Ik ben Erwin
Ik ben een man en woon in Maaseik (België) en mijn beroep is Human Resource Director.
Ik ben geboren op 22/05/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Paardrijden, Vliegen, Tafeltennis.
VLP : Vlaamse liga VET2000: Landelijke rijvereniging
Beoordeel dit blog
De lucht, het bos en zandverstuivingen
Avonturen met vliegtuigen en paarden
19-10-2008
Chique vliegtuig
Poehoe, even schrikken geblazen bij terugkomst op ons vliegveld. Ik had netjes aangegeven dat ik eraan kwam via de radio. En maar goed ook want toen ik de baan kruiste om in te voegen in de downwind kwam er een gigantisch vliegtuig mijn richting uitgevlogen. Hij melde wel aan dat hij mij gezien had en met een rotvaart scheerde hij achter langs me door en stak me voorbij in de downwind en maakte een scheervlucht over de startbaan. Hij steeg weer op en voor dat ik zelf in de base leg kwam had hij me weer ingehaald en landde netjes voor mij op de startbaan. Ik mocht met mijn vliegtuig er achteraan paraderen. Er zullen er echter niet veel naar mij gekeken hebben denk ik!!! Op de grond heb ik natuurlijk een foto van deze mastodont genomen.
Op de club was er vandaag een open dag georganiseerd. Er was veel volk en het was er bovendien gezellig druk. Het goede weer speelde natuurlijk een positieve rol. De laatste tijd zijn er tal van activiteiten in onze club. Vorige week was een viering in de Limburghal voor de verjaardag van de club. Ik kon er jammer genoeg niet zijn aangezien ik competitie moest spelen. Heel veel vliegactiviteit en veel vliegtuigen en luchtdopen aan de lopende band. Een mooie open dag...........
Als je een vlucht aan het voorbereiden bent zoek je aantal merktekens die je tijdens de vlucht kan opsporen. Als je ze tijdens de vlucht tegenkomt weet je dat je dan de juiste koers aan het volgen bent. Er staan nu eenmaal geen richtingaanwijzers in de lucht. Vandaag was één van de merktekens het Albert kanaal. Waar "2 kanalen samen komen" is natuurlijk een ideaal punt om te checken waar je bent.
Vandaag ben ik naar Zoersel gevlogen. Dit ligt in de provincie Antwerpen. Het is een lange startbaan en als ik het goed voor heb wordt het nog als militair vliegveld gebruikt. In het weekend kan je als burger er naar toe vliegen. Het was een heel gedoe vanmorgen. Er was een open dag georganiseerd op de club in Zwartberg en de vliegtuigen moesten terug zijn om 13:30u (ten laatste). Er zou nl. een vlootshow georganiseerd worden. Ik had dus niet veel tijd om mijn voorbereidingen te treffen en kon ook niet lang in Zoersel blijven. De vlucht liep perfect. Het was uitstekend weer en weinig turbulentie. Mijn downwind had ik iets te ruim genomen waardoor het landen iets teveel tijd in beslag nam. Maar goed beter teveel tijd nemen om te landen op een nieuw vliegveld dan "hap snap" daar aan komen. Zoals je op de foto kan zien is er niet al te veel te beleven....
Op het einde van het paardrijden proberen we altijd nog enkele kunstjes zoals je al eerder hebt gelezen. Ook vandaag hebben we dit gedaan. Ik kon het toch niet laten om een vliegtuigje op de gevoelige plaat vast te leggen dat bij ons over vloog naar Zwartberg. Morgenvroeg ga ik weer een uurtje vliegen. Ik kijk er naar uit........
Vanmiddag hebben we samen geoefend in de paddock. We hadden gisteravond een video bekeken over dressuur en we wilden dit wel eens in de praktijk uittesten. Christine wilde graag verder met de piaff en de passage. Gerido weet ondertussen al wat er van hem verwacht wordt als we "piaff" zeggen. Ik liep naast het het paard en gaf ondertussen met het zweepje kleine tikjes tegen het achterbeen waardoor Gerido meer op de achterhand ging rijden. Dit lukte prima en we hebben niet teveel van hem verder verwacht. langzaamaan opbouwen is de boodschap. Christine heeft nog wat spaanse pas verder geoefend.
Ik rij favory meestal met sporen. Je hebt er toch meer houvast mee en luisteren doen de paarden toch iets vlotter. Op de wedstrijden zijn de sporen niet toegestaan. Hij heeft er nooit veel moeite mee gehad en ik rij al vanaf zijn derde / vierde jaar met sporen.
Het begint allemaal bij het geven van een voetje. Dat doen de paarden al vanaf de eerste momenten dat ze bij ons thuis komen (als veulen). Het komt natuurlijk bij alles van pas. Ook voor de smid is het meegenomen als de paarden hier geen problemen rond maken. Kunstjes vloeien hier ook uit voort en ik kan Favory zelfs op de tailer zetten door zijn achterste benen in de trailer te zetten als hij moet opstappen... Apart gezicht is het wel als ze mij zo bezig zien.
Na het rijden oefent Christine altijd wat kunstjes met de paarden. Knielen kunnen ze al allebei. Gaan liggen en blijven liggen (wat niet zo gemakkelijk is) kan Gerido ook al een tijdje. Het is altijd even goed opletten om de juiste ogenblikken te kiezen om bepaalde trukjes aan de paarden te leren. Vanuit een natuurlijke houding moeten ze nadien op commando een kunstje uit kunnen voeren. Het blijft natuurlijk allemaal bij wat "spielerei"..
Vanop het paard heb ik nog enkele exemplaren op de gevoelige plaat kunnen leggen. Hopelijk laten de wandelaren deze mooie paddestoelen staan en maken ze ze niet stuk.Vliegenzwammen op mijn blog konden niet ontbreken. Waar die vliegen in de herfst vandaan moeten komen weet ik echter ook niet.
Natuurlijk kom je in ieder zichzelf respecterend bos in de herfst paddestoelen tegen. Deze exemplaren moesten natuurlijk op de foto. Ze zijn uiterst giftig maar des te mooier.
Het was een prachtige dag om te rijden. Het vliegen daarentegen ging uiteindelijk niet door aangezien er toch te weinig zichtbaarheid was. Voor de paarden in het bos was het een schitterende dag. De herfst is samen met de lente de mooiste tijd om te rijden. Niet te warm en geen dazen. En wat een schitterende kleuren kom je overal tegen. Er was relatief veel volk in het bos om te wandelen. Ik heb enkele foto's genomen van de kleurenpracht die we zijn tegengekomen.
Vandaag hebben we een herfstwandeling gemaakt in het bos. Christine had zich vorige week niet zo lekker gevoeld maar dit weekend gnig het een heel stuk beter. Een kaakonsteking was hier debet aan geweest. Wat een mens zoal niet kan oplopen. Wat draven en op tijd en stond een galopje en de uren vlogen voorbij. Onderweg nog wat foto's genomen. Ieder seizoen heeft zo zijn karakteristieken. Vorige maand hadden we nog de hei in bloei mogen zien en nu waren er de bladeren die het bos kleur gaven..
Voor het rijden is het altijd aangewezen om de paarden even te longeren. Met name als we het bos ingaan kan het nooit geen kwaad om even de eerste "gekte" eruit te halen. Enkele rondjes stap, draf en galop en de paarden zijn al een stuk rustiger op de weg...
Vent de direction variable avec vitesse moyenne de 1 Kt
3300NDV
Pas décodé ...
BR
brume
FEW001
Peu de nuages (1/8-2/8) à 100 pieds
11/11
Température = 11, Point de rosée = 11
Q1027
QNH = 1027 hPa
BECMG
évolution régulière ou irrégulière des conditions météorologiques
7000
Visibilité = 7000m
Dit is een uitreksel van een weerbericht zals we dat steeds opvragen vooraleer we vertrekken. Vandaag is het te mistig om op te stijgen en het ziet er niet naar uit dat er nog veel beterschap in de lucht hangt. Ik probeer het om 17.00u nog eens vanavond. Het bovenstaande weerbericht is slechts één derde van het totale bericht. Verder kijken we natuurlijk eveneens naar wolkenfoto's, bewegende beelden van het wolkendek en onweersdreigingen. Ik dacht; ik zet de vertaling van de gecodeerde tekst er maar meteen eens achter. Er is een site in Frankrijk die dat automatisch doet. Normaal bij Belgocontrol krijgen we alleen de gecodeerde teksten... De vlucht moest normaal naar Zoersel gaan. Ik ben al geruime tijd niet meer naar deze luchthaven gevlogen. Het is een lange startbaan waar je alleen het laatste stuk van kan gebruiken. Volgende keer beter dan maar en dan laat ik wat foto's van deze luchthaven zien.
Vandaag zou ik normaal deelnemen aan een endurenace wedstrijd. Echter de vooruitzichten t.a.v. van het weer waren ronduit slecht. Verder heb ik gisteravond tot 24:00u tafeltennnis competitie gespeeld. En bovendien zag Christine het ook niet echt zitten om als groom in de regen te gaan staan...Ik maak er dus maar een rustige dag van. Dinsdag avond zit ik in de jury van de Unif van Breda om de verdediging van een scriptie te gaan beoordelen en dat moet dus bestudeerd worden en ik moet nog een reaktie op een adviesaanvraag schrijven. Vanavond willen we bovendien naar de film. Het moet niet altijd paardrijden en vliegen te zijn!!
Christine heeft een Andalousier dus daar moet minstens een spaans pasje uit getoverd worden. Niet dat we allerlei ambities hebben om hoge dressuur te gaan rijden maar na een aantal jaren oefenen komen deze stappen er toch wel eens van. Christine is erg bedreven in het aanleren van deze technieken. Momenteel is ze met de piaff bezig. Gerido begint het al te snappen wat er van hem verwacht wordt. De Spaanse pas kent hij al een aantal jaar. Op de foto zie je dat ze de hele paddock met hem rond stapt op deze manier.
Vandaag was het weer zover. Ik had nl. al meerdere dagen niet meer kunnen rijden op Favory. Vorig weekend waren we met het werk weg geweest en dus was er geen paardrijden aan te pas gekomen. Favory is een heel braaf paard in de wei. Hij komt altijd zelf naar je toe. Sommige paarden rennen steeds weg en zijn moeilijk te vangen in de wei. Favory daarentegen is vanaf hij bij ons thuis is steeds meteen naar mij toe gekomen. We hebben wat in de paddock los gereden en hebben het rustig aan gedaan. Toen ik hem had opgezadeld was Christine al in de paddock aan het rijden met Gerido. Toen ik opstapte ging Favory in lichte galop door onze wei recht naar de paddock waar hij netjes halt hield. Eigenlijk kan dat niet dat hij meteen zo in galop gaat maar hij was heel erg rustig en eigenlijk wist ik al wat hij wilde dus geen probleem. Ik denk wel dat ik er zeker geen gewoonte van ga maken.....
Hier zie je een foto van de para dropper van de club. Binnen onze club zijn een groot aantal leden parachutisten. Ze hebben een eigen clubhuis in één van de hangars op het vliegveld. Zelf heb ik een aantal jaren geleden ook een aantal sprongen met "static line" en vrije val gedaan. Ook heb ik een duo sprong gedaan. Nu zie ik dit toch niet meer zo zitten... Hij moest maar eens een keertje niet open gaan die "chute".!!!! Verder heb ik nog een vliegtuig in Kiewit gefotografeerd waar op stond dat Kiewit in Hasselt het oudste vliegveld is van België. En zeggen dat het nog maar een kleine honderd jaar geleden is dat de eerste mensen met een vliegtuig de lucht in gingen
Op de foto zie je een vaantje hangen aan de vleugel van het vliegtuig. Dit is een beschermhoesje voor de zgn. pitot. De pitot is een klein buisje waar lucht in opgevangen wordt. De snelheid waarmee de lucht in deze buis terecht komt geeft op de snelheidsmeter de "ware luchtsnelheid" aan waarmee je door de lucht klieft. Erg belangrijk natuurlijk om te weten wat de snelhied van je vliegtuig is. Met name tijdens de landing is dit van curciaal belang. Om te vermijden dat er insecten in het buisje kruipen doen we er steeds een beschermhoes overheen zodat de snelheidsmeter steeds correct is.