De afspraak bij American Twin was reeds een tijdje gemaakt en deze zaterdag was de rit zodus voorzien. Naar Noeux-les Mines is niet bij de deur maar we hebben het er voor over. Heen en terug zo een 300 km. Best te doen met een nieuw model motor. Smorgens vroeg aanzetten was wel een must. De dag ervoren reeds getankt en alles nagezien. Die dag was het redelijk koud maar daar konden we ons op voorzien. Richting Kortrijk en nadien zo Frankrijk in om via de gps tot bij american twin te geraken.Ik had Claude al verwittigd wat er moest gebeuren zodat we de benodigde stukken voorradig hadden. Zoals altijd was zijn antwoord :no problem. Alle olie moest vervangen worden tesamen met regeling van de carburators en nog wat kleine dingen die moesten gesmeerd worden en nagezien. De reis verliep heel vlot maar bij nadering van Noeux-les-Mines gaf de gps aan dat we rechts moesten. Nu is dit reeds een oud modelletje van gps die soms eens tilt slaat. We waren al op een paar plaatsen belandt die hij verkeerd aangaf en wat soms heel mooie en verrassende resultaten gaf. Zo kom je eens op plaatsen die je anders nooit ziet. Zo kwamen we op een peage. Terugkeren was er niet meer bij. Een ticket genomen en de weg nog even gevraagd aan een behulpzame dame van de peage en na de eerste afrit kwamen we midden in Noeux-les-Mines aan. Heel wat korter en voor die 50 cent die we moesten betalen was het goed meegenomen. Claude was blij ons te zien. Motor binnen gezet en onmiddellijk de handen uit de mouwen. Alle olie: motor, transmissie en cardan vervangen. Bewegende punten gesmeerd, carburators geregeld, kleppen nagezien, een andere benzinedarm gestoken met een bredere diameter zodat er betere benzinetoevoer was. Regeling van de koppeling herzet. Je kan dit allemaal zelf maar soms ben je sommige dingen zo gewoon dat je ze als normaal aanziet, terwijl het dat niet altijd is. Een vakman weet wat wel en niet goed geregeld is. Daarom vind ik zo een bezoek altijd nuttig. Bij Claude leer je ook altijd iets bij. Je mag gerust blijven kijken terwijl hij werkt: no problem. Er zaten vooraan en aan het zijspan nieuwe banden. Baanbanden van een gewone motor. Het raakvlak is altijd minder daar dit ronde banden zijn en we ons niet moeten leggen in de bochten. Een oplossing daar vlakke banden moeilijk te verkrijgen zijn in België in maat 18. Maat 19 geen probleem maar de retromaat is niet te verkrijgen in vlakke banden. Nu had hij er nog liggen. De juiste maat in het juiste merk. Normaal gezien kosten deze 119 het stuk. Voor 72 btw inclus mocht ik deze meenemen. De prijs was een weggever en zo hebben we ons 3 banden gekocht. Het is nog wel niet om onmiddellijk te plaatsen maar indien we ze nodig hadden was het nog enkel plaatsen. Een koopje. Zo was het onze rit meer dan waard geweest. Na het volledig nazicht (2 uurtjes) waren we gereed om de terugweg aan te vatten. De gewone weg genomen, zonder péage en na een goede 3 uurtjes zetten we weer voet in ons aalsters land. Een heel goed verlopen rit met veel zichten en mooie wegen. Nog even meegeven dat Noex-les-Mines een skipiste heeft,veel water en mooie zichten. Niet enkel voor onderhoud maar ook als vakantiebestemming bijzonder leuk. Iets om te onthouden voor later. Na een lange dag even tevreden terugblikken op al dat moois. En met een prima motor konden we de zomer aanvangen.