De in 1937 op zesenzeventigjarige leeftijd overleden schrijfster Lou
Andreas-Salomé is in Duitsland opnieuw sterk in de belangstelling gekomen. Haar
memoires vormen een curieus autobiografisch geschrift dat een zeldzaam
vrouwenleven verheldert en een boeiend panorama geeft van een heel tijdperk.
Een tijdperk waaraan in de eerste plaats de namen verbonden zijn van de
grote minnaars van Lou: van Friedrich Nietzsche, de wijsgeer met de moker die
tweemaal vergeefs naar haar hand dong, en van Rainer Maria Rilke, de dichter die
als eenentwintigjarige door de vijftien jaar oudere Lou in zowel erotische als
platonische ketenen werd geslagen. Lou Salomé's omgang met mannen is tot een
legende geworden waarin zij wordt afgeschilderd als een verslindster van bij
voorkeur beroemde mannen.
Zij was de dochter van een Russische generaal.
Een deel van haar jeugd bracht ze door in St-Petersburg, waarvan ze sfeer en
karakter in de herinneringen in scherpe beelden oproept. Ze studeerde filosofie
en godsdienstgeschiedenis in Zürich. Op eenentwintigjarige leeftijd ontmoet ze
de zestien jaar oudere Nietzsche. De uiteindelijk mislukkende romance tussen
deze twee is al vele malen beschreven, gemythologiseerd, en verfilmd.
Zij heeft een waardevol boek over Nietzsche geschreven, en ook studies
over Freud, Rilke en lbsen gepubliceerd.
Aldous Huxley "Heerlijke nieuwe wereld" is de toekomstroman par excellence. De in een
verre toekomst gesitueerde wereld waarin seksuele voortplanting is vervangen door
de productie van "baby's in flessen" (bij ons ingeburgerd als
in-vitrofertilisatie)is inmiddels in meerdere opzichten profetisch gebleken.
Huxley's denkbeelden vormen een belangrijke bron van inspiratie voor onder
anderen de controversiële Franse schrijver Michel Houellebecq, met name voor
diens roman" Mogelijkheid van een eiland". Provocatief, stimulerend, schokkend en
verbijsterend.
Aldous Huxley (1894-1964), een zeer productief
schrijver en toonaangevend denker, schreef met zijn in 1932 gepubliceerde
toekomstroman "Brave New World" geschiedenis.
Het ongrijpbare meisje is Mario Vargas Llosas eerste echte liefdesroman.
Ricardo valt op zijn vijftiende als een blok voor een meisje dat zich Lily
noemt. Maar op een dag blijkt dat alles wat ze heeft verteld leugens waren en ze
verdwijnt spoorloos. In de jaren die volgen komt hij haar op de meest
onverwachte momenten tegen: als aspirant-guerrillastrijdster, als echtgenote van
een Franse diplomaat, als vrouw van een rijke Engelse renpaardenfokker, als
minnares van een masochistische Japanse onderwereldfi guur. Iedere keer noemt ze
zich anders en heeft ze alle sporen van de vorige episodes volledig gewist. En
iedere keer is Ricardo weer als was in haar handen, tot ze hem niet meer nodig
heeft en verdwijnt. De roman beslaat een groot deel van de hele tweede helft
van de twintigste eeuw en speelt zich af op een aantal sfeervol beschreven
locaties: de romantische jaren vijftig in Lima, de roerige jaren zestig in
Parijs, de swingende jaren zeventig in Londen en de jaren tachtig in Tokio en
Madrid. Het ongrijpbare meisje is een avontuurlijke, erotische en spannende
roman van een van de grootste schrijvers van Latijns-Amerika, en een
onvergetelijk portret van een mooie, wufte, leugenachtige, onbetrouwbare en
uiterst ambitieuze vrouw.
Terwijl orkaan Katrina New Orleans verwoestte, besloot Abdulrahman Zeitoun, een
47-jarige Amerikaan van Syrische komaf, in de stad te blijven om zijn huis en
zijn bedrijf te beschermen. In de dagen na de storm peddelt hij in een
tweedehands kano door de ondergelopen straten van New Orleans, deelt goederen
uit en helpt waar hij kan. Een week later, op 6 september 2005, verdwijnt hij
plotseling. Wat is er met Zeitoun gebeurd?
Een roman over de prijs die we betalen voor het verleden Er zijn mensen die
kunnen vergeten en er zijn mensen die moeten vergeten. Séverine Delacroix
behoort tot de laatste categorie. Ze is een Franse journaliste die haar huwelijk
spaak ziet lopen. In de hoop op een ander leven volgt ze haar minnaar Robert en
diens zoon Amedeo naar Italië. Tot de demonen uit haar jeugd opduiken.
Vulkaanvrucht is het debuut van Y. M. Dangre
Een man twijfelt tussen goed en kwaad, tussen leven en
verdwijnen.
Douwes moet dood, beslist Leon, de hoofdpersoon van Menens.
Derk Siebolt Douwes is hoofdredacteur van De Avondbode en voor Leon de
verpersoonlijking van alles wat er mis is in en met de wereld.
Dat er in
de wereld iets moest veranderen wist hij al wel. Vroeger, als linkse student,
toen hij deel uitmaakte van een zootje ongeregeld dat in de stad posters plakte
voor Nicaragua en discussieerde over een betere wereld. Maar dat was kinderspel.
Het is pas na de geboorte van zijn dochtertje dat hij werkelijk beseft dat het
zo niet verder kan met de wereld.
Daarvoor moet Leon echter alles kunnen
vergeten wat tot zijn oude leven behoorde. Hij laat zijn kind in de steek. En
hij duikt onder in de schimmenwereld waar de rechtvaardigheid van het handelen
zelf niet langer aan de orde is. Een wereld waarin terrorisme een geloof
geworden is en meedogenloosheid boven menselijkheid staat.
Om ideeën gaat
het niet meer in het Europa van na de val van de Muur. Het einde van de
geschiedenis, waarover iedereen het heeft, kan alleen worden tegengegaan door
zelf geschiedenis te schrijven. Het komt er nu op aan te handelen. Het gaat om
radicale actie. Het gaat erom Douwes te doden. Zodra Leon de afdaling heeft
ingezet, is er geen weg meer terug.
Menens gaat over de grote themas.
Leon is een man die twijfelt tussen goed en kwaad, tussen leven en verdwijnen,
maar zich tegelijkertijd die twijfel niet meer kan veroorloven. De cruciale
scène waarin Douwes wordt ontvoerd is een showcase van Reugebrinks verhalende
kracht. De sluimerende paniek over het kind dat Leon achterlaat, toont de
psychologische scherpzinnigheid waarmee Reugebrink zijn personages tot leven
wekt.
Nagelaten roman van een moderne literaire held. Udo Berger is in zijn thuisstad Stuttgart kampioen van de wargame Het Derde Rijk. Samen met zijn vriendin gaat hij op vakantie naar de Spaanse kust om er in alle rust nieuwe tactieken te bedenken voor de aanstaande competitie. Daar raakt hij bevriend met een mysterieuze, verminkte man die de Verbrande wordt genoemd. Als hij hem het spel leert, blijkt zijn leerling talentvol, mogelijk nog beter dan de kampioen zelf. Maar de Verbrande neemt het spel te serieus, en de grens tussen fantasie en realiteit wordt angstaanjagend wazig. Deze in dagboekvorm geschreven roman is een nagelaten werk van de in 2003 overleden Roberto Bolaño. Het Derde Rijk verschijnt dit jaar behalve in Nederland voor het eerst in Spanje, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en vele andere landen. Critici en lezers kunnen net zo'n hit als 2666 verwachten.
Op zijn twintigste veroverde Bret Easton Ellis de wereld met zijn legendarische debuutroman Minder dan niks, een zedenschets van de verwende rijke jeugd in Los Angeles. Nu, vijfentwintig jaar later verschijnt het vervolg:
Clay Easton, een van de hoofdpersonen uit Minder dan niks, is inmiddels een succesvol scenarioschrijver. Hoezeer het leven ook veranderd is, veel is hetzelfde gebleven. Easton beweegt zich in zijn vertrouwde kringetje, met zijn oude vriendinnetje Blair en haar huidige man Trent, nu een machtige agent die nog steeds met mannen en vrouwen het bed deelt.
Clay legt het aan met de bloedmooie Rain Turner, een jonge actrice. Als hij echt om haar gaat geven, komt hij erachter dat zij mysterieuze banden heeft met twee van zijn vrienden, en met een filmproducer die gruwelijk aan zijn einde komt. Clays leven ontspoort en hij wordt gedwongen af te dalen in de donkerste krochten van zijn geest, om uiteindelijk zijn neiging tot bedrog te leren beteugelen.
De figuranten wordt voor zijn fans hét boek van 2010, en Ellis zal er een generatie lezers mee voor zich weten te winnen.
Na een mislukte relatie wordt het dertigjarige hoofdpersonage van Dagboek van een zwaluw gevoelloos. Hij verliest zijn job maar vindt al snel nieuw werk dat beter in de lijn van zijn hard-vochtigheid ligt: hij wordt huurmoordenaar. Geen gemoedstoestand hiindert hem wanneer hij zijn doel viseert en de perfecte moord pleegt. Integendeel, moorden geeft hem een ongekende sensatie, een bijna goddelijke bevrediging. Op een dag krijgt hij de opdracht een minisiter en zijn hele gezin uit te moorden. De man moet de aktetas van de minister bezorgen aan zijn opdrachtgever. In deze tas vindt hij het dagboek van diens dochter. Gedreven door nieuwsgierigheid leest hij erin. Hij begint zich onvoorspelbaar te gedragen en wanneer hij weer bij zinnen komt, voltrekt er zich een metamorfose die hij zelf nooit had durven voorzien. Dit typische Nothomb-personage is een eenzame held, een mensenhater die ver van de dagelijkse realiteit staat en doordrongen is van zijn eigen logica. Deze misantroop kan geen onderscheid maken tussen goed en kwaad maar komt door schade en schande tot de conclusie dat er een goed bestaat dat liefde heet.
Tientallen jaren al bestuurt de beschaafde, oude magistraat naar ieders tevredenheid het dorpje aan de grens. Zorgeloos leeft hij van de ene dag in de andere, genietend van zijn hobbys en zijn flirts. Wanneer een afgezant van de regering uit de hoofdstad het decreet uitvaardigt dat de barbaren in het grensgebied moeten worden vervolgd, kan de oude man niet veel begrip opbrengen voor het standpunt van zijn meerderen. Hij heeft meer sympathie voor die zogenaamde barbaren, een nomadenvolk dat niemand kwaad doet. Aanvankelijk probeert hij de machthebbers tot rede te brengen en raakt zo steeds meer in het conflict betrokken. Tegelijkertijd wil de magistraat zich het liefst terugtrekken in zijn eigen wereld, waarin hij de klassieken leest en een vergeten taal bestudeert. Als hij een erotische relatie krijgt met een van de slachtoffers van het overheidsgeweld - een door de martelingen van haar ondervragers kreupel en blind geworden meisje - voelt hij zich toch geroepen tot een wilde actie. Hij komt in de gevangenis terecht en wordt zelf als een barbaar behandeld. Op subtiele wijze beschrijft Coetzee in de oude man niet simpelweg een bestuurder met een gewetensconflict, maar iemand die heen en weer wordt geslingerd tussen medeplichtigheid, onverschilligheid en verzet.
De verteller uit De werkplaats van de duivel is geboren en getogen in het Tsjechische Theresienstadt, waar tijdens de Tweede Wereldoorlog het beruchte concentratiekamp werd ingericht. Het is een stad vol onderaardse gangen, catacomben, barakken en geheime plekken. Om de in verval geraakte stad van de ondergang te redden wordt de herinnering aan de oorlog commercieel uitgebuit.
De verteller wordt uitgenodigd om toeristen te helpen lokken naar Wit-Rusland, waar de duivel zijn werkplaats had, en waar zich vóór, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog slachtingen hebben voorgedaan die de bevolking hebben gehalveerd.
De werkplaats van de duivel is geschreven in een daverend tempo en met een enorme verbeeldingskracht. Topol is een meester in het oproepen van een hypnotiserende, hallucinante sfeer met sinistere beelden en stelt de beklemmende vraag: kan wat toen gebeurd is, ons weer overkomen?
In Hé Nostradamus! Laat Douglas Coupland vier mensen aan het woord die ieder voor zich de gevolgen van dit geweld hebben te dragen. Vier persoonlijke getuigenissen over de directe en indirecte verwoesting die de kogelregen aanricht, over geheimen die nooit meer uitgesproken kunnen worden en waarheden die voorgoed verborgen zullen blijven. Hé Nostradamus! Is een realistisch en vaak grimmig boek met vaart, spanning en een rauwe humor, maar vooral geschreven met een weldadige eerlijkheid en een oprechte liefde voor mensen.
Een oudere auteur staat voor zijn boekenkast. Zijn laatste roman is door de uitgever afgewezen. Hij denkt na. Zijn enige doel is nog éénmaal een boek te schrijven. Het fiasco is een roman in een roman. De schrijver neemt wraak op zijn personage - en laat dit opnieuw alle ervaringen doormaken die hij zelf heeft moeten doorstaan. Het is een roman over roem en mislukking. Is het fiasco wellicht de hoogst denkbare vorm van succes? Met deze roman over schrijverschap en geschiedenis, waarin de holocaust een sleutelrol vervult, heeft Kertész het meesterwerk geschreven dat hem bestempelt tot een van de belangrijkste Midden-Europese auteurs van de laatste halve eeuw. Het is een roman over stilstand en verandering, over herhaling en begin, een geheimzinnig en muzikaal boek dat voortdurend blijft verleiden tot lezen en herlezen.
Een Antwerps gezin - moeder, vader en hun tienjarige zoontje Waldo - wordt hij het uitbreken van Wereldoorlog II meegesleurd door de chaotische stroom van burgers, die voor de Duitsers op de vlucht slaan. Bij een bombardement komen de ouders van Waldo om het leven. De weesjongen ontmoet toevallig het iets oudere buurmeisje Vera, dat in het gedrang haar moeder is kwijtgeraakt. De Duitsers hebben ondertussen de vluchtende massa ingehaald, en de kinderen beginnen hun terugtocht naar de vaderstad... Waldo en Vera trekken tijdens deze prachtige meimaand 194O door de 'Vlaamse bossen waar de koekoek roept, waar er opnieuw geen oorlog meer is en de liefelijke lente zacht en zonnig als het begin van een nieuwe tijd over de aarde ligt'. Helaas, in dit verrukkelijke pastorale decor staat de kinderen het gruwelijkste te wachten...
Ward Ruyslinck vertelt ons in dit boek over het leven van een werkschuw echtpaar. De man, een aartsleugenaar, heeft zijn leven lang slechts één beroep uitgeoefend: dat van werkloze. De vrouw, even lui als haar man, wordt beheerst door een ziekelijke angst voor een nieuwe oorlog. Ze werken niet, omdat ze het nut van werken niet inzien, want ze hebben immers niets meer van het leven te verwachten? Maar dan, op een vroege lentedag, lijkt het of de man toch iets ontdekt van de schoonheid, van het leven. Hij wordt rusteloos, zo zeer dat hij zelfs niet meer de rust vindt voor zijn meest geliefde bezigheid: slapen. En juist deze rusteloosheid wordt hem noodlottig... Ruyslinck heeft dit gegeven uitgewerkt tot een fascinerend verhaal dat U in één ruk zult uitlezen: nu eens glimlachend om de grimmige humor, dan weer hoofdschuddend.
Wanneer Xavier Kingston zijn entree maakt bij kwaliteitskrant De Stem, slaat hij zijn collega's met stomheid. De journalist Leo Wekeman, nog maar pas door zijn vrouw verlaten, weet zich geen raad met de gevoelens die hij ontwikkelt voor Kingstons oogverblindende verschijning. Intussen probeert hij zich op te werpen als de geknipte figuur om de president van de Verenigde Staten bij diens aanstaande bezoek te interviewen. Maar wanneer het interview aan Kingston wordt toegewezen, breekt voor hem een nachtmerrie aan van zelfverlies en aftakeling die uiteindelijk zijn laatste woorden uit hem perst, de woorden waarmee hij zichzelf, en alles en iedereen de wereld uit wil praten.
Een zuil van rook is het verhaal van Skip Sands spioninopleiding , betrokken bij de psychologische oorlogsvoering tegen de Vietcong en strijdend tegen de rampen die hem worden aangedaan door zijn beroemde oom, een oorlogsheld en in kringen van de Inlichtingendienst alleen bekend als de kolonel. Het is ook het verhaal van de broers Bill en James Houston, die rechtstreeks vanuit de woestijn van Arizona midden in een oorlog belanden vol opzettelijke miscommunicatie en waanvoorstellingen.
Buenos Aires, september 1965. In de provincie San Fernando vindt op een stille namiddag een grote gewapende bankoverval plaats. De illustere zaak doet veel stof opwaaien als blijkt dat er diverse agenten en politici bij betrokken zijn, die als de operatie eenmaal geslaagd is een deel van de buit zullen opeisen. Als de criminelen hun handlangers tijdens de vluchtpoging proberen te misleiden om er met al het geld vandoor te gaan, eindigt het verhaal in een nachtmerrie en zet het land in lichterlaaie. Brandend geld vertelt het waargebeurde verhaal van deze legendarische overval. Ricardo Piglia had voor het schrijven van de roman toegang tot vertrouwelijke informatie: gerechtelijke dossiers, de transcriptie van geheime politieopnamen, getuigenverklaringen en persmateriaal. Met adembenemende precisie én een duizelingwekkende vaart reconstrueert hij de geschiedenis opnieuw: het tijdperk, de betrokkenen, het drama en het gehele netwerk - en schept zo een essentieel stukje Argentijnse geschiedenis in romanvorm.
Een aantekenboekje van de wereldberoemde Mexicaanse kunstenares Frida Kahlo zou voor het eerst worden tentoongesteld in Mexico-Stad ter gelegenheid van haar honderdste geboortedag, samen met haar schilderijen en persoonlijke spullen die enkele jaren daarvoor waren ontdekt. Op de dag dat de tentoonstelling voor het publiek werd opengesteld verdween het boekje spoorloos... De Mexicaanse schrijver F.G. Haghenbeck gebruikte dit gegeven voor een roman gebaseerd op het leven van Frida Kahlo, waarin bij elk hoofdstuk de recepten van gerechten uit Frida's aantekenboekje zijn opgenomen.
Wanneer Frida gewond raakt bij een busongeluk en voor het eerst overlijdt, maakt ze met haar peetmoeder De Dood een afspraak: zij zal haar laten leven, maar als tegenprestatie moet Frida elk jaar een offerande voor haar bereiden ter herinnering aan hun overeenkomst. Vanaf dat moment noteert Frida het recept voor elk feestmaal op de dag van Allerzielen in een aantekenboekje. Terwijl het ritueel elke keer punctueel wordt uitgevoerd, ontrolt haar onstuimige leven zich. Ze leert de man kennen met wie ze haar leven zal delen de wereldberoemde kunstenaar Diego Rivera -, wat het begin markeert van haar tweede dood. Samen zullen ze de passie voor de kunst delen en de smaak van het verraad proeven.
Frida bemint en begeert hartstochtelijk, maar ze leeft in geleende tijd: vanwege haar pijnlijke en gehavende lichaam zal ze nooit kunnen vergeten dat haar peetmoeder stukje bij beetje haar ziel uitrukt en dat zij steeds naderbij komt in afwachting van de laatste ontmoeting
In 1941 krijgt Roemenië van bevriende natie Duitsland een deel van de Oekraïne. Het fascistische regime in Boekarest deporteert de Roemeense Joden naar dat gebied. Niet om daar middels massamoord van ze af te komen, maar om ze langzaam in een getto te laten creperen. Daartoe worden ze afgesneden van voedsel en andere levensbehoeften. Een door de regering opgerichte Joodse politie houdt toezicht en zorgt ervoor dat de allerzwaksten worden opgepakt en verwijderd. Deze in zichzelf besloten, op overleven gerichte wereld, een hogedrukpan, is de achtergrond van Nacht. De twee hoofdpersonages zijn Ranek, een gedeporteerde Jood die probeert te overleven, en het getto, waar aparte wetten gelden. In het getto worden door de bewoners steeds meer grenzen overschreden. Niets menselijks blijkt hier vreemd. In de wereld van de doden leggen moraal en mededogen het af tegen zelfbehoud.