ritverslag Overmere 23/12 door the one and lonely Axel...
Bericht aan de overlevenden van het einde van
de wereld!
Met 2 (Jo R. en ikzelf)hebben we het einde van
de wereld overleefd (daar kunnen geen kindjes van komen) en konden we vanuit
Overmere vertrekken voor een natte en modderige mtb-tocht op zoek naar
overlevingskansen en droge plekken op aarde. Jo heeft er zin in en laat mij na
enkele kilometers aan mijn lot over.Alleen met mijn aluminium ros ga ik voor de 50km, het eerste uur kunnen
we het nog tamelijk droog houden.Na de
eerste bevoorrading begint het te motregenen, maar dan wel van die motregen
waar je nat van wordt. In het begin veel meewind gehad, dan weet je, straks
tegenwind. En die begint nu. Tegenwind, regen en op sommige plaatsen slecht
berijdbare wegen en de moed (en het water) zakt tot in de schoenen totmijn linkerschoen het begeeft en de zool
loskomt van de schoen. Naast de Scheldedijk lijkt het alsof ik echt alleen op
de wereld ben. Hier en daar een paard of een koe zonder beschutting en met de
pootjes in het water die ook liever droog zouden zitten.
Een onstuimig viertal haalt me bijna in, maar
in al hun geweld gaat één van hen onderuit net op het moment dat ik achterom
kijk. Dat was plezierig! Na 40 km en de tweede bevoorrading besluit ik direct
het thuisfront op te zoeken omdat het water en de moed ontsnapt zijn door de
kapotte schoen. Ik ben ondertussen ook nat tot op mijn vel en begin het koud te
krijgen. Direct naar huis, fiets afspoelen, kledij afspoelen en dan zelf onder
de douche. Daarna op zoek naar nog eventuele overlevenden in de Beize. Daar
ontmoet ik Luc K en Yvan R Een tijdje later komt ook Danny F in de Beize,
niet afgespoeld tenzij hij een modderbad genomen heeft wat hem veel plaats
geeft.
Ik heb niet veel tijd en ga naar huis. Als er
nog overlevenden zijn, wil jullie volgende week zondag aub melden.
Het was nat en vuil, maar ben toch content
dat ik uitgereden ben. Hoe zou Frank het ondertussen stellen in de Hel van
Kasterlee?
Vrijdag 21 december : kerstspinning met aangepaste kledij en attributen ( The Gym Wetteren, 19u45) Nieuwe spinners welkom maar geef een seintje. Daarna hot-dogs à volonté in de Beize. Niet spinners - modderfokkers ook welkom !
Vrijdag 28 december geen spinning, vrijdag 4 januari wel spinning
Zaterdag 5 januari : nieuwjaarsreceptie in Wijnatelier vanaf 19u.
Het is even
voor half negen als ik als eerste het verlaten kerkplein oprij.Na een enkele minuutjes krijg ik het
gezelschap van Jo Roels en Els Van den Putte, even later gevolgd door Axel
Troch, Kenneth Vanderzypen en een van zijn
kennissen.We wachten nog even
tevergeefs op de rest van de bende, en besluiten dan maar naar den Skala te
vertrekken.We zijn maar met zn zessen,
ook als is het een thuismatch.Waarschijnlijk zal de koude en de motregen er wel voor iets tussen
zitten.Onderweg sluit Stefan Imschoot
ook nog aan, en aan de inschrijving staan Patje Roels en Frank Vandesteen ons
op te wachten.In totaal met negen dus,
en wie denkt dat Els op haar eentje moet gaan fietsen, heeft het mis.Els rijdt van tegenwoordig gewoon met de
mannen mee.Straf bezig.Wie hoopte om op zon ingerichte tocht een
paar nieuwe wegelkes te ontdekken, is eraan voor de moeite, want we krijgen
krek hetzelfde parcours van de vorige edities voor de wielen.Toch slagen we erin om na enkele kilometers,
ergens in de velden richting Wetteren, een verkeerde afslag te nemen.Het pijltje was dan ook heel dubbelzinnig
geplaatst.Gelukkig zien we snel onze
vergissing in en maken rechtsomkeer.Behalve Jo, die gaat vastberaden door waardoor we hem een tijdje kwijt
zijn.Als we aankomen aan de Schelde,
maken we de keuze om toch maar op, in plaats van naast de dijk te rijden,
kwestie van het materiaal een beetje te sparen.Toch zien we enkele die-hards lustig door de modder ploeteren, goe zot,
maar er moeten er van soorten zijn.Wanneer we even voorbij Den Aard in Schellebelle linksaf een veldwegel
indraaien, is er geen ontkomen aan de modder.Patje plaatst een versnelling, en neemt enkele lengtes.Niet voor lang, want even verder gaat hij
volledig in de breedte, en sierlijk onderuit in het slijk.We vervolgen richting Berlare waar we een
lusje maken tussen de zandbergen, waarna we via Zele, terug naar de
Gratiebossen in Berlare rijden.Het
materiaal krijgt het zwaar te verduren.Patje zit al een tijdje door zijn achterrem, en op een vettig stuk
begint het bij mij ook serieus te kraken.Als ik afstap om te kijken wat het probleem is, begint een achterligger
te foeteren dat ik in de weg sta.Ik
roep hem na dat ik niet kan kiezen waar ik in panne val, en gooi er nog een
paar lieve woordjes achteraan.Na een
beetje trekken en duwen krijg ik toch weer wat beweging in het achterwiel en
kan mijn weg vervolgen.De rest van de
vogels zijn intussen gaan vliegen, maar niet voor lang.Even verder staat Jo aan de kant met een
lekke band. Er wordt gekozen om een beetje bij te pompen, en te zien hoelang
het houdt. Niet ver dus, want na een paar kilometer kunnen we opnieuw aan kant,
dit keer om een nieuwe binnenband te steken.De rest van den toer werken we af zonder verdere problemen, en als we
Kalkendorp binnenrijden, besluiten we toch maar rechtstreeks naar De Beize te
rijden.Voor we binnen gaan, schudden we
de meeste modder een beetje van ons af, en Stefan, den properen jongen, doet
dit wel heel grondig.De modder vliegt
tot bovenaan het venster, en wie De Beize kent, weet dat dit redelijk hoog is.
Koen zal bijgevolg zijn ladder mogen bovenhalen om zijn vensters te kuisen
(Waarvoor Stefan oprecht en uitvoerig zijn excusesaanbiedt).Hopelijk kunnen we het volgende week ietske properder houden.
Ivan.
Toch nog een eenzame fietser gevonden ( foto) Alhoewel.... eenzaam.....
Als ik om 8 uur het kerkplein wordt opgeblazen tegen een
5 tal beaufort zie ik Els en Jo in hun camionette beschutting zoeken, terwijl
Jan dit in zijn eigen wagen doet. Wat later komt ook Boeverken het kerkplein
opgewaaid en Rudy V ook maar dan met de
camionet. Alle fietsen erin, nog even wachten en met zes naar Haasdonk.
Op den E 17 moet Els haar stuur stevig vasthouden en
krijgen we nog een paar druppels te verwerken. De laatste van de regenzone die
gans de zaterdag en zaterdagnacht was gepasseerd. Wat verder zagen we een klein
groen sportwagentje beneden in de graskant liggen, waarschijnlijk iemand die
zijn stuur niet zo goed vast heeft gehouden en iets te veel gas gaf, maar
daarover later meer.
Vlak voor de inschrijving krijgen we nog het
gezelschap van Frank.We praten nog wat over wat het af te leggen parcours
en zien iemand de wenkbrauwen fronsen als we zeggen dat de technischepassage door de Haasdonkse bossen er ook weer
zal bij zijn.
We zetten aan en Frank zet zich op de kop. Na een paar km komen we aan een
eerste splitsing en horen we dat Jo en Els voor een kortere afstand kiezen. Wat
verder is het even meewind en steekt Rudy ons voorbij om zo (naar eigen zeggen
he) toch ook even wat kopwerk te doen. Het parcours brengt ons tot in Kruibeke
alwaar de organisatie er jammer genoeg voor kiest ons langs wegenwerken te
sturen. Een traject waar we meer schade aan het materiaal toebrengen dan plezier
beleven. Wat later gaat het terug richting Beveren en krijgen we een eerste
bevoorrading in een grote vrachtwagen waar je langs een met paletten gemaakte
trap in moest. Het gevaarte stond hevig te schommelen door de nog steeds niet
afgenomen westenwind. Na nog een kleine plaspauze zetten we de achtervolging in
op Rudy die beslotenhad de versnapering
over te slaan. Over een heel lang nog net te doen modderstuk zet Jan een stevig
tempo in. Even verder draaien we echter 300 graden terug met vol wind op kop in
een open vlakte. We schakelen allemaal enkele tanden terug en de snelheid zakt
enorm. De andere rijders op die strook staan echter zo goed als stil.
Even later komen we eindelijk in de Haasdonkse bossen. Het eerste deel is niet
zo vettig en alweer Jan rijdt de boel aan flarden. Ik verschiet me een bult als
Frank op zij gaat en me laat passeren. Bij elk verhard tussenstuk jagen we er
nog een spurtje uit om nog wat voorliggers te pakken voor de volgende bosstroken. Het
duurt dan ook even voor we weer samen zijn op de tweede bevoorrading. In een
volgende bospassage zien we Rudy te voet, de ketting (voor de tweede week op
rij) in de hand. We helpen hem die er weer op leggen en vangen het laatste stuk
aan. In al die bospassages denken we even terug aan dat groene sportwagentje
want ikzelf slip een drietal keer en leg me evenveel keer neer. Eén keer zat er
een gelukkig dun boompje in de weg.Maar
ook Frank en Dirk doen een groene sportwagen imitatie. Te hoge snelheid of
stuur beter vasthouden ????
We zien Dirk zich nog eens plat leggen om dat laatste gaatje voor de finish te
dichten en doen hem dit niet kado. We eindigen dus met een slordige 46 km/u.
Winnaar van de dag was echter Jo die veel sneller of
de rest terug binnen was. Hij wou zijn techniek bijtrainen en koos onmiddellijk
voor de bossen. Die bleken toch wel minder uitgebreid voor 10 uur want na 9 km kwam hij terecht op een
verjaardagsfeestje van een onbekende eenzame Zelenaar. Sociaal als hij is
ondersteunde hij de mens hierin zo goed en kwaad als het ging.
In de Beize bleek Yvan een soloritje te hebben gedaan
langs de dijk, nou ja solo ??? Ook Luc is een uurken later op zijn fiets gesukkeld,
Karin en Jurgen deden een toerken op de baan en Rudy R werd na een naar verluid
zware nacht pas rond de middag in de Meersen gesignaleerd.
Voor de vergunninghouders 2012 is het verlengen van hun vergunning eenvoudig. Via mail krijgen de leden een OGM nummer waarmee de vergunning kan worden betaald. Rechtstreeks aan de wielerbond dus.
Graag betalen voor 15 december dan ben je zeker dat de vergunning gewoon doorloopt. Het vergunningkaartje van dit jaar wordt ook het kaartje voor volgend jaar. Wijzigingen ( verhuizing, verandering van samenstelling van het gezin, overschakelen naar gezinsformule ) moet je online doorvoeren op de recreatiepagina van www.wielerbondvlaanderen.be Een gezinsvergunning kost dit jaar slechts 33 euro . Individueel blijft 28 euro.
Papieren
voor de terugbetaling door het ziekenfonds komen dit jaar rechtstreeks
van de wielerbond en worden opgestuurd naar het secretariaat.
Opgelet
: nieuwe promotievergunningen moeten online aangevraagd worden. Op de
website van de wielerbond , rechts bovenaan : word lid !
Wapenstilstand.En het is eraan te zien ook.Slechts 5 ( vijf ) kandidaten voor een ritje
naar Wetteren.Het is nochtans een
klassieker, die rit van de mannen van Tonneken.Axel staat mij al op te wachten, en Guy komt
er een beetje later ook aan.Tom komt op
zijn gemakske afgewandeld, en als we hem erop wijzen dat het de bedoeling is om
met de fiets te rijden, zegt hij dat hij nog niet zeker is wie zijne velo hij
gaat afpakken.Gelukkig komt even later
Rudy R aangereden, en heeft hij toevallig de fiets van Tom bij, die binnen gedaan
was voor klein onderhoud.Slechts met
zn vijven dus, en bij gebrek aan liefhebbers mag ik samen met Rudy de kop nemen.We zijn nog maar net vertrokken als Luc K ons
tegemoet komt, even later gevolgd door Patje.Net voor den langen end kom Frank ook nog aansluiten en zijn we toch al
met 8.Aan het einde van diezelfde
langen end haakt Dirk DB zijn wagonnetje aan, en even verder krijgen we Jo en
Els in t vizier.Terwijl we even moeten
wachten voor een rood licht meldt ook Mario puffend present, en bij aankomst
aan Tonneken, heeftRudy V net den hoop
vervolledigd.Als we er dan ook nog
Cedric, Pascal, Karine en Sabine, die rechtstreeks naar ginder gekomen waren
bijtellen, komen we alsnog op een totaal van 17 deelnemers.Een ferme bende, maar de raarste start die ik
ooit meemaakte.Als we dan ook nog
ingeschreven raken, kunnen we op t gemakske van start.Terwijl Rudy nogeen beetje aan zijne velo sleutelt,
vertrekken de B-kes alvast, om niet teveel in de weg van de rest te
rijden.Toch kunnen een paar rappere
mannen het niet nalaten om mee te glippen, en al ne keer te testen hoe goed de
benen zijn.Wij laten ze dan ook maar
rustig voorop rijden, maar anderen zien dit als een oorlogsverklaring en gaan
de het gevecht aan.Van Wapenstilstand is geen sprake meer als
Rudy ons komt voorbij gestoven, met nog een paar modderduivels die er hangen
aan te wapperen. Als het kanongebulder
wegsterft en de rook begint weg te trekken, ligt de bende serieus uit elkaar
geranseld.Ik bevind mij in het
gezelschap van wapenbroeder Mario , en we besluiten ons eigen tempo aan te
houden.Even later dreigt een
hergroepering als door een lekke band van Jo een kort staakt het vuren wordt
ingelast. In het besef dat straks het geweld weer in alle hevigheid zal
losbarsten, besluiten wij, samen met Luc, het strijdtoneel voorop te blijven.
Het parcours ligt er ferm vettig bij, zelfs het ploeterboske in Serskamp blijft
nog net berijdbaar.Ik voel me bij
momenten zelfs de betere schaatser van de drie. Zoveel hoogmoed kom vroeg of
laat voor de val, en op een dalend stuk bruine zeepe ter hoogte van de E40 in
Erpe-Mere is het van dadde.Mijn
voorwiel schuift naar rechts, mijn achterwiel naar links, en ikzelf daar ergens
tussen.Deze stijloefening resulteert in
een stevige duik in de grascant, waar mijn val gelukkig gebroken wordt door
enkele boompjes.Wanneer ik weer op de
fiets krabbel, en mijn kompanen bijbeen, vragen ze me of het een beetje
meevalt. Als ik antwoord dat ik morgen niet zal moeten gaan werken, verschieten
ze toch een beetje.Zo neig zeer gedaan,
vragen ze.Nee, antwoord ik, maar ik heb
morgen mijnen inhaaldag van 11 november nog tegoed.Genoeg gezeverd, verder rijden.Het duurt wel heel lang voor we terug
bijgehaald worden door de rest van de groep.We staan zelfs al een tijdje aan de bevoorrading voordat Rudy, en daarna
druppelsgewijs de rest van de bende aankomt.Rudy vraagt nog even droogjes wanneer we eindelijk die vettige stukken,
waarvoor men ons bij de start gewaarschuwd had, gaan krijgen.Voordat iemand hierop kan antwoorden, zijn we
alweer vertrokken voor de resterende 15km van de rit.Het is de bedoeling om bij de rest van de
bende te blijven, maar een tweede tuimelperte, dit keer in een gracht, beslist
er anders over. Bij aankomst in Tonneke zit daar ook nog ene Gunther B, die
ons weet te vertellen dat Danny F, Filip B en Carlo ook nog ergens rondreden.
Al bij al een bendeken van zon 21 Modderfokkers. Niet slecht voor een Wapenstilstand.