http://www.youtube.com/watch?v=Q14OOp9FuRk&feature=fvsr Op het internet vind je vanalles en nog wat over ural.Personen die ural niet kennen zullen eerder toevallig op zulke filmpjes komen.Er zijn er van soorten:de gekken die de raarste toeren uithalen en die ook meestal brokken rijden voor het effect van het filmpje maar ook de gewone uralrijder.Zelfs de gewone uralrijder komt er soms uit als een beetje een 'weirdo'.Das ook een beetje normaal omdat nu éénmaal niet iedereen zijspan rijdt maar ook omdat de motor zich uitstekend leent om wat toeren mee uit te halen.Na een beetje training leer je wel om het zijspan omhoog te krijgen. Rondjes naar rechts die steeds korter zijn en uiteindelijk komt het zijspan wel omhoog.In het begin is dit iets dat heel raar is maar na een tijdje begin je er wel aan gewoon te geraken.Als je je gas gewoon los laat komt het zijspan automatisch naar beneden.Indien je snelheid in een bocht te hoog is heb je misschien onverwachts dat effect.De eerste keer je dit tegenkomt verschiet je wel even maar na een tijdje weet je wanneer de bak omhoog gaat gaan.Net zoals met alles is oefening alles.Het is de eerste keer niet dat er iemand het leven verliest door niet goed te weten waarmee ze bezig zijn.Indien je kort een bocht naar links neemt heb je het omgekeerde effect.Gewone motorrijders zullen verbaasd kijken als je zegt dat je ermee overkop kunt gaan.Normaal als je middelpuntvliegende kracht op de rechtervoorkant komt te staan.Omdat je daar geen wiel hebt om die krachten op te vangen is er maar één optie en da's duiken op dat punt.Omdat je zijspan de grond raakt maak je een koprol.Je kan er zelfs onder te komen liggen met gevaarlijke verwondingen of de dood als gevolg.Over de 300 kg op je lichaam is niet alles http://www.youtube.com/watch?v=efZHQ-Zo62U Maar geen ervaring is niet altijd de schuldige:een auto die plots hevig remt voor je waardoor je snel moet uitwijken kan al genoeg zijn.Met de jaren hebben we het genoeg meegemaakt en daarom zijn we dan ook steeds op onze hoede.Mensen snijden je de pas af met hun motor of auto omdat ze je iets willen vragen over je ural.Ze staan er ook niet bij stil dat het remvermogen van jouw ural niet hetzelfde is van hun motor of auto.En als je nadien je uitleg eens kan doen voel je je weer blij dat er vele mensen je interresse delen.Het leven kan ook mooi zijn,en dat merk je als je aan het rijden bent.
Het was weer auto- en motorsalon in Brussel en we besloten daar eens met de moto naar toe te gaan.Parkeren was gratis en files daar hadden we als motorrijder geen last van.Na de verplichte standjes kwamen we ook toevallig op een stand voor toeristische ritten met de motorfiets.Op die stand stond een nieuwer model van ural.De stand werd gedeeld door de belgische invoerder van ural in Belgie.Deze personen waren er nog maar juist mee begonnen en voor ons was dit wel een complete verrassing.Gedaan met rijden naar nederland en occasiestukken.Heel vriendelijke mensen en je kon er alles aan vragen.Ze reden met de motor die er stond en zodus wisten ze ook waarover ze praatten.Mechanisch zowel als carroserie was geen probleem voor hen.Geen nieuwe showroom bij hun maar da's niet wat je nodig hebt.Luxe betaal je er steeds bij en da's niet hetgene we zochten.Ze hadden ook een site zo konden we het thuis allemaal eens op ons gemak bekijken. http://www.northsiders.be/___.html .Het stond ons helemaal aan maar voor zo een beslissing ga je niet over één nacht ijs.Ze spraken wel frans maar deden wel hun best om nederlands te praten,engels was ook geen probleem.Facebook hadden ze ook en zo konden we ook wat volgen wat nieuw was. http://www.facebook.com/NORTHSIDERS .Veel dingen gehoord waar we toch wat beter moesten over nadenken zoals dat de nieuwe modellen moderne carburators hebben.Vering was anders,uitlaat ook met zelfs catalysators.Elektronische ontsteking was ook voorzien net zoals een starter.Gedaan met kickstarten maar de kickstarter was wel nog aanwezig indien nodig.Vele dingen om eens over na te denken.Er was ook een twee jaar garantie erop vanuit de fabriek .Er waren aan deze moto reeds heel veel aanpassingen gedaan van het fabriek uit.Vooraan zelfs een schijfrem.Teveel om op te noemen .Je kon dit niet meer vergelijken met de vorige modellen,behalve het uiterlijk.De degelijkheid van het zijspan was gebleven maar het mechanische was honderdvoudig verbeterd.Evolutie hou je niet tegen.
Nu de ural buiten strijd was en we regelmatig naar zee gingen ,hadden we iets nodig om wat bagage op te verstouwen.De Suzuki chopper bleek aan deze vereisten niet te voldoen.Je kon er niets op kwijt,zelfs je helm kon je er niet aanhangen.Zo kwamen we op het idee om hem weg te doen en een transalp te kopen.Zo gezegd zo gedaan en zo maakte de transalp snel deel uit van de familie.Er stonden koffers en dat was hetgene we wilden.Een gemakkelijke motor om mee te rijden.intussen waren we aan de opmaak van de ural begonnen.Ook waren we op dat moment op zoek naar een eventuele recentere ural.In nederland waren er genoeg die reeds opgewerkt waren maar dan moesten we weer invoeren.Splinternieuw was enkel te verkrijgen via de dealer in nederland en daar we geen goede ervaringen daarmee hadden besloten we dat zeker niet te doen.Als je een nieuwe machine moet laten onderhouden in vooroorlogse omstandigheden dan denk je wel 2 keer na.Vriendelijke mensen dat wel maar zaken zijn zaken en een machine van zoveel geld koop je niet zomaar.De europese invoerder bevond zich in oostenrijk en das een beetje van het goede teveel.Invoeren rechtstreeks vanuit rusland was niet mogelijk en zodus bleven we uitkijken naar andere pistes.De reparatie ging gestaag vooruit maar intussen waren we op andere problemen gestoten.Tijd brengt raad.
De vettigste rit ooit meegemaakt was zonder twijfel Bierbeek. 'DE Gust' van het vmc had die rit ineengestoken en had ons reeds verwittigd dat het er een ging zijn zonder weerga.Zonder motor ging ik al de fun missen maar ik mocht in de side meerijden met een andere motard.Het waren op sommige plaatsen zelfs geen veldwegen meer maar boswegen waar enkel vrachtwagens voor vervoer van bomen doorkonden.Zelfs tractors zouden het daar moeilijk hebben.Plassen die waar je doorreed tot in de side-car sloegen.Fun alom.Modder tot in onze oren is zeker niet overdreven.Het hing overal.Zeker de moeite waard om ooit eens gedaan te hebben.Gewone mensen zouden zeggen dat we gek waren maar goed gek is ook plezant.Om de rit samen te vatten:modder,modder en nog eens modder.Door bossen rijden waar je zelfs met moeite te voet doorkon.Leuk in al zijn glorie en pracht.Zijspanrijden op zijn best.Een gewone mens zou zoiets ééns in zijn leven moeten meemaken.
De dag na de rit waren we van plan om de motor eens af te wassen.Eerst starten om hem buiten te zetten.Wat we ook probeerden,de moto was weer heer en meester.Kickstarten tegen de sterren op en nog steeds niets.Dan maar in gang duwen.Benzine was er,ontsteking ook,dat was al het voornaamste.Bij het in gang duwen startte hij maar op één cilinder.Daar we al eens in panne gestaan hadden met de benzine wisten we ook hoe hij draaide op maar één cilinder.De ene uitlaat werd warm zodus dan weet je het snel.Op het eerste gezicht konden we niet ontdekken wat er eventueel zou kunnen aan mankeren.Er was ontsteking wanneer we de bougie er uit haalden en tegen de cilinder hielden.Het probleem was dus verder te zoeken.Benzine was er genoeg want de benzinekraan was ook al vervangen.Er bleef zodus maar één oplossing,de linkercilinder demonteren.Bij het uiteenhalen kwamen we ijzer tegen ,de cilinderwand was niet geschonden zodus kwam het niet uit de motor.Bij verder nazicht bleek dat de borgpen van de alternator was losgekomen door wrijving en zo naar de kleppen was geslagen.Die borgpen was vervangen maar door een goedkoop model en goedkoop is meestal duurkoop.Er was een klep krom en de duwstang was ook krom.Nieuwe bestellen was geen probleem maar het kleppendeksel had ook een slag gehad en daarom moest dat ook vervangen worden.De stukken waren besteld en er had nog iemand een kleppendeksel op voorraad.Met een klep hebben we de aansluiting van de klep op het kleppendeksel gerodeerd.Indien je dit niet doet dan verlies je langs daar weer druk en dat was hetgene wat we moesten vermijden.Een werkje dat redelijk lang duurt(uurtje of twee)Na het bekijken bleek dat de klep nog steeds niet volledig afsloot(niet normaal)Naar de professional dan maar.In Brussel wisten ze ons te zeggen dat het stuk dat de klep volledig afsloot(in het kleppendeksel)schuin gemonteerd was en dus nooit volledige afsluiting kon bieden.We hadden de garantie gehad van de man die ons het stuk had verkocht dat het kleppendeksel volledig in orde was ,niet dus.Terug gaan was geen optie want die garantie verloopt tot het einde van de oprit van de verkoper.Typisch russischZo zie je maar dat je niet iedereen mag vertrouwen.In Brussel hebben ze het in orde gemaakt(kostprijs in totaal 100)Na twee weken waren alle stukken er en het monteren kon beginnen.Een nieuwe alternator en nog allerhande andere stukken hadden we ook bijbesteld.Alles bijeen voor een redelijke som maar we hadden weer goede hoop.We gingen ook de rest demonteren zodat we zagen wat we in onze handen hadden.Cilinders tot zelfs de aandrijving gingen we aanpakken.Van nul beginnen en zo verder opbouwen,tot we een goede werkende motor zouden hebben.