|
filosofie
De Blobs zijn eenvoudig te lezen. De figuren hebben een duidelijke gevoels- en lichaamstaal.
Ze kunnen daarom door kinderen gemakkelijk gelezen en begrepen worden.
De Blobboom is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar tot volwassenen.
De Blobs zijn neutraal: niet mannelijk of vrouwelijk, niet jong of oud, van eender welke cultuur.
Daarom kunnen ze door iedereen gebruikt worden.
Blobs tonen ons onze beste kant en onze slechtste kant.
Ze vertellen niet hoe we ons moeten gedragen of wat we anders moeten doen.
Ze tonen ons enkel dat er een verscheidenheid is aan mensen.
Zonder woorden kunnen de Blobs op vele manieren geïnterpreteerd worden.
Er is geen goed of fout, maar het geeft wel een beeld van hoe iemand zich voelt.
De persoon zelf geeft een verklaring aan zijn Blob.
Kinderen zien de dingen vaak nog puur waardoor de Blobboom een goede tool is om je leerlingen te leren kennen en begrijpen.
de boom
Dit is de plaats waar de groep vertoeft: klas, jeugdbeweging, sportclub,
het gras
Het gras ligt rond de boom. Het is een plaats waar je naartoe kan gaan als je in of uit de boom geklommen bent. Het is dus niet noodzakelijk negatief. Het gras kan een plaats zijn om te bezinnen of om tot rust te komen.
Daarom is het belangrijk om de kinderen steeds te bevragen over hun keuze.
de blobs
Dit is een variëteit aan karakters en gevoelens. Verklaring van de figuren (zie bijlage)
hoe ga je te werk?
stap 1
Ieder kind krijgt een afbeelding van de blobboom (zie bijlage)
De leerkracht legt uit dat hier de kinderen van de klas op staan.
Vandaag gaan ze buiten spelen en mogen ze in de boom klimmen.
Bekijk alle kinderen maar eens goed (+/- 2 minuten)
stap2
Nu moeten de kinderen zichzelf zoeken op de afbeelding.
Welk kind zou jij kunnen zijn? (+/- 1 min)
stap 3
Als ze zichzelf gevonden hebben, mogen zij dat figuurtje kleuren.
stap 4
Ze vertellen waarom ze die bepaalde figuur gekozen hebben.
Je zal ervan verstelt staan, hoe goed kleuters zichzelf kennen.
Bij een negatieve verklaring, ga je met het kind in gesprek:
- het is een momentopname, dus vraag of hij/zij ook nog een ander figuur kan zijn
- het kind is ongelukkig, probeer samen tot een oplossing te komen, het kind te steunen
|