Tekst & tekeningen: Peyo.
Op het koninklijke slot wordt een toernooi gehouden. De heer van Basenau wil graag winnen en saboteert de lans van graaf van Tremelo. Johan ziet dit, licht de graaf in en Tremelo verslaat Basenau in de wedstrijd. Basenau zint op wraak en roept de hulp in van zijn raadgever Willem. Ze besluiten het koninklijk slot aan te vallen en sturen een spion op pad om de zwakke plekken van het kasteel te ontdekken, maar deze wordt ontmaskerd. Johan gaat naar Basenau met een valse boodschap van de spion waarin te lezen staat waar de zwakke plekken van het slot zouden zijn. De spion van Basenau weet echter te ontsnappen en probeert Basenau in te lichten over de valse boodschap. Johan, die nog in het kasteel van Basenau zit, weet de spion voor de tweede maal te stoppen. Hij spoedt zich terug naar de koning om hem in te lichten. Basenau trekt ondertussen, zonder idee over deze gebeurtenis, met zijn leger naar de koning, maar komt te laat: dankzij Johan is heel het slot goed beschermd. Basenau wordt verslagen en de kerker in gegooid. Het brein van het plan, Willem, weet echter te ontsnappen...
|