Zoeken in blog

Categorieën
  • afspraken en regels (4)
  • axenroos (5)
  • gevoelens (6)
  • ik ben ik (10)
  • ik en jij (7)
  • ik en wij (7)
  • jouw talenten (2)
  • koffer: beweeg-knap (0)
  • koffer: creatief-knap (1)
  • koffer: muziek-knap (1)
  • koffer: reken-knap (1)
  • koffer: taal-knap (7)
  • koffer: techniek-knap (1)
  • koffer: theater-knap (1)
  • verlies en rouwkoffer (4)
  • Archief per maand
  • 11-2017
  • 08-2017
  • 06-2017
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 01-2016
  • 11-2015
    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    allemaal sociaal

    lesideeën rond sociale vaardigheden voor kleuters en 1ste graad lager onderwijs.
    31-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.delen: de olijfboom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    kunnen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen en erover praten.
    kennen en begrijpen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het samenleven in een groep.
    kunnen een onderscheid maken tussen geweldloze en gewelddadige oplossingen voor conflicten.

    stap 1
    Toon het filmpje van de olijfboom (zie bijlage).
    Waar gaat het over?
    Twee eekhoorns proberen om ter meeste olijven te eten. Omdat ze bang zijn dat de ander de olijven gaat nemen, beginnen ze te schrokken.
    Ze stellen vast dat dat geen goede manier is om aan eten te komen en ze besluiten daarom de olijven te verzamelen en ze rustig één voor één uit de mand te halen.

    stap 2
    We gaan samen een olijfboom maken (sjabloon boom in bijlage). Zo kunnen we beter onthouden dat we moeten delen met elkaar.
    De leerkracht legt een aantal papieren (half A4) in het midden van de kring. Zorg dat er 2 of 3 blaadjes minder liggen als er kinderen zijn.
    Bij het papier staat een doos wasco's (of kleurpotloden, stiften, ...) en een zestal scharen.
    De kinderen krijgen als opdracht een olijf te tekenen en uit te knippen om op onze olijfboom te kleven.
    De leerkracht wijst daarbij op het materiaal in de kring en zegt dat ze mogen beginnen.
    Observeer als leerkracht hoe de kinderen te werk gaan bij het verdelen van het materiaal:
    - wie deelt uit aan anderen?
    - wie pakt enkel voor zichzelf?
    - worden er door de kinderen onderling afspraken gemaakt of doet ieder zijn eigen ding?
    Ze zullen al snel merken dat er enkele blaadjes papier te kort zijn.
    De leerkracht onderbreekt de activiteit en wijst de kinderen erop dat ... nog geen papier hebben.
    Hoe gaan we dit oplossen? Komen de kinderen zelf tot een oplossing?
    - papiertje in twee scheuren...
    - samen op een blaadje tekenen...
    De leerkracht bewondert de kinderen dat ze dit zo fijn hebben opgelost.
    Ze besluit de olijfboom een plaatsje te geven in de klas (misschien een strategische plaats waar regelmatig conflicten voorkomen: vb bij de automat) 
    Zo worden de kinderen eraan herinnert dat ze speelgoed, ... moeten delen.

    Bijlagen:
    de olijfboom.mp4 (4.5 MB)   
    olijfboom.pdf (353.4 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)
    30-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kennismaken: het één of het ander
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    de kinderen zijn bereid om eigen gevoelens en verlangens op een persoonlijke manier uit te drukken 
    ze kunnen antwoorden op gerichte vragen in verband met voorkeuren over concrete situaties
    de kinderen vertonen de bereidheid om naar elkaar te luisteren en om zich in te leven in een boodschap


    inleiding
    In de kring heb je een tas/koffer/doos gezet. Die tas zit vol spullen die bij jou (de leerkracht) horen. Er kan van alles inzitten. Een sjaal, omdat jij zo van sjaals houdt. Een tennisbal, omdat je van tennissen houdt. De klaspop,  omdat die er ook bij hoort, enz.
    Wijs steeds een kind aan dat een voorwerp mag pakken: Wat is het?             
    Een ander kind mag raden: Waar zou de juf dan van houden? 

    kennismakingsspel 1
    Nu weten de kinderen waar de juf van houdt, maar de leerkracht wil ook graag weten waar de kinderen van houden. Daar heeft ze een rad voor meegebracht.
    Maak een rad met afbeeldingen van voorkeuren (zie bijlage) De kinderen mogen beurtelings aan het rad draaien en hun voorkeur uitdrukken:
    1) Wat doe je liever: buiten spelen of binnen spelen?
    2) Waar ga je liever naartoe: de dierentuin of de kinderboerderij?
    3) Wat doe je liever: naar muziek luisteren of een film bekijken?
    4) Ga je liever in bad of neem je liever een douche?
    5) Wie help je het liefst met klusjes: mama of papa?
    6) Waar ga je het liefst op reis: naar het bos of naar zee?
    7) Wat lust je het liefst: spaghetti of frieten?
    8) Houd je meer van de zomer of de winter?

    kennismakingsspel 2
    De kinderen staan recht in de kring.
    De leerkracht draait aan het rad...
    1) wie liever buiten speelt gaat aan rechterkant zitten, wie liever binnen speelt aan de linkerkant
    2) dierentuin rechts, kinderboerderij links
    3) muziek luisteren rechts, film kijken links
    4) in bad rechts, een douche links
    5) mama helpen rechts, papa helpen links
    6) naar het bos rechts, naar zee links
    7) spaghetti rechts, frieten links
    8) zomer rechts, winter links


                

    Bijlagen:
    denkend kind.pdf (150.4 KB)   
    het één of het ander 1.pdf (233.7 KB)   
    het één of het ander 2.pdf (225.3 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik ben ik
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kennismaken: dobbelsteen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    kunnen spreken over ervaringen of gebeurtenissen uit de eigen omgeving of over wat ze van anderen vernamen. 
    kunnen antwoorden op gerichte vragen in verband met betekenis, inhoud, bedoeling, mening in concrete situaties 
    eigen belevenissen, ervaringen, gedachten, gevoelens, handelingen verwoorden.
    de bereidheid vertonen om naar elkaar te luisteren en om zich in te leven in een boodschap.

    inleiding
    De leerkracht start met een versje:
    Ik ben ik en jij bent jij
    Zo verschillend: dat zijn wij
    Het is echt, ja, raar maar waar
    Want toch horen wij bij elkaar
    Ik ben ik en jij bent jij
    En samen zijn wij WIJ!

    Waar gaat dit vers over? (de kinderen leggen uit...)
    Zullen wij elkaar eens beter leren kennen? We doen dit met een dobbelsteen spel

    het spel
    De kinderen rollen beurtelings met de dobbelsteen. Wie aan de beurt is, antwoordt op de vraag:
    1) Wat is jou lievelingsdier? Kan je vertellen waarom je dat dier zo leuk vind?
    2) Vertel iets over je vakantie: ben je op reis geweest, of heb je thuis leuke dingen gedaan?
    3) Met welk speelgoed speel je het liefst? Wat vind je er zo leuk aan?
    4) Wat lust je super graag? Dit kan eten zijn, een drankje, snoepgoed, ...
    5) Wat is je favoriete verhaal, boek, sprookje,...? Kan je kort vertellen waarover het gaat?
    6) Wie woont er bij jou thuis: ouders, broers en zussen, huisdieren,...

    Bijlagen:
    dobbelsteen kennismaken.pdf (221.8 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik ben ik
    >> Reageer (0)
    15-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kind van de week
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    herkennen en zoeken naar vormen van waarderend reageren op een ander
    beseffen dat sommige kinderen een andere levenswijze hebben dan zijzelf
    Zij beseffen dat bepaalde symbolen (complimentenkaartjes) dienen om boodschappen over te dragen.

    inleiding
    Vaak heb je in de klas 'het kind van de week'. Dit kind staat de hele week in de kijker: mag iets vertellen over zichzelf, mag eerst staan in de rij,...
    Het is fijn dat medeleerlingen mee zoeken naar positieve eigenschappen van dit kind. Hoe doen we dat?

    stap 1
    Geef bij het begin van het schooljaar het lesje: 'een complimentje doet geen zeer' (categorie: ik en de ander)
    Zo leren kinderen wat het is om een compliment te krijgen of te geven.

    stap 2
    materiaal
    fotokader met een foto van het kind van de week. 
    Onder de kader een spaarpot in de vorm van een cadeau. 
    Deze twee dingen moet je wel zelf knutselen. (eventueel sjabloon in bijlage)

    Op maandag wordt 'het kind van de week' gekozen. 
    De medeleerlingen krijgen de taak om gedurende de week eens op te letten waar dit kind goed in is.
    Aanvankelijk zal je dit als leerkracht moeten aanmoedigen, 
    maar gaandeweg het schooljaar zullen de kinderen dit spontaan beginnen doen.

    stap 3
    Op vrijdag verzamelen we in de kring. 
    Terwijl op de achtergrond het complimentenlied speelt (zie bijlage) wordt de doos met complimentenkaarten doorgegeven.
    De kinderen kiezen om de beurt de dikke duim die zij toepasselijk vinden en stoppen deze in de spaarpot bij de fotokader.

    Afhankelijk van hoeveel tijd je hieraan wil besteden kan je de kinderen laten vertellen wat ze gekozen hebben en waarom.

    stap 4
    Het kind van de week mag zijn cadeautjes spaarpot openen en kijken wat de medeleerlingen voor hem/haar gekozen hebben.

    Bijlagen:
    Compliment.mp3 (3.3 MB)   
    complimenten kaartjes.pdf (267.1 KB)   
    sjabloon fotokader.pdf (79.5 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:ik en jij
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.axenwijzers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    De axenwijzers stimuleren weerbaarheid
    Ze dragen bij aan tolerantie en geven de verantwoordelijkheid terug aan het kind. 

    toelichting materiaal:
    axenwijzers (zie bijlage)
    Op ieder kaartje staat een krachtig zinnetje. Het zinnetje is een korte wijze boodschap aan het kind. 
    Bewust geschreven in de ik-vorm, zodat het kind de zin meteen van zichzelf kan maken. 
    Deze zin kun je in gedachte te houden en geeft kracht. 
    Bij iedere zin staat een bijpassend plaatje van één van de axendieren.  Dit helpt om het zinnetje beter te onthouden.
    De boodschappen zijn troostend, steunend, positief geformuleerd en divers. 

    spel 1
    De Axenwijzers zitten in een doos. Op muziek (zie bijlage) wordt de doos door gegeven. 
    Als het lied uit is, mag het kind dat de doos vast heeft (blind) een Axenwijzer nemen. Dit is de Axenwijzer van de dag (of week)
    Bespreek gedurende de dag of week de Axenwijzer : wanneer zag je het vandaag, waarbij heeft het je geholpen, 
    wanneer had je eraan willen denken,...

    spel 2
    De Axenwijzers zitten in een doos. Op muziek (bijlage volgt) wordt de doos door gegeven. 
    Als het lied uit is, mag het kind dat de doos vast heeft (blind) een Axenwijzer nemen.
    Bedenk samen  een verhaaltje bij de Axenwijzer.

    spel 3
    Kies een Axenwijzer als gespreksstarter voor een lastig onderwerp. 
    vb. een kind dat voortdurend wil vertellen en daarbij anderen onderbreekt. Je kan het kaartje 'leeuw: ik wil graag gehoord worden' nemen.
    Je verwoord de zin en stelt de kinderen de vraag: 
    Is dit fijn? 
    Wat is hier vervelend aan?
    Kunnen we dit oplossen?
    Komen de kinderen zelf op een oplossing, of moet jij hen als leerkracht hierin ondersteunen?
    1) Je kan zorgen voor een klein podium waarop het praatgrage kind mag staan.
    2) een microfoon doorgeven, wie de microfoon heeft is aan het woord
    3) het kind krijgt zijn vertelmoment tijdens de knutsel- of andere activiteit

    spel 4
    Leg de Axenwijzers klaar, laat de kinderen  er beurtelings één kiezen die bij hen past.
    De kinderen leggen hun keuze uit.

    spel 5
    Leg de Axenwijzers klaar, laat de kinderen beurtelings kiezen en geven aan iemand bij wie die past.
    De kinderen leggen hun keuze uit.

    Bijlagen:
    iedereen is anders.mp3 (3 MB)   
    leeuw en kameel.pdf (178.7 KB)   
    pauw en wasbeer.pdf (163 KB)   
    poes en bever.pdf (235.5 KB)   
    schildpad en steenbok.pdf (166.3 KB)   
    uil en havik.pdf (152.6 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:axenroos
    >> Reageer (0)
    05-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.treinreis door emotieland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    met een creatief stem- en taalgebruik expressief reageren en belevenissen uitbeelden.
    alert omgaan met voor hen bestemde audiovisuele boodschappen.
    vertrouwen op hun expressiemogelijkheden en durven hun eigen expressiestijl tonen.
    kunnen bij anderen gevoelens van bang, blij, boos en verdrietig zijn herkennen en kunnen meeleven in dit gevoel.

    treinreis 1 
    Maak met de klas een lange trein (polonaise). 
    Op het lied: een treintje ging uit rijden (zie bijlage) stappen we door de klas.
    De conducteur, die aan de kant staat toont op: 'die deden zo, die deden zo, zie za zo' een emotiepalet (zie bijlage) met bv; verdriet.
    Onmiddellijk wordt iedereen in de trein heel verdrietig en rijdt de trein weer verder, tot de conducteur weer een emotiepalet toont.

    treinreis 2
    Maak met de klas een lange trein (polonaise). 
    Op het lied: treintje gaat vertrekken (zie bijlage) stappen we door de klas.
    De conducteur, die aan de kant staat toont op: 'mijnheer de conducteur doe open die deur uitstappen, instappen snel snel' 
    een emotiepalet met bv; boos.
    Onmiddellijk wordt iedereen in de trein heel boos en rijdt de trein weer verder, tot de conducteur weer een emotiepalet toont.

    Bijlagen:
    bang.pdf (74.7 KB)   
    bezorgd.pdf (72.2 KB)   
    blij.pdf (75.2 KB)   
    boos.pdf (77 KB)   
    gekke bek.pdf (74.5 KB)   
    Hieperdepiep Hoera! - Een Treintje Ging Uit Rijden.mp3 (960.2 KB)   
    treintje gaat vertrekken.mp3 (4.5 MB)   
    verdriet.pdf (74.4 KB)   
    verliefd.pdf (74.9 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:gevoelens
    >> Reageer (0)
    29-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de blobboom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen filosofie 
    De Blobs zijn eenvoudig te lezen. De figuren hebben een duidelijke gevoels- en lichaamstaal. 
    Ze kunnen daarom door kinderen gemakkelijk gelezen en begrepen worden.
    De Blobboom is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar tot volwassenen.
    De Blobs zijn neutraal: niet mannelijk of vrouwelijk, niet jong of oud, van eender welke cultuur. 
    Daarom kunnen ze door iedereen gebruikt worden.
    Blobs tonen ons onze beste kant en onze slechtste kant. 
    Ze vertellen niet hoe we ons moeten gedragen of wat we anders moeten doen. 
    Ze tonen ons enkel dat er een verscheidenheid is aan mensen. 
    Zonder woorden kunnen de Blobs op vele manieren geïnterpreteerd worden. 
    Er is geen goed of fout, maar het geeft wel een beeld van hoe iemand zich voelt.
    De persoon zelf geeft een verklaring aan zijn Blob.  
    Kinderen zien de dingen vaak nog ‘puur’ waardoor de Blobboom een goede tool is om je leerlingen te leren kennen en begrijpen.

    de boom
    Dit is de plaats waar de groep vertoeft: klas, jeugdbeweging, sportclub, …

    het gras
    Het gras ligt rond de boom. Het is een plaats waar je naartoe kan gaan als je in of uit de boom geklommen bent. Het is dus niet noodzakelijk negatief. Het gras kan een plaats zijn om te bezinnen of om tot rust te komen.
    Daarom is het belangrijk om de kinderen steeds te bevragen over hun keuze.

    de blobs
    Dit is een variëteit aan karakters en gevoelens. Verklaring van de figuren (zie bijlage)

    hoe ga je te werk?
    stap 1
    Ieder kind krijgt een afbeelding van de blobboom (zie bijlage)
    De leerkracht legt uit dat hier de kinderen van de klas op staan.
    Vandaag gaan ze buiten spelen en mogen ze in de boom klimmen.
    Bekijk alle kinderen maar eens goed (+/- 2 minuten)

    stap2
    Nu moeten de kinderen zichzelf zoeken op de afbeelding.
    Welk kind zou jij kunnen zijn? (+/- 1 min)

    stap 3
    Als ze zichzelf gevonden hebben, mogen zij dat figuurtje kleuren.

    stap 4
    Ze vertellen waarom ze die bepaalde figuur gekozen hebben.
    Je zal ervan verstelt staan, hoe goed kleuters zichzelf kennen.
    Bij een negatieve verklaring, ga je met het kind in gesprek: 
    - het is een momentopname, dus vraag of hij/zij ook nog een ander figuur kan zijn
    - het kind is ongelukkig, probeer samen tot een oplossing te komen, het kind te steunen

    Bijlagen:
    blob boom.pdf (253.1 KB)   
    De Blob Figuren.pdf (200.7 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:ik ben ik
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.luisterbereidheid
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    de bereidheid vertonen om naar elkaar te luisteren en om zich in te leven in een boodschap
    De kleuters kunnen duidelijke vormen van mondelinge communicatie herkennen

    luisterbereidheid
    Heb je ook leerlingen, die het niet kunnen laten om door het vertellen van een ander kind heen te praten?!! 
    Sommigen reageren impulsief, anderen willen haantje de voorste zijn, anderen houden geen rekening met afspraken en regels.
    Hoe dan ook moeten kinderen leren dat ze hun beurt moeten afwachten om iets te vertellen 
    en dat ze de bereidheid moeten tonen om naar elkaar te luisteren.
    Soms hebben kinderen hier ondersteuning bij nodig.

    zwijgkaartjes
    De leerkracht heeft bij aanvang van een kringgesprek, zwijgkaartjes bij de hand. (zie bijlage)
    Geef zonder iets te zeggen het kind, dat er doorheen praat een kaartje. 
    Maak afspraken: 
    - Na het ontvangen van 3 kaartjes volgt een sanctie. 
      Dit is afhankelijk van de regels die gelden voor jou klas: bv. even uit de kring, niet spelen met favoriete speelgoed, ...
    - Wanneer het kind zijn best doet en minder dan 3 kaartjes ontvangt volgt een beloning.
      Dit kan zijn dat hij in de loop van de dag zijn privé praatje mag doen met de juf, ...

    Bijlagen:
    ZWIJGKAARTJES.pdf (147.8 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:afspraken en regels
    >> Reageer (0)
    27-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het allermooiste ei
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    een positieve eigenschap bij zichzelf ontdekken en verwoorden
    impressies uiten in een persoonlijke, authentieke creatie en plezier scheppen in het zoeken en vinden

    het verhaal
    Vertel het verhaal adhv de powerpoint presentatie (zie bijlage).
    Je kan het verhaal zelf vertellen (tekst in bijlage)
    Je kan ook kiezen om op de luidspreker te drukken, dan wordt het verhaal voorgelezen.

    mooi aan de buitenkant
    materiaal: handspiegel
    Terwijl je het lied zingt (zie bijlage), wordt de spiegel doorgegeven. 
    Bij het einde van het lied mogen de kinderen om de beurt vertellen wat ze mooi vinden aan zichzelf:
    de ogen, het haar, de kleding, ...

    mooi aan de binnenkant
    De spiegel wordt nog een keer doorgegeven tijdens het zingen van het lied.
    Nu vertellen de kinderen om de beurt wat ze mooi vinden aan de binnenkant:
    zijn ze lief, grappig, behulpzaam, ...

    verwerking: ei schilderen
    De kinderen krijgen een papier waarop gras staat. (zie bijlage)
    Zij krijgen als opdracht hun eigen mooiste ei te schilderen.
    We bespreken kort de mogelijkheden:
    - welke vorm? (rond, vierkant, driehoek, ...)
    - kleur? (rood, geel, groen, pimpelpaars, ...)
    - motieven? (streepjes, bolletjes, hartjes, ...)
    - versiering? (met een strik, linten, ...)
    ... en dan mogen ze hun gangen gaan.


    Bijlagen:
    AllermooisteEi.pps (6 MB)   
    ei schilderen.pdf (340.8 KB)   
    lied het mooiste ei.JPG (35.4 KB)   
    tekst verhaal.pdf (194.7 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik ben ik
    >> Reageer (0)
    22-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bang: groot groen griezelmonster
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    kunnen bij zichzelf onderkennen wanneer zij bang, blij, boos of verdrietig zijn en kunnen dit op een eenvoudige wijze uitdrukken.
    tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen in eigen mogelijkheden.
    impressies uiten in een persoonlijke, authentieke creatie en plezier scheppen in het zoeken en vinden.
    genieten van de fantasie, de originaliteit, de creativiteit en de zelfexpressie in eigen werk.

    het verhaal: groot groen griezelmonster
    vertel het verhaal aan de hand van de presentatie (zie bijlage)

    gesprek
    voer met de kinderen een gesprek over angsten.
    bestaan monsters echt? 
    en spoken, draken, ...

    liedje: gruwelijk eng
    we doen een dansje op het lied van kinderen voor kinderen: gruwelijk eng (zie bijlage) om te ontladen...

    verwerking
    maak je eigen monster.
    op het tekenblad (zie bijlage) staan twee ogen. creëer rond de ogen je eigen monster.
    toon de tekening aan elkaar: zijn de monsters griezelig, grappig, ...

    Bijlagen:
    Gruwelijk eng.mp3 (4.5 MB)   
    monster.ppsx (214.4 KB)   
    tekening monster.pdf (69.7 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gevoelens
    >> Reageer (0)
    19-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zebra: anders zijn is cool
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    alert omgaan met voor hen bestemde audiovisuele boodschappen.
    herkennen vormen van afwijzend of waarderend reageren op het anders-zijn van mensen.
    respect betonen voor uitingen van leeftijdgenoten, behorend tot de eigen en de andere culturen.
    impressies uiten in een persoonlijke, authentieke creatie en plezier scheppen in het zoeken en vinden.

    filmpje: zebra
    We bekijken het filmpje over een zebra waarbij de strepen in de war raken (zie bijlage).
    Hij is in paniek en wil gewoon weer 'zebra' zijn.
    De andere zebra's vinden het wel cool! Zo leert zebra trots te zijn op zijn nieuwe motievenvacht. 

    gesprek: anders zijn is cool
    Wat gebeurde er met zebra?
    Vond hij het fijn?
    Hoe reageerden de andere zebra's?
    Vond hij het fijn?
    Zien jullie er hetzelfde uit?
    Vertel eens over de verschillen: groter, kleiner - kort, lang haar - jongen, meisje - bril, geen bril - ...

    verwerking: patronen stempelen
    De kinderen krijgen de opdracht een afbeelding van een kindje (zie bijlage) of een zebra (zie bijlage) vol te stempelen met stempelstiften, patronen tekenen met stiften of verf, met zwart glanspapier knippen en kleven, ...
    Na de activiteit bewonderen we elkaars werk.

    Bijlagen:
    mannetje.pdf (65.6 KB)   
    zebra.docx (557.9 KB)   
    Zebra.mp4 (6.4 MB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:ik ben ik
    >> Reageer (0)
    18-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beeldenmuseum
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen:
    tonen een toenemende bedrevenheid in basisbewegingen met betrekking tot de kind-eigen bewegingscultuur.
    kunnen een gepast bewegingsantwoord geven op eenvoudige bewegingsopdrachten, afspraken en regels.
    tonen in diverse bewegingssituaties een variatie aan innerlijk beleven.
    zich inleven in personages en dingen uit de omgeving en deze uitbeelden.

    nachtwaker in het museum
    De kinderen gaan vandaag aan het werk als standbeeld in een beeldenmuseum. Vertel de kinderen wat voor museum dit is. Een museum met dieren, een museum over het circus, een filmmuseum... Overdag moeten de standbeelden ontzettend goed stil staan. Ze mogen niet eventjes krabben of een voet verzetten, maar 's nachts, als de bezoekers naar huis zijn, komen de standbeelden tot leven. Er is alleen één probleem... de chagrijnige nachtbewaker. 
    Alle kinderen gaan als standbeeld in de ruimte staan. De nachtbewaker gaat naar de gang. Wanneer iedereen goed staat, komt de nachtbewaker binnen en loopt door de ruimte. Aan de standbeelden de opdracht om zich te bewegen, een andere houding aan te nemen, even te ontspannen, een stukje te lopen, zónder dat de nachtbewaker dit ziet. Wanneer de nachtbewaker een kind ziet bewegen, is dit kind af en moet aan de kant gaan zitten. Wie houdt dit het langst vol? 

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en jij
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.handen en voetenspel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    Met dit spel laat je de kinderen met elkaar kennismaken op een andere, vrij lichamelijke manier. 
    Doordat het binnen een spel plaatsvindt, laten ze hun remmingen even gaan en zo leren ze elkaar pas écht goed kennen!

    het spel
    Zorg voor een open ruimte in je groep. De kinderen staan in het midden. 
    De leerkracht, draait aan het rad met getalbeelden van één tot vier, hand, arm, voet en been (zie bijlage). Ze benoemt het nummer en lichaamsdeel. Bijvoorbeeld: "vier, voeten". De kinderen moeten nu opbreken in groepjes van dat nummer en ervoor zorgen dat de lichaamsdelen elkaar raken. In ons voorbeeld dus groepjes van vier die elkaar met de voeten aanraken. 

    uitbreiding spel
    Je kan het rad recto verso aan elkaar kleven. We draaien de schijf om (zie bijlage 2) Deze versie vraagt meer vertrouwen in elkaar. 
    De aan te raken lichaamsdelen zijn intiemer: buik, rug, hoofd en neus. Verder wordt het spel op dezelfde manier gespeeld.

    Bijlagen:
    handen en voeten rad 2.pdf (117.1 KB)   
    handen en voeten rad.pdf (118.3 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ganzenbord: mijn lievelings...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    eigen belevenissen, ervaringen, gedachten, gevoelens, handelingen verwoorden.
    respect betonen voor uitingen van leeftijdgenoten, behorend tot de eigen en de andere culturen.

    het spel: ganzenbord 
    De afbeelding (zie bijlage) vergroten op A3 formaat.
    Het spel wordt gespeeld met één pion en een dobbelsteen.
    De kinderen rollen om de beurt met de dobbelsteen. Ze verplaatsen de pion zoals het aantal ogen van de dobbelsteen aangeeft.
    Het kind dat aan de beurt is vertelt over zijn/haar lievelings... 
    onderwerpen vanaf start:
    - eten
    - liedje
    - kleur
    - tv programma of film
    - drinken
    - speelgoed
    - kledij
    - sport
    - dier

    Op deze manier leren de kinderen elkaar beter kennen, ontdekken ze overeenkomsten of verschillen.

    Bijlagen:
    ganzenbord.pdf (286.2 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik ben ik
    >> Reageer (0)
    13-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schildpad vluchtroute
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Soms hebben kinderen de behoefte zich terug te trekken uit de groep: ze hebben een driftbui, zijn hoog sensitief, zijn verdrietig, of willen gewoon maar even alleen zijn. Dit moet kunnen.
    Via de schildpad met opbergzakken, worden er mogelijkheden aangeboden om zich even af te zonderen... (zie bijlage: smileys)

    een knuffel
    De knuffel kan troost en geborgenheid bieden.
    Een aaibare klaspop of zacht kussentje kan hiervoor dienst doen.

    een dekentje
    Kinderen die zich moe voelen, of zich even willen afsluiten kunnen een dekentje nemen.

    een boekje
    Wisselende verhaaltjes rond emoties kunnen helpen deze te verwerken.(zie blog: emoties)
    De verhaaltjes zorgen voor herkenning en troost.

    een tekenschrift
    Sommige kinderen willen hun emoties uiten.
    Dit kan in een tekenschrift. Je kan er ook enkele kleurplaten in kleven (zie bijlage)
    Voeg er nog enkele wasco's bij, en het kind kan kribbelen, kleuren of tekenen.

    een koptelefoon
    Een geluiddempende koptelefoon kan rust bieden bij kinderen waarvoor de klasdrukte even te veel wordt.
    De koptelefoon kan je kopen in een zelfbouwmarkt of op kindermaat bestellen op www.dekoptelefoon.nl

    ogen sluiten
    Even in jezelf keren, kan rust brengen. 
    Om de kinderen hierbij te helpen kan je een duikbril of zonnebril verduisteren.

    stressbal
    Eens goed in de stressbal knijpen kan helpen om de emoties terug onder controle te krijgen.

    De mogelijkheden worden gevisualiseerd, zodat de kinderen hun keuze kunnen maken. 
    Een combinatie van verschillende acties is natuurlijk ook mogelijk.

    Bijlagen:
    smileys.pdf (377.1 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:axenroos
    >> Reageer (0)
    19-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de kleur van emoties
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    kunnen bij anderen gevoelens van bang, blij, verdriet en boos herkennen en zich inleven in dit gevoel.
    kunnen bij zichzelf deze gevoelens herkennen en deze op een eenvoudige wijze uitdrukken

    verhaal: de kleur van emoties
    Vertel het verhaal aan de hand van de powerpoint (zie bijlage)
    Monstertje is in de war. Zijn emoties schieten alle kanten uit.
    Daarom besluit hij zijn emoties te vangen in flessen:
    - blauwe tranen van verdriet
    - de gele zon voor vrolijkheid
    - het grijze donkere bos voor angst
    - de rode vlammenzee voor boosheid
    - de groene weide voor rust en geluk
    Als hij weer eens een raar gevoel heeft in zijn buik, dan kan hij in zijn flesjes kijken hoe hij zich voelt.

    verwerking 1: tekenen op muziek
    De kinderen krijgen een grote afbeelding van 'monstertje' (A3) (zie bijlage)
    Er liggen wasco's op de tafel in de kleuren uit het verhaal (rood, geel, groen, blauw en grijs of zwart)
    De muziek (zie bijlage) wordt opgezet. Inhoud van de muziek zijn de 4 basisemoties.
    De kinderen kiezen een wasco uit en tekenen in de buik van monstertje op hun gevoel.

    verwerking2: chaostekening
    In je hoofd is het een wirwar van gevoelens en gedachten. 
    Die chaos gaan we op papier zetten. 
    Zoek een kleur uit, zet de punt van je potlood op papier en begin aan een lange kronkelige lijn. 
    Haal de punt niet van het papier. Rond en recht, hoeken en punten, bibberlijnen en golven, 
    allemaal dwars door elkaar heen, over het hele vel papier. 
    Nu staat de chaos in je hoofd op papier. Maar ook van chaos kan je iets moois maken.
    Alle witte vakjes tussen de lijnen gaan we inkleuren.

    Bijlagen:
    diavoorstelling monster.ppsx (8 MB)   
    Emoties in muziek.mp3 (3.3 MB)   
    kleurplaat monstertje.pdf (76.5 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gevoelens
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bang voor de schaduw op 't behang
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    kunnen bij zichzelf onderkennen wanneer zij bang zijn en kunnen dit op een eenvoudige wijze uitdrukken.
    kunnen bij anderen gevoelens van bang zijn herkennen en kunnen meeleven in dit gevoel.
    weten dat mensen eenzelfde situatie op een verschillende wijze kunnen ervaren en er verschillend kunnen op reageren.

    inleiding
    verhaal: bang voor de schaduw op het behang.
    Vertel het verhaal aan de hand van de powerpoint (zie bijlage) 

    gesprek: bang zijn
    Naar aanleiding van het verhaal kunnen we met de kinderen een gesprek voeren rond bang zijn.
    Waar ben jij bang voor?
    Waar komt die angst vandaan?
    Zijn grote mensen ook wel eens bang?
    Wat doe je als je bang bent?

    verwerking 1: schaduw maken
    De leerkracht zorgt voor een wit doek (diascherm, laken,...)
    Er wordt een spot, lamp op gericht.
    aan de hand van afbeeldingen (zie bijlage) kunnen de kinderen zelf schaduwen proberen te maken.
    Tijdens dit experimenteermoment kan je het lied: 'een beetje bang' (zie bijlage) opzetten...

    verwerking 2: schimmenspel
    De leerkracht zorgt voor een laken, waarachter een spot staat.
    In bijlage vind je figuren die je op karton kan kleven en uitknippen, maar op 'schimmenspel on pinterest' vind je nog veel meer figuren.
    Je kan de kinderen ook zelf figuren laten tekenen en uitknippen op stevig papier.
    Bevestig een stokje aan de figuren en de kinderen kunnen lekker griezelen...

    Bijlagen:
    diavoorstelling bang.ppsx (6 MB)   
    Een beetje bang.mp3 (3.5 MB)   
    schaduw maken.pdf (306.1 KB)   
    schimmenspel.pdf (302.9 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gevoelens
    >> Reageer (0)
    18-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.paddenstoelendans kaboutertjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    de kinderen kunnen tijdens het bewegen rekening houden met plaatsaanduidingen
    de kinderen kunnen een gepast bewegingsantwoord geven op eenvoudige speltaken, bewegingsopdrachten, afspraken en regels.
    kunnen inschatten hoeveel ruimte hun eigen lichaam inneemt.

    fase één
    Voor iedere kleuter is een ronde schijf voorzien (paddenstoel)
    Het muziekje wordt opgezet (zie bijlage), de kinderen stappen rond als kabouters.
    Stopt de muziek, dan gaan ze op een paddenstoel staan.
    Dit wordt enkele keren herhaald...

    fase twee
    per 2 à 3 kinderen een hoepel.
    Spel wordt herhaald. Nu gaan de kinderen per 2 à 3 in een hoepel staan.

    fase drie
    per 5 à 6 kinderen een grote hoepel.
    Spel wordt herhaald. Nu gaan de kinderen per 5 à 6 in een hoepel staan.

    slot
    één rond tafellaken (doormeter 80 cm)
    Spel wordt herhaald. Nu gaan alle kinderen op het laken staan.
    Ze zullen mekaar moeten helpen, tegenhouden en dicht bij elkaar staan om met z'n allen op het laken te geraken.

    Bijlagen:
    Hé Hé Kaboutertjes.mp3 (5 MB)   
    paddenstoel.pdf (64.3 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)


    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs