Begin juni 2007 vulden Huan en Yu Lin met vaardige handen de laatste dozen met vuurwerk, bestemd voor Europa. De meisjes werkten parttime in een van de ambachtelijke vuurwerkfabrieken van het Zuid-Chinese stadje Qiaotou.
Eind juni vertrok de Rimini, een oud Italiaans vrachtschip dat onder Maltese vlag voer, uit de haven van Nansha. De lading bestond voor een belangrijk deel uit afgewerkte producten, waaronder vuurwerk, en de bestemming was Rotterdam.
Ergens in juli legde de Rimini aan in de Nederlandse haven. De grotendeels uit Maleisiërs samengestelde bemanning trok met bekwame spoed richting binnenstad. De Zweedse kapitein Arnoldsson bleef met enkele officieren achter om het lossen te bespreken met de havenautoriteit.
Chauffeur Piet Vangeel reed voldaan van de kade weg. Het laden met de dozen vuurwerk was vlot verlopen. Hij haastte zich naar de opslagplaats van het bedrijf waarvoor hij werkte, Peter Van de Werf Pyrotechniek BV aan de rand van Breda, want hij diende het traject verschillende keren af te leggen gezien de strenge reglementering sinds de vuurwerkramp van Enschede op 13 mei 2000.
Eind november reed Vangeel in een kleine bestelwagen over de Antwerpse ring. Hij was op weg naar enkele adressen in het Waasland met een levering vuurwerk. Hij verheugde zich al bij de gedachte dat hij op de terugweg een goede Belgische frituur zou aandoen.
Jozef Vandermeren hield even de deur van zijn krantenwinkel in Zele open, terwijl Piet Vangeel zijn grote kartonnen dozen op een kiepkarretje binnenbracht. Na een informele babbel tekende hij voor ontvangst.
Op zaterdag 29 december stapten Joost en Dirk de krantenwinkel van Vandermeren binnen. Zij wachtten met ongeduld tot zij aan de beurt waren en kochten het zwaarste spul uit het assortiment.
Maandag 31 december. Middernacht kwam dichtbij. Joost had een groep vrienden uitgenodigd op de ouderlijke boerderij, aan de rand van Zele. Het ging er gezellig aan toe met in het begin wat sterk spul om vlug op dreef te komen. Toen het zover was liep de bende joelend naar buiten. Dirk beheerde de zaak zo goed en zo kwaad als mogelijk. Toen de eerste vuurpijl de lucht inging begonnen in de naastgelegen weide twee paarden onrustig heen en weer te lopen. Op de achtergrond hoorde en zag je de relatieve drukte op de E17.
Dirk was de controle kwijt. Iedereen stak op eigen houtje zijn stukje vuurwerk af. Het knalde aan alle kanten. Niemand had oog voor de paarden die op hol waren geslagen.
E. had nog moeten werken in Gent. Dit jaar was het haar beurt geweest en nu haastte zij zich met haar vriend en een vriendin via de E17 naar Lokeren om toch nog iets van oud op nieuw mee te kunnen pikken. Het was vrij rustig, het zicht was goed en de auto reed 120.
Inspecteur Vandenborre van de politiezone Zele kreeg rond half drie 's morgens een telefoon van Belga. Hij deed het relaas over het ongeval dat even over twaalven had plaatsgevonden op de E17.
R. stond dinsdag de 1ste januari op rond half negen. Hij liep naar zijn laptop en klikte als naar gewoonte op DS Online. Het volgende bericht trok zijn aandacht:
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF01012008_003
01-01-2008 om 00:00
geschreven door Raf
|