Ueshiba sensei gebruikte het Japanse shintoïsme (-1-) als creatief voorbeeld om zijn technische Aikidobewegingen te illustreren, om zowel de geest en het lichaam te gebruiken, door het samenspel van In en Yo, verwijzend naar de mannelijk en vrouwelijke natuurgeesten Izanagi en Izanami (-2-), verenigd in ademkracht (kokyu-ryoku) en ademmethode (kokyu-ho), geharmoniseerd met het lichaam. Morihei sprak vaak over Aikido met diep religieuze terminologie en filosofische concepten, verweven met de symbologie en metaforen van het Shintoïsme, geïnspireerd/beïnvloed door de Omoto-religie (1920). Een uur voor zijn Aikido-oefeningen werden zijn uchi-deshi's onderwezen in zijn verfijnde spirituele ideologieën en mystieke aspecten over de goden (uit Kojiki - 3 -), de juiste geest (Naohi), aangevuld met esoterische shinto-terminologie, de natuur en hun diepere abstracte betekenissen in Aikido. Ueshiba sensei verbond dikwijls de Aikidobewegingen met de goden uit de Japanse mythologie, naar de verhalen over het ontstaan van de aarde en van de goden en godinnen, waarover hij uiteindelijk zei: "Beoefen Aikido om de intrinsieke energie van het universum te ordenen, de wereldvrede te beschermen en om alles in de natuur in zijn juiste vorm te behouden. Trainen in budo is essentieel om in het lichaam en ziel de liefde voor de kami (d.i. bovennatuurlijke natuurgoden) te versterken, de goddelijkheid die alle dingen in de natuur genereert, conserveert en voedt."
voetnoten
(1) Het shintoïsme, ook wel '"de weg der goden" genoemd, is van grote complexe invloed geweest op Ueshiba sensei, waarbij de krachten van de natuur(geesten) worden erkend en met veel respect worden eerbiedigd en is hierbij een van de moeilijkst te classificeren wereldreligie, nauw verbonden met het boeddhisme, waarbij de vernoemde goden niet te vergelijken zijn met de Westerse transcendente godheden.
(2) Volgens Kojiki ontstaat uit de vormeloze massa van het heelal uit het niets, een punt in het vacuüm. Dit centrum van grote kracht van het goddelijke, vol helderheid en de zuiverheid, creëerde in de pure hemel de god Amanominakanushi-nokami. Uit hem ontstaat uiteindelijk een godenpaar Izanagi (de verhevene man) en Izanami (de verhevene vrouw). Vanaf de drijvende hemelbrug (Ame no Ukihashi) begonnen deze twee goden onze wereld te creëren. Onzuiverheden vielen uit de hemel, met de vorming van verschillende natuurgodheden, o.a. de zon (Amaterasu); de maan (Tsukuyomi); de wind (Susa-no-o). Zo werd de aarde gevormd met alles wat groeit: planten, dieren, bomen, rivieren, alles verbonden met de mens, die de opdracht had om van dit alles te houden en voor hen te zorgen in de naam van het goddelijke.
(3) Uit lang vervlogen generaties mondelinge doorgegeven verhalen werd uiteindelijk het Japanse scheppingsverhaal dat ten grondslag ligt aan de Japanse shintoïsme neergeschreven in oude kronieken "Kojiki", in het jaar 712.
|