Zaterdag 4 maart was het weer tijd voor ons jaarlijkse onderhoud van de motor. Velen onder ons doen dit zelf maar ik laat dit toch liever over aan de vakman. Wat kan hij meer dan ik en wat je zelf doet doe je beter is iets wat sommigen hun nadien al beklaagd hebben. Je ziet soms dingen over het hoofd of van andere dingen weet je niet dat het ook onderhoud vergt. Zodoende heb ik liever dat een vakman zich ermee bezig houdt.In Belgie is er weer al een tijdje een verdeler en waar kan je dan beter zijn. Een afspraak was gemakkelijk gemaakt via internet. Op zondag van het autosalon in Brussel kreeg ik een sms van Alexis van het vroegere Northsiders (vorige vedeler ural)om te zeggen dat ik zeer tevreden ging zijn over de samenwerking met Baert classic.Ze kenden elkaar reeds van vroeger en waren samen op het salon bij royal enfield. Baert is niet enkel verdeler van ural maar ook van norton en enfield.Een aanbeveling van Alexis is goud waard. Nog steeds een degelijke serieuze vakman maar door de huidige economie jammer genoeg buitenspel gezet. Dat zo iemand mij liet weten dat Baert een goede keuze is ,is aangenaam om te horen.
De bewuste morgen heel vroeg de motor op de aanhanger gezet.Een tijdje geleden hebben we een aanhanger op maat laten maken in aluminium. Gemakkelijk en voor dingen als het onderhoud of moest er ooit ter plaatse ergens een panne zijn een luxe. Vertrokken met regen en na 2 uurtjes op het gemak op de autosnelweg aangekomen in Verviers. Het ligt op 1 km van de afrit en heel gemakkelijk te vinden. Een hele vriendelijke man die moeite nog kosten bespaarde (koeken en koffie) om ons vanalles en nog wat uit te leggen en te tonen .Zijn fotoboek van vroegere exploten met de motor is een must.Zijn kleine showroom stond vol met allerlei begerenswaardige motors (ural,enfield en norton)
Bleek dat hij in vroegere jaren klant was naast mijn deur( 50 m) bij een verdeler van norton en mz. Ook stond hij in Wieze op de retrobeurs waar ik hem gezien had maar toen niet kende. De wereld is klein.De motor achtergelaten en intussen zijn we Verviers gaan bezichtigen. We kenden er reeds onze weg want Vandervalck hotel was er ons bekend van vroegere uitstapjes. Er is daar een hele mooie winkelstraat ,steeds leuk voor de vrouw.
Tegen half 3 teruggekeerd en de motor was paraat. Na een proefrit terug op de aanhanger. De motor draaide weer zoals bij de aankoop als een zwitsers uurwerk. Vakman is het juiste woord. We waren er niet alleen want er was een koper voor een enfield.De man heeft duidelijk genoeg te doen, wat ik niet verwonderlijk vindt . Een degelijke expertise en kennis van zaken is duidelijk de drijfveer van deze doorgewinterde motorrijder en mekanieker. Na een hartelijk afscheid weer 2 uurtjes terug en tegen dat we thuiskwamen goot het water. Maar de motor is weer tip-top ok en er staan vandaag al 80 km meer op de teller.Een tevreden ural rijder en we weten waarheen bij eventuele problemen. Een adres om te onthouden: rue georges albert in Verviers.
http://www.baertclassic.be/site/contact-221-999-221.html
Reeds een heel tijdje sinds ik hier nog iets gepost heb. Je weet hoe dat gaat: werk, familie en alle dagelijkse beslommeringen. De droom is er nog steeds. De uitvoering is wat anders. Return to basic is niet altijd simpel in onze maatschappij. De goede voornemens voor dit jaar is wat meer kilometers bollen met de ural.
Bij het afstruinen van het internet dit nog tegengekomen: zie pps. Leuk en fijn om te zien hoe inventief de mens is.
Soms vraag je je wel eens af hoe het allemaal begonnen is. Bijna alles is te vinden op het internet. Na een tijdje zoeken kwam ik dit tegen. Ergens was er toch iemand met een goed idee waar we nu nog altijd de vruchten van dragen. Veel kijkplezier.
In Nederland is er verandering op til voor de motors met zijspan. Motors ingeschreven vanaf 30 april 2009 hebben een keuring (homologatie) en het gelijkvormigheidsattest vermeldt ook dat het over een motor gaat met zijspan. De nieuwe motors van Ural hebben dit vermeldt staan op het gelijkvormigheidsattest en zijn zo in orde voor de nieuwe wetgeving. Motors ingeschreven van voor 30 april 2009 met een zijspan kunnen nu (tot 1 juli 2016)nog gratis en zonder keuring een aanpassing krijgen voor hun gelijkvormigheidsattest. En aangezien er velen gewoon een zijspan geplaatst hebben zullen bij deze personen dat niet vermeldt zien op hun gelijkvormigheidsattest. Indien dit niet gemeld is en je krijgt controle op de baan(na 1 juli 2016)dan krijg je een boete en moet je verplicht je motor laten keuren en na die keuring je gelijkvormigheidsattest laten aanpassen. Nu is dit zeker niet gratis. De keuring en de aanpassing zijn ten laste van de eigenaar. Nu zal je zeggen: das een piece of cake. Ware het niet dat er een remtest hoort bij die keuring. Nu weten we allemaal dat de remmen van de oude urals en dnepprs niet van zulke goede kwaliteit zijn dat ze voldoen aan de hedendaagse normen. Trommelremmen alom en remmen is een overschat gegeven bij deze motors. Het remt maar het niveau van een schijfrem is ver te zoeken. Wat de normen zijn van die remtest zullen we maar weten na 1 juli 2016. Wat vast staat is dat er velen niet zullen doorgeraken, ook al doen ze nog zo hun best. Registreren en zodus die keuring vermijden is beter voorkomen dan nadien op de blaren moeten zitten. Die keuring zal ook wel andere dingen bevatten: emissie, algehele staat, aanpassingen enz .In feite spreken ze na 1 juli 2016 over een homologatiekeuring en das niet hetzelfde als de jaarlijkse keuring. Al je aanpassingen kunnen dan in theorie terug te draaien zijn tot wat de wetgeving op dat moment zegt. Zo ken ik er enkele rondrijden met zelfgeklopte chassisnummers en aangepaste papieren. Zoiets aanpassen is voor sommige motors misschien niet te doen. Nu spreken we over dit gegeven enkel en alleen over Nederland. In België is het nog niet zover. Maar éénmaal daar doorgedreven moet er maar één politieker zijn die geld ruikt voor de schatkist en belgenland is de volgende in lijn. Hier in België rijden er volop zijspannen zonder aanpassing in hun gelijkvormigheidsattest. Ook velen laten hun motor verzekeren als gewone motor zonder vermelding dat het over een motor met zijspan gaat. Bij een ongeval kan de verzekering weigeren te betalen wegens geen correcte gegevens van het voertuig. Je kan drie personen vervoeren en de verzekering weet maar over twee plaatsen. Alle redenen zijn steeds goed om niet te moeten betalen, zo kennen we de verzekeringen. Maar gelukkig gaat het nog altijd over ons buurland. We blijven er tot nu toe van gespaard. Indien er bij ons ooit een motorkeuring of zoals in Nederland een aanpassing van je motorgegevens komt, dan zullen velen met een verkeerd gelijkvormigheidsattest hun motorzijspan moeten laten keuren als zodoende. Zover is het nog steeds niet. Op de zaken vooruitlopen moeten we nu ook niet doen. Maar een keertje kijken of we wel goed verzekert zijn als zijspan is een kleine moeite. Kleine aanpassingen in je polis voorkomen later grote problemen. En zoals altijd gaan we voor geen problemen.
De nieuwe retro met injectie is uit. We hadden er al fotos van gezien en de reviews gelezen maar in het echt hadden we hem nog niet gezien. Op you tube staat echter een filmpje zodat als je twijfelt voor de aankoop je hem nu toch eens van dichtbij kan bekijken. Dit is echter wel een serie die in Amerika op de markt komt. In Europa zijn de verband-munitiekisten een optie evenals de bull-bar en de lichten daarop, het reservewiel en eventueel de bagagedrager daarop, de schakelkast in de side-car, de vier richtingsaanwijzers die tegelijk branden, het led licht in de koplamp, alsook de schakelhendel aan de benzinetank. Ook het scherm van de side-car is een optie. Er is nu wel een stuurdemper die zeker een verbetering is in vergelijking met de gekende stuurdemper midden op het stuur. De alomtegenwoordige schijfremmen die het nu tot een veilige machine maken zijn een hele verbetering. Persoonlijk vond ik de schijfrem vooraan reeds je van het. Zo een machine dient niet om grote snelheden te halen. Maar je kan er nooit genoeg hebben. 360 kg zonder rijder , bakkenist en bagage. Met wat gerief in je bak en dan nog de bijrijder erbij zit je al snel aan 500 kg. Om dit te stoppen heb je goede remmen nodig en die zijn nu aanwezig. De injectie nog vermelden wat de nieuwe prijs rechtvaardigt voor sommigen. Wat er mij ook opviel is dat deze motor een lage zetel heeft waar het reservewiel tegen komt. Bij de retro die ik heb komt de zetel iets hoger zodat het reservewiel meer naar achter moet geplaatst worden. Wat weer tot gevolg heeft dat je de originele bagagedrager(ook een optie) van de retro niet kan plaatsen maar wel het model van de ranger,sportsman enz... Wat dan weer afbreuk doet aan het geheel. Maar al bij al een hele mooie machine zoals je het op het filmpje ziet. Zo zie je ook eens wat er mogelijk is. Persoonlijk vind ik de schakelhendel naast de benzinetank een echte retro-aanpassing. De amerikanen zijn gek van schakelen aan de benzinetank. Als we naar de harleys en indians van weleer kijken dan zie je dezelfde schakelpoken. Waarschijnlijk ook online te bestellen zodat je thuis zelf aan de slag kan gaan. De prijs van de standaard retro met injectie bedraagt ongeveer 13500 in Duitsland en een goede 14000 in Frankrijk. Best prijzig en dat is dan nog de prijs zonder opties. Meer iets voor de echte liefhebber. Maar voor deze prijs heb je dan ook iets uniek. Veel kijkplezier. https://www.youtube.com/watch?v=y72kidsApjs
De afspraak bij American Twin was reeds een tijdje gemaakt en deze zaterdag was de rit zodus voorzien. Naar Noeux-les Mines is niet bij de deur maar we hebben het er voor over. Heen en terug zo een 300 km. Best te doen met een nieuw model motor. Smorgens vroeg aanzetten was wel een must. De dag ervoren reeds getankt en alles nagezien. Die dag was het redelijk koud maar daar konden we ons op voorzien. Richting Kortrijk en nadien zo Frankrijk in om via de gps tot bij american twin te geraken.Ik had Claude al verwittigd wat er moest gebeuren zodat we de benodigde stukken voorradig hadden. Zoals altijd was zijn antwoord :no problem. Alle olie moest vervangen worden tesamen met regeling van de carburators en nog wat kleine dingen die moesten gesmeerd worden en nagezien. De reis verliep heel vlot maar bij nadering van Noeux-les-Mines gaf de gps aan dat we rechts moesten. Nu is dit reeds een oud modelletje van gps die soms eens tilt slaat. We waren al op een paar plaatsen belandt die hij verkeerd aangaf en wat soms heel mooie en verrassende resultaten gaf. Zo kom je eens op plaatsen die je anders nooit ziet. Zo kwamen we op een peage. Terugkeren was er niet meer bij. Een ticket genomen en de weg nog even gevraagd aan een behulpzame dame van de peage en na de eerste afrit kwamen we midden in Noeux-les-Mines aan. Heel wat korter en voor die 50 cent die we moesten betalen was het goed meegenomen. Claude was blij ons te zien. Motor binnen gezet en onmiddellijk de handen uit de mouwen. Alle olie: motor, transmissie en cardan vervangen. Bewegende punten gesmeerd, carburators geregeld, kleppen nagezien, een andere benzinedarm gestoken met een bredere diameter zodat er betere benzinetoevoer was. Regeling van de koppeling herzet. Je kan dit allemaal zelf maar soms ben je sommige dingen zo gewoon dat je ze als normaal aanziet, terwijl het dat niet altijd is. Een vakman weet wat wel en niet goed geregeld is. Daarom vind ik zo een bezoek altijd nuttig. Bij Claude leer je ook altijd iets bij. Je mag gerust blijven kijken terwijl hij werkt: no problem. Er zaten vooraan en aan het zijspan nieuwe banden. Baanbanden van een gewone motor. Het raakvlak is altijd minder daar dit ronde banden zijn en we ons niet moeten leggen in de bochten. Een oplossing daar vlakke banden moeilijk te verkrijgen zijn in België in maat 18. Maat 19 geen probleem maar de retromaat is niet te verkrijgen in vlakke banden. Nu had hij er nog liggen. De juiste maat in het juiste merk. Normaal gezien kosten deze 119 het stuk. Voor 72 btw inclus mocht ik deze meenemen. De prijs was een weggever en zo hebben we ons 3 banden gekocht. Het is nog wel niet om onmiddellijk te plaatsen maar indien we ze nodig hadden was het nog enkel plaatsen. Een koopje. Zo was het onze rit meer dan waard geweest. Na het volledig nazicht (2 uurtjes) waren we gereed om de terugweg aan te vatten. De gewone weg genomen, zonder péage en na een goede 3 uurtjes zetten we weer voet in ons aalsters land. Een heel goed verlopen rit met veel zichten en mooie wegen. Nog even meegeven dat Noex-les-Mines een skipiste heeft,veel water en mooie zichten. Niet enkel voor onderhoud maar ook als vakantiebestemming bijzonder leuk. Iets om te onthouden voor later. Na een lange dag even tevreden terugblikken op al dat moois. En met een prima motor konden we de zomer aanvangen.
Nu de winter stilaan op zijn einde loopt is het tijd voor het jaarlijkse onderhoud. Ook al was het een zachte winter en viel er niet veel sneeuw, de retro had toch een tijdje stilgestaan. Behalve de korte ritten(die ik niet altijd neerpen wegens geen relevantie) had de motor toch een tijdje niet gereden. Het is steeds beter als je van plan bent om de motor een paar maanden stil te zetten dat je er de benzine uithaalt. 2 a 3 maanden stilstaan doet de benzine geen goed. De benzinetank leeg halen is een kleintje en dan starten tot de carburators leeg zijn is dan een must. Benzine die in je carburators blijft staan geeft op den duur een geel laagje af en dat komt de werking niet ten goede. In benzine zit een product dat achterblijft als de rest is verdampt en het is dat product dat nadien de problemen geeft. Daarom probeer ik zelfs in de winter te rijden om zulke problemen te vermijden. Als er gestrooid wordt zal je me natuurlijk niet op de baan zien want zout vreet alles aan. Bij een gewone kuisbeurt ben ik ongeveer een hele dag in touw en als er zout aan te pas komt gemakkelijk twee. De motor wordt dan op blokken gezet en omhoog gekrikt met een verbrede atlas krik met een plateau die gemakkelijk 600 kg aankan. Nazicht van de bougies kan ook nooit kwaad als we dan toch bezig zijn. Het algemene onderhoud doe ik zelf maar voor de meer gespecialiseerde dingen ga ik toch liever naar de mannen die er meer van weten. Bij zo een onderhoud leer je wel altijd iets bij. En de vakman weet het beter want van horen zeggen hoor je veel. De ene persoon zegt het zo en de andere anders. Wat is dan het beste voor jouw motor? Voor je het weet doe je iets verkeerd en dan heb je misschien meer kosten dan je voorzien had. Daarom kies ik voor een degelijke vakman. Zodat we met een gerust hart kunnen rondrijden. Nu het esthetische onderhoud gedaan is tezamen met de kleine dingen en aanpassingen is het tijd voor een afspraak bij American Twin in Frankrijk. Zo kunnen we ongestoord van deze komende zomer genieten.
Het moet niet altijd Russisch zijn om je gerief te vinden. In Duitsland en Frankrijk vind je bij de officiële dealers ook je gerief. Nu zijn er mensen die niet sterk zijn in andere talen.Voor hen is het beter in het nederlands te onderhandelen. Zo ken ik iemand die een duitse motor gekocht had met alle ontbrekende onderdelen die hij nodig had. Na betaling ging hij deze ophalen maar wat bleek: alle onderdelen die hij dacht dat er bij waren ontbraken. Geen fout van de verkoper want die had dit er eerlijk bij vermeld maar zijn vertaling was niet wat het moest zijn. Nederlandse termen zijn duidelijk te verstaan en de vertaling is niet nodig. Zo kwam ik op deze twee sites waar je je onderdelen ook kan bestellen: http://www.motorwerk.nl/freewebshop/index.php?page=main . Het zijn nieuwe onderdelen maar let op: niet alle Chang Jiang-onderdelen passen. Vele stukken zijn onderling verwisselbaar en ook naar europese standaard. Een beetje uitkijken en vergelijken en als je er echt niet uit komt dan mail je toch even.
Een andere site is deze: http://www.uraldnepr.nl/index.html
Ben je op zoek naar een tweedehandse motorfiets dan is dit een van de gemakkelijkste oplossingen.Gewoon in het nederlands onderhandelen. Enkel zien dat er nederlandse papieren bij zitten en dat hij ginds ingeschreven was en importeren is een makkie. Bij de douane gaan,de procedure volgen bij het DIV en bij ontvangen van je belgische papieren naar je verzekering gaan en je nummerplaat aanvragen. Deze procedure heb ik enkele jaren geleden ook gedaan en ik moet zeggen dat alles vlot verliep. Heb je onderdelen nodig (nieuw of gebruikt), geen probleem, ook dat is verkrijgbaar. Genemuiden ligt natuurlijk niet tegen je deur maar als je weet dat je je aankoop kan laten leveren ,dan is dit meegenomen. Zelfs een aangekochte motor leveren ze bij je thuis.
Je ziet het, het moet niet altijd uit het land van herkomst komen om je gerief te vinden. Zo word je misschien toch over de streep getrokken voor een aankoop zonder veel gedoe.
Profiteert ervan:het zijn de laatsten.Met zulke woorden trokken ze de goedgelovige klanten over de streep op de markt.Nu is het bij ural ook zover.Niet dat hun klanten goedgelovig zijn,meer met hun beide voeten op de grond zou ik zeggen.Het zijn de laatste motors met een carburator en trommelremmen.De schijfrem vervangt definitief de resterende trommelremmen.De modellen van 2011 hadden vooraan al een schijf wat de veiligheid ten goede kwam.Nu is dit definitief doorgedreven naar alle wielen.Geen slechte zaak.Ook de injectie is een feit geworden. Alle papieren voor uitvoer zijn in orde en ze worden uitgevoerd naar Europa.De stock voor de modellen met carburator is beperkt zodus voor de favoriet van carburators is het snel zijn geblazen.Persoonlijk vind ik de injectie een grote vooruitgang.Natuurlijk is er het nadeel dat je er zelf niets meer aan kan doen.Het werkt of het is stuk.Zo gaat dat tegenwoordig bij alle voertuigen.Bij stukgaan is het enkel vervangen,repareren is er niet meer bij.De prijs van vooruitgang waar niet iedereen blij mee is.De tijden dat je lag te sleutelen zijn stilaan een vergeten goed aan het worden.Het voordeel is dat er niets meer moet geregeld worden.Net zoals de elektronische ontsteking staat alles goed en hoef je niets meer te doen.Het werkt of het werkt niet.Iets ertussen bestaat niet meer.Vergane glorie zullen de anciens zeggen. Het sleutelen was onderdeel van de motor.Als je na lang zoeken het euvel dat er was zelf kon herstellen dan was de voldoening nog zo groot.Feit maar niet altijd leuk als je onder de baan in panne stond.Feit blijft ook dat er velen hun ural weg hebben gedaan omdat ze steeds in panne stonden en niet altijd ter plaatse hun machine konden repareren.Zelfs thuis met alles bij de hand lukte het soms niet.En zo verdwenen er vele enthousiaste ural-rijders naar de japanse en duitse markt.Het behoort allemaal tot het verleden nu.Vooruitgang ten koste van nostalgie?Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken.De looks blijven hetzelfde maar daar houdt het dan ook op.De eerste foto is het laatste model nog verkrijgbaar met carburator.Waar we het allemaal zeker eens over zullen zijn is dat er zoals bij alles een ander prijskaartje zal aan hangen.Moderner is ook duurder.En daarom is het misschien ook het moment om te kopen vooraleer het echt onbetaalbaar wordt.Het moet nog altijd leuk blijven;ook in onze portemonnee.
Nu de retro reeds een tijdje in mijn bezit is(2011), is het misschien niet slecht om eens de balans te maken. Maar twee stuks ooit verkocht in België. De gedane kilometers bedragen 8200, wat niet slecht is aangezien het een vrijetijdsmotor is en niet echt de auto vervangt. De rijtijd en kilometers bedragen het dubbele of in sommige gevallen het driedubbel van een gewone motor zodus mogen we niet klagen. Het mag altijd meer zijn maar beroepsbezigheden houden ons soms serieus tegen. In het weekend werken is niet altijd positief voor de bestaande ritten. Qua onderhoud mogen we ook niet klagen: drie nieuwe banden, olie en oliefilters. De veer van het contact van de achterrem was ook vervangen, die was ergens zoek geraakt bij één van de ritten. De aansluiting van de gashendel was aangepast omdat deze de benzinetank raakte. Een stukje afzagen en alles een kwartslag draaien en dat was ook weer ok. Een nieuwe dichting van het oliefilterdeksel was ook geplaatst daar bij het onderhoud deze te hard was aangedraaid en geplet was. Resultaat: olieverlies. Een nieuwe geplaatst tesamen met het nieuwe model oliefilter. De remblokken die we ook op hetzelfde moment gekocht hadden waren on stand-by voor wanneer dit kortelings ook moest gebeuren. De dichting van de alternator/motor was ook vervangen wegens lekken. Niet goed geplaatst vanuit de fabriek of geen goede kwaliteit? Kleine dingen maar simpel op te lossen. We hadden maar eenmaal in panne gestaan. Bij het tanken een darmpje per ongeluk van de carburator afgetrokken en zo startte hij niet meer. Na twee minuten zoeken het euvel gevonden en deze vastgemaakt met een strip zodat dit niet meer kon voorvallen. Al bij al valt alles reuze mee qua slijtage en brokken. Het is geen gewone motor en alles ziet ook meer af door het gewicht op drie wielen. Op twee wielen gaat alles vloeiender maar dat neemt ook het rijplezier weg dat we op onze ural volop vinden. De motor wordt ook gebruikt om soms eens naar het werk te gaan en ook voor diverse boodschappen. Niet de moeite om over deze kleine ritten iets neer te pennen maar zo houden we onze machine rijvaardig. Het is en het blijft een leuke hobby. De blikken die je krijgt, de steeds geïnteresseerde personen die spontaan komen babbelen, de hoffelijkheid van andere weggebruikers om je door te laten of zelfs te escorteren (op de autostrade tegen 80 km/u) maken het steeds leuk. Veel recente lange ritten zijn er niet geweest, maar dit is iets van lange adem. Zo een machine koop je voor (heel) veel jaren. Als bevlieging moet je dit zeker en vast niet doen. De prijs en het rijden zelf maakt dat je snel met je voeten op de grond staat. Je weet nooit wat er in petto is. Als de balans gemaakt is mogen we stellen dat het zeker en vast positief is. Beginnende ural-rijders mogen gerust zijn: het is een degelijke machine. De problemen die er vroeger waren zijn opgelost. Enkel een belgische invoerder ontbreekt nog maar de buurlanden zijn nu ook weer niet zo ver. Met tijd komt dit misschien wel in orde. Nog geen minuut spijt gehad van mijn aankoop.
Een steeds wederkerend evenement ieder jaar is de beurs in Wieze.Steeds leuk om naartoe te gaan want je weet nooit wat je er tegenkomt.Buiten staat een duitser met banden in maten die je niet gemakkelijk in belgië vindt.Naast onderdelen vind je ook gehele motors,al of niet in goede staat.Er zijn allerlei randartikelen te verkrijgen,gaande van magazines tot petjes.Voor elk wat wils dus.Al was het maar om de sfeer op te snuiven en ook om de commentaren te horen over je eigen motor.Een paar jaar geleden ben ik er met het zijspan naar toe geweest en deed ik of ik een gewone toeschouwer was.De dingen die je dan hoort gaan van grappig tot interessant.Maar steeds is er wel iemand die je nog iets vertelt wat je nog niet wist.Of je een tip geeft waar je iets aan hebt.Al bij al een evenement die als ik kan gaan niet wil missen.Daar we ook in het weekend werken is dit niet altijd gemakkelijk in te plannen.Maar dit jaar gaan we zondag eens een kijkje nemen.Niet dat we iets nodig hebben maar je weet nooit wat je tegenkomt.
Lievelde - Op 30 augustus is bij een aanrijding op de N18 tussen een auto en een motor met zijspan, de bestuurder van de motor om het leven gekomen. De afdeling Verkeersongevallenanalyse van de politie onderzoekt de exacte toedracht.
Rond 17.45 uur rijdt een 57-jarige Belg op zijn motor op de N18 in de richting van Varsseveld. Net voorbij het viaduct bij Groenlo in de bocht komt hij om onbekende reden op de verkeerde weghelft terecht en rijdt frontaal op zijn tegenligger. Hierin zitten een 45-jarige Eibergenaar met zijn vrouw en hun drie kinderen. Zij komen allen met de schrik vrij. De 57-jarige motorrijder overlijdt ter plekke aan zijn verwondingen.....................................................
Zoals reeds meerdere malen gezegd is het zijspanrijden niet zonder gevaar.Kleine dingen kunnen grote gevolgen hebben,een bocht mankeren is er één van.Wat er gebeurd is zullen we misschien nooit weten maar waakzaamheid is met een zijspan ten allen tijde geboden.
Een man uit Rotselaar werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht toen hij met zijn zijspan in een gracht in Herenthout belandde.
Het ongeval gebeurde in de nacht van vrijdag op zaterdag rond 0.30 uur. De 48-jarige K.J.uit Rotselaar reed met zijn zijspanmotor op de Itegemsesteenweg toen hij de controle over het stuur verloor. Hij ging uit de bocht en belandde in de gracht. De brandweer was nog een tijdje op zoek naar een passagier, omdat het een zijspan betrof. Ze zochten in het bomenveld achter de crashsite, maar al snel werd duidelijk dat K.J. alleen in het voertuig zat op het moment van het incident. Het verkeersslachtoffer werd zwaargewond opgenomen op de spoeddienst van het ziekenhuis in Lier. (DVGT).
Motorrijden blijft gevaarlijk maar meestal komen de ongevallen door overdreven snelheid of andere weggebruikers die je niet zien komen. De snelheid van de motor wordt vaak onderschat door automobilisten die niet verwachten dat je al zo snel aan hun voertuig bent. Het ene moment ben je nog ver of niet zichtbaar in de autospiegels en de volgende moment passeer je hun. Onervarenheid van de motorrijder of een gevoel van mij kan niets gebeuren is ook veel gezien. Zo is dit een jaarlijks terugkomend gebeuren wanneer de zomer zich aandient. Gelukkig rijden er ook heel veel degelijke,snelheidbewuste,regelsvolgende motards rond.
Nu kunnen we van snelheid en niet zichtbaarheid niet spreken van een ural. Groot,lomp,geen grote snelheid en twee lichten vooraan maken dat je normaal gezien goed zichtbaar bent. De grootste vijand op de weg is de weg zelf en jezelf. Door een verkeerde inschatting van een bocht of zelfs nog maar een put in de weg waardoor je voorwiel niet wil doen wat jij wil,kan dit heel vergaande gevolgen hebben. Het ligt niet altijd aan jezelf. Zoals ik nog steeds zeg (en blijf zeggen): side-car rijden is en blijft gevaarlijk. Moderne machines hebben een heel andere baanligging. Onze machines (behalve de retro) liggen hoog op de baan en de middelpuntvliedende kracht is dan ook groter dan bij anderen. Dingen waar je zeker moet mee rekening houden en die zelfs de ervaren rot in het vak soms kan verrassen. En zo is het Johan ook verlopen. Hij is ook niet de enige in de club die iets soortgelijk heeft meegemaakt. De gevolgen waren dan ook niet van de poes : ribben,ruggewervels,knie stuk en een klaplong. Om nog niet te spreken over de schaafwonden,kneuzingen,blauwe plekken en een beschadigd ego. Een ongeluk zit vaak in een klein plekje maar de gevolgen zijn soms heel verstrekkend. Langs deze weg wensen we Johan een voorspoedig herstel en de wetenschap dat we aan hem denken. Het kan iedereen overkomen en niet elke rit loopt goed af. Voorzichtigheid is steeds geboden maar net zoals alles in het leven hebben we niet alles in de hand. Spijtig genoeg.
Nu we zonder verdeler in België zitten en het toch steeds handig is om een mekanieker achter de hand te hebben was het tijd om uit te kijken naar een verdeler in het buitenland. In België ziet het er niet naar uit dat er snel een verdeler zal komen. Sommigen gaan naar Nederland maar daar hadden we allesbehalve goede herinneringen aan. De keus viel al snel op AmericanTwin (http://american.twin.pagesperso-orange.fr/cariboost1/ )in Frankrijk. Vanaf de thuisbasis tot daar was het 146 km. We hadden al verder gereden voor veel minder. Nog te overzien qua afstand als we een aanhanger gebruikten. Rijden met de motor langs de binnenwegen zou ongeveer 4 a 5 uur duren, gaan en keren bijna een hele dag. Als er dan nog aan de motor gesleuteld moest worden was dit een bijna niet de doene missie. Op de site van American Twin stonden geen openingsuren zodus zouden we het ons riskeren om onaangekondigd naar daar te rijden. De zaak is gelegen op de route nationale maar dit vind je niet op de gps, de rue nationale echter wel. Heel gemakkelijk te vinden langs de autosnelweg. Wel opletten op je snelheid ,er wordt duchtig gecontroleerd en geflitst in Frankrijk. Na anderhalf uur rijden vonden we de rue nationale, het is de hoofdweg in Noeux-les-mines en als je van de autostrade komt steeds rechtdoor. Er stond een ural buiten dus we hadden geluk,het was open. De poort stond open en de eigenaar was aan het werk met een ural. Heel vriendelijk persoon die alles liet liggen om ons uitleg te geven over het reilen en zeilen van zijn zaak. In de werkplaats stonden vier nieuwe urals waaronder een ranger. Allemaal nieuwe modellen. Er stond ook nog een oude solo bij waarvan hij vertelde dat het de motor was van zijn vrouw. American Twin verdeelt al 11 jaar ural en verkoopt veruit de meeste urals in Frankrijk. Niet gigantisch groot (dat hoeft ook niet) maar alles wat je nodig hebt kan je verkrijgen. Er zijn wekelijks bestellingen zodus lang op onderdelen hoef je niet te wachten. Indien je interesse hebt om een nieuwe ural te kopen om in België mee rond te toeren geen probleem. Alle papieren worden in orde gebracht en het enige dat je nog zelf moet doen is langs de douane gaan om je btw en je inschrijving te betalen. Makkie dus. In het verleden had hij al aan Belgen verkocht, geen probleem hier. Je kon je onderdelen ook bestellen via internet of telefonisch bij hem. Als je van plan was persoonlijk naar ginder te gaan was een belletje (0033-3.21.27.12.25) je zekerheid dat hij open was. Zo ver rijden om voor de deur te staan is niet aan te raden. Opsturen van je stukken is geen probleem maar de kosten lopen nogal op voor de franse post. Nu is het zo dat je bij de nieuwe urals niet veel stukken nodig hebt daar het zeer betrouwbare motors zijn geworden. In ons geval hadden we nieuwe remplaketten en een dichting van de oliefilter nodig. American Twin repareert en regelt ook oudere modellen maar enkel indien die nog in goede degelijke staat zijn. De echte oude modellen(roestige en versleten) vind je er niet. In de showroom stonden enkel vintage harleys dewelke hij ook verdeelt en onderhoudt. Ook mannequins is een onderdeel van de verkoop in zijn shop. Deze zijn voor de verzamelaar van oorlogskleding die hun waar zo geëtaleerd stellen. Naast een oude harley is dit een tijdsgebonden display voor de liefhebber. Voor de mannequins staat hij ieder jaar in Ciney op de militaria beurs. Voor de urals stond hij vroeger in Wieze maar nadat er in België een verdeler was is hij er mee gestopt. Voor de toekomst zou het kunnen zijn dat hij dit weer opneemt zodat het voor ons misschien gemakkelijk is om zo aan onze stukken te geraken. Maar zover was het nog niet. Een heel vriendelijk persoon die gedreven was voor zijn passie voor oude motoren en urals. Zo iemand zochten we en naar onze mensenkennis te oordelen hadden we dit in deze heel vakbekwame persoon gevonden. Het jaarlijkse onderhoud laten we liever doen door een vakman want als halve leek kijk je soms over dingen die soms heel belangrijk zijn en op termijn je geld besparen. De rit naar Noeux-les-mines was heel leerrijk, geruststellend en zeker de moeite waard geweest. Een aanrader aan al diegenen die ook op zoek waren naar een degelijke mekanieker. Het was niet bij de deur maar voor onze gemoedsrust hadden we dit zeker over. En met deze tevreden gedachte keerden we naar ons belgenlandje weer.
Net als zovelen voor hun en ook voor diegenen die nog gaan volgen is het hartverscheurend te moeten zien dat je zaak die je wilde opbouwen niet de winstmarge maakt die je nodig hebt om te overleven. Met andere woorden : je gaat failliet. En zo is het ook verlopen met Northsiders. De verkoop van urals is al niet zo denderend en in tijden van crisis zijn de mensen niet geneigd om veel geld te verleggen om hun hobby te beoefenen. Zelfs zonder crisis is het een heel kleine markt met enkel de echt geïnteresseerden die met zulke machines rondrijden. Ook al namen ze er side-cars en royal enfield bij,nog dan is dit ook een niche-markt. Aan enthousiasme en kennis van de materie zal het zeker niet gelegen hebben. Alexis en Manu waren er steeds voor te vinden om hun kennis te delen, degelijke mannen met een degelijke kennis. Je was steeds welkom ,gewoon om een pintje te drinken en over de motors te praten. Je motor werd er uitstekend onderhouden en tips kreeg je zonder ernaar te vragen. Uiteindelijk gaat het om wat je omzet en zonder die omzet moet je wel sluiten. Spijtig maar helaas. Persoonlijk ben ik wel blij dat ik Northsiders mogen meemaken heb. Prima mannen met het hart op de juiste plaats. Maar net zoals met veel dingen weet je nooit hoe het verder zal verlopen, misschien plannen ze nog iets als de crisis op zijn einde is. Zeg nooit nooit. En dit wereldje is zo klein dat we elkaar ooit nog wel eens tegen komen. Alexis en Manu : Thanks for the nice times.
Na 8000 km gereden te hebben was de band vooraan en zijkant stilaan versleten. Er lagen nog misschien voor 500 km rijgenot op maar veiligheid primeert. Een slipje die ik gemaakt had op natte ondergrond was het bewijs dat de banden aan vervanging toe waren. De voorkant was weggeschoven recht vooruit ipv naar rechts zoals ik voorzien had. Nog wel dat je met zo een motor geen hoge snelheid haalt anders was het anders afgelopen. De keuze viel op een michelin-band M45.Geschikt voor alle terrein en qua prijs nog redelijk goedkoop. Wanneer je bij North-siders een band laat plaatsen kost dit ongeveer 170 per band. Ze zijn verplicht om deze in te doen via de invoerder in Oostenrijk en dat maakt het duur. Vanuit china naar rusland en dan naar oostenrijk en zo naar belgie. De kosten van het vervoer zijn duurder dan de band zelf. Geplaatst ging het ons per band 84 kosten.Mijn bandenman was verhuist naar enkele straten verderop. Voor de geïnteresseerden Misha autobanden ,Brusselsesteenweg 259 Lebbeke 9280 telefoon 052 460110.De achterband ging ik meenemen om een andere binnenband in te steken aangezien er gering verlies op was (door het stil staan van de motor). Een motorcross-binnenband ging de huidige vervangen. Dikker en ook veel steviger. De motor moest dus helemaal omhoog van de grond. Ik heb enkele tijd geleden een krik gekocht van Atlas met een hefvermogen van 680kg. Deze was dan ook nog eens verlengd en belegd met rubbers. De gehele motor kon dus omhoog maar dat was ik niet van plan omdat dan de uitlaat aan de rechtse kant er af moest. Vooraan met de aangepaste kleine krik en dan steunen onderzetten en achteraan de grote krik. Geen problemen daar. Bij het side wiel echter wel. Na alles losgemaakt te hebben gaf het wiel geen krimp. Gewoon niet af te krijgen. De rem ook al losgemaakt( ook al is dit niet nodig) maar nog gaf het niet mee. Na een half uur met een blok hout er langs de achterkant tegen te kloppen kwam het eindelijk los.De volgende optie was de side-car demonteren(8 bouten)of een trekker te plaatsen om het wiel er langs buiten af te trekken.Maar een beetje geluk is steeds meegenomen.Waarschijnlijk een braam die de weg versperde. Het wiel was er nog nooit af geweest en zulke dingen kom je dan wel eens tegen. Een simpel klusje kan steeds een taak worden bij een ural. De remmen achteraan en op de zijkant waren bijna nog niet gebruikt. Enkel de remblokken vooraan zijn ver versleten omdat ik het meeste vooraan rem. Niet aan te raden maar gewoontes leer je niet zo snel af. Das een werkje voor binnenkort. De banden waren besteld .Binnen enkele dagen alles weer monteren en we konden er weer tegen om veilig de baan onveilig te maken
Het moet niet altijd een side-car hebben om een ural te zijn
In de loop van de tijd zijn er velen die ombouwingen gedaan hebben aan hun ural. Geen twee urals zijn hetzelfde. Op de ene vind je zulke richtingaanwijzers,een andere veranderde de uitlaat en zo zijn er talloze aanpassingen die je kan doen. Het moet niet altijd de verplichte side-car hebben als je je eigen ding wil doen. Je kan soms een ural op de kop tikken voor een heel schappelijke prijs. Als je het zo niet ziet zitten om met een side-car rond te hossen is het verwijderen ervan kinderspel. Wat er overblijft is een heel praktische motor waarmee je je naar hartenlust kan laten gaan om hem aan te passen. Als er de nodige papieren dan nog bijzijn heb je geen probleem om er een solo van te maken. Schouwing voor motoren bestaat in belgie (nog) niet en dus kan je je verbeelding los laten. Meestal zie je in het straatbeeld de gekende harleys maar een omgebouwde ural zal meer hoofden doen draaien. En dit aan een fractie van de harley-prijzen. Half-open uitlaten,ander zadel,zwarte wielen,tweaks die niet altijd veel geld moeten en hoeven te kosten.Alles eraf gooien en een naked-bike van maken,het zijn enkel van vele ideeën waar je kan mee spelen. Onderdelen vind je nog genoeg via de bekende kanalen(kapaza(Fred),marktplaats,e-bay,uralzentrale). Er is nog van alles van onderdelen te vinden in ons belgenlandje ook. Een degelijke motor die goed draait is een goed startpunt,de rest vogel je wel uit wanneer het probleem zich voordoet. Als je het bekijkt als project is dit de goede instelling. Iets om je bezig te houden in de winterperiode. Het zal misschien niet honderd procent zijn zoals je het eerst had voorgesteld maar sommige dingen wijzen zichzelf de weg en meestal heb je dan nog iets dat wat beter is dan wat je in gedachten had. Om je even op weg te helpen heb ik deze fotos erbij gezet(een bobber,een caféracer en een chopper).Misschien is je interesse gewekt en heb je zo een idee om de gure wintermaanden door te komen. En wie weet komen we elkaar eens tegen op de baan, youl never now!
Aangezien er jaarlijks in Spa een grote rommelmarkt is besloten we dit jaar er met de motor naar toe te gaan. Er is dan wel niet veel plaats om iets mee te nemen maar dat hoeft niet altijd. In de week had ik de motor al rijvaardig gemaakt(banden druk en oliepeil nagezien). Als de ural een tijdje stil staat verliest hij wat druk op sommige banden. Bij frequent gebruik van de motor is dit niet het geval. De bagage stond al gereed en het weerbericht zag er toch enigszins goed uit. Alle elementen voor een leuke rit waren aanwezig. Zaterdagmorgen om 10 u werd het startschot gegeven en weg waren we. Via Halle,Waterloo,Rixensart,Jodoigne,Hannut, Frace-Hollogne naar Luik en vandaar verder naar Verviers waar we 2 overnachtingen geboekt hadden in het 4 sterren hotel Van der valk. De baan was uitgestippeld via de steenwegen maar met onze gps wist je nooit waar je kon terechtkomen. De kortste baan en autosnelwegen vermijden zo hadden we de gps ingesteld. Wat ook soms kon zeggen dat we onverharde wegen konden tegenkomen. De rit verliep vlot en halverwege hadden we een rustpauze ingelast. We waren vertrokken met grijs weer dat inmiddels plaats had gemaakt voor een licht zonnetje. Prima weertje om in te rijden. Na 172 km waren we ter plaatse. Dat dit niet de kortste baan is is wel duidelijk, maar dit hoeft ook niet altijd want zo zie je eens iets anders. Uitgepakt en iets gaan eten was nu aan de dag orde. 5 uur hadden we er op gereden wat een gemiddelde snelheid betekent van 30 per uur (pauzes niet meegerekend).
De dag nadien waren we gereed om naar Spa te vertrekken. Een hele grote rommelmarkt waar zowel frans als nederlands gesproken wordt. Heel leuk en de moeite waard om eens naartoe te gaan. Allerlei leuke dingen gezien en bijna heel de dag rondgestruind. Veel beziens gehad met onze motor. Met enkele items in ons bezit nog een ritje gemaakt en vervolgens terug naar Verviers om daar het centrum eens te bezoeken. Het moet wel gezegd dat Verviers de moeite waard is om eens te bezoeken. Moderne winkelstraten met ook mooie bezienswaardigheden. Je vind er je gading wel.
Maandag morgen was het alweer tijd om in te pakken en de terugweg aan te vatten. Alles ingepakt en de weg in tegenovergestelde richting lonkte al. Het weer viel nog steeds mee, er was geen regen maar we hadden te maken met een gure wind. Niet plezierig maar we konden er tegen. Tegen half 4 stonden we weer op onze stoep. De kilometers die we afgelegd hadden waren er meer dan de heenreis maar enkele malen hadden we moeten omrijden wegens onverharde wegen. Karresporen waar enkel een tractor door kan vermijden we. Bij aankomst stonden er 500 km op de teller bij. Niet slecht voor een weekendje weg. De motor had nog maar eens bewezen dat het een degelijke machine was, geen klachten hier. Het weekend was voorbij maar er was weer een stukje uralgeschiedenis geschreven.