Zeg Ja, tegen de Liefde van ons Heer, Jezus Christus. Say, Yes to The Love of Our Lord Jesus Christ.
30-08-2018
HET HEILIG SACRAMENT VAN MIRAKEL VAN HERCKENRODE
HET HEILIG SACRAMENT VAN MIRAKEL VAN HERCKENRODE
Voorwaar een voortdurend mirakel!, aldus sprak op 17 April 1655 de pauselijke Legaat Jozef Maria San Felici, die, na de Heilige mis aan het altaar van het Heilig Sacrament in de abdijkerk van Herckenrode te hebben opgedragen, de wens had uitgedrukt de miraculeuze Hostie te aanschouwen.
HET MIRAKEL
Op 25 juli 1317 werd de kapelaan, die de huidige parochie Viversel in Limburg bediende, bij het sterfbed ontboden van een man die het verlangen had uitgedrukt de Heilige Teerspijs te ontvangen. De priester nam derhalve een pixis of kleine ciborie waarin hij een geconsacreerde hostie had geborgen, en begaf zich onmiddellijk naar «den Dickel», waar volgens een oude overlevering, de woning van den zieke stond. De pixis, zoals men die toen gebruikte, was niets anders dan een metalen doosje, waaraan het dekseltje met een scharnier vastgemaakt. In zijn haast, zo vertelt een oude kroniekschrijver die het feit vermeldt, had de kapelaan vergeten het deksel van de ciborie te bevestigen, en, wat erger was, alvorens de ziekenkamer binnen te treden, beging hij de onvoorzichtigheid de pixis op een tafel in het aanpalend vertrek achter te laten. Terwijl hij dan de zieke tot het ontvangen van de Heilige Teerspijs voorbereidde, waren lieden uit de buurt, na hem de kamer binnengetreden, waar de ciborie met de Heilige Hostie zich bevond. Door roekeloze nieuwsgierigheid, zoniet door schuldige voornemens gedreven, verstoutten zij zich het slecht bevestigd deksel van de ciborie op te heffen en zelfs de Hostie met hun ongewijde en heiligschennende handen aan te raken. Wat was er verder gebeurd? Ging zij over van hand tot hand? Werd misschien door een van de aanwezigen een goddeloze spotternij geuit of een oneerbiedig gebaar gemaakt? Wij weten het niet, doch wanneer de kapelaan de pixis kwam halen, was deze weer gesloten en kon niets laten vermoeden wat er gebeurd was. De priester droeg dan de ciborie in de ziekenkamer en maakte zich gereed om de zieke de Heilige Communie te geven. Doch zie, hij bemerkt nu dat de Hostie geheel met bloed bevlekt is en aan het doekje blijft kleven, dat men destijds in de ciborie legde.
Door verbazing, als geslagen bij dit wonderbaar schouwspel, en uiterst verschrikt door hetgeen hij aanschouwde, als een gevolg van zijn onbedachtzaamheid, wellicht als een straf, bleef de priester een poos besluiteloos. Eindelijk nam hij het voornemen van niets te gebaren en sloot de ciborie. Daar het hem onmogelijk was de zieke de Heilige Teerspijs te geven, troostte hij hem zo goed hij kon en keerde terug naar de kapel van Viversel, waar hij de miraculeuze Hostie borg. Vijf dagen bracht de priester door in angstige verslagenheid. Na veel gebeden en nagedacht te hebben, nam hij het besluit om zijn overste, de pastoor van Lummen, over het gebeurde in te lichten.
Deze laatste was even zeer ontsteld als zijn onderhorige, niet enkel om het wonder zelf, doch misschien nog meer, om de heiligschennis waarvan de Heilige Hostie vermoedelijk het voorwerp was geweest. Na lang nadenken gebood hij de kapelaan de miraculeuze Hostie naar de abdij van Herckenrode te brengen, en daar de raad in te winnen van de Eerwaarde Pater Simon, kloosterling van de abdij van Alne in Henegouwen, die toen te Herckenrode verbleef. Dit gebeurde op 1 Augustus 1317. De priester begeeft zich dus op weg, om de afstand van een klein uur, tussen Viversel en Herckenrode af te leggen. Op zijn doortocht geschieden nieuwe wonderen: dieren, welke langs de weg en in de weide te grazen staan, knielen neer waar de Heilige Hostie voorbijtrekt, om zo hun eerbied te betonen. Een volksoverlevering, waarvan de oude teksten echter geen melding maken, verhaalt dat de kapelaan, in de nabijheid van de vijver Ter Lamen een kudde schapen ontmoette, die allemaal de knieën bogen op zijn doortocht. Later kreeg die plaats de benaming van Sacramentsberg en werd daar een kapel gebouwd ter herinnering aan het wonderbare feit dat op die plaats voorviel.
HET ALLERHEILIGSTE SACRAMENT TE HERCKENRODE
De abdij van Herckenrode behoorde aan de Orde der Cisterciënzers. Zij werd op het einde der 12de eeuw gesticht door graaf Geeraard Van Looz en hing af van de abdij van Alne in Henegouwen. Binnen haar muren heerste een diepe godsvrucht en strenge tucht; voor de bewoners van de streek was de aanwezigheid der vrome kloosterlingen een ware zegening door de weldaden die voortdurend van de abdij uitgingen.
Al biddend bereikte de priester eindelijk het doel van zijn reis. Bij zijn aankomst in de abdij geschiedt een nieuw wonder: de twee kloosterklokken worden door een onzichtbare hand in beweging gebracht en beginnen van zelf te luiden. Op dit ogenblik was gans de kloostergemeente in de kerk vergaderd, voor de Heilige mis, en de kloosterlingen hieven juist het Introïtus van de dag aan, dat aanvangt met deze woorden Nunc scio vere quia misit Dominus Angelum suum. (Nu weet ik voorwaar dat de Heer Zijn Engel heeft gezonden). Deze tekst was op wonderlijk treffende wijze toepasselijk op de feiten die verder in de kapel voorvielen. De kapelaan van Viversel richtte zijn schreden naar het altaar waar een monnik van Alne de Heilige Mis begon. En zie: de celebrant, die nochtans door geen enkel uiterlijk teken kon weten dat de aankomende priester het Heilig Sacrament droeg, keerde zich om, ging zijwaarts staan om hem doortocht te verlenen en knielde daarna op een van de zijtreden van het altaar. Wanneer de priester dan de ciborie opende, deed zich een nieuw wonder voor, de Goddelijke Zaligmaker vertoonde Zich onder de menselijke gedaante, dragende de doornenkroon. Tezelfdertijd werd een in de kerk aanwezige vrouw, die van de duivel bezeten was, van de boze geest verlost Er viel niet meer te twijfelen. Door al deze wonderen scheen Onze Heer Jezus Christus zijn verlangen te kennen te geven, dat voortaan de miraculeuze Hostie in deze kerk zou worden bewaard.
VERERING VAN HET HEILIG SACRAMENT VAN MIRAKEL TE HERCKENRODE
Groot was voorzeker de vreugde van de vrome kloosterzusters bij de bevinding dat God zelf hun huis had verkoren om er deze kostbare schat te laten bewaren. Is Onze Lieve Heer aanwezig in al de kerken waar de Eucharistie berust; toch zal Hij op zichtbare en treffende wijze zijn aanbiddelijke tegenwoordigheid vertonen in die kerk van Herckenrode, waar talrijke mirakelen getuigenis zullen geven van zijn almachtige goedheid! Spoedig verspreidde, zich het nieuws van deze wondere gebeurtenissen en zag men een buitengewone toeloop van gelovigen van heinde en ver naar de beroemde abdij toestromen. Ieder wilde de miraculeuze Hostie aanschouwen; zijn geloof betuigen en bidden voor het altaar waar zij bewaard werd.
Niet enkel het gewone volk en de burgerij gingen aldus de weg naar Herckenrode op, doch ook bedevaarders uit de hoogste standen, vertegenwoordigers van de hoogste adel en van de geestelijke overheid werden onder de bedevaarders aangetroffen. Wanneer de Prinsen-bisschoppen van Luik hun residentie naar Curange, op een half uur afstand van de abdij overgebracht hadden, groeide het aantal van de doorluchtige bezoekers aanzienlijk aan, en nam de verering van de Miraculeuze Hostie steeds meer toe. Reeds van in de begintijd, toen de abdij in het bezit kwam van het Heilig Sacrament van Mirakel; werd dit laatste tweemaal per jaar in plechtige processie rondgedragen, namelijk op de verjaardag van de overbrenging van Viversel naar de abdij (de 1ste augustus) en gedurende het octaaf van Sacramentsdag. Beide processies geschieden telkens met buitengewone pracht. Voor die plechtigheid maakte men gebruik van de schone monstrans welke in 1286 door de priores Hedwig van Diest aan de abdij geschonken werd. Op die dagen was de toeloop van de godvruchtige bedevaarders zo groot, dat naar de getuigenis van tijdgenoten, Herckenrode veeleer een stad dan een klooster leek.
BEWARING VAN DE HEILIGE HOSTIE BUITENGEWONE GUNSTEN BEKOMEN DOOR DE VERERING VAN HET HEILIG SACRAMENT VAN MIRAKEL
Herinneren wij aan het feit dat het mirakel te Viversel in 1317 gebeurde, en de Heilige Hostie toen met bloed doorweekt was, en aan het linnen doekje in de pixis kleefde. Volgens het gewone en natuurlijke verloop der dingen moest zij door ontbinding bederven. Indien zij dus tot op onze dagen ongeschonden bewaard is gebleven, is zulks een bewijs dat voor haar de wetten der natuur, welke alle stoffen beheersen, opgeheven waren door een bijzondere schikking van God. Dit voortdurend mirakel, zo zegt de kroniekschrijver van 1773, bewijst en overtreft om zo te zeggen al de andere.
Reeds vermelden de aflaatbrieven van 1351 dit bestendig wonder, en sedert die tijd is er geen wijziging in de toestand van de Heilige Hostie gekomen. Bijzonder in de 17de eeuw geschiedde de bevestiging De Nuntius Caraffa en de suffragaanbisschop van Luik verklaren voor getuigen, na een nauwkeurig onderzoek van de miraculeuze Hostie, dat deze ongeschonden gebleven is. Ter gelegenheid van het bezoek van de Aartshertogin Isabella te Herckenrode, doet de Aartsbisschop van Mechelen dezelfde vaststelling. Maximiliaan van Beieren onderzoekt haar in 1648 en komt tot dezelfde gevolgtrekking.
De Nuntius Chigi en de Pauselijke Legaat San Felici leggen gelijkluidende verklaringen af. In 1773, schrijft Ghilfini aan kanunnik Vermylen te Tongeren: Ja, Mijnheer, ik heb de Heilige Hostie gezien en eerbiedig onderzocht, en, na een aandachtig onderzoek, moet ik erkennen dat die Heilige broodgedaante op miraculeuze wijze bewaard blijft. Mijn twee gezellen, de abten van Leuven en van Sint-Truiden, zijn van hetzelfde oordeel. In 1804, werd dezelfde verklaring gedaan door Monseigneur Bogaerts, bisschop van Luik. Doch dit mirakel staat niet alleen, meermalen liet God zijn almachtige goedheid door andere wonderen uitstralen. De geschiedschrijvers vermelden vooreerst hoe de Goddelijke Zaligmaker Zijn aanwezigheid in het Heilig Sacrament veropenbaarde door wonderbare verschijningen. Wij spraken reeds van de eerste verschijning bij de overbrenging van de Heilige Hostie. Later verscheen de Verlosser nog verscheidene malen, hetzij onder de gedaante van een kind, t zij onder een andere vorm, die, volgens de omstandigheden, de harten met vrees of vertrouwen, troost of geestelijke vreugde vervulde. Al de geschiedschrijvers van het Heilig Sacrament van Mirakel maken melding van die verschijningen en verhalen er verscheidene met al de bijzonderheden. Zo verhaalt Costerus hoe onder andere, in 1648, de Verlosser verscheen aan Prins-bisschop Maximiliaan-Hendrik van Beieren en aan kanunnik Zacharias, bisschoppelijke vicaris, die met hem was. De geschiedschrijvers vermelden bovendien talrijke miraculeuze genezingen, alsook buitengewone bekeringen en onverhoopte gunsten welke bekomen werden door hen die hun geloof en betrouwen stelden in het Heilig Sacrament van Mirakel. Deze buitengewone feiten, welke aangestipt staan in zeer betrouwbare documenten, ontrukken de volgende ontboezeming aan een vrome schrijver: Gelukkig, duizendmaal gelukkig is de edele abdij van Herckenrode, zulk kostbaar pand, te bezitten! Doch, volgen wij het verder verloop van de geschiedenis van de beroemde abdij.
VERWOESTING VAN DE ABDIJ HET HEILIG SACRAMENT VAN MIRAKEL VANAF 1796 TOT OP ONZE DAGEN
Sedert haar stichting was de abdij steeds een rustig oord van godsvrucht en vrede geweest, en, alhoewel de meeste zusters door hun geboorte tot de adel of tot de gegoede burgerij behoorden, was hun kloosterleven heel en al eenvoud en nederigheid. Toch liet God toe, in zijn ondoordringbare raadsbesluiten, dat een tijd van verschrikkelijke beproeving voor het vreedzaam klooster komen zou
In het geweldig orkaan van de Franse Omwenteling, die ook ons vaderland onder haar onmeedogenloze kerkvervolging verdrukte, werden de kloostergemeenschappen verjaagd, hun huizen geplunderd en al hun bezittingen verbeurd verklaard en verkocht. In Januari 1797 werden de zusters van Herckenrode verplicht hun klooster te verlaten. De abdis, dame Josephine de Gondrecourt, nam de wijk naar Leuven om er betere tijden af te wachten. De abdij, met de aanhorige goederen en al het aanwezige meubilair, uitgenomen de kunstvoorwerpen die de kerk versierden, werden gelde gemaakt, op 19 februari 1797. De prachtige gebouwen wan de abdij, wier beschrijving wij heden nog met bewondering lezen, vervielen steeds meer en meer; na veelvuldige veranderingen ondergaan te hebben, vielen zij grotendeels in puin. De ontwijde kerk werd als magazijn voor een spinnerij ingericht. De 18de juni 1826 ontstond er een hevige brand die het gebouw totaal vernielde. Wat was er intussen van het Heilig Sacrament van Mirakel geworden? Dient er gezegd dat de vrome kloosterzusters hun kostbaar pand in veiligheid hadden gebracht? Reeds op 16 september 1796 had de Abdis de Heilige Hostie aan de pastoor van Kermt, toevertrouwd. Deze bewaarde de Heilige schat zolang het maar mogelijk was, doch, toen ook voor de priesters de tijden erg onzeker werden, stelde de geestelijke het Heilig Sacrament onder de bewaring van één van zijn parochianen, de notaris Jan Jozef Pollenius. Volgens een in deze familie bewaarde overlevering, bevond zich de Heilige Hostie in een blikken doos, die men voor alle zekerheid in de muur van de keukenschouw op een hoogte van twee meters ingemetseld had. Daar verbleef zij van 1797 tot 1799. Zij werd toen overgebracht naar s Hertogenbosch, bij een zekere heer Luyckx, die met verscheidene deftige, families van Hasselt verwant was. In 1800 kwam zij terug naar Kermt in de handen van de eerwaarde heer Jamagne, rentmeester van de abdij. Deze geestelijke, die nog immer aan allerhande plagerijen van de Fransen blootstond uit hoofde van de bezittingen, die hij vroeger beheerde, vreesde niet zonder reden, dat de vervolgers het geheim van de bewaring van de Heilige Hostie zouden achterhalen, daarom bracht hij de schat naar Hasselt bij een heilige priester, de eerwaarde heer Sallez.
Deze sloot het Heilig Sacrament van Mirakel in een kast welke op een kamer van de verdieping in de muur gemetseld werd. De Heilige Hostie, werd bewaard tussen twee kleine hoornen plaatjes omlijst met een gouden ring, een zeer fijn werk van ouderwetse goudsmeedwerk. Dit medaillon werd waarschijnlijk vervaardigd korte tijd na de miraculeuze gebeurtenis van 1317. Er dient opgemerkt dat de gouden omlijsting zeker nooit meer geopend werd sedert al die voorbije eeuwen, en dat de Sacramentele gedaanten, met het gedeelte van het corporale waaraan zij gekleefd bleven, nooit meer aanschouwd werden dan door de twee hoornen plaatjes. Van einde 1800 tot maart 1802, droeg de vrome priester dikwijls de Heilige Mis op voor die kast waarin de Heilige Hostie rustte, en waarvan niemand de aanwezigheid vermoedde, daar slechts de priester en zijn twee zusters het grote geheim kenden.
In 1802 verneemt Monseigneur de Méan, de nog in ballingschap verblijvende bisschop van Luik, dat de abdis van Herckenrode de schat van de abdij in verzekerde bewaring heeft kunnen brengen. Aanstonds begint hij de nodige stappen te doen ten einde de Heilige Hostie in het bisdom Luik te behouden. Reeds had men de gebeeldhouwde meubelen van de vroegere kerk van Herckenrode naar de 0.L.V. kerk van Hasselt overgebracht. Op het dringend verzoek van de Means opvolger, Monseigneur Laepfael, geeft de abdis haar toestemming om de Miraculeuze Hostie in de Sint Quintinus kerk over te brengen: dit geschiedde dan ook op plechtige wijze de 2de september 1804 onder een machtige toeloop van volk. Zij wordt nu bewaard in een kostbare monstrans. De gelovige inwoners van Hasselt hebben niet opgehouden hun vertrouwen in het Heilig Sacrament van Mirakel te stellen, en de goddelijke Verlosser gaat immer voort, zoals eertijds, door deze bemiddeling troost en hulp uit te delen aan hen, die Hem in de Hostie Hostie. aanroepen. Ja, het is een voortdurend mirakel, zoals Zijne Eminentie Kardinaal San Felici verklaarde, een mirakel van rechtvaardigheid door het eerherstel van een daad van heiligschennis, doch ook een mirakel van liefde om in onze zielen een dankbare verering voor Jezus in de Heilige Hostie op te wekken. IMPRIMATUR Mechliniae, 13 Julii 1926 J. THYS, can., lib. cens. J. PATUREAUX-MANGIN & Cie Uitgevers 37, Em. Verhaerenlaan, BRUSSEL
De Monstrans bevindt zich in de Kathedraal van Hasselt (Vismarkt), aan de achterzijde van het altaar is er een speciaal tabernakel voor dat op aanvraag kan geopend worden door de aanwezige priester of de koster, tijdens de grote Feesten wordt de Monstrans uitgestald.
Ook achter het altaar is nog een schilderij van de H Brigitta van Zweden.
Brief vanuit Chèvremont â Retraite te Beauraing
Beste
broeders en zusters, Kleine Zielen van alle landen,
Er
wordt een retraite georganiseerd te Beauraing voor de Kleine Zielen en voor
ieder die verlangt de Boodschap van de Barmhartige Liefde te ontdekken en beter
te leren kennen.
Deze
zal plaatshebben in :
La Maison de lAccueil (Gastenverblijf)- Rue de lAubépine 12,
5570
Beauraing België
Waarom Beauraing ?Omdat het Legioen een bijzondere band heeft
met deze verschijningsplaats van Onze Lieve Vrouw in 1932-1933.Het is zo dat Pater Gaston Maes, de tweede
geestelijke leidsman van Marguerite, degene die zij de promotor van de
Boodschap noemt, tevens de vertrouwenspersoon van de vijf zieners van Beauraing
is geweest.Hij heeft zelfs een relaas
van de verschijningen uitgegeven dat nog steeds een belangrijk naslagwerk is
over deze gebeurtenissen.
Onze
retraite begint op maandag 22 oktober 2018 rond 17 uur en eindigt op zaterdag
27 oktober 2018, rond 10 uur.
De
retraite zal in stilte plaatshebben.
Zij
zal in het Frans geleid worden door Pater Marcel Blanchet, Proost van het
Legioen Kleine Zielen te Chèvremont.
Het
thema is :
De Boodschap
van de Barmhartige Liefde
en de
exhortatie van paus Franciscus over de oproep tot heiligheid.
Tarieven
van het maison de lAccueil (Gastenverblijf) voor het geheel van de retraite
:
Enkele
kamer met douche en WC : 290 euro
Dubbele
kamer met douche en WC : 250 euro
Enkele
kamer zonder douche noch WC : 230 euro.
Niemand mag zich omwille van financiële
redenen verhinderd voelen om deze retraite mee te volgen.Iedereen geeft bij de retraite een anonieme
omslag af waarin hij of zij naar geweten zal geven wat mogelijk is.Degenen die kunnen, geven voor degenen die
minder kunnen geven.We vertrouwen op de
Voorzienigheid.
We zijn er ons van
bewust dat vele Kleine Zielen niet kunnen deelnemen omwille van de taal of de
afstand.Maar allen kunnen zich ermee
verenigen in gebed en in het hart.
Inschrijvingsstrook (af te printen of te kopiëren) :
Bij het lezen van het derde en vooral van het vierde deel van «Boodschap van de Barmhartige Liefde aan de kleine zielen», viel me steeds meer op dat Jezus verwijst naar gebeurtenissen in een verre of nabije toekomst en daarbij naar de Bijbel verwijst;
Het interesseerde me in die mate dat ik desbetreffende teksten ben gaan bestuderen en daarbij van de ene verbazing in de andere viel.
Het is ook duidelijk dat Marguerite in haar grote eenvoud niet altijd echt begrijpt wat haar overkomt en er niet altijd volledig achter staat. Waarbij ze door Jezus aangemoedigd wordt om het toch te doen; bv:»Ik heb deze tekst niet graag neergeschreven, maar het moet.» 28.11.91
«O, mijn God, kunt ge de wereld niet bekeren?
- Niet vooraleer vernietigd te hebben wat schadelijk is voor haar bekering.
- Jezus, ik begrijp het niet.
- Het is niet nodig dat ge begrijpt. De gebeurtenissen spreken voor zich»02.02.92
«Al dagen lang denkt gij aan een niet overgeschreven woord. Waarom hebt ge dit niet genoteerd?
- Omdat ik niet graag doorga als een ongeluksprofeet. Vergeef mij!»28.05.92
«Mijn kind, vrees niet op te schrijven wat ge in uw hart ontvangt, want daarmee sluit gij u aan bij mijn Wet en de profeten.»07.07.92
«De eschatologische wetenschap is een Kracht, waaraan gij u perfect aanpast.
- Ik weet niet wat dat betekent. Ik heb dit woord nooit gebruikt. Waarom wilt Ge mij dingen doen schrijven die ik niet versta?
- Anderen zullen ze verstaan.»27.07.92
Vooral die laatste twee boodschappen zijn in mijn gedachten gebleven. Daarbij viel na een tijdje de conclusie: Marguerite schrijft op wat ze van Jezus ontvangt en dat sluit aan bij de Wet en de profeten.
Wat schrijven de profeten er over?
Waar kan ik het vinden?
Hoe weet ik het wanneer ik de juiste tekst heb gevonden?
Zijn er aanknopingspunten?
Dat was het begin van mijn zoektocht in de Bijbel met de Boodschap ernaast.
EERSTE DEEL: WAT ZEGT DE BIJBEL?
A. Hoe de Bijbel interpreteren?
Wat te denken over de teksten en de verhalen uit het Oude Testament?
In de huidige tijd wordt zelfs het Evangelie omschreven als een vrome legende. Een legende is een verhaal met een kern van waarheid en aangevuld door fantasieën. Als Jezus eigen leven en leer al als een legende gedoodverfd wordt, wat blijft er dan nog over van het Oude Testament?
Door de Boodschap weten we echter dat het Evangelie oneindig meer is dan dat, we weten dat het Zuivere Waarheid is.
Ook het Oude Testament bevat veel meer waarheid dan men vermoedt.
Een paar voorbeelden om aan te tonen dat we daar ook op het goede spoor zitten. Onlangs verscheen volgende reportage:
1. Het Aards Paradijs:
In Genesis 2,8-14 wordt nauwkeurig de plaats van het Aards Paradijs omschreven: even ter herinnering: «.. legde Jahwe God een tuin aan in Eden, ergens in het oosten .. Jahwe God liet uit de grond allerlei bomen opschieten, aanlokkelijk om te zien en heerlijk om van te eten Uit Eden stroomt de rivier die water geeft aan de tuin; hij splitst zich in vier armen. De naam van de eerste is Pison, hij stroomt om geheel Chawila heen, waar goud is . En ook balsemhars en edelstenen. De tweede heet Gichon, hij stroomt om geheel Kus heen. De derde heet Tigris; hij loopt ten oosten van Assur. De vierde heet Eufraat.
Vergelijken we nu even de beschrijving van de Genesis met de ontdekking die archeoloog David Rohl deed, dan kan u zelf de conclusie trekken.
«In de provincie Azerbeidjan, in de laagvlakte van Miyandoab, maken de kale heuvels plotseling plaats voor een aards paradijs met grote ommuurde tuinen en boomgaarden met alle denkbare soorten vruchten. Trucks met appels, peren, druiven, meloenen, maïskolven en tomaten rijden af en aan. Volgens Genesis is dit het paradijs dat ligt tussen de Eufraat, de Tigris, de Gihon en de Pishon.
Met de eerste twee zijn er geen problemen.
Even ten noordoosten van dit paradijs loopt een rivier die de Aras heet, maar die vroeger Gaihun werd genoemd, in het Hebreeuws Gihon.
En de vierde rivier in het gebied heet de Uizun, wat een verbastering is van Pishon.
Een eind verder zijn we in het deel van het huidige Koerdistan, dat in de Bijbel het « land vanHavilah ( Chawila)» heette en dat «rijk was aan goud en zilver»
Hier en daar zie je nu nog een leeggeploegde goudmijn.
De volgende dag trekken we naar de plaats waar de hof van Eden zich zou hebben bevonden» ten oosten van Eden»zoals het in Genesis staat, 15 km buiten de stad Tabriz.
Dit is inderdaad een natuurlijke tuin zon 100 km breed en 300 km lang ingeklemd tussen twee bergketens. Groene weiden met schapen; vruchtbare, donkere akkers, kleine dorpjes op heuveltoppen; boomgaarden en wijnvelden. Aan de kant van de weg kopen we druiven zo groot als pingpongballen.
In Genesis staat dat de hof van Eden water kreeg uit een rivier, die niet met naam werd genoemd. En die rivier is er ook, en heet nu Adju Chay»TV express januari 1999
2. Andere verhalen uit het Oude Testament:
In zijn boek: «De Bijbel heeft toch gelijk, De wetenschap bewijst de historische juistheid», beschrijft Werner Keller de onderzoeken en resultaten van tientallen gebeurtenissen vermeld in het Oude en het Nieuwe Testament. De ontcijfering van boekrollen, inscripties en monumenten; de archeologische opgravingen en getuigenissen bevestigen dat de bijbelse berichten dikwijls tot in de details overeenstemmen met de vondsten. Niet alleen is de Bijbel een heilsgeschiedenis, de bekommernis en de Liefde van een Jahwe God en de redding van een Godsvolk maar tegelijkertijd een boek over gebeurtenissen, die werkelijk plaats hebben gehad.
Werner Keller besluit zijn betoog als volgt:» Tegenover de overweldigende veelheid van authentieke en vaststaande resultaten van het onderzoek drong zich met betrekking tot de septische kritiek, die sinds de eeuw der Verlichting tot op heden aan de Bijbel afbreuk zou willen doen, de stelling aan mij op: DE BIJBEL HEEFT TOCH GELIJK» Werner Keller «de Bijbel heeft toch gelijk»
De wetenschap bewijst de historische juistheid
Negende druk H.J.Paris-Amsterdam
Ter illustratie enkele onderwerpen uit het boek: De zondvloed wordt opgegraven Het Gilgamesh epos en de Bijbel(over de ark van Noah) Abraham koos de hooggelegen weg Getuigenissen betreffende Achabs «ivoren paleis»- en wat ons, in het vooruitzicht van ons onderzoek vooral aanbelangt: de profeet Amos waarschuwt tevergeefs Wijze raad van de profeet Jeremia de bouw van een nieuwe tempel enz.
Besluit:
Door al deze getuigenissen kunnen we er zeker van zijn dat wij bij onze studie over de profeten- ons niet baseren op fictieve maar op echte realiteit.
B. De taal van de Bijbel.
Nu we weten dat de verhalen uit het Oude Testament zeer betrouwbaar zijn, kunnen we al met meer zekerheid zeggen dat de gebeurtenissen voor de toekomst, voorzegd door de profeten, ook een hoge graad van betrouwbaarheid kunnen hebben.
Maar er zijn enkele vragen bv. Waar staan die verhalen? Wie heeft ze geschreven? Wat betekenen de bijbelse uitdrukkingen?
Ook hier worden we geholpen door de Boodschap.
Zo ontvangt Marguerite op 8 juni 1982 o.a.volgende boodschap:
«De Apocalyps is een tekst uit de Bijbel die niet geciteerd wordt om kinderen bang te maken, wel integendeel, het is een werkelijkheid die van dag tot dag duidelijker wordt.»
Meteen weten we dat we eigenlijk nu al elke dag met de Apocalyps te maken hebben. Dat vergemakkelijkt de zoektocht.
We ontdekken ook in de Boodschap van 27 juli 1992:»De eschatologische wetenschap » Wat is eschatologie? In de voetnoot vinden we het antwoord: Het is de leer omtrent de eindtijd of omtrent de lotsbestemming van de mens na de dood. Hierin wordt de eindtijd vernoemd.
Nu kunnen we op zoek naar zowel de eindtijd als de Apocalyps. Als we de Bijbel openslaan bij de Apocalyps vinden we in de rand verwijzingen naar o.a. Jesaja, Ezechiël, Zacharia, Daniël, Amos en andere profeten, alsook naar de vier Evangelisten.
Nu komt het er nog op aan de verklaring voor veelvuldig gebruikte woorden en uitdrukkingen te vinden.
Zo vinden we bij Daniël in de voetnoten: «In die tijd verwijst naar de eindtijd.» De eindtijd is de tijd vóór de wederkomst van Christus en de tijd vóór het duizendjarig rijk van vrede of zoals een voetnoot bij Jesaja vermeldt:» het gouden tijdperk of het herstel van de paradijselijke vrede, die door Christus wordt ingeluid.»
Zijn we nu in de eindtijd?
In een verder hoofdstuk geven we daarover heel wat voorbeelden, ook uit de Boodschap.
We kunnen er zeker van zijn als we nu ook nog de voorafgaande gebeurtenissen vinden. Die moeten we zoeken bij het Joodse volk. Bij Ezechiël 36,24 vinden we de stichting van de nieuwe staat Israël:»Ik zal u terugvoeren uit DE VOLKEN, u samenbrengen uit ALLE LANDEN en u leiden naar uw eigen grond.»
Deze belofte wordt herhaald in 37,21 en 22:
«Dit zegt Jahwe de Heer: Ik haal de Israëlieten weg uit de volken waar ze heengevoerd zijn; Uit ALLE RICHTINGEN breng ik ze weer bijeen en voer ze terug naar hun eigen grond.»
In 37,25 lezen we:»In het land van hun voorouders zullen ze wonen, zij, hun kinderen en hun kleinkinderen, VOOR ALTIJD.»
Gaat het over de diaspora? Ja!
De Joden hebben veel verbanningen meegemaakt; maar die waren niet naar DE VOLKEN, niet naar ALLE LANDEN en niet naar ALLE RICHTINGEN. Heel duidelijk is ook dat deze verbanning de laatste was. Ze wonen nu immers in hun eigen land, VOOR ALTIJD.
Gebeurt dit in de eindtijd? Ja, want de profeet Sefanja zegt in 3,20: «IN DIE TIJD leid Ik u terug.»
In het volgende hoofdstuk tonen we u de overeenkomsten aan tussen de voorspellingen van de profeten omtrent de eindtijd en de boodschappen die Margeurite daarover ontving.
Aan de hand van bijgevoegde «tekenen destijds» kunt u dan zelf oordelen.
TWEEDE DEEL: NAAR DE NIEUWE TIJD VAN LIEFDE, VREDE EN VREUGDE.
In dit deel bespreken we de mogelijke toekomstige gebeurtenissen aan de hand van de apocalyptische of eschatologische teksten uit de Bijbel en voegen er de bijpassende teksten uit de Boodschap van de Barmhartige Liefde, die bij de themas aansluiten, aan toe.
Hierbij willen we wel vermelden dat, wat betreft de toekomstige gebeurtenissen er nergens dat vermeld worden. Het zou ook niet kunnen; dat lezen we trouwens in de Boodschap, waar Margeurite zegt: «ALS MIJN UUR KOMT, zal Ik hun gouden kalf vernietigen.»14.09.91
«MIJN DAG IS NIET DE UWE. Ik zal onverwachts komen.»02.12.91
«Niemand kent DAG NOCH UUR.»22.07.92
Ook willen we vermelden dat de volgorde in dit deel niet absoluut vaststaand is. Ze is gebaseerd op de teksten uit de Apocalyps en wel op:
Hoofdstuk 19 vers 19: Oorlogsvoering
Hoofdstuk 19 verzen 20-21: God grijpt in.
Hoofdstuk 20 verzen 1-3: Verbanning van Satan, begin van het duizendjarig rijk.
Diezelfde volgorde vinden we ook ongeveer terug bij Ezechiël in de hoofdstukken 38 en 39 die als Apocalyps worden beschouwd:
Hoofdstuk 38 verzen 15 en 16: Invasie van een talrijke krijgsmacht.
Hoofdstuk 39 verzen 3 tot en met 5: Jahwe grijpt in.
Hoofdstuk 40 verzen 19 tot en met 22: Viering van de overwinning, nieuwe tijd.
Ook in de Boodschap kunnen we in heel wat boodschappen die Margeurite ontvangt dezelfde volgorde vinden o.a.
Tijd van lijden: « . Ik weet dat de mens een min of meer lange tijd van lijden moet kennen vóór hij gezuiverd is.»23.05.94
God grijpt in: « Wat de komende gebeurtenissen ook mogen brengen, geloof in mijn tussenkomst.» 20.02.92
Begin van een nieuwe tijd: «en dan zal er tenslotte zeer lang chistelijk tijdperk in volle luister komen »12.08.92
DE TOEKOMSTIGE TIJDEN.
A. Het kwaad zal alsmaar toenemen:
«Past op dat ge u door niemand laat misleiden. Want velen zullen optreden in mijn Naam
Er zal een strijd zijn van volk tegen volk, van Koninkrijk tegen koninkrijk; er zal hongersnood zijn, pest en aardbeving, nu hier, dan daar. Dat alles is het begin van de weeën Tal van valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij misleiden. Door het hand over hand toenemen van de zonde zal de liefde van de meesten verkoelen.» Mt. 24 4-12
Diezelfde tekst vinden we terug bij Mc.13, 5-13.
«Daniël, u moet deze dingen geheim houden en het boek verzegelen tot de eindtijd; velen zullen ronddolen en het kwaad zal toenemen.» Daniël 12-4.
«Velen zullen gezift, gezuiverd en gelouterd worden, maar de kwaden zullen kwaad blijven doen; doch terwijl de kwaden er niets van begrijpen, zullen de wijzen inzicht krijgen.» Daniël 12,10.
Ook in de Boodschap van de Barmhartige Liefde wordt ons vaak met aandrang gevraagd ons af te keren van het steeds toenemende kwaad. De boodschappen worden steeds indringender.
«De zonden van de wereld zijn groot » 27.02.78
«Het kwaad sijpelt door tot in de diepste lagen van deze maatschappij.»29.07.78
«De mensen lijken als het ware meegesleurd en dooreengeschud door een duivelse machine die hen van Mij verwijdert.» 12.03.92
Het kwaad wordt ook vaak bij zijn naam genoemd: vb.
De hoogmoed:
«De wereld is gek van hoogmoed en ijdelheid .» 02.12.92
«De verwoesting van de wereld is begonnen met de hoogmoed van de macht.»21.08.79
«In de hoogmoedige mens worden de morele en goddelijke waarden vernietigd.»14.09.71
De hebzucht:
«De daden van naastenliefde onder de mensen zijn schaars en bezoedeld met die geest van bezit waar elke echte kleinheid ontbreekt.» 06.06.83
«Het (volk) keerde terug naar de afgoden zoals geld, winstbejag, corruptie en zovele andere ellende.»31.05.92
De haat en het geweld:
«Dan zou er op aarde nog slechts haat en ongebreideld geweld overblijven. Zij zijn daar bijna aan toe.»07.06.77
«Ik blijf herhalen dat de haat de wapens niet heeft neergelegd.»31.08.92
De onkuisheid:
«De kinderen zijn geen kinderen meer: vanaf hun prilste jeugd zijn ze besmet door de dwaasheid van deze tijd .»05.04.79
« . De onschuld van de kleinen wordt vermoord .»02.12.92
«De ongebondenheid van de zeden bedroeft mijn Heiligheid en doet haar walgen.»28.11.91
«Bid voor het zedelijk verval van de mensen van deze tijd ..»16.05.95
De lafheid:
«Elke dag wordt mijn Hart gekweld door de lafheid van de enen. Lafheid vanwege hen die de macht hebben om te binden en te ontbinden ..»06.03.78
«Velen zijn geërgerd, gekwetst door de laksheid van een groot aantal van mijn Vertegenwoordigers.»02.12.92
De laster:
«Ik verafschuw verklikking en laster.»05.01.78
«Ik ben genadeloos voor kwaadsprekers.»18.01.78
De abortus:
«Voorwaar, Ik zeg u: voor één onschuldig leven dat na zijn ontvangenis weggemaaid wordt door de meest monsterachtige der ongerechtigheden zullen honderd schuldige levens boeten en deze misdaad vergelden met hun eeuwigheid » 18.07.73
«Op dit ogenblik wordt mijn Hart diep gegriefd door het bloedbad onder de onschuldige slachtoffers van een goddeloze samenleving. De eerste plicht van deze maatschappij is het leven, dat van bij de bevruchting heilig is, te beschermen, maar zij maakt zich schuldig aan de afschuwelijkste der misdaden wanneer ze, schijnbaar ongestraft, de toorn van haar God tart. Die geslachtofferde kinderzielen roepen om wraak in de hemel.»06.12.74
B. DE VOORSPELDE VIJANDELIJKHEDEN:
Wanneer zal het gebeuren?
« .Na verloop van jaren zul je (Israëls vijanden) geroepen worden om tegen een land op te trekken dat zich van de oorlog hersteld heeft, tegen een volk dat uit vele landen weer bijeen is gebracht en nu ongestoord woont op de bergen van Israël.»Ezechiël 38,8
«Op dat moment zullen boze plannen bij je opkomen. Je denkt: Laat ik optrekken tegen dat weerloze land, ik overval de vreedzame mensen die daar ongestoord leven, zonder stadsmuren, grendels of poorten. Je wilt roven en plunderen en je vergrijpen aan steden die uit hun puin zijn herrezen, aan een volk dat uit vele landen bijeen is gebracht en met de herwonnen have en goed in het middelpunt van de wereld woont.» Ezechiël 38 10-12
«Dit zegt Jahwe de Heer: Juist als mijn volk Israël ongestoord leeft, kom je aanrukken.»Ezachiël 38,14
Wat zal er gebeuren?
Bij het lezen van de oorlogsvoering, beschreven bij de profeten, moeten we er zeker rekening mee houden dat die teksten meer dan tweeduizend jaar geleden geschreven werden in woorden en begrippen van die tijd.
«Maar in de eindtijd zal de koning van het Zuiden met hem in botsing komen. De koning van het Noorden zal op hem aanstormen met wagens, ruiters en veel schepen. Dan zal hij landen binnenvallen en op zijn doortocht ze verpletteren. Ook het heerlijke land zal hij binnendringen en tienduizenden zullen vallen » Daniël 11, 40-11
«Een tijd, tijden en een halve tijd, zodra men een eind maakt aan de verbrijzeling van de kracht van het heilige volk, zullen al deze dingen hun voltooiing vinden.»Daniël 12 7-9
«O.a.»« De aarde wordt totaal verwoest, helemaal leeggeplunderd hemel en aarde verwelken ..Daarom slinken de bewoners van de aarde in aantal en blijven slechts weinig mensen gespaard De sluizen van de hemel worden opengezet, de aarde wankelt op haar grondvesten. De aarde splijt gapend open, de aarde schudt en siddert, de aarde wankelt vervaarlijk »
Jesaja 24 3-23 (Apocalyps van Jesaja)
«Uit je land in het hoge noorden ruk je op met al je bondgenoten één onoverzienbaar leger, een talrijke krijgsmacht. Je trekt op tegen mijn volk Israël en als een wolk overdek je het land ..»
Ezechiël 38 15-16 en 21-22
«Een dag van donker en van duisternis, een dag van wolken en verduistering .. een talrijk, machtig volk staat alom op de bergen, een volk zoals er nooit een is geweest en later nooit meer een zal zijn tot in de verste geslachten.
Een verslindend vuur gaat voor hen uit, een verschroeiende gloed komt achter hen aan ..
Zij maken een lawaai als strijdwagens, die over de toppen der bergen razen, zij gieren als een laaiend vuur .
Dat ziende sidderen de volken .
Als krijgers stormen zij aan ..
Dwars door de pijlen heen vallen zij aan .
Dat ziende schokt de aarde, siddert de hemel, verduisteren de zon en de maan, verliezen de sterren hun licht ..»
Voetnoot: «De dag van Jahwe» duidt op het einde der tijden.
Joël 2, 1-10
«Er komt een dag van Jahwe, een dag waarop gij geplunderd wordt . De stad zal worden veroverd, de huizen geplunderd, de vrouwen verkracht ..» Zacharia 14 1-13
«Toen zag ik het beest en de koningen der aarde met hun legers, die zich hadden verzameld om oorlog te voeren tegen de Ruiter op het witte paard en zijn legermacht ..»Apocalyps 19 18-20
In de bijpassende teksten van de Boodschap worden de gebeurtenissen op een andere, maar ook niet zachtzinnige wijze voor gesteld.
«Indien de mensen niet ophouden, (met de slechte behandeling van de natuur) zal de dag van morgen brengen wat ze gezocht hebben!»16.01.79
«Reeds ontstaan er hier en daar gruweldaden en volkerenmoorden .»22.06.79
«Inderdaad de wereld staat op de rand van de afgrond.»01.02.79
«Zo de wereld mijn waarschuwingen veronachtzaamt, zal zij te gronde gaan.»13.09.79
«De wereld bevindt zich tussen hamer en aambeeld.»15.07.92
«De tijd van de grote beproeving nadert.»10.05.93
« als Ik mijn legers loslaat, wat zal er dan overblijven tenzij een bloedbad, het resultaat van de geweldige botding tussen goed en kwaad?»28.06.92
«Ziet ge die enorme bol, het is de aarde. Zoals ge ziet staat er een deel in brand. Het vuur loopt verder en verspreidt zich in alle lagen. De aarde verbrokkelt; ze verliest haar oorspronkelijke vorm en wordt chaotisch. De krachten van Goed en kwaad zijn aan het werk. Alles gebeurt voor de ogen van de dwazen, maar in hun verblinding zetten ze koppig door.» 17.04.93
«Wat gaat er van de wereld geworden?
Een bijna totale ruïne»01.06.93
«De schokgolf die de aarde zal dooreenschudden, zal een weerslag hebben op de geest en de materie.»31.07.95
«het grote verwachte Offer priemt aan de horizon»13.04.95
«Voorwaar Ik zeg u, niets kan zich tegen God verzetten. Wat zich thans afspeelt is de stuipstrekking van het beest dat in het nauw is gedreven; In de hemel bedekken de engelen hun gezicht met een sluier. Het hemelse leger leeft in spanning.»28.10.93
C. JAHWE GRIJPT IN:
«De aarde slijp gapend open, de aarde schudt en siddert, de aarde wankelt vervaarlijk Op die dag rekent Jahwe af op de aarde met de koningen der aarde. Ze worden bijeengedreven, gevangen gezet in een kuil, opgesloten in een kerker en nog na jaren gestraft.»Jesaja 24 19-22 Apocalyps van Jesaja
«Ik laat het zwaard zich keren tegen het zwaard; Ik straf hen met pest en dood; regen en hagel, vuur en zwavel laat Ik neerkomen op hem, op zijn troepen en op al zijn bondgenoten.»Ezechiël 38 21-22
«dan sla Ik de boog uit je linker en de pijlen uit je rechterhand. Op de bergen van Israël zul je vallen met je troepen en je bondgenoten. Door allerlei roofvogels en wilde dieren laat Ik je verslinden. In open veld zul je sneuvelen »Ezechiël 39 3-5
«Maar dat zal de ramp zijn, waarmee Jahwe al de volken zal slaan, die tegen Jeruzalem zijn opgetrokken: Hij zal hun vlees doen wegteren, terwijl ze nog op hun voeten staan; hun ogen zullen in de kassen wegteren en hun tong zal wegteren in hun mond.
Die ramp zal ook de paarden en al de andere dieren treffen, die zich in die legerkampen bevinden.»Zacharia 14,12
«maar het beest werd gegrepen en met hem de valse profeet . Levend werden beiden geworpen in de vuurpoel die gloeit van zwavel. En de overigen werden gedood door het zwaard uit de mond van de Ruiter »Apocalyps 19, 20-21
«Weet echter dat de wereld in groot gevaar verkeert. Wat wilt ge, op dit ogenblik is alleen de mensheid baas, tot de dag waarop .»16.08.77
«Als mijn uur komt, zal ik het gouden kalf vernietigen.»14.09.91
«Ik zal mijn erfdeel redden ..»28.09.91
«Op vele plaatsen in de wereld triomfeert het gouden kalf ..Deze triomf is weliswaar van korte duur Ik eerbiedig hun vrije wil tot op de dag dat de tijden zullen voltooid zijn en dat de Immanente Gerechtigheid in werking zal treden.»18.05.91
«Ik zal onverwachts komen, maar gij stelt vast dat mijn Gerechtigheid aan het werk is.»02.12.91
«Wat de komende gebeurtenissen ook mogen brengen, geloof in mijn tussenkomst »20.02.92
« . tot de dag, door de Vader vastgesteld, om de wereld nog eens te komen redden »04.05.92
«Ik kom in Glorie om te redden wat er nog te redden valt.»08.09.92
«De toorn van de Vader zal worden bedaard; maar er zullen ernstige verliezen zijn .»23.05.94
« . Omwille van Haar( O.L.Vrouw) zal Ik mijn Gerechtigheid die op de overheersende wreedheid in deze smartvolle tijden weegt, inkorten.»16.05.95
D. EEN TWEEDE KOMST VAN CHRISTUS
In de eindtijd zal God zich op een zeer bijzondere wijze openbaren, zodat velen tot inkeer komen. Dat stellen we vast, zowel bij de profeten als in de Boodschap van de Barmhartige Liefde.
«Ik laat het zwaard zich keren tegen het zwaard Zo zal Ik mijn grootheid laten zien en tonen dat Ik de Heilige ben. Wanneer IK MIJ OPENBAAR zullen alle volken erkennen dat ik Jahwe ben.»Ezechiël 38 21-23
«Maar Ik kom om alle volken en talen te verzamelen: zij zullen komen en MIJN GLORIE ZIEN.»Jesaja 66,18
«Talrijk is zijn leger, ja, machtig is Hij die zijn bevel ten uitvoer brengt. Ja, groot is de dag van Jahwe en zeer te duchten: wie zal hem doorstaan?»Joël 2,11
«Toen zag ik de hemel open, en daar was een wit paard, en zijn berijder heet « Getrouw en Waarachtig» en Hij oordeelt en voert oorlog met gerechtigheid op witte paarden volgen Hem DE HEMELSE LEGERS, GEKLEED IN SMETTELOOS, WIT LIJNWAAD »Apocalyps 19,11-14
«Maar Ik heb zielen gekozen, naar mijn gelijkenis tot de dag, door de Vader vastgesteld, om DE WERELD NOG EENS TE KOMEN REDDEN. Maar als de Liefde niet bij machte is de harten te ontroeren, JA, DAN ZAL IK KOMEN, maar Ik zeg het u, die dag zal op geen andere dag gelijken. De hele aarde zal beven van angst.
IK ZAL ELK LAND, ELKE STREEK BEZOEKEN, AAN HET HOOFD VAN EEN LEGIOEN ENGELEN EN EEN LEGIOEN KLEINEN WANNEER IK IN GLORIE ZAL TERUGKOMEN, zal dat het einde zijn van het rijk van Satan ..» 04.05.92
«Wee hen, die de Gerechtigheid van mijn Vader zullen tarten door zich tegen de opmars van zijn Gerechtigheid te verzetten. Dan zal de Barmhartigheid tussenbeide komen; OMRINGD DOOR HAAR LEGIOENGETROUWEN ZAL ZIJ OPRUKKEN om de rebellen tegemoet te treden. Deze zullen ERG GEGREPEN ZIJN DOOR DE AANBLIK VAN WAT, MET HUN LICHAMELIJKE OGEN GEZIEN, nog onbegrijpelijk is»12.08.92
«Geef aan de Tijd de tijd om te handelen. Deze tijd is nochtans geteld. Hij is al overschreden. Iedere dag, ieder uur brengt de OPENBARING VAN MIJN MACHT NADERBIJ.»19.07.92
E. DE DAG, DIE IS ALS GEEN ANDERE
De dag waarop God zich zal openbaren lijkt wel een HEEL BIJZONDERE DAG. Dat lezen we zowel bij de profeten als in de Boodschap.
«In mijn gloeiende na-ijver en in mijn ziedende woede zweer Ik: Op deze dag zal er in Israël een zware aardbeving plaats grijpen ..Zo zal Ik mij grootheid laten zien en tonen dat Ik de Heilige ben.»Ezechiël 38 19 en 23
«Ja de dag van Jahwe is gekomen; ja, hij is nabij, een dag van wolken en van duisternis, een dag van donker en verduistering.»Joël 2 1-2
«Op die dag zal Hij zijn voeten op de olijfberg zetten, ..dan splijt de olijfberg in tweeën, van oost naar west, zodat er een geweldig dal ontstaat ..Op die dag zal er geen licht meer zijn, alleen maar koude en vorst; één dag zal er zijn, alleen aan Jahwe bekend, dat er dag noch nacht is, maar op het avonduur zal het licht worden.»Zacharia 14,4 en 6-7
« . De hoogmoedigen worden vernederd. Jahwe alleen blijft hoog verheven op die dag! Ja, het wordt een dag van Jahwe van de legerscharen ..Men zal wegkruipen in spelonken in de rotsen en holen in de grond uit angst voor Jahwe, voor de luister van zijn majesteit, als Hij opstaat om de aarde met ontzetting te slaan.» Jesaja 2 11-19
«De aarde zal daarom gaan beven .. Heel de aarde zal rijzen, als de Nijl, plotseling stijgen en weer zakken . Op die dag doe Ik de zon ondergaan op het middaguur, verduister Ik de aarde op klaarlichte dag » Amos 8 8-9
«Een dag van toorn is die dag, een dag van nood en benauwenis, een dag van donker en van duisternis, een dag van wolken en van dichte damp .»Sefanja 1 14-15
« . dan zal Ik komen, maar Ik zeg het u, die dag zal op geen andere dag gelijken. De hele aarde zal beven van angst.»04.05.92
« . wachten op de Dag, mijn Dag, om te voorschijn te komen, stralend van mijn Glorie Want deze Dag komt. Ik zal mijn erfdeel redden.»28.09.91
«Mijn Dag is niet de uwe. Hij zal onverwachts komen.»02.12.91
«Op die dag die niet is als de andere, zal de dageraad zich aanmelden met een verschrikkelijke storm »
« de dag van mijn Komst zal Ik, begeleid door mijn Gerechtigheid en mijn Liefde ..»20.03.93
« . naar deze heilige Berg te komen, waar de AANWEZIGHEID ZICH OP EEN DAG ZAL TONEN IN AL ZIJN MACHT.»17.04.93
«Ik kan nog handelen vóór die Dag »23.05.94
«Bid, bid gij allen, opdat die verschrikkelijke Dag die mijn Moeder doet beven in uw plaats, moge gespaard worden aan haar Moederhart.»16.05.95
F.EEN DUIZENDJARIG RIJK VAN VREDE:
Niettegenstaande een tijd van verdrukking en lijden geven de profeten en de Boodschap van de Barmhartige Liefde ook een heel blije boodschap, een uitzicht op «Het gouden tijdperk of het herstel van de paradijselijke vrede, die door de Messias wordt ingeluid.»(voetnoot bij Jesaja 11)
«Toen zag ik een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de afgrond en een grote ketting in de hand. En hij greep de draak, de oude slang dat is de Duivel, de Satan en hij boeide hem voor duizend jaren, en wierp hem in de afgrond, die hij grendelde en verzegelde boven zijn hoofd, opdat hij de volkeren niet meer zou verleiden voordat de duizend jaren voorbij waren.»Apocalyps 20 1-3
«Vrees niet, gij akkerland, jubel en verblijd u ..Vrees niet, gij wilde dieren, want het groen in de steppe treedt weer te voorschijn, de boom draagt weer vruchten En gij, kinderen van Sion, jubelt en verblijdt U om Jahwe uw God ..en prijst de naam van Jahwe uw God, die wonderen voor u verricht heeft »Joël 2 21-27
«Dit zegt Jahwe de Heer: Kom van alle kanten bijeen voor het offermaal, het reusachtig offermaal dat Ik voor je aanricht op de bergen van Israël .. Doe je te goed aan mijn tafel . Zo zal Ik mijn heerlijkheid tonen aan de volken ..Want van die dag af zal Israël erkennen dat ik Jahwe ben hun God.»Ezechiël 39 17-22
«Op die dag herstel Ik de bouwvallige hut van David, dicht Ik haar scheuren . Zie de dagen komen, dat de ploeger de maaier op de voet volgt, en de druiveneter de zaaier ..Dan herstel Ik mijn volk Israël .. dan herbouwen zij de verwoeste steden en bewonen die weer, dan planten zij wijngaarden, leggen zij boomgaarden aan en eten hun vruchten.»Amos 9 11-15( Uit het vijfde visioen van Amos over de dag van Jahwe)
«de koe en de berin sluiten vriendschap . De zuigeling speelt bij het hol van de adder ..Niemand doet nog kwaad of handelt verderfelijk op heel mijn heilige Berg, want de kennis van Jahwe vervult het hele land .»
De voetnoot vermeld hier:
6-9: Het gouden tijdperk of het herstel van de paradijselijke vrede, die door de Messias wordt ingeluid.»Jesaja 11 6-9
«op het eind van de dagen zal het gebeuren, dat de berg van het huis van Jahwe zal staan als de eerste der bergen, verheven boven heuvels en de volken stromen naar hem toe, de vele naties gaan op weg en zeggen: «Komt, laat ons opgaan naar de berg van Jahwe .»
De voetnoot vermeldt: «Deze tekst wordt eschatologisch verstaan .»Micha 4 1-5
«En alle overlevenden van al de volken die tegen Jeruzalem waren opgetrokken zullen dan ieder jaar opgaan om zich neer te buigen voor de koning, Jahwe van de legerscharen, om het loofhuttenfeest te vieren »Zacharia 14,16
«Wanneer de tijd die aan de vijand is toegemeten ,zal verstreken zijn, zullen de mensen elkaar vinden, herkennen en beminnen in de doorschijnendheid van het Licht dat de volkeren verlicht.»
«Na deze rampen zullen de korenaren, bevrijd van de verstikking door het kwaad, in de Zon van de Liefde rijpen ..En allen zullen zij het Alleluja van de triomferende hemelse Liefde zingen.»07.07.92
«Wanneer Ik in glorie zal terugkomen, zal dat het einde zijn van het rijk van Satan.»04.05.92
«Door de terugkeer van de gewetens naar het goede, zullen een nieuwe aarde en een nieuwe hemel opengaan; en het zal een tijdperk van vrede en vreugde zijn ..Het kwaad zal overwonnen zijn, het lijden zal plaatsmaken voor gelukzaligheid in de verenigde harten. Hetgeen ge zojuist geschreven hebt, zal gebeuren zoals Ik zeg.»08.09.92
«En dan zal er tenslotte een zeer lang christelijk tijdperk komen in volle luister, dat het aanschijn van de aarde zal uitzuiveren en in een paradijs van liefde zal veranderen, waar het goed zal zijn elkaar te beminnen en waaruit alle leed zal gebannen zijn.»12.08.92
«En wanneer Ik zal komen, dan zal Ik over een vers tapijt stappen dat heerlijk ruikt naar lavendel en hooi, gerijpt in de Zon van de Liefde.»22.02.92
«de dag is niet veraf waar ge samen het alleluja van de goddelijke Liefde zult zingen, Liefde inde hemel en op de nieuwe aarde. De tortelduif roept en laat haar liefdezang horen. Weldra komt de tijd van de eeuwige liefde. Gij zult mijn volk zijn, Ik zal de verliefde van mijn volk zijn. Er komt een dag, zo zeg Ik u, dat er slechts één Herder en één kudde zal zijn.»15.03.93
Voor al wie nog met twijfels zou zitten omtrent deze boodschappen, nog deze boodschap ontvangen door Marguerite:
«Hoop zelfs het onmogelijke. Als ge gelooft zal Ik het onmogelijke voor u tot stand brengen, want het«onmogelijke» bestaat slechts voor de mensen.»20.11.78
F. DE GOEDEN EN DE KWADEN
Als wij ons leven hier op aarde en ons leven van eeuwigdurend geluk willen veiligstellen doen we er heel goed aan ons te bekeren en te worden zoals de Heer ons zo graag ziet: klein ootmoedig, nederig, liefdevol, zachtmoedig, ons overlaten aan hem, die alleen maar het goede met ons voorheeft.
Vele teksten uit de Bijbel en de Boodschap van de Barmhartige Liefde zeggen ons dat klaar en duidelijk.
Een bloemlezing:
«Velen zullen gezift, gezuiverd en gelouterd worden, maar de kwaden zullen kwaad blijven doen: doch terwijl de kwaden er niets van zullen begrijpen, zullen de wijzen inzicht krijgen.» Daniël 12,10
«De zon zal in duisternis verkeren, de maan in bloed, voordat de dag van Jahwe komt, de grote angstaanjagende dag. Zo zal het gaan: ALWIE DE NAAM VAN JAHWE AANROEPT, HIJ WORDT GERED . En degenen die door Jahwe worden geroepen, zij zijn het die ontkomen.»Joël 3 4-5
«Komt samen, gij losgeslagen volk, voor dat gij wordt weggeworpen als kaf dat op één dag verstuift, voordat op u neerkomt de gloeiende toorn van Jahwe .»Sefanja 2 1-2
«Zoekt Jahwe, gij allen, ootmoedigen van het land, die zijn geboden naleeft, zoekt de gerechtigheid, zoek de ootmoed! DAN VINDT GIJ MISSCHIEN EEN SCHUILPLAATS OP DE DAG VAN DE TOORN VAN JAHWE.»Sefanja 2,3
«Het land is vol afgoden en zij werpen zich neer voor het werk van hun eigen handen . Maar de mens zal worden vernederd en allen zullen zij worden neergeslagen, zonder genade. De verwaten ogen der mensen worden neergeslagen, de hoogmoedigen worden vernederd. Jahwe alleen blijft hoog verheven op die dag.»Jesaja 2 8-11
«Ja de ogen van de Heer, Jahwe, zijn op dit zondig rijk gericht. Ik ga het van de aardbodem verdelgen ..Voorwaar, mét alle volkeren wordt op mijn bevel het huis van Israël wel geschud, als in een zeef, maar geen steentje valt op de grond ..Al de zondaars van mijn volk komen om door het zwaard, allen die zeggen: «Gij zult het onheil niet dichterbij brengen, het zal ons niet overvallen.»Amos 9 8-10
«In die dagen zullen de sterren van de hemel vallen en de hemelse heerscharen in verwarring geraken; dan zullen zij de Mensenzoon zien komen op de wolken ..Dan zal hij zijn ENGELEN UITZENDEN OM ZIJN UITVERKORENEN TE REDDEN, TE VERZAMELEN..»Marcus 13,25-26
«Zij (die Jahwe vrezen) zullen mijn eigendom zijn, zegt Jahwe van de legerscharen, op de dag die Ik ga maken DAN ZAL IK HEN SPAREN, zoals een man zijn zoon spaart, wanneer die hem dient . Want weet wel: hij gaat komen, de dag die zal branden als een oven. ( zie de boodschap van 17.04.93) Al degenen die God trotseren en al degenen die kwaad doen, zij worden kaf. De dag die gaat komen steekt hen in brand . De dag, die wortel noch tak van hen overlaat. MAAR VOOR U, DIE MIJN NAAM VREEST, GAAT DAN DE ZON VAN DE GERECHTIGHEID OP, DIE MET HAAR VLEUGELS GENEZING BRENGT. DAN ZULT GE DANSEND NAAR BUITEN KOMEN( zie boodschap van 17.08.93) EN GIJ ZULT DE BOOSDOENERS VERTRAPPEN, Ze zullen stof onder uw voetzolen zijn op de dag, die Ik ga maken, zegt Jahwe van de legerscharen»Maleachi 3 17-21
«Want gij zijt een toevlucht geweest voor de geringen, een houvast voor de armen om nood, een beschutting tegen de regen, schaduw tegen de hitte»
«Op die dag zal men zeggen: Dat is onze God. We hoopten op Hem en hij heeft ons gered .»Jesaja 25, 4 en 25,9( Apocalyps van Jesaja.
«Speel niet de baas over hen die aan uw zorgen zijn toevertrouwd, maar toont U een voorbeeld voor de kudde. Dan zult ge, als de opperherder verschijnt, de nooit verwelkende krans van de heerlijkheid ontvangen . ALLEN MOETEN ZICH IN DE OMGANG MET ELKAAR LEIDEN DOOR NEDERIGHEID, want God weerstaat de hovaardige maar AAN DE NEDERIGEN GEEFT HIJ GENADE.»
Brief van Petrus(1) 5,3-6
Ook in de Boodschap aan Marguerite belooft God redding aan de kleinen.
«Ik richt een paleis op voor mijn kleinen, een gevangenis voor de verraders van mijn Liefdewet.»26.01.95
«De Kleine Zielen hoeven niet te vrezen.»12.09.95
«Want geloof het, slechts diegenen zullen gered worden, die een kinderhart hebben om te beminnen, zielen die berouw hebben over hun ongehoorzaamheid aan de Wet.» 13.01.94
«In de troebele en beslissende tijden die de aarde thans doormaakt, moet ge aan de wereld zeggen dat Chèvremont een bevoorrechte plaats is, de hoofdstad van de Barmhartige Liefde. Ik zal het bezit van Mijn Moeder niet in handen van zijn vijanden laten. Het leven en overleven ervan zijn verzekerd. Het nest van de liefde zal al de kleinen opvangen, die beangstigd zijn door de storm, die aan de vier hoeken van de wereld woedt.»22.01.94
«Ik zal zacht zijn voor de kleinen en de nederigen, maar Ik zal mijn gerechtigheid de vrije teugel laten voor de weerbarstigen die Ik toch nog wil redden.»20.01.93
«De grote was zal pijn doen. Velen zullen het niet verdragen, maar het kleine aantal zal gered worden.»15.03.93
«Allen die in mijn Woord hebben geloofd, zullen gered worden.»01.06.93
«De zwarte wolk die de aarde bedekt is een doortocht van straf en uitzuivering. Dan zullen DE KLEINEN UIT HUN SCHUILPLAATS komen en het Licht zal schijnen. Als de Wolk oplost, zal ze de nacht van de misdaad meenemen naar de eindeloze afgrond waaruit niemand terugkeert.»
«Ook al is de afsluiting die door de kleinen werd gebouwd met liefde toch zal de Gerechtigheid ze op een dag overschrijden, ZONDER KWAAD TE BEROKKENEN AAN HEN DIE ZE OPGERICHT HEBBEN.»17.08.93
«Wat de komende gebeurtenissen ook mogen brengen, geloof in mijn tussenkomst en MIJN BESCHERMNG VOOR MIJN KLEINE LEGIOENSOLDATEN.»20.02.92
«Ik zal bevel geven GEEN ENKEL VAN HUN HAREN TE RAKEN, want die kinderen hebben Mij hun hart gegeven en hun geloof in mijn Liefde.»04.05.92
«Voor velen zal het Kruis zwaar worden. Het zal velen onder zijn gewicht verpletteren. Het KRUIS VAN MIJN KLEINEN ZAL IK VEEL LICHTER MAKEN, want Ik zal Me hun trouw herinneren.»07.07.92
«maar nu zeg Ik u dat het onmogelijk zal zijn alle zielen te redden. Ze zijn te vergaan, het deel van het vuur zal belangrijk zijn. De vijand van de zielen zal de weerspanningen meenemen naar de verdoemenis ..Tot op de bodem van mijn heilige Gerechtigheid zal Ik ziften, EN VOL LIEFDE MIJN KLEINTJES KOMEN HALEN.»08.09.92
«Voorwaar, Ik zeg u: niet allen zullen gered worden, want ze hebben de maat overschreden die Ik hun had toegestaan. Voor velen is het te laat. En dit aantal neemt dagelijks toe. Ze zijn niet meer te redden. Mijn Liefde kan niets meer doen en mijn Gerechtigheid zal zich voltrekken; Diegenen zullen nochtans gered worden die, nog tijdens dit leven, tot inkeer zullen komen door een oprecht berouw over hun zonden;» 18.05.91
H EEN GEDEELTELIJKE OPSTANDING
Voorwoord:
In de voorafgaande hoofdstukken hebben we de gelijkenis aangeduid tussen de Bijbel enerzijds en de Boodschap anderzijds. Enkele voorbeelden.:
In welke tijd bevinden wij ons?
Zoals in hoofdstuk b de taal van de Bijbel is aangetoond bevinden we ons nu in de eindtijd. Dit betekent niet het einde van de wereld, wel de tijd vóór de tweede komst van Christus; ( Zie hiervoor de Apocalyps 20,7 en verder)
Wat gebeurt er in die eindtijd?
Het kwaad zal alsmaar toenemen, zie daarvoor voor voorbeelden uit zowel de Bijbel als uit de Boodschap.
Er zullen oorlogen zijn.
God grijpt in: Om de wereld voor de totale ondergang te behoeden zal God ingrijpen.
God zal zich op een zeer bijzondere wijze openbaren. Zelfs de kwaden ( de rebellen) zullen het met hun lichamelijke ogen zien.
De dag van Jahwe
De dag van de wederkomst zal een uitzonderlijke dag zijn. Daarvan zijn overvloedige aanduidingen in zowel de Bijbel als de Boodschap.
Op de dag van Jahwe zullen zich uitzonderlijke verschijnselen voor doen op alle gebied, zowel geestelijk als lichamelijk.
Het kwaad zal verdwijnen
Zo lezen we in de Apocalyps 20, 1-3
«En hij ( de engel) greep de draak, de oude slang dat is de Duivel, de Satan en hij boeide hem voor duizend jaren en wierp hem in de afgrond ..
En de Boodschap vermeldt:
«Wanneer Ik in glorie zal terugkomen, zal dat het einde zijn van het rijk van Satan.» 04.05.92
«Het kwaad zal overwonnen zijn, het lijden zal plaatsmaken voor gelukzaligheid in de verenigde harten. Hetgeen ge zojuist geschreven hebt, zal gebeuren zoals Ik het zeg;»08.09.92
«Als de wolk ( straf en uitzuivering) oplost, zal ze de nacht van de misdaad meenemen naar de eindeloze afgrond waaruit niemand terugkeert.»17.08.93
Een duizendjarig rijk van vrede begint:
Laten we in dit item de gegevens uit de Bijbel en uit de Boodschap naast elkaar zetten:
Het moment:
«Want wanneer het bevel gegeven wordt, als de stem van de aartsengel weerklinkt en DE BAZUIN VAN GOD » PAULUS 1 Thessalonica 4,16
«Bij HET SCHALLEN VAN DE TROMPET, zal Ik de ogen openen, en dat wordt het begin van de tijd die voorzien is door de Vader, mijn Vader, de uwe.» Boodschap 06.08.92
De Heer komt:
« Dan zal DE HEER ZELF van de hemel neerdalen .»Paulus 1 Thessalonica 4,16
« Op die dag zal HIJ ZIJN VOETEN OP DE OLIJFBERG ZETTEN ..»Zacharia 14,4
« dan zal IK KOMEN, maar Ik zeg U, die dag zal op geen andere gelijken »Boodschap 04.05.92
«DE DAG VAN MIJN KOMST zal Ik begeleid door mijn Gerechtigheid en mijn Liefde ..»Boodschap 20.03.93
«Wanneer IK MIJ OPENBAAR zullen alle volken erkennen dat Ik Jahwe ben» Ezechiël 38,23
De eerste opstanding:
« En zij ( getrouwe zielen) WERDEN WEER LEVEND en heersten met Christus, duizend jaren lang. De overige doden werden niet levend voordat de duizend jaren voorbij waren. Dit is DE EERSTE OPSTANDING( duidelijk niet het laatste oordeel, wanneer iedereen voor God moet verschijnen)»Apocalyps 20,4-5
«Dan zal de Heer zelf van de hemel neerdalen, en EERST ZULLEN DE DODEN DIE IN CHRISTUS ZIJN( getrouwe zielen) VERRIJZEN ..»Paulus 1 Thessalonica 4,16
«De huidige wereld verdwijnt om het ontstaan te geven aan DE HEROPSTANDING VAN ZIELEN EN LICHAMEN ..» Boodschap 20.06.93
«In de laatste tijden zullen liefde bloemen openbloeien. Ze zullen LEVEN BAREN DAT NOOIT STERFT; Ik zal Me kenbaar maken aan hen. Zij zullen vaders en moeders worden van het NIEUWE GESLACHT dat zich aandient. WAT NOOIT GEWEEST IS ZAL ZIJN.»Boodschap 27.02.93
Vrijdag 8 juni Feest van het Heilig Hart van Jezus
Uit het heilig Evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens
Johannes 19,31-37.
Aangezien
het voorbereidingsdag was en de Joden niet wilde dat de lichamen op sabbat aan
het kruis bleven,
- het was bovendien een grote sabbat ‑ vroegen zij aan Pilatus verlof de benen
van de gekruisigden te breken en hen weg te nemen.
Daarom kwamen de soldaten en sloegen zowel bij de ene als bij de andere die met
Jezus was gekruisigd, de benen stuk.
Toen zij echter bij Jezus kwamen en zagen dat Hij reeds dood was, sloegen zij
Hem de benen niet stuk, maar een van de soldaten doorstak zijn zijde met een
lans; terstond kwam er bloed en water uit.
Die het gezien heeft getuigt hiervan; zijn getuigenis is waar en hij weet, dat
hij de waarheid zegt, opdat ook gij zoudt geloven.
Dit is gebeurd opdat de Schrift zou vervuld worden: Van zijn gebeente zal niets
worden verbrijzeld,
terwijl nog een ander Schriftwoord zegt: Zij zullen opzien naar Hem die zij
hebben doorstoken.
Zo vlak na de hemelvaart van onze Heer mogen we ons heel bewust verbinden met de apostelen en Maria, die, toen in de bovenzaal, de eerste noveen in de kerkgeschiedenis beleefden, in afwachting van de kracht van de beloofde heilige Geest. Wat Jezus belooft dat doet Hij ook. En dat doet Hij ook voor ons. Wij moeten slechts één ding doen en dat is vertrouwen.
Laten we ons daarom echt openstellen voor al de gaven van de heilige Geest. Want zij kunnen ons echt vernieuwen en maken tot mensen die werkelijk herboren zijn uit water en geest.
Klik op onderstaande link voor het bidden van de Pinksternoveen die vrijdag start. Stuur dit graag door aan familie en vrienden.
Kindlief, mijn hulp komt op tijd. Wees er steeds om bekommerd Mij meer eer en glorie te bezorgen.
Wees niet zuinig met uw inspanningen voor Mij, uw Heiland.
Wees standvastig in de hoop, sterk door mijn Liefde en mijn Beloften.
.
Men hoeft niet bang te zijn om te slaan als de genezing daarvan afhangt.
Er zijn dingen die kunnen kwetsen, maar de kwetsuur is soms noodzakelijk.
De kinderen Gods vrezen het licht niet.
De dwaling leidt tot verflauwing.
Sommigen leggen zich toe op het apostolaat voor hun eigen roem. Wat doen ze met de eeuwenlange Heilige Traditie? Ze zouden uit de Kerk het hart zelf willen weghalen. Ze horen de hartslag niet meer, die de hartslag van mijn heiligen is.
Ja kind, de hoogmoed is spitsvondig. Ze zijn er het slachtoffer van zonder het te weten.
Ik heb gezegd: de gulden middenweg voor alles. En in de overdrijving, die met elke vernieuwing gepaard gaat , raadplegen ze alleen zich zelf.
Ik heb echter goede en getrouwe dienaren. Ik ben met hen in het grote wederopbouwwerk dat zich opdringt. Het is eenieders strenge plicht hieraan zijn medewerking te verlenen volgens zijn bekwaamheid. Wat is er heerlijker dan voor Mij te werken. En Ik betaal in klinkende hemelse munt.
Lieve kinderen, gaat de weg op van de liefde. Hij is de enige goede, de enige ware, de enige die u naar de hemel , uw vaderland leiden kan.
Tot mijn herders zeg Ik:
Leidt uw schapen op in de liefde onder al haar vormen van apostolaat.
Roept luider dan de massa, dat ze u hoort en u volgt;
Brengt de menigte in vervoering door uw vurige ijver, door uw lering;
Weest heilig, en de massa zal heilig zijn. De heiligheid is aanstekelijk.
Ieder blijve op zijn plaats. Elke zaak moet met ijver behandeld worden door wie ertoe gemachtigd is. En Ik zal in al uw daden verheerlijkt worden.
Mijn kleinen, mijn kleine kinderen.
Geliefden, die van Mij uw macht ontvangen hebt, elke ziel weze voor u als een mysterieus omsloten tuin, waarin Ik mij verscholen houd en laat het uw genot zijn Mij daarin te ontdekken.
Onderzoekt of ge geneigd zijt uit liefde tot Mij norsheid, spotternij, misprijzen, onbegrip, vervolging te doorstaan. Zo ja, dan bevindt ge u op de heilige en glorierijke weg van de ware liefde. En dan zeg Ik u ook: misprijst geen één van die kleinen die Ik u zend en van wie Ik mij tot meerdere eer en glorie bedien. Omhelst hen liever uit liefde tot Mij. Want juist zoals gij, komen ze van Mij. Laat hen bij u tederheid en broederlijke steun vinden. Want om mijnentwil hebben ze hun eigen persoonlijkheid afgelegd en het kleed van de heilige liefde aangetrokken, geweven uit zelfverloochening en offer.
Op elke Barmhartigheidszondag is het mogelijk een volle aflaat te ontvangen. Aan de volgende voorwaarden
moet worden voldaan: 1. Binnen tien dagen voor de dag
van Barmhartigheidszondag of binnen tien dagen na de dag
van Barmhartigheidszondag gaan biechten (dit geldt in ieder geval voor
de Nederlandse Kerkprovincie: het zal praktisch gezien namelijk niet
lukken dat zoveel mensen op een en dezelfde dag kunnen gaan biechten).
2. De Heilige Mis bijwonen (vanzelfsprekend!). 3. De dag zelf vieren
tere van Gods Barmhartige Liefde. 4. De geloofsbelijdenis bidden. 5. Die
dag bidden voor de intenties van de Paus. Als aan deze 5 voorwaarden
wordt voldaan: dan worden je de zonden vergeven (schuld door de zonde)
en worden de zondestraffen van je weggenomen (de boetedoening vanwege de
zonde).
Aarzel niet U aan te sluiten; St Jozef helpt altijd!!!!
Noveengebed tot de Heilige
Jozef
Jezus, Maria, Jozef, wij groeten U met alle engelen en heiligen.
Wil voor ons ten beste spreken bij de hemelse Vader en ook voor alle
mensen die vertrouwvol hun gebed tot U richten.
Bid met ons mee het krachtvol gebed dat Jezus Zelf aan de apostelen eens
leerde.
Aangemoedigd door Jezus woorden: Alles wat ge de Vader in Mijn Naam
zult vragen, Hij zal het u geven, vragen wij U nu, hemelse Vader met Jezus en
in Jezus Naam, met Maria en Jozef, de gunsten welke wij zo vurig
verlangen......(uw intenties)
Onze Vader.... Eer aan de
Vader....
Jezus, Maria, Jozef, wij geven U ons hart, onze geest en ons leven.
Jezus, Maria, Jozef, sta ons bij in onze doodstrijd.
Jezus, Maria, Jozef, laat ons vreedzaam in Uw heilig gezelschap sterven.
Gebed van de H. Franciscus van Sales tot de H. Jozef
Roemrijke heilige Jozef, bruidegom van Maria
Stel ons onder uw
vaderlijke bescherming, zo bidden wij u, door het Hart van Jezus en
door het Onbevlekt Hart van Maria.
O Gij, wiens macht zich
uitstrekt over al onze noden en door wie alle onmogelijke dingen
mogelijk worden.
Open uw ogen voor de
belangen van uw kinderen, die in verwarring zijn en die gebukt gaan
onder veel leed. Wij nemen vol vertrouwen onze toevlucht tot u.
Neem onder uw behoedzame
zorgen, deze belangrijke en moeilijke zaak, oorzaak van onze
bezorgdheid: (onze noden noemen).
Maak
dat haar gelukkige uitkomst strekke tot Gods eer en Glorie, en zijn
toegewijde dienaars ten goede kome.
O
gij, beminnelijke Jozef, die wij nooit tevergeefs aanroepen,
Gij,
wiens invloed bij God zo machtig is dat men kan zeggen:
In
de hemel beveelt de H. Jozef eerder dan dat hij vraagt.
Tedere
vader, bid voor ons tot Jezus, bid voor ons tot Maria.
Wees
onze voorspreker bij deze goddelijke Zoon, van wie u op aarde de
voedstervader was, zo aandachtig, zo beminnelijk en de trouwe
beschermer.
Wees
onze voorspreker bij Maria van wie u de zo beminnelijke en op tedere
wijze beminde bruidegom was.
Voeg
aan al uw roem toe de overwinning van deze moeilijke zaak die wij u
hebben toevertrouwd.
Wij
geloven, ja, wij geloven dat u onze wensen kunt verhoren door ons te
bevrijden van het leed dat ons treft en van de bitterheid waarmee
onze ziel is doordrenkt.
Wij
koesteren daarbij de vaste hoop dat u niets zult nalaten en de
bedroefden die zich tot u wenden terwille zult zijn.
Nederig
neergezeten aan uw voeten, goede heilige Jozef, smeken wij u,
heb
medelijden omwille van ons weeklagen en van onze tranen.
(in aansluiting op de Kruisweg, de Aanbidding en de Rozenkrans
die wij iedere vrijdag vanaf 15 u bidden)
*
***
*
*
*
Vanwege deze begrafenisdienst,
wordt de maandelijkse bezinning afgelast
(eerste zaterdag van de maand 3 maart 2018).
Bedankt om de personen te verwittigen die gewoonlijk aanwezig zijn
en niet met het internet verbonden zijn.
Op de avond van dezezaterdag 3 maart,
zal in de kapel van de Barmhartige Liefde alleen
devooravondmis van zondag om 16 u 30verzekerd zijn,
voorafgegaan door derozenkrans om 15 u 50.
Een in gebod en vertrouwen op de Barmhartige Liefde.
Pater Marcel +"
Gebed
O Gelukzalige Pius, goede en waakzame Herder,
die in de heerlijkheid des hemels zijt binnengetreden,
aanhoor de bede, die wij aan Uw
voeten neerleggen.
Verkrijg ons de ware liefde tot Jezus, opdat wij slechts uit Hem leven !
Schenk ons Uw grote verering voor Onze Lieve Vrouw.!
Behoed ons voor alle kwalen naar ziel en lichaam.
en
bekom dat de kerk en de Christelijke gemeenschap - zoals het Uw innigste wens
was -, een lied van zegen
en van vrede mogen aanheffen. Amen.
23 december O Emmanuel (God-met-ons),
onze wetgever en koning,
verwachting der volkeren en hun
Verlosser.
Kom nu en red ons, Heer, onze God.
In de volgorde van de antifonen zit een letterspel
verborgen, een geliefd element in de middeleeuwen. De eerste letters
van de Latijnse aansprekingen vormen een omgekeerd acrostichon: 'Ero
cras', wat betekent: 'Ik zal er morgen zijn'.
De Heer Jezus, naar wie wij tijdens de advent uitzien,
verzekert zijn volk dat de tijd van wachten voorbij is
Een verwijzing naar diezelfde aanroepingen
vinden we in het bekende adventslied 'O kom, o kom Immanuël'
(Zingt
Jubilate, nr. 121), waarvan de oorspronkelijke
melodie uit een 12de eeuws Frans missaal komt en waarvoor de
dichter-theoloog Willem Barnard de Nederlandse tekst schreef. Zes van
de zeven aloude aanroepingen vinden we erin terug.
Negende dag: Heilige
Charbel, uw gemoed en uw ziel waren volkomen doordrenkt van de Heilige Geest.
De Heilige Geest was de bron van uw helder inzicht,uw
daadkracht,uw volharding en uw grenzeloze liefde.
Met groot geloof hebt u het woord van Jezus overwogen:
Ik zal u mijn
Geest zenden. De Heilige geest zal over u komen.
Met vast vertrouwen en onwrikbare volharding hebt u heel
uw ziel, elk uur van uw leven door Maria- aan Jezus en de Heilige Geest
weggeschonken... en Zij hebben hun woning in u gevestigd. Heilige Charbel, help
mij! Moge uw heldhaftig voorbeeld mij inspireren. Door de handen van Maria, wil
ik mij helemaal toevertrouwen aan de Heilige Geest, zodat ik inzicht, kracht en
volharding kan ontvangen.
«De Boodschap is een stroom van liefde over de wereld. Ze is de weg voor de besluiteloze, voor hen die gebukt gaan onder de huidige tegenstrijdigheden, ze is de vertroosting voor de gekwetste harten die in de geweldige beroering van deze tijd vereenzaamd zijn.” (23.7.68)
Wat is het doel van de Boodschap?
Jezus tot Marguerite
“ Ziehier het doel van mijn Boodschap: grondiger kennis van mijn liefde voor de mensen. Wat Ik vraag: offers, gebeden,verstervingen; levendiger Maria-verering; ijver voor de rozenkrans die overal dient hervat” ( 29.1.67)
Moet men deze Boodschap aanvaarden?
Jezus tot Marguerite
“Voorwaar Ik zeg u: de wereld blijft vrij ze aan te nemen of te weigeren. Ze zal de gevolgen van haar keuze op zich nemen” (18.7.67)
Wat zal de Boodschap teweegbrengen?
Jezus tot Marguerite
“De Boodschap ontsluit de harten voor de liefde en voor de kennis van een God die verliefd is op zijn schepselen.” (5.5.70)
Komt deze Boodschap werkelijk van Jezus?
Jezus tot Marguerite
“Ik ben de auteur van deze geschriften, Ik ben degene die ze ingeeft. Twijfel daar niet aan. Wie zou u nu op dit ogenblik durven bedriegen?”(24.3.66)
Waarom een legioen kleine zielen?
Jezus tot Marguerite
“Omdat Ik goed en barmhartig ben hou Ik meer rekening met het goede dat men doet dan met het kwade dat men mij aandoet.
Mijn gerechtigheid wijkt graag voor mijn barmhartigheid. Ziedaar waarom Ik een leger kleine zielen verlang, die zich innig verenigd tussen mijn gerechtigheid en de zondaars zullen opstellen onder de hoede van mijn Koningin-Moeder” (20.7.67)
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Wenst u De Boodschap in boek te lezen, mail me dan even en ik antwoord U op welke adressen U deze kunt aankopen. Vermeldt tevens da gewenste taal De Boodschap is in verschillende talen beschikbaar. If You want to read The Message as a book, sent me a mail , I answer you with the address where to buy. Please indicate which language You wish, The Message is available in different languages. En cas Vous voulez lire Le Message comme un livre, envoi moi un petit mail, et je vous réponds ou vous le pouvez acheter. Le Message est disponible en plusieurs langues.