Zeg Ja, tegen de Liefde van ons Heer, Jezus Christus. Say, Yes to The Love of Our Lord Jesus Christ.
13-10-2016
Samenspraak tussen Jezus en Marguerite op 14 juli 1996
Uit het dagboek van Marguerite, nog onuitgegeven
Samenspraak tussen Jezus en Marguerite op 14 juli 1996
Jezus tot Marguerite
In uw kwetsbaarheid baant de Macht van uw God zich een weg om de te redden zielen te bereiken.
Marguerite tot Jezus
Welke zielen , Heer?
Jezus tot Marguerite
Laat Mij de zorg over van het onderscheid tussen de armen.
Marguerite tot Jezus
Wie zijn de armen , mijn God?
Jezus tot Marguerite
Het zijn de armen aan liefde, die Ik zou willen verrijken.
Marguerite tot Jezus
Maar rijken kunnen ook arm aan liefde zijn.
Jezus tot Marguerite
Veel meer dan je denkt. Weinigen hebben een kinderhart, om Mij te onthalen. Hun gouden kalf verhult Mij voor hun ogen.
Marguerite tot Jezus
Jezus, waar in deze wereld vindt Gij uw vreugde?
Jezus tot Marguerite
In het hart van mijn heel-kleinen.
Marguerite tot Jezus
Maar uw heel-kleinen lijden samen met U.
Jezus tot Marguerite
In de vreugde van de gave aan de Liefde: vermenigvuldiging van mijn oproepen langs waarschuwingen die zich steeds schokkender zullen aandienen in het leven der mensen.
De deur van hun hart is goed verborgen. Ik tast rond in het duister van de opstandige zielen, maar Ik sta machteloos tegenover de inertie in het opnemen der noodzakelijk verantwoordelijkheden, onmachtig om de hardheid aan te tasten van het isolerend schild dat hen vaak vrijwillig, gevangen houdt in de chaos van de moderne wereld.
Voorwaar, ik zeg u, deze relatief lange tijdspanne zal weldra eindigen, want Ik heb goede techniekers tot mijn beschikking, om haar ketens te breken. ( de gebeurtenissen).
Marguerite tot Jezus
Jezus , waarom laat Gij mij dit alles opschrijven?
Jezus tot Marguerite
Gij zijt mijn rustaltaar, waarop Ik dit schrijf.
Marguerite tot Jezus
Wat wilt Gij van uw klein niemendalletje maken?
Jezus tot Marguerite
Een wereld van liefde.
Marguerite tot Jezus
Dit zal zeker niet gemakkelijk zijn.
Jezus tot Marguerite
Het is waar. Zij zijn zo ongelovig.
Marguerite tot Jezus
Hoe eraan beginnen?
Jezus tot Marguerite
Laat Mij uw boot besturen tot aan de zee van zuivering waarin Ik de opstandigen, ondanks hun smeekbeden, zal storten.
Ik hoor slechts de stem van de nederigen, de kleinen, en mijn oor neigt zich naar de kreten van hun gebeden.
Marguerite tot Jezus
Uw kleinen? De kleine zielen?
Jezus tot Marguerite
Ja, de WARE kleine zielen. Ik heb een liefdezending voor elk van hen.
Marguerite tot Jezus
Er is zoveel lijden in deze wereld.
Jezus tot Marguerite
Maar er zijn ook zoveel zielen te redden.
Nog een tijd en dan zal alles vervuld worden.
Marguerite tot Jezus
Zal het nog lang duren, Heer?
Jezus tot Marguerite
Mijn tijd? Niemand kent dag noch uur.
Allen zullen aanbotsen tegen het irreële alvorens de werkelijkheid te kennen van wat hen wacht.
Marguerite tot Jezus
Ik weet niet wat te denken.
Jezus tot Marguerite
Zeg niets en vrees niets. Voor u ben Ik Liefde. Maar wee de slechte zielenherders. Ik zal hen bannen uit mijn Aanschijn.
Marguerite tot Jezus
Maar Gij zijt Liefde, Barmhartigheid.
Jezus tot Marguerite
Er zijn grenzen die niet mogen overschreden worden.
Marguerite tot Jezus
Zeg mij, welke zijn die grenzen?
Jezus tot Marguerite
Kijk om u heen, zij zijn gemakkelijk te onderscheiden. Er is zoveel bedriegelijke schijn, die gij niet kent, maar voor Mij is niets verborgen.
Vervoeg uw God in zijn geboden. Bezing de Liefde, kleine leeuwerik. Velen zullen begrijpen, maar niet allen. Door uw bemiddeling gaat mijn stem naar verre landen. Weldra zal mijn leger klaar zijn.
Zuster Maria Faustina Kowalska is geboren op 25 augustus 1905 in het Poolse dorpje Glocowice, als derde van uiteindelijk tien kinderen. Ze ontving de doopnaam: "Helena". Haar ouders zijn Stanislaus en Marianne Kowalska. Ze zijn arm, maar gelukkig.
Als klein meisje valt Helena al op door haar eenvoudige liefde tot de Heer en haar bekommernis om de armen. Als ze 3 jaar oud is, gaat ze al naar school. Op haar zevende wist Heleen al waar ze voor bestemd was.
Haar vrije tijd verdoet ze liever bij het Heilig Sacrament dan bij speelkameraadjes. Ze biecht wekelijks, vast streng. Haar ouders worden kwaad wanneer ze spreekt over de vreemde lichtverschijnselen die haar omringen. Verzinsels, inbeeldingen.
Ze proberen haar af te houden van de nachtelijke gebedswaken waarmee ze voortdurend zichzelf "tergt". Ze zien de vreemde schittering niet in Heleens slaapkamer en die ervoor zorgt dat ze wakker blijft.
In dit gezin is de hulp van Helena hard nodig. In 1921 ging zij op zestienjarige leeftijd als dienstbode werken om haar ouders financieel bij te staan. Toen zij 18 jaar oud was wilde ze naar het klooster, maar haar ouders hadden weinig geld en daardoor kon ze slechts met grote moeite haar uitzet bijeen krijgen.
Op 1 augustus 1925 werd Helena Kowalska kloosterlinge in de Congregatie van O.L. Vrouw van Barmhartigheid, ook Magdalenazusters genoemd. Deze orde werd in 1862 in Polen gesticht door Teresa Potocka. Zij zetten zich in voor de opvoeding van arme meisjes die gevaar lopen op straat terecht te komen. In 1928 legde zij de tijdelijke gelofte af en vijf jaar later, in 1933, de eeuwige gelofte. Ze ontving de kloosternaam Zuster Maria Faustina, waaraan later wordt toegevoegd: "van het heilig Sacrament". De naam Faustina betekent begunstigde.
In verschillende kloosters vervulde zij de taken van keukenhulp, hovenierster en portierster. Uiterlijk onderscheidde zij zich in niets van haar medezusters, behalve door een intens religieus leven, dat op velen een diepe indruk maakte. Op het feest van de Onbevlekte Ontvangenis verscheen haar de H. Maagd, die haar mededeelde dat zij op verlangen van God op een geheel andere wijze haar Moeder zou zijn en leerde haar de weg naar volmaaktheid.
Zij muntte vooral uit in de nederigheid, want Maria had haar gezegd: "Nederigheid, nederigheid en nogmaals nederigheid."
Dikwijls genoot zij het gezelschap van engelen en verscheen haar het Goddelijk Kind. Zij doorleefde het lijden van Christus alsof zij er zelf bij tegenwoordig was en ontving verheven openbaringen omtrent het geheim der Drie-eenheid. Ze bad veel voor de zielen in het vagevuur, vaak stond God de zielen toe haar hulp en verlichting te vragen en later haar bevrijding aan te kondigen.
Nog meer ging haar echter het lot der stervenden ter harte. "Vandaag", schrijft ze, "zag ik Jezus in doodstrijd en Hij fluisterde mij toe: Mijn dochter, help Mij de zielen van de zondaars te winnen. Ik begreep hoe ik hen redden moest en bereidde mij voor op groter smarten. Mijn lijden nam toe en ik gevoelde de wonden in mijn handen en voeten en zijde. Ik voelde de haat van de zielevijand, maar hij kon mij geen kwaad berokkenen." "Dikwijls", schrijft ze, "had ik contact met de stervenden, soms met hen die op verre afstand waren en door het gebed ontving ik voor hen de genade van het geloof in Gods Barmhartigheid.
De eerste verschijning, die zuster Faustina van Jezus mocht ontvangen, was te Plock (Polen) op 22 februari 1931.
Zij verhaalt als volgt:" Toen ik s avonds in mijn cel was, aanschouwde ik Jezus, gekleed in een wit gewaad. De rechterhand had Hij opgeheven om de Zegen te geven, met de andere raakte Hij zijn kleed aan ter hoogte van Zijn Hart. Uit het kleed, dat bij het Hart een weinig was geopend, schitterden twee stralenbundels: de ene was rood, de andere wit. Stil schouwde ik op naar de Heer. Mijn ziel was beangst, doch tevens opgetogen van vreugde. Na enkele ogenblikken zei de Verlosser mij:" Vervaardig een beeld van Mij, gelijk gij Mij nu aanschouwt met het onderschrift:...
Jezus, ik vertrouw op U!
Ik wil dat dit beeld vereerd wordt, eerst in uw kapel en daarna in geheel de wereld." Haar opdracht wordt het de barmhartigheid van Jezus over de gehele wereld te verbreiden. Alle priesters moeten verkondigen hoe groot de barmhartigheid van Jezus is. Ook vraagt Jezus de bekering van de zondaars, zonder vrees mogen zij tot Hem komen. Deze zending van de eenvoudige zuster Maria Faustina begon in 1931 en is nu wereldwijd van grote betekenis. De tweede zondag na Pasen wordt de dag van de Goddelijke Barmhartigheid en in de gehele Kerk gevierd.
Op 27 mei 1933 vertrekt zuster Faustina naar Wilno (Vilnius).
Daar onmoet ze de eerwaarde Sopocko die haar geestelijk leidsman wordt. Na heel wat aarzelingen besluit deze de beeltenis van de barmhartige Jezus te laten schilderen, maar hij wil weten wat de betekenis is van de witte en rode lichtbundels die uit het Hart van de Heer stralen. Zuster Faustina ondervraagt de goddelijke Meester en deze antwoordt: "Zij betekenen water en bloed. Het water dat de zielen rechtvaardigt, het bloed dat leven van de ziel is.
Zij vloeien uit mijn op het kruis doorboorde Hart. Deze stralen beschutten de ziel tegen de toorn van mijn Vader", dat wil zeggen tegen de terecht verdiende straffen voor onze tekortkomingen. Op de zondag van Quasimodo (Paasoctaaf) in 1935 wordt het icoon in het openbaar tentoongesteld in het heiligdom van Onze-Lieve-Vrouw van Ostra Brama en terstond manifesteert de goddelijke Barmhartigheid zich door middel van talloze genaden van buitengewone bekeringen.
Op vrijdag 8 december 1937 voelde Zuster Faustina sterk de nabijheid van God gedurende de H. Mis. Na de H. Communie zag zij met een groot vertrouwen tot Hem op en vroeg Hem: "Jezus, ik smeek U om uw oneindige Barmhartigheid, laat alle zielen die vandaag zullen sterven voor het vuur van de hel gespaard blijven, zelfs al waren zij de grootste zondaars. Het is vandaag vrijdag, de dag van uw bitter lijden op het kruis. Omdat uw Barmhartigheid oneindig is, zullen de engelen zich er niet over verbazen." En de goddelijke Meester drukte haar inniger aan zijn Goddelijk Hart en zei: "Beminde dochter, gij begrijpt goed de afgrond van mijn Barmhartigheid. Weet, dat wat gij vraagt een grote gunst is, maar Ik zal doen wat gij vraagt." In opdracht van haar geestelijke leider schreef zij een dagboek in zes delen.
In februari 1938, enige maanden voor haar dood, kreeg Maria Faustina een verschijning van de Heilige Maagd Maria. Zij verscheen haar in een groot licht, gekleed in het wit en omgord met een gouden ceintuur. Op Haar sluier droeg zij een gouden kroon. Op Haar arm droeg Zij het Kind Jezus. De Heilige Maagd keek haar aan en zei:
"Ik ben de Moeder van het Priesterschap"
Daarna legde Zij Haar Kind op de grond neer, hief Haar rechterarm ten hemel op, keerde zich naar Maria Faustina toe en zei:
"Mijn God, zegen Polen, zegen de Priesters"
Zij keerde zich daarna tot de kloosterzuster en zei:
"Zeg tegen de priesters, wat je zojuist hebt gezien"
Tot aan het eind van haar leven heeft zuster Faustina werken van Barmhartigheid jegens haar naasten volbracht. Vanaf 1933 is ze door tbc aangetast. Haar meerderen zien niet onmiddellijk de ernst van het kwaad in dat de zuster in stilte verdraagt. In december 1936, terwijl de ziekte al ver is gevorderd, wordt ze naar het sanatorium gestuurd. Ze blijft daar vier maanden; vervolgens, in l938, opnieuw vijf maanden. Ze bidt vurig voor de stervenden in haar omgeving waarin ze vaak bekeringen bewerkstelligt, zelfs onder menselijk gesproken wanhopige omstandigheden. Ze bidt tot hun intentie het "rozenhoedje voor de goddelijke Barmhartigheid" dat haar is geopenbaard op 14 september 1935 (cf. ingesloten beeltenis). Zuster Faustina overleed in geur van heiligheid op 5 oktober 1938 aan tuberculose in het moederhuis te Lagiewniki bij Krakau.
Het informatief proces dat duurde van 1965 tot 1967 over haar leven en deugden werd ingezet en plechtig afgesloten door kardinaal Karol Woytila. Tijdens dit proces werd op 25 november 1966 haar stoffelijk overschot overgebracht naar de kapel van de Zusters van de Moeder van de Goddelijke Barmhartigheid te Lagiewniki. Het zaligverklaringproces van de Dienares van God werd ingezet in januari 1968. Op 18 april 1993, op Beloken Pasen, de dag waarop het feest gevierd wordt van de Goddelijke Barmhartigheid van het H. Hart, werd zij te Rome zalig verklaard. De heiligverklaring voltrok zich op 30 april 2000. Paus Johannes Paulus II heeft de eerste zondag na Pasen uitgeroepen tot Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid.
Wat daarop volgde was nog verbazingwekkender. De verspreiding van de devotie in Polen kreeg een bijna epidemisch karakter in de oorlogsjaren. De bidprentjes met het intense portret van Jezus met de twee lichtstralen uit zijn borst, was algemeen bekend. Men bezocht massaal het klooster in Lagieuwniki waar Faustina´s graf lag en de bijbehorende kapel. De religieuzen vertelden de pelgrims over haar liefde en bezorgdheid voor Polen, over Faustina´s voorzeggingen over de oorlog. Er werden alom vieringen gehouden en op de zondag na Pasen werd het feest van de Barmhartigheid gevierd. Plechtige wijdingen van de afbeelding vonden plaats. Bisschoppen gaven toestemming om de bidprentjes en afbeeldingen te publiceren. In 1951 waren er 130 centra van de goddelijke Barmhartigheid in Polen. Bovendien werd de devotie door soldaten en vluchtelingen naar alle delen van de wereld gebracht.
Zending:
God wil de wereld redden. Daarom gaf Hij aan Zuster Faustina de zending, de mensen op te wekken tot een onbegrensd vertrouwen in de Barmhartigheid van Zijn Goddelijk Hart. Zo sprak Jezus onder meer tot haar: "Weet, mijn dochter, dat mijn Hart de Barmhartigheid zelf is. Vanuit deze zee van Barmhartigheid vloeien stromen van genaden over de hele wereld. Geen ziel die tot Mij komt, gaat van Mij heen zonder gesterkt te zijn. Alle ellende verdwijnt in mijn Barmhartigheid en elke genade, die verlost of heiligt, stroomt uit deze bron. Ik wil dat de priesters tot de zondige zielen over mijn grote Barmhartigheid zullen preken". En: "Gelijk een moeder die haar kind beschermt, zo bescherm Ik de zielen, die gedurende hun leven het vertrouwen op mijn Barmhartigheid zullen bevorderen en in het uur van hun dood zal Ik niet hun rechter maar hun zaligmaker zijn." Zuster Faustina 1905-1938
Lievevrouw van Syracuse, die om
ons, uw kinderen, in tranen uitgebarsten zijt, laat u troosten door een
hulpbehoevend gebed.
Wij hebben u zo nodig.
Schenk ons het licht dat
afstraalt uit uw zachte ogen, schenk ons de warmte die uitgaat van uw bekommerd
moederhart, schenk ons de sterkte van uww innerlijke rust, Gij die toch
Koningin van de Vrede zijt.
Al onze zorgen vertrouwen wij u
toe: wat ons aan pijn en smart is toegedacht en door uw hand verzacht,
misschien genezen wordt; wat ons gemoed bezwaart en in uw Hart gelouterd of
gelenigd wordt; wat onze ziel bedreigt en uw genaderijkdom opvangen of afwenden
zal.
Wat Gij, tot schreiens toe
bewogen, uw Zoon vragen moogt, kan door een God die Liefde is niet afgewezen
worden.
Verenig daarom uw tranen met de
onze, lieve Moeder in de hemel, maak een zegenend gebaar, laat uw Hart aan het
woord en spreek met Jezus over de gunst die wij u afsmeken.
Lievevrouw van Syracuse, Wenende
Moeder van Barmhartigheid, erbarm u over ons. Amen.
( Dit gebed werd gemaat
door Ernest Luyten zaliger gedachtenis en werd ook als dusdanig verspreid door
het heiligdom voor de Nederlandstaligen.)
Grote Heilige, die van God de macht van genezing
en de ontlasting van onze ellende hebt ontvangen, verkrijg voor ons de genade
die we U met vertrouwen vragen.
Geef de kalmte en de vrede terug aan hen voor wie
we uw machtige voorspraak inroepen.
Als wederdienst beloven wij U trouw te zijn aan
onze christelijke plichten.
Machtige Sint Gillis, bescherm ons.
Machtige Sint Gillis, bemiddel voor ons.
Machtige Sint Gillis, help ons.
Men voegt toe : 3X Onze Vader, Weesgegroet
en Gloria
Als u een noveen doet, zal men zijn best doen om
een mis bij te wonen en te communiceren. Indien mogelijk doet men een bedevaart
naar Sint Gillis.
Gebed om
Sint Gillis te bedanken
Grote Heilige, die ons gebed gunstig hebt
verhoord, wij bedanken U voor de gunsten die we door uw machtige voorspraak
hebben verkregen. Als wederdienst beloven we U na te bootsen door trouw te
blijven aan onze Heer Jezus Christus met behulp van genade.
Onze Vader Weesgegroet en Gloria.
De Heilige
Egidius of Gillis (Athene,
rond 640 - Saint Gilles, Camargue, 1 september 724).
De faam van zijn mirakels werd zo groot, dat hij
in heel Frankrijk bekend werd. Gillis stichtte rond 680 een klooster in het
latere Saint-Gilles en werd er abt. Zijn feestdag wordt op 1 september gevierd.
Egidius is de patroon van herders, de jagers, de schipbreukelingen, de
bedelaars, de kreupelen, de smeden, de kruideniers, de vetsmelters, van het
hout, het bos, het vee en de paarden. Hij wordt aangeroepen bij brand, dorheid,
storm en ongeluk, bij de biecht, de geestelijke nood en verlatenheid, bij
nachtangst, (borst)kanker en onvruchtbaarheid bij mensen dier. Tevens is de gemeenschap Sant'Egidio
naar hem vernoemd.
Het Onze Vader door Marguerite verduidelijkt 23 januari 1980
Onze Vader die in de Hemelen zijt:
Wat is een Vader? Een vader is een levensschepper, een zielsbeschermer, levende en waakzame liefde;
Hij is ook degene die zijn liefde boven zijn gerechtigheid plaatst.
Ik weet dat, als het straf verdient, Hij die zal geven, maar met zachte hand. Dat zal het kind niet beletten de tussenkomst van zijn vader te voelen; maar goede vader moet soms op zijn eigen hart trappen voor het goed van zijn kind. Het kind huilt, en de vader kan aan die tranen niet weerstaan; hij wordt de grote Vertrooster en de tranen worden gedroogd.
Die in de Hemelen zijt. Waar is de hemel?
Dat is het heelal van de zielen, dat is elke ziel; dat is mijn ziel die haar Schepper elk ogenblik levend maakt.
De Hemel is in de voortdurende Tegenwoordigheid van God-de-Vader in ons, in het oneindige dat ons omringt . De Vader is er altijd!
Geheiligd zij Uw Naam ..
Geheiligd door ons Ja-woord op zijn komst in ons, door onze kleine offers, door onze armzalige, onvolmaakte liefde, ons verlangen naar volmaaktheid, door de kennis van onze zwakheden, de overgave aan wat een gebrekkige mensheid overstijgt, om ons met vertrouwen in de open armen van onze Vader te werpen; wat kunnen wij zonder Hem? Onze stappen in dit armzalige leven zijn zo wankel. Ik heb de bescherming van mijn Vader zo hard nodig, Ik heb er behoefte aan zijn lof te zingen, zijn Liefde te doen kennen! Heiligende, blijde, droevige en soms kruisigende Liefde.
Dat Uw Naam in mij en in al mijn aardse broeders geheiligd zij.
Uw rijk kome.
Ja, moge uw Rijk van Liefde zo spoedig mogelijk komen in deze beroerde wereld! Vader, uw kleine kinderen verlangen er zo naar dat Gij geëerd en bemind wordt. Maar kunnen de mensen nog beminnen? Ga vlug op zoek naar uw verloren schapen, opdat uw Rijk kome. Goede Herder, neem geen rust meer voordat al uw schapen in uw Schaapsstal terug zijn gekeerd.
Ik weet niet hoe Gij die tuchtlozen gaat terugvinden!
Er zijn zoveel doornstruiken, er is zoveel verwarring waar ze in vastzitten. Het is waar dat Gij de Vader zijt, en een Vader vindt altijd zijn kleinen terug, waar ze zich ook bevinden! De moeilijkheid voor U, mijn God, is hun weigering om terug te keren naar U. Als Gij ons geen vrijheid had gegeven, denkt Gij niet dat het dan gemakkelijker zou geweest zijn die dwazen, die alleen hun eigen zin doen tot rede te brengen?
Mijn God, wat heeft uw Wijsheid zich voorgesteld of gehoopt van de Vrijheid die aan onverantwoordelijken werd gegeven?
Ik begrijp het niet; maar het is goed zo, want Gij weet waarom. En ik, ik ben zo klein!
Uw wil geschiede op aarde als in de hemel.
Uw wil, vader? Daar trekken de mensen zich niets van aan, maar weet Gij, uw kleine zielen willen uw Hart troosten door uw Wil te vervullen, wat het hun ook kost!
De aarde is een aarde van tranen, haat, opstand en zonde. Maar boven deze modder, staan uw wonderbare Zuiverheid, uw oneindige Liefde, uw miskende Tederheid, die zo reëel is, en, wat men ook moge denken, de drie deugden, geloof, Hoop en Liefde zijn niet dood. Als dat zo was, zoudt Gij een Vader zijn die zijn kinderen aan hun lot overlaat; dat zal nooit gebeuren!
Gij zijt de Vader voor altijd. Gij kunt alleen zijn wat Gij zijt! Hij die is!
In de hemel zijn er geen problemen, al uw uitverkorenen leven in vreugde. Ze moeten uw Wil niet meer volbrengen. Omdat ze hem op aarde hebben volbracht, leven ze nu in de hemel, in uw Liefde.
Geef ons heden ons dagelijks brood.
Hoe al zijn brood vandaag zijn: zoet of bitter? Als het mijn ziel maar voedt, dat is het voornaamste!
Gij weet dat ik weinig eetlust heb. Denk er aan Vader, dat uw kind weinig nodig heeft om te leven. Mag ik er tegenover U voor uitkomen dat ik alleen smacht naar het Hemelse Brood.
Het is vandaag dat de dag van morgen wordt voorbereid . Vandaag, gelijk alle dagen, zilt Gij mij geven wat ik nodig heb.
Vader, ik bemin U! Wat uw Hand mij geeft is zo zoet als honing die uit een bijenkorf gewonnen wordt.
Vergeef ons onze schulden , gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren.
Ik doe een klein gewetensonderzoek; naar mijn bescheiden mening is er alleen schuld als een mens het kwaad dat men hem wil aandoen, op een gebrekkige manier inschat ( We zijn beledigd wanneer onze mensheid het kwaad dat men ons wil aandoen, op een gebrekkige manier inschat). Als men de dingen, met de Liefde van Christus bekijkt, is er geen schuld; dus is er niets te vergeven.
Er is nochtans een genade die erin bestaat te bidden voor hen die ons kwaad doen. Zo vaak hebben we Jezus beledigd; telkens heeft Hij zijn armen geopend om ons tegen zijn Goddelijk hart te drukken, en vergat Hij onze zonden. Het is een plicht voor de kleine zielen om hetzelfde te doen, en zich steeds meer en meer met dezelfde banden van broederlijke Naastenliefde te verenigen. Beledigers en beledigden, allen zijn we kinderen van God .Dus?
Leidt ons niet in bekoring, maar verlos ons van het kwade.
Ik denk dat de Goede God, vader in de Hemel, ons nooit in bekoring brengt; dat doet de mens zichzelf aan. Hoogstens laat de Heer bekoring toe, om de graad van onze Liefde op de proef te stellen.
De mens is zwak en zo gemakkelijk stuikt hij met zijn neus in het zand: ook dan komt Vader tussenbeide! Met zijn onuitsprekelijke Tederheid reikt Hij de Hand aan het rouwmoedig hart dat beteuterd is, omdat het zich in zulk een benarde situatie bevindt. Hij helpt het overeind, leest het de les, en als het meegaand is, zuivert Hij het door het sacrament van de Biecht.
Onze goede Vader weet heel goed dat alles in de mens een eeuwig herbeginnen is zolang we hier op aarde zijn, en dat Hij altijd zal moeten tussenkomen: het is zijn vreugde te kunnen geven en vergeven: men noemt hem niet voor niets de Barmhartige Liefde.
Er zijn honderden, misschien wel duizenden godsdiensten. Allen willen een verhouding tot absolute waarden uitbeelden en beleven. Dat is de waarheid die steekt achter iedere godsdienstige uiting. Maar de uitingen zelf verschillen heel veel van elkander. Toch is er nog iets gemeenschappelijk: ze gebruiken allemaal op zeker ogenblik symbolische uitdrukkingen of vormen voor hun godsdienstigheid. Het woord symbool komt van sum ballô, samen werpen of beschouwen. Zo zullen sommige religies zon, maan en sterren aanbidden, anderen een stierenbeeld, weer anderen een boom of een bergtop enz. In het beeld van b.v;. de zon zien ze God enz. En wat doen wij?
Om te beginnen zijn er tientallen namen die de Bijbel geeft aan God: het zijn als zovele symbolen. God is een versterkte stad, Hij verschijnt op de berg Sinaï, is in de wolk die voortgaat bij de uittocht uit Egypte, is de stroom die onder het altaar uitvloeit, de strijder aan het hoofd van Israël dat binnentrekt in Jericho en wat al namen bij Daniël en bij de andere profeten.
Maar God heeft meer willen doen. Hij kwam zelf in menselijke vorm tussen ons. Ook dat blijft voor ons een beetje symboliek. Wij verstaan niet werkelijk wat het kruis is, noch de eucharistie, noch het wandelen op het water, noch de verrijzenis en hemelvaart. Toch wil God op vele plaatsen expliciet zeggen dat Hij ons echt bemint en dat Hij in Jezus- met ons wil zijn. En zon expliciete uitdrukking vinden wij in de lansstoot op het kruis waardoor het Hart van Jezus voor ons doorstoken werd en er water en bloed uitvloeide. We begrijpen dat Bonaventura, Lutgardis, Canisius en zovele anderen in dat Hart hun rust konden vinden en daar gingen putten als ze sterkte of licht zochten. Het is nog altijs symboliek, maar goddelijke symboliek, die zo dicht bij ons is dat we als het ware de liefde voelen. En we zien dat Johannes de leerling die Jezus liefhad op zijn borst kon liggen om Hem vragen te stellen. Wie het epistel van S.Paulus herleest kan trachten de breedte, hoogte en diepte van die liefde te meten en te smaken. Maar vooral leggen wij ons luisterend aan dat Hart. Daar ligt voorons de weg voor de ervaring van Gods liefde.
Het H.Hart: Goddelijke symboliek van liefde.
Sermoen gehouden in de ochtendviering in de Karmel te Antwerpen, door de Eerwaarde Pater die daar dagelijks de H Misviering voorgaat.
Er
zijn verschillende gebeden tot de Heilige Geest, die we daarvoor zouden
kunnen kiezen. Heel toepasselijk voor onze tijd is het gebed dat O.L.
Vrouw op 3 juni 2015 gaf:
O Heilige Geest,
U, die uitgaat van de Vader en de Zoon,
nederig smekend roepen wij tot U:
Daal neer op al Uw kinderen,
zodat wij in staat zijn om ons los te maken
van alles wat ons van God scheidt
en vul ons met Uw kracht en liefde.
Heilige Geest, sterk ons in de vertrouwvolle overgave
aan onze Heer en Redder Jezus Christus.
Heilige Geest, open onze ogen en oren voor de Waarheid,
zodat we oprecht over Jezus in de wereld kunnen getuigen.
Heilige Geest, vul ons met Uw wonderbare gaven,
zodat Uw vruchten in ons groeien en ons in staat stellen
te vluchten voor het bedrog en alleen het juiste te doen,
het kwaad te onderkennen en alleen het goede te doen.
Heilige Geest, ondersteun en wek in Uw Kerk moedige dienaren op,
die ons sterken om trouw te zijn aan het Geloof en ons veilig leiden.
Heilige Geest, vervul alle opvolgers van de apostelen met een krachtige wil
om tegen de tijdgeest in het onveranderlijke Woord van God te bewaren.
Heilige Geest, moedig de leiders en bedienaren van Uw heilige Kerk aan
om zich innig toe te wijden aan de Moeder van God, Maria,
Er
zou toch nog hoop kunnen zijn!Een
pastoor met BALLEN!
Thought
you might enjoy this interesting
Alhoewel
je wellicht dit interessante gebed, prayer
given in Kansas at the opening session of their Senate.
It seems
voorgebeden
in Kansas, op de openingszitting van hun senaat, blijkt dat prayer
still upsets some people... When
Minister Joe Wright was asked to open
sommige
mensen nog steeds erdoor geërgerd worden...Toen
aan eerwaarde Joe Wright the
new session of the Kansas Senate, everyone was expecting the usual
gevraagd
werd de nieuwe zitting van de Senaat in Kansas te openen,
verwachtte generalities,
but this is what they heard:
iedereen
de gangbare algemeenheden, maar dit is wat ze te horen
kregen:
Heavenly
Father, we come before you today to ask
Hemelse
Vader, we komen vandaag naar U toe om uw your
forgiveness and to seek your direction and
vergiffenis
te vragen en om uw richting en uw leiding guidance.
We know Your Word says, 'Woe to those
te
verzoeken. We weten dat uw Woord zegt 'Wee who
call evil good,' but that is exactly what we
hun
die het kwade goed noemen en het goede kwaad' * have
done.
maar
dat is precies wat wij gedaan hebben.
We
have lost our spiritual equilibrium and reversed
We
hebben ons geestelijk evenwicht verloren en our
values. onze
waarden omgekeerd.
We
have exploited the poor and called it
We
hebben de armen uitgebuit en het een the
lottery.
loterij
genoemd.
We
have rewarded laziness and called it
We
hebben luiheid beloond en het welfare.
welvaart
genoemd.
We
have killed our unborn and called it
We
hebben onze ongeborenen gedood en het choice.
een
keuze genoemd.
We
have shot abortionists and called it
We
hebben aborteerders gesteund en dat justifiable.
rechtmatig
genoemd.
We
have neglected to discipline our
We
hebben het verwaarloosd onze kinderen discipline
children
and called it building self-esteem.
bij
te brengen en dat het opbouwen van zelfrespect genoemd.
We
have abused power and called it
We
hebben onze macht misbruikt en dat politics.
politiek
genoemd.
We
have coveted our neighbor's possessions
We
hebben het bezit van onze naaste begeerd en dat and
called it ambition.
ambitie
genoemd.
We
have polluted the air with profanity and
We
hebben de lucht bezoedeld met godslastering en pornography
and called it freedom of expression.
pornografie
en dat vrijheid van meningsuiting genoemd.
We
have ridiculed the time-honored values
We
hebben de aloude waarden van onze of
our forefathers and called it enlightenment.
voorvaderen
bespot en dat verlichting genoemd.
Search
us, Oh, God, and know our hearts
Zoek
ons, o God, kijk vandaag in onze today;
cleanse us from every sin and set us free.
harten;
reinig ons van elke zonde en bevrijd ons.
Amen!
The
response was immediate. A number of
Er
kwam onmiddellijk respons. Een aantal wetgevers legislators
walked out during the prayer in
gingen
bij wijze van protest naar buiten gedurende protest.
In 6 short weeks, Central Christian
het
gebed.In
minder dan zes weken kreeg de Central Christian Church,
where Rev.
Wright is pastor, logged more than
Church,
waar de E.H. Wright pastoor is, meer dan 5,000
phone calls with only 47 of those calls
vijfduizend
telefoonoproepen waarvan slechts zevenenveertig responding
negatively.. The church is now receiving
negatief
waren... De kerk krijgt nu uit internationale hoek international
requests for copies of this prayer
aanvragen
om kopies van dat gebed, from
India, Africa and Korea . uit
India, Afrika, Korea. With
the Lord's help, may this prayer sweep
Moge,
met de hulp van de Heer, dit gebed over
our nation and wholeheartedly become our
over
ons volk stromen en van ganser harte ons verlangen desire
so that we again can be called 'one nation
worden,
zodat we opnieuw 'een eensgezind volk under
God.'
onder
Gods hoede' kunnen genoemd worden.
If
possible, please pass this prayer on to
Geef,
zo mogelijk, dit gebed door aan je your
friends. "If you don't stand for something,
vrienden.
Als je geen overtuiging hebt, you
will fall for anything."
dan
kan je aan alles ten prooi vallen.
Think
about this: If you forward this
Denk
hierover na: als je dit gebed prayer
to everyone on your
aan
iedereen op je adressenlijst
e-mail
list, in less than 30 days it would be
doorstuurt
dan kan het in minder dan een maand heard
by the entire world.
tijd
door de hele wereld gehoord worden.
*
Jesaja 5:20-21
'Wee hun
die het kwade goed noemen en het goede kwaad, die van het
duister licht maken en van het licht duisternis, van bitter
zoet en van zoet bitter.
Wee
hun die wijs zijn in hun eigen ogen, en verstandig naar hun
eigen mening.'
Ik geef wat vatbaar is voor kleinen en voor degenen die met hen klein zullen zijn.
..
Wie denkt aan Mij? Wie bemint Mij? Behalve mijn kleinen?
Marguerite tot Jezus
O heer! Gij die alles kunt, red ons, arme zondaars.
Jezus tot Marguerite
Wat Ik voor hen kan doen , kind, wordt beperkt door hun dwaasheid.
Boodschap van 3 januari 1968
Jezus tot Marguerite
Denk eraan, kind, dat overdrijving in het ijdel genot tot een gewisse verflauwing van de godsvrucht leidt.
Zie de verlaten kerken waar de Vrede en Vreugde heerst.
Wie bekommert zich om het angstig wachten van een God?
Er zijn zo weinig getrouwen om het hunkeren van mijn Heilig Hart te bevredigen. En de amusementsgelegenheden zijn stampvol.
Wat zijn moest en niet is wordt overhoop gehaald. De neiging tot tegenstrijdigheid beheerst de wereld der zielen.
Welke verantwoordelijkheid voor hen aan wie Ik alle macht heb gegeven om te binden en te ontbinden. Wee hen die de macht hebben om op te treden en niets doen.
Want laat mijn behoefte aan liefde groot zijn, ze is niet blind, en de geëiste rekenschap zal verschrikkelijk zijn.
Gij kind, die Ik uitverkoren heb voor de waarschuwing die Ik hun hier geef, ontvang mijn hand, mijn liefde en mijn barmhartigheid voor allen.
Gij wacht op uw kleine Jezus. Hij zal u niet ontgoochelen. Ja, Ik ben uw grote Liefde en gij zijt de Mijne. Gij lijdt omdat gij niet verder kunt zonder door de kleine deur te gaan. Die zal slechts opengaan als de tijd daar is. Bemin Mij zoals gij zijt, met heel uw hart.
Wanneer een Jood zich bekeert, zweert hij het geloof van zijn
voorvaderen niet af, hij zweert het geloof van Abraham en van Mozes niet af,
hij zweert de profetieën van Jesaja, Maleachi niet af, Hij zweert David of
Salomon niet af, maar hij zweert Judas af.
De Israëliet verandert door katholiek te worden niet van godsdienst: hij
is bij uitnemendheid de godsdienstige mens die zijn volheid heeft verkregen,
zoals de steel zijn bloem krijgt...
D e Nieuwe Wet is slechts de vervulling en de vervolmaking van die haar
is voorafgegaan: overal dezelfde wetgevende God, overal Jezus Christus, middel-
en eindpunt van de wet. Door de katholieke kerk in te gaan vindt het kind van
Israël alles terug wat Israël heeft verloren: Hij vindt overal de Tempel, het
Altaar en de eeuwigdurende offergave terug; hij vindt het manna terug of,liever
gezegd, hetgeen er de voorafbeelding van was: het levend brood dat uit de Hemel
is neergedaald om ons er weer naar terug te voeren. Een nieuw door Christus
gesticht priesterschap komt in de plaats vn het volledig verdwenen levieten
priesterschap... Ons Jeruzalem, stad van David, is nog maar een schaduw. Maar
een ander Jeruzalem is opgestaan. De liefde is de lucht die men er inademt; de
waarheid eravn is d zon; de Romeinse eenheid is de samenhang in Het heil, dat
wil zeggen het bezit van de hemel, is zijn voornaamste zorg en doel; één enkel
almachtig Offer wordt er aan de goddelijke Majesteit aangeboden, van de opkomst
van de zon tot aan haar ondergang (Mal 1,11): de blanke en zeer zuivere Hostie!
De continuteit in de relatie tussen het oude Israël en de Kerk wordt eveneens
door Vat II bevestigd:
De Kerk van Christus erkent immers dat haar geloof en haar
uitverkiezing, overeenkomstig het heilsmysterie van God, reeds een aanvang
namen bij de artsvaders, Mozes en de profeten. Zij belijdt dat alle
christengelovigen, zonen van Abarham naar het geloof, besloten liggen in de
roeping van deze aartsvader en dat het heil van de Kerk op geheimenisvolle
wijze wordt voorafgebeeld in de uittocht van het uitverkoren volk uit het land
der slavernij ( Nostra aetate,4)
Ik vergat nog iets te melden. Maria vroeg in de
vorige boodschappen om ons voor te bereiden door het lezen van "De Ware
Godsvrucht tot de Maagd Maria" van de heilige Louis-Marie Grignion de
Montfort. Pastoor Domen, die altijd trouw de Inspraken publiceert op
zijn website, heeft nu ook besloten dit boekje van de Montfort - dat
niet in de Nederlandse boekhandel te koop is - op zijn website te
zetten. U kunt het hier dus lezen of uitprinten als u wilt. Zijn website
is: http://www.dionysiusparochie.nl/ Met dank aan pastoor Domen!
Indien Maria neen had gezegd, zou mijn Liefdeplan voor de mensen mislukt zijn; want Ik had aan de mensen geen andere schatten om aan te bieden dan mijn Zoon en Degene die Ik gekozen had om Hem ter wereld te brengen. Zijzelf werd de Moeder van de mensen, de Vrouw die op ideale wijze van alle genaden vervuld werd.
Onuitsprekelijke Schoonheid! Waardig schrijn van mijn gaven! Wonder der Wonderen, zo was de kleine Maria!
In haar schoot, heb Ik met liefde neergelegd wat Mij het liefste was: Mijn Zoon, ontvangen van de Heilige geest, gevoed door dit Maagdelijk Vlees. En, in mijn ogen, waren Beiden slechts één!
Maria, Wieg van de Liefde!
De Liefde ontlook in dit kleine menselijk schepsel, getooid met hemelse deugden en het Hart van de Liefde antwoordde aan de Hartkloppingen van zijn Moeder; de mooiste harmonie van alle tijden waar Ik in vervoering naar luisterde .
Dit was een hemels blauw, vóór het opkomen van donkere toekomstwolken voor het Kleine Wezen dat in de Maagdelijke Schoot was verscholen.
Ah, mijn kind, geloof vast in de macht van haar voorspraak bij Mij . ten bate van zondaars.
Moeder van God, Moeder van de Mensen!
Geloof in Haar. Geloof in mijn Liefde!
Wees trouw: offer uw lijden op, mijn kindje!
In pijn baart gij uw kind voor de tweede keer. Een wenende Moeder ontroert Mij, want ik herinner Mij Marias tranen, en mijn Hart opent zich met Barmhartigheid om te vergeven en met open armen het lijden te verwelkomen en het met mijn Liefde te verplegen.
«De Boodschap is een stroom van liefde over de wereld. Ze is de weg voor de besluiteloze, voor hen die gebukt gaan onder de huidige tegenstrijdigheden, ze is de vertroosting voor de gekwetste harten die in de geweldige beroering van deze tijd vereenzaamd zijn.” (23.7.68)
Wat is het doel van de Boodschap?
Jezus tot Marguerite
“ Ziehier het doel van mijn Boodschap: grondiger kennis van mijn liefde voor de mensen. Wat Ik vraag: offers, gebeden,verstervingen; levendiger Maria-verering; ijver voor de rozenkrans die overal dient hervat” ( 29.1.67)
Moet men deze Boodschap aanvaarden?
Jezus tot Marguerite
“Voorwaar Ik zeg u: de wereld blijft vrij ze aan te nemen of te weigeren. Ze zal de gevolgen van haar keuze op zich nemen” (18.7.67)
Wat zal de Boodschap teweegbrengen?
Jezus tot Marguerite
“De Boodschap ontsluit de harten voor de liefde en voor de kennis van een God die verliefd is op zijn schepselen.” (5.5.70)
Komt deze Boodschap werkelijk van Jezus?
Jezus tot Marguerite
“Ik ben de auteur van deze geschriften, Ik ben degene die ze ingeeft. Twijfel daar niet aan. Wie zou u nu op dit ogenblik durven bedriegen?”(24.3.66)
Waarom een legioen kleine zielen?
Jezus tot Marguerite
“Omdat Ik goed en barmhartig ben hou Ik meer rekening met het goede dat men doet dan met het kwade dat men mij aandoet.
Mijn gerechtigheid wijkt graag voor mijn barmhartigheid. Ziedaar waarom Ik een leger kleine zielen verlang, die zich innig verenigd tussen mijn gerechtigheid en de zondaars zullen opstellen onder de hoede van mijn Koningin-Moeder” (20.7.67)
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Wenst u De Boodschap in boek te lezen, mail me dan even en ik antwoord U op welke adressen U deze kunt aankopen. Vermeldt tevens da gewenste taal De Boodschap is in verschillende talen beschikbaar. If You want to read The Message as a book, sent me a mail , I answer you with the address where to buy. Please indicate which language You wish, The Message is available in different languages. En cas Vous voulez lire Le Message comme un livre, envoi moi un petit mail, et je vous réponds ou vous le pouvez acheter. Le Message est disponible en plusieurs langues.