Maandag 7 juli, denkelijk tegen de middag, vertrek ik naar België om in de vroege morgen van dinsdag aan te komen. Vandaag nog kwam een OogstCirkel binnen. Voor hen die zich willen abonneren: tik in google: 'cropcircle'... en je komt er wel... %%%FOTO1%%% Die tekst van een waarnemer zegt: "Eenvoudige tekening, doet me denken aan het frisse begin van dit wondere fenomeen." Wellicht vind ik in België gelegenheid om verder te bloggen... tot kijk...
Dank voorje 15u20-brief.Ja, zo weinig mogelijk bagage.
Indertijd vloog ik naar Rome met alleen mijn boekentas onder de arm.Moeder zei: Mo Jantje toch !
Het doet altijd deugd wat volk te zien bij aankomst dus, kom maar af.
Hilde komt mee met haar moeder om mijn valies te dragen, liet Lieve weten.
Bij Lieve moest ik wat goed maken.Twee jaar geleden was ik praktis altijd in Boortmeerbeek.
Kon ik har gastenkamer niet betrekken.
Bij Liesbet, mijn penningmeesteres moet ik zijn voor een speciale reden.Vertel ik je wel.
Twee jaar geleden was de uitslag van mijn kliniekonderzoek mistig.
De specialist had laten weten langs de huisdokter dat er niets allarmerends was.
Maar dat het niet 100% zeker was. Wat die "het" was werd niet gezegd...
Meer kreeg ik er niet uit. Was al blij dat ik terug naar Kongo mocht.
Medikamenten meegekregen genomen en moest na zes maanden terug op onderzoek
dat is dus ondertussen twee jaar geworden. Mijn toestand is, volgens mijn gevoel, dezelfde als 2 jaar geleden.
Ergens in een engels spriritualiteits boek las ik dat wij kunnen scheppen met de gedachten.
Dus herhaalde ik heel dikwijls:I am whole, I am perfect! = Ik ben heel... ik ben perfekt...
Na Lieve + Liesbet ga ik naar Boortmeerbeek voor doktersonderzoek
Hoe graag ik ook nog overal wat zou willen toeven
In elk geval zal ik jullie allemaal wel zien gedurende mijn verblijf. Over muziek: Van M. Yves Bosseur.Lumière des Carmes vind ik niet te veel op INTERNET .
Logis: onder hetverlof wordt de première gespeeld. Ik vond 13 boeken van zijn hand.10 CDs, 32 oeuvres Bosseur is dus geen knul ! ! !
Deze morgen de sheet-music = partiture van bwv 1020 afgedrukt van INTERNET. Sonate (g).
Muziek heb ik op bandje. Had nog de noten niet. k Heb ze je doorgestuurd.
Als je kan stuur de bwv-nummers van de te begeleiden sonates voor fluit.
k Heb veel, veel, veel ??? sonates voor fluit hier van Bach, dan speel ik die al denkend aan jou.
k Zal ook niet te veel fluiten, noch muziek meebrengen naar den Belgique
Die CD-begeleidingen doen het nog. Verleden week nog Telemann met het nationaal orkest aan de feestdis gespeeld. Fotos zijn beloofd.
Tot volgende week. Deugddoend verlof. Warm geknuffel Johan
Vandaag stuurde mij een vriend in Israël deze toespraak gehouden door een meisje van 12 voor Verenigde Naties in Bazilië. Asjeblieft, lees en deel die boodschap mede 'wijd en zijd'... Een paar jaar geleden hielp ik 2 filmen over de INDIGOS produceren. Ik geloof dat dit juist nog een voorbeeld is van zo'n kinderen die de hand naar ons uitsteken. Asjeblieft, luister naar hen en samen kunnen we van deze hachelijke vernieling het tij doen keren . James Twyman Severn Suzukis toespraak tijdens de Rio earthconference in 1992, ze was toen 12, eennog steeds beklijvende toespraak en jammer genoeg is ondertussen de inhoud niet verouderd, wel verschroeiend actueel.
Hier is de Nederlandse vertaling:
Hallo, ik ben Severn Suzuki en ik spreek voor E. C. O. -The Environmental Children's organization.. Wij zijn een groep van twaalf endertienjarigen uit Canada en we proberen een verschil te maken: Vanessa Suttie, Morgan Geisler, Michelle Quigg en ik. . Wij spaarden zelf al dit geld om van zesduizend mijl ver jullie te komen vertellen dat jullie je leefgewoonten moeten veranderen. Ik kom hier vandaag zonder verborgen agenda. Ik vecht voor mijn toekomst. Mijn toekomst verliezen isniet zoals het verliezen van een verkiezing of enkele punten op de aandelenmarkt. Ik ben hier om voor alle komende generaties te spreken.
Ik ben hier om namens de uitgehongerde kinderen van over de ganse wereld te spreken, hun schreeuwen blijft ongehoord. Ik ben hier om te spreken namens de talloze dieren die over heel deze planeet sterven omdat zij nergens meer heen kunnen. Wij kunnen het ons niet veroorloven niet gehoord te worden. Ik ben bang om in de zon te lopen wegens de gaten in de ozon. Ik ben bang om de lucht te ademen omdat ik niet weet welke chemische stoffen daarin zitten.
Ik ging vissen in Vancouver met mijn vader tot we enkele jaren terug vernamen dat de vis daar vol kanker zit. En nu horen wij over dieren en planten die uitsterven voorgoed verdwijnen. In mijn leven heb ik gedroomdgeweldige kuddes van wilde dieren, jungles en het regenwoud te zien vol vogels en vlinders, maar nu vraag ik me af of zij er nog zo lang zullen zijn dat mijn kinderen ze nog kunnen zien. Moesten jullie je om deze kleine dingen zorgen maken, toen je mijn leeftijd was? Dit alles gebeurt hier voor onze ogen en toch handelen we alsof wij alle tijd hebben en alle oplossingen.
Ik ben maar een kind en ik heb niet alle oplossingen, maar ik wil dat jullie dit beseffen: jullie hebben ze ook niet. Jullieweten niet hoe de gaten in onze ozonlaag te herstellen. Jullie weten niet hoe de zalm terug ineen dode stroom te brengen. jullie weten niet hoe een uitgestorven terug te brengen. En jullie kunnen niet de bossen terugbrengen die ooit groeiden waar er nu woestijn is. Als je niet weet hoe het te repareren, stop alsjeblief met het te verstoren !
Hier zijn jullieafgevaardigden van jullie regeringen, zakenmensen, organisators, reporters of politici-, maar jullie zijn in werkelijkheid moeders en vaders, broers en zussen, tantes en ooms - en jullie zijn allemaaliemands kind.
Ik ben maareen kind en tochweetik dat wij allen een deel van een familie, vijf miljard sterk, 30 miljoen soorten sterk en wij allen delen dezelfde lucht, water en grond - grenzen en regeringen zullendat nooit veranderen. Ik ben maar een kind maar ik weet dat wij hier allen samen inzitten, en zouden moeten handelen als een enkele wereld naar een enkel doel. In mijn woede ben ik niet blind en in mijn angst ben ik niet bang om de wereld te vertellen hoe ik voel.
In mijn land maken wij zo veel afval, wij kopen en gooien weg, kopen en gooien wegen dan nog willen de noordelijke landen niet delen met debehoeftigen. Zelfs wanneer wij meer dan genoeg hebben, zijn wij bang om wat van onze rijkdom te verliezen, we zijnbang te delen. In Canada leven wij het bevoorrechte leven, met een overvloed aan voedsel, water en onderdak - wij hebben horloges, fietsen, computers en televisietoestellen. Twee dagen geleden hier in Brazilië waren wij geschokt toen wij tijd doorbrachten met sommige kinderen die op straat leven. En dit is wat een kind ons vertelde : " Ik wensdat ik rijk was en zo ik dat was, zou ik alle straatkinderen voedsel, kleren, medicijnen, onderdak, liefde en affectie geven". Als een straatkind dat niets heeft bereid is te delen, waarom zijn wijdie alles hebben dan nog steeds zo gulzig? Ik kan niet stoppen te beseffen dat deze kinderen mijn leeftijd zijn, dat het een enorm verschil maakt waar je geboren bent, d at ik een van die kinderen zou kunnen zijndie in de Favellas van Rio leeft; ik zou een kind kunnen zijn dat in Somalië verhongert; een slachtoffer van oorlog in het Middenoosten of een bedelaar in Indië.
Ik ben maar een kind toch weet ik dat als al het geld dat aan oorlog uitgegeven wordt besteed zou worden besteed aan het beëindigen van armoede en aan het vinden van ecologische antwoorden, dan zou deze aarde een fantastische plek zijn!
Op school, zelfs inde kleuterklas, leren jullie onsons te gedragen in de wereld.
Jullie leren ons: Nietmet anderen te vechten De dingen uit te praten anderen te achten onze rommel op te ruimen andere schepsels niet te kwetsen Te delen - niet gulzig te zijn Waarom doen jullie dan daarbuiten juist die dingen die jullie ons zeggen niet te doen?
Vergeet niet waarom jullie deze conferenties bijwonen, voor wie jullie dit doen - wij zijn jullie eigen kinderen.
Jullie beslissen in welke soort van wereld wij zullen opgroeien. Ouders zouden hun kinderen moeten kunnen troosten door te zeggen het komt allemaal in orde', wij doen ons uiterste besten het is niet het einde van de wereld. Maar ik denk niet dat jullie dat nog tegen ons kan zeggen. Staan wij zelfs op uw lijst van prioriteiten? Mijn vader zegt altijd "je bent wat je doet, niet wat je zegt". Goed wat jullie doen brengtmij aan het huilen s nachts. Jullie volwassenen zeggen dat jullie van ons houden. Ik daag jullie uit, zorgalsjebliefdat jullie daden de weerspiegeling zijn van jullie woorden. Danke voor het luisteren.
't Wordt kouder en kouder. Deze morgen 5°C op mijn max-min termometer rond 6u30 is het het koudst... naar de middag toe: 20-25°C Dus als je van plan bent naar hier te komen "nu"... je warm kleden Om te tonen wat me bij elke nieuwe cirkel telkens mediteren doet... het blijft mij een misterieus geval... wie? wat? waar? wanneer?
Elke reaktie op blog maakt blij, doet deugd ! Uit delikatesse geen namen erbij... +++ Ontroerd, men kan niet meer .... Zo schoon ! +++Je blog ondekt en ook dat je met mij liefde voor gedichten deelt.Declamatie was mijn stokpaardje vroeger en ik heb ook Germ. gestudeerd omwille van de literatuur.In een gedicht dat ik maakte voor het huwelijk vind je dan ook stukjes Gezelle enz. (de ene blog brengt de andere mee; het is altijd een beetje zichzelf bloot geven... vind ik leuk ! )
Nog wat positieve zinnetjes + 's Avonds maakten we vuur, en we kwamen samen om te zingen. + zijn welkomsglimlach + we heten de dood welkom als een passe-port voor de vrede %%%FOTO1%%% Bij de film 'through the eastern gate' van de spiritual cinema circle waar ik lid van ben. Ze sturen elke maand een DVD met een spirituele langspeelfilm, en twee drie kortfilms. Een algemene lijn in 'through the eastern gate' is 'rebellie' tegen algemeen aanvaarde waarden, drugs, festivals, kerken, filosofiën Drie mensen gaan op spiritueel avontuur; om daar te geraken waar niets dan liefde is 1..gaat sufi-draaien ...voor god, indrukwekkend ! 2..doet yoga-zitten en gaat zich wassen in de stroom ...voor god 3..gaat moslim-bidden ...om god te voelen Alle drie: het hart reinigen voor God; vinden waar het om gaat in de wereld; zin van het leven ontdekken; spiritueel werk is van belang; het ego opzij zetten Jij en ik zijn dezelfde, op een diep nivo Ik kan alleen beminnen wat ik ben ; ergens (=op diep nivo) is er identiteit; ik bemin god omdat ik gods vonk in heb... Als slot kwam dat prachtig gedicht: Mocht ik de schapen zijn, de boot en de brug voor allen die wensen aan de overkant te komen ik wil het leidend licht zijn voor de reiziger op zijn weg ik wil de geneesheer zijn, een ziekenverzorger, een medicijn voor de zieken en als er hongersnood heerst wil ik zelf voedsel worden om de hongerigen te spijzen
Vooraf al wat ik kan zeggen over aankomst in Zaventem: Aankomst in Zaventem: dinsdag 8 juli, rond 7u00 in de morgen.
...hier mijn maandbrief... bedoeld voor broers en zussen. Alle vrienden en vriendinnen kunnen er van genieten...
Beste allemaal,
Nog een maand en een week, en ik stap op t vliegtuig naar België.Ik wil nog een teken van leven geven voor het zover is.Van ver roep ik jullie mijn liefste groeten toe.
Op 16 mei schreef ik het volgende. Ik ga het gedichtje dat ik voor de tweede keer op relatief korte tijd tegenkom op een herinneringsprentje (dat van Marcel Cuypers en dat van Maurice van Margriet Pyck) copiëren in mijn PRISMAboek Guido Gezelle gedichten.
Moeder zei al dat ik een bijhaalder was ditmaal is het van mooie gedichtjes !
Maar ik vind Ik misse uin de inhoudsopgave.k Was vergeten dat het een brok is uit een gedicht dat Gezelle had gemaakt voor zijn jonge vriend Eugène Van Oye.Op bladzijde 96, bij een van zijn kleengedichtjes vind ik het weer. Mia , Pitou (de vrienden van den huize mogen Pitou en Mietje zeggen, zei Margot bij leven nog) dat jullie dat drukten op t prentje getuigt van een groot hart.Iedere keer dat ik dat gedichtje weer lees, of telkens mijn memorie het deklameert voor al de onzen die al aan de overkant zijn voel ik een stille warme liefde.Sterker dan de dood zet ik dan even de stap naar de overkant om daar een goeien dag te zeggen, en al de onzen te omhelzen. En ik zeg: Ik misse u, o ik misse u zo... - En ik denk aan moeder die me kort voor haar weggaan zei : « Het ergste voor degene die achterblijft is de eenzaamheid.Hoe lang je ook leeft, je went er nooit aan. »
Zo staat er gedrukt op bladzijde 96 :
Ik mis u waar ik henenvaar
Of waar ik henenkeer
Den morgenstond, de dagen rond
En de avonden nog meer !
Wanneer alleen ik tranen ween
t Zij droevig het zij blij,
Ik misse u, o ik misse u zo,
Ik misse u neffens mij.
Ik lees nog.Ik lees veel en noteer nog positieve dinges :
--de geest is weer over hem vaardig geworden (het ging over Anton Brückner)
--oergezond
--avontuurlijk
--bewondering
--neiging tot geestelijke waarden
--extatise vroomheid
--verlangen omhoog te klimmen
--goedmoedigheid
--innerlijke rijkdom
--de boodschap die ik wil doorgeven is optimisme, hoop
-
29 mei 2008-06-02
Bloeddruk 78 62, harteklop 73.
Dat was weer een van mijn regels : dwz daling die geREGELd komt
Maandag 2 juni%%%FOTO1%%%
We zijn weer in het koud-droog seizoen.Ben blij dat ik de warmste kamer van het huis bewoon. Langs twee kanten gans de dag door de zon verwarmd In de gang om vanuit mijn kamer gelijk waar te gaan is het 8°C kouder dan binnen, en moet ik absoluut mijn pet opzetten, want de koude bijt mij vooral in het hoofd.Nu, ze hebben voor de derde keer mijn engelse pet gestolen maar la Belle Hélène heeft me uit de nood gered. Ze is verantwoordelijk voor een paar huizen van kinderen van de straat (meisjes). Ze neemt me mee naar haar magazijntje dat ze in ons Provincialaat heeft.Ik spreek haar aan met Belle Hélène.Dat heeft 2 voordelen : 1) ze heeft het graag, en 2) ik vergeet haar naam nooit meer.Daar staat een reuzendoos vol petten, gekregen van een of ander grootwarenhuis in België.De meeste petten dragen de veiligheidsknopje nog.Erik Meert heeft in Europa het apparaatje moeten vragen om die veiligheidsknopjes eraf te krijgen. Zo heb ik het met mijn 4de pet merk «Johnson Brothers Ltd, the mark of perfection » lekker warm. Oordeel zelf.
Positive uitdrukkingen + Hij danst om dichter bij god te komen + hij drinkt 50 liter melk/ dag (kleine walvis) + Ik wil niet dat je triestig bent + Ze verzorgt en moedigt aan
Six sonatas for unaccompanied violin %%%FOTO1%%% Wikipedia zegt: veel geleerden en uitvoerders, zoals de hedendaagse violonist Christian Tezlaff, geloven dat dit werk de uitdrukking is van één groot idee, zoals een grote Brucknersinfoni. Hij heeft ook een teori overde betekenis van deze werken. Hij beschrijft de drie sonata's als religieuze werken, uitbeeldend 1..het kerstgebeuren, 2..het lijden en 3..de verrijzenis. De drie partita's anderzijds naar zijn mening zijn de meer wreldsezijde van het leven, dansen en liederen. Aloewel de twee elkaar ontmoeten in de partita (d) n° 2, vooral in de beweging 5, de chaconne, een persoonlijk requiem voor zijn overleden vrouw Maria Barbara.
De stroom is door SNEL (société nationale pour l'électricité), na coupure voor hertellingswerken, verkeerd weer aangesloten. De pomp-motor draait in de verkeerde richting. Dus wordt de pomp niet aangezet en is er in de loop van de dag nergens water. Als we water willen hebben, moeten we 'onze' generator opzetten. We zijn afhankelijk van onze put en onze pomp. 'Onze' generator is goed aangesloten en doet de pomp-motor in de goede richting draaien. Ik kan dat niet uitleggen. Elektriekers zullen dat wel kunnen. Het is nu de tweede morgen dat Je-Claude om 5u15 de stadsstroom afsluit en onze groep opzet opdat we ons zouden kunnen wassen. Als ik een stortbad wil nemen moet ik dat nu doen, want straks wordt onze groep weer afgezet (slokt aardig wat mazout). - Zo, Ik vlieg naar het stortbad. - Het vraagt slechts een kleine ingreep om de draairichting te verbeteren... 'k Weet niet waarom Henri dat niet doet. Misschien weet hij niet dat het zo eenvoudig is.
Die foto's haalde ik uit de lijst van de missionarissen op Picassa Jos Gregoire http://picasaweb.google.be/gregoirejosster (interessant om te gaan zien...) Slechts MarcelVerhulstan WilfriedPoigniereizen met 'mijn' vliegtuig Marcel Verhulst staat bij de lijst van de medebroers op verlof Volgen dan van beneden naar boven: Johan Everaert (jaar?) Frank Ginneberge (was op Raymonds begrafenis) Jaak Hantson penningmeester nu in Boortmeerbeek... StafLeuckx (was mee naar Israël) WilfriedPoignie...
Geen stroom sinds gisterenavond.Ergens hier dichtbij is een kabel doorgebrand. In onze kabien zegt Je-Claude, directeur.
Deze morgen is een drie-dubbele container truck toegekomen, 32 m lang.Moet voorlopig zolang men de ingang Kapenda aan t cimenteren is - langs Mama-Yemo binnen glijden. Daar is niet veel speling. Men moet een goede chauffeur zijn om zich langs daar binnen te kunnen wringen. Zij die met zon trucks rijden zullen wel examen afgelegd hebben.Met veel vooruits en achteruits is er geraakt.Hij had ook de hulp van de beste stuurlui-staan-aan-wal, die uitkeken of hij wel nergens tegen gleed.Heb een foto genomen vogelperspektief van op het eerste verdiep.%%%FOTO1%%%
Op die foto staat ook het meetapparat van de staat die de capaciteit van de drie mazoutputten moet meten. Die heeft een inhoud van 200 liter.Wordt gevuld.Geledigd in de put. Gevuld, geledigd.Gevuld, geledigd Men tekent op een karnetje aan hoeveel maal dit apparaat moet gevuld worden en geledigd om de put te vullen. Er zijn twee getuigen :één van de staat, en één van de eigenaar van de put. 6200 liter in één put. Dit sisteem lijkt me primitief. Bestaan er geen andere metodes om de inhoud te meten van een bestaande put?
%%%FOTO1%%% I ° beweging heeft de klassiekesonatevorm en bestaat dus uit 1) expositie van tema's 2) Doorwerking = ontwikkeling van de tema's 3) Reprise = herhaling 4) coda =) slotstuk Brückners drie karakteristieken: 1..Inleiding met meerdereoer-motieven, waaruit al de tema's voortvloeien 2..Verbreding van de expositie op 3 tema's, in plaats van 2, die zich steeds onmiddellijk als temagroepe ontvouwen 3..De ontwikkeling heeft plaats vanaf het begin en doorheen gans de beweging
Inleiding Adagio: een nevel van violen en alti met lang aangehouden tonen tegen de pizzicati van cello's en contrabassen. Brückner begint bij het absolute nulpunt. De toestand die nog voor de schepping der wereld heerste. Plots staatde schepping als een voltooid geheel voor ons. Een stoer tema fortissimo, unisono, fanfare strijkers - fanfare dan pas eerste tema beantwoord door een heroïs blazerskoor met een koraal. grote stilte pizzicati alleen 2de tema clarinet fantasiën andere tema's (gepunte vierde, drie achtsten) boven zindering van snaren veel fanfare
Voorlopig kan ik niet verder... 'k Vind mijn dagboek niet terug met de nota's over de muziek. Ondertussen wat foto's genomen bij de 'tailleur', het huis van de mijn Tenke-Fungurume, en Emmanuel, portier, die Le Petit Larousse leest.. %%%FOTO1%%% Ik probeer volgens de aanwijzingen, de foto hier te zetten. We zullen zien wat het geeft.
Notas gevist in: 1..CD-uitleg-boekje - Erwin Horn 2..Anton Bruckner - levensbeschrijving door W. Van Hengel - Gottmer (Copyriht 1949) - 285 blz. 3..Muziek Wijzer 2 - De grote zaal 1957 - Han Bos - Ooievaar 36 Voor Gelgië: De Sikkel Antwerpen 4..Gids voor orkestmuziek - Arn Martens - prisma 1961 Utrecht/Antwerpen
Speelduur: 80 minuten. Vergt veel van het koncentratievermogen en de welwillendheid van de luisteraar. Gekompliceerde struktuur van een rijk kontrapuntis stemmenweefsel. Brückner beheerste de meerstemmigheid van de middeleeuwen en de barok in de perfektie en stapelt zijn overdadig kunnen in verbijsterende mate hoger en hoger, zodat de argeloze luisteraar bijna geen raad weet met de overdadig vele stemvoeringen. Hoogtepunt van de hele simfonise literatuur. Pronkstuk van de romantise simfonise wereld. Machtig, wonderbaarlijk werk, met extatis-mistis- (vooral in het Adagio) -krakter, dat alleen een genie kon concipiëren. Werk van verheven intensiteit, van een grote geest... Kolossaal bouwsel met sferen van pure schoonheid en welluidendheid. Bruckners meest grootse schepping, een rijk van loutere schittering en goudglans. In de 5de is de gehele weg van de oerkaos tot de glorieuze overwinning van het goddelijke en de eenwording van de schepper en schepping in klanken uitgebeeld. Alles is toch pure muziek. Bruckner heet ze "mijn kontrapuntis meesterwerk". Andere namen: middeleeuwse, de katolieke, geloofssimfonie, koraalsimfonie, ... alle duidend op een mistike geloofswereld. fantastise (is in elke geval fantastis lang). I°deel, Adagio, Allegro: 21', II°deel Adagio, sehr langsam = 19', III° deel scherzo molto vivace, schnell, trio: 15', IV° deel, Adagio, Allegro moderato 25'). In zijn geheel gedragen door de vreugde van zijn religieuze gezindheid (Bekentnisfreudigkeit) en van sakrale ernst die onvergelijkelijk indrukwekkend verklankt wordt in het blazerskoraal van de finale.. De diepere inhoud en de vorm van die monumentale sinfonie vragen als ideale ruimte de geweldige architektuur van katedralen, de sfeer van weiding en waardigheid. Hier kunnen zich Bruckners weidse ideeën ontvouwen, hier vind de feestelijkheid der koralen haar aangepaste ruimte. Hier krijgen de lange pauzen zin als hoeksteenen van de vorm, als ruimte voor het natrillen, en voor de gespannenheid naarhet hooggelegen doel.
I° deel: Introduction, adagio, Allegro De Adagio-inleiding, driemaal terugkomend ih 1° deel, bezit een zwaarmoedig karakter. De twee snelle onderdelen worden beheerst door een beslist, markant eerste tema (klarinet, alten, celli) en een breed liris lied in de lage violen. II° deel Adagio, sehr langsam Een hobo zingt een eenvoudig lied van eenzaamheid, van verlatenheid en van berusting. Br maakt hier gebruik van een metris effekt: de hobo speelt een vierkwartsmaat en de begeleidende, pizzicato spelende strijkers gaan in zeskwartsmaat. III° deel: Het scherzo , moltovivace (schnell) heeft tematise verwantschap met h adagio: de pizzicati voeren naar een hevige klimax; met een speelse ländler snelt het scherzo verder. Dolle uitgelatenheid. De werveling vd dans wordt getemperd door de schaduwvd onrust, zwaarmoedigheid en demonie. Toch is ook hier weer de berusting 'das Ende vom Lied'. IV° deel: Finale, adagio, Allegro moderato In het 4° deel keren verschillende motieven uit vorige delen terug; eerst dan groeit het hoofdtema id lage stgrijkers, fagot en contra-fagot. Vooral in dit deel was Br kwistig met grandioze fuga's en andere poifone konstrukties. Met haar geestelijke en materiële problemen en spanningen brengt het derde tema, een koraal, de oplossing, het 'Amen', de geloofsbelijdenis vd komponist.