Aniway op reis 2015
Archief per week
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Gastenboek
  • kessel-lo
  • groeten

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    06-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 88 - Donderdag 06-08-2015 – Abbeville

    Wij blijven hier nog een dagje liggen.  De Louise vertrok deze morgen verder naar St Valery-sur-Somme.  Wij gaan hun morgen achterna.

               

    Saint Riquier langs achter….. langs voor….en in de tuin.


    Namiddag hebben we een fietstocht gemaakt van Abbeville over de oude spoorlijn La traverse du Ponthieu welke naar Auxi-le-Chateau gaat en een verbinding vormde tussen het dal van de Somme en het dal van de Authie.  Het hel traject is 23 km lang maar dat vond Wietse wat lang, er heen dat zou nog gaan maar ook nog terug zag hij niet zitten.  Het fietspad loopt aanvankelijk van Abbeville door de vallei van de de Scardon tot ongeveer aan de bron en gaat dan de heuvel tussen de twee valleien.  Wij zijn tot  Oneux gereden en daar terug gedraaid.


                       

    “Onderdelen” van heiligen allerhande.                       Het belfort.


    Vanaf hier volgden we de gewone weg die ons door de dorpen Oneux, Saint-Riquier, Neufmoulin,Caours en L’Heure en zo terug naar Abbeville zou brengen. In Saint-Riquier staat een abdij met een grote tuin en een monumentale kerk.  In een van de gangen van de abdij staat tegen de muur een tijdlijn waar je de geschiedenis van de abdij, die terug gaat tot het jaar 645 kan volgen. In de tuin staan de gerestaureerde stallingen en schuren. Alleen het klooster zelf kan je niet bezoeken. Deze site is de moeite om eens te gaan bekijken.  Na een terrasje ging het verder naar Abbeville waar we na 28 km turg arriveerden.  Vanavond een BBQ-tje gedaan. Lekker maar onze Wietse lust niet veel hoor.









    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 87 - Woensdag 05-08-2015 – Long - Abbeville

    Deze morgen vertrokken te 09:30 uur. De sluiswachter was al goed op tijd gezien het gebouw van waar hij moet vertrekken vlak langs de sluis ligt.  Gisteren waren er nog twee mensen aan de sluis geweest die vroegen of ze met hun kano mee de sluis in mochten als wij vertrokken gezien de opstapplaats voor kano’s onder de sluis onbereikbaar was wegens werken.  We hebben nog even gewacht maar ze waren niet op de afspraak dus zijn we maar vertrokken.  Het is 17 km varen tot Abbeville en we moeten maar twee sluizen doen dus ik vermoed dat we rond 12:00 uur in Abbeville zullen zijn. Dit stuk van de Somme is weer zeer mooi om te varen.  De rivier slingert zich in een bochtig parcours door het landschap.  Hier liggen ook meerdere kasteeltjes, of noem het grote landhuizen, langs de rivier en we zien weer zeer veel vissersplaatsjes.


                    

    Het stationsgebouw Abbeville.   De blauwe bron.               Ligplaats Abbeville.


    In de buurt van de bruggen die we passeren is ook telkens of een aanlegplaats of een aanlegplaats met picnicbanken.  Onderweg kruisen we twee Belgische jachten met thuishaven Kanne.  Verder is het hier zeer rustig. Sluis Pont-Remy passeren we te 10:25 uur.  Hier moet je bij het invaren rekening houden met een zijwaartse stroming maar er is een staketsel voorzien voor het geval dat je de stroming verkeerd inschat. Vervolgens ging het verder naar Abbeville.  We arriveerden er te 11:45 uur en zagen dat hier de grote Deense boot waar we in Corbie achter lagen lag en de Louise uit Nieuwpoort met Daniel, Rita en hun hondje Kenzo.Na het eten zijn we met de fiets een tochtje door de stad gaan maken.

                                 

    Place Bonaparte.         Place Max Lejeune.                      Place Saint Jacques  


    Abbeville lijkt een gezellige stad te zijn, er is centraal een lange winkelstraat met meerdere terassen, natuurlijk ontbreken de nodige oude gebouwen niet, er is veel groen, verschillende fonteinen en aan de rand van de stad een park.  In dit park vinden we “La source Bleu”, een bron waarin het water zeer helder is en de kleur onderin helder blauw is.  Dit zou komen door de steenlagen waar het water doorstroomt eer het aan de oppervlakte komt. Het station van Abbeville is ook mooi gerestaureerd en in de straat tussen de rivier en het stationsplein zijn restaurantjes en cafés.  Na een terasje rijden we terug naar de boot en is het weer tijd om eten te maken.




      







     




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 86 - Dinsdag 04-08-2015 – Samara - Long

    Vanmorgen eerst naar de sluis van Picquigny gevaren en daar aangelegd om naar de bakker en naar de carrefour te gaan.  Dan de sluis besteld tegen 10:30 uur en vertrokken.  Eerst door sluis 20 Picquigny wat in twee helften moest. (het is een dubbeltrapssluis zoals al die andere die we de laatste dagen gedaan hebben maar daar werden we steeds in een maal geschut). 

     

            

    Mooie rivier.                    Long.                  Tuin Chateau Louis XV te Long.


    Voorbij deze sluis komt het water van de Somme dwars in het kanaal wat een sterke dwarsstroming veroorzaakte en de boot een beetje slagzij duwde. De Somme stroomt hier slingerend door het landschap met afwissellend links en rechts grote waterpartijen. Een dik uur later arriveerden we aan sluis 21 La Breillioire.



             

    Chateau Louis XV.                                                           600 duivennesten.


    Toen we de sluis naderden was er al iemand voor de bediening paraat maar eerst diende er nog eentje opgeschut te worden voor wij binnen konden.  Het was juist getimed.  Hij eruit en twee minuten later wij erin.  Zo moest dat overal gaan. Eenmaal voor bij deze sluis was het nog 1.5 uur tot voor de sluis 22 Long waar weer een aanlegsteiger is.  Onderweg passeerden we nog wel enkele kleine aanlegplaatsjes maar ofwel was het op een afgelegen plek ofwel lag er al iemand.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 85 - Maandag 03-08-2015 – Amiens - Samara

    Vanmorgen op tijd naar de bakker geweest en te 09:35 uur vertrokken naar sluis 17 Amiens. We willen op tijd aan de steiger van Samara zijn gezien daar maar voor twee boten zoals de onze plaats is. De sluiswachter was reeds op post en de deur ging onmiddellijk open.

     

         

    Langs de Somme……… …..in de Somme…………………….steigertje te Samara.


    Er volgden nog de sluizen 18 Montieres en 19 Ailly-sur-Somme waarna het nog een dik uur varen was tot Samara.  We arriveerden er te 12:30 uur en hadden alle plaats voor ons alleen.  De boot met de boeg voorbij de steiger gelegd zodat er nog plaats was voor iemand anders.  Na het eten hebben we niet te veel meer gedaan, het was warm , eigenlijk te warm om te gaan fietsen en we (Wietse en ik) hebben dan maar de nodige emmers Somme-water gebruikt om af te koelen.


                

    Duiventoren.         Oude abdij Picquigny.          Picquigny.


    Later zijn we nog gaan zwemmen, Wietse vond het water maar wat koud maar is toch mee gegaan. Het vissen lukte ook nog niet goed, ofwel had de vis geen goesting maar er is niet aan zijn lijn geweest.  Later de avond hebben we nog een wasje gedraaid terwijl Wietse een filmpje mee pakte. 



     






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 84 - Zondag 02-08-2015 – Amiens

    Voormiddag wat onderhoudswerken gedaan (poetsen) terwijl Wietse aan het vissen was.  Namiddag een bezoek gebracht aan het Parc Zooölogique van Amiens.  Het park ligt aan de rand van de stad op een tiental minuutjes te voet van de kade.  Het is niet heel groot maar er komen toch veel bezoekers. De Big Five hebben ze niet maar wel een koppel olifanten.  Verder een groot aantal kleinere diersoorten en Canadese robben. De demonstratie met deze dieren zorde dat de tribunes goed vol zaten.  Na het bezoek aan het park nog een stadwandeling gemaakt die ons langs het Circus Jules Verne en vervolgens langs het station en de Perret-toren terug naar de kade voerde.


                   

    Enkele bewoners van de zoo van Amiens.


       

    Circus Jules Verne.                        Het overdekte stationsplein.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 83 - Zaterdag 01-08-2015 – Amiens

    Vannacht was het hier niet te doen, nog erger dan enkele jaren terug in Dijon.  De hele nacht was er hier een geroep en een getier van uitgaande dronken jongeren en het lawaai van motoren en auto’s met volgens mij gedemonteerde uitlaten die er een sport van maakten zo veel mogelijk lawaai te maken.  Deze morgen was de parking naast de kaai een slagveld en een stort. Overal lagen blikken, kapotte flessen drank, rommel van de Mac Donalds en noem maar op.  We hebben beide een halve nacht wakker gelegen en hebben geen enkele maal een politievoertuig gezien.  We hebben het geweten. Tegen de morgen werd het uiteindelijk rustig. 

     

                    

    Veel kanaaltjes en bruggetjes.                                De kajak-poloclub in aktie.


    Deze namiddag zijn we met de fiets langs de Somme tot in Samara gefietst.  Op dit stuk is de Véloroute de la Somme in orde.  We beslisten langs de gewone weg terug te fietsen en zo door de dorpjes Saint Sauveur, Argoeuves, Longpré-les-Amiens en Saint Maurice terug naar Amiens te fietsen.  Onderweg waren ze volop bezig met de oogst van de granen.  In Saint Maurice fietsten we langs het kerkhof van Saint Madeleine waar ook Jules Verne begraven ligt.  We kwamen te 18:00 uur terug aan de boot na een tocht van 26 km.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 82 - Vrijdag 31-07-2015 – Lamotte Brebieres - Amiens

    Gisteren hadden we de sluis besteld tegen 09:30 uur en ja hoor, stipt op tijd was er iemand present.  We moeten vandaag maar een sluis doen namelijk deze waar we nu voor liggen  Vervolgens is het 9 km tot in Amiens langs de slingerende Somme met links en recht regelmatig grote waterpartijen met waterlelies. 

     

            

    Op en langs de Somme.                                            Kajak-club Amiens.

    Er zaten vandaag ook veel vissers dus was het soms slalommen.  Te 11:00 uur arriveerden we aan de kade in Amiens.  We vonden een plaatsje tussen een grote boot met Amerikanen en een andere Belg uit Doornik.  Hier staan ook palen met elektriciteit en water en we hadden geluk, een van de aansluitpunten was nog aktief en later zou blijken dat deze op zondagmorgen nog steeds aan stond zodat we heel de tijd elektriciteit en waten hadden zonder dat het ons een cent kostte.

                                        

    Langs de kade in Amiens.          Amiens Port Amont.        De kathedraal en het orgel.

    Namiddag een wandeling door de stad gemaakt met natuurlijk een bezoek aan de grootste kathedraal van Frankrijk, 145 m lang, 70 m breed, 112 m hoog.  De kathedraal van Notre Dame van Parijs zou hier twee maal in kunnen !  Buiten op de gevels zouden meer dan 3000 beelden staan !. Vanavond nog naar het lichtspel aan de kathedraal geweest maar dat viel een beetje tegen en de batterij van mijn fototoestel moest natuurlijk nu weer leeg zijn.









    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 81 - Donderdag 30-07-2015 – Corbie – Lamotte Brébières

    Te 10:20 uur vertrokken en dadelijk door sluis 14 – Corbie. Vervolgens over de slingerende rivier tot aan sluis 15 –Daours en dan verder naar sluis 16 Lamotte waar we net voor 12:00 uur aanlegden aan de sleiger net voor de sluis. Samen met Wietse met de fiets op zoek naar een bakker. Noch in Blangy, noch in Glisy op onze we een bakker gezien. 

     

                     

    Het ‘patattenfabriek’ in Daours.     Ligplaats aan sluis Lamotte-Brébières.


    Later in de namiddag nog een ritje gedaan naar Camot en daar hebben we twee bakkers gevonden maar ze waren allebei gesloten.  Annie besloot dan maar om morgen vroeg pannekoeken te bakken maar we zaten zonder bloem.  Dus weer maar de fiets op en naar Longeau waar een winkelcentrum was.  Uiteindelijk toch alles gevonden.  Wietse heeft namiddag nog gevist maar niets gevangen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 80 - Woensdag 29-07-2015 – Corbie

    Terug gekomen naar Corbie.  Rond 14:30 uur terug aan de boot.  Met Wietse een visverlof gaan halen en alles klaargemaakt om morgen te vertrekken.

     

                       

    Le belvedère de Frise.        Wietse maakt overal vrienden.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 73 - Woensdag 22-07-2015 – Corbie

    Deze morgen de boot verlegd naar de kade aan de overkant waar een grote boot vertrokken was en waar hij enkele dagen kan blijven liggen zonder dat hij een plaats met water en elektriciteit bezet houd. Een kleine poetsbeurt gehouden terwijl ik Annie nog eens alleen op pad naar het stadje stuurde.

                                   

    T.h.v. Veuquemont.   De Féculerie de pommes de terre.    Aan sluis Lamotte-Brébière.


    Namiddag een fietstocht gemaakt langs het (nieuwe) stuk van de Véloroute de la Somme richting Amiens. Onderweg enkele mooie aanlegplaatsen voor het volgende deel van de reis ontdekt. Ter hoogte van Blancy en voor sluis Lamotte zijn mooie picnicplaatsen gemaakt en er kunnen in Blancy twee en aan sluis Lamotte op vijf verschillende plaatsjes boten liggen.  Er is wel geen elektriciteit en of water en de bakker is vermoedelijk ook niet bij de deur. Ter hoogte van Camot, net voor Amiens draaiden we terug, reden over het kanaal terug richting Corbie. 


                         

    Marais des Boeufs à Camon.     Brug over de vallei vd Somme.  Drinkbakken voor de paarden

                                                                                                die vroeger de boten trokken.


    Ter hoogte van de sluis van Lamotte eindigde de weg en staken we via de vernieuwe en breede sluisdeuren terug over naar de andere kant.  Van bij Blancy volgden we dan de gewone weg tot op de D1 en zo terug naar Corbie.  We hadden weer 28 km op de teller over toch wel een mooie route. Bij terugkomst Daniel ingelicht over de opgemerkte ligplaatsje gezien zij morgen die richting gaan uitvaren.








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 72 - Dinsdag 21-07-2015 – Corbie

    Vandaag de auto opgehaald in Cappy.  We volgden de Véloroute de la Somme die pas geopend is.  De route is nog niet helemaal klaar.  We hadden 18 km uitstekende fietspad langs de Somme en het Canal de la Somme en een erbarmelijk stuk langs het Canal de la Somme tussen de sluizen Méricourt en Froissy.  Het was de naam fietspad niet waard.  Het was een echt karspoor met stukken waar het gras 20 cm hoog stond.  Het was eigenlijk bij momenten nog te slecht om met een MTB te doen !  De stukken die klaar zijn zijn echter wel OK.  Aan sluis Froissy wordt momenteel een vroeger sluiswachtershuis omgebouwd en volgens de folder die we ontvingen toen we het Canal de la Somme opgingen wordt het een soort cafétje-ontmoetingsplaats-rustplaats voor wandelaars en fietsers. 


                                 

    Waterlelies bij de vleet.                En bezige bijtjes.                       Véloroute de la Somme.

                                                                                                      (het slechte stuk !)


    Toen we in Cappy aankwamen was het kantoortje van de haven – toeristbureau ook open en konden de passanten de douche en het toilet gebruiken.  Blijkbaar is de gemeente nu toch in gang geschoten om het haventje terug op te starten.  Vervolgens reden we dan met de auto terug naar Corbie.  Toen we ’s middags aan het eten waren arriveerde de Louise, de boot van Daniël en Rita met thuishaven Nieuwpoort, die we gisteren achter ons gelaten hadden in Cappy.  Gezien de steiger helemaal bezet was en de kade ter hoogte van de silo’s aan de overkant ook vol lag vroegen ze om ze mochten langsliggen.  Nog later arriveerden er nog drie andere boten, twee ervan konden aan de overkant nog net tussen andere boten in, de derde legde zich naast de boot die voor ons lag.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 71 - Maandag 20-07-2015 – Cappy - Corbie

    Vandaag verder gevaren naar Corbie.  Het is een mooi stukje kanaal met links en rechts grote waterpartijen waardoor de Somme doorheen stroomt. We passeerden de sluizen  Cappy, Froissy, Méricourt en Sailly-Laurette. Onderweg zagen we nog enkele mooie aanlegplaatsjes maar we wilden gaan kijken of we in Corbie plaats hadden om een week te blijven liggen. Na de sluis van Froissy moesten we weer door een pand waar de plantengroei welig tierde.  Er werd de laatste dagen ook weer ‘gemaaid’ zodat er veel planten boven dreven.  Onze ervaringen van enkele weken geleden in gedachten vreesden we dan dat we weer problemen zouden gaan krijgen met de koeling maar het stuk was niet te lang en eenmaal hoorde ik de motor meer moeite doen omdat er weer een paar slierten rond de schroef hingen.  Een paar maal achteruit en vooruit gedraaid en toen gingen we weer voluit.  Op de plaats waar de rivier en kanaal terug samen kwamen was de begroeiing opeens bijna helemaal verdwenen.

    Nadien tot Corbie alleen hier en daar een mop drijvend groen gezien.


                             

    Onderweg naar Corbie met hier en daar een jachthut.    De Mairie van Corbie.


    Aan de waterplassen naast het kanaal zagen we meerdere jacht- en vishutten en kwamen we voorbij een langgerekte camping waar de stacaravans allemaal een eigen visplekje hadden. 


                          

    Kerk en….               Eenzaam torentje.     De aanleigsteiger Corbie , max 6 boten.


    Voor vissers is het hier blijkbaar het paradijs op aarde.  Ondanks het miezerige weer waren toch verschillende plekjes ‘bemand”.

    Te 14:15 uur arriveerden we in Corbie.  Na de middag per fiets een klein rondje Corbie gedaan. Het is niet groot, niet zo mooi aangelegd buiten het grote plein voor de Mairie.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 70 - Zondag 19-07-2015 – Cappy / 2

    De stellingen van de Duitsers lagen hier bovenop de heuvel met het gevolg dat zij de hele buurt beheersten.  De loopgraven van Britten en Duitsers lagen hier een 300 meter uit mekaar en de Britten moesten de heuvel op om hem te veroveren. De Britten groeven een tunnel van 300 meter lang, van achter hun linies tot onder de heuveltop.


                   

    De basiliek van Albert met vloer uitgevoerd in mosaiek en een heel mooi interieur.


    Daar dolven ze twee kamers uit die ze vulden met 30 ton explosieven die voor het startsein van de later zo genoemde “Slag aan de Somme” tot ontploffing gebracht werden.  Het gevolg was dat de complete heuveltop weg geblazen werd. De krater werd nog maar enkele decennia geleden van vernieling gespaard doordat een Brit de grond opkocht en het nu een gedenkplaats geworden is. Er loopt een met houten balken gemaakt looppad rond. Er staan verschillende gedenkstenen en op de uiteinders  van de houten vloerplanken staan messing plaatjes met de namen van de hier gesneuvelde soldaten. 


          

    Plein voor stadhuis.   Station Albert.


    Een kruis werd opgericht op de plaats waar tijdens de behoudewerkzaamheden in 1998 nog de resten van een hier gesneuvelde Britse soldaat werden terug gevonden.  Van hieruit reden we dan naar Albert. Het is een mooie stad met een mooie basiliek.  De vloer ervan bestaat helemaal uit mozaiek. Het heeft een zeer mooi interieur met ook de wanden in mozaiek.  Zeker een bezoek waard als je in de buurt komt. Voorts ligt er groot plein voor het stadhuis en heeft de stad een mooi stationsgebouw. Gelieve er nota van te nemen dat, als je de stad op een zondag bezoekt, alle café’s hier sluiten te 16 à 17 uur ! We vonden er nog eentje open na 16 uur maar dat sloot onmiddellijk na de aankomst van de rit in de Tour de France de deuren ! Van Albert reden we via Méaulte en Morlancourt over de heuvelkam terug naar bray-sur-Somme en Cappy.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 70 - Zondag 19-07-2015 – Cappy / 1

    Namiddag een rit van 35 km gemaakt naar Albert en de buurt.  We vertrokken van Cappy over de D1 tot aan Bray-sur-Somme.  Hier reden we rechtsaf een kleine weg die ons rond de hoger gelegen dorpskern voerde en tot we terug op de D1 arriveerden.  Vervolgens ging het een veertig meters omhoog tot op het plateau waar het vliegveld van Bray-sur-Somme op gelegen is. Aanvankelijk wilden we hier voor het vliegveld door rijden maar we  zouden graag een bezoek brengen aan de Lochganar -krater die in de buurt van Fricourt ligt. 


                      

    De Lochnagar krater met een aantal van de gedenkmonumenten er rond.


    Het is een krater van ongeveer 100 m doorsnede en een diepte van 35 meter bovenop een heuvel die ontstaan is door het tot ontploffing brengen van een mijn door de Britten in WO I. Toen lag het front hier ter hoogte van het dorpje La Boiselle.

    De stellingen van de Duitsers lagen hier bovenop de heuvel met het gevolg dat zij de hele buurt beheersten.  De loopgraven van Britten en Duitsers lagen hier een 300 meter uit mekaar en de Britten moesten de heuvel op om hem te veroveren. De Britten groeven een tunnel van 300 meter lang, van achter hun linies tot onder de heuveltop.


                   

    De basiliek van Albert met vloer uitgevoerd in mosaiek en een heel mooi interieur.


    Daar dolven ze twee kamers uit die ze vulden met 30 ton explosieven die voor het startsein van de later zo genoemde “Slag aan de Somme” tot ontploffing gebracht werden.  Het gevolg was dat de complete heuveltop weg geblazen werd. De krater werd nog maar enkele decennia geleden van vernieling gespaard doordat een Brit de grond opkocht en het nu een gedenkplaats geworden is. Er loopt een met houten balken gemaakt looppad rond. Er staan verschillende gedenkstenen en op de uiteinders  van de houten vloerplanken staan messing plaatjes met de namen van de hier gesneuvelde soldaten. 


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 69 - Zaterdag 18-07-2015 – Cappy

    We gaan hier nog een dag blijven liggen, het is hier goed en rustig. Ik was deze morgen al wel vroeg wakker van de haan en daarop volgend geloei van de koeien op de boerderij hier iets verderop. Na het bakkersbezoek ontbijt op ons terras. Na het ontbijt besloten we vandaag voormiddag een van de wandelingen waarvan ik gisteren in het VVV-kantoortje enkele folders gekregen had te maken . 

     

                    

    Les Coqueliquot’s.                               Haventje Cappy.


    We kozen voor de wandeling Les Malaquettes van 9 km.  Het parcours gaat van de brug in Cappy, langs de kerk de heuvel op in de rivchting van de heuvelrug Las Malequettes, hier volgt het pad de kam en daalt langs de andere zijde in de richting van Eclusier-Vaux terug naar beneden naar het Canal de la Somme en de Somme.  Van hieruit ging het over de oever van het kanaal terug naar Cappy.  We waren vertrokken te 10.10 uur en terug te 12:45 uur terug aan de boot. Van boven op de heuveltop heb je een mooi uitzicht op de graanvelden aan de ene kant en de Sommevallei aan de andere kant.




     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 68 - Vrijdag 17-07-2015 – Cappy

    Deze morgen bezoek gehad van de burgemeesteres van Cappy die zich kwam informeren naar de noden van de pleziervaarders. De vroegere uitbater, Locaboat, is hier in october 2014 vertrokken wegens niet rendabel meer. Ze hadden het water niet afgesloten zodat er door de vrieskou een lek in de waterleiding gekomen is zodat alleen de twee eerste tappunten van water kunnen worden voorzien. 

     

                                  

    Somme ter hoogte van Cappy.      Oude wasplaats.          Dreigend onweer.


    We moesten dan om te tanken dan tot daar varen. Er zou tegen 12:00 uur iemand langs komen om de kraan open te zetten dus wij al tegen 11:30 uur naar daar gevaren en ons tegen twee boten aangelegd en zo met de slang naar da wal.  Uiteindelijk werd het 13:00 uur eer we volgetankt waren en terug naar de box konden.  Ondertussen waren er nog enkele boten aangekomen waarvan er eentje in de box gaan liggen was waar wij moesten liggen.  Het was een beetje passen maar we liggen er terug in.  Voormiddag is Annie naar Bray-sur-Somme gereden om naar de supermarkt te gaan.  Wanneer ze terug gaat zijn was maar de vraag.  Namiddag hebben we wegens de hitte niet veel gedaan.  Na het avondeten zijn we dan met z’en twee terug naar Bray-sur-Somme gereden om het dorp de de buurt te bezien.  Het is niet groot, en zijn zowaar wel twee terrasjes dus daar hebben we voor we terug reden maar eens van geprofiteerd.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 67 - Donderdag 16-07-2015 – Péronne - Cappy

    Vroeg wakker geworden vandaag. Tegenover onze ligplaats is een betoncentrale en er lagen enkele schepen te laden-lossen en begonnen al voor 06:00 uur eraan.  Na het ontbijtg is Annie nog vlug langs de Lidl gegaan gezien hier vlak bij geen bakker is.   Te 09:30 uur vertrokken we terug richting sluis Cléry-sur-Somme waar het Canal de la Somme van het Canal du Nord vertrekt.  Het is enkele kilometers tot aan de eerste sluis hiervan  Deze sluis heeft het nummer 7 en is geautomatiseerd maar natuurlijk werkt ze niet meer automatisch.  We hadden ons telefonisch aan de centrale in Amiens gemeld zodat er net voor we aan de sluis arriveerden iemand aanwezig was en we na enkele minuten gelijk binnen konden. Van hieruit gaat deze persoon met ons mee naar de volgende sluizen en bruggen.

     

                             

    Canal de la Somme.                 De Somme.                             Die wil ook afkoelen.


    We moesten voorbij twee ophaalbruggen en nog twee andere sluizen en toen arriveerden we in Cappy.  Hier lagen de drie Belgische jachten uit Gent die we van de week in Marquion zien liggen hadden toen we de auto gingen ophalen. Verder liggen er nog een achttal andere jachten die vermoedelijk van mensen uit de streek zijn gezien er niemand aan boord is.  Het is drukkend heet vandaag dus zullen we niet veel meer doen dat ons nat houden.  We hebben ons in een van de boxen gelegd met de hoop hier water te tanken, er zijn aansluitingen maar er staat geen water op. Elektriciteit is er wel maar dat hadden we niet acht nodig gezien de zon volle bak schijnt.  Nu we toch elektriciteit hebben hebben we de was nog maar eens gedaan.  Die was niet lang daarna ook droog dus dat is weer een werkje dat we kunnen afstrepen. Hier was vroeger en verhuurpunt voor boten maar dat is blijkbaar ook opgedoekt.  De steigers zouden nu beheerd worden door de gemeente maar we hebben nu op 20:00 uur nog niemand gezien.  Ik hoop dat er morgen iemand voor de waterkraan komt want nu beginnen we wel krap te zitten. Het is hier wel mooi in de buurt. We voeren de hele tijd langs de marais waar de Somme doorheen loopt.  Soms is dat enkele honderden meters breed.  Cappy is een klein dorp waar niet zo veel te zien is.  We zullen morgen zien of we een ritje in de buurt gaan maken.  De stad Albert op zo’n 10 km noordwaart schijnt de moeite waard te zijn.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 66 - Woensdag 15-07-2015 – Péronne

    Namiddag met de auto naar Cappy gereden om hem daar achter te laten en met de fiets terug.  Het was heet en het ging het eerste stuk weer hard bergop.  Het ging van Cappy via Eclusier-Vaux naar Frise waar we terug een bereidbaar jaagpad hadden. Van hieruit via  Feuillieres, Ferme Sormont en Biache terug naar Péronne. 

     

              

    Het Canal de la Somme.           Naast de Somme.            

     

    Het ritje duurde 17 km maar dat was gezien de hitte wel genoeg. Toen we aan de kade arriveerden was er een Nederlands en nog een Belgisch jacht uit Klein Willebroek aangekomen.  De kade lag weer vol.  S ‘avonds arriveerde er nog een vrachtschip dat zich ook aan onze kant nestelde.  Niet veel meer gedaan deze avond.

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 - Dinsdag 14-07-2015 – Biaches - Péronne / 2

                            

    La Somme.                            Fort ……                                 Fort……

     

    S’Avonds zijn we nog eenritje door de stad gaan maken.  Weer een stad met een oude geschiedenis. Veel oude gebouwen en behouden stadsomwallingen met stadspoorten, veel groen, rondom de stad veel water. Gezien het hier vandaag de nationale feestdag is zitten de pleintjes goed vol, er is veel geknal van bommetjes en klein vuurwerk.  Te 23:00 uur zagen we van op de boot het vuurwerk dat van aan de Somme aan de Boulevard des Anglais werd afgestoken.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 - Dinsdag 14-07-2015 – Biaches - Péronne

    Vandaag kunnen we niet varen gezien het hier de nationale feestdag is.  We willen wel naar de haven van Péronne om water te tanken.  We vertrokken te 09:00 uur voor de (ocharme) 4 kilomter.  Daar aangekomen bleek de jachthaven vol te liggen, ze liggen hier ook allemaal met twee tegen mekaar.  We hebben dan maar aangelegd aan de kade tegenover de vrachtschepen.  Hier liggen ook al vier jachten en we vonden nog een plaatsje tussen twee in.  We liggen hier goed en gaan namiddag de auto ophalen.


                                        

    Kade Péronne.                        Brug over Canal du Nord.       Klimplantjes.


    Voormiddag nog rap naar de bakker. Hier stond de winkel vol wachtenden en terwijl ik binnen was groeide de rij buiten aan.  Het is hier vandaag ook brocante markt. Rond 13:30 uur met de fiets vertrokken om de auto in Marquion op te halen.  Het wordt een ritje van 40 km dus het is goed dat het niet zo warm is vandaag.  Het is grijs, er staat een windje maar zolang het droog blijft is het goed.  We reden van Péronne, via Allaines, Moislains, Manancourt, Etricourt-Manancourt, Ytres, Ruyaulcourt, Hermies, Havrincourt, Graincourt-lès-Havrincourt, Moeuvres over de gewone wegen, meestal de D43 en vanaf sluis 4 over het jaagpad tot in Marquion. Tussen Hermies en Havrincourt reden we op de D5 over de hoge brug over het Canal du Nord waar dit diep werd uitgegraven. De brug werd door een Nieuw-Zeelandse eenheid gebouwd.  In Havrincourt staat het statige Chateau de Havrinqourt waar de Duitsers in de oorlog 14-18 hun hoofdkwartier hadden.  Hier zou Keizer Willem enkele dagen verbleven hebben om het front te bezoeken.  Havrincourt en Hermies liggen op de strategische hoogte ten noorden van de Somme waardoor hier hevige gevechten hebben plaatsgevonden.


                  

    Chateau Havrincourt.                La Porte de Bretagne.                    Omwalling.


    Getuige hiervan de vele kerkhoven die hier rond die bulten gezaaid liggen. De grote bossen die hier toen ten zuiden tegen de flanken lagen werden volledig gerooid om de Engelsen tijdig te zien aankomen.  Toch werden de Duitsers nog verrast en verdreven. In 1917 hebben ze het kasteel volledig opgeblazen.  Te 17:20 uur arriveerden we aan de auto en reden we terug naar de boot.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs