| Vliegend paardrijden |
|
12-10-2008, 11:44
Geschreven door Erwin |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 05-10-2008 | |
Teveel regen |
|
05-10-2008, 14:50
Geschreven door Erwin |
|
|
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) |
|
| 28-09-2008 | |
Spaanse pas |
|
Christine heeft een Andalousier dus daar moet minstens een spaans pasje uit getoverd worden. Niet dat we allerlei ambities hebben om hoge dressuur te gaan rijden maar na een aantal jaren oefenen komen deze stappen er toch wel eens van. Christine is erg bedreven in het aanleren van deze technieken. Momenteel is ze met de piaff bezig. Gerido begint het al te snappen wat er van hem verwacht wordt. De Spaanse pas kent hij al een aantal jaar. Op de foto zie je dat ze de hele paddock met hem rond stapt op deze manier. 28-09-2008, 21:31
Geschreven door Erwin |
|
|
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen) |
|
Favory |
|
Vandaag was het weer zover. Ik had nl. al meerdere dagen niet meer kunnen rijden op Favory. Vorig weekend waren we met het werk weg geweest en dus was er geen paardrijden aan te pas gekomen. Favory is een heel braaf paard in de wei. Hij komt altijd zelf naar je toe. Sommige paarden rennen steeds weg en zijn moeilijk te vangen in de wei. Favory daarentegen is vanaf hij bij ons thuis is steeds meteen naar mij toe gekomen. We hebben wat in de paddock los gereden en hebben het rustig aan gedaan. Toen ik hem had opgezadeld was Christine al in de paddock aan het rijden met Gerido. Toen ik opstapte ging Favory in lichte galop door onze wei recht naar de paddock waar hij netjes halt hield. Eigenlijk kan dat niet dat hij meteen zo in galop gaat maar hij was heel erg rustig en eigenlijk wist ik al wat hij wilde dus geen probleem. Ik denk wel dat ik er zeker geen gewoonte van ga maken.....28-09-2008, 21:25
Geschreven door Erwin |
|
|
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) |
|
| 27-09-2008 | |
Para dropper |
|
|
Hier zie je een foto van de para dropper van de club. Binnen onze club zijn een groot aantal leden parachutisten. Ze hebben een eigen clubhuis in één van de hangars op het vliegveld. Zelf heb ik een aantal jaren geleden ook een aantal sprongen met "static line" en vrije val gedaan. Ook heb ik een duo sprong gedaan. Nu zie ik dit toch niet meer zo zitten... Hij moest maar eens een keertje niet open gaan die "chute".!!!! Verder heb ik nog een vliegtuig in Kiewit gefotografeerd waar op stond dat Kiewit in Hasselt het oudste vliegveld is van België. En zeggen dat het nog maar een kleine honderd jaar geleden is dat de eerste mensen met een vliegtuig de lucht in gingen 27-09-2008, 19:01
Geschreven door Erwin |
|
|
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) |
|
Pitot |
|
Op de foto zie je een vaantje hangen aan de vleugel van het vliegtuig. Dit is een beschermhoesje voor de zgn. pitot. De pitot is een klein buisje waar lucht in opgevangen wordt. De snelheid waarmee de lucht in deze buis terecht komt geeft op de snelheidsmeter de "ware luchtsnelheid" aan waarmee je door de lucht klieft. Erg belangrijk natuurlijk om te weten wat de snelhied van je vliegtuig is. Met name tijdens de landing is dit van curciaal belang. Om te vermijden dat er insecten in het buisje kruipen doen we er steeds een beschermhoes overheen zodat de snelheidsmeter steeds correct is.27-09-2008, 18:54
Geschreven door Erwin |
|
|
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) |
|
ULM´s |
|
Hier enkele foto´s van zogenaamde ULM´s (ultra light models) die ik ín Kiewit heb kunnen spotten. Deze tuigen zijn een stuk lichter als de gewone motorvliegtuigen waar wij mee vliegen maar wat betreft snelheid is er niet zoveel verschil heb ik mij laten vertellen. De laatste jaren zijn deze vliegtuigjes in opmars. Sommigen bouwen ze ook zelf in zelfbouwpakketten die je kan kopen. Behoorlijke avontuurlijke vluchtjes kan je er mee maken.27-09-2008, 18:47
Geschreven door Erwin |
|
|
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) |
|
Kiewit |
|
|
De landing in Kiewit verliep prima. Het is een grasveld en de landingsbaan is niet zo lang. Maar de weinige wind stond recht op de baan waardoor er weinig turbulentie bij te pas kwam. Alleen, als je met weinig tegenwind landt dan heb je natuurlijk behoorlijk wat grondsnelheid en hier moet je wel mee om kunnen gaan. Een landing in 2 tijden zit er soms dan wel eens in. Dit keer ging alles goed en kon ik mijn vliegtuig netjes aan de grond zetten. Je ziet hier het vliegveld vanuit de lucht en nadien heb ik nog een foto van de "kantine" gemaakt.... 27-09-2008, 18:39
Geschreven door Erwin |
|
|
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) |
|
Inversie |
|
Het zou vandaag een prachtige dag worden om te vliegen. De lucht was inderdaad staalblauw, maar.... Er was een hogedrukgebied en er was weinig wind. Dus een dikke smoglaag hing tot een 500-tal meter boven de grond over de aarde. Als je boven in de lucht bent zie je heel weinig en het lijkt alsof er een deken over de aarde hangt. Ik tracht steeds iets boven deze laag te gaan vliegen op zo'n 2500 voet. Vandaag ing de vlucht naar Flora, dat is een baken in tussen Hasselt en Tienen. Vandaar zou ik terugdraaien en een tussenlanding in Kiewit (de oudste luchthaven van België) gaan maken. Op de foto zie je bij vertrek dat het lijkt alsof er "geen vuiltje aan de lucht is". Eens boven zie je rand van de smoglaag duidelijk hangen.27-09-2008, 18:32
Geschreven door Erwin |
|
|
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) |
|
| 07-09-2008 | |
Zavelbos |
|
Gisteren zijn Christine en ikzelf het bos in geweest voor een ritje van een uurtje. We hebben een 8-tal km. gereden. Op de terugweg komen we meestal langs de kamping "Zavelbos". Als je samen in het bos rijdt heb je altijd van die uitdrukkingen die je gebruikt om aan te geven waar je bent: bv. : "het stuk waar we de eerste keer gallopperen"; "aan de oude kiezelgroeve"; "Het lange stuk aan het fietspad" etc... er staan nu eenmaal geen straatnamen in het bos vermeld! Zo hebben we ook "de kamping". Er ligt inderdaad aan de rand van het bos een kamping. De toeristen die er verblijven zien ons steeds voorbijrijden en zwaaien dan vanachter het hekwerk. Vroeger heette deze kamping "Wouterbos". De nieuwe eigenaar heeft de naam veranderd in "Zavelbos".07-09-2008, 23:49
Geschreven door Erwin |
|
|
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) |
|
| 06-09-2008 | |
Jacobskruiskruid |
|
|
Hierbij gevoegd een foto van het gevaarlijke jacobskruiskruid. De plant kom je de laatste jaren veelvuldig tegen. Let wel, deze plant is uiterst giftig en de paarden kunnen er aan sterven. Een paard dat kiplekker is kan van de ene op de andere dag doorziek worden en binnen de 2 dagen sterven. Groot was mijn vrees toen ik enkele plantjes in een weiland zag staan dat we af en toe gebruiken een hondertal meter van bij ons thuis. Ik heb een speciale vork hiervoor aangeschaft om het kruid te verwijderen. Spuiten heeft geen zin. Het enige wat je kan doen is de plant met wortel en al uitscheppen en wegwerpen..... ![]()
06-09-2008, 20:51
Geschreven door Erwin |
|
|
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) |
|
| 31-08-2008 | |
Wedstrijd in Opoeteren |
|
|
Ja, ja gisteren zei ik nog in het vorige artikel "op naar een nieuw avontuur". Nou, ik heb mijn avontuur weeral gehad voor de eerst komende tijd..... 31-08-2008, 00:00
Geschreven door Erwin |
|
|
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen) |
|
| 30-08-2008 | |
Bosrit |
|
Christine en ikzelf zijn vandaag het bos in gereden voor een ritje van een 15-tal kilometer. Het was prachtig weer en warm. En voor het eerst deze zomer waren de dazen allemaal weg. De hei bloeit prachtig momenteel en we zijn bijna 3 uur weg geweest. We hebben 2 reeën onderweg gezien. Eéntje stond vlak naast het bospaadje en keek ons wel een 10-tal seconden aan voor het wegliep.De reeën lijken de laatste jaren minder schuchter te zijn als vroeger. Ze lopen haast niet meer weg. Er is ook wel wat verschil in de dieren. Je ziet dat als je er zo kort bij staat. Het eerste ree was was mahoniebruin en het andere ree was veel lichter en minder dik behaard en een stuk kleiner. We hebben ook weer een buizerd gezien die hoog in de lucht zijn prooi aan het spotten was. Jammer genoeg heeft Favory zijn rechtervoorbeen wat gekwetst. We waren van het bospad afgegaan omdat er door jeugdgroepen een obstakel op de weg was aangebracht (Takken en bomen etc..). We zijn toen door het struikgewas gestapt wat Favory prima deed. Alleen moesten we over een omvergevallen boom heenstappen en die bleek veel te hoog te liggen. Hierdoor moest Favory terug met zijn voorste benen naar achter over de boom heen terug stappen en er was wat haar en vel afgeschuurd van zijn been. Hij had er bljkbaar niet teveel last van en ik hoop dat het niet teveel gaat zwellen. Ik heb het wondje goed ontsmet. 30-08-2008, 23:55
Geschreven door Erwin |
|
|
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) |
|
Endurance |
|
Morgenvroeg staat de wedstrijd in ons eigen dorp "Opoeteren" gepland. Ik doe mee aan de wedstrijd over 27km. Dit is voor Endurance rijders de instapklasse. Ik mag een gemiddelde rijden tussen 10km en 13km per uur. De hartslag van het paard mag niet boven 60 slagen per minuut heengaan (dit wordt gemeten maximaal 20min na de wedstrijd door de veearts). Als je niet aan de criteria voldoet wordt je uitgesloten. Om voorin te eindigen moet ik 2uur en 5 min. rijden. Niet korter en niet langer. Voor iedere minuut overschrijding krijg je strafpunten. Ook als je te vroeg aankomt krijg je strafpunten. De conditie van Favory is er de laatste weken door het vele oefenen goed op vooruit gegaan blijkbaar. Zijn hartslag was deze middag na de buitenrit 40 slagen per minuut. Een 2-tal maanden geleden lag hij nog rond de 52 - 56 slagen. Hopelijk wordt hij niet te opgewonden van alle andere paarden; want daar gaat zijn hartslag natuurlijk ook van omhoog. Ik hoop ook dat zijn wondje aan zijn been (vel een beetje eraf van de boomstam) niet zal opspelen (Hij had er toch geen last van vandaag). De singel begint echter ook weer vervelend te doen. Nu aan de andere kant. De huid van Favory is nog niet open maar het mag toch niet te hard weer gaan schuren morgen tijdens de wedstrijd. Ik heb alle voorbereidingen getroffen. De trailer is nagekeken, het materiaal is ok en we rijden een thuiswedstrijd in onze vertrouwde bossen. Alhoewel ik denk dat we moeten rijden in de richting van Dilsen-Stokkem. Ik ken die bossen natuurlijk ook reeds vanaf kindsbeen maar met Favory rij ik altijd richting Gruitrode.Ik hou jullie op de hoogte van het verloop van de wedstrijd. Op naar een nieuw avontuur....... 30-08-2008, 23:54
Geschreven door Erwin |
|
|
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen) |
|
![]() |
||
![]() |
||
| Archief per week | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Gastenboek | ||||||||||
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek |
||||||||||
|
|
|
| Laatste commentaren |
op Lipizzaner op Lipizzaner op Paard valt neer bij Impio op Terug naar België op Masters |
| Rondvraag / Poll |
| Is motorvliegen een sport |
| {TITEL_VRIJE_ZONE} |
|
| Willekeurig Bloggen.be Blogs |
| filesoof www.bloggen.be/filesoo |
![]() |
| Blog als favoriet ! |
|
|