Nu de retro reeds een tijdje in mijn bezit is(2011), is het misschien niet slecht om eens de balans te maken. Maar twee stuks ooit verkocht in België. De gedane kilometers bedragen 8200, wat niet slecht is aangezien het een vrijetijdsmotor is en niet echt de auto vervangt. De rijtijd en kilometers bedragen het dubbele of in sommige gevallen het driedubbel van een gewone motor zodus mogen we niet klagen. Het mag altijd meer zijn maar beroepsbezigheden houden ons soms serieus tegen. In het weekend werken is niet altijd positief voor de bestaande ritten. Qua onderhoud mogen we ook niet klagen: drie nieuwe banden, olie en oliefilters. De veer van het contact van de achterrem was ook vervangen, die was ergens zoek geraakt bij één van de ritten. De aansluiting van de gashendel was aangepast omdat deze de benzinetank raakte. Een stukje afzagen en alles een kwartslag draaien en dat was ook weer ok. Een nieuwe dichting van het oliefilterdeksel was ook geplaatst daar bij het onderhoud deze te hard was aangedraaid en geplet was. Resultaat: olieverlies. Een nieuwe geplaatst tesamen met het nieuwe model oliefilter. De remblokken die we ook op hetzelfde moment gekocht hadden waren on stand-by voor wanneer dit kortelings ook moest gebeuren. De dichting van de alternator/motor was ook vervangen wegens lekken. Niet goed geplaatst vanuit de fabriek of geen goede kwaliteit? Kleine dingen maar simpel op te lossen. We hadden maar eenmaal in panne gestaan. Bij het tanken een darmpje per ongeluk van de carburator afgetrokken en zo startte hij niet meer. Na twee minuten zoeken het euvel gevonden en deze vastgemaakt met een strip zodat dit niet meer kon voorvallen. Al bij al valt alles reuze mee qua slijtage en brokken. Het is geen gewone motor en alles ziet ook meer af door het gewicht op drie wielen. Op twee wielen gaat alles vloeiender maar dat neemt ook het rijplezier weg dat we op onze ural volop vinden. De motor wordt ook gebruikt om soms eens naar het werk te gaan en ook voor diverse boodschappen. Niet de moeite om over deze kleine ritten iets neer te pennen maar zo houden we onze machine rijvaardig. Het is en het blijft een leuke hobby. De blikken die je krijgt, de steeds geïnteresseerde personen die spontaan komen babbelen, de hoffelijkheid van andere weggebruikers om je door te laten of zelfs te escorteren (op de autostrade tegen 80 km/u) maken het steeds leuk. Veel recente lange ritten zijn er niet geweest, maar dit is iets van lange adem. Zo een machine koop je voor (heel) veel jaren. Als bevlieging moet je dit zeker en vast niet doen. De prijs en het rijden zelf maakt dat je snel met je voeten op de grond staat. Je weet nooit wat er in petto is. Als de balans gemaakt is mogen we stellen dat het zeker en vast positief is. Beginnende ural-rijders mogen gerust zijn: het is een degelijke machine. De problemen die er vroeger waren zijn opgelost. Enkel een belgische invoerder ontbreekt nog maar de buurlanden zijn nu ook weer niet zo ver. Met tijd komt dit misschien wel in orde. Nog geen minuut spijt gehad van mijn aankoop.