Deze blog is mijn klankbord. Vaak zal ik klagen en zagen maar dit is therapeutisch bedoeld en enkel in de hoop dat ik daardoor er sterker zal uitkomen. Mijn kinderen zijn anders, en dan? Waarom wil dit zeggen dat we voortdurend op zoek moeten gaan naar onszelf? Waarom moeten we voortdurend strijden tegen alle scholen, instanties, ...? We willen gewoon rust en een plekje waar ze gelukkig kunnen zijn, dat is toch niet zo veel gevraagd, toch?
Inhoud blog
  • Multidisciplinair overleg
  • Reactie !
  • Terug...
  • Kwijt ....
  • De psychiater
    Laatste commentaren
    Anders

    05-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe school!
    De prioriteit was nu een goede start in de nieuwe school! Laat ons maar even wachten hoe het gaat lopen hier. Bij Mats liep het de eerste weken prima, hij vertrok opgewekt 's morgens en kwam opgewekt terug thuis, maakte vriendjes en was terug het zonnetje in huis. Lex die sowieso een afkeer had tegen de verandering van school en die het heel lastig heeft met welke vorm van verandering dan ook startte aarzelend en enigzins tegen zijn zin. Na de eerste week had hij wel al een 'vriendinnetje'! Wij heel opgewekt en waren net op het punt van 'oef, het gaat allemaal goed komen' toen ik telefoon kreeg van de school! Lex was boos geworden! Blijkbaar was er bij het voetballen een incident gebeurt waarbij iemand de bal tegen Lex zijn voet had geshot waarop deze vervolgens in de goal belandde (own-goal). Lex had gezegd ja zeg daar kan ik niets aan doen en zoals kinderen zijn bleven er een aantal roepen 'looser, ge kunt niet voetballen ....' We hadden Lex gezegd dat als hij ooit boos zou zijn hij best een rustig plekje opzocht en daar gewoon wat zou lezen tot hij voelde dat hij niet meer boos was. Alleen hadden we niet mee de infrastructuur van de school ingecalculeerd! 

    Lex was dus (heel slim) naar zijn klas gegaan en had zich boos op zijn bank gezet en zijn boek gepakt. Alleen ligt zijn klas aan de speelplaats met drie grote ramen net achter één van de goalen. Hij zat dat moment op de achterste rij net naast het raam. Een heel deel kinderen hadden gezien dat hij daar zat en boos was en waren aan het raam komen staan en blijven roepen 'looser, ....!' En ja Lex is ontploft na een tijdje en heeft zijn boek door de klas gesmeten en zijn bank op zijn kop. Fout, absoluut, hij moet niet boos worden! Maar toch wel knap dat hij zelf heeft gevoeld dat hij boos werd en zich had afgezonderd ... ik zal hem de raad geven om volgende keer onder zijn bank te kruipen zodat niemand hem ziet zitten!

    Lex kreeg een 'rode kaart' en het eerste gesprek van het jaar was een feit. Het was ook dat moment dat we te horen kregen dat hij bij het CLB stond omschreven als 'agressieprobleem'. We probeerde dit te nuanceren, een nieuwe school, veel meer kinderen op de speelplaats, zijn weerbaarheid tegen zoveel 'uitdagingen' is inderdaad nog te laag maar daar zijn we aan het werken. Mevrouw u heeft ons gezegd dat u een afspraak heeft in November voor Mats bij de psychiater zou u niet eerst met Lex gaan, daar is het probleem veel accuter? 

    Mevrouw we zijn in september, november is nog ver, kunnen we niet gewoon kijken of dit geen aanpassingsprobleem is en overwaaid in plaats van dit uit proportie te trekken? Ah maar mevrouw, ik ken de psychiater vrij goed, ik zal wel eens bellen om te zien of wij de afspraak niet kunnen vervroegen! Opnieuw een moment dat de alarmbellen hadden moeten rinkelen maar dit niet hebben gedaan! 
    De directrice belde dus de psychiater en wij zijn drie weken vroegen naar hem kunnen gaan met het probleem 'Lex'!

    05-06-2015 om 10:45 geschreven door Lizzie


    Categorie:Opvoeden
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoogbegaafd?
    Na het wemelkamp stoomde we de kinderen klaar voor de nieuwe school. Toch bleef dat woordje 'hoogbegaafd' hangen. Wat is dat nu eigenlijk? Hij is wat slimmer dan de rest dat moet alles toch makkelijker maken, waarom gaat het dan zo moeizaam in school ?  Ook onze omgeving had een reactie van ow maar dat is een luxe probleem, we hebben toch altijd gezegd die komt er wel! 

    Mijn broer die 2 kinderen heeft die ook met hoogbegaafdheid flirten was al wat verder en bezorgde me een boek van Tessa Kieboom, Mijn moeder had deze eerst gelezen en zei 'Goh ik herken vooral Lex in dat verhaal, Mats weet ik toch niet zo direct...' Ik ben zelf het boek beginnen lezen en herkende bij beide heel wat gelijkenissen maar anderzijds kreeg ik ook een ongelooflijke angst van dat woord ... 
    Hoe meer ik er over las hoe banger ik werd! DIt is nog erger dan ADHD?

    05-06-2015 om 10:35 geschreven door Lizzie


    Categorie:Hoogbegaafd
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wemel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wemel is een organisatie origineel opgestart door ouders die het ook niet fijn vonden dat hun kinderen omdat ze een beetje anders zijn werden uitgesloten van allerlei activiteiten. En ja dat gebeurt. In de huidige school was het de gewoonte dat elk jaar 2-3 dagen op 'kamp' ging gewoon om elkaar op een andere manier te leren kennen. Het kamp aan het begin van het schooljaar was uitzonderlijk goed verlopen en met heel veel verbazing in de stem wist men ons te zeggen: Ja Mats is toch wel een tof ventje... Dat zeggen wij dus al heel de tijd!

    Einde van het schooljaar voelde wij heel goed aan dat de juf Mats doodmoe was en ik had thuis de verzuchting al gemaakt ik hoop dat ze dit niet op hem gaan afreageren. Tegen onze verwachtingen in mocht Mats vertrekken op kamp maar na de eerste nacht kregen we om 10u 's morgens de vraag of we hem konden komen halen want hij was onhandelbaar. Toen ik vroeg wat er was gebeurt was het antwoord 'het gaat gewoon niet ...'. Na wat regelen konden we hem op de middag gaan halen en toen we nogmaals vroegen wat er was gebeurt was het antwoord hij heeft aan tafel gewoon in zijn broek gedaan en kwam niet meer bij van het lachen, toen we vroegen om hem te gaan wassen bleef hij ons 'uitlachen', het gaat gewoon niet. Dit leek ons een vreemd verhaal dus we vragen aan Mats (die niet aan het lachen was maar verdrietig was) wat er nu juist gebeurt was en wat bleek hij had met een vriendje afgesproken om een grap uit te halen en die had een tas (koude) thee over Mats zijn broek uitgegoten en geroepen bah, Mats heeft in zijn broek gedaan. Vermoedelijk zeer waarheidsgetrouw want de beide juffen waren er volledig ingetrapt. Toen we verhaal gingen halen bij de juffen wilden ze niet toegeven dat het wederom om het zoveelste misverstand ging, ook aan de desbetreffende broek ruiken waardoor het verhaal van de kinderen werd bevestigt wou men absoluut niet doen. Slotsom, Mats voelde zich onbegrepen en zijn vriendjes begrepen niets van al de heisa, maar toen we hem lieten kiezen of hij wou blijven of meegaan (zonder het akkoord van de juffen), twijfelde hij geen seconde en ging hij mee naar huis. 

    Wemel specialiseert zich met kinder die al of niet terecht het etiket hebben van ASS, ADHD, ... en heeft als visie geef een kind even de ruimte om zichzelf te zijn. Als hij boos wil worden mag dat, als hij een hele dag in de boom wil hangen en zingen ook, ...
    We waren op een intake gesprek geweest en voelde ons vanaf de eerste moment thuis in deze groep. Mats en Lex werden beide ingeschreven voor het kamp en zagen er ongelooflijk naar uit.

    De wemelaanpak is als volgt samen te vatten: 

    Ontworpen om met adhd om te gaan, maar eigenlijk een andere manier van met mensen om te gaan, die op iedereen, jong en oud, normaal en "abnormaal", een heilzaam effect heeft.

    • uitgaan van de kwaliteiten van de persoon, ipv van de tekortkomingen
    • de verwachting uitschakelen
    • Belonen, niet straffen
    • ongewenst, maar onbelangrijk gedrag, negeren
    • ook belonen voor poging tot goed gedrag
    • een voorbereide omgeving scheppen

    Het klinkt eenvoudig maar het maakt een wereld van verschil!

    Over het kamp zelf kan ik weinig schrijven alleen dat ik 2 kinderen had die de beste tijd van hun leven hadden gehad, doodmoe en vuil en smerig waren maar oh zo gelukkig. Ze hebben er nog weken, maanden over naverteld. De feedback die we kregen was onthutsend. Lex had blijkbaar alle dagen een boze bui gehad en soms echt wel met slagen en schoppen etc. Toen we hem hier nadien over spraken was de lakonieke reactie: Ah ja mama, maar dat mag daar toch! Waarop we zeiden dat het wel mag maar echt niet moet en we dus niet goed begrepen waarom hij nu ineens boze Lex was? En dan sta je perplex als zo'n ventje met de wijsheid komt dat hij dat nergens mag dus zich moet inhouden, dus nu mag het en heb ik het ook gedaan dan is alle opgekropte woede weg en kan ik er een heel jaar tegen. Een zeer logische redenatie maar om eerlijk te zijn hebben we naar hem toe het principe 'je mag boos worden' toch wel wat genuanceerd sindsdien. 

    Over Mats kon men een hele reeks annekdotes vertellen en opnieuw kregen we te horen 'amaai dat is nogal nen kerel' maar voor alle duidelijkheid die heeft helemaal geen ADHD maar is hoogbegaafd! Euh, wat zegt u nu! 3 jaar zijn we bij specialisten te raden en iedereen is er stellig van overtuigd dat hij ADHD heeft behalve wij en nu ook de Wemels ...


    05-06-2015 om 10:12 geschreven door Lizzie


    Categorie:Opvoeden
    >> Reageer (0)
    02-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe school
    Wat ik nu neer schrijf beschouw je maar als een heel slecht voorbeeld. We begrepen dat we iets moesten doen om de negatieve spiraal te doorbreken maar dachten slim te zijn! We vroegen aan de kinderplaneet ons een school aan te wijzen waar we met Mats zijn problematiek terecht konden.Een school waar ze wel open staan voor Mats! 

    Wij waren heel fout bezig toen. Nu kan ik dat heel eerlijk toegeven maar neem nooit zomaar advies aan van een organisatie. Wij waren zo naief te denken dat deze mensen onafhankelijk waren en het beste voor hadden met Mats, we wisten niet dat al deze organisaties van elkaars doorverwijzingen leven. 

    Als je ooit op het punt staat dat je een 'andere' school moet zoeken voor je kinderen! Ga dan zelf op zoek, bezoek zoveel mogelijk scholen, laat hen openlijk bewijzen wat hun schoolvisie is, en pols heel duidelijk naar hun standpunt over medicatie, zorg, alternatieve therapieën, ervaringen met alle mogelijke etiketten die er momenteel rond gestrooit worden. En volg vooral je hart en het hart van je kind! 

    Wij (en dat zeg ik met overtuiging) stomme idioten zijn op voorspraak van de kinderplaneet naar de Eikenlaar gestapt. We werden verwelkomt in het directielokaaltje en mochten meteen papieren invullen voor de inschrijving van onze zonen. Geen probleem mevrouw, Mats en Lex zijn oh zo welkom, we hebben heel veel ervaring met alle soorten leerlingen, .... 

    Tot op vandaag ben ik nog steeds ongelooflijk boos op me zelf dat ik zo dom kon zijn. En ik weet wel, we wilde snel een oplossing, dachten de experten weten het best en hoopte de overgang zo pijnloos mogelijk te maken voor Lex en Mats maar toch!

    02-06-2015 om 16:57 geschreven door Lizzie


    Categorie:Opvoeden
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lichtpuntje
    Als het dan letterlijk heel moeilijk gaat en je je heel alleen voelt als ouders, trek je je aan de kleinste zaken op. Op een ochtend zet ik Mats af aan school en een andere moeder spreekt me aan. Eerst aarzelend van hoe gaat het, lukt het in de klas, ... en al snel merken we dat we tegen dezelfde windmolens vechten! Haar zoon die ASS (autisme) heeft wordt blijkbaar op net dezelfde manier buiten spel gezet als Mats. En na het zoveelste gesprek is ze het ook meer dan moe. 

    Dit helpt Mats niets vooruit maar gewoon de wetenschap dat hij niet het enige zwart schaap is in de school en dat wij niet de enige ouders zijn die opbotsen tegen vooringenomen standpunten is een heerlijk gevoel waar je je echt kunt aan optrekken. Er zijn nog menige gesprekjes gevolgd en uiteindelijk hebben we beide elk op onze eigen manier besloten om een andere school op te zoeken maar wij hebben al vast heel veel gehad aan het lichten van ons hart en het bespreken van ons ongenoegen. 

    Daarnaast hebben we ook via deze mama voor het eerst over Wemel gehoord!

    02-06-2015 om 16:46 geschreven door Lizzie


    Categorie:Opvoeden
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oudertraining

    Dan krijg je weer een stap vermoedens erbij en nog steeds weet je eigenlijk niet of er iets mis is met je kind of niet. Eén zaak weet je zeker dat is dat het zo niet verder kan. Dus wat doe je dan als ouder? .... Je gaat op oudertraining! Er zit een zekere logica in natuurlijk. Je kind is 'onhandelbaar' dus zal het wel aan de ouders liggen die niet weten waar ze mee bezig zijn. Dat gevoel krijg je sowieso maar kan je alleen maar best zo snel mogelijk van je afzetten wat als je daar gaat in geloven dan ga je er aan kapot en kan je zeker je kind niet helpen. 

    Oudertraining voor kinderen met ADHD kan je volgen bij bv. ‘Zit Stil!’. Wij waren ondertussen reeds anciens dus wisten min of meer wat er zou komen. En inderdaad de training van Zit stil tapt heel vaak uit hetzelfde vaatje als de oudertraining voor ‘stop 4-7’. Wat wel heel leuk is, is om met andere ouders te praten die met dezelfde frustraties zitten van ‘niet begrepen worden’ of vechten tegen de windmolen binnen hun respectievelijke scholen. Je praat met andere ouders die ook nog steeds op zoek zijn naar de goede aanpak en je praat met mensen die deze gelukkig voor hun kind reeds gevonden hebben.

    Tijdens deze opleiding bleven we echter voortdurend twijfelen. Heel veel zaken die er verteld werden waren herkenbaar, maar niet steeds bij Mats. Heel vaak zeiden we goh das helemaal Lex! Lex zit heel vaak op zijn eigen planeet en heeft een heel laag zelfbeeld. Mats niet. Huiswerk is een drama bij Lex, voor Mats een spelletje. Anderzijds waren er wel herkenbare zaken zoals niet kunnen stil zitten aan tafel, moeilijk slapen, voortdurend van het ene speeltje naar het andere springen, Als je hem vraagt om bv. Zijn schoenen aan te doen ondertussen iets anders zien en de schoenen helemaal vergeten, heel emotioneel, …. En dan zijn er nog een heleboel zaken die heel typisch zijn voor Mats die helemaal niet passen in het plaatje ADHD zoals enorm opmerkzaam (als we bv 1 bloempotje verzetten dan kan je er zeker van zijn dat Mats zegt: hé, waarom staat dat nu daar?), heel sociaal voelend, ongelooflijk gevoel voor humor, …

    Soms is opvoeden een heel eenzame taak! Je twijfelt voortdurend aan onze aanpak en aan jezelf. Uiteindelijk hebben de ‘opvoeders’ toch studies gedaan waar al deze aspecten aan bod zijn gekomen, dus zij zullen wel de experten zijn! Wie ben ik om tegen een zorgjuf te gaan zeggen dat we Mats anders moeten aanpakken?

    We blijven van goede wil zijn dus maken een afspraak bij de psychiater. Dit schrijf ik nu eenvoudig neer maar weet dat ook daar een hele interne strijd aan vooraf is gegaan. Ergens ben ik nog van de hele oude stempel en was een psychiater een soort van bevestiging van ‘er is iets goed mis met je kind’. Daarnaast vond ik het ook belangrijk dat er een open communicatie zou zijn en niet meteen naar medicatie zou worden gegrepen.  Uiteindelijk krijgen we via de Kinderplaneet (de multidisciplinaire praktijk) een referentie die dan nog eens quasi achter onze hoek woont dus we maken een afspraak en ja hoor binnen 5 maanden is er plaats. 

    02-06-2015 om 13:38 geschreven door Lizzie


    Categorie:Opvoeden
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Testen

    Niet dat we onder de druk bezweken maar we wilden in eerste plaats zelf confirmatie krijgen van ons gevoel. We zijn daarop naar een 'multidisciplinaire' praktijk gestapt en hebben daar heel open de geschiedenis van Mats weergegeven. Mats wordt getest en het resultaat is een hele hoop 'vermoedens'.

    Er was een IQ test afgenomen en Mats scoorde 109-119, een stap vooruit maar opnieuw dezelfde commentaar. We vermoeden dat dit een zeer vertekend beeld geeft want hij heeft zeer wisselend de vragen ingevuld. Daarnaast waren er vragenlijsten ADHD ingevuld door zijn school en door ons waaruit blijkt dat Mats een zeer hoge hyperactiviteit vertoont dus een ‘vermoeden’ van ADHD maar die diagnose mag enkel een Psychiater stellen.

    Eigenlijk waren we dus geen stap verder. Erger nog de diagnose ‘vermoeden van ADHD’ werd door de school snel omgezet tot ‘zie je wel hij heeft ADHD’ en opnieuw stonden wij alleen.

    Ondertussen was de antipathie in de klas zodanig toegenomen dat Mats alle dagen rebelleerde in de klas, zijn juf absoluut niet vertrouwde en doordat hij voortdurend de stempel ‘vervelend kind’ krijgt opgekleefd liefst niet meer naar school zou willen. Tot op vandaag kan ik niet zeggen dat hij echt stout of agressief is maar hij is voortdurend in de weer of zoals hij zelf zegt ‘op ontdekking’. Dit geeft situaties waarbij hij bv. Zijn pen helemaal ontleed zonder zich zorgen te maken dat op al zijn kleren, schoolboeken, bank, etc. inkt loopt, of dat hij wil testen hoe los zijn schoenveters moeten zijn voor zijn schoen uitvliegt als hij loopt, waarbij de schoen uiteraard in de dakgoot beland, welke brooddoos is het sterkste?, het uit elkaar draaien van de schoolbel, Kan je met een koekendoos voetballen? …. Dit soort zaken overkomen hem dagelijks en neen mevrouw de directrice Mats mag bij ons ook geen zaken op het dak gooien, en ja als hij iets wil ontleden moet hij dat eerst vragen, en neen wij zijn ook streng en zeggen duidelijk waar de grenzen zijn maar gelooft u me toch, hij doet dit niet om u of zijn juf te koeioneren!

    Momenteel zitten we in het stadium dat we echt met schrik onze zonen gaan ophalen van school omdat we telkens weer geconfronteerd worden met de kreet: “Weet je wel wat hij nu weer heeft gedaan …”.    

    02-06-2015 om 13:06 geschreven door Lizzie


    Categorie:ADHD
    >> Reageer (0)
    29-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het 2de leerjaar
    Mats komt in het 2de leerjaar bij Juf Marianne terecht. De eerste dag corrigeert hij haar even, terecht maar absoluut not done! Vanaf dag een ontstaat er een echte machtsstrijd tussen een 7-jarige jongen en zijn juf die onbeschrijfelijk is en waar wij de eerste weken niets van wisten. In december komt ik eerder toevallig uit op het feit dat mijn zoon blijkbaar 's morgens bij het eerste geluidje dat hij maakt, naar de 'lerarenkamer' wordt gezonden omdat hij de klas verstoort. De zoon vond dit prima want in de lerarenkamer liggen een hele hoop strips en dus kon hij heel de dag 'lezen' in plaats van in die saaie klas te zitten. Heel dom van ons maar wij vonden dit niet ok, dus vragen dit te stoppen! Misschien hadden we dit beter niet gedaan. Sinds die dag hadden we echt schrik om naar de schoolpoort te komen 's avonds want elke avond kwam er wel een kindje of een juf naar ons toegesneld om het een of andere voorval te vertellen. Mats rebelleerde totaal en als we alle verhalen optellen was een vervelend rotjong in school! Hij was onbeleefd, liep weg van de juf als ze iets tegen hem zei, stak zijn middel vinger op, zei 'fuck you', liet boeren in de klas, deed andere kinderen pijn, ..... kortom de Mats die wij kennen was totaal verdwenen zodra de schoolpoort 's morgens open ging en dit tot we hem weer gingen ophalen. In de weekends hadden wij de gewone Mats. 's morgens en 's avonds hadden wij een hangerig kind, die voor het minste huilde, niet naar school wou, zijn juf haatte en school stom vond. 

    Tegen het midden van het schooljaar hadden we al verschillende gesprekken gehad maar telkens kwamen we weer op hetzelfde neer Mats is 'onhandelbaar'. Hij heeft in hoge mate ADHD en we willen dat hij zo snel mogelijk getest wordt en medicatie krijgt.

    29-05-2015 om 17:03 geschreven door Lizzie


    Categorie:ADHD
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ADHD, ........
    Mats heeft ondertussen zijn eerste 2 jaar kleuterschool doorlopen en de feedback die we krijgen is: amaai, daar ga je nog wat mee meemaken, die kan het nogal uitleggen, hij is de kleinste maar de baas van de klas, Als de juf niet snel genoeg gaat neemt hij over en probeert alles te regelen, .... December van de 3de kleuterklas worden we naar ons 'eerste' multidisciplinair overleg gevraagd. Een chique woord voor een gesprek met het CLB, de zorgjuf en 1 of meerdere juffen van de school. Openingszin van de zorgjuf is: 'we kunnen met uw zoon niets meer bereiken hier'! Daar wordt je als ouder wederom even stil van! Met moeite vraag je dan om wat toelichting en als een geslagen hond ga je dan naar huis om alles te verwerken. Voor het eerst vallen er woorden zoals 'begaafdheid', hyperactiviteit, ADHD, .... kortom veel termen die je als ouders doen sidderen en beven want opnieuw wordt je geconfronteerd met het feit dat dat 'zorgeloze ventje' zoals jezelf je zoon ziet blijkbaar een groot probleem heeft. Het CLB stelt dat ze een intelligentietest gaan afnemen. Resultaat was dat Mats een IQ van 90 had, met moeite de ondergrens van een normaal IQ. Dus als hij zich niet verveelt dan heeft hij vast ADHD. 
    Na het eerste gesprek was ik al die zaken gaan opzoeken en had ik me gelukkig een beetje gewapend met wat achtergrond kennis zodat ik toch enig weerwoord kon bieden. Ik vroeg of de test goed verlopen was. Tja dat was zeker niet het geval want Mats had enkel de moeilijke oefeningen ingevuld en de eenvoudige overgeslagen. We moesten ons dus geen zorgen maken hij was zeker niet dom... Ook over ADHD had ik wat kennis opgeslagen en alles wat ik er over las deed bij ons geen belletje rinkelen. Ja Mats is zeer actief en springt van de ene activiteit op de andere, hij maakt niets af, heeft weinig slaap nodig, maar om nu te zeggen dat hij altijd hyperactief is dat is ook weer niet het geval. Hij had zichzelf ondertussen leren lezen en kon uren in boeken staren en dan hoorde je hem gewoon niet! Hij was zeer leergierig en vroeg honderd uit over de meest uiteenlopende onderwerpen en daar kon hij zich dan in smijten om daar meer over te weten komen tot hij op het volgende onderwerp over sprong. Heeft hij concentratieproblemen? Volgens ons niet, maar hij hoort wel alles tegelijkertijd! 
    En dan wordt je geconfronteerd met het feit dat je als ouder ingaat tegen het oordeel van de zorgjuf/CLB. Schande! Plots krijg je als ouder het etiket als 'tegendraads'! Neen we geloven niet dat Mats ADHD heeft maar om de school gerust te stellen, zeggen we hen dat we gerust bereid zijn om een alternatieve therapie te volgen om zijn 'hyperactiviteit' wat te temperen. 

    29-05-2015 om 17:03 geschreven door Lizzie


    Categorie:ADHD
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stop 4-7
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mats maakt de overstap naar een nieuwe school en het eerste studiejaar en ettelijke maanden later komt het CLB met een alternatieve therapie aandraven. Stop 4-7 - een therapie voor kinderen met gedragsproblemen. Voila, het hoge woord is er uit. Onze zoon heeft gedragsproblemen. Dat zorgeloze, lieve inventieve ventje gedraagt zich blijkbaar op school helemaal anders en daar moet iets aan gedaan worden. Stop 4-7 is een opleiding voor de ouders, het kind en de school. Aangezien we dit beloofd hadden stappen we mee in het project en eerlijk gezegd, deze dagen waren heerlijke dagen voor Mats waar hij zich heerlijk kon ontspannen, aan niets moest denken en niet in die saaie klas moest zitten. Er waren gemiddeld 7 kindjes in zijn groep en evenveel begeleiders. Hij kreeg een hele dag door alle aandacht die hij wou, mocht spelen, praten, bewegen, .... heerlijk gewoon. In de oudertraining leer je over beloningssystemen, positief opvoeden, basistechnieken die elke ouder prima kan gebruiken. Dus neen, we hebben hier zeker onze tijd niet verloren. Heeft het bij Mats iets opgeleverd? Misschien wel, hij leerde er de dingen benoemen zoals 'stop ik heb een probleem'. 
    Anderzijds gaf het ook heel wat extra frustratie want de volgende dag in school probeerde hij de nieuwe technieken uit op de speelplaats maar geraakte al snel gefrustreerd omdat de andere kindjes geen idee hadden waar hij het over had. Zijn juf gebruikte de plaatjes van Wiebel overal in de school, waardoor Mats door de andere kinderen met de vinger werd gewezen want door hem waren er plots allemaal nieuwe regels bijgekomen. 
    Had hij plots geen gedragsproblemen meer, neen helaas hij bleef de klas storen, en op de speelplaats bleef hij veel te wild zijn. Daarnaast kregen we nu ook te horen dat hij de regels wel kent maar deze niet wil toepassen en dat hij ongelooflijk veel aandacht opslorpt.

    29-05-2015 om 16:46 geschreven door Lizzie


    Categorie:Opvoeden
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Etiketjes Lex
    Lex kwam aan in België en moest meteen instappen in het eerste leerjaar. De eerste maanden gaan moeizaam want alles was totaal nieuw! Lex had nog nooit een potlood vastgehad laat staan in een schoolrij gestaan of met andere kindjes gespeeld gewoon omdat dat mocht. Verbazingwekkend is het aanpassingsvermogen van deze jongen. Op enkele maanden tijd heeft hij heel de evolutie gemaakt van peuter, kleuter tot leerling van het 1ste leerjaar. Op het einde van het schooljaar haalde hij een mooie 78% en wij waren trots! Knap gedaan ventje! Dan komt de school die stelt dat bij hen in het eerste leerjaar de limiet ligt op 80%. Indien ze geen 80% halen dan wil dat zeggen dat hun basis niet goed zit en gaan ze later problemen krijgen. Als leek in het ouderschap en laat ons eerlijk zijn in het communiceren met scholen en CLBs luister je naar deze goede raad en uiteindelijk beslissen we in de vakantiemaanden om inderdaad te opteren om hem nog een jaartje rust te gunnen en verder te laten werken aan zijn 'basis'. 

    Eerste trimester loopt alles goed, maar dan slaat de verveling toe! Je hebt alles al gezien, voelt je beter op je plaats dus plots is er ruimte om te gaan uittesten. Lex wil voor iedereen goed doen, wat natuurlijk niet haalbaar is. Op een dag vliegt de bal op het dak en Lex had meester Bart al op het dak zien klimmen om de bal er af te halen. Meester Bart was nergens te bespeuren dus ... ja Lex volgt dezelfde weg, klimt op het dak, gooit hun bal en de andere ballen naar beneden en komt niets vermoeden terug op de speelplaats. Hier aangekomen krijgt hij de volle laag: denk toch eens na, hoe haal je het in je hoofd, ... en na een tirade wordt hij naar de directeur gezonden. Mag daar straf schrijven en krijgt een nota in zijn agenda. 2 dagen later krijgen we een aangetekend schrijven thuis met de inhoud 'uw zoon vertoont grensoverschrijdend gezag'. Ondertussen had ik van diezelfde zoon begrepen dat hij de bal onder dreigement was gaan halen maar dat hij er niets verkeerd had ingezien.

    Dit was meteen de eerste keer dat ik mijn stoute schoenen aantrok en mijn zegje eens ging doen in school! Een mijlpaal misschien, hoewel ondertussen de weken zonder gesprekje eerder mijlpalen zijn. Ik trok dus naar de directeur die me laconiek van antwoord gaf: ja mevrouw, die brief moest ik schrijven want ik wil me indekken als hij nog eens zo'n stunt uithaalt. Dat hij gewoon het gedrag van een leraar gekopieerd had was geen excuus. Ik probeerde nog even het onderwerp 'pesten' aan te halen maar kreeg hier als antwoord, ja we weten dat er een probleem is maar zullen hier zo snel mogelijk iets aan doen. 

    De jaren kabbelen voort en Lex gaat vlotjes door. Het enige dat we merken is dat hij een heel laag zelfbeeld heeft en overgevoelig is voor pestgedrag. Lex heeft wat Aziatische trekken en wordt regelmatig uitgemaakt voor 'vuile chinees'. Hierop wordt hij boos en als het blijft duren gaat hij huilen. Tevergeefs proberen we hem bij te staan en goede raad te geven en zeggen we hem dat hij vooral niet moet laten zien dat zoiets hem pijn doet wat dat dan kinderen dit alleen maar zien als een sein om verder te gaan. Dit blijft tot op vandaag een heel gevoelig punt. Buiten deze kleinere schermutselingen gebeurt er niets noemenswaardig tot wij bij het begin van het 4de leerjaar plots de mededeling krijgen 'uw zoon heeft een agressie probleem'! En ja daar gaan we weer! Lex was blijkbaar boos geworden bij een schermutseling op de speelplaats en moest gaan afkoelen! Boos gesticulerend is hij naar binnen gegaan en hierdoor zijn er papieren de grond op gevlogen. Een juf die dit zag zei: je raapt dat nu onmiddellijk op, waarop Lex antwoordde 'Neen'. 10 minuten later nadat de boosheid gekoeld was, heeft hij braaf alles opgeraapt en is hij zijn excuses gaan aanbieden bij de juf van de speelplaats en de juf wiens papieren hij op de grond had gegooid. De schermutseling op de speelplaats was bij de pingpong tafel waar hij vond dat hij foutief was uitgesloten en hierop had hij boos zijn eigen raket op de grond gegooid. Deze laatste heeft de schermutseling niet overleeft, waardoor hij op zichzelf al gestraft was. Hij had het incident thuis vertelt en we hadden gezegd dat er even geen nieuwe raket kwam want dat hij eerst moest leren dit op een andere manier op te lossen. Groot was onze verbazing toen we plots enkele dagen later te horen kregen dat hij een heus 'agressie' probleem had. Een nieuw etiket was geboren, hij kreeg een volgkaart en werd nauwlettend in het oog gehouden, maar ja niet moeilijk dat hij ontspoort hij is per slot van rekening geadopteerd! 

    Heeft Lex een agressie probleem? Wij vinden tot op heden van niet! Hij is met momenten heel licht ontvlambaar en reageert overgevoelig op kleine pesterijen maar daar blijft het dan ook bij! Alleen staat dit in zijn dossier van het CLB, dus ... zal het wel de waarheid zijn!

    29-05-2015 om 15:59 geschreven door Lizzie


    Categorie:Opvoeden
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Etiketjes
    Heel mijn leven heb ik al een hekel aan etiketjes maar helaas ontsnap je er niet meer aan. Ons huidige schoolsysteem zit zo in elkaar dat er een ongelooflijke nood is van alle opvoedkundige om kinderen in vakjes te plaatsen. 'je kind is uniek' is een loze slogan want we zijn maar gelukkig als we hen één of bij voorkeur meerdere etiketjes kunnen opplakken. 

    Mijn kinderen kwamen nog maar in België aan en lap hun eerste sticker kleefde al aan hen vast! 'Geadopteerd' Elke deskundige binnen en buiten het onderwijs staat plots klaar met goed bedoelde raad. Plots sta je daar na een lange struggle en iedereen komt aandraven met wel bedoeld advies want ja je kind is geadopteerd dus dat is gewoon vragen om problemen. Aanvankelijk veeg je dit allemaal onder de mat omdat je dolgelukkig bent dat je adoptieavontuur eindelijk beloond werd en je (in ons geval) 2 fantastische kinderen hebt die al je aandacht nodig hebben. De vragen na 2 maanden van 'spreekt hij al wat Nederlands?' zijn ronduit lachwekkend. Na een half jaar maak je je stilaan druk als iemand in bijzijn van je zoon, die trouwens perfect Nederlands sprak na 1-2 weken, zegt: Allé madam, zo'n schoon manneke 't is toch wel erg dat ze dat niet moeten hebben en wegstoppen in een weeshuis!' Heel goed bedoeld maar oh zo pijnlijk als je weet dat je zoon elk woord begrijpt, ziet dat zijn moeder uit beleefdheid vriendelijk lacht (al was het zuur) naar die meneer en ondertussen denkend 'ja waarom is dat eigenlijk?
    Als dan een opvoedkundige 3 jaar later na een banale ruzie op de speelplaats je aanspreekt en zegt 'mevrouw ik begrijp het wel hoor, hij heeft een mentale achterstand want hij is geadopteerd... dan begin je je pas vragen stellen en is het begrip bij mij toch even zoek. 
    In het onderwijs betekent geadopteerd zijn automatisch dat je kind een 'achterstand' heeft, heb je dan een slimme dame op het CLB die net een artikel heeft gelezen dan worden de theorieën rond hechtingsproblemen ook meteen bovengehaald en is het hek helemaal van de dam. En dan mag je al een hekel hebben aan etiketten, je hebt geen schijn van kans om je kind een 'propere' start te geven. 


    29-05-2015 om 15:39 geschreven door Lizzie


    Categorie:adoptie
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom deze blog?
    Als je vorige berichtje gelezen hebt zal je je waarschijnlijk wel afvragen waarom deze blog als je leven zo normaal is? Dit wordt vast oersaai! 

    Ja, daar kan je gelijk in hebben alleen voelen wij ons erg normaal maar krijg ik voortdurend te horen dat dat niet zo is! Gisteren zei de zorgjuf van Mats: "Amaai, madam chapeau ik weet niet hoe u het doet met zo'n kind!" Dit was even de zoveelste druppel en deze nacht heb ik me voorgenomen dat ik ergens een klankbord moet zoeken zodat ik dit van me af kan schrijven. 

    Mijn moeder zegt vaak, stap naar de pers, laat het in de krant zetten want dit is toch niet normaal.... Die stap wil ik helemaal niet zetten want ik wil niet dat het verhaal van mijn zonen ergens in het openbaar wordt bediscussieerd en een 'ander' leven gaat beginnen krijgen. Maar ik merk wel dat de situatie zo stresserend is dat ik iets moet doen. En wees gerust ik zaag genoeg tegen alle mensen in mijn omgeving over de zoveelste aanvaring met 'kortzichtige' mensen dat ik er zelf verlegen van wordt. En opdat mensen in mijn directe omgeving me niet gaan omschrijven als die eeuwige zaag die altijd over haar kinderen bezig is, wordt deze blog mijn klankbord. 

    Voor mij werkt dit therapeutisch. En leest niemand het dan is het zo, maar dan heb ik het toch maar van me afgeschreven. Zijn er mensen die ook tegen de windmolens vechten en hier door het lezen zich niet meer alleen gaan voelen dan zou ik ongelooflijk blij zijn! 

    29-05-2015 om 12:13 geschreven door Lizzie


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie zijn wij?
    Wij zijn een doorsnee gezinnetje bestaande uit 2 mama's (Ney en Lizzie) en 2 zonen Lex en Mats. We zijn heel gewone mensen die genieten van lekker eten, gezelligheid, de natuur, leuke dingen doen samen en onze favoriete vakantiebestemming is Italië. Daarnaast zijn we grote dierenvrienden wat momenteel resulteert in 3 leuke poezen en 3 prachtige soms wat eigenzinnige honden. We voelen ons helemaal normaal! Een gewoon eenvoudig gezinnetje dat geniet van de kleine dingen. 

    Ney is een fantastische madam afkomstig uit Brussel maar ondertussen volledig vervlaamst. Ze kijkt graag de kat uit de boom en zal zeker in gezelschap niet direct haar mening op de tafel gooien maar ze heeft wel degelijk haar eigen visie op alles. Ze is op sommige vlakken een wandelende encyclopedie en je kan er beter niet mee wedden, want tot scha en schande heb ik moeten ondervinden dat ik dan steeds het onderspit delf. Ze kookt fantastisch, met een voorkeur voor de Italiaanse keuken maar ook heel wat andere invloeden worden uitgeprobeerd. Lekker eten vinden wij dus heel normaal en onze kids lusten dan ook (bijna) alles dat thuis op hun bord komt maar zijn kritische recensenten in restaurants.

    Lex is net 12 jaar geworden. Lex is geboren in Arkalyk (Kazakstan) en werd in 2008 door ons geadopteerd. Het is een zeer levendige jongen, een heel knap ventje met een ongelooflijk laag zelfbeeld. Op school is hij eigenlijk goed in alles maar zoals wel meer jongens van zijn leeftijd is hij erg lui en gaat hij er vanuit dat alles vanzelf zal gaan.Hij is erg sportief en wat hij ook aanraakt (een bal of een diabolo) hij slaagt er in om dat zonder problemen te beheersen. Hij leest graag en is net voor een 2de keer aan zij favoriete reeks, Harry Potter, begonnen. Daarnaast kan hij ongelooflijk genieten van eten en grote porties verslinden zonder een grammetje bij te komen (ja dit schrijf ik met grote afgunst!)

    Mats, net 9 jaar geworden, is zoals zijn broer geadopteerd uit Arkalyk en sinds 2008 in ons landje. Sam is een opgewekt, lief ventje die door de wereld gaat alsof niemand hem een blad in de weg kan leggen. Hij is zeer begaan met de natuur en praat soms liever tegen dieren dan mensen. Hij is een heel pienter ventje met een ongelooflijk gevoel voor humor. Hij is zeer opmerkzaam en een grote verzamelaar die op zijn eindeloze ontdekkingstochten de meest bizarre zaken vindt die hij dan terug mee naar huis brengt om daar te gebruiken om 'iets' te bouwen. 

    Over mezelf ga ik niets schrijven want dat wordt wel duidelijk bij het lezen van deze hersenspinsels. Maar zoals je kan zien zijn we een heel doodgewoon gezinnetje!


    29-05-2015 om 11:01 geschreven door Lizzie


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/06-05/07 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • de talentenhaven
  • Hoogbloeier
  • Wemel


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs