De afspraak bij American Twin was reeds een tijdje gemaakt en deze zaterdag was de rit zodus voorzien. Naar Noeux-les Mines is niet bij de deur maar we hebben het er voor over. Heen en terug zo een 300 km. Best te doen met een nieuw model motor. Smorgens vroeg aanzetten was wel een must. De dag ervoren reeds getankt en alles nagezien. Die dag was het redelijk koud maar daar konden we ons op voorzien. Richting Kortrijk en nadien zo Frankrijk in om via de gps tot bij american twin te geraken.Ik had Claude al verwittigd wat er moest gebeuren zodat we de benodigde stukken voorradig hadden. Zoals altijd was zijn antwoord :no problem. Alle olie moest vervangen worden tesamen met regeling van de carburators en nog wat kleine dingen die moesten gesmeerd worden en nagezien. De reis verliep heel vlot maar bij nadering van Noeux-les-Mines gaf de gps aan dat we rechts moesten. Nu is dit reeds een oud modelletje van gps die soms eens tilt slaat. We waren al op een paar plaatsen belandt die hij verkeerd aangaf en wat soms heel mooie en verrassende resultaten gaf. Zo kom je eens op plaatsen die je anders nooit ziet. Zo kwamen we op een peage. Terugkeren was er niet meer bij. Een ticket genomen en de weg nog even gevraagd aan een behulpzame dame van de peage en na de eerste afrit kwamen we midden in Noeux-les-Mines aan. Heel wat korter en voor die 50 cent die we moesten betalen was het goed meegenomen. Claude was blij ons te zien. Motor binnen gezet en onmiddellijk de handen uit de mouwen. Alle olie: motor, transmissie en cardan vervangen. Bewegende punten gesmeerd, carburators geregeld, kleppen nagezien, een andere benzinedarm gestoken met een bredere diameter zodat er betere benzinetoevoer was. Regeling van de koppeling herzet. Je kan dit allemaal zelf maar soms ben je sommige dingen zo gewoon dat je ze als normaal aanziet, terwijl het dat niet altijd is. Een vakman weet wat wel en niet goed geregeld is. Daarom vind ik zo een bezoek altijd nuttig. Bij Claude leer je ook altijd iets bij. Je mag gerust blijven kijken terwijl hij werkt: no problem. Er zaten vooraan en aan het zijspan nieuwe banden. Baanbanden van een gewone motor. Het raakvlak is altijd minder daar dit ronde banden zijn en we ons niet moeten leggen in de bochten. Een oplossing daar vlakke banden moeilijk te verkrijgen zijn in België in maat 18. Maat 19 geen probleem maar de retromaat is niet te verkrijgen in vlakke banden. Nu had hij er nog liggen. De juiste maat in het juiste merk. Normaal gezien kosten deze 119 het stuk. Voor 72 btw inclus mocht ik deze meenemen. De prijs was een weggever en zo hebben we ons 3 banden gekocht. Het is nog wel niet om onmiddellijk te plaatsen maar indien we ze nodig hadden was het nog enkel plaatsen. Een koopje. Zo was het onze rit meer dan waard geweest. Na het volledig nazicht (2 uurtjes) waren we gereed om de terugweg aan te vatten. De gewone weg genomen, zonder péage en na een goede 3 uurtjes zetten we weer voet in ons aalsters land. Een heel goed verlopen rit met veel zichten en mooie wegen. Nog even meegeven dat Noex-les-Mines een skipiste heeft,veel water en mooie zichten. Niet enkel voor onderhoud maar ook als vakantiebestemming bijzonder leuk. Iets om te onthouden voor later. Na een lange dag even tevreden terugblikken op al dat moois. En met een prima motor konden we de zomer aanvangen.
Nu de winter stilaan op zijn einde loopt is het tijd voor het jaarlijkse onderhoud. Ook al was het een zachte winter en viel er niet veel sneeuw, de retro had toch een tijdje stilgestaan. Behalve de korte ritten(die ik niet altijd neerpen wegens geen relevantie) had de motor toch een tijdje niet gereden. Het is steeds beter als je van plan bent om de motor een paar maanden stil te zetten dat je er de benzine uithaalt. 2 a 3 maanden stilstaan doet de benzine geen goed. De benzinetank leeg halen is een kleintje en dan starten tot de carburators leeg zijn is dan een must. Benzine die in je carburators blijft staan geeft op den duur een geel laagje af en dat komt de werking niet ten goede. In benzine zit een product dat achterblijft als de rest is verdampt en het is dat product dat nadien de problemen geeft. Daarom probeer ik zelfs in de winter te rijden om zulke problemen te vermijden. Als er gestrooid wordt zal je me natuurlijk niet op de baan zien want zout vreet alles aan. Bij een gewone kuisbeurt ben ik ongeveer een hele dag in touw en als er zout aan te pas komt gemakkelijk twee. De motor wordt dan op blokken gezet en omhoog gekrikt met een verbrede atlas krik met een plateau die gemakkelijk 600 kg aankan. Nazicht van de bougies kan ook nooit kwaad als we dan toch bezig zijn. Het algemene onderhoud doe ik zelf maar voor de meer gespecialiseerde dingen ga ik toch liever naar de mannen die er meer van weten. Bij zo een onderhoud leer je wel altijd iets bij. En de vakman weet het beter want van horen zeggen hoor je veel. De ene persoon zegt het zo en de andere anders. Wat is dan het beste voor jouw motor? Voor je het weet doe je iets verkeerd en dan heb je misschien meer kosten dan je voorzien had. Daarom kies ik voor een degelijke vakman. Zodat we met een gerust hart kunnen rondrijden. Nu het esthetische onderhoud gedaan is tezamen met de kleine dingen en aanpassingen is het tijd voor een afspraak bij American Twin in Frankrijk. Zo kunnen we ongestoord van deze komende zomer genieten.