Met het verloop van de jaren hebben we al
menig ural en dnepr tegengekomen.Een veel voorkomend onderwerp is altijd de
ontsteking.Sommigen zweren bij de oude manier met kontaktpunten ,anderen
blijven bij een elektronische ontsteking.Wanneer je verandert van een gewone is
het niet altijd gemakkelijk om hetzelfde resultaat te verkrijgen bij de
elektronische.Regeling doet veel maar dan moet je het wel weten hoe het te
doen.De condensator geeft bij de gewone ontsteking ook al eens de brui
eraan.Een kleine kost om dit in stock te hebben.Sommige bobijnen doen het goed
bij de elektronische ontstekingen maar als je er ééntje hebt van minderwaardige
kwaliteit dan ben binnen de korste keren te voet aan gang.Een 2pk bobijn bij
een gewone of elektronische ontsteking doet het prima als vervangmiddel voor de
bijgeleverde bobijn.Daar heb ik nog niemand over horen klagen.Veel
betrouwbaarder dan de gewone bobijnen.Sommige systemen werken jarenlang zonder
maar één keer naar om te kijken ,anderen hebben er niets dan problemen mee.Ural
vond het tijd om het welles -nietes-spelletje te eindigen.En zo kwamen ze met
een geheel nieuwe ontsteking voor de pinnen.Het is er ééntje van ducati.Waarom
zelf iets zoeken als het reeds bestaat.De regeling is een elektronisch doosje
dat zich onder het zadel bevindt in een afgesloten compartiment.Water of stof
kan er niet bij.Via een draad word de puls doorgegeven naar een vast stuk.Geen
bewegende stukken meer in de ontsteking zelf.Wanneer er iets stuk gaat kan het
enkel door blootstelling aan vocht of stof.Nu kan er altijd iets kapot gaan
zonder de minste reden.Ook je televisie geeft er soms spontaan de brui aan
zonder dat je iets zelf deed.Maar het beperken van bewegende onderdelen sluit
al veel problemen uit.Regelen is niet meer nodig,gewoon monteren en aansluiten
en 'thats it'.Wanneer je verre reizen onderneemt er ééntje op reserve meenemen
en op vijftien minuten bij je bij deze panne weer onderweg.Een kind kan de was
doen bij wijze van spreken.Ural had het goed begrepen.Na de revolutie kwam er
ook bij ural de evolutie.
Het belang van een landkaart is
onschatbaar.Zondagmorgen werd ik wakker en de regen gutste naar beneden.Zoals
iedereen zou doen was wachten het enige verstandige dat ik kon doen.Maar daar
ben ik nu éénmaal niet zo goed in.Tegen 6 uur had ik er stilaan mijn buik van
vol dat het bleef regenen.De gps kon ik niet gebruiken daar de voorziening niet
regenbestendig was,evenals de gps zelf.Een motorgps was een oplossing geweest
maar afgewezen wegens te duur en te weinig gebruikt.Nu heb ik altijd een
landkaart mee van het land evenals een kaart van het land waar ik naartoe
ga.Steeds handig als de gps geen ontvangst heeft of stuk gaat.Even uitpluizen
waar we zaten,de richting bepaalt en indien nodig konden we aan de slag.De
bepakking stond al gereed en de tent bij elkaar pakken was nu ook geen groot
werk meer.Het voorbeeld van een zijspan(als je alleen rijdt)is dat je alles in
het bakje kan proppen.Nadien als je thuis komt heb je nog tijd genoeg om alles
te drogen en in de oorspronkelijke staat te maken.Zo gezegd zo gedaan en om
kwart na zes begon de terugtocht.De regen kwam in bakken naar beneden.Met een
open helm in de regen met enkel een buff en zonnebril is nu ook niet het
comfortabelste.Maar daarvan laten we ons niet weerhouden.Vanuit Kwadendamme was
het even opletten dat ik niet misreed maar éénmaal de weg naar Vlissingen
gevonden was het geen probleem meer.Na een tijdje stond er zelfs al Sas van gent
op de borden.In de tunnel was het even bekomen van de neerslag maar daarna viel
het weer met bakken naar beneden.Tanken moest ik ook nog doen want tot de
reserve kon ik maar 200 km rijden en de dag ervoor hadden we ook al de nodige
130 km gedaan.Ik zou het wel zien als het zover was.In uiterste nood reed kon ik
ook nog op reserve verder.Het bleef regenen met af en toe gietende regen.Na de
nodige kilometers was alles drijfnat.Regenkledij is ook niet berekent op zulke
toestanden.Het water stond zelfs in mijn bikerboots.Wanneer je doornat bent kan
je niet natter worden en is het ook niet erg meer als het dan ook blijft
regenen.Honderd kilometers naar huis en niet éénmaal is het opgehouden met
regenen.Maar ik heb er van genoten.Als je weet dat er je thuis een warme douche
wacht zit je daar niet veel mee in.Terugkomen is steeds plezant.Genieten ,ook
van zulk weer is de boodschap.Je hebt een ural en alle ritten zijn tof,ook de
natte.De echte bikers heb ik toen niet gezien.Die zullen waarschijnlijk enkel in
de zon rijden zeker.Ik heb wel veel animo gehad van passerende
auto's,waarschijnlijk maken ze dat niet veel mee,een zijspan in de gietende
regen.Na twee uurtjes ben ik thuisgekomen met 225 km op de teller en nog steeds
niet op reserve.Bij zuinig rijden denk ik dat je er gemakkelijk 300 km uit een
tank haalt.De motor in de garage en de douche in.Het uitpakken is voor de
namiddag.In totaal staan er 370 km meer op de teller.Het was een heel leuk
weekend.Met dank aan Cobi en Winand voor het organiseren van dit voor mij heel
geweldige weekend.
Een ural of dnepr zijn nogal redelijk pannegevoelig.De nieuwe motoren zijn een ander verhaal maar de oudere modellen (tot 2009)hebben er nogal onder te lijden.Vrijdagavond was Jan toegekomen met de mobilhome en daarachter de aanhanger met daarop zijn dnepr. In de vorige weken veel werk aan gedaan maar toen hij hem wou starten gaf de motor geen krimp meer.Nu begon het al donker te worden en de panne werd maar niet gevonden.Na een nachtje slapen en de nodige hulp werd een gebroken kabel gevonden die geen stroom meer gaf aan de bobijn.Met steeds het nodige gereedschap aanwezig werd het euvel snel verholpen. Tijdens de zaterdagrit stond er nog iemand in panne met een losgekomen ontsteking.Evenals iemand anders die een gaskabel had die los was gekomen.Steeds met de hulp van de ervaren (en mindere ervaren maar steeds hulpvaardige)leden werden de problemen opgelost.In groep is het steeds plezierig omdat er steeds meerdere meningen zijn en uiteindelijk vinden ze het wel.Ook iedereen heeft wel iets bij dat bijdraagt aan het repareren van het probleem.Ook een vierde persoon met een lekke band werd geholpen.Hij had het reservewiel mee en de krik maar mankeerde een blokje hout om hem hoger te krikken.Zelfs dat had iemand voorzien.Een pomp of mini-compressor behoort ook tot het basispakket zodat de band oppompen geen probleem is. Beter te veel dan te weinig is bij sommigen hun motto.Het zijn geen nieuwe motoren en vroeg of laat heb je wel eens mankementen.Voorzien is beter maar daar heb je niet altijd zeggenschap over.Bij de nieuwe lichting motoren is de kans op mankementen veel kleiner.Carburators,ontsteking enz.. zijn modern en de kans dat er iets aan mankeert is dan ook veel kleiner.Wat niet wegneemt dat er altijd iets stuk kan gaan.Zelfs japanse motoren staan in panne.En een platte band kan iedereen overkomen.Tot nu toe is hier de balans een stuk achterlampje van het zijspan.Maar dat komt door de vele putten en bulten die we tegenkomen.Een baanmotor is dan ook niet gemaakt voor of-road rijden.Maar als het daarbij blijft dan ben ik nog een heel gelukkig mens.
Zaterdag stonden we op met prachtig weer.Het zonnetje scheen volop dus dat beloofde al veel goeds.Na het nodige ontbijt maakten we ons gereed voor de rit.De personen die de rit organiseerden hadden hun best gedaan om een mix te maken van kleine wegjes afgewisseld met de grotere banen.Er waren twee off-road stukken voorzien maar op aanvraag hebben ze dit laten vallen aangezien een ural retro lager bij de grond ligt dan de andere motors.De weg liep lang een karrespoor en daar zou de onderkant zeker en vast de grond raken.Beter voorkomen dan brokken te hebben werd dit dan ook geschrapt.De ene na de andere kleine weg doken we met de motors in.Glooiende landschappen,afgewisseld met water langs alle kanten.Mooie banen met heel weinig of geen verkeer.De vrijdagavond waren we de haven van Yrseke ook gaan bezichtigen en ook zaterdag kwam er een haven op onze route.Schepen zoals je ze op tv ziet maar in het echt toch veel groter en immenser.Wat ook opviel was dat je bijna geen mensen tegen kwam,heel anders dan in vlaanderen.De moeite waard om ginder te rijden.Je reed nog echt in de natuur wat heel relax is.Voor de middag was er een bezoek gepland aan het bevrijdingsmuseum.In Zeeland is er geen gebrek aan museums maar dit was er ééntje dat zeker en vast de moeite waard.We werden ontvangen met een kruidig stuk appeltaart met koffie.De curator legde tijdens de rondleiding alles uit op een leuke en leerrijke manier. http://www.zeelandmuseumland.nl/pagina's%20musea/bevrijdingsmuseu.html . Na deze rondleiding was het verder naar de volgende stop. Op de middag was de stad Middelburg voorzien,de hoofdstad van Zeeland. Heel leuk,de bussen stroomden daar toe.Een hele varieteit aan mensen en culturen.Zeker en vast de moeite waard om eens te bezoeken. http://www.visitmiddelburg.nl/ .Je vindt er voor iedereen iets zowel op gebied van winkels als op gebied van cultuur. De terrassen zaten er vol en om iets te eten of drinken moest je zeker niet zoeken. De lokale politie had zelfs interesse in onze motors,maar dan wel op positieve manier.De rit werd verder gezet en zo kwamen we stilaan terug richting camping.Die avond was er een barbeque voorzien en konden we allemaal aanschuiven.Na de nodige voedselopslag kwam de boer met een kampvuurtje stoken af.Motormannen en een kampvuur is zoals friet met mayonaise,het één kan niet zonder het ander.En zo kwam na een hele leuke dag er stilaan een einde aan.Dit was er één om niet te vergeten.
We waren al verschillende malen naar Zeeland geweest ten tijde van onze eerste ural.Heen en terug naar Tholen was ons niet vreemd.We reden naar Antwerpen en van daar verder Zeeland in.Aangezien dat je langs daar snelweg moet nemen was dit geen optie met de motor.Ook was de afstand veel langer indien we langs Gent gingen.Het verschil bedroeg maar even 35 km.De beslissing was zodus snel genomen.Ik moesten door de westerscheldetunnel en de tol bedroeg 2.5.Een peuleschil als je de afstand,benzine en tijd in rekening bracht langs de andere kant.Zo gezegd ,zo gedaan.De motor stond al gereed en de tent en alle benodigdheden waren reeds ingepakt.Om 10u45 werd het startschot gegeven en weg was ik.De rit naar Gent en daar de R4 op naar Zelzate was het plan.Van daar richting Terneuzen en zo naar de tunnel.Een heel gemakkelijke baan en na 1 uur en 15 minuten bevond ik me op nederlandse grond.De tunnel was een gemak 6,6 km lang.De auto's en vrachtwagens scheurden je wel voorbij maar je zag ze tenminste al van ver komen.Het betalen verliep heel gebruiksvriendelijk.Je moest wel langs de kassa want pinnen is er voor een motor niet bij.En zo kwam ik in Zeeland aan.De gps was gemakkelijk en duidelijk.En voor ik het wist was ik in Kwadendamme.een heel typisch Zeelands dorpje.De afspraak was in mini-camping het kwedammertje.Je ziet ginds langs alle hoeken en kanten van die mini-campings,keuze genoeg.Meestal zijn het boeren die er dit nog buiten hun gewone werk bijdoen.Ik moet zeggen :heel vriendelijke mensen en hun terrein was voorzien van alle nodige faciliteiten. http://www.kwedammertje.nl/ Aan te bevelen voor iedereen die Zeeland wat verder wil bekijken met de tent of caravan.En na het plaatsen van mijn tentje was ik gereed om de rit van de volgende dag aan te vatten.