De Belgische gezinnen mogen zich schrap zetten voor de grootste
algemene prijsstijging in zeventien jaar. De inflatie, de stijging van
de consumptieprijzen, zal in maart pieken tot 3,48 procent, voorspelt
het Planbureau. Dat is het hoogste inflatiecijfer sinds augustus 1991.
De
versnelling in de prijsstijgingen komt er omdat almaar meer producenten
de recentelijk gestegen olieprijzen doorrekenen in hun eindprijs. Pas
na de zomer zullen de prijsstijgingen enigszins bedaren, maar op
jaarbasis zal de inflatie toch nog altijd uitkomen op 3 procent. Ter
vergelijking: de voorbije twee jaar bedroeg de inflatie slechts 1,8
procent.
De gezondheidsindex, die gebruikt wordt bij
indexering van lonen, sociale uitkeringen en huren, zal in 2008
gemiddeld 2,8 procent bedragen. Een gevolg van de opspelende inflatie
is dat de loonnorm, vastgelegd op 5 procent voor de periode 2007-2008,
met bijna 1 procent overschreden zal worden. De loonnorm is het
richtcijfer voor loonsverhogingen in de privésector. De sociale
partners leggen die tweejaarlijks vast. De huidige loonnorm van 5
procent hield geen rekening met een inflatie van meer dan 3 procent en
de daaraan verbonden loonindexeringen.
Ook de spilindex,
richtinggevend voor de ambtenarenlonen, zal al in mei overschreden
worden, met een nieuwe loonindexering tot gevolg. De prijsstijgingen
maken de werkgevers zenuwachtig. Ondernemersorganisatie Unizo gaat de
ontsporing van de loonnorm volgende week op tafel leggen tijdens een
bijeenkomst van sociale partners en het kernkabinet.
Unizo-baas
Karel Van Eetvelt maakt zich weinig illusies over de beschikbare
manoeuvreerruimte. Niemand is bereid om aan de index komen, zegt Van
Eetvelt. "Misschien zelfs terecht. De reële koopkracht van de mensen
mag niet achteruit." De beste oplossing is voor Unizo een lineaire
lastenverlaging, maar daarover maakt Unizo zich wegens de beperkte
budgettaire ruimte geen illusies. Van Eetvelt schuift daarom een
lastenverlaging voor de laagste lonen naar voren. "Zo kan aan de
koopkrachtproblemen van de laagste lonen iets worden gedaan, en het is
goed voor de bedrijven."
Volgens het Verbond van Belgische
Ondernemingen (VBO) bewijst de overschrijding van de loonnorm dat een
veralgemening van all-inloonakkoorden noodzakelijk is. Bij zulke
formules wordt een hoger dan verwachte inflatie gecompenseerd door een
lagere reële loonsverhoging. Directeur Pieter Timmermans verzekerde dat
het in het loonoverleg van dit najaar over dit soort formules zal gaan.
Minister van Economie Sabine Laruelle (MR) wil, zonder het
principe van loonindexering in vraag te stellen, een debat over de
samenstelling en het functioneren van de index. Volgens een
woordvoerder van de minister wil ze nadenken over nieuwe producten in
de indexkorf, zoals zonnepanelen. Ook over een hoger gewicht voor
voeding in de index kan worden nagedacht, luidt het. Het Federaal
Planbureau maakte zijn prognoses op vraag van premier Verhofstadt vlak
voor Kerstmis.
De denktank verwacht niet alleen hogere
inflatie, maar ook een lagere economische groei, die op jaarbasis zou
uitkomen onder de psychologische kaap van 2 procent. Daar zwakt de
banengroei af van 68.100 bijkomende banen vorig jaar naar 46.600.
Volgens het Planbureau is dat al bij al behoorlijk, gezien de moeilijke
internationale conjunctuur. Omdat er almaar meer Belgen werk hebben,
blijven de beschikbare inkomens en de bestedingen van de Belgische
gezinnen in de lift zitten, maar minder dan vorig jaar.
Dit is een artikel om uit te printen. Separatisten moeten dit doen omdat ze
deze tekst verguizen en verwijzen naar de brandstapel. Middeleeuwse
boekverbrandingen zijn in strijd met de vrije meningsuiting, maar een artikel
gebruiken om de haard aan te steken in koude winterdagen, dat moet wel kunnen.
Voor antiseparatisten beschouw ik de tekst als een soort nieuwjaarsgeschenk dat
ze altijd op zak zouden moeten hebben tijdens de komende feesten om, zodra het
communautaire aan bod komt, de discussie aan te gaan op basis van argumenten.
En voor de kritische lezer die separatist noch antiseparatist is, hoop ik dat
deze tekst hem of haar toelaat een eigen standpunt te bepalen; daarbij echter
niet vergetende dat ik niet vrij ben van enige vooringenomenheid, precies op
basis van mijn eigen argumenten. Tezelfdertijd weet ik dat door het
vooruitschuiven van argumenten in telexstijl, ik mij bijzonder blootstel aan
kritiek, en verwijs dan ook graag, voor diegene die deze argumenten willen
afbreken, naar mijn boek voor meer tekst en uitleg. (Vlaanderen - Wallonië, je
t'aime mois non plus)
1. Het imago van België, met als hoofdstad Brussel, tevens hoofdstad van
Europa, kan nooit worden geëvenaard door de regio's. Regio's hangen dus beter
hun karretje aan Belgie/Brussel, dan te splitsen en belastinggelden te
investeren in image-building die nooit de Internationale allures van Brussel
zal overschrijden.
2. De impact van België in de Europese Unie is veel groter dan de som van de
impact van de regio's. België is een van de stichtende leden van de Europese
Unie en kan meer wegen in het Europese proces dan Vlaanderen of Wallonie dat
zouden kunnen als een van de bijna driehonderd regio's die de Unie telt, zelfs
als het een onafhankelijk land zou worden.
3. Intraregionale verschillen zijn groter dan interregionale verschillen. Zo
zijn de verschillen inzake gebruik van de sociale zekerheid groter tussen
Oostende en Antwerpen dan tussen Vlaanderen en Wallonie. Zo is ook
Waals-Brabant de rijkste provincie en krijgen zes van de acht West-Vlaamse
arrondissementen transfers. De interregionale verschillen zijn dan ook geen afdoende
basis voor splitsing.
4. De taal als scheidingscriterium is een archaïsche maatschappijopvatting die
uitgaat van de gedachte één volk, één natie, één taal. We hebben al diverse
malen in de, ook recente, geschiedenis gezien tot welke inhumane toestanden dat
kan leiden.
5. Economisch komen alle regio's, Wallonie, Brussel en Vlaanderen, verarmd uit
de splitsing. Dit geldt zeker voor Vlaanderen indien het bij de splitsing ook,
noodzakelijkerwijze, zou opteren afstand te doen van Brussel. De 250.000 Vlamingen
die er werken zouden daar dan hun belastingen betalen wat de "winst uit
transfers" al bijna volledig zou neutraliseren.
6. Cultureel zou een splitsing een verarming betekenen. We mogen niet langer de
taal beschouwen als een splijtzwam, maar eerder als een verrijking. Breng
Franstalige leerkrachten naar Vlaanderen en vice versa; organiseer taalbaden en
we worden er allen taalkundiger van. Meertaligheid is in deze geglobaliseerde
wereld geen overbodige luxe. Subsidieer cultuuractiviteiten die verschillende
culturen samenbrengen, eerder dan activiteiten gebaseerd op een
gettobenadering.
7. Intense samenwerking organiseren tussen de regio's, is veel gemakkelijker
dan splitsen. Denken we maar aan het "probleem" Brussel of aan onze
overheidsschuld. Overigens, na zeven jaar Lambermontakkoorden zijn we er nog
steeds niet in geslaagd de splitsing van de plantentuin van Meise uit te
voeren. Als we nog geen plantentuin kunnen splitsen, laat ons dan stoppen met
te stellen dat een land splitsen gemakkelijk is.
8. Als regio's moeten we onze complementariteit meer gebruiken. De werkloosheid
in Brussel en in gedeelten van Wallonië moet de naar schatting 150.000 vacante
betrekkingen in Vlaanderen kunnen opvullen. Meteen verwateren de transfers als
sneeuw voor de zon en kunnen Vlaamse ondernemingen hun groeiplannen realiseren.
Dit veronderstelt wel een aanpassing van de arbeidsreglementering waar werken
meer moet lonen dan niet werken.
9. Splitsen is demagogisch. Samenblijven is democratisch gezien in enquêtes
negen op tien inwoners pleiten voor het behoud van België.
10. Om solidariteit te institutionaliseren, bijvoorbeeld in de sociale
zekerheid, is het belangrijk om een voldoende draagvlak te hebben. Solidariteit
moet wel gekoppeld worden aan verantwoordelijkheid. Wallonië heeft als grootste
uitdaging: de aanpak van de jongerenwerkloosheid, Vlaanderen zijn demografische
evolutie en Brussel veiligheid en intern goed bestuur.
11. België vertegenwoordigt ongeveer twee procent van het bruto binnenlands
product van de Europese Unie. Deze twee procent in drie delen hakken (1,1 voor
Vlaanderen; 0,4 voor Brussel en 0,5 voor Wallonië) leidt tot economische
versnippering.
12. België mag, als stichtend lid van de Europese Unie, geen precedent scheppen
voor politieke versnippering van Europa, die de Europese constructie nog meer
onbestuurbaar zou maken en de positie van Europa in de wereld zou verzwakken.
13. Bepaalde beleidsdomeinen kunnen efficiënter worden uitgevoerd op federaal
niveau dan op regionaal niveau. Denken we maar aan de geluidsnormen van
vliegtuigen. Anderzijds moet de opvolging van de werklozen bijvoorbeeld, zo
lokaal mogelijk geschieden.
14. De tendens is naar verdere europeanisering en intensere samenwerking tussen
landen en dat terwijl wij precies de andere richting zouden uitgaan. Zullen we
eerst onze reglementeringen regionaliseren om nadien te harmoniseren op
Europees niveau?
15. Noch Vlaanderen, noch Wallonië, noch Brussel zal de levenskwaliteit van
zijn inwoners zien stijgen door een splitsing.
(Oorspronkelijk gepubliceerd als Column in Trends, 20
december 2007)
Niet alleen België kampt met een hoge inflatie. De
consumptieprijzen in de 30 OESO-landen samen waren in november vorig
jaar gemiddeld 3,3% gestegen tegenover november 2006.
De OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling,
telt veel Europese leden maar ook Australië, Canada, Japan en de VS
zijn er lid van.
In oktober bedroeg de inflatie binnen de OESO nog 2,8%. België had in november een inflatie van 2,9%.
De inflatie in de eurozone lag in november met 3,1% net onder het gemiddelde van de OESO-landen.
In de Verenigde Staten bedroeg ze 4,3%, in Japan 0,6%. In de drie regio's steeg de inflatie ten opzichte van oktober.
Ook op maandbasis nam de inflatie toe: tussen oktober en november
stegen de prijzen in de OESO met 0,5 procent, tussen september en
oktober was dat 0,3 procent.
De
sociale zekerheid evolueert voortdurend. Een hele reeks projecten staan
op stapel en zouden tijdens het jaar 2008 moeten uitgevoerd worden.
Hierna volgt een niet volledig overzicht van maatregelen die in het
vooruitzicht liggen. Op voorwaarde uiteraard dat ze door de regering
worden goedgekeurd.
Inzake terugbetaling van geneeskundige verzorging:
de MAF (maximumfactuur) zou worden uitgebreid tot de chronisch zieken
het kosteloos mondonderzoek zou worden uitgebreid tot de leeftijd van 15 jaar
de terugbetaling van de eerste behandeling orthodontie zal waarschijnlijk worden toegekend
stents en hoorprothesen zullen normaal beter terugbetaald worden
het aandeel dat de patiënt moet betalen voor de eerste 18 kinesitherapiebehandelingen zou verminderen
Wat het sociaal beleid betreft, zal de FOD Sociale Zekerheid zich toeleggen op:
het transversaal thema flexicurity - de hervorming van studentenarbeid (waarschijnlijk 400 uren/ jaar toegelaten arbeid)
de problematiek van de schijnzelfstandigen - de harmonisering van het statuut van arbeider en bediende
de rationalisering van sommige bepalingen inzake vakantiegeld
de vereenvoudiging/modernisering van de verminderingen van socialezekerheidsbijdragen
de vergrijzing van de bevolking en de gevolgen ervan op de kosten van geneeskundige verzorging en pensioenen
de nieuwe financiering van het RIZIV (programmawet in voorbereiding en budget 2008 van het RIZIV)
de uitvoering van het nieuw akkoord artsen-ziekenfondsen
de voorbereiding van de nieuwe bestuursovereenkomsten met de OISZ (openbare instellingen van sociale zekerheid)
Op het gebied van pensioenen:
nieuwe aanpassingen in verband met welvaartvastheid zijn
voorzien voor bepaalde categorieën van gepensioneerde werknemers en
zelfstandigen, ofwel in de vorm van een forfaitaire bonus, ofwel van
een verhoging met 2%
eind 2008 zullen de particulieren
zelf hun pensioenaanvraag kunnen indienen met hun persoonlijke
computer, waarbij hun elektronische identiteitskaart als
identificatiemiddel zal dienen.
Brussel besteedt "DEEL" geld PC-taks aan werklozen
Een tiental Brusselse bedrijven gaan het geld, dat ze besparen door
het verdwijnen van de PC-taks, voor een deel investeren in
beroepsopleidingen voor werkzoekenden.
Het voorstel komt van Agoria, de federatie van de technologische
industrie. De 13 deelnemende bedrijven zullen 30 procent van het bedrag
dat vroeger naar de belasting ging, investeren in de opleiding en
sensibilisering van werkzoekenden.
Het zogeheten taks4training-plan is vanmiddag in de kijker gezet met
een kampioenschap PC-werpen waaraan bedrijfsleiders en enkele Brusselse
ministers deelnamen.
Het geld gaat naar een Beroepsreferentiecentrum. Dat kan ofwel het
opleidingscentrum Iris Tech+, dat zich bezighoudt met de
metaalverwerkende industrie, of Evoliris zijn, dat opleidingen
organiseert in informatie- en communicatietechnologie.
De PC-taks gold in 10 Brusselse gemeenten. Door het afschaffen van de
PC-belasting besparen de Brusselse bedrijven naar schatting 7,5 miljoen
euro. De gemeenten worden voor de gemiste inkomsten vergoed door het
compensatiefonds.
Het volgende is een stuk uit het artikel dat staat te lezen op ITprofessional
"In maart werd door Brussels minister van financiën Guy Vanhengel (Open
VLD) en minister-president Charles Piqué (PS) een voorstel tot
ordonnantie ingediend in het Brussels parlement. Dat voorstel draaide
om de oprichting van een compensatiefonds waarop de betrokken gemeenten
konden intekenen en zo de "pestbelastingen", zoals de
beeldschermentaks, afschaffen. Het fonds omvat 15 miljoen euro en wordt
volledig gefinancierd door het Brussels gewest. De helft daarvan wordt
aangewend om de beeldschermentaks te doen verdwijnen."
Persoonlijke noot :
Er zijn dus 13 bedrijven die 30 procent van het bedrag dat ze vroeger betaalden positief gaan aanwenden. Er gaat dus 7,5 miljoen euro van uit de kas van het Brusselse gewest naar die bedrijven en er steekt nog eens zoveel geld in de compensatiekas voor andere maatregelen.
Wat doen al die ander ebedrijven dan met het geld dat ze "zomaar" extra zullen krijgen van de bevolking ? En wat doen die dertien bedrijven met de overige 70% die ze er nu gratis en voor niets bijkrijgen ?
En het resterende bedrag van 7.5 miljoen euro dat in het compensatiefonds steekt is dat ook alléén maar bedoeld voor bedrijven ?
Ik denk dat er gerust een hoop mensen verschillende "pestbelastingen" kunnen opnoemen, zoals misschien diegene die de compensatiekast spijst ?
Omdat de Belgische lonen deels de Duitse volgen via de loonnorm is het
uitkijken welke loonsverhogingen er dezer dagen uit de bus komen bij
onze oosterburen. De voorzitter van de Duitse dienstenvakbond Verdi
heeft er gisteren voor gewaarschuwd dat stakingen in de openbare sector
in Duitsland niet uitgesloten zijn als geen rekening gehouden wordt met
de eisen voor loonsverhogingen. De vakbond wil een stijging met
minstens 8 procent voor de twee miljoen werknemers in de sector.
De
kwestie van de loonsverhogingen verdeelt de politieke kringen in
Duitsland, terwijl de vakbonden vastbesloten zijn om dit jaar
wezenlijke herwaarderingen te bekomen. Zo eist de vakbond IG Metall een
loonsverhoging met 8 procent voor de 85.000 werknemers van de chemische
en staalsector en wil IG BCE een verhoging met 7 procent.
Ze krijgen
steun van de ministers van Werk Olaf Scholz (SPD) en Financiën Peer
Steinbrück (SPD). "Het moment is gekomen voor loonsverhogingen. De
mensen hebben het verdiend", aldus Scholz. Bondskanselier Angela Merkel
(CDU) was dan weer minder overtuigd en riep op tot gematigdheid.
Het spookbeeld van de vergrijzing duwt steeds meer Belgen in de
richting van pensioensparen, ook in een tegenvallend beursjaar. De
inleg steeg in 2007 met gemiddeld 10procent
De steeds terugkerende discussies over de financiële
gevolgen van de vergrijzing missen hun effect niet. Omdat iedereen tot
vervelens toe te horen krijgt dat zijn wettelijke pensioen straks niet
zal volstaan, is de interesse voor pensioensparen ook in 2007 fors
toegenomen.
Uit een rondvraag van de redactie bij de
vier grote banken - Fortis, KBC, Dexia en ING België - blijkt dat de
inleg in pensioenspaarfondsen vorig jaar gemiddeld met 10 procent is
gestegen ten opzichte van 2006. De stijging van het aantal nieuw
contracten was bij de meeste grootbanken nog veel spectaculairder.
Niet
alleen 40-plussers besloten vorig jaar een extra spaarpot aan te leggen
voor de oude dag, ook heel wat jongeren stapten vorig jaar naar hun
bankkantoor om aan pensioensparen te doen. De fiscale aftrek, die vorig
jaar werd opgetrokken van 800 tot 810 euro, is daar niet vreemd aan.
Dat spaarders van dat bedrag ongeveer een derde kunnen recupereren via
de belastingen, is voor velen een belangrijke stimulans.
'Maar
ook de bewustmakingscampagnes bij de jongeren hebben hun doel duidelijk
niet gemist. Liefst 40 procent van alle nieuwe contracten werden bij
ons afgesloten door een jongere onder 30 jaar', voegt KBC daaraan toe.
De
stijging van de inleg viel bij sommige grootbanken wel ongeveer de
helft kleiner uit dan het jaar voordien. Zo tekenden Fortis en KBC
beiden een toename op van 9 procent, terwijl Dexia het met een stijging
van 12 procent net iets beter doet. ING België kon gisteren nog geen
concrete cijfers leveren.
Daar staat tegenover dat
de grootbanken vorig jaar heel wat Belgen wisten te overtuigen om voor
het eerst aan pensioensparen te doen. Zo steeg het totaal aantal nieuwe
contracten bij KBC, Fortis en Dexia met gemiddeld 40.000.
Farmareus onderneemt gerechtelijke stappen tegen minister Demotte
In een brief aan alle huisartsen haalt farmareus Merck Sharpe &
Dohme (MSD) snoeihard uit naar voormalig minister van Sociale Zaken
Rudy Demotte (PS). Het bedrijf won de openbare aanbesteding voor
cholesterolverlagende simvastatines maar lijkt toch achter het net te vissen.
"Er is vandaag zelfs een generisch alternatief dat onder de prijs van
MSD is gedoken", zegt dokter Dirk Van Duppen, die het kiwimodel in
België introduceerde. "Een doosje Zocor (van MSD, ToC) kost vandaag
afgerond 31 euro, net zoals de generische alternatieven. Maar met net
geen 24 euro gaat Eurogenerics daar nog een flink stuk onder." Prijzen waren kunstmatig hoog
De
prijzen hebben betrekking op doosjes met 98 tabletten. De patiënt die
een kwart daarvan uit eigen zak betaalt (net geen 6 euro voor ruim drie
maanden medicijnen) ziet door de evolutie de prijs van zijn
geneesmiddel alvast fors dalen. "In juli 2003, net voor het patent
verviel, kostte een doosje Zocor nog 184 euro. Vandaag kost het
alternatief 24 euro. Dat geeft vooral aan hoe de prijzen vooraf
kunstmatig hoog werden gehouden."
Van Duppen wijst er ook op dat
de kosteneffectiviteit (de kostprijs aan simvastatines per vermeden
hartinfarct, ToC) door de prijsverlaging in de buurt komt van de
kosteneffectiviteit van aspirine of de zeer goedkope 'plaspillen' tegen
hoge bloeddruk.
In een reactie op de brief laat minister
Demotte, intussen aan het hoofd van de Waalse regering, weten verheugd
te zijn over de prijsdaling. "Ik kan enkel vaststellen dat vandaag alle
geneesmiddelen fors goedkoper zijn geworden voor de patiënt. Dat is
goed nieuws. Als bedrijven daarom een gerechtelijke procedure willen
opstarten, is dat vanzelfsprekend hun recht."
Winkelkarretje 4 procent duurder in twee maanden tijd
Naar aanleiding van de aangekondigde stijgende levensduurte en de
ongerustheid over de koopkracht ging De Morgen op 6 november van vorig
jaar een winkelkar merkproducten kopen. We wilden wel eens weten of
onze levensstandaard in de toekomst aan kwaliteit zou moeten inboeten.
Onze vrees lijkt gegrond. Toen we een maand later met hetzelfde
karretje aan de kassa passeerden, was de prijs al met bijna 2 procent
gestegen. Nog eens een maand later werkten we voor de derde keer
hetzelfde boodschappenlijstje af. De kassabon leert ons dat we voor
veertien van de 25 gekochte producten meer betaalden.
Slechts twee
producten daalden in prijs. Vooral groenten werden fors duurder. Voor
een verse bloemkool betaalden we 40 cent meer, maar ook de ingeblikte
boontjes klommen van 1 naar 1,49 euro.