Een jonge Chinese vrouw gaat voor een jaar naar Londen om Engels te leren. Ze krijgt daar niet alleen te maken met taalproblemen, maar ze wordt ook geconfronteerd met de grote cultuurverschillen tussen Oost en West. Tel daar dan ook een liefdesaffaire bij op die bol staat van tegenstellingen en je hebt het verhaal van Beknopt woordenboek voor geliefden.
De duivel en de maagd bekleedt een aparte plaats in het oeuvre van Hubert Lampo. De schrijver had met dit werk een volledig objectieve roman op het oog. Hiermede bedoelde hij een boek, waarin hij zichzelf niet identificeert met de mannelijke hoofdpersoon, wat praktisch in geheel zijn oeuvre het geval is.
Wie vertrouwd is met Lampo's werk merkt trouwens terstond, dat Gilles de Rais, de inderdaad historische vijftiende-eeuwse Bretonse edelman, voor hem een object van studie is geweest, waardoor hij met verbijstering en nieuwsgierigheid werd vervuld. Waarom werd een man, èèns de wapengezel van Jeanne d'Arc, een duivel in mensengedaante, die zijn weerga niet vindt in de geschiedenis?
Op deze vraag heeft Hubert Lampo een antwoord trachten te geven in dit boek over een zwarte magiër dat, de onvermijdelijke vrije interpretatie van de romancier ten spijt, op historische documenten berust.
Gangreen 1 Black Venus verscheen voor het eerst in 1968. Het boek sloeg in als een bom en heeft na veertig jaar niets aan kracht ingeboet. Met het autobiografische Gangreen 1 vertelt Jef Geeraerts het verhaal van zijn tijd. De obsessieve liefde van een blanke koloniaal voor een zwarte vrouw stelt taboes en tegenstellingen op scherp. Zelden is er proza met zulk een monumentale durf geschreven. Deze jubileumeditie wordt afgesloten met een verhelderend nawoord over Gangreen 1 en zijn tijd.
In 1770 wordt Johann Friedrich Struensee, lijfarts van de geesteszieke Deense koning Christiaan VII, praktisch alleenheerser van Denemarken. Niet alleen weet hij door middel van talrijke hervormingen een fluwelen revolutie door te voeren, hij knoopt ook een liefdesbetrekking aan met koningin Caroline Mathilde, bij wie hij een dochter verwekt. De adel en het volk komen tegen Struensee in opstand. In januari 1772 wordt hij gevangengezet en in april van dat jaar terechtgesteld, na een proces dat in heel Europa opschudding veroorzaakt.
Tegen de achtergrond van deze gebeurtenissen en van de naderende confrontatie tussen het absolutisme en de Verlichting in Europa vertelt Enquist een van psychologie en politiek doortrokken liefdesdrama. Het bezoek van de lijfarts is een diepzinnige, boeiende, humoristische en erotische roman: literatuur van het allerhoogste gehalte.
In de grootse roman DE BIJENKORF van Cela wordt het stadsleven in het barre Madrid geschilderd. Het is de winter van 1942-1943. De kleine burgerij vegeteert er in koffiehuizen en bordelen, alkoven en optrekjes, soms gelukkig maar meestal niet: het leven sleept zich voort in de monotonie van onbeduidende zondetjes en schaarse momenten van vreugde. Cela licht twee dagen uit dit leven en laat een bonte mengeling van personages de revue passeren in een aaneenschakeling van beelden, momentopnames, korte intermezzo's, schetsen en impressies.
Een jonge vrouw schrijft op wat haar sinds de dood van haar vader is overkomen, een reeks gebeurtenissen die haar leven volkomen op zijn kop heeft gezet. Dat zij er verslag van doet is een wonder: haar vader heeft haar van de wereld afgesloten gehouden, haar taal is een eigengemaakt mengsel van alledaagse spreektaal en de taal van een veeldelig achttiende-eeuws boek dat toevallig in huis aanwezig is. Maar in die taal weet zij des te schrijnender op te roepen wat er allemaal in haar leven is misgegaan; de krachttoer alles in taal om te zetten en de onmogelijkheid de bizarre en ijzingwekkende voorvallen in te passen in een ook voor andere mensen geldende wereldbeeld geven Het meisje dat te veel van lucifers hield een adembenemende en ontroerende kracht.
Elisha, een jonge joodse man, heeft de holocaust overleefd en is strijder geworden in het door Groot-Brittannië bezette Palestina. John Dawson is de gevangen Engelse officier die hij bij dageraad zal vermoorden als vergelding voor de executie van een medevrijheidsstrijder. Terwijl hij wacht op het aangewezen uur voor de moord, worstelt Elisha, gevangen tussen de vele gruwelen uit het verleden en de verontrustende dilemma's van het heden, met schuldgevoel, spookbeelden en uiteindelijk met God. Dageraad is een schitterende bespiegeling van de innerlijke conflicten waarvoor een mens komt te staan wanneer hij zich voorneemt een ander mens te doden. Deze aangrijpende roman vormt een drieluik met Nacht en met Dag.
De komst van Joachim Stiller, voor het eerst verschenen in 1960, is de roman die Hubert Lampo beroemd heeft gemaakt. Het is de indrukwekkende en raadselachtige geschiedenis van journalist Freek Groeneveld en zijn geliefde Simonc Marijnissen, die voorspellende boodschappen ontvangen van Stiller, de mysterieuze hoofdpersoon. Zijn zij het slachtoffer van een practical joke? Van een geestelijk gestoorde? En waarom wordt Stiller overreden als hij eindelijk arriveert?
Een door het leven al zwaarbeproefde filmregisseur verdwijnt eind jaren zeventig wegens ontucht met een minderjarig meisje achter de tralies van een Californische gevangenis-incognito. Hij maakt er kennis met een tot levenslang veroordeelde die door een ingezwachteld hoofd onherkenbaar is. Tussen de twee mannen ontstaat een onwillige verstandhouding, een stugge vriendschap bijna, totdat de cineast ontdekt dat achter de windselen de persoon schuilgaat die zijn leven heeft verwoest. Dan pas komt het tot een écht gesprek. Geen berouw, geen vergiffenis. De regisseur gaat met zijn aanklacht tot op het bot, maar de ander blijft vasthouden aan de duistere, pseudo-politieke idealen die tot zijn daad hebben geleid, één van Amerika's smerigste moordzaken van de twintigste eeuw.
Een jonge Finse vrouw stapt het leven binnen van een hoge ambtenaar op een Hongaars ministerie, op het moment dat hij een beslissing heeft genomen die van bepalende invloed zal zijn op het verloop van de oorlog. Zij hoopt dat hij haar aan papieren kan helpen die voor haar van vitaal belang zijn. De normaal zo beheerste man wordt volledig in de war gebracht door de vrouw, die als twee druppels water lijkt op zijn jaren geleden gestorven geliefde. Wie is deze dubbelgangster? Hij nodigt haar nog diezelfde avond uit. Verlangen en hoop komen in hem omhoog, maar ook talloze vragen. Waarom komt deze onbekende maar hem toch zo vertrouwde vrouw juist nu zijn leven binnen? En waar zal deze ontmoeting toe leiden?
Deze roman verscheen in 1943, een jaar na Gloed. Meer nog dan in Gloed zoekt Márai naar een antwoord op het raadsel van de onvermijdelijkheid, op het geheim van het lot. En dat in woorden en zinnen die men zelf had willen bedenken omdat ze uitdrukken wat diep van binnen door iedere lezer wordt gevoeld.
Als je kunt doden op commando, dan kun je ook liefhebben op
commando.
De meeste mensen hebben overtuigingen, zolang die maar niets
kosten. Majoor Anthony is bereid een prijs te betalen voor zijn idealen. Als hij
op een dag, tijdens een uit de hand gelopen operatie, het meisje Lina in de
woonkamer van twee verdachte individuen aantreft, besluit hij haar zonder
aarzeling mee naar huis te nemen als teder geschenk voor zijn vrouw.
Onze
oom is het verhaal van een meisje dat als een dode onder de levenden verkeert,
van een majoor die zijn schaamte alleen kan overwinnen door heldendom na te
streven en van een opstandelingenleider voor wie de revolutie een door hem te
regisseren opera is.
Welke prijs moet er worden betaald voor het gebod om
lief te hebben, wat kost de wens tot voortplanting, en wat de plicht om vrij te
zijn? Met Onze oom schreef Arnon Grunberg een indringende roman over de prijs
van de moraal.
In deze novelle vertelt Marlow het verhaal over zijn nachtmerrieachtige tocht
naar de binnenlanden van Afrika. Op last van een Belgische handelsmaatschappij
moet hij op zoek naar de ivoorhandelaar Mr. Kurtz. Als Marlow eenmaal doordringt
tot het ondoorgrondelijke, wrede hart van Afrika ziet hij dat Mr. Kurtz in de
wildernis is vervallen tot barbarij en compleet is doorgedraaid.
Ik ben Max Schulz, de buitenechtelijke, maar zuiver arische zoon van Minna
Schulz. Zo opent Hilsenraths beroemde roman over de SSer en massamoordenaar
Max Schulz. Zeer humoristisch en in een soepele stijl beschrijft Hilsenrath hoe
Schulz, zoon van een arische straatmadelief, opgroeit met zijn joodse
schoolvriend Itzig Finkelstein en bij diens vader het kappersvak leert. In 1933
wordt Max lid van de SA en later van de SS. Tijdens de oorlogsjaren is hij in
het vernietigingskamp Laubwalde verantwoordelijk voor de dood van ontelbare
mensen.
Na de oorlog neemt Schulz de identiteit van een van zijn slachtoffers aan:
zijn vroegere vriend Itzig Finkelstein. Hij duikt onder in Israël, trouwt en
neemt in Tel Aviv een kapsalon over. Max wordt een gerespecteerd burger, maar
zijn geweten begint te spreken.
In geen enkel ander boek worden zo meesterlijk de banaliteit van het fascisme
en de hypocrisie van de mensheid tentoongespreid.
De zomer van 1976. Hoewel Europa kreunt onder een tropische hitte, verplaatst iedereen zich van het noorden naar het zuiden. Georges, misnoegde cartoonist bij een kwaliteitskrant, trekt zich samen met zijn gezin en vrienden terug op een berg aan de Spaanse Costa Brava. Daar loopt alles mis.
Amir en Hassan zijn gevoed door dezelfde min en groeien samen op in de hoofdstad
van Afghanistan. Als blijk van hun verbondenheid kerft Amir hun namen in een
granaatappelboom: 'Amir en Hassan, de sultans van Kabul'. Maar sultans zijn ze
alleen in hun fantasie, want Amir hoort tot de bevoorrechte bevolkingsgroep en
Hassan en zijn vader zijn arme Hazaren, in dienst van Amirs vader.
Bij
de jaarlijkse vliegerwedstrijd in Kabul is Amir de vliegeraar, degene die het
touw van de vlieger in handen heeft. Hassan is zijn hulpje, de vliegervanger.
'Voor jou doe ik alles!' roept Hassan hem toe voordat hij wegrent om de vallende
vlieger uit de lucht op te vangen. Die grenzeloze loyaliteit is niet wederzijds.
Wanneer er iets vreselijks gebeurt met Hassan verraadt hij zijn trouwe metgezel.
Na de Russische inval vluchten Amir en zijn vader naar de Verenigde Staten. Amir
bouwt er een nieuw bestaan op, maar hij slaagt er niet in Hassan te vergeten. De
ontdekking van een schokkend familiegeheim voert hem uiteindelijk terug naar
Afghanistan, dat inmiddels door de Taliban is bezet. Daar wordt Amir
geconfronteerd met spoken uit zijn verleden. Zijn voornemen om zijn oude schuld
jegens Hassan in te lossen sleept hem tegen wil en dank mee in een
huiveringwekkend avontuur.
Een jonge wetenschapper verwerkt ultrageheime gegevens tot een numerieke code.
Als voorbereiding op deze werkzaamheden heeft hij, zonder dat hij zich dat
bewust was, een hersenspoeling ondergaan. Wat volgt is een bizarre speurtocht
langs wonderlijke figuren en plaatsen in twee omgevingen, die uiteindelijk
verrassend goed bij elkaar blijken te passen. In Hard-boiled Wonderland en het
einde van de wereld geeft Murakami een even hilarisch als doordacht beeld van de
menselijke natuur en de werking van ons verstand.
Na een loopbaan als
platenverkoper en uitbater van een eigen jazzbar in Tokyo, besloot Haruki
Murakami (1949) in een opwelling dat hij romans wilde schrijven. Norwegian Wood
betekende zijn doorbraak bij het grote publiek. Inmiddels staat hij wereldwijd
te boek als cultschrijver. Van Murakami verschenen onder andere After Dark, Na
de aardbeving, Ten zuiden van de grens en Kafka op het strand.
Brodeck heeft er niet om gevraagd. Hij is door zijn dorpsgenoten uitgekozen om
een verslag te schrijven over de Anderer, een vreemdeling die enkele maanden
eerder in het dorp is komen wonen. Details zijn niet nodig, de feiten zijn
genoeg. Zolang maar duidelijk wordt dat de dood van de vreemdeling
onvermijdelijk was, Brodeck ontdekt al snel meer dan de bedoeling was. Hij
besluit naast het officiële verslag een persoonlijk document bij te houden. Al
schrijvende wordt hij herinnerd aan zijn deportatie naar het kamp waar hij al
zijn waardigheid verloor, en komt hij erachter wat zijn vrouw is aangedaan
tijdens zijn afwezigheid. Intussen hoort hij steeds meer gedempte stemmen, die
hem doen inzien dat hij zelf misschien ook niet zo thuis is onder zijn dorps
genoten als hij tot dan toe had gedacht.
Het verslag van Brodeck is een
parabel op de Shoah waarin het woord jood' niet één keer voorkomt. Haarscherp
schetst Philippe Claudel tot welke gruwelijkheden mensen in staat zijn om
zichzelf te redden, maar bovenal laat hij zien hoe liefde de kracht geeft om te
volharden, tegen alle angst in. Het verslag van Brodeck is een intense roman,
waarin Claudel met zijn gevoelige en beeldende manier van vertellen de kern van
het menselijk bestaan raakt.
De humoristische schelmenroman Dode zielen (1842) verhaalt over de verarmde
edelman Tsjitsjikov, die bij Russische landeigenaren gestorven lijfeigenen
opkoopt om met dat fictieve kapitaal als onderpand een grote lening af te
sluiten bij de staatsbank. Het plan voert de zwendelaar langs schilderachtige
figuren, onder wie een dagdromer die hem de 'dode zielen' gratis geeft en een
man die hem juist een hoge prijs probeert te laten betalen omdat het zulke
uitstekende vaklui waren.
In de ingenieuze en onvergetelijke nieuwe roman van Douglas Coupland ontmoeten we Roger, een gescheiden man van middelbare leeftijd, voor de rest van zijn leven veroordeeld tot het robotmatig verplaatsen van pakken printerpapier. En daar is zijn collega Bethany, een negentienjarig gothic-meisje met een wel heel zwartgallige visie op het leven.
Op een dag vindt zij Rogers aantekeningenboek met daarin zijn dagboeknotities, waarin hij zich verplaatst in Bethany. Ze zijn griezelig raak getroffen! Bethany ontdekt ook dat Roger een last uit het verleden met zich meedraagt, waardoor hij in haar ogen een stuk menselijker wordt. Er ontwikkelt zich tussen hen een ontroerende relatie-in-brieven. En tegelijkertijd ontrolt zich Rogers Wie is er bang voor Virginia Woolf-achtige roman-in-wording, waarin twee huwelijken op gruwelijke wijze uit de hand lopen.
Lunar Park zet je telkens op het verkeerde been. Het verhaal balanceert
voortdurend op de grens tussen werkeliljkheid en fictie; via humor,
angstaanvallen en paranoia leidt het naar een verbazingwekkende ontknoping. Deze
roman - over liefde en verlies, vaders en zonen - is absoluut de krachtigste en
origineelste in zijn uitzonderlijke oeuvre.