Ik ben Erwin
Ik ben een man en woon in Maaseik (België) en mijn beroep is Human Resource Director.
Ik ben geboren op 22/05/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Paardrijden, Vliegen, Tafeltennis.
VLP : Vlaamse liga VET2000: Landelijke rijvereniging
Beoordeel dit blog
De lucht, het bos en zandverstuivingen
Avonturen met vliegtuigen en paarden
18-10-2008
Samen oefenen
Vanmiddag hebben we samen geoefend in de paddock. We hadden gisteravond een video bekeken over dressuur en we wilden dit wel eens in de praktijk uittesten. Christine wilde graag verder met de piaff en de passage. Gerido weet ondertussen al wat er van hem verwacht wordt als we "piaff" zeggen. Ik liep naast het het paard en gaf ondertussen met het zweepje kleine tikjes tegen het achterbeen waardoor Gerido meer op de achterhand ging rijden. Dit lukte prima en we hebben niet teveel van hem verder verwacht. langzaamaan opbouwen is de boodschap. Christine heeft nog wat spaanse pas verder geoefend.
Ik rij favory meestal met sporen. Je hebt er toch meer houvast mee en luisteren doen de paarden toch iets vlotter. Op de wedstrijden zijn de sporen niet toegestaan. Hij heeft er nooit veel moeite mee gehad en ik rij al vanaf zijn derde / vierde jaar met sporen.
Het begint allemaal bij het geven van een voetje. Dat doen de paarden al vanaf de eerste momenten dat ze bij ons thuis komen (als veulen). Het komt natuurlijk bij alles van pas. Ook voor de smid is het meegenomen als de paarden hier geen problemen rond maken. Kunstjes vloeien hier ook uit voort en ik kan Favory zelfs op de tailer zetten door zijn achterste benen in de trailer te zetten als hij moet opstappen... Apart gezicht is het wel als ze mij zo bezig zien.
Na het rijden oefent Christine altijd wat kunstjes met de paarden. Knielen kunnen ze al allebei. Gaan liggen en blijven liggen (wat niet zo gemakkelijk is) kan Gerido ook al een tijdje. Het is altijd even goed opletten om de juiste ogenblikken te kiezen om bepaalde trukjes aan de paarden te leren. Vanuit een natuurlijke houding moeten ze nadien op commando een kunstje uit kunnen voeren. Het blijft natuurlijk allemaal bij wat "spielerei"..
Vanop het paard heb ik nog enkele exemplaren op de gevoelige plaat kunnen leggen. Hopelijk laten de wandelaren deze mooie paddestoelen staan en maken ze ze niet stuk.Vliegenzwammen op mijn blog konden niet ontbreken. Waar die vliegen in de herfst vandaan moeten komen weet ik echter ook niet.
Natuurlijk kom je in ieder zichzelf respecterend bos in de herfst paddestoelen tegen. Deze exemplaren moesten natuurlijk op de foto. Ze zijn uiterst giftig maar des te mooier.
Het was een prachtige dag om te rijden. Het vliegen daarentegen ging uiteindelijk niet door aangezien er toch te weinig zichtbaarheid was. Voor de paarden in het bos was het een schitterende dag. De herfst is samen met de lente de mooiste tijd om te rijden. Niet te warm en geen dazen. En wat een schitterende kleuren kom je overal tegen. Er was relatief veel volk in het bos om te wandelen. Ik heb enkele foto's genomen van de kleurenpracht die we zijn tegengekomen.
Vandaag hebben we een herfstwandeling gemaakt in het bos. Christine had zich vorige week niet zo lekker gevoeld maar dit weekend gnig het een heel stuk beter. Een kaakonsteking was hier debet aan geweest. Wat een mens zoal niet kan oplopen. Wat draven en op tijd en stond een galopje en de uren vlogen voorbij. Onderweg nog wat foto's genomen. Ieder seizoen heeft zo zijn karakteristieken. Vorige maand hadden we nog de hei in bloei mogen zien en nu waren er de bladeren die het bos kleur gaven..
Voor het rijden is het altijd aangewezen om de paarden even te longeren. Met name als we het bos ingaan kan het nooit geen kwaad om even de eerste "gekte" eruit te halen. Enkele rondjes stap, draf en galop en de paarden zijn al een stuk rustiger op de weg...
Vent de direction variable avec vitesse moyenne de 1 Kt
3300NDV
Pas décodé ...
BR
brume
FEW001
Peu de nuages (1/8-2/8) à 100 pieds
11/11
Température = 11, Point de rosée = 11
Q1027
QNH = 1027 hPa
BECMG
évolution régulière ou irrégulière des conditions météorologiques
7000
Visibilité = 7000m
Dit is een uitreksel van een weerbericht zals we dat steeds opvragen vooraleer we vertrekken. Vandaag is het te mistig om op te stijgen en het ziet er niet naar uit dat er nog veel beterschap in de lucht hangt. Ik probeer het om 17.00u nog eens vanavond. Het bovenstaande weerbericht is slechts één derde van het totale bericht. Verder kijken we natuurlijk eveneens naar wolkenfoto's, bewegende beelden van het wolkendek en onweersdreigingen. Ik dacht; ik zet de vertaling van de gecodeerde tekst er maar meteen eens achter. Er is een site in Frankrijk die dat automatisch doet. Normaal bij Belgocontrol krijgen we alleen de gecodeerde teksten... De vlucht moest normaal naar Zoersel gaan. Ik ben al geruime tijd niet meer naar deze luchthaven gevlogen. Het is een lange startbaan waar je alleen het laatste stuk van kan gebruiken. Volgende keer beter dan maar en dan laat ik wat foto's van deze luchthaven zien.
Vandaag zou ik normaal deelnemen aan een endurenace wedstrijd. Echter de vooruitzichten t.a.v. van het weer waren ronduit slecht. Verder heb ik gisteravond tot 24:00u tafeltennnis competitie gespeeld. En bovendien zag Christine het ook niet echt zitten om als groom in de regen te gaan staan...Ik maak er dus maar een rustige dag van. Dinsdag avond zit ik in de jury van de Unif van Breda om de verdediging van een scriptie te gaan beoordelen en dat moet dus bestudeerd worden en ik moet nog een reaktie op een adviesaanvraag schrijven. Vanavond willen we bovendien naar de film. Het moet niet altijd paardrijden en vliegen te zijn!!
Christine heeft een Andalousier dus daar moet minstens een spaans pasje uit getoverd worden. Niet dat we allerlei ambities hebben om hoge dressuur te gaan rijden maar na een aantal jaren oefenen komen deze stappen er toch wel eens van. Christine is erg bedreven in het aanleren van deze technieken. Momenteel is ze met de piaff bezig. Gerido begint het al te snappen wat er van hem verwacht wordt. De Spaanse pas kent hij al een aantal jaar. Op de foto zie je dat ze de hele paddock met hem rond stapt op deze manier.
Vandaag was het weer zover. Ik had nl. al meerdere dagen niet meer kunnen rijden op Favory. Vorig weekend waren we met het werk weg geweest en dus was er geen paardrijden aan te pas gekomen. Favory is een heel braaf paard in de wei. Hij komt altijd zelf naar je toe. Sommige paarden rennen steeds weg en zijn moeilijk te vangen in de wei. Favory daarentegen is vanaf hij bij ons thuis is steeds meteen naar mij toe gekomen. We hebben wat in de paddock los gereden en hebben het rustig aan gedaan. Toen ik hem had opgezadeld was Christine al in de paddock aan het rijden met Gerido. Toen ik opstapte ging Favory in lichte galop door onze wei recht naar de paddock waar hij netjes halt hield. Eigenlijk kan dat niet dat hij meteen zo in galop gaat maar hij was heel erg rustig en eigenlijk wist ik al wat hij wilde dus geen probleem. Ik denk wel dat ik er zeker geen gewoonte van ga maken.....
Hier zie je een foto van de para dropper van de club. Binnen onze club zijn een groot aantal leden parachutisten. Ze hebben een eigen clubhuis in één van de hangars op het vliegveld. Zelf heb ik een aantal jaren geleden ook een aantal sprongen met "static line" en vrije val gedaan. Ook heb ik een duo sprong gedaan. Nu zie ik dit toch niet meer zo zitten... Hij moest maar eens een keertje niet open gaan die "chute".!!!! Verder heb ik nog een vliegtuig in Kiewit gefotografeerd waar op stond dat Kiewit in Hasselt het oudste vliegveld is van België. En zeggen dat het nog maar een kleine honderd jaar geleden is dat de eerste mensen met een vliegtuig de lucht in gingen
Op de foto zie je een vaantje hangen aan de vleugel van het vliegtuig. Dit is een beschermhoesje voor de zgn. pitot. De pitot is een klein buisje waar lucht in opgevangen wordt. De snelheid waarmee de lucht in deze buis terecht komt geeft op de snelheidsmeter de "ware luchtsnelheid" aan waarmee je door de lucht klieft. Erg belangrijk natuurlijk om te weten wat de snelhied van je vliegtuig is. Met name tijdens de landing is dit van curciaal belang. Om te vermijden dat er insecten in het buisje kruipen doen we er steeds een beschermhoes overheen zodat de snelheidsmeter steeds correct is.
Hier enkele foto´s van zogenaamde ULM´s (ultra light models) die ik ín Kiewit heb kunnen spotten. Deze tuigen zijn een stuk lichter als de gewone motorvliegtuigen waar wij mee vliegen maar wat betreft snelheid is er niet zoveel verschil heb ik mij laten vertellen. De laatste jaren zijn deze vliegtuigjes in opmars. Sommigen bouwen ze ook zelf in zelfbouwpakketten die je kan kopen. Behoorlijke avontuurlijke vluchtjes kan je er mee maken.
De landing in Kiewit verliep prima. Het is een grasveld en de landingsbaan is niet zo lang. Maar de weinige wind stond recht op de baan waardoor er weinig turbulentie bij te pas kwam. Alleen, als je met weinig tegenwind landt dan heb je natuurlijk behoorlijk wat grondsnelheid en hier moet je wel mee om kunnen gaan. Een landing in 2 tijden zit er soms dan wel eens in. Dit keer ging alles goed en kon ik mijn vliegtuig netjes aan de grond zetten. Je ziet hier het vliegveld vanuit de lucht en nadien heb ik nog een foto van de "kantine" gemaakt....
Het zou vandaag een prachtige dag worden om te vliegen. De lucht was inderdaad staalblauw, maar.... Er was een hogedrukgebied en er was weinig wind. Dus een dikke smoglaag hing tot een 500-tal meter boven de grond over de aarde. Als je boven in de lucht bent zie je heel weinig en het lijkt alsof er een deken over de aarde hangt. Ik tracht steeds iets boven deze laag te gaan vliegen op zo'n 2500 voet. Vandaag ing de vlucht naar Flora, dat is een baken in tussen Hasselt en Tienen. Vandaar zou ik terugdraaien en een tussenlanding in Kiewit (de oudste luchthaven van België) gaan maken. Op de foto zie je bij vertrek dat het lijkt alsof er "geen vuiltje aan de lucht is". Eens boven zie je rand van de smoglaag duidelijk hangen.
Gisteren zijn Christine en ikzelf het bos in geweest voor een ritje van een uurtje. We hebben een 8-tal km. gereden. Op de terugweg komen we meestal langs de kamping "Zavelbos". Als je samen in het bos rijdt heb je altijd van die uitdrukkingen die je gebruikt om aan te geven waar je bent: bv. : "het stuk waar we de eerste keer gallopperen"; "aan de oude kiezelgroeve"; "Het lange stuk aan het fietspad" etc... er staan nu eenmaal geen straatnamen in het bos vermeld! Zo hebben we ook "de kamping". Er ligt inderdaad aan de rand van het bos een kamping. De toeristen die er verblijven zien ons steeds voorbijrijden en zwaaien dan vanachter het hekwerk. Vroeger heette deze kamping "Wouterbos". De nieuwe eigenaar heeft de naam veranderd in "Zavelbos".
Hierbij gevoegd een foto van het gevaarlijke jacobskruiskruid. De plant kom je de laatste jaren veelvuldig tegen. Let wel, deze plant is uiterst giftig en de paarden kunnen er aan sterven. Een paard dat kiplekker is kan van de ene op de andere dag doorziek worden en binnen de 2 dagen sterven. Groot was mijn vrees toen ik enkele plantjes in een weiland zag staan dat we af en toe gebruiken een hondertal meter van bij ons thuis. Ik heb een speciale vork hiervoor aangeschaft om het kruid te verwijderen. Spuiten heeft geen zin. Het enige wat je kan doen is de plant met wortel en al uitscheppen en wegwerpen..... Normaal eten de paarden er niet van maar als er niet al te veel gras staat in het voorjaar of najaar kunnen ze toch eens in de verleiding komen.