Kisshomaru
Ueshiba, de zoon van Morihei Ueshiba, deelt ons een herinnering over het belang
van het moment van seiza (zittende meditatie) voor en na een Aikido-les: "De
trainingen van Morihei waren niet alleen beperkt tot de dojo. Het was in zijn
dagelijks leven en vooral voor en na het betreden van de dojo, waar de ware
betekenis van Aikido in de houding lag van Morihei, die kan omschreven worden als
de zuivering van geest en lichaam (misogi). Zichzelf zittend, psychologisch
voorbereidend, door zichzelf te kalmeren en te beheersen en voorzien van een
verfriste geest. Evenals op het einde van de training, rechtop zittend, een
moment van stilte en dankbaarheid, zijn geest beheersend, opnieuw in beslag
genomen door zijn ki."
We worden allen
gestrest door de activiteiten van ons dagelijkse leven. Als we even in seiza
zitten, gefocusseerd op stilte in plaats van (mentale) bewegingen, om de
komende Aikido-technieken onder de knie te krijgen. Even aan niets denken,
genietend van de (mentale) stilte. Om de essentie van Aikido te begrijpen,
moeten we rekening houden met de gemoedstoestand van de stichter, anders kan de
essentie van Aikido niet worden begrepen. Daarom trainen we ook in de geest in
Aikido. Van de vele vechtsporten is Aikido degene die de grootste nadruk legt
op het nastreven van het pad van harmonie. Oefen in de dojo, maar train in het
dagelijks leven. In stilte, om te luisteren naar de stem van Aikido: "Aikido is
er niet om anderen te corrigeren, maar om je eigen geest te corrigeren." Dat is
de missie van Aikido: de transformatie naar de kern van het zelf om onszelf te
integreren met de leringen van Aikido waaraan we onze praktijk en training
wijden: een psycho-spirituele transmutatie van wat we van onszelf waarnemen
naar wat we voor anderen uitstralen.
|