Mats maakt de overstap naar een nieuwe school en het eerste studiejaar en ettelijke maanden later komt het CLB met een alternatieve therapie aandraven. Stop 4-7 - een therapie voor kinderen met gedragsproblemen. Voila, het hoge woord is er uit. Onze zoon heeft gedragsproblemen. Dat zorgeloze, lieve inventieve ventje gedraagt zich blijkbaar op school helemaal anders en daar moet iets aan gedaan worden. Stop 4-7 is een opleiding voor de ouders, het kind en de school. Aangezien we dit beloofd hadden stappen we mee in het project en eerlijk gezegd, deze dagen waren heerlijke dagen voor Mats waar hij zich heerlijk kon ontspannen, aan niets moest denken en niet in die saaie klas moest zitten. Er waren gemiddeld 7 kindjes in zijn groep en evenveel begeleiders. Hij kreeg een hele dag door alle aandacht die hij wou, mocht spelen, praten, bewegen, .... heerlijk gewoon. In de oudertraining leer je over beloningssystemen, positief opvoeden, basistechnieken die elke ouder prima kan gebruiken. Dus neen, we hebben hier zeker onze tijd niet verloren. Heeft het bij Mats iets opgeleverd? Misschien wel, hij leerde er de dingen benoemen zoals 'stop ik heb een probleem'.
Anderzijds gaf het ook heel wat extra frustratie want de volgende dag in school probeerde hij de nieuwe technieken uit op de speelplaats maar geraakte al snel gefrustreerd omdat de andere kindjes geen idee hadden waar hij het over had. Zijn juf gebruikte de plaatjes van Wiebel overal in de school, waardoor Mats door de andere kinderen met de vinger werd gewezen want door hem waren er plots allemaal nieuwe regels bijgekomen.
Had hij plots geen gedragsproblemen meer, neen helaas hij bleef de klas storen, en op de speelplaats bleef hij veel te wild zijn. Daarnaast kregen we nu ook te horen dat hij de regels wel kent maar deze niet wil toepassen en dat hij ongelooflijk veel aandacht opslorpt.
|