Profiteert ervan:het zijn de laatsten.Met zulke woorden trokken ze de goedgelovige klanten over de streep op de markt.Nu is het bij ural ook zover.Niet dat hun klanten goedgelovig zijn,meer met hun beide voeten op de grond zou ik zeggen.Het zijn de laatste motors met een carburator en trommelremmen.De schijfrem vervangt definitief de resterende trommelremmen.De modellen van 2011 hadden vooraan al een schijf wat de veiligheid ten goede kwam.Nu is dit definitief doorgedreven naar alle wielen.Geen slechte zaak.Ook de injectie is een feit geworden. Alle papieren voor uitvoer zijn in orde en ze worden uitgevoerd naar Europa.De stock voor de modellen met carburator is beperkt zodus voor de favoriet van carburators is het snel zijn geblazen.Persoonlijk vind ik de injectie een grote vooruitgang.Natuurlijk is er het nadeel dat je er zelf niets meer aan kan doen.Het werkt of het is stuk.Zo gaat dat tegenwoordig bij alle voertuigen.Bij stukgaan is het enkel vervangen,repareren is er niet meer bij.De prijs van vooruitgang waar niet iedereen blij mee is.De tijden dat je lag te sleutelen zijn stilaan een vergeten goed aan het worden.Het voordeel is dat er niets meer moet geregeld worden.Net zoals de elektronische ontsteking staat alles goed en hoef je niets meer te doen.Het werkt of het werkt niet.Iets ertussen bestaat niet meer.Vergane glorie zullen de anciens zeggen. Het sleutelen was onderdeel van de motor.Als je na lang zoeken het euvel dat er was zelf kon herstellen dan was de voldoening nog zo groot.Feit maar niet altijd leuk als je onder de baan in panne stond.Feit blijft ook dat er velen hun ural weg hebben gedaan omdat ze steeds in panne stonden en niet altijd ter plaatse hun machine konden repareren.Zelfs thuis met alles bij de hand lukte het soms niet.En zo verdwenen er vele enthousiaste ural-rijders naar de japanse en duitse markt.Het behoort allemaal tot het verleden nu.Vooruitgang ten koste van nostalgie?Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken.De looks blijven hetzelfde maar daar houdt het dan ook op.De eerste foto is het laatste model nog verkrijgbaar met carburator.Waar we het allemaal zeker eens over zullen zijn is dat er zoals bij alles een ander prijskaartje zal aan hangen.Moderner is ook duurder.En daarom is het misschien ook het moment om te kopen vooraleer het echt onbetaalbaar wordt.Het moet nog altijd leuk blijven;ook in onze portemonnee.