Inhoud blog
  • Hoeveelheden berekenen
  • meer over EPB
  • CV afvoer kanaal aanpassen
  • CV Schouw renovatie
  • Daktimmer
  • Kwaliteitslabel
  • PUR ter plaatse gespoten
  • Woningkeuring
  • Klus info
  • Elektrische schakelaars
  • Energiezuinige woning slecht voor gezondheid?
  • Schrijnwerk
  • Passiefbouwer hoe gaat u te werk
  • Hardsteen Belgische of Aziatische
  • Van klusjes tot het volledig onderhoud van de grootste afvalverwerkers, niets is ons te zwaar of te moeilijk
  • produckt voor behandeling van materialen
  • Brandpreventie
  • Thermografische Kaart
  • Post Interventiedossier
  • Energieprestatiecertificaat
  • E - Peil
  • Energiedeskundigen
  • Houseonline
  • Veiligheidscoordinatie op de bouwwerf
  • Afvalverwerking
  • Brievenbus
  • Kunstgras
  • keukens
  • De Douchebak
  • Klinkers plaatsen
  • Mieren weren uit het huis
  • Een Passiefhuis
  • Samenstelling Mortel
  • Afmetingen Profielen
  • Binnenkort schilderwerken
  • Kelder of geen Kelder
  • Tuin aanplanten
  • Domotica welke vragen
  • Aardgas
  • Premies voor 2014
  • steek uw licht op
  • Bouw woordenboek
  • Stedebouwkundige voorschriften
  • Zwembad bouwen
  • Tuinadvies
  • Regelement drinkwater
  • Historisch:Slifferthuis
  • Ecologischbouwen
  • 2000 Trefwoorden
  • Zonnetent
  • Ral Kleuren
  • Produktie van tegels
  • Bepleistering
  • Metselen
  • Tegelsplaatsen
  • Bouwtermen
  • Vraag en Antwoord
  • Enkele praktijk voorbeelden
  • Airconditioning
  • Vochtproblemen in een kelder
  • Ventileren
  • PRAKTIJK VOORBEELDEN
  • Opvolglijst voor een huis
  • Keukenmeubels
  • Nuttige Adressen
  • Veiligheidscilinders
  • Houten trappen
  • Onderhoud van de woning
  • Binnendeuren
  • Electriciteit
  • Vloerafwerking
  • rolluiken
  • Garagepoort
  • Startpagina
  • Schilderwerken
  • Lijmen
  • Super isolatie glas
  • Dekvloer of Chape
  • Isoleren
  • Hout soorten
  • Blauwe hardsteen
  • kunstof Leidingen
  • Cementvoegwerk
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • Bloggen.be
  • agloco
  • na het bouwen het onderhouden
  • Energie Sparen
  • zonne energie
  • energie leverancier
  • Compaktuna
  • Premiezoeker
  • Villeroy-boch
    Startpagina !
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Een interessant adres?
    Bouwen zonder zorgen
    zorgloos bouwen
    28-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Garagepoort

    Garagepoort

     

    Garages zijn in heel wat vormen en maten beschikbaar. Een garage is echter niet meer de enige oplossing wanneer u uw voertuigen tegen weer en wind wilt beschermen. Tegenwoordig wordt er in dat opzicht steeds vaker voor een carport gekozen. Beide constructies hebben elk hun voor - en nadelen en ze kunnen in heel wat verschillende materialen worden uitgevoerd.  We laten u ook nu niet in de kou staan. Deze rubriek brengt u op de hoogte van de mogelijkheden die de markt u biedt zodat u uw voertuigen met kennis van zaken een onderdak kunt bezorgen.

    Voor - en nadelen van een garage

    Het grootste nadeel van een garage is de kostprijs die heel wat hoger ligt dan de prijs van een carport. Dit terwijl een carport uw voertuigen even goed tegen gure weersomstandigheden beschut. Beide constructies mogen dan hetzelfde doel nastreven, hun structuur en hun ontwerp zorgt voor een zee van verschil. Het is net die structuur die een garage zo duur maakt. De stenen, de bevloering, de isolatie, de dakbedekking, ... het zijn stuk voor stuk elementen die bij een carport veel goedkoper worden uitgevoerd of zelfs achterwege worden gelaten.

    Op het vlak van veiligheid scoort een garage natuurlijk stukken beter dan een carport. Dankzij de gesloten constructie die meestal uit bakstenen bestaat en de aanwezigheid van een poort krijgen eventuele dieven het meteen een stuk moeilijker.

    Wanneer uw garage niet al te breed is, wordt het moeilijk om naast uw auto een stel fietsen te plaatsen. U moet zich dan meestal tussen de muur en de auto wringen om uw fietsen te bereiken en u loopt bovendien het risico dat uw fietsen tijdens het verplaatsen aan uw auto blijven haperen.

    Uw garage kan probleemloos fungeren als een bijkomende bergplaats. U kunt er opbergrekken installeren waarop u allerlei spullen kwijt kunt. Een degelijke garage biedt voldoende bescherming tegen diefstal. Bovendien wordt eventuele rommel discreet aan het oog van de omgeving onttrokken.

    Voor - en nadelen van een carport

    Het grootste voordeel van een carport is het lage prijskaartje. Een carport zit dan ook stukken eenvoudiger in elkaar dan een garage. Het is deze eenvoud die meteen de kloof slaat tussen garages en carports. Funderingen, isolatie,
    vloeren, ... kunnen heel wat eenvoudiger worden uitgevoerd of ze kunnen zelfs in de meeste gevallen worden weggelaten. Vandaar dat een carport geen aanslag op uw budget betekent en dat kan van een degelijke garage niet worden gezegd.

    Op het vlak van veiligheid hoeft u van een carport niet veel te verwachten. Een carport is er ten slotte enkel en alleen om uw wagen tegen al te gure weersomstandigheden te beschermen. De afwezigheid van muren en deuren maakt dat natuurlijk meteen duidelijk. Wanneer u problemen wilt vermijden, moet u dus vooral geen waardevolle voorwerpen in uw carport laten slingeren en zet u uw tweewielers best op slot. Een gewaarschuwd man is er twee waard ...

    Een carport zonder wanden geeft u alle ruimte zodat u zonder problemen de portieren van uw auto volledig kunt openen. In een carport kunt u ook zonder moeite fietsen naast uw auto plaatsen, zonder dat u zich tussen de auto en de muur moet wringen.

    Uw carport is geen gesloten constructie. Daarom bewaart u er beter geen waardevolle spullen. Bovendien laat u best niet al te veel rommel in uw carport slingeren omdat uw buren zonder problemen getuige kunnen zijn van uw slordigheid.

    Een carport biedt evenveel bescherming tegen gure weersomstandigheden als een garage. Omdat een carport steeds meer wind doorlaat dan een garage, is er zelfs een betere ventilatie.

     

     

    Materialen voor uw garage

    Garagepoorten zijn meestal vervaardigd uit PVC, hout of staal. Houten garagepoorten stralen een zekere charme uit en ze bieden het voordeel dat u ze altijd in dezelfde kleur als het schrijnwerk van uw woning kunt verven. Het hout vergt echter een regelmatig onderhoud en dat valt niet in ieders smaak. Als een regelmatige onderhoudsbeurt niet meteen aan u is besteed, kiest u beter voor een garagepoort in PVC, in staal of in aluminium. De goedkoopste van de drie is ongetwijfeld de stalen poort met verticaal profiel. Ook wat de andere materialen betreft is een dergelijk profiel de goedkoopste oplossing. Als u een poort wilt met een ander motief, dan betaalt u een ietwat hogere prijs. Dit verandert echter niets aan de kwaliteit van uw poort.

    Afhankelijk van hun opbouw en hun openingsmechanisme kunnen garagepoorten worden opgedeeld in kantelpoorten en sectionale poorten.

    De kantelpoort wordt in haar geheel naar boven gekanteld en schuift horizontaal langs het plafond naar binnen. De poort wordt van een weerstand voorzien in de vorm van spiraalveren, die ervoor zorgen dat het geheel niet in één ruk dicht kan vallen. Een kantelpoort heeft een erg eenvoudige opbouw en is daarom goedkoper dan een sectionale poort. Het grote nadeel van de kantelpoort is dat u ze voldoende ruimte moet laten bij het openen en sluiten. Als u uw auto te dicht tegen de poort plaatst, loopt u het risico dat de poort tijdens het openen of sluiten aan uw auto blijft haperen met alle gevolgen vandien. Tegenwoordig komen de meeste kantelpoorten niet meer voorbij de gevel wanneer u ze opent of sluit. Daardoor kunt u uw auto tot vlak voor de poort parkeren. Wanneer uw auto in de garage staat, moet u echter ook bij een dergelijk systeem nog steeds voldoende ruimte overlaten voor de kantelbeweging van de poort.

    Bij de sectionale poort bestaat het deurvlak uit verscheidene horizontale segmenten, die afzonderlijk meeplooien als u de poort opent of sluit. Door deze opbouw blijft de deur tijdens het openen en het sluiten altijd binnen het poortvlak en neemt ze heel wat minder plaats in dan een kantelpoort. U kunt dus uw wagen tot vlak voor de poort plaatsen zonder dat u het risico loopt dat de poort aan uw auto zal blijven haperen. Ook binnen in de garage beschrijft de poort geen kantelbeweging zodat u ook dan uw auto tot tegen uw garagepoort kunt plaatsen. De poortpanelen zijn samengesteld uit geïsoleerde sandwichplaten die langs beide zijden zijn afgewerkt. Een goede poort laat geen tocht door zodat warmteverlies zoveel mogelijk wordt beperkt. Afdichtingsstrippen in kunststof of rubber aan de zijkant en de onderkant van de poort zijn dan ook een must. Op die manier sluit de poort goed aan tegen de vloer en de zijkanten van de garage.

    Een automatische garagepoort is uitermate comfortabel. Dankzij een dergelijk systeem hoeft u ons Belgische klimaat niet meer te trotseren om uw poort te openen en er schijnt meteen licht in de duisternis dankzij de automatische verlichting waarmee de meeste poorten zijn uitgerust. Heel wat mensen vinden bovendien dat een automatische garagepoort een gevoel van veiligheid met zich meebrengt omdat u uw auto niet meer hoeft te verlaten om de poort te openen. De motor van het systeem fungeert op de koop toe meteen als slot. Wanneer de elektriciteit uitvalt, bent u echter niet opgesloten want de meeste poorten kunnen altijd manueel van binnenuit worden geopend. De poort is het best wel voorzien van een beveiligingssysteem dat het dichtgaan of het openen stopt wanneer de poort wordt gehinderd door een of ander obstakel.

    Materialen voor uw carport

    Kies voor uw carport een stevig skelet in hout of staal en dakbedekkingsmaterialen die eventueel aansluiten bij deze van uw woning. Het dak van uw carport kan worden bedekt met pannen of leien. Andere mogelijkheden zijn golfplaten, metalen dakpannen, polycarbonaat,...

    U kunt uw carport eventueel uitrusten met wanden in hout, glas, staal, ... Op die manier wordt uw auto extra beschermd tegen barre weersomstandigheden.

    Een stalen skelet kan worden verzinkt en in verschillende

    kleuren worden gelakt zodat uw carport roestvrij wordt en perfect aansluit bij het schrijnwerk van uw woning.

    U kunt uw carport door een architect laten ontwerpen of u kunt kiezen voor een geprefabriceerde constructie die natuurlijk een stuk voordeliger zal uitvallen. Er bestaan zelfs degelijke bouwpakketten waarmee u mits enige handigheid zelf uw carport kunt opbouwen. 

    Tips

    Zorg ervoor dat uw garage voldoende ruim is zodat u comfortabel in en uit uw auto kunt stappen en eventuele bagage makkelijk kunt uitladen. Bovendien biedt een voldoende ruime garage u de mogelijkheid om uw fietsen, uw grasmachine en andere spullen op te bergen. De aanwezigheid van één of meerdere ramen is ten zeerste aan te raden omdat u dan niet altijd het licht hoeft aan te steken.

    Zorg ervoor dat de garagepoort in geval van een elektriciteitspanne of een defect nog handmatig kan worden geopend.

    Wanneer uw garagepoort voorzien is van veren, dan moet u er op letten dat de veren niet openrekken wanneer ze onder spanning staan. Op die manier voorkomt u dat uw kinderen hun vingers kwetsen wanneer ze de veren vastnemen. Bovendien zijn dergelijke veren steviger en geluidsarmer dan de spiraalveren waarvan de windingen kunnen uitrekken.

    Een zijdeur in de garage is ten zeerste aan te raden. Op die manier hoeft u niet altijd de zware poort te openen wanneer u vlug iets uit de garage wilt halen.

    Wanneer uw garage met uw woning is verbonden, dan moet u ervoor zorgen dat u makkelijk vanuit uw garage naar uw keuken of uw berging kunt. Op die manier kunt u vlot uw boodschappen vanuit de garage op hun plaats zetten.

    Hou bij de aankoop van een garagepoort rekening met de isolatie, de beveiliging, het sluitingsmechanisme en de veiligheid die de poort u biedt. Kies een garagepoort die wat kleur en vormgeving betreft, aansluit bij de stijl van uw woning of bij de kleuren van het buitentimmerwerk. Als er in de garage geen daglicht binnenvalt, kunt u glasstroken in het poortvlak verwerken. Voor dubbele garages zijn er dubbele poorten, die uit één vlak bestaan.

    Let er op dat uw automatische poort is uitgerust met een beveiligingssysteem dat de poort meteen doet stoppen wanneer ze wordt gehinderd door een of ander obstakel.

    Wanneer u de beveiligingsmogelijkheden van uw garage optimaal wilt benutten, dan voorziet u best uw poort van een betrouwbaar slot. Een garagepoort die manueel moet worden bediend, voorziet u naast het ingebouwde slot best nog van een bijkomend veiligheidsslot. Op die manier krijgen eventuele dieven het al heel wat moeilijker om uw garagepoort te forceren en binnen te breken. Een automatische garagepoort heeft naast het ingebouwde slot meteen een bijkomende beveiliging in de vorm van de elektrische motor. Deze blokkeert bij stilstand de poort zodat het voor dieven praktisch onmogelijk wordt om er met uw auto vandoor te gaan. Een veiligheidsslot is daarom bij een dergelijk systeem overbodig.

    Houd bij de bouw van uw garage steeds rekening met de stedenbouwkundige voorschriften. Om problemen te vermijden, vraagt u best advies in uw stads - of gemeentehuis.

    De uitvoering van het loopmechanisme beïnvloedt sterk het geluid dat de poort produceert bij het openen en het sluiten. Bij kunststoflooprollen werkt de deur relatief geruisloos.

    Zorg ervoor dat u bij het ontwerp van uw garage rekening houdt met de standaardmaten van de beschikbare garagepoorten. Zoniet zult u een beroep moeten doen op een vakman om een garagepoort op maat te maken en dat kan u al gauw een aardige duit kosten.

     

     

    28-12-2005 om 18:48 geschreven door ginovg  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (89 Stemmen)


    met al je vragen over het bouwen van een woning of appartement kan je hier terecht
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per week
  • 20/07-26/07 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 26/05-01/06 2014
  • 07/10-13/10 2013
  • 10/12-16/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 08/08-14/08 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 19/10-25/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 09/06-15/06 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 26/09-02/10 2005

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    belgiumkayakvisser
    www.bloggen.be/belgium
    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog



    Blog als favoriet !

    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs