Lecas is een contessa 32 , een type dat zijn vaareigenschappen en degelijkheid bewezen heeft tijdens de beruchte Fastnet race in 1979 . Wij zijn sinds 2002 de trotse eigenaars . Ze is ontworpen door David Sadler en gebouwd door Jeremy Rogersin 1973 . De romp en opbouw zijn nieuw gelakt, het beslag is vervangen en een groot deel van de zeilgarderobe vernieuwd . Het vernieuwen en aanpassen blijft nog een tijdje doorgaan .
meer contessa info : www.contessazeilers.nl www. co32.org
Zoeken in blog
LECAS
wedstrijdvaren en familietochten met onze contessa 32
12-05-2008
resultaten
Ik heb juist ontdekt dat de resultaten on-line staan. Zaterdag, de eerste race waren ze 14e , de 1e finishte om 14.32 u en de laatste om 14.50 u de tweede race : 13e, finishtijd 1e was 16.45 u en van de laatste 16.55 u Meer details over de uitslagen staan op www.itchenorsc.co.uk bij results. Heb ook al enkele foto's gevonden. Met dank aan Hugo voor de spi in bruikleen, hij past blijkbaar goed.
De eerste westrijddag is achter de rug. Het niveau lag zeer hoog (zoals verwacht). Ze zijn de eerste race geeindigd op de voorlaatste plaats (van een 15tal boten en met een verschil van seconden tussen de 5 a 6 laatsten) en de tweede race waren er nog 4 boten achter hen. Dan hadden ze een zeer goede start gehad. Het weer is daar nu even stralend als hier, jammer genoeg laat de wind het een beetje afweten, waardoor de banen afgekort zijn. Hoe de boeien gerond moeten worden wordt aangegeven d.m.v.een rode of groene vlag tijdens de wedstrijd. s'Avonds is de clubavond op zijn Engels verlopen en is er door alle aanwezigen getoast op de crew van Lecas. Volgens de locals moet je toch al minstens 5 jaar intensief wedstrijdzeilen met de contessa om voorin mee te kunnen. Al bij al vonden ze het dus toch al een behoorlijke prestatie. Vandaag volgt nog een langere race.
Ze zijn nu in Brighton. Gisteravond rond 23.00 u zijn ze Dover binnengelopen na een dagje spinakkeren. De wind had het , zeker in de voormiddag, een beetje laten afweten ; rond 19.00 u zijn ze de scheepvaartroute beginnen doorgaan voor Duinkerken. Eens ze Dover in zicht hadden begon de vermoeidheid door te wegen en hebben ze toch maar gekozen voor een paar uurtjes slaap. Ze hebben er de tijd voor, dan kunnen ze daar maar best van profiteren. Vanmorgend vroeg zijn ze weer vertrokken met een dikke 4, ruime koers. Dus de spi kon er weer op. Chichester aanlopen in het donker is geen aanrader, dus nu liggen ze in Brighton. Zo hebben ze morgen nog een korte trip te doen, en kunnen ze zich daarna nog 'mentaal voorbereiden' op de wedstrijden.
Ze zijn vertrokken. Gisteravond ben ik de mannen ( Christophe, Dirk en Toob ) gaan afzetten in Zeebrugge. Van daaruit zijn ze dan vanmorgend rond 6 uur vertrokken. Ik ben met veel spijt en toch wat jaloers terug naar huis gegaan. De weersvoorspellingen zijn ideaal, als alles goed gaat zullen ze morgenavond in Chichester zijn. Daar arriveert dan op vrijdagavond nog extra bemanning voor de wedstrijden.
Het is gelukt. Het waren enkele hectische weken, maar het roer hangt er volledig intact terug aan. Er zit geen speling meer op. Het is nog even spannend geweest, even dachten we niet op tijd terug in het water te geraken. Maar ze drijft terug, met een gepolishte romp ligt ze te blinken in Antwerpen-Linkeroever. Vandaag varen Christophe, Timp en Phillippe van Antwerpen naar Terneuzen. Tegen zondagavond willen we in Nieuwpoort liggen. En dan lonkt de Solent. We hebben ons zo goed mogelijk voorbereid, de concurrentie uitvoerig bestudeerd en allerhande kaarten ontleed. De conclusie is dat we heel tevreden zullen zijn met een plaats ergens in het midden. We zullen zien ...
De werken schieten op. Alleen het roer gaat wat moeilijker dan verwacht. Het is gedemonteerd en de naden zijn gelast. Nu moet het nog afgekrabd worden en er moeten nieuwe lagen antifouling op. Dan moet alles nog terug geplaatst en afgewerkt worden. Het interieur is volledig geschuurd en er staat al terug een eerste laag op en de electriciteit is nagekeken. We moeten zeker nog antifoulen en polishen (daar moet het weer een beetje voor meewerken), er moet nog een nieuwe huik gemaakt worden. Het toplicht gaan we nog controleren en de GPS-antenne vervangen. Tijdens het werken komen er waarschijnlijk nog wat extra puntjes op het lijstje. De bedoeling is dat we de 1e week van mei terug in het water liggen.
Het is voorbij, de volgende Goofies gaan pas door op 4 oktober. Er ligt een voorjaar vol plannen klaar. Eerst zorgen dat we Lecas tip-top krijgen. De laatste Goofies hebben we dus niet meegevaren. We hadden met z'n allen te veel pret in de sneeuw, en we konden toch niet varen op onze Lecas. In het eindklassement staan we op de derde plaats in onze klasse. Een resultaat waar we tevreden mee zijn na ons eerste seizoen wedstrijdvaren. Het was een prima oefening voor het zomerseizoen, en volgende winter zijn we weer van de partij. Tijdens onze vakantie is er al volop gewerkt aan Lecas. Als we zo kunnen doorgaan zal hij er van binnen en vanbuiten schitterend uitzien. Enkele geplande werkjes : interieur schuren en vernissen, nieuwe GPS antenne, nieuwe gordijntjes, huik en luikovertrekken, roerblad herstellen, antifoulen en polishen, raampjes opnieuw afkitten ... We weten wat te doen met onze vrije tijd.
Het is gelukt. Lecas ligt klaar in jachthaven Linkeroever om morgen op de kant te gaan. Het was wel nog een pittig dagje. Christophe, Phillippe en Jeroen vaarden om 9.30 u Clijnsplaat uit met een kleine 7 Bft. Er moest vooral ruim en half gevaren worden, dus dat was doenbaar. Ze hadden 14 m doorvaarthoogte onder de Zeelandbrug, dat was ook een meevaller. De hele tocht is er gevaren met genua 2 en zonder grootzeil. Het was koud en geregeld viel er een sneeuw- of hagelbui. De omstandigheden zijn tijdens de Goofies nooit zo winters en guur geweest. Ze waren gelukkig op tijd voor Linkeroever om binnen te gaan met de eerste deuren. Ik denk dat 1.5 u aan de wachtboei liggen wachten geen lachertje zou zijn geweest.
Gisteren, vrijdag, was gepland om Lecas naar Antwerpen te brengen. Daar gaat ze dinsdag de kant op voor het nodige onderhoud. Het weerbericht werd de afgelopen week met argusogen opgevolgd. Het zag er al niet goed uit. Ploeg van dienst was Christophe, Timp en Phillippe. Er werd veel wind voorspeld, maar uit de goede richting. 7, afnemend tot 5-6 uit het NW. Aangekomen in Colijnsplaat bleek dit niet echt correct. Het waaide 9 Bft (alweer) en er was een heel hoge waterstand. Onder de Zeelandbrug doorvaren met deze condities is niet echt verstandig. Met deze wind draait de brug niet. Er moest dus niet verder getwijfeld worden : te veel wind en geen doorgang mogelijk richting Westerschelde, nog te zwijgen over de 15 cm stofhagel die op de bodem van de kuip lag. Dus ... terug naar huis. Maandag doen we een volgende poging, hoewel het weer niet echt wil meewerken. De mutsen, handschoenen en zelfs een skimasker worden al klaargelegd. Hopelijk lukt het, zodat we onze - nogal strakke - planning kunnen houden.
We waren er toch weer bij. Enkele onverwachte veranderingen in de agenda van de voorbije dagen hadden 1 voordeel : 3 van ons konden toch naar de Goofies. Christophe, Barbara en Timp. Om 9.15 u arriveerden we in Colijnsplaat, waar het water onwaarschijnlijk hoog stond. De Oosterschelde zag nog wit van het schuim. Iedereen twijfelde of er wel een start zou komen. In Zierikzee werd 9 Bft gemeten. De briefing werd uitgesteld tot 13 u. Dat gaf ons al wat tijd om Lecas binnen eens goed op te ruimen en al een hoop grief van boord te halen. De wind zwakte wat af, de weersvoorspellingen kwamen weer uit : tegen 13 u waaide er nog 6 a 7 Bft uit het W. Dus : start voor ons om 13.30 u, voor een rondje rond de plaat. Met deze wind en slechts drie personen aan boord schatten we onze kansen eerder middelmatig. Spi trekken zou er niet echt bijzijn. De start was spectaculair. Een 38 voet - Bavaria besloot om de bakboord-stuurboord regel eens niet op te volgen. Wij lagen over bakboord en hij bleef hardnekkig koers houden. Op de allerlaatste moment draaide hij toch maar een beetje uit de weg. Er zal nog ongeveer 2 cm tussen de twee boten geweest zijn. We zaten klaar voor een klap die gelukkig niet kwam. We moesten varen met gereefd GZ en HA. Die laatste is veel te bol gesneden, wat ervoor zorgde dat we niet genoeg hoogte konden halen bij het kruisrak. Ook het GZ is gereefd niet oiptimaal te gebruiken, aangezien we dan geen neerhaler of cunningham kunnen gebruiken. Jammer. Toch lagen we in het midden van het pak. Het ruime-windse rak liepen we goed. Een max van 8 knopen op het log is niet slecht. Het was pittig, maar leuk. We konden onze positie niet goed inschatten deze keer, en hadden geen tijd om te wachten op de uitslag. Dus de volgende dag gekeken op internet : een bevredigende vierde plaats. Veel meer zat er deze keer ook niet in. Het voorzeil gaat binnenkort terug naar de zeilmaker, die al beloofd heeft om het te versnijden. En deze keer gaat Lecas echt de kant op. De voorbereidingen voor de wedstrijden in Engeland kunnen we nu niet meer uitstellen.
We hadden weer een aantal winderige dagen achter de rug. Het weerbericht voor zaterdag : 5-6 ZW, afnemend tot 4. Dus hebben we een voltallige bemanning opgetrommeld : Christophe, Barbara, Dirk, Timp, Jeroen B, Phillippe en Jeroen T. Die laatste ging voor de eerste keer mee, en heeft ineens gezocht naar het probleem met de GPS-antenne. Nu weten we dat we een nieuwe zullen moeten kopen. Aangekomen in Colijnsplaat stond er nog een stevige bries. Het waaide nog wel 6 BFT, en het was koud. Maar onder een stralende zon viel het allemaal nog mee. Het was een korte baan, slechts 12 mijl. Na enige twijfeling beslissen we qua zeilvoering voor een volledig grootzeil en de HA. Onze start is om 13.00 u. We vertrekken tegen 12.20 u uit de haven. De start verloopt prima. We zijn mee met de eersten over de lijn, de Bolderick ligt vlak voor ons. Het eerste aan-de-windse rak gaat prima. We moeten slechts drie slagen maken om bij de boei te geraken en daarmee verliezen we geen tijd. Het eerste spi-rak verloopt een beetje chaotisch : na enige twijfeling besloten we de kleine spi toch te trekken. De voordekkers moesten snel, snel alles klaarmaken en eigenlijk ging iedereen een beetje overhaast te werk. Maar hij stond en we hebben er zeker wel wat winst uitgehaald. Het volgende opkruisrak ging ook weer prima. Bij het eerste overstag-maneuver moesten Timp en Jeroen zich klaarhouden om de up van de spi terug te pakken te krijgen. Die hadden we in de verwarring laten schieten. Missie geslaagd, dus het volgende spi-rak kunnen we er weer volop voor gaan. De spi hijsen gaat nu vlot. Het is slechts een klein zeiloppervlak, en het zeil hangt hoog. Maar hij staat stabiel, en de grote spi hadden we echt niet kunnen houden nu. We zien een serieuze bui passeren aan de lijkant en dan... lopen we uit roer. Lecas was niet meer te houden. Ze loefde op tot we bijna in de wind lagen. De genua-winch stond in het water, dus we lagen toch wel extreem scheef. De spi-schoot hebben we gelost en laten vliegen, zo kwam de controle snel terug. De boom was uit z'n rail gesnokt, dus daar hebben we een beetje schade3 op te lossen nu. Gelukkig stond de kleine spi. Zo hadden we hem snel binnen en konden we terug op koers gaan. De rest van het rak hebben we dan verder gevaren met de HA. We liepen anderhalve knoop minder snel, maar het kon nu even niet anders. Op naar de laatste boei en nog een stukje scherp naar de finish. De Bolderick kruisten we op weg naar de boei. We dachten dus niet al te veel tijd verloren te hebben. Iets voor de finishlijn lagen we nog even in de clinch met 't Werk'. Voor een onverklaarbare reden besloot die ons op te loeven. Hier was helemaal geen sportieve reden voor. Dat hebben we hem dan ook even duidelijk laten merken. Hier hebben we nog enkele belangrijke sec verloren. De uitslag was een beetje teleurstellend : een zesde plaats. De verschillen waren klein. Al bij al was het weer een fijne dag, we hebben goed gevaren en weer wat bijgeleerd. Het vertrouwen in Lecas is zo mogelijk nog groter geworden. Jammer genoeg hebben we nu ook wat schade te herstellen. De rail op de mast, een spi-oog voor op de rail, een nieuwe barber-hauler en we hebben een nieuwe GPS-antenne nodig. Lecas gaat volgende week de kant op om alles in orde te brengen. De Goofies van maart zullen we niet kunnen vren, maar hopelijk is tegen april alles in orde en zijn we dan terug paraat.
We hebben zojuist per toeval ontdekt dat er voor seizoen 2007 voor de eerste keer een CR-klassement is opgemaakt. Blijkt dat we , met slechts 2 gevaren wedstrijden van die reeks, op de derde plaats zijn geeindigd. Een mooi resultaat, en zeer zeker voor verbetering vatbaar. Onze grote concurrent tijdens de Goofies - Bolderick - eindigt hier op een vierde plaats, ook met twee deelnames. Voor meer info, kijk op www.cruiserrating.be/cr_klassement_2007.htm , bij de CR B.
Na de Kerstrace zijn we weer paraat met bijna voltallige vaste bemanning. Phillipe moet deze keer verstek laten gaan, en Han (ook CO32 eigenaar) komt ons versterken. Zo zijn we toch met 7 : Barbara, Christophe, Timp, Toob, Dirk, Izaak en Han. Na het uitzetten van het parcours op de kaart kiezen we voor de genua 2 en volledig GZ. Het weerbericht zegt 4-5 ZW en er zitten veel halve-windse rakken in. De start verloopt prima. We komen als vierde over de lijn. Na een kort rak ronden we deboei en gaan op weg naar de overloop van Zierikzee. Daar hijsen we de spi. Dit gaat vlot. Het is echter moeilijk om hem bol te houden, we krijgen vuile wind van de achtervolgers. Ruim voor de boei trekken we terug de genua en wordst de spi gestreken. Ook dit gaat goed en we ronden als vierde de boei om aan een lang bij-de-winds rak te beginnen. Hier is het wel even uitkijken voor de andere klasse die ons nu kruist. Wij varen over een ruimere koers dan zij, dus moeten voor iedereen uitwijken. We komen perfect aan de boei uit en hebben een beetje ingelopen op onze voorliggers. Dan komt er een kort kruisrakje, gaat goed. Weer een stukje half en terug een een kruisrakje. Hier geraken we op de tweede plats. De touch and go lijkt te twijfelen over het parcours en we laten hem ruim achter ons. Bij ons blijft de genuaschoot na een overstagmaneuver vast zitten achter een kikker. De Bolderick en Avanti lopen weer uit. We zullen ze niet meer kunnen inhalen. Het lange ruime-windse rak varen we niet onder spi, de wind lijkt nog wat toegenomen en we zijn voorzichtig door zijn respectabfele leeftijd. Hij is trouwens toch wat groot voor deze wind. Gewoon onder genua liepen we al een max van 8.2 kn. Het zou in snelheid niet zo veel hebben uitgemaakt. Na het ronden van de boei draait de genuaschoot vast rond de lier. Hierdoor verliezen we een beetje tijd. Zo kan Tissum ons nog net voor de finishboei voorbij. (eigelijk loefde hij ons te veel uit zo vlakbij de boei) Dit heeft geen invloed meer op de einduitslag : Bolderick 1, Lecas 2. (volledige uitslag op clubracer.be) Op gecorrigeerde tijd zaten we 1min28 na de Bolderick. Met goeie wind en een foutloos parcours meot het ons toch eens lukken om er voor te eindigen.
Rond 10.15u komen we aan in Colijnsplaat en de haven gonst reeds van de bedrijvigheid. Koud, bar koud zelfs...zo rond het vriespunt en een schrale oostenwind kracht 3 tot 4. Perfect zeilweer dus. Izaak staat ons reeds op te wachten op de steiger. We zijn met zijn vijven vandaag, eigenlijk een mannetje te weinig maar de Kerstrace is een funrace toch? Het speciale aan de Kerstrace is dat er individuele starts zijn gebaseerd op een speciale Kerstrace-rating. Wij moeten als 8 ste vertrekken met 12 sec achter ons de Aino (First 29). Een goede start en een sterk kruisrak, we lopen direct een tweetal schepen in en lopen verder uit op de concurrentie. Maar dan gebeurt het, spi naar omhoog..helaas is de boom niet goed bevestigd en draait de spi 180 graden, het gevolg is een grote spagetti en tijdsverlies. Uiteindelijk krijgen we de spi toch nog goed. Soms is het maar kracht 3 en dan lopen we niet echt goed, daarbij komt nog dat onze spi kletsnat is. Na gegijpt te hebben trekt de wind aan tot 13/14 knopen en we lopen direct een stuk harder. Aan de boei spi naar beneden maar ook dit gaat niet lekker, we missen onze zesde man en zijn blijkbaar wat automatismen kwijt. Tijdens het laatste kruisrak halen de Bolderick en de Asterix ons nog in. We finishen als 18 de op de 75 , niet slecht maar we hadden makkelijk top tien kunnen zeilen als we geen foutjes gemaakt hadden. Na de finish drinken we een glaasje in de kuip , eten wat bokes, ruimen de boel een beetje op en trekken naar het clubgebouw. Die zit propvol en de ambiance zit er goed in, rond 20.00 trekken we terug naar huis..het is weer een prachtige zeildag geweest.
Bijeenkomst zoals gewoonlijk. Timp kon deze keer niet mee en David belde ziek. Dus stress bij de 2 voordekkers in spe : Phillippe en Dirk. Het belooft een pittige dag te worden : 6 Bft WZW. Aangekomen bij Lecas vonden we daar Hugo, die besloot om ook nog bij ons aan boord te stappen . De uiteindelijke bemanning is dan : Barbara, Christophe, Dirk, Phillippe, Toob, Hugo en Jeroen. Die laatste gaat mee voor de eerste keer. Met deze weersvoorspelling kunnen we extra power aan boord gebruiken. Na de briefing maken we alles klaar voor de start. We kiezen voor de HA en volledig GZ, en overlopen alles nog eens voor het trekken van de spi. En dan zijn we weg. De start verloopt prima. We zijn als eerste over de lijn. Het was wel spannend, we lagen misschien iets te vroeg klaar. Tegen de effectieve start was de vaart volledig uit de boot, dus moesten we direct na het startsein zo vlug mogelijk snelheid maken. We bleven in de kopgroep liggen. Het eerste stuk opkruisen ging prima en we besloten om de spi te trekken op het voor-de-windse rak. Alles rustig in gereedheid gebracht, en het hijsen verliep vlotjes. We maken een topsnelheid van 9.2 kn. Aan het einde van het rak dachten we even dat onze spi met respectabele leeftijd (hij is van '73) uit elkaar zou knallen. Maar hij heeft het weer goed gehouden. Iets voor de boei besloten we wijselijk om hem tijdig te strijken, wat ook weer vlotjes ging. Iedereen - behalve Barbara, Christophe en 1 genuatrimmer - kon zich dan weer schrap gaan zetten op de hoge kant. Ik denk dat de meesten al wel een gezellige kwak ijzig water in de kraag hadden gekregen. De voeten van Phillippe waren nu bijna bevrozen in hun badje koud water dat in zijn botten stond. De overstagmaneuvers verliepen bijna allemaal perfect en we lagen nog steeds bij de eerste drie. Super. Het voorlaatste lange rak ruime wind deden we na enige aarzeling met de genakker. De HA lieten we ook nog bijstaan. Maar die besloten we later toch maar te strijken om meer voordeel uit de genakker te halen. Ondertussen zagen we enkele spis vliegen en waren we blij dat bij ons alles goed ging. Nog 1 boei ronden en een aan-de-winds rak, en dan passeren we de finish. Daar zagen we de Bolderik vol spanning timen hoeveel seconden tussen ons zitten. Volgens de handicap mogen we ca. 14 min later zijn om hen toch nog voor te zijn. We zijn echter niet helemaal zeker van de exacte tijd, dus het blijft afwachten tot de uitslag bekend wordt gemaakt.
Uiteindelijke uitslag : Bolderik 1 en wij 2.
Alweer een goede race, en het vertrouwen wordt weer een beetje groter. Op naar de Kerstrace.
Op 2 november varen we de tweede goofies - wedstrijd. De bemanning : Christophe, Barbara, Phillippe, Timp, Dirk en Izaak. Weersverwachting : 3 a 4 NW. Afspraak zaterdagmorgend in Schoten, om rond 9.30 u in Colijnsplaat te zijn. Daar staat Izaak ons al op te wachten. We maken Lecas klaar en gaan ons aanmelden. Dan naar het palaver. Zoals verwacht wordt de groep ongemeten opgesplitst in 2 : boten groter da 10 m en kleiner dan 10 m. Onze start is de laatste, om 13 u. Het is een ander - en ook iets korter - parcours dan vorige keer. Het wordt een spi-start. We weten nu welke boten we in het oog moeten houden, en het starten lukt veel beter dan 2 maanden geleden. We zijn bij de eerste boten over de startlijn, maar hebben wel het hele pak achter ons. Die zorgen voor vuile wind. Desondanks komt er toch een gat en we zijn de vierde boot aan de eerste boei. De Bolderik neemt onmiddellijk een ruime voorsprong. Die 4 Bft hebben we niet gevoeld , de 3 ook amper. Het wordt een leuke wedstrijd. Er zijn 3 spi - rakken, een stukje opkruisen en enkele halve-windse rakken. We worden niet meer ingehaald door iemand van onze groep. Het wordt een nek aan nek race met de Kamee. We finishen met een verschil van ong 1 min. Het varen ging weer vlotjes, de maneuvers gaan goed. Er is natuurlijk nog altijd verbetering mogelijk. De uitslag : 1, Bolderik , 2 , Kamee , 3, Lecas. Op zondagavond stond bij de uitslag op clubracer op 3 een sunfast en wij op 4. Volgende keer gaan we er weer voor. Hopelijk dan meer wind !