doelen
De axenwijzers stimuleren weerbaarheid
Ze dragen bij aan tolerantie en geven de verantwoordelijkheid terug aan het kind.
toelichting materiaal:
axenwijzers (zie bijlage)
Op ieder kaartje staat een krachtig zinnetje. Het zinnetje is een korte wijze boodschap aan het kind.
Bewust geschreven in de ik-vorm, zodat het kind de zin meteen van zichzelf kan maken.
Deze zin kun je in gedachte te houden en geeft kracht.
Bij iedere zin staat een bijpassend plaatje van één van de axendieren. Dit helpt om het zinnetje beter te onthouden.
De boodschappen zijn troostend, steunend, positief geformuleerd en divers.
spel 1
De Axenwijzers zitten in een doos. Op muziek (zie bijlage) wordt de doos door gegeven.
Als het lied uit is, mag het kind dat de doos vast heeft (blind) een Axenwijzer nemen. Dit is de Axenwijzer van de dag (of week)
Bespreek gedurende de dag of week de Axenwijzer : wanneer zag je het vandaag, waarbij heeft het je geholpen,
wanneer had je eraan willen denken,...
spel 2
De Axenwijzers zitten in een doos. Op muziek (bijlage volgt) wordt de doos door gegeven.
Als het lied uit is, mag het kind dat de doos vast heeft (blind) een Axenwijzer nemen.
Bedenk samen een verhaaltje bij de Axenwijzer.
spel 3
Kies een Axenwijzer als gespreksstarter voor een lastig onderwerp.
vb. een kind dat voortdurend wil vertellen en daarbij anderen onderbreekt. Je kan het kaartje 'leeuw: ik wil graag gehoord worden' nemen.
Je verwoord de zin en stelt de kinderen de vraag:
Is dit fijn?
Wat is hier vervelend aan?
Kunnen we dit oplossen?
Komen de kinderen zelf op een oplossing, of moet jij hen als leerkracht hierin ondersteunen?
1) Je kan zorgen voor een klein podium waarop het praatgrage kind mag staan.
2) een microfoon doorgeven, wie de microfoon heeft is aan het woord
3) het kind krijgt zijn vertelmoment tijdens de knutsel- of andere activiteit
spel 4
Leg de Axenwijzers klaar, laat de kinderen er beurtelings één kiezen die bij hen past.
De kinderen leggen hun keuze uit.
spel 5
Leg de Axenwijzers klaar, laat de kinderen beurtelings kiezen en geven aan iemand bij wie die past.
De kinderen leggen hun keuze uit.
|