In Nederland is er verandering op til voor de motors met zijspan. Motors ingeschreven vanaf 30 april 2009 hebben een keuring (homologatie) en het gelijkvormigheidsattest vermeldt ook dat het over een motor gaat met zijspan. De nieuwe motors van Ural hebben dit vermeldt staan op het gelijkvormigheidsattest en zijn zo in orde voor de nieuwe wetgeving. Motors ingeschreven van voor 30 april 2009 met een zijspan kunnen nu (tot 1 juli 2016)nog gratis en zonder keuring een aanpassing krijgen voor hun gelijkvormigheidsattest. En aangezien er velen gewoon een zijspan geplaatst hebben zullen bij deze personen dat niet vermeldt zien op hun gelijkvormigheidsattest. Indien dit niet gemeld is en je krijgt controle op de baan(na 1 juli 2016)dan krijg je een boete en moet je verplicht je motor laten keuren en na die keuring je gelijkvormigheidsattest laten aanpassen. Nu is dit zeker niet gratis. De keuring en de aanpassing zijn ten laste van de eigenaar. Nu zal je zeggen: das een piece of cake. Ware het niet dat er een remtest hoort bij die keuring. Nu weten we allemaal dat de remmen van de oude urals en dnepprs niet van zulke goede kwaliteit zijn dat ze voldoen aan de hedendaagse normen. Trommelremmen alom en remmen is een overschat gegeven bij deze motors. Het remt maar het niveau van een schijfrem is ver te zoeken. Wat de normen zijn van die remtest zullen we maar weten na 1 juli 2016. Wat vast staat is dat er velen niet zullen doorgeraken, ook al doen ze nog zo hun best. Registreren en zodus die keuring vermijden is beter voorkomen dan nadien op de blaren moeten zitten. Die keuring zal ook wel andere dingen bevatten: emissie, algehele staat, aanpassingen enz .In feite spreken ze na 1 juli 2016 over een homologatiekeuring en das niet hetzelfde als de jaarlijkse keuring. Al je aanpassingen kunnen dan in theorie terug te draaien zijn tot wat de wetgeving op dat moment zegt. Zo ken ik er enkele rondrijden met zelfgeklopte chassisnummers en aangepaste papieren. Zoiets aanpassen is voor sommige motors misschien niet te doen. Nu spreken we over dit gegeven enkel en alleen over Nederland. In België is het nog niet zover. Maar éénmaal daar doorgedreven moet er maar één politieker zijn die geld ruikt voor de schatkist en belgenland is de volgende in lijn. Hier in België rijden er volop zijspannen zonder aanpassing in hun gelijkvormigheidsattest. Ook velen laten hun motor verzekeren als gewone motor zonder vermelding dat het over een motor met zijspan gaat. Bij een ongeval kan de verzekering weigeren te betalen wegens geen correcte gegevens van het voertuig. Je kan drie personen vervoeren en de verzekering weet maar over twee plaatsen. Alle redenen zijn steeds goed om niet te moeten betalen, zo kennen we de verzekeringen. Maar gelukkig gaat het nog altijd over ons buurland. We blijven er tot nu toe van gespaard. Indien er bij ons ooit een motorkeuring of zoals in Nederland een aanpassing van je motorgegevens komt, dan zullen velen met een verkeerd gelijkvormigheidsattest hun motorzijspan moeten laten keuren als zodoende. Zover is het nog steeds niet. Op de zaken vooruitlopen moeten we nu ook niet doen. Maar een keertje kijken of we wel goed verzekert zijn als zijspan is een kleine moeite. Kleine aanpassingen in je polis voorkomen later grote problemen. En zoals altijd gaan we voor geen problemen.