Aniway op reis 2015
Archief per week
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Gastenboek
  • kessel-lo
  • groeten

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    19-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 70 - Zondag 19-07-2015 – Cappy / 2

    De stellingen van de Duitsers lagen hier bovenop de heuvel met het gevolg dat zij de hele buurt beheersten.  De loopgraven van Britten en Duitsers lagen hier een 300 meter uit mekaar en de Britten moesten de heuvel op om hem te veroveren. De Britten groeven een tunnel van 300 meter lang, van achter hun linies tot onder de heuveltop.


                   

    De basiliek van Albert met vloer uitgevoerd in mosaiek en een heel mooi interieur.


    Daar dolven ze twee kamers uit die ze vulden met 30 ton explosieven die voor het startsein van de later zo genoemde “Slag aan de Somme” tot ontploffing gebracht werden.  Het gevolg was dat de complete heuveltop weg geblazen werd. De krater werd nog maar enkele decennia geleden van vernieling gespaard doordat een Brit de grond opkocht en het nu een gedenkplaats geworden is. Er loopt een met houten balken gemaakt looppad rond. Er staan verschillende gedenkstenen en op de uiteinders  van de houten vloerplanken staan messing plaatjes met de namen van de hier gesneuvelde soldaten. 


          

    Plein voor stadhuis.   Station Albert.


    Een kruis werd opgericht op de plaats waar tijdens de behoudewerkzaamheden in 1998 nog de resten van een hier gesneuvelde Britse soldaat werden terug gevonden.  Van hieruit reden we dan naar Albert. Het is een mooie stad met een mooie basiliek.  De vloer ervan bestaat helemaal uit mozaiek. Het heeft een zeer mooi interieur met ook de wanden in mozaiek.  Zeker een bezoek waard als je in de buurt komt. Voorts ligt er groot plein voor het stadhuis en heeft de stad een mooi stationsgebouw. Gelieve er nota van te nemen dat, als je de stad op een zondag bezoekt, alle café’s hier sluiten te 16 à 17 uur ! We vonden er nog eentje open na 16 uur maar dat sloot onmiddellijk na de aankomst van de rit in de Tour de France de deuren ! Van Albert reden we via Méaulte en Morlancourt over de heuvelkam terug naar bray-sur-Somme en Cappy.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 70 - Zondag 19-07-2015 – Cappy / 1

    Namiddag een rit van 35 km gemaakt naar Albert en de buurt.  We vertrokken van Cappy over de D1 tot aan Bray-sur-Somme.  Hier reden we rechtsaf een kleine weg die ons rond de hoger gelegen dorpskern voerde en tot we terug op de D1 arriveerden.  Vervolgens ging het een veertig meters omhoog tot op het plateau waar het vliegveld van Bray-sur-Somme op gelegen is. Aanvankelijk wilden we hier voor het vliegveld door rijden maar we  zouden graag een bezoek brengen aan de Lochganar -krater die in de buurt van Fricourt ligt. 


                      

    De Lochnagar krater met een aantal van de gedenkmonumenten er rond.


    Het is een krater van ongeveer 100 m doorsnede en een diepte van 35 meter bovenop een heuvel die ontstaan is door het tot ontploffing brengen van een mijn door de Britten in WO I. Toen lag het front hier ter hoogte van het dorpje La Boiselle.

    De stellingen van de Duitsers lagen hier bovenop de heuvel met het gevolg dat zij de hele buurt beheersten.  De loopgraven van Britten en Duitsers lagen hier een 300 meter uit mekaar en de Britten moesten de heuvel op om hem te veroveren. De Britten groeven een tunnel van 300 meter lang, van achter hun linies tot onder de heuveltop.


                   

    De basiliek van Albert met vloer uitgevoerd in mosaiek en een heel mooi interieur.


    Daar dolven ze twee kamers uit die ze vulden met 30 ton explosieven die voor het startsein van de later zo genoemde “Slag aan de Somme” tot ontploffing gebracht werden.  Het gevolg was dat de complete heuveltop weg geblazen werd. De krater werd nog maar enkele decennia geleden van vernieling gespaard doordat een Brit de grond opkocht en het nu een gedenkplaats geworden is. Er loopt een met houten balken gemaakt looppad rond. Er staan verschillende gedenkstenen en op de uiteinders  van de houten vloerplanken staan messing plaatjes met de namen van de hier gesneuvelde soldaten. 


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 69 - Zaterdag 18-07-2015 – Cappy

    We gaan hier nog een dag blijven liggen, het is hier goed en rustig. Ik was deze morgen al wel vroeg wakker van de haan en daarop volgend geloei van de koeien op de boerderij hier iets verderop. Na het bakkersbezoek ontbijt op ons terras. Na het ontbijt besloten we vandaag voormiddag een van de wandelingen waarvan ik gisteren in het VVV-kantoortje enkele folders gekregen had te maken . 

     

                    

    Les Coqueliquot’s.                               Haventje Cappy.


    We kozen voor de wandeling Les Malaquettes van 9 km.  Het parcours gaat van de brug in Cappy, langs de kerk de heuvel op in de rivchting van de heuvelrug Las Malequettes, hier volgt het pad de kam en daalt langs de andere zijde in de richting van Eclusier-Vaux terug naar beneden naar het Canal de la Somme en de Somme.  Van hieruit ging het over de oever van het kanaal terug naar Cappy.  We waren vertrokken te 10.10 uur en terug te 12:45 uur terug aan de boot. Van boven op de heuveltop heb je een mooi uitzicht op de graanvelden aan de ene kant en de Sommevallei aan de andere kant.




     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 68 - Vrijdag 17-07-2015 – Cappy

    Deze morgen bezoek gehad van de burgemeesteres van Cappy die zich kwam informeren naar de noden van de pleziervaarders. De vroegere uitbater, Locaboat, is hier in october 2014 vertrokken wegens niet rendabel meer. Ze hadden het water niet afgesloten zodat er door de vrieskou een lek in de waterleiding gekomen is zodat alleen de twee eerste tappunten van water kunnen worden voorzien. 

     

                                  

    Somme ter hoogte van Cappy.      Oude wasplaats.          Dreigend onweer.


    We moesten dan om te tanken dan tot daar varen. Er zou tegen 12:00 uur iemand langs komen om de kraan open te zetten dus wij al tegen 11:30 uur naar daar gevaren en ons tegen twee boten aangelegd en zo met de slang naar da wal.  Uiteindelijk werd het 13:00 uur eer we volgetankt waren en terug naar de box konden.  Ondertussen waren er nog enkele boten aangekomen waarvan er eentje in de box gaan liggen was waar wij moesten liggen.  Het was een beetje passen maar we liggen er terug in.  Voormiddag is Annie naar Bray-sur-Somme gereden om naar de supermarkt te gaan.  Wanneer ze terug gaat zijn was maar de vraag.  Namiddag hebben we wegens de hitte niet veel gedaan.  Na het avondeten zijn we dan met z’en twee terug naar Bray-sur-Somme gereden om het dorp de de buurt te bezien.  Het is niet groot, en zijn zowaar wel twee terrasjes dus daar hebben we voor we terug reden maar eens van geprofiteerd.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 67 - Donderdag 16-07-2015 – Péronne - Cappy

    Vroeg wakker geworden vandaag. Tegenover onze ligplaats is een betoncentrale en er lagen enkele schepen te laden-lossen en begonnen al voor 06:00 uur eraan.  Na het ontbijtg is Annie nog vlug langs de Lidl gegaan gezien hier vlak bij geen bakker is.   Te 09:30 uur vertrokken we terug richting sluis Cléry-sur-Somme waar het Canal de la Somme van het Canal du Nord vertrekt.  Het is enkele kilometers tot aan de eerste sluis hiervan  Deze sluis heeft het nummer 7 en is geautomatiseerd maar natuurlijk werkt ze niet meer automatisch.  We hadden ons telefonisch aan de centrale in Amiens gemeld zodat er net voor we aan de sluis arriveerden iemand aanwezig was en we na enkele minuten gelijk binnen konden. Van hieruit gaat deze persoon met ons mee naar de volgende sluizen en bruggen.

     

                             

    Canal de la Somme.                 De Somme.                             Die wil ook afkoelen.


    We moesten voorbij twee ophaalbruggen en nog twee andere sluizen en toen arriveerden we in Cappy.  Hier lagen de drie Belgische jachten uit Gent die we van de week in Marquion zien liggen hadden toen we de auto gingen ophalen. Verder liggen er nog een achttal andere jachten die vermoedelijk van mensen uit de streek zijn gezien er niemand aan boord is.  Het is drukkend heet vandaag dus zullen we niet veel meer doen dat ons nat houden.  We hebben ons in een van de boxen gelegd met de hoop hier water te tanken, er zijn aansluitingen maar er staat geen water op. Elektriciteit is er wel maar dat hadden we niet acht nodig gezien de zon volle bak schijnt.  Nu we toch elektriciteit hebben hebben we de was nog maar eens gedaan.  Die was niet lang daarna ook droog dus dat is weer een werkje dat we kunnen afstrepen. Hier was vroeger en verhuurpunt voor boten maar dat is blijkbaar ook opgedoekt.  De steigers zouden nu beheerd worden door de gemeente maar we hebben nu op 20:00 uur nog niemand gezien.  Ik hoop dat er morgen iemand voor de waterkraan komt want nu beginnen we wel krap te zitten. Het is hier wel mooi in de buurt. We voeren de hele tijd langs de marais waar de Somme doorheen loopt.  Soms is dat enkele honderden meters breed.  Cappy is een klein dorp waar niet zo veel te zien is.  We zullen morgen zien of we een ritje in de buurt gaan maken.  De stad Albert op zo’n 10 km noordwaart schijnt de moeite waard te zijn.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 66 - Woensdag 15-07-2015 – Péronne

    Namiddag met de auto naar Cappy gereden om hem daar achter te laten en met de fiets terug.  Het was heet en het ging het eerste stuk weer hard bergop.  Het ging van Cappy via Eclusier-Vaux naar Frise waar we terug een bereidbaar jaagpad hadden. Van hieruit via  Feuillieres, Ferme Sormont en Biache terug naar Péronne. 

     

              

    Het Canal de la Somme.           Naast de Somme.            

     

    Het ritje duurde 17 km maar dat was gezien de hitte wel genoeg. Toen we aan de kade arriveerden was er een Nederlands en nog een Belgisch jacht uit Klein Willebroek aangekomen.  De kade lag weer vol.  S ‘avonds arriveerde er nog een vrachtschip dat zich ook aan onze kant nestelde.  Niet veel meer gedaan deze avond.

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 - Dinsdag 14-07-2015 – Biaches - Péronne / 2

                            

    La Somme.                            Fort ……                                 Fort……

     

    S’Avonds zijn we nog eenritje door de stad gaan maken.  Weer een stad met een oude geschiedenis. Veel oude gebouwen en behouden stadsomwallingen met stadspoorten, veel groen, rondom de stad veel water. Gezien het hier vandaag de nationale feestdag is zitten de pleintjes goed vol, er is veel geknal van bommetjes en klein vuurwerk.  Te 23:00 uur zagen we van op de boot het vuurwerk dat van aan de Somme aan de Boulevard des Anglais werd afgestoken.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 - Dinsdag 14-07-2015 – Biaches - Péronne

    Vandaag kunnen we niet varen gezien het hier de nationale feestdag is.  We willen wel naar de haven van Péronne om water te tanken.  We vertrokken te 09:00 uur voor de (ocharme) 4 kilomter.  Daar aangekomen bleek de jachthaven vol te liggen, ze liggen hier ook allemaal met twee tegen mekaar.  We hebben dan maar aangelegd aan de kade tegenover de vrachtschepen.  Hier liggen ook al vier jachten en we vonden nog een plaatsje tussen twee in.  We liggen hier goed en gaan namiddag de auto ophalen.


                                        

    Kade Péronne.                        Brug over Canal du Nord.       Klimplantjes.


    Voormiddag nog rap naar de bakker. Hier stond de winkel vol wachtenden en terwijl ik binnen was groeide de rij buiten aan.  Het is hier vandaag ook brocante markt. Rond 13:30 uur met de fiets vertrokken om de auto in Marquion op te halen.  Het wordt een ritje van 40 km dus het is goed dat het niet zo warm is vandaag.  Het is grijs, er staat een windje maar zolang het droog blijft is het goed.  We reden van Péronne, via Allaines, Moislains, Manancourt, Etricourt-Manancourt, Ytres, Ruyaulcourt, Hermies, Havrincourt, Graincourt-lès-Havrincourt, Moeuvres over de gewone wegen, meestal de D43 en vanaf sluis 4 over het jaagpad tot in Marquion. Tussen Hermies en Havrincourt reden we op de D5 over de hoge brug over het Canal du Nord waar dit diep werd uitgegraven. De brug werd door een Nieuw-Zeelandse eenheid gebouwd.  In Havrincourt staat het statige Chateau de Havrinqourt waar de Duitsers in de oorlog 14-18 hun hoofdkwartier hadden.  Hier zou Keizer Willem enkele dagen verbleven hebben om het front te bezoeken.  Havrincourt en Hermies liggen op de strategische hoogte ten noorden van de Somme waardoor hier hevige gevechten hebben plaatsgevonden.


                  

    Chateau Havrincourt.                La Porte de Bretagne.                    Omwalling.


    Getuige hiervan de vele kerkhoven die hier rond die bulten gezaaid liggen. De grote bossen die hier toen ten zuiden tegen de flanken lagen werden volledig gerooid om de Engelsen tijdig te zien aankomen.  Toch werden de Duitsers nog verrast en verdreven. In 1917 hebben ze het kasteel volledig opgeblazen.  Te 17:20 uur arriveerden we aan de auto en reden we terug naar de boot.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 64 - Maandag 13-07-2015 – Marquion - Biaches

    De Sepia was deze morgen reeds te 07:30 uur vertrokken gezien zij zo vlug mogelijk in Lyon wilden zijn.  De schipper had maar 6 weken verlof (ja die was nog niet op pensioen hé) en zou daar afgelost worden door een maat  die dan 6 weken verlof had. Eerst nog een bakker gezocht maar niet gevonden, brood dient men hier te halen in de Super-U aan de rotonde op de heuvel net buiten het dorp. De winkel was pas te 08:00 uur open dus dan maar terug tot het zo laat was. De boot na het ontbijt klaargemaakt en de sluis 2 Marquion opgeroepen.  We konden te 09:00 uur binnen. Vervolgens ging het via sluis 3 en 4 Sainse les Marquion, sluis 5 Moeuvre, 6 en 7 Graincourt les Havrincourt naar de tunnel van Ruyalcourt.   Deze tunnel is 4350 m lang met in het midden een “gare d’eau” waar tegenliggers gekruist kunnen worden. De tunnel is goed verlicht, ongeveer 10 m breed met een vaargeul van ongeveer 7 meter breed met aan weerszijde een service-voetpad.  Het “gare d’eau” is ongeveer 300 m lang dus er kunnen nogal wat schepen achter mekaar wachten.  Toen wij aan de tunnel arriveerden hadden we groen licht dus konden wer binnen.  Halverwege kruisten we één spits en we haden voor het tweede helft van de tunnel weer groen. 

                       

    Brug Ruyalcourt.                De commandopost.          Vlotte tunneldoorgang.          Sluis Cléry-sur-Somme.


    Hier moet je minimum 3 km/uur varen maar gezien het voor ons goed breed was zijn we er tegen 6 a 7 “doorgevlogen”. Nogal een verschil met de tunnel op het kanaal van St Quintin vorig jaar waar we doorgetrokken werden. Na een goed halfuur lag de tunnel achter ons en ging het verder naar de sluizen 8 en 9 Moislains, 10 Allaines, 11 Feuillaucourt en 12 Cléry-sur-Somme. Net voor sluis 11 kreeg ik de boot niet meer in achteruit. Om af te remmen dan maar een bocht van 360 graden gemaakt en aangelegd voor de sluis.  Het bleek dat de bedieningskabel van de keerkoppeling losgetrild was. De schroeven en het klemstuk lagen onderin. Na reparatie eerst een proefvaartje voor de sluis gemaakt en dan de sluis in op weg naar de volgende.  Na sluis 12 Cléry-sur-Somme arriveerden we aan het Canal de la Somme waar we voor het dorpje Biaches een oude kade met bolders vonden waar we vannacht gaan blijven liggen. Te 17:20 uur lagen we vast.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs