gewassen en dan gaan parkeren op de parking aan de kerk.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 60 - Donderdag 09-07-2015 – Vitry-en-Artois - Corbehem

    Gisteren afgesproken met die van het VNF dat wij te 10:00 uur terug wilden vertrekken, we gaan niet verder doorvaren gezien het verderop nog niet gemaaid was en er geen doorkomen aan zou zijn.  Deze morgen na het bakkersbezoek de maaiers van dienst aangesproken over de smurrie die ze voorbij hadden  laten drijven maar dat bleek niet anders te gaan gezien de arm van de kraan maar tot in de helft van de rivier geraakte ! (ook goed georganiseerd hè) en de rest er gewoon voorbij kon drijven en zich voor de sluis kon groeperen.  Als de hoop te groot werdn dreef de rest naar de overloop naast de sluis en zo verder stroomafwaarts.  De man met de kraan zag het probleem  en heeft ongeveer een uur met zijn kraan gewerkt om de smurrie uit de sluis te halen.  Het waren een twintig bakken (!) die dan verderop moesten gedeponeerd worden in afwachting van transport naar ….. Wij waren te 08:15 uur er aan begonnen en te 10:00 uur stipt kwamen de heren van het VNF aangereden met hun lange haakse rieken om alles uit de sluis te halen.  Het werk was net gedaan.  De sluis werd nog een maal gespoeld en de mannen vertrokken.  Wanneer wij dan 5 minuten later wilden vertrekken werkte die verrekte sluis weer niet. Nog maar eens gebeld (3 keer op 45 minuten) en te 11:30 arriveerden ze terug met twee. Uiteindelijk zijn we te 12:00 uur de sluis binnen gevaren en zijn er in blijven liggen om te eten. Te 12:50 uur naar de volgende sluizen gevaren die nu (godzijdank) allemaal dadelijk werkten en te 14:30 uur lagen we vast, terug in Corbehem.  We stoppen hier vandaag, het is wel geweest  na die twee dagen.  Annie heeft namiddag nog eens een wandelinkske gemaakt en is nog eens (waar heb ik dat nog eens geschreven) verdwaald en kwam pas na dik anderhalf uur terug aan de boot


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 59 - Woensdag 08-07-2015 – Douai - Vitry-en-Artois

    Vertrokken te 10:00 uur en na een tiental minuten terug op de Dérivation de la Scarpe rond Douai naar de eerste sluis voor vandaag, die van Douai. Net voor ons was een vrachtschip langs gekomen en achter ons arriveerde nog een jacht.  Deze sluis heeft drijvende bolders wat weer gemakkelijk is en wat nog beter was, wij hadden naast het vrachtschip twee drijvende bolders.  Na deze sluis een halfuurtje varen tot de sluis Courchelettes.  Het jacht dat eerste achter ons voer had ons net voordoen opgelopen zodat zij nu de twee drijvende bolders in het midden van de sluis hadden en wij die ene achteraan. 

     

           

    Sluis Courchelettes.                Sluis Vitry.                            En sluis Vitry.

    Te 11:45 uur draaiden wij de Scarpe Supérieure op en kwamen 5 minuten later aan de eerste sluis ervan, deze van Corbehem. In de documentatie stond dat we hier de afstandbediening voor de sluizen kregen maar dat bleek maar weer eens veranderd te zijn en nu moest deze gevraagd worden aan sluis Courcheletten.  De boot vastgelegd en te voet terug naar de sluis die een kilometertje van de boot af lag.  Ondertussen was het middagpauze en konden we wachten tot 13:00 uur voor we verder konden. Zeer proper water op de Scarpe maar met als gevolg een groot nadeel: veel plantengroei.  Het eerste stuk is (volgens het boekje) 2,20 meter diep en je kon tussen de planten door de bodem zien !  Er lagen wel veel losse eilanden planten die met de wel snelle stroming tegemoet kwamen.  Later bleek hoe dat kwam.  Boven sluis Vitry-en-Artois waren ze het gras (onderwater) aan het maaien en alles kwam eerst voor de sluisdeuren, dan in de sluizen en vervolgens in de richting van de volgende aangedreven.  Er werd met een kraan wel veel uit het water gehaald maar de kraan raakte maar tot in de helft van de breedte van de rivier zodoende… de rest ontsnapte en zorgde voor problemen.  We hebben op vijf kilometer met vier sluizen vijf uur gevaren ( en stil gelegen om de filter zuiver te maken )

                                     

    De “dader”.                 De profiteurs, gratis reizen.          Toch ook een mooie villa.

    Uiteindelijk kwamen we aan sluis Vitry. Deze ging met de afstandsbediening niet open en de telefoonnummer die ik in sluis Courchelettes gekregen had voor gebruik ingeval een panne aan de sluizen bleek niet te kloppen.  We hebben bijna een uur voor de sluis liggen dobberen, twee maal de filter moeten zuiver maken en zelfs een keer voor anker gegaan gezien de sterke stroming en het gebrek aan voortstuwing tijdens het werk. Na ongeveer 45 minuten verschenen er twee mannen , van ver te zien mensen van het VNF, maar het bleken twee politieagenten te zijn die naar een uitgebrande auto die wij iets verderop op het jaagpad hadden zien staan. Gelukkig wilde er eentje terug naar het “kotje” op de sluis gaan en die heeft dan iemand van het VNF gebeld. Die kreeg nadien de sluis ook niet open maar na nog eens tien minuten (grrrr…kalm blijven…geprobeerd toch…) ging de deur eindelijk open.

    In de sluis lag een plak drijvende groenten met daarin ook nog een houten balk zo breed als de sluis.  Het pak zat potvast in de sluis, spoelen kreeg het zelfs niet weg.  Dan maar de beuk erin en het pak de sluis ingeduwd zodat de deur achter ons dicht kon. Natuurlijk de filter weer verstopt. Met twe man een uur bezig geweest om alles achter de boot te krijgen zodat we buiten konden. Het was ondertussen 17:50 uur geworden en gezien de sluizen hier te 18:00 uur sluiten moesten we dan hier maar vast zien te maken.  We waren moe (eigenlijk vellendig van de ellende met de planten) en hebben dan maar niets meer gedaan buiten de boot wat gefatsoeneerd.  S’Avonds ben ik nog wel op zoek gegaan voor de bakker voor morgenvroeg.  Er zijn er hier twee en een kleine Carrefour in de buurt van de kerk.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 - Dinsdag 07-07-2015 – Douai

    Deze morgen wakker geworden te 07:15 uur. Het lijkt wel een rampjaar te worden hier. Mijne fiets gejat !  De fietsen waren slotvast , aan elkaar en aan de railing vastgemaakt maar het kabelslot werd doorgeknipt en mijn fiets is ribbedebie. Dat wordt weer een serieuze streep door de rekening Het feit dat de fietsen net ter hoogte van het raampje van de slaapkamer stond, het raampje stond trouwens open, en het is hier verlicht zodat het hier klaarlichte dag is ’s nachts, heeft de dief blijkbaar niet afgeschrikt. Als ik die te pakken krijg gaat hij er niet goed van zijn ! Zwemmen zal hij ! Na het ontbijt met de fiets van Annie een toer door de stad gemaakt om te kijken of ik hem nergens zie staan en op zoek naar het politiekantoor om de zaak aan te geven.

         

                      

    Hier stond hij, naast het open venster.    En zo vonden wij hem terug.

     

    Na veel zoeken vond ik het. Niemand weet hier blijkbaar het politiekantoor, zelfs mensen die op het stadhuis werken en aan wie ik het vroeg wisten het niet ! Uiteindelijk in de buurt van het station iemand gevonden die het Hotel de Police wist zijn. Daar aangekomen waren er nog vier wachtenden voor mij zodat ik een tijdje in de wachtzaal moest blijven zitten.  Na een uurtje (en nog twee wachtenden voor mij !) ging plots mijn GSM en het was Annie die meldde dat mijn fiets terug gevonden was, vlak bij in een tuin van de appartementen met uitzicht op de ligplaats.  Het achterwiel was wel volledig naar de klo..  zodat ik op zoek moest naar een fietsenmaker.  Iemand in de buurt had nog wel een oud wiel staan en dat mocht ik hebben als ik geen nieuw vond.  Die man wist ook een fietsenmaker vlak bij dus daar naartoe.  Ik werd er onmiddellijk geholpen en stapte met een nieuw achterwiel en een beer van nieuw extra slot maar 99.98 € lichter buiten en terug naar de boot.  Het wiel werd gemonteerd, de derailleur die iets verwrongen was werd recht gezet en de slijklap is stuk maar dat kon ik ook oplossen zodat ik terug kan fietsen. Gezien het ondertussen al 12:30 uur geworden was zullen we hier maar blijven liggen vandaag. Ondertussen is er nog een bootje met een Frans koppel met hun zoon aangekomen.  Deze mensen arriveerden een tijd terug in de haven van Arques net toen wij er vertrokken.  Nu liggen we hier dus met drie.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 - Dinsdag 07-07-2015 – Douai

    Deze morgen wakker geworden te 07:15 uur. Het lijkt wel een rampjaar te worden hier. Mijne fiets gejat !  De fietsen waren slotvast , aan elkaar en aan de railing vastgemaakt maar het kabelslot werd doorgeknipt en mijn fiets is ribbedebie. Dat wordt weer een serieuze streep door de rekening. Het feit dat de fietsen net ter hoogte van het raampje van de slaapkamer stond, het raampje stond trouwens open, en het is hier zo goed verlicht is zodat het hier klaarlichte dag lijkt ’s nachts, heeft de dief blijkbaar niet afgeschrikt. Als ik die te pakken krijg gaat hij er niet goed van zijn ! Zwemmen zal hij ! Na het ontbijt met de fiets van Annie een toer door de stad gemaakt om te kijken of ik hem nergens zie staan en op zoek naar het politiekantoor om de zaak aan te geven.

     

                 

    Hier stond hij, naast het open venster.    En zo vonden wij hem terug.


    Na veel zoeken vond ik het. Niemand weet hier blijkbaar het politiekantoor, zelfs mensen die op het stadhuis werken en aan wie ik het vroeg wisten het niet ! Uiteindelijk in de buurt van het station iemand gevonden die het 'Hotel de Police' wist zijn. Daar aangekomen waren er nog vier wachtenden voor mij zodat ik een tijdje in de wachtzaal moest blijven zitten.  Na een uurtje (en nog twee wachtenden voor mij !) ging plots mijn GSM en het was Annie die meldde dat mijn fiets terug gevonden was, vlak bij in een tuin van de appartementen met uitzicht op de ligplaats.  Het achterwiel was wel volledig naar de klo..  zodat ik op zoek moest naar een fietsenmaker.  Iemand in de buurt had nog wel een oud wiel staan en dat mocht ik hebben als ik geen nieuw vond.  Die man wist ook een fietsenmaker vlak bij dus daar naartoe.  Ik werd er onmiddellijk geholpen en stapte met een nieuw achterwiel en een béér van nieuw extra slot maar 99.98 € lichter buiten en terug naar de boot.  Het wiel werd gemonteerd, de derailleur die iets verwrongen was werd recht gezet en de slijklap is stuk maar dat kon ik ook oplossen zodat ik terug kan fietsen. Gezien het ondertussen al 12:30 uur geworden was zullen we hier maar blijven liggen vandaag. Ondertussen is er nog een bootje met een Frans koppel met hun zoon aangekomen.  Deze mensen arriveerden een tijd terug in de haven van Arques net toen wij er vertrokken.  Nu liggen we hier dus met drie.






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57- Maandag 06-07-2015 – Douai

    Deze voormiddag een toertje door en rond de stad gedaan en voor een herlading voor mijn intenetkaart en een water-en elektriciteitssleutel gaan halen.  Namiddag een fietstocht van 24 km gemaakt ten NO van Douai.  We vertrokken via het Centre Comlmercial tussen de Scarpe en de Dérivation de la Scarpe a Douai in de richting van het industrieterrein ten noorden van Douai.  We moeten hierdoor om ten noorden van Douai buiten de stad te geraken. Eenmaal over de A21 die ten noorden van Douai loopt zijn we terug op “landelijk” gebied. 

     

                       

    Aan de oude mijn te Le Marais.  Het interieur van de préromaanse kerk te Flines-lès-Raches.


    We rijden door l’Escarpelle tot aan het riviertje voor La Marais waar we links van de baan een van de weinige behouden schachttorens van een mijn zien staan.  Voor het terrein staat een locomotiefje met enkele berlengs als getuigen van de vroegere bedrijvigheid. Van hieruit volgens we westwaarts een mooie weg langs een klein riviertje welk door de marais loopt tot in Raches.  Hier vinden we een préromaanse kerk met een eienaardige toren.  Het gebouw heeft verschillende bouwperiodes gehad wat goed te zien is binnen en buiten de kerk.  De kerk heeft geen kruisvormig grondplan en in de kerk staan verschillende rijen dikke ronde pilaren die vier gewelven ondersteunen.  De basis van de toren staat “los” in de kerk en je kan er langs alle zijden doorheen gaan.  Het orgel staat vooraan aan de zijkant in de kerk. Van hieruit rijden we via Flines-lès-Raches, Montreuil, Anhiers en Lallaing terug onder de A21


                    

    Buiten en binnen de kerk.                     En de oude schachttoren van Anhiers.


    Vervolgens rijden we door Waziers terug naar Douai.  We hebben onderweg veel woonwijken, de vroeger mijncité’s, gezien. Er zijn een paar grote bij. Tussen Anhiers en Lallaing staat nog één vervallen oude mijntoren. De toren zelf is van beton in tegenstelling met deze die gerenoreerd zijn en die een staalconstructie zijn.  Het grote wiel van de ophaalinstallatie is hier verdwenen en het dak van de gebouw waar de toren deel van uitmaakt staat op instorten. Het was weer een mooi ritje door een streek die getuigt van een vergane steenkoolindustrie.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs