Leeslint
Inhoud blog
  • Louise O. Fresco in DS Weekblad
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Schrijvers over schrijven en ...
    22-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anne Michaels over ideeën en boeken

    Anne Michaels in gesprek met Kathy Mathys:

     

    Of je nu over een bijbels tafereel schrijft of over iets uit de toekomst, het is belangrijk dat je als schrijver een heel diepe band hebt met je tekst. De vragen die je stelt, moeten dezelfde zijn die je als mens bezighouden. Anders ben je niet ernstig bezig.

    (…)

    Ik vind het fundamenteel dat mijn boeken ideeën bevatten, maar die ideeën moeten zijn geworteld in emotie. Anders krijg je een dode tekst.

    (…)

    Ik weet dat veel mensen geen interesse hebben voor vroeger. Toch is die interesse essentieel. Daarom wil ik over het verleden schrijven in emotionele en zintuiglijke woorden. Je kan de ideeën in mijn verhalen voelen, aan den lijve ondervinden.  Ik geloof niet dat we een idee echt kunnen bevatten, tenzij je het ook lichamelijk gewaar wordt.

    (…)

    Ik ben erg gefascineerd door het effect van woorden. Zo heb ik mij lang afgevraagd of je over gewelddadige gebeurtenissen moet schrijven in een brutale taal.  Ik denk van niet omdat je dan de illusie creëert dat je de gruwel kan herscheppen.

    22-07-2011, 09:35 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    20-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nick Hornby heeft vragen bij identificatie

    Nick Hornby in gesprek met Kathy Mathys.

    Identificatie is een overschatte kwaliteit in de waardering van fictie.  Veel mensen begrijpen fictie alleen maar als het op een bepaalde manier over henzelf gaat. Omgekeerd verwachten ze dat ik alleen maar over mijzelf schrijf.

    (…)

    Mijn personages kunnen zich vaak niet goed uitdrukken, ze kunnen moeilijk verwoorden wat er met ze is.  En ik haat boeken waarin een alwetende verteller dat voor ze doet.  Dus soms plaats ik ze in een situatie waarin ze plotseling even toegang hebben tot de kern van hun problemen, en even perfect uitspreken wat hun werkelijk beweegt. 

    20-07-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    19-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Breyten Breytenbach over het tweede bewustzijn als schrijver

    Breyten Breytenbach in gesprek met Guus Bauer en Peter De Rijk

    In de loop der jaren werd mij duidelijk dat er zich bij het schrijven een tweede bewustzijn vormt; een extra personage naast je. (…) Dan is een ander gedeelte van mijn brein bezig met, zeg maar, ‘kliekjesgedachten’, parallelle hersenspinsels.

    (…)

    Ik noteer wel eens een zin, een observatie of een treffend beeld.  Mijn studenten in New York leer ik om ’s ochtends te werken, met regelmaat, in blokken van maximaal twee uur.

    (…)

    We moesten het verleden vertalen via de verbeelding. Anders is er geen toegang tot de realiteit. 

    (…)

    We spelen voortdurend toneel, het is een menselijke noodzaak.  Interessant daarbij is de ethische component. Tot welk punt mag je gaan?  Een schrijver moet zich bewust zijn van de gevolgen van zijn verbeelding.

    19-07-2011, 19:19 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Breyten Breytenbach over het tweede bewustzijn als schrijver

    Breyten Breytenbach in gesprek met Guus Bauer en Peter De Rijk

    In de loop der jaren werd mij duidelijk dat er zich bij het schrijven een tweede bewustzijn vormt; een extra personage naast je. (…) Dan is een ander gedeelte van mijn brein bezig met, zeg maar, ‘kliekjesgedachten’, parallelle hersenspinsels.

    (…)

    Ik noteer wel eens een zin, een observatie of een treffend beeld.  Mijn studenten in New York leer ik om ’s ochtends te werken, met regelmaat, in blokken van maximaal twee uur.

    (…)

    We moesten het verleden vertalen via de verbeelding. Anders is er geen toegang tot de realiteit. 

    (…)

    We spelen voortdurend toneel, het is een menselijke noodzaak.  Interessant daarbij is de ethische component. Tot welk punt mag je gaan?  Een schrijver moet zich bewust zijn van de gevolgen van zijn verbeelding.

    19-07-2011, 19:19 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    15-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bart Moeyaert over het begin van een boek

    Bart Moeyaert in een gesprek met Gaea Schoeters

    Elk boek begint met een beeld.  Opeens zie ik iets voor me, waarvan ik 100 procent zeker weet: dit wordt het.  Ik voel een heel sterke aandrang om de scène op papier te zetten, met een vlotheid die nooit meer terugkomt, want de rest van het boek is zwoegen. Maar die eerste worp, dat zijn (…) zes, zeven bladzijden, waar ik later bijna niets meer aan verander.

    15-07-2011, 21:55 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    12-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daniel C. Dennett: De evolutie van de vrije wil

    Daniel C. Dennett in zijn boek De evolutie van de vrije wil

    Evolutie is de blinde horlogemaker en dat moeten we nooit vergeten.  Maar we moeten niet veronachtzamen dat Moeder Natuur goed voorzien is van wijsheid achteraf.

    Over de mens: We zijn thans virtuoze vermijders, voorkomers, bemoeials en dwarsliggers.

    Onze karakters zijn niet bepaald omdat we ontwikkeld zijn tot entiteiten die zijn ontworpen om hun aard te veranderen, ingevolge onze interactie met de rest van de wereld.

    Moeder Natuur is niet genen-centrisch. Dat wil zeggen dat het proces van natuurlijke selectie niet de voorkeur geeft aan informatieoverdracht via genen, als dezelfde informatie (ruwweg) net zo betrouwbaar en goedkoper door een andere regelmatigheid in de rest van de wereld kan worden geleverd.

    Over de Panare-indianen in Venezuela, een vaststelling die, volgens mij, ook voor onze verstedelijkte mens geldt:  Deze mensen verloren hun traditionele ‘web van coöperatieve onderlinge afhankelijkheid’, en nu verliezen ze ook een groot deel van de kennis die ze door de eeuwen heen hebben verzameld over de flora en fauna van hun wereld. (hoevelen hebben nog de kennis over groenten en fruit en die hun ouders hadden omdat die een moestuin hadden?)

    Wij kunnen ons (denken we) betere werelden voorstellen en verlangen erheen te gaan. Hebben we gelijk dat die werelden beter zijn? In welk opzicht? Volgens welke normen? De onze.

    Mensen zijn verbazingwekkend gecompliceerde wezens en wat goed werkt voor de een, kan slecht zijn voor de ander. (Héhé: wat een banale vaststelling voor een hoogstaand wetenschapper!  Of waren de vorige hoofdstukken alleen maar wetenschappelijke ‘hogeborstzetterij’?)

    Menselijke vrijheid is echt – even echt als taal, muziek en geld – dus kan ze objectief worden bestudeerd vanuit een zakelijk, wetenschappelijk gezichtspunt.  Maar net als taal, muziek, geld en andere maatschappelijke producten wordt haar duurzaamheid beïnvloed door hoe wij in haar geloven.

     

    --- In dit boek verwijst Dennett naar de Disneyfilm Dombo over een kleine olifant met grote oren die wil vliegen.  Dombo gelooft dat hij kan vliegen omdat hij gelooft in de toverkracht van een veer.   Maar als er een kraai zou zijn die hem zou waarschuwen dat de toverkracht van die veer helemaal niet bestaat, dan zouden de kinderen roepen ‘Stop die kraai’ in plaats van ‘Probeer niet te vliegen’.

    Dennett voelt zich als scepticus ook als die kraai: in dit boek is hij zeer kritisch over het werk (of niet-werk, zoals je wil) van filosofen.  Ook toont hij zich uiterst scherpzinnig tegenover het werk van sommige collega-wetenschappers.  ‘Stop die kraai’ duikt geregeld op doorheen dit boek, vooral in die passages waarin hij zich zeer sceptisch opstelt.   Een ontwapenend boek dat opvalt ook door de gestructureerde aanpak: op het einde van elk hoofdstuk staat een samenvatting én een samenvatting van het volgende hoofdstuk.

    12-06-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    22-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stephen Jay Gould over religie en wetenschap

    Stephen Jay Gould in zijn boek God en Darwin:

    Wees altijd voorzichtig met wat je zeker denkt te weten.

    De natuur is wat zij is en die in aardse vorm al vierenhalf miljard jaar bestond voordat wij kwamen om onze wensvoorstellingen aan haar op te dringen, begroet ons met sublieme onverschilligheid en zonder enige behoefte om tegemoet te komen aan onze verlangens.

    Dit boek biedt een oplossing voor de bitse strijd tussen wetenschap en geloof.   Stephen Jay Gould hanteert het NOMA-principe: Niet Overlapbare Magisteria (meesterschappen of leergezag).   Gould vergelijkt wetenschap en religie als twee aparte huizen met hun eigen regels en gewoontes.    Als het ene huis de eigenheid van het andere huis eerbiedigt bij de studie van de natuur en de wereld zullen geen conflicten meer opduiken.   

    De bewoners van elk huis moeten erop toezien dat hun medebewoners zich niet mengen met de regels van het andere huis. 

    Stephen Jay Gould blijft uitgebreid stilstaan bij de strijd tussen darwinisme en creationisme, maar geeft ook talrijke voorbeelden waarin het NOMA-principe een oplossing zou kunnen aanreiken.

    Een aanrader!

    22-05-2011, 21:54 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    19-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.György Konràd over het belang van de waarneming

    Alle feiten die ik vermeld zijn waar, maar ik vind dat niet erg belangrijk. Voor mij is het vooral opmerkelijk dat feiten – ik bedoel echte feiten, in de documentaire betekenis van het woord – een esthetische en narratieve waarde hebben.  Als je de dingen om je heen met de grootst mogelijke aandacht bekijkt, zul je er allerlei suggestieve details in ontdekken.  Dat is de reden waarom bij het schrijven nauwkeurige waarneming het belangrijkste is van alles.

    (György Konràd in een gesprek met Geert Van Istendael)

    19-05-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    15-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gyorgy Konràd over herinneringen

    György Konràd in een gesprek met Geert Van Istendael

    Onze herinnering is een eilandenrijk. Ik weet niet van tevoren of ik zal landen op eiland één of eiland twee en zo verder.  Al die eilanden, alle herinneringen bestaan gelijktijdig.

    15-05-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    23-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Menno Wigman over gedichten lezen

    Menno Wigman in zijn gebundelde stukken over poëzie Red ons van de dichters:

    Eindelijk een gedicht dat mij begrijpt.

    23-04-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    21-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom Pepijn Lievens schrijft

    Pepijn Lievens in zijn autobiografisch boek Relaas van een stofzuiger

    Ik ben een schrijver omdat ik vergeetachtig ben.

    21-04-2011, 10:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    18-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Philippe Claudel over de haat.

    Philippe Claudel in de  roman J’abandonne:

    J’ai songé alors que la haine est un aliment commun, une sorte de pâtée universelle.  Elle ne gave pas seulement certains enfants perdus de l’immigration.   Elle nourrit aussi des femmes et des hommes que l’on pourrait penser raisonables, qui n’ont eux rien à reprocher à un pays, à une langue, à une société dans laquelle ils vivent et pour laquelle ils forment des projets.

    18-04-2011, 21:11 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    12-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.John Banville over de mens, de kunstenaar en de drijfveer

    Volgens mij is de mens niet voorbestemd om op aarde te leven, ik denk dat onze aanwezigheid hier een vergissing is. Een gelukkige vergissing, dat wel. Ik word nog altijd overweldigd door de lucht. (…)

    De kunstenaar kan volgens mij geen goede vriend zijn, geen toegewijde familieman of –vrouw.  Hij is een kannibaal en gebruikt alles wat hij in handen krijgt.  Daarom lijden de naasten van de kunstenaar, ze zien hoe hun pijn wordt gebruikt. (…)

    Alle kunst die we maken, de grandioze kathedralen die we bouwen,: we doen het enkel vanuit die seksuele drijfveer. De romantiek heeft de mens er zelf bij gefantaseerd.

    (John Banville in gesprek met Kathy Mathys)

    12-03-2011, 09:22 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    07-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leestip: Ethan Frome van Edith Wharton

    Waarom je Ethan Frome van Edith Wharton moet (her)lezen:

    1)    Een verhaal over een oerklassiek thema, namelijk de onmogelijke liefde tussen een man, getrouwd met een zurig zieke vrouw, en een fris, aantrekkelijk en, allez vooruit, zoetig meisje.   Verrassend toch, hoe een dergelijk thema dat al eindeloos is  bespeeld in ontelbare boeken, de hedendaagse lezer nog aanspreekt. 

    2)    Dat heeft wellicht te maken met de uitgekiende spanningsopbouw.   Net zoals de echte diepe verliefdheid, met dat kat-en-muisspel tussen zekerheid en onzekerheid, verlangen en hoop, juiste of foute interpretaties van houdingen, blikken bij de ander, vertoeft de lezer ook in dezelfde sfeer.  Hoe dat verhaal afloopt, wil je zeker weten.

    3)    Edith Wharton gebruikt een trucje: met haar scherp oog voor detail laat ze twee keer iets totaal verschillend gebeuren in exact dezelfde setting.

    Bv. het ogenblik dat de mannelijke hoofdfiguur thuiskomt en zijn zieke, weinig aantrekkelijke vrouw, de deur voor hem opent.   Een paar dagen later komt hij ook thuis, maar dan opent zijn jonge vriendin diezelfde deur. Wat een contrast.  Personages denken terug, voelen, worstelen met de uiting van die gevoelens.  Wharton schrijft beeldend, soms wat langere zinnen en verlevendigt haar verhaal met dialogen.

    07-03-2011, 15:57 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustaaf Peek is dol op verhalen

    Ik ben gek op verhalen. Ze stileren de werkelijkheid, ze maken het leven spannender. (…)

    Verhalen hebben me altijd geholpen om na te denken over mezelf. (…)

    Ik kon me helemaal in de taal werpen, waardoor ik sneller een stijl had. Want ik heb tijd nodig gehad om een stem te vinden. Ik moest veel oefenen.

    (Gustaaf Peek in gesprek met Isa van Dorsselaer)

    07-03-2011, 15:55 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    09-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ian Mc Ewan over feest en wantrouwen

    Schrijven is niet elke dag zo’n feest,maar dikwijls is het dat wel.  Als ik schrijf, weet ik vaak welke route ik wil nemen, maar niet waar ik zal uitkomen.  In dat opzicht lijkt schrijven op een misdaadonderzoek.  Een andere keer ken ik wel al de bestemming, maar weet ik nog niet via welke weg ik er terecht zal komen. (…)

    Als ik iets opschrijf, wantrouw ik mijn woorden. Ik bekijk ze van alle kanten omdat ik bang ben dat ze iets impliceren wat ik nog niet zie.  Werken de woorden tegen mij?  Doen ze iets waarvan ik niet wil dat het gebeurt?  Ik verlies niet graag de controle over mijn woorden. Sommigen klagen zelfs dat mijn kunst manipulatief is. Vreemd, zeg ik dan, is niet alle kunst manipulatief of op zijn minst artificieel?

    (Ian McEwan in gesprek met Kathy Mathys).

    09-02-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    06-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ama Nesciri
    Koester onbekend te blijven

    06-02-2011, 20:40 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    05-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ian McEwan over contrasten.

    Ik speel graag met tegenstellingen, voor mij ligt net daar de grote kracht van literatuur.  De mens is zowel erg slim als erg dom en die elkaar tegenwerkende krachten vormen de motor van veel van mijn verhalen. (…)  We zijn namelijk niet gewend aan denken op lange termijn en al helemaal niet aan globale samenwerking of altruïsme.

    (Ian McEwan in gesprek met Kathy Mathys).

    05-02-2011, 11:23 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    26-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luuk Gruwez over ongrammaticale zinnen in gedichten

    Waarom schrijven dichters soms bewust ongrammaticale zinnen?  Misschien om daarmee een wereld te schetsen die zijn samenhang kwijt is.

    (Luuk Gruwez in De Standaard der Letteren)

    26-01-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    22-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.David Sedaris verrast de lezer.

    Als ik nu aan jou vertel wat ik vandaag gedaan heb, dan val je halverwege in slaap. Maar als ik met een goede timing en een mooie opbouw bepaalde details voor je uitspel en je verras, dan zit je op het puntje van je stoel.

    (David Sedaris in gesprek met Rutger Lemm)

     

    22-01-2011, 23:02 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    Archief per week
  • 22/04-28/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 14/08-20/08 2017
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 10/09-16/09 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs