Veel mensen zijn geïntrigeerd door
Aikido en kunnen zelf de waarde ervan zien in de praktijk. We kunnen Aikido oefenen
omwille van de oefening zelf en prachtige lessen leren en-of eveneens mentale ervaring
cultiveren, om na te denken over nederigheid, ongeacht jouw leeftijd,
lichaamstype, persoonlijke geschiedenis of fitnessniveau. We hebben allemaal
onze uitdagingen. Bij Aikido is mogelijk om te trainen met zowat alle
gebruikelijke problemen die we gedurende het leven oplopen: een slechte knie,
rug en-of schouder in een lichaam dat gewoon zwak en stijf is door jaren heen.
Sommige dingen zullen met de tijd "geduldig" verbeteren en met anderen lichamelijk
problemen leren we mee om mee te gaan. Iedereen kan aan Aikido doen, op zijn
eigen manier, of je nu jong of oud bent, onvoldoende atletisch of ongemakkelijk
voelt in een dojo. Elke Aikidoka zal een techniek een beetje anders doen: de
ene moet misschien ijveriger werken om zijn valtechniek "zachter" te maken,
terwijl anderen misschien moet leren om langzamer te zijn. Dit zijn geen
problemen, ze vereisen alleen passende aanpassingen.
Of zoals Morihei Ueshiba,
de oprichter van Aikido, zei: "De Kunst van de Vrede begint bij jezelf.
Werk aan jezelf. Iedereen heeft een geest die verfijnd kan worden, een lichaam
dat op een of andere manier getraind kan worden. Zorg voor vrede in je eigen
leven en pas dan de Kunst toe op alles wat je tegenkomt."
Door zelfanalyse verlangen
we naar zekerheid. De maatschappij verankert deze wens. Onveiligheid speelt de
rol van de zwaartekracht in de wereld van iedereen en trekt ons naar plaatsen
waar zekerheid wordt aangeleerd, want waar staan we bij gebrek aan die
zekerheid? De vragen blijven zich opstapelen zodra we ze stellen. Wat zal er
met me gebeuren als ik wordt aangevallen? Wat ga ik nu doen? De eerste stap om
een uitweg uit dit dilemma te creëren, kan inhouden dat we ons gevoel van
zekerheid zelf langzaam gaan opbouwen in een dojo, door het cultiveren van het
vermogen om te handelen in stress situaties. De Aikidotechnieken gebaseerd op
harmonisatie met de aanvaller en meegaand met de kracht van de aanval dient als
een moreel voertuig voor zelfbewustzijn en bewustzijnsontwikkeling van anderen.
Als er wordt gesproken over deze bewegingsbewustzijn en de morele aspecten van gevechtsporten,
gaat het over evenwichtige maar gedreven gevechtstechnieken ter verdediging tegen
schadelijke, dominante en gewelddadige persoonlijkheden die we ego noemen.
De discipline van
Aikido is bijzonder effectief in het vergroten van het zelfvertrouwen. Aikido
bied jou een kruising van opbouw aan waardigheid en zelfzekerheid door fysieke
technieken en van automatische morele principes uit een breed gamma van Aziatische "collecties" aan shintoïsme, boeddhisme, confucianisme, taoïsme en andere meer "Westerse" opvattingen. De beste manier voor Aikidoka's om hun technische effectiviteit te
verbeteren is door zich te focussen op deze onderliggende morele concepten van
de Aikidobeweging. Ademhaling, lichaamsuitlijning en ontspanning kan resulteren
in de opbouw van een eigen vertrouwen en vermindering van angst als men
geconfronteerd wordt met fysieke en psychische bedreiging. Deze laten het
lichaam en geest evolueren tot een innerlijk harmonie, het ideaal in Aikido.
Bomen zijn hier op deze planeet lang voordat de eerste homo sapiens ooit
werd geboren. Ze hebben wereldwijde meer dan 200 miljoen jaar aan catastrofes
overleefd. Bonsais kunnen meer dan 130 jaar oud worden. Ze verouderen niet,
althans op de manier waarop we ouder worden begrijpen. In de genen van hun
vasculaire cambium cellen (de levende cellaag onder de schors) bestaat er namelijk
geen "cellulair" programma voor veroudering, zoals bij mensen, waar een
biologisch proces, zgn. Programmed Cell Death (or PCD) bestaat, waarbij de
celdeling stopt. Een oude boom geeft ons
een les in het leven. Een boom ziet er misschien verdord en knoestig uit, maar
hij leeft precies hetzelfde. Een boom kan het verstrijken van de tijd
weerstaan. Alleen mensen zijn het mooist als ze jong zijn. Zelfs
bonsais die zwak en krom zijn, ongeacht hoe
oud, blijft van nature zijn aangrijpende esthetische zuiverheid behouden.
Sommige Aikidoka's
groeien op hun eigen manier, zoals een bonsaiboom. In budo train je zowel je
geest (innerlijke) als je lichaam (uiterlijke). Je lichaam moet eerst leren
bewegen: ruwheid en losheid en onnodige bewegingen worden vermeden (gesnoeid).
En op een dag zullen de bewegingen eenvoudig en natuurlijk en puur zijn en zal
je de (innerlijke) essentie van de boom hebben gevangen, de essentie van de
kunst van de Vrede: een harde sterke buitenlaag, maar flexibel dynamisch van
binnen. Deze flexibiliteit heeft het door de lange vezels en het is daarom
buigzaam, waardoor het veel krachtspanning kan opvangen en kan meebewegen met
windkrachten. Harmonie in al zijn aspecten.
Aikido belichaamt
een paradox die relevant is voor sociaal beoefenaars die nadenken over angst en
zelfbedrog. Het doel van Aikido-training is om conflicten om te zetten in
samenwerking. Dit is een gemakkelijk en elegant iets om te zeggen, maar een
vrijwel onmogelijk ding om in praktijk te doen. Blootstelling aan echt geweld maakt
mensen bang, maar enge dingen zijn niet noodzakelijk gevaarlijk (in de dojo
toch niet). Blootstelling is vooral eng omdat de meesten verwachten dat hun verwachtingen
om zich te verdedigen voor onbepaalde tijd ongrijpbaar is. Angst voor geweld,
als je het onder ogen ziet, zal snel verdwijnen als je gewend bent. Blootstelling
werkt beter dan vermijding op fysiologisch niveau door gewenning van het eigen zenuwstelsel,
het fysiologische tegengif voor angst. Op psychologisch niveau veroorzaakt het
confronteren van je angst voor geweld een gevoel van voldoening en empowerment.
Elke keer dat je je angst onder ogen ziet, krijg je kracht terwijl je angst
kracht verliest. Op gedragsniveau helpt het herhaaldelijk confronteren van je
angst vaardigheden en beheersing te ontwikkelen. Beheersing vermindert de kans
op falen en vermindert daarom de zorgen. Blootstelling aan de sensaties van
angst stelt men in staat om aan deze sensaties te wennen, terwijl we
tegelijkertijd proberen tussen onze emoties te navigeren, beheren en werken.
Aikido draagt bij
tot zelfverdedigingsvaardigheden, discipline en een gevoel van esthetische
schoonheid in onze bijdrage aan een betere samenleving. Maar gevechtsport
illustreert ook hoe iemands oordeel kan vertroebelen omdat de fysieke, mentale
en emotionele inzet hoog is, waardoor zelfbedrog ontstaat. In Aikido training ligt
een vreemde schemerwereld waar Aikidoka's bescherming zoeken tegen angst voor fysiek
geweld van anderen. Aikido mag dan veel comfort geven, het idee dat je met jouw
verworven gevechtstechnieken je immuun maakt voor fysiek gevaar is een illusie,
een zelfbedrog over de ware kracht van de vaardigheden van Aikidoka's. Zo'n situatie
kan ontstaan omdat elke dojo een comfortzone geeft voor de Aikidoka: de wekelijkse
trainingen vinden altijd plaats in een gecontroleerde, voorspelbare omgeving.
De aangeleerde technieken tegen een gestileerde aanval geeft weinig voorbereiding
op een echte ontmoetingen met geweld. Sommige gevechtstechnieken zijn te
gevaarlijk om in een dojo uit te voeren, zodat Aikidoka's er gewoon vanuit gaan
dat hun "gewone" technieken effectief zullen zijn in een echt gevecht. Ze
investeren veel tijd in Aikidotrainingen, waardoor een soort tunnelvisie
ontstaat waardoor hun specifieke technieken mogelijk een illusie vertonen van
superieure effectiviteit tegen onverwachte aanvallen. En omdat Aikido, zoals
alle gevechtsporten, ook een hiërarchische gevechtssport is, waardoor
Aikidoka's respect moeten tonen aan hun sensei en seniorleden, kan dit ertoe
leiden dat (beginnende) Aikidoka's deze "moraliserende" dojo-concepten
overnemen, zonder deze in vraag te stellen.
Al met al kunnen
deze onzekerheden mensen kwetsbaarder maken voor cognitieve vooroordelen: Aikidoka's
willen geloven dat wat ze doen altijd effectief is, dat ze worden beschermd
tegen alle externe bedreigingen. Dit is niet eenvoudig, maar blijven leven in
de gevangenis om geweld te vermijden is echter ook niet eenvoudig en het is
niet echt een leven. Beoefening van Aikido draagt bij tot een waardevol leven
zonder slopende angstgevoelens. De vraag die je jezelf moet blijven stellen is:
werkt deze techniek omdat mijn partner samenwerkt, of werkt mijn partner samen
omdat deze techniek werkt.
"Een echte krijger is altijd bewapend met
drie dingen: het stralende zwaard van vredelievendheid; de spiegel van moed,
wijsheid en vriendschap; en het kostbare juweel van verlichting. Aikido is het
principe van niet-weerstand. Aikido is onoverwinnelijk omdat het met niets
strijdt." (Morihei Ueshiba)
Het idee van een
kaartspel is oorlog: wreed, verwoestend en meedogenloos. Een
samoerai heeft de plicht om zich meester te maken van minstens twee kunsten die
geschikt zijn voor zijn status: krijgskunst en literaire kunst, om zo de geest
van de samoerai te vormen, met aandacht voor de manier van sterven wanneer het
moment komt. De samoerai doet deze dingen door middel van de ware geest van
krijgsstrategie: dat je op elk moment traint en aandachtig bent, ook in karuta.
Karuta is een traditioneel Japans
kaartspel uit de 16e eeuw en vaak wordt gespeeld tijdens het Japanse
nieuwjaar. Het woord karuta komt uit het Portugees en is deels een literair
geheugenspel en deels een strijd om de reactiesnelheid. Het traditionele spel
is gebaseerd op een boek met waka-gedichten (de Ogura Hyakunin Isshu), dat werd
samengesteld in de dertiende eeuw en bestaat uit honderd gedichten van honderd
dichters.
Er zijn enkele
overeenkomsten met vechtsporten. Karuta heeft gelederen en voor formele
toernooien dragen de spelers een kimono en hakama.
En je hebt heel snelle
reflexen nodig. Het basisidee van het
karuta-spel is om snel te kunnen bepalen welke kaart uit een reeks kaarten
nodig is om een gedicht of haiku af te maken en vervolgens de kaart te pakken
voordat deze door een tegenstander wordt gepakt. Het kaartspel kan gecombineerd
zijn met een hiragana-lettergreep (een van de drie schrifttypen die samen het
Japans schrift vormen) en wezens uit de Japanse mythologie (in feite
betekent obake karuta spookkaarten of monsterkaarten). Succes vereist dus kennis
van de Japanse mythologie, folklore en haiku. De speler die aan het einde van
het spel de meeste kaarten heeft verzameld, wint.
Aikido en holobionten (de verbondenheid met alles).
Onze meest directe ervaring met de aardse wereld is van een veelvoudig
geanimeerde kosmos waarin elk fenomeen potentieel levend is. Alle dingen volgen
hun eigen ritme, hun eigen innerlijke sociale dynamiek en complexe bewustzijn. Er
is overal een microwereld, dankzij de aanwezigheid van tussenkomende
technologieën (zoals met de hulp van microscopische en genetische hulpmiddelen),
wild aan divers organismen in oceaanopeningen, arctische sneeuw,
woestijnkliffen, menselijk haar, elk met hun eigen coöperatieve hiërarchieën en
levensstrategieën, aangepast aan hun niches. Ze vormen lange, verbazingwekkende
complexiteit en omvangrijke (voedsel)ketens en voorzien daarbij onze biosfeer
(zowel atmosfeer als aarde) van koolstof; stikstof; suikers; fosfor en nog veel
meer. Ze hervormen onze ideeën over samenwerking en mutualisme en overtreffen ons
concept over harmonie of zelfs "vriendschap". Een vergeten
gemeenschap, dat langzaam maar zeker verdwijnt uit onze beschaafde, hypermoderne technologische wereld, verbannen
door de verspreiding van verschillende ideologieën en antropogene percepties en
visies, en een steeds vaker voorkomend gebrek aan participatieve ervaring met
de natuur.
Aikido geeft ons keer op keer een groeiend begrip over diepgaande vragen:
over wie we zijn en waar we naar toe gaan, om onszelf tegen te komen, wat niet
altijd comfortabel of aangenaam blijkt te zijn.
Do-Chu-Sei bestaat uit drie Japanse karakters en staat voor een concept in
Aikido "blijf kalm terwijl je in beweging
bent". Een Aikidoka probeert ten allen tijden te vermijden om niet
meegesleurd te worden in een agressieve of schadelijke intimidatie, zowel lichamelijk
als verbaal. Conflicten hebben
de neiging om te escaleren. In Aikido proberen we ons mentaal gedrag te veranderen naar sereniteit, een
volledige bewuste innerlijk kalmte. Sommigen verwijzen naar dit fenomeen als "zen in beweging", een mentaal evenwicht. Het is het vermogen om kalm,
soepel en gecentreerd te blijven. Een eenvoudige tactiek die overal gebruikt kan worden. Om tot het hart van
Aikido te komen: er is geen vijand. In Aikido wordt een aanval als een geschenk
beschouwd, een les om de aanvaller te leren begrijpen en te kunnen beheersen. Als
je kalm blijft, ben je klaar om de onvoorspelbare aanval te zien aankomen. In
Aikido oefenen we om met een aanval om te gaan. Soms stappen we uit de
aanvalslijn of buigen de aanval af en gebruiken we de energie van onze aanvaller
(partner) om de aanval te beheersen. Als je hierbij ontspannen bent, zie je het
grote geheel (perifeer bewustzijn) en vermijd je tunnelvisie. Dit ontspannen perifere
bewustzijn is nodig om in een stressvolle situatie beter te focussen op een
positief resultaat. De aanvaller kan maar één manier kiezen om aan te vallen en
in slechts één richting tegelijk. Het is niet logisch om de aanvaller af te
raden van een actie waartoe hij zich al heeft verbonden. Bekijk het vanuit zijn
perspectief. Zijn aanval wordt een geschenk aan jou. Nu is het aan jou, om wat
te maken van dit geschenk, om controle te krijgen waarbij de aanvaller nooit in
slaagt jou pijn te doen, noch hemzelf. Blijf gecentreerd en kalm. Blijf Do-Chu-Sei. Je hoeft elkaar, zowel
op de tatami als in het echte leven, elkaar niet leuk te vinden, maar je moet
elkaar wel respecteren. Respect is een eindeloze weg, wees steeds bereid hieraan
te werken. Van techniek tot toepassing, Aikido is vooral gezond verstand
gebruiken voor een succesvolle conflictinterventie. In Aikido-technieken moeten
we handelen vanuit een standpunt van mededogen. Alle technieken van Aikido zijn
er om een ander niet te schaden, om de agressie te neutraliseren. We zijn
sociale wezens en we hebben andere mensen nodig om nederigheid te leren om te
groeien.
Wat Morihei zei: "Een
geest van onenigheid, denkend aan het bestaan van een vijand, is niet in overeenstemming
met de harmonie van het universum. Hun budo is die van vernietiging. Het is
geen constructieve budo. Echte budo is om niet te concurreren in technieken, in
winnen of verliezen. Echte budo kent geen nederlaag, omdat nooit verliezen nooit
vechten betekent."
Kisshomaru
Ueshiba, de zoon van Morihei Ueshiba, deelt ons een herinnering over het belang
van het moment van seiza (zittende meditatie) voor en na een Aikido-les: "De
trainingen van Morihei waren niet alleen beperkt tot de dojo. Het was in zijn
dagelijks leven en vooral voor en na het betreden van de dojo, waar de ware
betekenis van Aikido in de houding lag van Morihei, die kan omschreven worden als
de zuivering van geest en lichaam (misogi). Zichzelf zittend, psychologisch
voorbereidend, door zichzelf te kalmeren en te beheersen en voorzien van een
verfriste geest. Evenals op het einde van de training, rechtop zittend, een
moment van stilte en dankbaarheid, zijn geest beheersend, opnieuw in beslag
genomen door zijn ki."
We worden allen
gestrest door de activiteiten van ons dagelijkse leven. Als we even in seiza
zitten, gefocusseerd op stilte in plaats van (mentale) bewegingen, om de
komende Aikido-technieken onder de knie te krijgen. Even aan niets denken,
genietend van de (mentale) stilte. Om de essentie van Aikido te begrijpen,
moeten we rekening houden met de gemoedstoestand van de stichter, anders kan de
essentie van Aikido niet worden begrepen. Daarom trainen we ook in de geest in
Aikido. Van de vele vechtsporten is Aikido degene die de grootste nadruk legt
op het nastreven van het pad van harmonie. Oefen in de dojo, maar train in het
dagelijks leven. In stilte, om te luisteren naar de stem van Aikido: "Aikido is
er niet om anderen te corrigeren, maar om je eigen geest te corrigeren." Dat is
de missie van Aikido: de transformatie naar de kern van het zelf om onszelf te
integreren met de leringen van Aikido waaraan we onze praktijk en training
wijden: een psycho-spirituele transmutatie van wat we van onszelf waarnemen
naar wat we voor anderen uitstralen.
Woorden hebben
een grote kracht, of ze nu goed of slecht, gevoelig of tactloos, aangenaam of
hatelijk zijn. Er huist veel betekenis in woorden. We kunnen spreken om anderen
te vernietigen of om samen iets op te bouwen. Woorden die een oorlog kunnen
beginnen of vrede kunnen bewerkstelligen. Er is niets dat iemand nog kan doen eens
de woorden worden uitgesproken. Ze kunnen door merg en been gaan, ongeacht hun
waarheid. Woorden kunnen doorspekt zijn met gif, gif dat van binnenuit verteerd.
De minachting waarmee een persoon zijn of haar woorden kan doordrenken, kan
zelfs het sterkste individu in puin veranderen, waardoor elke poging tot
redeneren wordt verpulverd met woorden die worden gehoord. Zelfs als de woorden
die we zeggen waar zijn, betekent dit niet dat ze juist zijn.
Welke woorden gebruikt
Aikido?
Zelfbeheersing
begint en eindigt met de woorden die op de tong liggen. Leer luisteren naar wat
je zal zeggen, voordat je iets zegt. Als zodanig is Aikido zowel martiaal als
filosofisch. Door zijn schijnbaar eindeloze toepasbaarheid op het dagelijks
leven, is Aikido meer dan alleen een hobby. Het is een manier van leven. Het
ontwaakt de positieve menselijke eigenschappen. Het is een soort van aandacht
voor een positief zelfportret van wat we kunnen als we op ons best zijn,
waarbij harmonieuze gedachten worden omgezet in positieve woorden. We moeten
ons realiseren dat woorden allemaal om een kwestie van evenwicht gaat. We zijn
zo gewend aan kritische woorden gericht over tekortkomingen, dat we neigen naar
overdrive, met alle nadelige gevolgen. Aikido traint in positieve psychologie
en bevordert de esthetische schoonheid van woorden, gerelateerd aan
verantwoordelijk helpen van anderen, met een eigen behoefte om te groeien en te
ontwikkelen. Om het met eenvoudigere woorden te zeggen: wees aardig voor
anderen, in woord en daad. Aikido is een manier om meer mededogend te leren
reageren op (ongewenste) situaties.
Aikido is niet
alleen hoe je je techniek effectief uitvoert met de juiste houding (Sisei) met o.a.
Ma-ai (afstand) en Kōkyū-Ryoku (ademhaling), maar ook hoe je je techniek
correct accepteert (ukemi), doordrenkt met de juiste concentratie (Zanshin),
gecombineerd met een vlot natuurlijk ritme van je beweging, zodat dit juist kan
gereflecteerd worden in je gedrag en in respect voor je partner.
De geest kalmeren geeft
vrede en dit is waar Aikido kan brengen door energie van onze tegenstander te absorberen,
door dingen beter te bekijken vanuit het perspectief van de andere persoon. Aikido
biedt ons veel nuttige lessen in het omgaan met het leven, zelfs als we nooit
een echte aanvaller tegenkomen (gelukkig maar). Het betekent medelevend naar
jezelf zijn en je tegenstander. Aikido is geen religie maar omvat veel aspecten
van religieus denken. O'sensei zei ooit: "Om Aikido goed te oefenen, moet
je de geest kalmeren en naar de bron terugkeren. Reinig het lichaam en de geest
door alle egoïsme te verwijderen."
Aikido en de vijf natuurelementen (go rin no sho): de toepassing.
De geest van eerste (schijn)aanval (atemi)
is compleet anders dan de geest van aangevallen worden. Een aanval goed
uitvoeren, met een sterke houding, en de aanval van de vijand goed pareren.
Deze dingen kunnen niet duidelijk in
woorden worden beschreven. Je moet het zelf onderzoeken in je oefeningen. Er
wordt gezegd dat veel dingen worden doorgegeven. Een gekend fenomeen is slaperigheid:
dit kan doorgegeven worden door geeuwen. Probeer volledig kalm te zijn. Dit zal
door de vijand worden opgenomen en zal hierdoor ook ontspannener worden. Als je
ziet dat dit is doorgegeven, kan je eventueel aanvallen (atemi), met een lege
geest, zodat zijn aanval voorkomen kan worden. Het is meer een uitnodiging aan
de aanvaller om in actie te komen, terwijl zijn geest onbeslist is en volg je voordeel
en leid hem zodat hij zijn vastberadenheid om te vechten verliest. Richt je
aandacht op de handen van de tegenstander, zodat je gemakkelijk de snelheid en
positie van de vijand kan beoordelen. "Perceptie" en "zicht" zijn de twee methoden van zien. Perceptie is zich sterk
concentreren op de geest van de vijand en richt zeker niet je aandacht op de
details, ander verwaarloos je belangrijke dinges en kan je geest verward
geraken zodat jouw overwinning zal ontsnappen. Onderzoek dit principe goed en
train ijverig.
Als je deze geest bereikt, is deze ook
van toepassing op het dagelijks leven. Gebruik deze wijsheid. Snelheid maakt
geen deel uit van de ware strategie in Aikido.
Aikido en de vijf natuurelementen (go rin no sho): de theorie.
Go rin no sho is een gids voor Aikidoka's.
De vijf delen hebben de natuurelementen Aarde, Water, Vuur en Wind, waarbij het
vijfde element in Aikido de Leegte is (de leegte of het Niets is een
boeddhistische term voor de illusionaire aard van wereldse dingen).
Het eerste deel is Aarde, de weg van
harmonie, gemaakt door de aarde te egaliseren en te verharden, met als doel een
oprechte Aikidoka te worden. Of het pad nu oneffen is, of moerassig of
modderige rijstvelden of steenachtige grond. Een pad van harmonie moed een pad,
gevuld met vrede en zelfontplooiing worden.
Het tweede deel maken we water als ons
model en veranderen onze geest in water. Water past zich gemakkelijk aan in een
vierkant of rond vat, verandert zichzelf in een enkele druppel of in een grote
oceaan. Oppervlakkig gezien mag je geest zwak lijken, maar je moet het
innerlijk sterk houden. Ongeacht jouw fysieke kracht, moet je je geest rechtlijnig
houden. Kijk vanuit een open en onbevangen geest naar dingen. Je moet je
wijsheid en geest cultiveren, leer onderscheid te maken tussen goed en kwaad.
Het derde deel is Vuur. De vechtersgeest
van vuur is hevig, of het vuur nu klein of groot is, de manier om te vechten is
hetzelfde. Een persoon kan zo snel van gedachten veranderen, zodat zijn
bewegingen moeilijk te voorspellen zijn. Het is noodzakelijk in de Aikidotraining
om te wennen aan de snelle veranderingen van de geest in de strijd, totdat je
ze op een natuurlijke manier begint waar te nemen.
Het vierde deel is Wind, waarmee
bedoeld wordt dat het moeilijk is om jezelf te kennen als je anderen niet kent.
In een gevecht is het slecht om door de vijand te worden geleid. Je moet de
vijand altijd kunnen leiden. Wanneer je besluit om aan te vallen (atemi), blijf
dan kalm. Dan pas kan je ook verder gaan met een zo sterk mogelijke geest, om
te winnen. Wanneer de vijand aanvalt, blijf dan ongestoord afwachten. Terwijl
de vijand je bereikt, ga je opeens weg om aan te geven dat je van plan bent
opzij te stappen, ga in de aanvalscirkel op een veilige manier, om de
tegenstander veilig te begeleiden in zijn nutteloze actie.
Het vijfde en laatste deel is Leegte (*ku).
Als je eenmaal de kracht van de natuur kent, zul je het ritme van elke situatie
kunnen onderscheiden en zal je de vijand van nature bij elke aanval "begeleiden".
*ku: in het Boeddhisme betekent leegte
niet iets dat ontbreekt, maar eerder het elimineren van wat overbodig is. Het
gaat over dingen buiten de kennis van de mens, dingen en denken dat wat ze niet
begrijpen brengt verwarring. In de leegte is vreedzaam en vol deugd. Het is een
wereld van grote wijsheid die verder gaat dan het menselijke intellect.
Historici en sociologen hebben het
belang opgemerkt wat O'sensei schreef over ego, na WOII, toen hij verhuisde uit
Tokio en zich terugtrok naar Iwama, in de prefectuur Ibaraki: "30 jaar
geleden was ik extreem zwak van lichaam. In die tijd had ik in het geheim een droom.
In deze droom wilde ik de sterkste man in heel Japan zijn - nee, meer dan dat,
in de hele wereld. Ik besloot dat ik de bezitter zou worden van een martiale
macht, door niemand geëvenaard. Met deze droom trainde ik streng. Op een dag werd
ik confronteerde met marineman, een persoon die zei dat hij een 7e dan houder
was in Kendo. Vreemd genoeg voelde ik mijn lichaam omringd door een stralende
helderheid en wist ik dat ik gemakkelijk kon overwin. Daarna werd echter een
verwaand gevoel in mij geboren en terwijl ik door een tuin liep, liepen
ontelbare gouden draden vanuit het universum door mij. Toen dook een gouden
licht op van de aarde en overspoelde mij. Uiteindelijk kreeg ik het gevoel dat
mijn lichaam was veranderd in een lichaam van goud dat zich uitbreidde naar
universele proporties. Hier voelde ik dat de Goden mij bestraften vanwege mijn
steeds groter wordende verwaandheid en ik huilde van tranen van dankbaarheid.
In het verleden zijn er een aantal overtreffende trap meesters van vechtsporten
geweest, maar we moeten nooit het grote aantal van hen vergeten dat op het
slagveld van deze materiële wereld verdween, simpelweg door gebrek aan
voldoende training in de ware geest van Budo, in de strijd tegen zichzelf."
Aikido is de Budo (krijgskunst) die de
weg opent naar harmonie. Dit is in overeenstemming met de theologische houding van
O'sensei, wanneer hij suggereert dat Aikido een goede remedie is voor de 'zwakken', niet fysiek, maar eerder verwijzend naar een soort onvermogen om
onze menselijke bestemming te vervullen, om in harmonie te leven. Aikido is een pad om ons zelf te
herwinnen via een minder gehechtheid van de mens aan de materiële cultuur.
Hindert deze mentale diepten van
Budo's theologie onze Aikido-uitvoering? Als we blijven ademen en doen wat onze
passie ons vertelt te doen, komt alles goed.
De lezingen van Ueshiba waren volgens de
aanwezige sensei's en Kisshomaru, zoon van O'sensei, niet echt gestructureerd.
De leerringen over het Aiki-pad en de werking van het universum werd vaak
toegelicht in termen van soms het Wakayama-regionaal accent-getinte oude
Japanse zinsbouwconstructies en sprong O'sensei van onderwerp (over de
ontberingen van zijn project te Hokkaido) naar onderwerp (Aikido en zijn
verwevenheid met kototama "woord-ziel" en de ademkracht). Morihei was wel vrijelijk
in het delen van zijn kennis, inzichten en beelden die spontaan in zijn geest
kwamen en gingen, gedachten beïnvloed door Chinese kosmologie, Boeddhistische
epistemologie en Shinto-lezingen en Confuciaans denken). Diepe
theologieprincipes kwamen vaak plotseling tevoorschijn, zonder de minste
aandacht voor het vorige onderwerp en zelfs zijn verhalen over krijgskunst
bevatte verwijzingen naar zijn theorieën over de spirituele geest, het
universum en de Japanse religieuze cultuur. (uit een artikel "Founder of Aikido: Day in
and Day Out Training."; AikidoJournal.com)
De meeste belangstelling voor Aikido
is echter gericht op de individuele Aikido-technieken en komt de onderliggende
complexe Japanse theologieën, budo esoterica en boeddhistische epistemologie op
de tweede plaats, met zijn spirituele essentie van "De rol van de mensheid
om zijn door de hemel gezonden doel te vervullen door een oprecht hart dat in
harmonie is met de hele schepping en om van alle dingen te houden." Doch elk
van deze aspecten komt overeen met een menselijke innerlijke (spirituele) reis
in termen van vastberadenheid, doorzettingsvermogen, vrede, creatie, evolutie
en wijsheid en vormen een drijfveer om onszelf te onderzoeken om tot waarheid
te ontwaken: zorgen voor anderen (en onszelf).
Heeft Aikido ook als doel om een spirituele therapie voor onszelf te zijn?
Aikido meer is
dan alleen maar zelfverdediging. Aikido is een voertuig voor filosofisch (soms spirituele)
persoonlijke en morele ontwikkeling. Morihei Ueshiba was een heel spirituele
man. Hij was een toegewijd lid van de Oomoto religie. Er wordt echter heel
weinig van dit werkelijke geloofssysteem aan ons doorgegeven als Aikidoka. De
religie van Morihei Ueshiba was niet verplicht voor de Aikido-praktijk en zijn
religieuze inzichten werden veelal doelbewust weggezuiverd toen Aikido over de
hele wereld werd verspreid, zogenaamd "onder niet-Japanners". Uit wat Morihei
zei, is heel moeilijk te vertalen, laat staan om hun betekenis volledig te begrijpen.
Vele sensei's die bij de lezingen van O'sensei waren, hebben toegegeven dat ze
niet wisten wat O'sensei meestal zei over Oomoto.
Westerse religiewetenschappen
en theologie zijn slecht toegerust om de confrontatie met de complexiteit van
de Oomoto religie aan te gaan, om een verhelderend perspectief op deze Japanse
natuurreligie te krijgen. Wat is de basisleer van Oomoto? God (Amanominakanushi-no-kami)
is de geest die het hele universum doordringt en de mens is het middelpunt van
de werking van hemel en aarde. Wanneer God en mens één worden, zal er een oneindige
(ki) kracht zichtbaar worden. God werkt met de hulp van mensen aan het zuiveren
(van het kwade) en reconstrueren van de wereld. Wanneer deze taak is volbracht,
zullen God, mensen en de hele natuur vreedzaam bestaan op aarde en in de
spirituele wereld. Dat is het goddelijke plan. Oomoto leert ook dat de mensen
hierin keuzevrijheid hebben, ze hebben de vrije wil om te beslissen of ze deze
leringen en principes van een harmonische afstemming op al het leven en het
universum te volgen.alleen in de dojo.
"Oefen
Aikido te allen tijde met een gevoel van plezierige opwinding."
(Kisshomaru Ueshiba)
Uit de leer van O'sensei : "Aikido is de weg van het principe van het eeuwige, onveranderlijke systeem van het universum."
"De kunst van de vrede begint bij jou. Het is kunst om diep te leren, kunst om jezelf te leren kennen. Iedereen heeft een geest die verfijnd kan worden, een lichaam dat op een bepaalde manier begeleid kan worden, een geschikte weg om te volgen. Je hart zit vol vruchtbare zaden, wachtend om te groeien. De verschillende instructeurs kunnen slechts een deel van het onderwijs vatten. Het is alleen door uw oprechtheid van praktijk dat de mysteries van de kunst van de vrede tot leven worden gebracht. Bekijk de werking van deze wereld, luister naar de woorden van de wijze, en neem alles wat goed is voor jezelf. Als je de ware vorm van de hemel en de aarde ziet, zal je eigen vorm je verlichten. Met dit als uw basis, open uw eigen deur naar de waarheid. Verlies niet de waarheid die hier is, voor u. Bestudeer hoe het water in het bedding van de vallei stroomt, vrij tussen de rotsen. Leer ook van heilige boeken en wijze mensen. Elk ding - zelfs bergen, rivieren, planten en bomen - zouden uw leraar moeten zijn. Als jouw openbaring een bepaald principe heeft, zet het om in praktijk, zodat het de weerspiegeling is van uw inspanningen. Ga voortdurend verder op deze manier van zelfontplooiing."
Uit de leer van O'sensei : "Aikido is de Grote Manier van Harmonie en Toewijding aan de Weg van het Universeel Plan."
"Aikido is de weg van harmonie, voor een toewijding voor de realisatie van een hemel op aarde. Degenen die deze harmonie van de wereld verlangen, moeten zich wijden aan de realisatie ervan en zich inzetten voor de voltooiing van het Goddelijk Plan. De toegewezen taak van een natie is de realisatie van nationale harmonie als één familie. We moeten allemaal onze eigen missies volbrengen, dat wil zeggen, onze toegewezen taken vervullen, als ons aandeel in het Goddelijk Plan. Daarom moeten we onszelf vervolmaken om anderen te helpen, in overeenstemming met de Wil van de Grote God. Onze missie is om iedereen en aan alles wat bestaat in het universum bestaat een plaats te geven, alle soorten dieren, vogels, vissen en insecten, om ze op hun gemak te stellen. Deze missie is een manifestatie van de Grote Weg, waarin de geboorte en groei van de hele natuur plaatsvindt in overeenstemming met het Universele Plan. Samen moeten we heel diep de principes van dit Universeel Plan bestuderen, terwijl we tegelijk respect tonen voor de Hemel, God, de individuele mens en ook voor onszelf. Dit is hoe we het ware bestaan van spiritualiteit in Aikido kunnen demonstreren."
"Ik heb mezelf elke dag toegewijd aan het elimineren van mijn gehechtheid aan het leven. Dit is nodig om de Weg van Budo te perfectioneren, de Weg van Allerhoogste Oprechtheid. Er is geen vijand op weg naar echte budo. Ware budo is het werk van liefde. Het is de actie van het zorgen van alles in de natuur. Met ouderwetse krijgskunsten duurde het vele jaren van zware training om het ware zelf te realiseren. Ik heb echter een manier gevonden die onmiddellijk kan worden begrepen en dit is het verschil tussen Aikido en andere vechtkunsten. Aikido zoekt naar de bron van stromende ki-energie, dat alles samenbindt. Het universum is immens en zijn waarheid is ook onbegrensd. Het leven van de mens heeft geen begin en geen einde en gaat door in het verleden, het heden en de toekomst. We moeten het eeuwige leven en het universum binnenin assimileren en zelf het universum worden. We worden één met het Universum, met "ta-ka-a-ma-ha-ra" (de zes natuurgeesten). Dit is de opvatting die liefhebbers van Aikido zouden moeten cultiveren tijdens het voltooien van hun missie. Aikido moet de manier zijn om de mens te vervolmaken, de weg van God en de weg van het universum." (Morihei Ueshiba, 1958, Tsubaki Grand Shrine)
Hier hebben we een model voor de training van Morihei Ueshiba in een notendop: een technische methode gedreven door interne training die overgaat in persoonlijke ontwikkeling en verfijning die een potentiële maatschappelijke transformatie aandrijft. Lichamelijk en spirituele systemen zijn daadwerkelijk verbonden en onafscheidelijk van elkaar.