Aniway op reis 2015
Archief per week
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Gastenboek
  • kessel-lo
  • groeten

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    24-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14 – Zondag 24-05-2015 – Nieuwpoort – zee - Nieuwpoort

    Vandaag met de fiets naar de bakker.  Na het ontbijt water ingenomen en alles klaar gemaakt om straks te vertrekken. Deze morgen voor de zekerheid nog wat informatie ingewonnen wij de sluisdiensten om zeker te zijn dat we “buiten” maar ook nog “binnen” zouden kunnen door de Gravensluis (tijsluis) die ook maarvan 3 uur voor tot 3 uur na hoogtij wordt bediend. 

     

                         

    Net buiten de Gravensluis.      In de vaargeul van de haven.  T.h.v één van de jachthavens.

     

    We moesten ons klaar maken om te 15:30 uur door de St Jorissluis naar de Grsavensluis te kunnen.  We hoorden de dienst ons oproepen dat we dadelijk zouden kunnen vertrekken dus gestart, los gegooid en naar de sluis.   

     

                   

    Op weg naar zee.                                                        De overzetboot.

     

    Net voor we vertrokken kwam er nog een klein bootje voorbij gevaren die voor ons de sluis in ging en toen sprong het licht op rood. Vermoedelijk had die boot zich niet aangemeld en dacht dat de sluismeester dat wij dat waren. Na eens opgeroepen te hebben werd het licht terug op groen gezet en konden we binnen.  Vervolgens ging het met twee de Gravensluis in waar we een meter of twee zakten.  Eenmaal daar buiten lag de weg vrij tot aan de zee! Tot ter hoogte van de jachthavens waren we maar met twee boten maar toen begon het druk te worden. 

     


                              

    Bijna buiten.                                  Nieuwpoort van op zee.   

      

    Er kwamen er van links, er kwamen er van rechts, van langs achter en een heel pak van langs voren.  Het werd uitkijken.  Eenmaal de jachthavens voorbij waren het twee lange rijen masten, een afvarend (waren wij bij) en een opvarend. Daar tussenin nog de overzetboot “Heen en weer”.


    Tot bijna aan de havenmonding was het rustig, maar eenmaal daar voorbij begon het een beetje te golven.  Hier en daar was er een beetje een diepe bij. Er was spijtig genoeg wat veel wind opgekomen in vergelijking met deze morgen anders hadden we een klein stukje langs de kustlijn gevaren, doch nu werd, vooral voor Annie, een beetje “ongemakkelijk”. Daardoor hebben we eeen halve kilometer voorbij het staketsel rechtsomkeer gemaakt en zijn we terug binnen gevaren. We zijn dan toch eens tot op de zee geweest en de aangroei aan de boot nu eens “gezouten”. Voor mij viel het mee en is het voor herhaling vatbaar maar dan liever bij nog iets minder wind.  De jongens hebben zich ook goed geamuseerd, Lenn én Nout (jaja die ook!) hebben een tijdje mogen varen op die plaatsen waar het geen kwaad kon natuurlijk. Te 17:30 uur gingen we terug door de Gravensluis (nu alleen) en iets later met drie door de St Jorissluis.  Te 18:30 legden we ons vast aan het steigertje voor de pleziervaart (24Hr) voor de rondvaartboot op de IJzer. Te 22:00 uur ging het licht uit.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 13 – Zaterdag 23-05-2015 – Leffinge - Nieuwpoort

    Rond 08:30 uur de mobiele ploeg opgebeld met de mededeling dat wij met de eerst “shift” mee richting Nieuwpoort wilden. Er werd gemeld dat er één jacht onderweg was en dat ze ons zouden “oppikken” aan Leffebrug.  Normaal zou dat te 09:10 uur zijn maar te 08:35 uur ging de brug al omhoog en moesten we ons nog reppen om niet te ver achter te komen. We waren heel vroeg aan Slijpebrug en twintig minuten later voor de Rattevallebrug moesten we dan wachten op de opvaart die in Nieuwpoort vertrokken was.

     


                                  

    Net vertrokken.                                               In de St Jorissluis.


    Te 09:30 uur gingen we dan door de Rattevallebrug en hier net voorbij kwamen we een tiental jachten tegen die richting Plassendalesluis gingen.  Nu volgde alleen nog sluis St Joris waar wij moesten wachten op een derde die van de Gravensluis kwam.  Te 11:00 uur legden we aan aan VVW Westhoek.


    Na de middag eerst nog wat inkopen gaan doen en later kregen we bezoek van Marc & Rita, onze vnden die we in de jaren 80 hebben leren kennen op vakantie in Poulseur. Na uitwisseling van “familieweetjes” met taartjes en koffie namen we rond 18:00 uur afscheid.  Rond 21:00 uur arriveerde dan onze Koen met Nout en Kiko, die net waren aangekomen op de camping. Lenn was moe en wilde gaan slapen en Kim kon dus ook niet mee komen. We spraken af dat we morgen een toertje gingen varen tot op zee.

     


    In de St Jorissluis.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 12 – Vrijdag 22-05-2015 – Oudenburg – Leffinge

    Vandaag gaan we eerst een kleine tocht maken voor we verder varen Ik had gehoord dat er in Leffinge vorig jaar een nieuwe steiger gemaakt was en daar gaan we eerst eens met de fiets naar kijken. We rijden langs het kanaal naar ginder.

     

                              

    Het altaar.                            De kapel van OLV.               De doopvont.

     

    Net voor Leffinge is er een omleiding in het knooppunten netwerk gezien ze er ook een nieuw kade voor beroepsvaart aan het bouwen zijn.  De nieuwe steiger bevindt zich net voorbui de Leffingebrug.  Er kunnen een vier a vijf tal jachten liggen. 

     

                       

    Kerkwegeltje tussen Leffinge        Zwanenbeeld op het einde van de Zwanendijk

    en Stene.                                    in Zandvoorde.  

    <

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 12 – Vrijdag 22-05-2015 – Oudenburg – Leffinge

    Vandaag gaan we eerst een kleine tocht maken voor we verder varen Ik had gehoord dat er in Leffinge vorig jaar een nieuwe steiger gemaakt was en daar gaan we eerst eens met de fiets naar kijken. We rijden langs het kanaal naar ginder.

     

                              

    Het altaar.                            De kapel van OLV.               De doopvont.

     

    Net voor Leffinge is er een omleiding in het knooppunten netwerk gezien ze er ook een nieuw kade voor beroepsvaart aan het bouwen zijn.  De nieuwe steiger bevindt zich net voorbui de Leffingebrug.  Er kunnen een vier a vijf tal jachten liggen. 

     

                       

    Kerkwegeltje tussen Leffinge        Zwanenbeeld op het einde van de Zwanendijk

    en Stene.                                    in Zandvoorde.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 11 – Donderdag 21-05-2015 – Jabbeke - Oudenburg

    Lekker geslapen hier, het is hier rustig en weinig verkeer. Rond 08:00 uur wakker geworden met het zonneke, weinig wolken en praktisch geen wind. Te 09:45 uur de brugopening aangevraagd en vijf minuten later waren we vertrokken.  Het is vandaag maar 8 km varen tot Oudenburg.  Hierin zit dan één sluis (Plassendale) waarvan de deuren open staan waar er dus niet echt geschut wordt. 

     

                    

    De oude abdijhoeve.                                         Idyllisch plekje aan het Oudenburgs vaartje.

     

    Voor en achter de sluis ligt wel een ophaalbrug die bediend moet worden. Te 10:40 lagen we erin en gezien we niet moesten vastmaken waren we vijf minuten later al buiten.  We tuften op ons gemak voort richting de steiger van Oudenburg.  Toen we er arriveerden vertrok er juist een jacht richting sluis en gingen op zijn plaats, helemaal aan het einde van de steiger liggen, zo moet er als er nog boten komen niemand voorbij en kunnen we de fietsen gemakkelijk afzetten.  Te 11:05 uur lagen we vast.  Na het eten vertrokken we voor een fietstocht over het knooppuntennetwerk via 43-38-39-32-31-53-54-30 en terug naar de steiger.  We hadden na afloop 26 km.  De tocht verliep langs het Oudenburgs vaartje, naar het centrum van Oudenburg van daaruit langs kleine wegeltjes naar Ettelgem waar een oude Romaanse kerk (gedeeltelijk kerk en gedeeltelijk ruïne) staat.

     

                   

    De Groene 62.                        Het gemaal aan de Bourgognevaart.

     

    Langs Westkerke langs de Bourgognevaart en het Grootgeleed naar Moere Nieuwland. 

    Onderweg passeerden we een van de gemalen in de buurt waar het water hogerop de vaart wordt ingepompt.

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    20-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 – Woensdag 20-05-2015 – Jabbeke


    Gezien het hier rustig was blijven we nog een nacht liggen.  Na het ontbijt de fietsen van boord gezet en alles klaar gemaakt voor een fietstocht.  We rijden vandaag het traject  knooppunten 49-57-56-21-58-61-19-15-20-22-23-48-52  en passeren via de dorpjes Houtave-Meetkerke-Zuienkerke-Nieuwmunster en Stalhille. We fietsen door de polders en zien verschillende reigers, veel kievitten, houtduiven, twee valken en zelfs een ooievaar die op een twintigtal meters van de baan in een pas gemaaid weiland aan het fourageren is. 

     

              

    De draaibrug van Niewege.            Een molen te Meetkerke.

     

    We stappen van onze fiets en gaan stilletjes en langzaam te voet verder om het dier niet te verontrusten.  Het is helemaal niet schuw maar blijft rustig stil staan tot we voorbij zijn.  Later zien we een valk die net in baksteensvlucht het weiland induikt en ook op een tiental meters van de baan zijn prooi (ik denk een muis) begint te “bewerken”.


                       

    Deze vogel is wel schuw en vliegt telkens een tiental meters verder tot wij terug dichterbij komen. Na vier keer opvliegen vliegt hij met zijn prooi in zijn klauwen over de baan naar de andere richting. 

    Nu zien we duidelijk twee pootjes van zijn prooi onder hem hangen.  Na deze ontmoeting fietsen we verder en stoppen in cafe-taverne De Oude Smidse. Deze zaak is echter de vermelding taverne helemaal niet waard gezien de waardin eerste zei dat we niets konden eten ondanks dat er een plaat hing met de te verkrijgen zaken  en dat nadien bleek dat de bestelde croque monsieur enkel en alleen een dubbel vierkante snede brood met een heel dun lapje kaas en en klein stuke hesp zonder enig garnituur bleek te zijn waar dan later bleek dat ze er nog VIJF euro voor vroeg. Dit was dus ons eerste en laatste bezoek aan die zaak ! Vijf km verder passeerden we een kleine taverne in Houtave waar wel een dertigtal fietsen voor de deur stonden en waar het waarschijnlijk wel veeeeel beter zou geweest zijn, maar dat wisten we natuurlijk  niet op voorhand.  Uiteindelijk waren we rond 14:00 uur en na 36 km terug aan de boot.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    19-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 9 – Dinsdag 19-05-2015 – Brugge - Jabbeke

    Gisteren heeft het de rest van de dag geregend tot ongeveer 21:00 uur en toen brak de zon er nog effe door. Nog een kleine wandeling in de buurt gemaakt tot het donker was.  Er liep niet veel volk meer door de stad. Vanmorgen moesten vroeg opstaan omdat we te 09:00 uur klaar zijn op met het afvarende vrachtschip “St Goar” mee te varen en door de Dampoortsluis te kunnen. Voor de Kruispoortbrug moesten we een vijftal minuten wachten op deze boot en dan ging het vlot tot aan de sluis.  Hier lag de vrachtboot “Hermina” klaar om uit te varen. Normaal moeten wij de beroepsvaart laten voorgaan bij de sluizen maar hier moesten wij er eerst in en moesten wij aan stuurboordzijde gaan liggen.  Deze sluis heeft aan die zijde een ronde muur en aan de andere zijde een rechte waar de beroepsvaart gaat tegen liggen.  Het was een beetje zoeken naar een manier om de boot veilig vast te leggen.  De meerpalen staan hier namelijk weer een meter achter de railing waardoor je het touw er niet kan omheen gooien van op de boot !  Dus eerst stilletjes tegen de kant, van boord gaan en de meetouwen er rond gaan leggen.  Het schutten gaat hier wel langzaam. Na ongeveer 30 minuten konden we achter de “St Goar” naar buiten.  Vlak na deze sluis ligt een haakse bocht in het kanaal en toen we daar door waren zagen we de “Pelikaan” al liggen wachten om de sluis in te gaan.  De “St Goar” sloeg hierna rechtsaf het Boudewijnkanaal naar Zeebrugge in en wij gingen verder alleen rechtdoor.  Vervolgens passeerden wij nog enkele automatisch bediende hef- of draaibruggen en te 11:10 uur arriveerden wij aan het 24-uurs steigertje van Jabbeke-Stalhille.  Hier lagen twee jachten waar we nog tussen konden.  We gaan hier vannacht blijven liggen.

     





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    18-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8 – Maandag 18-05-2015 – Brugge

    Gezien de weersvoorspellingen melden dat het namiddag zou gaan regenen beslissen we deze voormiddag al maar te vertrekken voor onze fietstocht van de dag. We gaan een deel van de nieuwe fietsroute “Groene gordel van Brugge” doen. 

    In totaal is die 53 Km lang maar we gaan hiervan voormiddag een deel doen en als het weer mee zit misschien de rest in de late namiddag.  De route volgt grotendeels het fietsroutenetwerk. We vertrekken aan de Coupure en rijden langs de ringvaart tot de Katelijnepoort, van daaruit gaat het langs het kanaal Gent – Oostende tot Steenbrugge.

     

                                             

    Kasteel Tillegem.                               Een van de hoeves ten zuiden.

     

    Van hieruit loopt het pad onder de spoorweg door richting Oostkamp.  Onderweg passeren we kasteel Schoonhout. Voorbij Oostkamp gaat het over de E40 richting Loppem waar de bossen ten zuiden van Brugge beginnen. Langs knooppunten 83, 97, 99, 70, 71, 68, 67, 26, 65, 63 en 4 rijden we door de verschillende landgoeden met bijbehorende kasteeltjes en hoeves terug naar Brugge.   Aan kasteel Beisbeek rijden we langs het Planetenpad dat op dit landgoed aangebracht is. 


                          

    Neptunus.                       Saturnus                      Moeder Aarde.

     

    Het is een permanente tentoonstelling van beelden die de planeten voorstellen in hun respectievelijke grootte en afstand tot de zon.  De zon staat op het plein voor het kasteel waar nu de Volkssterrenwacht Beisbeek is.  Het voormalig koetshuis is nu een mooie taverne met groot terras.  Wanneer we  aan knooppunt 65  terug aan het kanaal Gent – Oostende   komen begint het ter hoogte van de roeivereniging te druppelen. De club (kantine) is natuurlijk op maandag gesloten en daarom fietsen we maar verder. Van hieruit fietsen we langs knooppunt 7, 6 en 5 langs de binnenvesten terug naar de haven. We hadden 35 km op de teller toen we arriveerden.

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs