Niemand kan zeggen dat ze geen problemen gehad hebben bij de eerste keer dat ze met een side-car reden.Zelf moet ik toegeven dat de eerste maal bij mij eindigde op de verkeerde helft van de straat.De eerste bocht en ik lag er al uit.Nog wel dat het een verlaten industriepark was anders was het misschien slechter afgelopen. Wanneer je een side-car koopt in occasie mag je zelf je plan trekken .Je zoekt dan best een geheel verlaten parking op en je oefent maar tot wanneer je voelt dat het begin er is.Wanneer je van plan bent om er ééntje nieuw te kopen kan je bij Northsiders eerst eens proberen.Het is niet weggelegd voor iedereen want momenteel staat er bij Northsiders een nieuwe motor (gobi) te koop met juistgeteld 150 km op de teller voor een mooi prijsje.Het was de koper zijn ding niet maar indien je het niet op voorhand probeert weet je het dan ook niet.Dus verkopen is de enige optie,zij het met het nodige financiele verlies.Ze organiseren ook regelmatig data waarop je kunt proefrijden.Meestal is dat op evenementen maar het kan ook simpel op aanvraag.Zelfs zondag geen probleem,het is daar soms de zoete inval.Zelfs gewoon voor een pintje (of cola) en een praatje kan je er terecht.Echte bikersmentaliteit. Voor sommigen zal het bekijken van dit filmpje de gedachte oproepen dat het wel vreselijk traag gaat.Tot wanneer je er zelf mee rijdt. http://www.youtube.com/watch?v=R-vS0-WVSMg . Dit zijn in het kort de demo-en testdagen.Leuk om te zien maar nog veel leuker om te doen. Na verloop van tijd heb je het onder de knie en dan gaat het misschien zoals je op het volgende filmpje ziet http://www.youtube.com/user/northsidersbunch?feature=results_main . Maar da's in een heel verder stadium. Alle begin is moeilijk maar uiteindelijk kom je er wel. De persoon in deze filmpjes is binnenkort eigenaar van het nieuwe M70 model.Intussen oefent hij er duchtig op los. http://www.youtube.com/watch?v=5a1-QAXus-4&feature=youtu.be en http://www.youtube.com/watch?v=_ktdnAS_Hls&feature=youtu.be .Het begin is er en de rest zal wel volgen.
Iedereen heeft tegenwoordig een tattoo.Het is nu al een paar jaren een trend geworden.Sinds er op discovery channel programma's over tattoos uitgezonden worden is het een algemeen (of meestal toch)aanvaard gegeven geworden.In de jaren stillekes was dit nog even anders.Nu heb ik al vele jaren twee tattoos (één al meer dan 20 jaar en de andere rond de 15 jaar).Voor ik één van deze twee heb laten plaatsen is er een geruime tijd van bedenking geweest.Wil ik dit wel en wat wil ik?Je moet het voor de rest van je leven meedragen en da's toch meestal een tijdje.Onbezonnen en 'in the heat of the moment' hebben er al velen zich dit beklaagd.Persoonlijk moet ik zeggen dat dit zeker bij mij nooit het geval geweest is.Zo kwam ik op het idee om het ural teken te laten vereeuwigen op mijn arm.Mooi van logo en niet gekend door iedereen.Voor niet ingewijden een mooie tekening,voor ons een diepere betekenis.Het logo staat ook voor degelijke handarbeid.'What you see is what you get' komt er goed in de buurt.Nu kan iedereen daar zijn eigen betekenis op plakken maar daar gaat het bij mij over.Na veelvuldig zoeken naar een goede tattooeerder kwamen we in Limburg uit.Je hebt hier de bekende namen maar het geleverde werk is niet altijd wat het moet zijn.Het zijn rondjes en als er iets is wat moeilijk is dan is het wel perfecte rondjes tattooeren.Bij een andere tattoo kan je nog even afwijken ,niemand die het merkt.Bij rondjes zie je het van ver.Maar na vele maanden nadenken kwam het er eindelijk van.Twee uurtjes werk en het stond er op voor het leven.Perfect gedaan met oog voor detail.Meer moet dat niet zijn.
Een gps is de dag van vandaag bijna onmisbaar.In
de auto kan je het op je gemakje doen.Je hoort en ziet tegelijkertijd op je gps
en da's heel handig.Voor de motor waren we op zoek naar iets gelijkaardig.Waren
we daar even verschoten.Voor een kleine honderd euro heb je al een auto gps maar
voor een motor begint dat bij ongeveer 300 en gaat dat tot 700 a 800.Dit is wel
te verstaan omdat hij ook waterdicht moet zijn.Ook aansluiting op je gsm en
natuurlijk moet je het ook kunnen horen,externe boxjes om in je helm te plaatsen
zijn er ook bij.Nu draag ik verschillende helmen in de zomer en winter zodus dat
was al een eerste probleem aangezien er maar één setje boxjes bij was.Geluid
mankeren was het minste van onze zorgen zolang we het maar konden zien.De prijs
voor enkel de gps vonden we voor hetgeen we kregen ook wel wat veel.En aangezien
we al een auto gps hadden besloten we deze geschikt te maken voor op onze
ural.Een steun hadden we nog van een oud motoscherm,netjes op maat gezaagd en
ideaal.De houder hebben we als autohouder gekocht en het achterste aangepast.Op
de houder en op de gps bevestigden we velcro zodat hij er niet af kon vallen.Een
sigarettenaansteker stond (op aanvraag) al op de motor bij de aankoop.Tegen de
zon hadden we een zwart plastieken klepje dat je met velcro ook gemakkelijk kon
plaatsen en verwijderen.Het was natuurlijk geen fabrieksmotor-gps maar het
voldeed prima.En voor de prijs van de aanpassing (10) moesten we het zeker niet
laten
Als je van avontuur houd is dit misschien je ding.Ieder jaar organiseren ze een ice run.Dit is een rit van 2500 km over bevroren vlaktes en bossen die begint in Irbit en eindigt in een dorpje gelegen midden op de arctische cirkel.Iedereen kan meedoen ,je hebt enkel een internatinaal rijbewijs A nodig.Ze zorgen voor alles ,zelfs voor de motor.Je kan je inschrijven maar de plaatsen zijn wel beperkt.Indien je gekozen word kan je met maximum 2 personen meedoen.De inschrijving bedraagt 2500 pond,das zo een 3100 per team.Niet te onderschatten want je kan je eigen onderdelen verliezen door de extreme kou.Zelfs doodvriezen is een van de macabere gevaren.Ook overvallen of erger behoren tot de risico's aangezien ze het daar niet zo nauw nemen met de wet(als die er al is).Het lijkt me allemaal heel leuk als je het zo bekijkt maar als je bij 30 graden onder 0 (of minder) in panne staat denk je daar misschien anders over.Om nog maar niet te spreken over de wolven en beren die zich in dat gebied bevinden.Een beer van gemiddeld 500 kg is geen uitzondering.Maar de echte avonturier vind dit geen hindernis. Je kan je reeds inschrijven voor volgend jaar en er zijn nog plaatsen vrij.Meer info kan je op je gemak bekijken op deze site http://www.theadventurists.com/the-adventures/ice-run Enjoy.
De Russen hadden al heel vroeg begrepen dat er een grote openstaande markt in Amerika bestond.Met de val van de berlijnse muur waren de mogelijkheden onbeperkt.De Amerikanen hadden ook begrepen dat er geen alternatief was voor zoiets als een ural met zijspan.En zo maakte ural zijn intrede in Amerika.In 1993 kwam er één van de eerste commercials op de markt: http://www.youtube.com/watch?v=8TBzaD9EQEY . Met een oplage van 600 motors per dag op dat moment die wereldwijd werden verdeeld was de amerikaanse markt zowat braakliggend terrein.Als je de eerste reclamefilmpjes ziet dan sta je er versteld van hoe het productieproces tot stand komt. http://www.youtube.com/watch?v=6gOW0hwBtLE&feature=related .Ook leuk om te zien zijn de personen die er werken.Jaren nadien en in een al 'gemodeniseerde' (voor zover dit mogelijk was)fabriek komen we nog steeds dezelfde gezichten tegen.Tegenwoordig doet ural het heel goed in Amerika.De ideale motor om te gaan kamperen,te gaan vissen of gewoon om gek mee te doen.Er rijdt (of reed) er zelfs ééntje rond met 500.000 km op de teller.Met enig zoekwerk vind u hem wel op het net.Ikzelf heb het verhaal met foto's gelezen maar da's al wat jaren terug en jammer genoeg heb ik de link niet bewaard.Met zo een verscheidenheid aan terrein in de verenigde staten is het de motor bij uitstek om de natuur daar te verkennen.En da's nu net waar deze motor voor gemaakt is.Mede daarom gaat hun marktsegment dan ook in stijgende lijn.Het enige nadeel in Amerika zijn hun eindeloze wegen.De ural is daar niet voor gemaakt.Schakelen en in snelheid varieren is een must.Lange ritten met dezelfde snelheid maakt dat de motor in vermogen verliest en de smering verloopt ook niet meer optimaal.Als je dit onthoud heb je een machine voor (bijna) het leven.