Sinds 2000 ben ik 'Vlaams Beweger'. Ondertussen heb ik al heel wat watertjes doorzwommen. In december 2007 werd ik verkozen tot provinciaal N-VA-voorzitter van Vlaams-Brabant en Brussel. In die hoedanigheid zetel ik ook in het nationale N-VA-partijbestuur.
Hier lees je mijn mening over de actualiteit en kom je meer te weten over mijn politiek en maatschappelijk engagement.
Na de Commission Wallo-Brux, de Commissie Vlaanderen-Brussel
Hoe meer zand er in de Belgische motor terechtkomt, hoe strategischer de Franstaligen zich voorbereiden op hun toekomst. De oprichting en doorgedreven werking van de Commission Wallo-Brux' is een mooi staaltje van visionaire geopolitiek. Over het politieke draagvlak van dit initiatief bestaat niet de minste twijfel. Terwijl Peeters' dialoog van Gemeenschap tot Gemeenschap het dreigt te moeten stellen met een Franstalige B-ploeg, zetelt in de Commission wél de Franstalige état major. De bedoeling is het creëren van een gezamenlijke Franstalige federatie Wallonie-Bruxelles om zo, tijdens de finale onderhandelingsronde, elke Vlaamse claim op Brussel van tafel te kunnen vegen. Wij, de Vlamingen, zijn het immers die België willen opblazen, en dus zullen wij een prijs moeten betalen. Die prijs wordt Brussel, geen twijfel mogelijk.
Om vanuit Vlaanderen te antwoorden op deze uitgekookte francofone strategie, pleiten wij voor een actieve rol van het Vlaams Parlement in het institutionele Brusseldebat. Als hoogste democratisch orgaan van de hele Vlaamse Gemeenschap staat het Vlaams Parlement immers nog te vaak aan de kant in het institutionele debat, en al zeker als het over Brussel gaat. De oprichting van een Commissie Vlaanderen-Brussel met vertegenwoordigers uit het Vlaams Parlement en de Vlaamse Gemeenschapscommissie, kan dit tij doen keren. Voorwaarde is dat, in tegenstelling tot de huidige samenwerkingscommissie, ook onze Vlaamse politieke zwaargewichten zich hiervoor engageren. En daar knelt net het schoentje Brussel lijkt wel een non-issue bij onze toppers; de strijd is verloren, maar de vlag nog niet gestreken. Volledig ten onrechte, Vlaanderen zonder Brussel is als een café zonder bier. Na een halfuurtje wordt het er saai.
Bijna tien jaar geleden, we spreken over de laatste dagen vóór het eerste Paarse intermezzo uit de Belgische politieke geschiedenis, deed het Vlaams Parlement iets groots. Op 3 maart 1999 werden 5 resoluties in verband met de volgende staatshervorming aangenomen. Met uitzondering van de aandoenlijke tandem Union Francofone - AGALEV, kon zowat iedereen zich vinden in de resoluties. Ondertussen moeten vriend en vijand erkennen dat deze ondertussen berucht geworden '5 resoluties van het Vlaams Parlement' sindsdien het institutionele debat beheersen. Ze vormen al 10 jaar lang de kern van de Vlaamse verzuchtingen. In elk Vlaams Regeerakkoord sindsdien, stonden de resoluties centraal.
Toch krijgen deze resoluties wat last van ouderdomsverschijnselen. Een actualisatie lijkt geen overbodige luxe. Zo verdient ook de resolutie betreffende Brussel in de volgende staatshervorming grondig (her)denkwerk. Sommige vragen zijn ondertussen gerealiseerd (rechtstreekse verkiezing Brusselse Vlaams Parlementsleden), sommige eisen mogen gerust wat forser (tweetaligheidsvereiste ambtenaren) of concreter (fusie van de 19 Brusselse gemeenten) geformuleerd worden. Daarnaast dient de financiering tegen het licht gehouden te worden en mogen we een grondig debat over de Vlaamse dienstverlening (onderwijs, welzijn, cultuur, sport) in onze hoofdstad niet uit de weg gaan. Vooral ons Nederlandstalig onderwijs komt er onder immense druk. Binnen de Vlaamse onderwijsmiddens groeit het besef dat dit een van dé beleidsdossiers wordt voor de toekomst. Tot slot moet er ook in Vlaanderen nagedacht worden over de grootste Brusselse uitdagingen voor de toekomst: werk, veiligheid, hoofdstedelijke functie en internationale positie. Het ziet er dus naar uit dat de Commissie Vlaanderen-Brussel zal weten wat doen...
Vlaanderen heeft in het verleden steeds een erg hoge politieke prijs betaald voor haar aanwezigheid te Brussel (pariteit in federale regering, grendelgrondwet, alarmbel ). Onder meer hierdoor ligt dit land al anderhalf jaar in coma. Toch zal Vlaanderen Brussel nooit loslaten. Wat ons betreft mag dit het eerste uitgangspunt worden van de Brusselresoluties nieuwe stijl.
Theo Francken, provinciaal voorzitter N-VA Vlaams-Brabant & Brussel
Karl Vanlouwe, voorzitter N-VA Brussel
Mark Demesmaeker, Vlaams volksvertegenwoordiger N-VA
Mijn goede vriend Pieter Vanderbeeken, aka Pierre de la Rivière, is terug in het land en dat moet gevierd. Zaterdag live @ Switch op Studio Brussel (vanaf 21u) en donderdag 16 oktober mag zijn succesvolle houseconcept, Moodclub, 5 kaarsjes uitblazen. En dat voor de laatste maal in de Leuvense Silo. Niet te missen!
LDD'er John Vrancken: plat opportunisme prachtig ontbloot
Lijst Dedecker zal de volgende verkiezingen fors vooruitgaan, althans daar lijkt het op. Jean-Marie en compagnie zijn erin geslaagd het politieke gat op centrum-rechts op te vullen. Ideologisch zitten ze goed, al krijgen ze er met ons wel een concurrent bij. Hun grote probleem blijft echter hun politiek personeel. Hiermee bedoel ik niet hun personeel an sich, want dat zit met intelligente jonge mensen als Jan Vandenbussche, Isabelle Van Laethem en Luk Rochtus meer dan snor. Ik heb het over hun parlementsleden. Ze hebben het gemiddelde politieke talent en charisma van een lavabo, om het in het Dedeckeriaans te zeggen. Monique Moens (herinner u de pijnlijke incidenten in het Vlaams Parlement met Kris Peeters en Bert Anciaux (http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showJournaalLijn.action?id=503016) en met Frank Vandenbroucke (http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showJournaalLijn.action?id=505052), John Vrancken (zie filmpje onder, hilarisch zielig), Ulla Werbrouck ('ik ken niets van politiek, ik doe dit enkel omdat Jean-Marie het me gevraagd heeft') en wie weet, binnenkort misschien wel Jos Van Assche, 'Brussels finest'.
Door al die overlopers komt hun geloofwaardigheid onder zware druk. Het is en blijft de partij van Dedecker, al de rest wordt verpletterd onder de immensheid van zijn ego.
Na de volgende Vlaamse verkiezingen in juni, zal deze partij zich moeten omvormen tot een grote Vlaamse centrumrechtse politieke formatie. Zoniet is ze gedoemd tot eendagsvliegerij.
Monsieur Crochet heeft alweer een indrukwekkende set online gezet. Je kan er zelfs voor stemmen want hij doet mee met de 'House Music DJ Competition' van www.InSoulWeTrust.com.
Nu de N-VA van het toneel verdwijnt en fors in de hoek geduwd wordt, vallen er zware woorden: extremisten, radicalen,... noem maar op. Maar klopt dit wel? Ben ik een extremist? Ja en neen. Ik beschouw mezelf als een extremist als het op het institutionele aankomt. Dit wil zeggen, binnen de institutionele discussie kies ik voor de meest extreme of verregaande optie, zijnde onafhankelijkheid. Voor mij géén 'uitgebalanceerd federalisme', géén 'confederalisme', neen bedankt. Ik kies resoluut voor een onafhankelijk Vlaanderen als deelstaat van de Europese Unie. Niet uit een soort van romantisch, 19de eeuws nationalisme. Wel omdat dit, rationeel gezien, de beste optie is. België verhindert Vlaanderen en Wallonië om volgens de eigen inzichten, efficiënt beleid te voeren. Dus ja, ik ben een extremist op staatkundig vlak. Op sociaal-economisch of etisch vlak ben ik echter vérre van een extremist. Ik bevind me eerder in het centrum. Zo ben ik bijvoorbeeld voor het homohuwelijk, anticonceptie én abortus en ben ik al jaren actief in de Leuvense vierdewereldbeweging als bestuurder van vzw De Lamp. Dus neen, ik ben géén extremist op alle andere vlakken dan het staatkundige.
Het is klaar als een kontje. Er zijn geen garanties, het wordt niks en er komt niets. Dat CD&V tegen beter weten in toch blijft doen alsof die er wel zijn, is te gek voor woorden. Hun vijgenblad wordt met de dag kleiner...
Twee krantenartikelen om dit aan te tonen: 1/ Vandaag in Het Nieuwsblad: REYNDERS & CO: 'WELKE EXTRA GARANTIES?' Over een zaak waren alle Franstalige partijen het gisteren eens: Vlaams minister-president Kris Peeters heeft geen bijkomende garanties gekregen.
'Er is nooit sprake van geweest om BHV door de federale regering te laten behandelen'
Woordvoerster PS
Kris Peeters had maandag om 9.30 uur een afspraak met de vier Franstalige partijvoorzitters: Didier Reynders (MR), Elio Di Rupo (PS), Joëlle Milquet (CDH) en Jean-Michel Javaux (Ecolo).
Na afloop van de bijeenkomst verklaarde Peeters dat er bijkomende garanties zijn om een geloofwaardige dialoog te starten: de federale regering neemt geen initiatief in verband met Brussel-Halle-Vilvoorde, de Franstalige voorzitters willen een geloofwaardige dialoog opstarten en er moeten deelakkoorden voor juni 2009 kunnen gesloten worden.
Op basis van die informatie besliste de Vlaamse minister-president uiteindelijk dat er gesprekken met de Franstaligen mogelijk zijn, waarna het kartel CD&V/N-VA barstte.
Maar welke garanties heeft Peeters gekregen? Aan Franstalige kant was het antwoord op die vraag kort en krachtig: geen. Dat werd ook met zoveel woorden bevestigd op de vier partijhoofdkwartieren. 'De Franstalige voorzitters hebben niets meer gezegd dan wat er in het rapport van de bemiddelaars staat', luidde het unisono.
'Er is nooit sprake van geweest om BHV door de federale regering te laten behandelen', aldus de PS-woordvoerster. 'Het is altijd een zaak geweest van de vier Franstalige partijen. Waarom zat Ecolo, die tot nader order niet in de federale regering zit, er anders bij op de vergadering met Peeters?' Een analyse die bevestigd werd door de woordvoerder van Ecolo.
De woordvoerster van Reynders benadrukte dat er geen sprake was van nieuwe toegevingen of garanties. 'Dat er deelakkoorden kunnen gesloten worden voor de verkiezingen van 2009 stond letterlijk in het eindverslag van de drie koninklijk bemiddelaars.'
De triomfantelijke verklaring van de Vlaamse minister-president na afloop van de bijeenkomst werd smalend als 'gratis cinema' omschreven. 'Net alsof het uitgerekend de Franstalige politici zouden zijn die met bijkomende garanties een ultieme poging zouden doen om het Vlaamse kartel te redden. Laten we serieus blijven.' (ste)
En met BHV is het nog triestiger gesteld, zo bewijst dit stukje van Christophe Deborsu van vorige week uit De Standaard:
GEOSTRATEGIE IN BHV
Een journalist is vaak naïever en onwetender dan hij naar de buitenwereld graag wil laten uitschijnen. Ik alleszins. Vorige week nog werd ik betrapt op mijn gebrekkige kennis van BHV door een (héél) bekende partijvoorzitter na een persconferentie. 'Wat? U ziet niet in hoe fundamenteel BHV is voor de Franstalige Brusselaars en voor de Walen?', snauwde hij. Ik voelde me even een deelstaatsverrader. 'Het kan toch niet, als journalist, dat u dit niet juist inschat.' Hij was zo lief om mijn Franstalig geweten 'herop te voeden'.
Hier volgt zijn verhaal. 'Op electoraal vlak rendeert BHV weliswaar alleen voor één partij in het zuiden: de MR. De liberalen behalen er evenveel stemmen als alle andere Franstalige formaties samen. De bourgeois in de Rand zie ik niet direct linkser stemmen. Maar dit maakt het kiesarrondissement niet minder essentieel voor de overige partijen.'
De (héél) bekende partijvoorzitter neemt de toon aan van een oude pastoor die een jonge zondaar de les leest: 'Besef het goed: BHV is voor ons van geostrategisch belang! Dit houdt verband met de mogelijke onafhankelijkheid van Vlaanderen.' Als hij dat stelt, met rollende ogen, heb ik de indruk dat 'mogelijke' in feite 'nakende' betekent. 'Ja, als Vlaanderen zijn onafhankelijkheid inroept, dan zullen er staatsgrenzen worden vastgelegd. Het gevaar bestaat dat de huidige taalgrens zomaar staatsgrens wordt. In de ogen van het internationaal recht heeft zo'n visie trouwens heel wat voeten in de (in casu Vlaamse) grond.'
Mijn gesprekspartner kijkt even of ik zijn uitleg volg. Ik volg. 'Het internationaal recht erkent echter uitzonderingen op het principe 'taalgrens of gewestgrens = staatsgrens'. Bijvoorbeeld als die grens niet waterdicht is, als er elementen zijn die de homogeniteit van een gebied doorkruisen en dus het absolute karakter van zijn grenzen met een andere regio relativeert. BHV, dus.'
Ik zal het even later vernemen: de (héél) bekende partijvoorzitter verwijst naar een theorie van Christian Behrendt (34), hoogleraar aan de Luikse rechtsfaculteit. Een kei, die professor Behrendt. Hij bezit de Belgisch-Duitse dubbelnationaliteit en heeft ongeveer overal in Europa gestudeerd. Behrendt kent uiteraard het uitgangspunt van het internationaal recht als een land verdwijnt. Uti possidetis, itea possidetis: wat je bezat, zul je bezitten.
In een eventuele post-Belgische context bestaat er volgens Behrendt één argument om de loutere toepassing van Uti itea te vermijden: inderdaad, BHV. De kies- en gerechtelijke arrondissementen Brussel-Halle-Vilvoorde zijn immers grensoverschrijdend. De taalfaciliteiten spelen ook een rol: ze tonen duidelijk aan dat de rand rond Brussel niet 100 procent Vlaamse grond is. Vandaar het feit dat de Franstalige burgemeesters in de rand de rondzendbrief Peeters, die de faciliteiten inperkt, zullen blijven omzeilen, al weten ze dat ze hierdoor moeilijk benoemd zullen raken. Professor Behrendt schreef ooit het volgende over BHV: 'Als de Franstaligen over BHV zwichten, betalen ze meteen een waanzinnig hoge prijs op institutioneel vlak.'
Terug naar de (héél) bekende partijvoorzitter. Hij rondt zijn redenering af: 'Als we BHV en de faciliteiten laten varen, dan zal Brussel door het ooit onafhankelijke Vlaanderen worden omsingeld en zal de hoofdstad door de Vlamingen vroeg of laat worden opgeslorpt. Een ramp voor Wallonië dat zich niet kan veroorloven een troef als Brussel kwijt te spelen. En geen prettig vooruitzicht voor de Franstalige Brusselaars.'
Einde van het gesprek. Ik ben onder de indruk. Maar thuis denk ik na. De Franstalige partijvoorzitters blijven neen zeggen tegen een grondige staatshervorming en tegen een splitsing van BHV om over argumenten te beschikken bij een splitsing van het land... Anderzijds herhalen Vlaamse politici constant off the record dat men tot een scheiding komt als die grondige staatshervorming uitblijft. Dan zie ik geen uitweg. Behalve die van de laatste ronde, Bye Bye Belgium, iets dat officieel bijna niemand wenst. Hoewel. Waals minister Michel Daerden (PS), doorgaans héél gematigd op communautair vlak, verklaarde vorige week in Le Soir: 'Als de personenbelastingen door de gewesten worden geïnd, zoals de Vlamingen wensen, dan bestaat er geen federale staat meer. Als dit hun voornemen is inzake staatshervorming, laten we dan geen tijd meer verliezen en direct over de splitsing onderhandelen.' Hij voegde er fijntjes aan toe: 'Een staat Wallonië-Brussel is leefbaar.' Wallonië met Brussel dus. Daarom het strategisch belang van BHV om de hoofdstad 'van de Vlaamse greep' te redden. Dank u (héél) bekende voorzitter: j'ai tout compris.
Christophe Deborsu is journalist bij de RTBF
La Wallonie Profonde verschijnt tweewekelijks op woensdag
I fold, ik pas. Het kan er bij mij echt niet in dat CD&V de federale regering verkiest boven het kartel. Want uiteindelijk komt het daar op neer. Ze moesten kiezen: de federale regering laten vallen en het kartel behouden of ons los snijden. Ze kozen het laatste. Met 'ze' bedoel ik de partijtop van CD&V. De rest volgt niet, daar ben ik zeker van, maar tja... met de dood in het hart, voor het Belgisch regime...
Mijn kartelvrienden Doomst, Van Rompuy, Sauwens, De Brabandere, Van Parys, Vandenberghe, Merckx, Berthels, Devlies, ... dat doet me pijn. Evenals afscheid nemen van enkele zeer goede vrienden en collega's van het kabinet.
Vandaag heb ik in de ministerraad moeten vaststellen dat alle collega-ministers wensen in te stappen in de dialoog, die vrijdag nog werd afgewezen. Op 5 september nog verbond de Vlaamse regering strikte en noodzakelijke voorwaarden aan de start van deze dialoog. Zowel afgelopen vrijdag als vandaag opnieuw moet ik vaststellen dat aan die strikte en noodzakelijke voorwaarden niet is voldaan.
En net als toen, beseft iedereen dat de geloofwaardigheid van deze dialoog onbestaande is. Een poppenkast verandert daar niets aan.
Als ik zodoende werkelijk nog de enige ben in de Vlaamse regering die resoluut achter de uitvoering van het Vlaams regeerakkoord sta,
als ik werkelijk nog de enige ben die de beloofde strikte en noodzakelijke voorwaarden van de Vlaamse regering ook effectief strikt en noodzakelijk vind,
als ik werkelijk nog de enige ben in deze Vlaamse regering die de Vlaamse beloftes effectief wil uitvoeren,
dan lijkt het mij beter dat ik deze regering verlaat.
Als het nog enkel over macht en ministerposten gaat, dan kan deze regering veel beter functioneren zonder mij.
Dat spijt mij zeer. Ik denk dat de N-VA de afgelopen jaren heel wat gerealiseerd heeft, ook in deze regering. Bijvoorbeeld de inspanningen voor de Vlaamse rand en het inburgeringsbeleid, zijn en blijven verworvenheden van de N-VA. Ook inzake mijn eigen beleidsdomeinen ben ik meer dan tevreden over de bereikte resultaten. Ik dank dan ook vanuit de grond van mijn hart mijn vele trouwe kabinetsmedewerkers voor hun harde werk, net als de vele ambtenaren waarmee ik samenwerkte.
De enige fout die je ons kan aanwrijven, is dat we voluit zijn gegaan voor de realisatie van het Vlaams regeerakkoord. Belofte maakt schuld. Ik ben dan ook diep ontgoocheld in de houding van de top van CD&V, of van sommigen in de top van CD&V.
De démarches van SP.A en VLD slaan alles. Schaamteloos stonden zij gisteren onmiddellijk klaar om mijn ministerpost op te eisen. Inhoudelijke argumenten hadden ze niet. Vooral de platvloersheid heeft mij geraakt.
Op het congres van de N-VA gisteren waren heel wat kinderen en jongeren. Ik denk dat zij een veel beter voorbeeld hebben gekregen van hoe politiek kan worden bedreven. Open, eerlijk, rechtlijnig. En dienstbaar aan de samenleving.
Mijn ontslag mag dan ook niet bitter stemmen, maar als een signaal dat politiek ook anders kan.
Alles draait rond ons congres van zondag, ook in de media. Het krantenartikel dat me vandaag het meest in het oog springt, is een interview met Willy Kuijpers. De burgemeester van Herent en kopman van de lokale WIJ-groep, vindt dat de N-VA het kartel niet mag opblazen en stelt dat bovenal het separatisme rampzalig is. Hij wordt vervolgens omschreven als iemand met 'een groot Vlaamsnationaal moreel gezag'. Nu, het valt wel mee met Willy's moreel gezag bij Vlaams-nationalisten. Hij heeft nooit willen kiezen, 'onze Willy', niet voor Spirit en al zeker niet voor ons. Ik herinner me nog zijn reactie toen ik hem, tijdens de officiële opening van het Vlaams Huis der Volksvertegenwoordigers in 2002, de hand wou schudden: totale afwijzing voor 'die snotaap van de N-VA'.
- in 2007 was meer dan één vijfde van de werkzoekenden in het arrondissement Leuven niet-Nederlandstalig, daarvan beheerste twee derde niet of nauwelijks het Nederlands. Slechts 29% van de Nederlandsonkundige werklozen volgde in 2007 een cursus Nederlands.
- Het aandeel anderstalige werkzoekenden in Leuven steeg met 20% op vier jaar tijd. De gemeenten tussen Leuven en Brussel én Leuven-stad tellen veruit het hoogste aantal anderstalige werkzoekenden.
- Een gebrekkige Nederlandse taalkennis is al te vaak de oorzaak van (structurele) werkloosheid, toch volgt een minderheid Nederlandse taalles.
- N-VA dringt aan op extra inspanningen, een strengere bestraffing en een splitsing van het arbeidsmarktbeleid.
Uit cijfers van Vlaams Minister van Werk Frank Vandenbroucke, opgevraagd door Vlaams volksvertegenwoordiger Mark Demesmaeker (N-VA) en geanalyseerd door Theo Francken en Piet De Bruynblijkt dat in december 2007, 19,7% van de 10.418 niet-werkende werkzoekenden (NWWZ) in het arrondissement Leuven anderstalig was.
Bijna 7% van de werklozen was Franstalig en 13% had een andere moedertaal dan het Nederlands of het Frans. Op vier jaar tijd, van 2003 tot 2007, steeg het aandeel anderstalige werklozen in het arro Leuven van 16,5% naar 19,7% (+19%). In totaal telde onze regio in december 2007 exact 2051 anderstalige werkzoekenden.
Demesmaeker vroeg ook de cijfers per gemeente op. Deze cijfers bevestigen het vermoeden dat het aandeel anderstalige werkzoekenden stijgt naargelang men dichter bij Brussel komt. Vooral Tervuren (50,4% anderstalige NWWZ), Huldenberg (36,9%) en Kortenberg (35%) springen in het oog. Maar ook Leuven-stad kent een erg hoog aandeel anderstalige werklozen (31,6%). Maar liefst één op drie werkzoekenden in de stad Leuven spreekt thuis geen Nederlands. Een stijging met 29% op vier jaar tijd. Opvallend is wel dat het in Leuven-stad vooral echte anderstaligen betreft, dwz thuistaal Nederlands noch Frans (26,6% anderstaligen vs 5% Franstaligen) terwijl het in die andere gemeenten vooral Franstalige werklozen betreft.
Daarnaast kennen de taalgrensgemeenten Hoegaarden (21,4%) en Landen (29,5%) erg veel, vooral Franstalige, werklozen.
Begijnendijk en Zoutleeuw kennen op hun beurt, met amper 4%, nauwelijks anderstalige werklozen.
Waarom blijven er zoveel niet-Nederlandstaligen werkloos?
Vooral omdat deze werklozen geen of te weinig Nederlands kennen en nog onvoldoende aangemoedigd worden om het te leren.
Uit de meest recente cijfers (2007) van minister Vandenbroucke blijkt dat maar liefst 66,4% geen of nauwelijks Nederlands beheerst. In totaal zijn er dus 1.362 werkzoekenden in ons arrondissement niet in staat Nederlands te spreken.
Kortom, in 2007 was meer dan de één vijfde van de werkzoekenden in Leuven niet-Nederlandstalig en daarvan beheerste twee derde niet of nauwelijks het Nederlands!
De VDAB biedt gratis taalcursussen Nederlands Tweede Taal (NT2) aan, maar terwijl het aandeel niet-Nederlandstalige werklozen jaar na jaar stijgt, blijft vreemd genoeg het aantal deelnemers aan deze taalcursussen quasi stabiel rond de 400 cursisten. Voor 2007 betekent dit dat er 400 cursussen NT2 werden aangeboden (op 1.362 Nederlandsonkundige werkzoekenden = 29%). Zo kunnen we uit de cijfers onder meer opmaken dat er vorig jaar maar 7 (!) van de 178 anderstalige werkzoekenden uit Tervuren een Nederlandse taalcursus volgden
Deze cijfers zijn ondermaats, zeker als we weten dat het overgrote deel van de vacatures in het arrondissement Leuven de kennis van het Nederlands vereist is. Zo is in slechts 2 à 3% van de aangeboden vacatures de kennis van het Nederlands uitdrukkelijk géén vereiste. Opvallend is ook dat er vorig jaar géén enkel transmissiedossiers door de VDAB werd overgemaakt aan de federale RVA omwille van het weigeren van een cursus Nederlands.
Volgens de N-VA is de situatie in Leuven onrustwekkend. De partij eist dat werklozen die geen Nederlands kennen, fors aangemoedigd worden om het te leren. Het leren van onze taal is immers een absolute emancipatie- én integratievoorwaarde in de Vlaamse samenleving! Daarnaast blijven we ijveren voor de regionalisering van het arbeidsmarktbeleid. Enkel indien Vlaanderen volledig bevoegd wordt inzake werkgelegenheid, kunnen de RVA en de VDAB geïntegreerd worden in één instelling die zorgt voor zowel arbeidsbemiddeling als werkloosheidsuitkering en controle op werkwilligheid. En dan kunnen Nederlandsonkundigen onmiddellijk worden geschorst als ze een gratis taalcursus weigeren. De middelen die hierdoor vrijkomen kunnen worden besteed aan de ondersteuning van werkzoekenden die wél Nederlands willen leren en natuurlijk ook voor de Nederlandstalige werkzoekenden zelf.
VANDAAG IN HET LAATSTE NIEUWS, AUTEUR: KIRSTEN BOSMANS
(Er is wel een foutje in de tekst geslopen, want het aantal stijgt niet, het is het aandeel dat stijgt.)
Aantal anderstalige werklozen stijgt
leuven
Het aantal anderstalige werklozen is de jongste jaren fors gestegen in het arrondissement Leuven. Vooral de gemeenten tussen Leuven en Brussel en Leuven-stad scoren slecht. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Werk Frank Vandenbroucke (SP.A).
kirsten bosmans
Die cijfers werden opgevraagd door Vlaams volksvertegenwoordiger Mark Demesmaeker en geanalyseerd door Theo Francken en Piet De Bruyn, alledrie N-VA. Eind 2007 bleek één vijfde van de niet-werkende werkzoekenden in het arrondissement Leuven anderstalig te zijn. In totaal waren er 10.418 werkzoekenden, 19,7 procent daarvan was anderstalig. Van die anderstaligen beheerste twee derde niet of nauwelijks het Nederlands. Bijna zeven procent van de werklozen was Franstalig, dertien procent had een andere moedertaal dan het Nederlands of het Frans. Ook de evolutie was niet echt rooskleurig. In vier jaar tijd, van 2003 tot 2007, steeg het aantal anderstalige werkzoekenden in het arrondissement Leuven van 16,5 naar 19,7 procent.
Stijging
De cijfers per gemeente zijn dan weer niet echt verrassend. Het aandeel anderstalige werkzoekenden stijgt namelijk naargelang je dichter bij Brussel komt. Vooral Tervuren (met 50,4 procent anderstalige werkzoekenden), Huldenberg (36,9 procent) en Kortenberg (35 procent) springen in het oog. Maar ook Leuven-stad heeft met 31,6 procent een erg hoog aandeel anderstalige werkzoekenden. Dat betekent dat maar liefst één op de drie werkzoekenden in Leuven thuis geen Nederlands spreekt. Een stijging met 29 procent in vier jaar. Opvallend is wel dat het in Leuven vooral om anderstaligen gaat die als moedertaal noch het Nederlands, noch het Frans hebben. Terwijl het in de gemeenten richting Brussel vooral Franstaligen betreft. Daarnaast tellen de taalgrensgemeenten Hoegaarden (21,4 procent) en Landen (29,5 procent) erg veel, vooral Franstalige, anderstalige werkzoekenden. Begijnendijk en Zoutleeuw hebben de minste anderstalige werkzoekenden, met amper vier procent.
Werkloos
«Het is niet onlogisch dat zoveel niet-Nederlandstaligen werkloos blijven», zeggen Demesmaeker en Francken. «Het overgrote deel van de vacatures in het arrondissement Leuven vraagt namelijk expliciet naar kennis van het Nederlands. Slechts in twee of drie procent van de vacatures is dat niet het geval. Maar hoewel het aantal anderstalige werkzoekenden jaar na jaar stijgt en de VDAB nochtans gratis taalcursussen Nederlands Tweede Taal aanbiedt, blijft het aantal cursisten stabiel rond de vierhonderd. In 2007 volgde slechts 29 procent van de anderstalige werklozen een cursus Nederlands. In Tervuren waren het maar zeven personen op de 178.»
«Wij dringen dan ook aan op extra inspanningen. De werklozen die geen Nederlands kennen, moeten fors aangemoedigd worden om het te leren. Desnoods met een bestraffing tot gevolg. Het leren van een taal is immers een absolute integratievoorwaarde in een samenleving», besluiten de twee.
'Mean and hungry' zo omschrijft generaal Maximus zijn troepen in 'The Gladiator', het magnum opus van Ridley Scott. Gemeen en hongerig, zo net voor de finale strijd met een barbaarse stam uit Germania.
Dat fragment speelt al enkele dagen door mijn hoofd. Onze troepen zijn ook 'mean and hungry'. Na 15 maanden van N-VA-bashing kunnen ze zich volgende zondag eindelijk nog eens goed laten gaan. Er zal er zondag eentje uit Laken nog meer bibberen dan anders...
Op 12 maart vond ons tweede groot kopstukkendebat plaats. Meer dan 120 aanwezigen luisterden aandachtig naar een snedig politiek topdebat over de dreigende economische crisis en de staats(her)vorming.
Om het politieke debat in Lubbeek en omstreken opnieuw de maatschappelijke plaats te geven die het in onze ogen verdient, hebben we beslist om de Vlaamse Debatclub Lubbeek op te richten. Onze ambitie is jaarlijks één groot kopstukkendebat te organiseren alsook één gespreksavond met een invloedrijke opiniemaker.
Wenst u mee te werken of op de hoogte te blijven? Aarzel niet en contacteer ons op vlaamsedebatclublubbeek@gmail.com, of via 0484/14 18 82 (Davy Suffeleers).
We staan nergens, correctie, we staan minder dan nergens.
De Franstalige partijen hebben, tegen onze verwachting in, niet negatief gereageerd op de nota Peeters. Ze hebben er gewoon niet op gereageerd. Slim, maar makkelijk te doorzien. Vreemd genoeg neemt CD&V hiermee genoegen. Marianne Thyssen spreekt van een 'positief signaal'. Laat me niet lachen. Eén keer lieten ze tot nog toe hun tanden zien, toen Thyssen in Plopsaland ('of all places...') stelde 'dat indien er geen akkoord komt op 15 juli, CD&V het principe van de interpersonele solidariteit in twijfel zal trekken.' Sindsdien nog iets van gehoord? Blaffende honden bijten niet, en al zeker niet als het ACV de leiband vasthoudt. Na de ontkerkelijking en ontchristelijking van de Vlaamse christendemocraten, blijft de 'Belgische Solidariteit' hun laatste dogma. Zonde... Ik blijf nochthans bij mijn stelling dat, op middellange termijn, de Vlaamse christendemocratie enkel binnen een onafhankelijk Vlaanderen een politieke hoofdrol kan blijven spelen. Maar zolang Peeters en co deze stap niet durven zetten, zolang ze de ultieme conclusie uit het (overduidelijk aangetoonde) failliet van het Belgisch overlegmodel niet durven trekken, zal ons kartel iets onnatuurlijks hebben.
En wij? De bal ligt ons kamp, zoveel is duidelijk. Ik herhaal mijn pleidooi om de stekker eruit te trekken. We gaan niets, maar dan ook niets binnenhalen voor de voor ons levensbelangrijke Vlaamse verkiezingen. In tegenstelling tot het federale niveau waar we één gemeenschappelijke fractie vormen met CD&V (met alle nadelen van dien), hebben we in het Vlaams Parlement immers een eigen, onafhankelijke N-VA-fractie te verdedigen. Daarvoor moeten we op 9 juni minstens 5 rechtstreeks verkozen Vlaamse volksvertegenwoordigers behalen. Een aartsmoeilijke opdracht die enkel kan slagen als we de Vlaamse kiezer kunnen overtuigen van onze slagkracht en unieke politieke positie. De aantrekkingskracht van Lijst Dedecker op de modale (centrumrechtse, Vlaamsvoelende) kiezer, zal immers niet min zijn. Met lege handen, maar veel praatjes thuiskomen, is absoluut geen optie.
De stekker eruit dus, geen nieuwe praatbarak. Wie nu nog gelooft in de goede wil van de Franstaligen is naiëf. Iets waar gematigde Vlaams-nationalisten in het verleden wel vaker last van hadden, denken we maar aan de beloofde Derde Fase, aan de Costa, aan het Forum enz. enz.
21 september is mijn ogen de ultieme deadline. Zo blijft er nog net voldoende voorbereidingstijd over. Als we één ding echt moeten vermijden is het immers het AGALEV- 2002/2003-scenario. AGALEV beet zich stuk op de traditionele, grote paarse partijen in tal van groene dossiers (ecoboni, kernenergie, nachtvluchten, ...). Toen kwam daar de wapenlevering aan de 'prille democratie' Nepal en weg was Magda Alvoet. AGALEV had echter onvoldoende tijd om terug aan geloofwaardigheid te winnen. Resultaat: zowat de zwaarste politieke nederlaag uit de Belgische geschiedenis. De Vlaamse groenen doken met 2,47% vér onder de kiesdrempel die ze zelf mee hadden ingevoerd om ons te nekken (als je een put graaft voor een ander...). Ze zijn nog steeds herstellende van die uppercut.
Trouwens, de Nepalkwestie kende haar hoogtepunt in augustus 2002, Aelvoet nam ontslag op 27 augustus 2002, de federale verkiezingen vonden vervolgens plaats op 18 mei 2003. Dit gaf hen 8,5 maanden recuperatietijd. Ter vergelijking: ons congres vindt plaats op 21 september, de Vlaamse verkiezingen op 9 juni 2009. Recuperatietijd: 8,5 maanden.
't Is te hopen dat wij beter recuperen... Ik zal de Aquarius al maar koud zetten.
Vandaag in Het Laatste Nieuws onderstaand artikel van Bart Vanspauwen. Het is wellicht zijn laatste schrijfsel want sinds maandag werkt hij niet meer bij Het Laatste Nieuws. Spijtig, want Bart was een erg goede journalist, verstandig en steeds correct.
Opnieuw 'promoveren' ze me tot gemeenteraadslid, wat ik voor alle duidelijkheid niet ben (onze onafhankelijke N-VA-lijst behaalde nipt geen zetel in 2006). Bart weet dit uiteraard, maar er is blijkbaar iemand op de eindredactie die dit nog niet helemaal begrepen heeft. Soit, ik zal het hem niet zeggen. Het valt me trouwens op dat heel wat dorpsgenoten ervan overtuigd zijn dat ik in de gemeenteraad zetel. Ik heb het al opgegeven om dit te ontkrachten. Het zegt veel over de betrokkenheid van velen bij de lokale politiek. Wat ik trouwens in het geval van Lubbeek moeilijk iemand kwaad kan nemen...
04-09-2008, p.19
BARTVANSPAUWEN
Leuven-Brabant
N-VA vindt vier bouwlagen in centrum te veel
Lubbeek
Gemeenteraadslid Theo Francken (N-VA) is niet te spreken over de vier bouwlagen in Lubbeek-centrum die het gemeentebestuur in haar ruimtelijke stuctuurplan voorstelt. «Drie verdiepingen is voor mij het maximum», zegt hij. «Inbreiding om de bouwmogelijkheden in de kern te verhogen: allemaal goed en wel, maar het moet wel een dorp blijven», vindt hij. Burgemeester Vranckx (Open Vld) nuanceert.
«Heel het centrum zal al drie hoog mogen bouwen: waarom dan nog een verdieping meer toelaten in de kern?», vindt gemeenteraadslid Theo Francken, die ook de afbakening van het centrum in discussie stelt. «Waarom heel de smalle Dorpsstraat tot aan de scherpe bocht tot de kern rekenen? Dat is om problemen vragen. En op de Gellenberg loopt de centrumzone tot aan het gemeentehuis, terwijl het toch de bedoeling was om er residentiële bebouwing een kans te geven. Anderzijds loopt de grens op de Bollenberg maar tot aan de GB en in de Binkomstraat tot aan het ziekenhuis. Twee maten en twee gewichten?»
Woonkwaliteit
Burgemeester Freddy Vranckx maakt een onderscheid tussen bouw- en woonlagen. «Via het structuurplan willen we de woonkwaliteit garanderen: minstens 80 à 85 vierkante meter voor een appartement, minstens 50 à 55 vierkante meter voor een studio. Daarbij spreken we van drie woonlagen - de gelijkvloerse, eerste en tweede verdieping - en een vierde, al dan niet onder het dak, bijvoorbeeld voor een duplexflat. Het gaat ons vooral om het opvullen van bestaande ruimte, niet om het bijbouwen van appartementsblokken», benadrukt hij. (BVH)
Voor mij blijft er maar één optie over: stoppen met deze politieke poppenkast. Mijn geloof in een eervol compromis is sinds 15 juli volledig verdwenen. Er komt geen staatshervorming, operatie frigo is geslaagd. De Franstaligen halen hun slag thuis, althans op korte termijn. Op lange termijn heeft onze partij iets in gang gezet dat niet meer tegen te houden valt.
En dan? De schade beperken door nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Zo ongrondwettelijk als iets, maar ook dat dient onze zaak. Verder aanmodderen of eruit stappen en een Franstalige formateur (Reynders) aanstellen zal ons enkel nog meer stemmen kosten. Onze geloofwaardigheid staat zwaar onder druk. Leterme is te aangebrand om nog oprecht de Vlaamse martelaar te spelen. Zijn nepontslag van 14 juli, met als enige doel ons nog wat langer te paaien, was gewoon te getelefoneerd om geloofwaardig te zijn. Als we de stekker er nu niet uittrekken, wacht ons een nieuw 'derde fase van de staatshervorming'-debacle.
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het Vlaams kartel standhoudt. Maar laat het duidelijk zijn dat ik niet in het minst bevreesd ben om terug alleen naar de kiezer te gaan. Zeker in Vlaams-Brabant zullen we beloond worden en zal CD&V de zwaarste klappen incasseren. Dan mogen ze nog tien Doomst- en Van Rompuy-look-a-like's op hun lijst zetten... Brussel daarentegen, dat is een heel ander verhaal. Maar ook daar valt een mouw aan te passen.
Op ons ledencongres (eindelijk!) van 21 september moeten we de knoop definitief doorhakken. Na de wedstrijd (O-O), de verlengingen (O-O) en de verlengingen van de verlengingen (0-0), is het aan onze leden om de stafschoppen te trappen. Het Belgisch participatief overlegmodel is dood en begraven. Er rest ons de strategie van de eenzijdige onafhankelijkheid. Revolutie geen evolutie. De Belgische motor draait haar laatste toeren. Mijn zak zand staat klaar.
Grappig, op de officiële webstek van de gemeente Hoegaarden www.hoegaarden.be staat op de voorpagina o.a. het volgende opmerkelijke zinnetje: 'pour visiter le site de la commune de Hoegaarden, cliquez ici >>' Tiens, tiens, zijn er nu ook al faciliteiten voor de talrijke rijke Franstalige inwijkelingen in de taalgrensgemeente Hoegaarden? Bij mijn weten valt de gemeente Hoegaarden toch niet onder een speciaal taalstatuut?!
Neen hoor, als je op de 'cliquez ici' klikt, kom je... ook terecht op de Nederlandstalige webstek. Lol.
PS: Wat ik op de site van Hoegaarden deed? Wel, ik was er op zoek naar informatie over de mooiste jogging van Vlaanderen, de holle wegen jogging. Voor de liefhebbers van het genre, check: http://www.hollewegenjogging.be, een absolute aanrader!
De prachtige Lindense Kasteelhoeve is er vreselijk aan toe. Zo stortte nog maar enkele dagen geleden een aanzienlijk deel van de rechtermuur in. Net als bij de Maagdentoren te Zichem lijkt het erop dat dit prachtig stukje erfgoed eerst volledig moet instorten alvorens de verantwoordelijke politici in gang schieten
Alleszins, ik blijf me koppig inzetten voor het Lubbeekse erfgoed en zal ook in dit dossier nog van me laten horen.
Vandaag in Het Laatste Nieuws, AUTEUR: Bart Vanspauwen
Muur van kasteelhoeve ingestort
linden
Een muur van de oude kasteelhoeve naast het gelijknamige restaurant in de Kerkdreef in hartje Linden is afgelopen week ingestort. Dat meldt Theo Francken van oppositiepartij N-VA Lubbeek.
Oppositieraadslid Francken drong enkele maanden geleden aan op een eerherstel voor het verkommerde gebouw, dat volgens hem nochtans toekomst heeft. Hij wees onder meer op de goede locatie en de mogelijkheden qua inrichting. «Met de instorting wordt duidelijk dat het niet vijf maar één voor twaalf is», stelt Francken nu.
Burgemeester Freddy Vranckx (Open Vld) van Lubbeek wil de kwestie deze week met eigenaar Willy De Beauffort bespreken. Die laatste ziet een herwaardering wel zitten, al moet er eerst gepraat worden over een bescherming als monument.
Toeval
«We hadden onze eerste afspraak al gepland, het is dus toeval dat de muur net nu is ingestort», stelt Vranckx. «Als gemeente willen we graag het hele terrein - het kerkhof, het restaurant én de hoeve - herwaarderen.»
Volgens Willy De Beauffort is er na een restauratie plaats voor een diensten- of ontmoetingscentrum, of een filiaal van de bibliotheek. (BVH)
Lubbeeks Open VLD-gemeenteraadslid Stephanie de Neeff is totaal door de rooie gegaan toen haar illegale fazanten werden ontdekt en aangeslagen... Zelfs de cameraploeg van VTM leerde ze mores.
Bekijk dit filmpje maar eens (vanaf 9 min. 30 sec.):
Zeshonderd fazanten aangeslagen Eigenaars koelen woede op pers tijdens inbeslagname
LUBBEEK - Het Voedselagentschap heeft ruim zeshonderd gekweekte fazanten verbeurd verklaard op drie verschillende plaatsen in Lubbeek. De fazanten werden gekweekt om binnen afzienbare tijd uitgezet te worden op het jachtterrein van de familie de Neeff. Tijdens de actie haalde Stephanie de Neeff zwaar uit. De pers deelde in de klappen.
Het Federaal Voedselagentschap had klachten ontvangen dat er in Lubbeek illegaal fazanten werden gekweekt en ging gisternamiddag over tot de actie. Een tiental mensen van het Vogel- en Zoogdierenopvangcentrum uit Heusden-Zolder en een tiental boswachters van Bos en Groen vielen binnen in een volière langs Heurbeek en even later in twee soortgelijke volières langs de Driebunderweg in Lubbeek.
'Het Federaal Voedselagentschap gaf ons de opdracht de fazanten die werden verbeurd verklaard, te vangen en over te brengen naar ons centrum in Heusden-Zolder. Wij beschikken over de nodige vergunningen om deze dieren te transporteren en tot nader order op te vangen. Om alles volgens de regels te laten verlopen deden we een beroep op de mensen van Bos en Groen om ons te assisteren. Op de drie plaatsen werden telkens een tweehonderdtal fazanten gevangen', aldus Rudy Oyen, voorzitter en vergunningshouder bij het Vogel- en Zoogdierenopvangcentrum.
Maar het vangen van de dieren verliep niet zonder slag of stoot. Onze reporter en collega's werden bij aankomst net niet geramd door de wagen van een woedende Stephanie de Neeff, dochter van Eric en kleindochter van voormalig provinciegouverneur Jean de Neeff. Zij nam het op voor het familiebezit en liep ziedend rond tussen de vangers, de boswachters en een aantal van haar eigen mensen. Naar verluidt werd vader Eric in allerijl teruggeroepen van een huwelijksfeest. De politie kwam ter plaatse om de gemoederen te bedaren en de orde te handhaven.
Naast de politie van de zone Lubbeek kwamen nog verschillende manschappen uit de omliggende politiezones ter plaatse. En dat bleek nodig want toen de cameraploeg van VTM een interview wilde afnemen van Davy Oyen, kon Stephanie de Neeff zich niet meer bedwingen en vielen er rake klappen.
Wat er met de verbeurd verklaarde dieren zal gebeuren is niet duidelijk. Mogelijk worden ze verkocht, geslacht en gaat het vlees naar het OCMW ofwel worden ze ondergebracht bij particulieren maar nooit meer keren ze terug naar de vrije natuur omdat het uitzetten van gekweekte dieren voor de jacht verboden is.